Bakı və Azərbaycan tarixinə dair əsərlər
(1918-1919)
Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə
Ön
söz
Milli müstəqillik, milli paytaxt, milli bayraq, milli
dövlət xalqların arzu etdikləri və nail olmaq istədikləri
ən böyük və müqəddəs nemətdir. 1923-cü ildə
M.Ə.Rəsulzadənin İstanbulda “Azərbaycan Cümhuriyyəti”
kitabı işıq üzü görmüşdür.
Bu nəşr ilə Türkiyə Cümhuriyyətinin qurucusu
Mustafa Kamal Paşa da tanış
olmuşdur. O demişdir: “Mən dünyaya səndən
üç sənə erkən göz açmışam,
ancaq bütün türk aləmində Türkün istiqlal
bayrağını sən qaldırmısan və bayraq enməsin
deyə mən sənin əlindən alıb Türkiyə
üzərində dalğalandırmışam. Enməzdemisən bu bayraq, enməyəcəkdir!”
Məlumdur ki, 1918-ci il mayın 28-də
Tiflisdə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
yaradıldığı elan edilmişdi. Müstəqilliyin
elanı əgər millətin əksəriyyəti tərəfindən
rəğbətlə qarşılanmışdısa, onun əleyhinə
çıxanlar da az olmamışdı. Xüsusilə, Bakıda hakimiyyəti ələ
keçirmiş bolşevik-daşnaq güruhi, ona qoşulan
bolşevik hümmətçilər, şovinist ruslar, həmçinin
İran rəsmiləri bu tarixi aktı qəbul etmək istəmirdilər.
M.Ə.Rəsulzadənin yazdığı kimi
“Azərbaycan istiqlalının düşmənləri
dostlarından çox idi. Türk olmayan
bütün rus firqələri və rus təmayülündə
olan digər xristian firqələr bu fikrə tamamilə əks
idilər. Rus burjua firqələri Bakı sərvətindən
əl çəkmək fikrilə heç bir növlə
ülfət edə bilmirdilər” “Azərbaycan” qəzetinin
Bakıda nəşr olunmağa başlayan 3 oktyabr tarixli 5-ci
nömrəsində “Bakı məsələsinə dair
mülaqat” sərlövhəli bir yazı dərc
edilmişdir. Məqalədə oxuyuruq: “Bakı
alınmamışdan əqdəm bizim bədxahlarımız
tərəfindən Bakını Azərbaycandan ayırmaq
üçün cürbəcür vasitələr,
dürlü-dürlü hiylələr aranıyordu”.
Tiflis saxta sosialist vərəqələri və erməni
qəzetləri “Bakı Azərbaycanın olmuyub “sərbəst”
şəhər (volnı qorod) olsun şüarını təbliğ
edirdilər. Avropa siyasi dairələrinin diqqətini də
Bakı məsələsinə cəlb etmək istəyirdilər.
Həmin məsələ xüsusunda
İstanbulda nəşr edilən “Tərcümani-həqiqət”
qəzetəsi mühərrirlərindən birini İstanbulda
olan Azərbaycan nümayəndə heyətinin sədri
M.Ə.Rəsulzadənin yanına göndərmiş, ondan bəyanat
istəmişdi. Biz həmin bəyanatı
da kitabçaya daxil etmişik. “Bakı Azərbaycanın,
Azərbaycan da Bakınındır. Bakını Azərbaycandan
ayırmaq istəyən kim olursa-olsun Azərbaycanın
həyatına qəsd etmişdir. Bakısız
Azərbaycan təsəvvür olunamaz” – M.Ə.Rəsulzadənin
hökmü belə idi. Hətta M.Ə.Rəsulzadənin
təəssüflə yazdığı kimi “müsəlman
sosialistlərin ələmdarı bulunan “Hümmət” firqəsi
başda doktor Nəriman olmaq üzrə Azərbaycan muxtariyyətinin
ən güclü düşməni (ədüvv-canı) idilər.
“Hümmət”ə görə guya
istiqlalçılar milləti fəlakətə çəkir”.
