Azərbaycandakı məscidlər: mənəviyyat
və tarixi-memarlıq abidələri (davamı)
Azərbaycan tarixən müxtəlif inancların, fərqli dini konfessiyaların birgə və əmin-amanlıq şəraitində
yaşadığı ölkədir. Respublikamızda kilsələr, sinaqoqlar, məscidlər və müxtəlif dini məbədlər eyni vaxtda yanaşı fəaliyyət göstərir.
Keçən silsilə yazılarımızda
şəxsi müşahidələrimizə,
müxtəlif mənbələrə,
o cümlədən də
Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin
rəsmi saytına əsaslanaraq ölkə ərazisində mövcud olan qədim alban məbədləri haqqında oxucularımıza
məlumat vermişdik.
İndi isə Azərbaycan əhalisinin böyük əksəriyyətinin
– təxminən 95 faizdən
artığının etiqad
etdiyi islam
dininin müqəddəs
ibadətgahlarından – məscidlərdən
söhbət açacağıq.
Ölkə ərazisində, demək olar ki, hər bir
rayon və şəhərdə
böyük və kiçik olmaqla onlarla məscid fəaliyyət göstərir.
Növbəti silsilə yazılarımızda
paytaxt və Abşeron yarımadasından
başlamaqla ölkə
ərazisində fəaliyyət
göstərən məşhur
məscidlərimizdən bəhs
edəcəyik.
Bakıdakı Şah məscidi də qədim tarixi abidələrimizdəndir. Məscid Şirvanşahlar
Sarayı Kompleksinə
daxildir. Məscidin hündürlüyü 22 metrdir. Minarəni əhatə edən yazıdan məlum odur: “bu minarənin
ucalmasını böyük
sultan I Xəlilullah əmr
etmişdir. Allah onun şahlığını və
hakimiyyət illərini
böyütsün 845-ci il” (1441-42 illər).
Məscidə girməzdən əvvəl
yuyunmaq və dəstəmaz almaq üçün həyətin
şimal tərəfində,
hündür meydançada
quyu və kiçik hovuz varr. Memarlıq formasına görə
məscid çox sadədir. Onun giriş portalı
bəzəksizdir, lakin
minarə zərifliyi və gözəlliyi ilə diqqəti cəlb edir. Onun eyvanını saxlayan stalaktitlər və aşağıda yerləşən
yazı kəməri yüksək sənətkarlıqla
işlənib. Minarə dilimli
gümbəzlə tamamlanır.
Eyvanın ətrafı başqa
böyük məscid
minarələrində olduğu
kimi üzəri oyma üsulu ilə bəzənib, daş məhəccərlə
əhatə olunub.
Sonralar rus ordusu tərəfindən şəhər top atəşinə
tutularkən dağıdılmış
daş məhəccər
XIX əsrdə dəmir
məhəccərlə əvəz
edilib.
Məscidin daxilində şimal, şərq və qərbdən sadə işlənmiş qapılar
açılır. Qapılardan şərq
tərəfdəkindən şah
və onun ailəsi, şimaldakından
kişilər, qərbdəkindən
isə qadınlar istifadə edirlərmiş.
Gümbəzlə örtülən məscidin ibadət zalı mərkəzi hissədən və 4 tərəfdən birləşən
çatma taxçalardan
ibarətdir. Dilimli yarım
gümbəzlə tamamlanan
mehrab zərif stalaktitlərlə bəzənib.
Məscidin şimal-şərq küncündə tağ-tavanla
örtülmüş kiçik
bir otaq yerləşir ki, bura qadınlar üçün ibadətxana
olub. Onun mehrabını sadə
taxca əvəz edir. Mərkəzi zalın yuxarı
küncündə divara
hörülmüş zala
açılan küplər
səsi o qədər
gücləndirirdi ki,
mollanın səsi qadınlara məxsus otaqdan da eşidilirdi.
Minbərin arxasında olan
divar oyuğundan digər kiçik bir otağa keçmək üçün
pilləkənlər vardır.
Bakıda İçərişəhər ərazisində yerləşən
“Şeyx İbrahim” məscidi paytaxtın görkəmli abidələrindəndir. Salyan darvazasına
çıxmaq üçün,
öz istiqamətini dəyişən ticarət
magistralı üzərində
yerləşib. Fasad üzərindəki
epiqrafik yazı, sifarişçi Hacı Əmirşah Yaqub oğlunun adını öyrənməyə imkan
verir. Digər yazı isə
məscidin Ağa Qafar Hacı Murad oğlu tərəfindən bərpa
olunması haqqında
məlumat verir. Əsas yazı məscidin hicri təqvimi ilə 818-ci ildə
(1415-16 illər) Sultan oğlu
Sultan Şeyx İbrahimin
dövründə inşa
olunmasını qeyd edir. Ona görə də
bu məscidə xalq Şeyx İbrahim adını verib. Məscid dördbucaq şəklindədir
və çatma formalı daş qübbə ilə örtülüb. Mehrab ənənəvi
yan divarda deyil, uzunluğuna olan divarda yerləşib.