Azərbaycan fikri türklük iddiaları xəlqin
degil, bir takım burjuapərəst “boşboğaz”ların
imiş. Müsəlmanların mənfəəti
“qırmızı əmələ bayrağının”
altına toplanmaq və “Rusiya demokratiyasından ayrılmamaq
imiş”. İslamçıların nəzərində
də müsavatçılar həqsiz idilər. O
zamankı “Rusiyada müsəlmanlıq” istiqlal tərəfdarlarını
təfriqəçilikdə, milləti-islamı
parça-parça eləməkdə ittiham edirdilər. Fəqət
müsavatçılar bütün bu hücumlara,
bütün bu ittihamlara rəğmən: “Yaşasın Azərbaycan!”
deyirdilər. Məlumdur ki, 1918-ci il avqustun
27-də Almaniya ilə Sovet Rusiyası arasında Türkiyədən
gizli bir saziş imzalanmışdı.
Onun 6-cı fəsli Qafqaza aid idi. Saziş ilk
növbədə Azərbaycan Cümhuriyyətinin ərazi
bütövlüyünə qarşı yönəlmişdi.
Belə ki, Almaniya Bakının Sovet Rusiyası
tərkibində qalmasının tərəfdarı idi.
Bir şərtlə ki, Rusiya hər ay çıxarılan
neftin dörddə
bir hissəsini
Almaniyaya versin. İstanbul mətbuatında bu
gizli saziş barədə məlumat verildi. Sentyabrın 1-də İstanbulda olan Azərbaycan
nümayəndə heyətinin başçısı
M.Ə.Rəsulzadə Azərbaycan xarici işlər naziri
M.H.Hacınskiyə bu barədə xüsusi məktub göndərmişdi.
Orada deyilirdi: “Berlindən alınan məlumatlara görə
bolşeviklərlə Almaniya arasında əlavə
müqavilə imzalanmışdır. Qafqaz
dövlətlərindən bolşeviklər yalnız Gürcüstanın
müstəqilliyini tanımışlar və almanlar isə
Bakıda çıxarılan neftin bir hissəsini almaq
müqabilində Bakını və onun neft rayonlarını
özündə saxlamaq arzularına etiraz etməmişlər.
Bu xəbər hamımızı
sarsıtdı, qəzetlər onu hiddətlə çap edir.
Tələt Paşa Berlinə getməyə
hazırlaşır. Necə olursa olsun
Bakını almaq, almaq və almaq lazımdır” (Bu barədə
daha ətraflı bax. C.Həsənli “Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin xarici siyasəti (1918-1920)” B., 2009, səh.152-155).
Sentyabrın 12-də İstanbulda olan Azərbaycan
nümayəndələri Almaniya səfirliyinə Azərbaycan
hökumətinin etiraz notasını təqdim etdilər.
Nota həmçinin bitərəf ölkələrin
də nümayəndələrinə verildi. M.Ə.Rəsulzadənin imzası ilə hökumət
adından verilən bu notada Bakının tarixi, coğrafi,
etnoqrafik və iqtisadi cəhətdən Azərbaycanın
ayrılmaz tərkib hissəsi, paytaxtı olduğunu geniş
şərh edilirdi. M.Ə.Rəsulzadənin
təqdim etdiyimiz “Azərbaycan paytaxtı” sərlövhəli
əsəri də məhz bu münasibətlə qələmə
alınmışdır.
1918-ci il noyabrın 7-də M.Ə.Rəsulzadə
İstanbuldan Bakıya qayıtdıqdan sonra müstəqil Azərbaycana
qarşı təxribatların hələ də davam etdiyi bir
şəraitdə İstanbulda yazmağa
başladığı tədqiqatlarını “Azərbaycan” qəzetində
dərc etdirməyə başlayır. Bu tədqiqatlar
“Bakının tarixi” əsərinin müəllifi görkəmli
tarixçi alim Sara xanım Aşurbəylinin qeyd etdiyi kimi bu
sahədə “ilk təşəbbüs” idi.
1918-ci il noyabrın 8-də “Azərbaycan” qəzeti
oxuculara xatırladırdı ki, İstanbulda olan M.Ə.Rəsulzadənin
başçılıq etdiyi Azərbaycan nümayəndə
heyəti Bakıya gəlmişdir. Bu xəbərdə
onlarla birlikdə Əhməd bəy Ağayevin də
Bakıya gəldiyi bildirilirdi. Maraqlıdır ki,
noyabrın 10-da “Azərbaycan” qəzeti M.Ə.Rəsulzadə
və Ə.Ağayevin vətənə qayıtması ilə
əlaqədar “Vətənimizin iki simayi-möhtərəmi”
sərlövhəli təqdimat səciyyəli iki maraqlı yazı
vermişdi. Bunlardan “Ağaoğlu Əhməd bəy”
sərlövhəli yazının müəllifi
Ü.Hacıbəyli, “Rəsulzadə Məhəmməd
Əmin” sərlövhəli ikinci yazının müəllifi
isə Xəlil İbrahim idi. Bu vaxta qədər
tədqiqatçılarımızın nəzərindən
yayınmış bu yazıları da kitabda verməyi faydalı
saydıq. Məlumdur ki, Bakı Qafqaz
İslam Ordusu tərəfindən azad edildikdən sonra da
Bakını və Abşeronu Rusiyanın tərkib hissəsi
hesab edənlər də vardı. 1918-ci il
noyabrın 17-də ingilis hərbi hissələri ilə
İranın Ənzəli şəhərindən Bakıya gələn
ağqvardiyaçı general Biçeraxovun təyyarəsi
şəhər üzərinə xüsusi vərəqlər
tökmüş və Bakını Rusiya şəhəri
elan etmişdi. Rusların və erməni fəhlələrinin
çoxluq təşkil etdikləri Bakı Fəhlə
Konfransı Azərbaycan hökumətini
tanımadığı barədə qətnamə qəbul
etmişdi. İran rəsmi dairələri
isə müstəqil Azərbaycanı tanımamaq siyasətində
israr edirdilər. M.Ə.Rəsulzadə
onların da iddialarının əsassız olduğunu tarixi dəlillərlə
sübut edirdi.
Aparılan çox böyük tarixi və elmi dəlillər
öz nəticəsini də verirdi. Məsələn, Azərbaycan
istiqlalının və Bakının Azərbaycan paytaxtı
olmasının ən böyük düşmənləri
sayılan ermənilər 1919-cu il
yanvarın sonunda Azərbaycan hökumətinə rəsmi
müraciət etmiş, hökumət və parlamentin fəaliyyətində
iştirak etmək arzusunda olduqlarını bildirmişdilər.
“Azərbaycan”
qəzeti 1919-cu il yanvarın 31-də
(102-ci nömrədə) belə bir xəbər dərc
etmişdi: “Ermənilər Azərbaycan hökumət və
parlamanında”. Burada deyilirdi: “Bakı erməni milli komitəsi
rəisi-vükəla həzrətlərinə bir məktub
yazaraq ermənilərin Azərbaycan hökumət və
parlamanına daxil olmaq istədiklərini bildirmişdir”. Kitaba M.Ə.Rəsulzadənin Cümhuriyyətin bir
illiyi ilə əlaqədar nəşr olunmuş “İstiqlal”
məcmuəsindən onun “Azərbaycan Cümhuriyyəti” əsərini
də oxuculara təqdim edirik. Bu əsərlər zənnimizcə
Cümhuriyyət dövrü və bütövlükdə Azərbaycan
tarixi ilə məşğul olanlar və bu məsələlərlə
maraqlananlar üçün faydalı ola
bilər. Onu da deyim ki, bu məqalələr
M.Ə.Rəsulzadənin əsərlərinin 5-ci cildinə də
daxil ediləcəkdir.