XIX əsrdə məscidin fasad divarının səthi üç dördbucaq çərçivələrə bölündü və bununla da fasad
Avropa memarlıq üslubu aldı. Hər bir çərçivənin
içərisində yarıqla
tamamlanan pəncərə
yerləşdirildi, giriş
isə portal formasında
işlənildi. Milli memarlıq
abidəsinin qədim məzmunu qorunaraq, burada yerli və
Avropa motivləri, vahid memarlıq platformasında birləşir.
İçərişəhərdə daha bir tarixi abidə “Çin” məscidi də diqəti cəlb edir. Məscid Şirvanşahlar Sarayı Kompleksinin yaxınlığındadır. Fasad üzərində, giriş qapısının üstündəki epiqrafik kitabə onun hicri tarixi ilə 777-ci ildə (1375-ci ildə) Fəzlullah İmam Osman Şirvani oğlunun vəsiyyəti ilə inşa olunmasından bəhs edir. Məhz buna görə bəzən məscidi onun adı ilə adlandırırlar. Fasad üzərindəki digər epiqrafik yazıdan belə məlum olur ki, abidə hicri tarixi ilə 1186-cı ildə (1772-73-cü illər) Məsud Əli tərəfindən bərpa olunub. Xalq etimalogiyasına görə məscidin “Çin” adını alması bu məscidə gələn insanların arzu və diləklərinin çin olması faktı ilə bağlıdır. Ox üzrə interyerin cənub divarında dördbucaq çərçivəyə alınmış beşyaruslu stalaktik mehrab Şirvan-Abşeron memarlıq məktəbinin müəyyən kompozisiya motivini bütövlüklə təşkil edir. Cinahlarda kiçik taxçalar yerləşdirilib. Əsas fasadı assimetrik olan məscidin sərt, iri həcmli kompozisiyası, klassik tipli portal-girişlə vurğulanıb. Portalın dəqiq profillənmiş dördbucaq çərçivəsi, çatma oyuq və ərəb yazısının epiqrafik başlığı, fasadın bütöv daş divarının fonunda klassik formada təsvir edilib. Şəhərin şərq üslublu orta əsr portalları arasında, məscidin portalı ən klassik olanıdır.
Məscidlərlə zəngin İçərişəhərdə Aşur məscidi də seçilir. 1169-cu ildə ustad Nəcəf Aşur İbrahim oğlu tərəfindən inşa edilib. Məscid indiki adını XIX əsrin sonu – XX əsrin əvvəllində neft sənayesi inkişaf etməyə başlayan zaman alıb. Belə ki, Dağıstan fəhlələri Bakı sənaye müəssisələrinə qazanc dalınca axışan zaman İçərişəhərin sakinləri ibadət üçün onlara məhz bu məscidi həvalə ediblər. Dağıstandan gələn fəhlələrin uzun müddət burada ibadət etmələri, məscidin xalq etimalogiyasında “ləzgi məscidi” adını almasına səbəb olub. Məscid sasanilər dövrü abidəsi üzərində tikilib. Həmin abidədən yalnız iki portik və qübbə ilə örtülmüş otağı qalıb. Məscid həcmcə paralellepiped formasındadır. Cənub fasadında isə sonradan iki kiçik pəncərə açılıb. Məscidin şimal-şərq hissəsində yerləşən kiçik çatma formalı giriş, geniş birkameralı, qalın tipli çatma qübbə ilə örtülmüş ibadət zalına aparır. Gözəl ifadə olunmuş tac, ibadət zalını sanki iki hissəyə bölür. Daşdan tac kimi hörülmüş nəbati və həndəsi naxışlarla bəzədilmiş mehrab isə XII əsrə aid stalaktit ilə zəngin naxışlanıb. XX əsrin əvvəlində ibadət zalının cənub-qərb küncündə bir Bakı sakini tərəfindən ikinci mehrab tikilib. Bayır tərəfdən məscidin qədim hissəsində, təmiz yonulmuş iri daş bloklardan yuxarı, daha sonrakı hissəsinə isə xırda daşlardan üz çəkilib. Cənub fasadının oxu ilə sadə profilli karnizin üzərindən kufi xətti ilə “Allah” sözü frizlənmiş lövhə var. 1970-ci ildə məscidin bərpa prosesi zamanı arxeoloji qazıntılar nəticəsində binanın cənub hissəsinin altından Sasanilər dövrünə aid iki yarımdairəvi tipli tağlar aşkar edilib. Tağların arxasından isə qübbəli otaq aşkar olunub. Məscidin qədim atəşpərəstlik məbədi üzərində inşa olunduğu ehtimal edilir. Gələcək arxeoloji qazıntılar, səkkiz əsrdən çox üzərində müsəlman ibadətgahı yerləşən qədim binanın digər hissələrini də üzə çıxaracağı istisna olunmur.
(Ardı var)
S.ABDULLAYEVA
525-ci qəzet.- 2013.- 27 sentyabr.- S.6.