M.Ə.Rəsulzadənin oxuculara təqdim etdiyimiz bu
kitabına onun Bakı və Azərbaycan tarixi ilə əlaqədar
Cümhuriyyətin varlığının ilk ilində
yazdığı əsərləri daxil edilmişdir. Onlardan biri Bakı hələ
azad edilməmişdən, 1918-ci ilin sentyabrından əvvəl
İstanbulda nəşr olunan “Tərcümani-həqiqət” qəzetində
Bakı ilə əlaqədar verdiyi bəyanat, 1918-ci il
noyabrın əvvəllərində İstanbuldan vətənə
döndükdən sonra, 1918-ci il dekabrın 2-dən
başlayaraq “Azərbaycan” qəzetində “Azərbaycan
paytaxtı” sərlövhəsi ilə dərc olunan elmi
araşdırmaları, habelə müstəqil dövlətimizin
Azərbaycan adlanması ilə əlaqədar İran
iddialarına cavab olaraq yazdığı “İran və biz”,
“Azərbaycan və İran”, “İran – Azərbaycan” sərlövhəli
məqalələri, həmçinin Cümhuriyyətin bir
illiyi ilə əlaqədar “İstiqlal” məcmuəsində dərc
olunmuş “Azərbaycan Cümhuriyyəti” adlı əsəri
daxil edilmişdir. Zənnimizcə, oxucular
üçün faydalı olacaqdır.
Araşdırıb
toplayanı, ərəb əlifbasından latın
qrafikasına çevirəni, ön sözün müəllifi,
lüğətin tərtibçisi: Şirməmməd
Hüseynov
Transliterasiyanın
redaktorları: professor Şamil Vəliyev, elmi işçi
Samir Xalidoğlu (Mirzəyev)
Redaktor:
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Aygün
Əzimova.
Vətənimizin
iki simayi-möhtərəmi
AĞAOĞLU
ƏHMƏD BƏY
Əhməd
bəy Ağayevi kim tanımıyor? Hələ Parisdə tələbə ikən məşhur
Fransa alimi Renanın “Dini-islam maneyi-tərəqqidir” meylindəki
idareyi-əfkarinə qarşı yazmış olduğu
cavabi-şifahisi ilə Fransada şöhrət tapmış
olan Əhməd bəy öz vətəni olan Azərbaycanda fəqət
erməni-müsəlman qitalı sənəsi olan 1905-ci ildə
məşhur oldu.
Erməni yazıçılarının müsəlmanlar
əleyhindəki böhtan və iftiralarına cavab verən və
qələm hücumlarına köks gərib səbat göstərən
Əhməd bəy öylə bir müasir lisana malik idi ki,
onun yazdıqlarını oxuyanlar müsəlmanlar əleyhində
deyilən sözlərin məhz yalan və iftira olduğuna kəmal
ilə inanıb etibar və etiqad ediyordular.
Əhməd bəyin bu yazılarının əsəri
idi ki, Azərbaycan türkləri həqqində erməni
iftirasından dolayı əmələ gələn qara fikirlərin
soyuq və kəsif buludları dağılıb həqiqət
günəşi meydana çıxmaqla hər kəsin qəlbini
müsəlmanlar lehinə qızırdı və nifrət əvəzinə
rəğbət və hüsni-təvəccöh əmələ
gəlirdi. “Həyat”ı
ilə Azərbaycan türklərini diriltmək və
“İrşad”ı ilə onlara rahi-nicatı nişan vermək
yolunda öz həyatından əl çəkəcək dərəcədə
çalışan Əhməd bəy degil bir müasir
yazıları ilə, bəlkə bütün amal, ifal və
əfkar ilə milləti həqqində
çalışdığını Petroqrad və Moskva məhafili-aliyeyi-siyasiyyəsində
Azərbaycan türkləri tərəfindən göndərilmiş
mürəxxəs sifətilə gördügü saf işlər
və Ümumqafqaz ictimaində Canişin hüzurunda söylədigi
bəliğ nitqləri ilə isbat etdi. O işlər sayəsində
idi ki, Bakı müsəlmanlarının neft və mədən
evləri öz əllərində qaldı – və illa əldən
gedəcək qorxusu var idi – və o nitqlər
sayəsində idi ki, Ümumqafqaz müsəlmanları
baxüsus Azərbaycan türkləri Qafqaz hökumətinin məzhəri-etina
və etibarı oldu.
Millətini xarici təərrüzat və təcavüzdən
vəqayə və müdafiəyə çalışan
Əhməd bəy daxili mərəzlərimiz ilə də
daim mübarizədə idi. Tənəzzülümüzə
qarşı “Tərəqqi”si ilə müdafiə edərək
yorunuq və istirahət nə olduğunu il
uzunu bilməzdi.
O idi ki,
bir tərəfdən bir bu qədər sərf edilən
baş və bədən qüvvəsi, digər tərəfdən
nicat və rifah halları xüsusunda can
çürütdüyü həmcinslərindən bir
parasının kəndisinə qarşı rəva
görülən narəva rəftarları,
üçüncü tərəfdən mübarizeyi-həyatiyyə
məsələsi Əhməd bəyi o dərəcədə
əsəbi bir hala salmışdı ki, uzun və sükun
bir istirahətə əşəddi- surətdə məcbur və
möhtac qalmışdı.
Əhməd bəy istirahət qəsdilə vətənindən
müfariqət etdi, lakin bu istirahəti seyfiyyələrin və
kurortların salim və sakin guşələrində
aramadı. Zatən öylə yerlərdə istirahət edə
bilməzdi.
Əhməd bəydə öylə bir təbiət var
ki, öz həmcinslərindən uzaq biləlümum müsəlmana
biganə olan yerlərdə istirahət degil, yaşamaq da
gücdür.
Onun üçün millət həyatı görünən,
millət qoxusu gələn bir yer lazım idi ki, həm
“şüğl və məkanın dəgişməgi dəxi
istirahətdir” qaidəsinə riayət və həm də
Bakı kibi Azərbaycan müsəlman mərkəzini əvəz
edə bilə idi.
Bu yer
böyük türklərin böyük paytaxtı olan İstanbuldan
başqa nə ola bilərdi ki, orası
islamlıq və türklük həyatının hər bir cəhətcə
xoş edən, qaynaşan böyük bir mənbəyidir.
Əhməd bəy İstanbula getdi, daha doğrusu
köçdü və artıq “oralı” oldu. Zənnində idi ki, yeddi-səkkiz
il müfariqətindən və zənn ediyorum,
istirahətindən sonra təkrar vətəninə
qayıtdı. Lakin Əhməd bəyin
İstanbuldakı istirahəti yenə çalışmaqdan
ibarət idi. Fərqi bu idi ki, artıq kəndisini
anlayan, səy və cuşeini təqdir edən bir mühit
içində çalışırdı və
çalışmağı da yenə vətən və millət
yolunda idi. Bizi İstanbul və Avropaya bildirirdi, bizim də
dünyada var olduğumuzdan lazım olan yerlərə xəbər
verirdi...
Əhməd bəy yaxşı bir vəqtdə vətənə
qayıtdı.
Belə vəqtdə ki, türk qəhrəmanlarının
müqtədir əlləri ilə zənciri-əsarətdən
azad edilmiş zəif və düşkün vətən bu
gün dərd bilən və çalışqan
övladlarının hər tərəfdən köməginə
möhtacdır.
Ümidvar olmalıyıq ki, Əhməd bəy və
ümum vətənpərəstlərimiz bu kibi günlərdə
ittifaq və ittihad ilə əl-ələ verib qoymazlar ki, sərbəst
vətənimiz təkrar özgələrin bəndi-əsarətinə
giriftar olsun.
Ü.
(Üzeyir Hacıbəyli)
“Azərbaycan”,
10 təşrini-sani
(noyabr) 1918, ¹35
Rəsulzadə
Məhəmməd Əmin
Sevgili mühərririmiz, istəkli natiqimiz, millət
yolunda həyatını nisar edən, cəmaət xadimimiz Rəsulzadə
Məhəmməd Əmin cənabları 3 gündür şəhərimizə
varid olmuşdur. Azərbaycan imarətinin binasını qoyan, bu
uğurda kəraətlə həyatını təhlükəyə
atmış olan Məhəmməd Əmin əfəndi biz Azərbaycan
türkləri üçün işıqlı bir ulduz rolu
oynayaraq istiqlali-milli yolunu Nikolay və Protopoviç
dövrünün müzəlləm gecələrində belə
milliyyət müsafirlərinə göstərməsi, rəhbərlik
etməsilə vətənimizə böyük bir xidmət
göstərmişdir. Hələ novcavan ikən 1905
inqilabından sonra meydani-siyasət və ictimaiyyəyə
atılaraq o vəqt yenicə təsisə başlayan milli-siyasi
təşkilatımızda mühüm mövqelər tutduqdan
sonra irtica dövrünün hüluli ilə rus
qaragüruhunun qəzəbinə giriftar olub İrana
qaçmış və orada dəxi müsəlmanların mənafeyini
candan əziz tutaraq İran inqilabçıları əl-ələ
verərək bir tərəfdən “İrani-nov” qəzetəsi
nəşri ilə millətin fikrini işıqlandırmaqla bərabər
digər tərəfdən də fədailər zümrəsində
Məhəmmədəli şahın
yaxıcı-yıxıcı, keyfə-mayəşası
müqabilinə mübarizə etmişdir. Bədə
orada dəxi irtica baş qaldıraraq rus istibdadı ilə
İran keyfə-mayəşası əl-ələ verdikdə
həyati təhlükəyə düşərək
İrandan da İstanbula hicrət etmişdir. İstanbulda bir mühərrir sifətilə Məhəmməd
Əmin əfəndi müxtəlif qəzetə və məcmuələrdə
iştirak edərək Azərbaycan-Qafqasiya türk
islamlarını Osmanlı türklərinə
tanıtdırmaqda mühüm bir rol oynamışdır.
Bugünki meyvənin o vəqt toxumunu saçanlardan birisi də
haman Məhəmməd Əmin əfəndi
olmuşdur. Nəhayət, cahan müharibəsi
ibtidasında Bakıya qayıdaraq ixtiyarı əlindən
alınmış olduğu halda məhəlli qəzetələr
başında duraraq “türkləşmək, islamlaşmaq və
müasirləşmək” şüarı ilə
“Açıq söz” bayrağını qaldıraraq milləti
bugünki işıq tərəfinə dəvətə
başlamışdır. Axirüləmr Rusiya
inqilabı başlanması ilə artıq meydanı
açıq görərək Azərbaycan muxtariyyəti
şüarını meydana ataraq məzkur şüarla
işləyən Gəncə firqəsi ilə birləşib
son il yarım vəqtini ancaq bu fikrə təxsis
etmişdir. Bu uğurda Məhəmməd Əmin həzrətləri
vəfat edən övladına təziyə saxlamaya macal tapmaz
bir dərəcədə fədakarlıqla
çalışmış və nəhayət məqsədinə
nail olaraq Azərbaycan Cümhuriyyəti elan edilmişdir. Bundan sonra Məhəmməd Əmin öhdəsinə
daha mühüm vəzifələr düşərək
İstanbul konfransında Azərbaycan heyəti-mürəxxəsəsi
rəisi sifətilə aləmi-islam paytaxtına gedərək
orada Azərbaycan uğrunda çox təşəbbüslər
etmiş, Azərbaycana edilən təcavüz və həqsizliklərdən
vətəni müdafiəyə
çalışmışdır. Bakının
Rusiyayamı, ya Azərbaycanamı məxsus olması məsələsində
Məhəmməd Əmin əfəndi tarixi, mədəni,
iqtisadi dəlillər ilə Bakının Azərbaycanın
başı və gözü olduğunu isbata
qalxmışdı və həqqimizdə bunca həqsizlik
işləmiş olan dövlətlərə protesto verdi. 20
yaşından bu günədək 13 il
müddətində türklük, islamlıq, hürriyyət
və istiqlaliyyət uğrunda Məhəmməd Əmin əfəndi
fövqəladə fədakarlıq ibraz etmişdir. Azərbaycanlılar Məhəmməd Əminlər
yetişdirməsinə iftixarla öylələri həqqində
qədrşünaslıqlarını da ibraz etməlidirlər.
X. (Xəlil
İbrahim)
“Azərbaycan”,
10 təşrini-sani
(noyabr) 1918, ¹35
Azərbaycan
paytaxtı
“Quzğun
dəniz”in1 sahilində, əski Albaniyanın2 mərkəzində,
Şirvanşahların paytaxtında, Abşeron
yarımadasının cənubunda 49-51 dərəcə tul,
40-21 dərəcə ərzində bir tərəfdən
Bayıl, digər tərəfdən Zığ adilə
suların bağrına qol uzatmış, qarşıdakı
adaların himayəsilə pənahsız gəmiləri hər
növ tufanlara qarşı qoruyan mərhəmətkar bir qucaq
açmış liman var:
Bakı bəndəri!
Şöhrətli
Azərgədəsi, “odunsuz yanar, sudan qorxmaz” münqəbədar
atəşi3 uzun zamanlardan bəri məruf, tarix səhifələrini
boyamış neft quyuları, hərdənbir fövran edər
“yanardağ”ı ilə Azərbaycan isminin müsəmması
həmişəyanar bir ocaq var:
Bakı bələdəsi!
Bakı – Azərbaycanın paytaxtı.
Bakı,
bu gün istiqlalını elan etmiş olan Şimali Azərbaycanın
mərkəz idarəsi olduqdan sonra degil, daha əvvəldən,
qədim zamanlardan bəri Azərbaycan paytaxtı-paytaxtı
degilsə də, mühüm mərkəzlərindən biri
olmaq heysiyyətinə malik olmuşdur. Azərbaycan kəlməsinin
“Od” mənasındakı “Azər”dən
Ayrıldığını
iddia edənlər, buradaki atəşgədələri
göstərir, ona görə də bu yerlərə “Od abad edən”
mənasında “Azərbaykan” və yaxud “Azər abad kan”, daha
sonra müərrib olaraq “Azərbaycan” denildiyini bəyan edərlər.
Şəmsəddin
Sami bəy mərhum “Qamusi-əl-əlam”ında “Azərbaycan”
kəlməsinin əvvəlcə Təbrizin özünə,
sonra ətrafına, daha sonra vilayətinə ələm
olduğunu qeyd ediyorsa da, bir az aşağıda Azərbaycanın
toprağını və yerlərinin mürəkkəb
olduğu məvaddi-tərif edərkən diyor ki: “Məmləkətin
toprağı ərazi-bir kaniyyədən olub, qaz
çıxarır yerləri və neft quyuları çox
olduğu kibi, zəlzələləri dəxi pək sıx
olub, qəsəbələri və ələlxüsus mərkəzi
olan Təbriz şəhəri dəfəatla xərab
olmuşdur.
Zəmani-cahiliyyətdə atəşgədələrinin
kəsrəti və bəlkə “Azərbaykan” təsmiyyə
olunması dəxi bir atəşi-daimi halında olan bürkan
və neftlərinin kəsrətindən iləri gəlmişdir”.28
Görüyorsunuz ki, müəllifi-möhtərəm sizə
tamamilə aşina bir mənzərə təsvir ediyor. Tərif tamamilə
Bakıya və vilayətinə aid daimi bir atəş
halında bulunan bir kan – Bakı, dəfəatla
zəlzələyə məruz qalan da Şamaxıdır. Burada Təbriz və həvalisinə bənzəyən
bir şey yox. Çünki o həvalidə
nə qaz çıxarırlar, nə də neft quyuları
vardır. Bunu zikr etməkdən məqsədimiz təbii,
Təbrizin Azərbaycan mərkəzi olduğunu inkar degil, əsl
Azərbaykan isminin müsəmması olacaq nöqtənin
Bakı ola biləcəgini göstərməkdir.
Əvət, Bakı yalnız bugünki Azərbaycan
Cümhuriyyətinin paytaxtı degil, əski Azərbaycan qitəsinin
də mühüm bir mərkəzidir. Vəqtilə
bu mərkəz əski “Midiya” yerini tutan Azərbaycan sakinlərini
müqəddəs atəşləri ilə
qızdırmış; bu hərarətlə o, İrandan,
Hindistandan və dünyanın sair yerlərindən zairlər
cəlb eləmişdir. Bakı bu gün də
ziyarətgah, bu gün də məbəddir. Bugünki Bakı zairləri əski atəşpərəstlər
kibi din hissiyyatı və ruh ehtiyaclarını tətmin
üçün degil, maddi həvəslərini təmin,
artıq təmələrini doyurmaq üçün gəliyorlar.
Buradakı sərvəti kəndi kəşanələrinə
axıtmaq istiyorlar. Bu müasir zairlər tarixin hekayələrini
oxurkən hind zairlərinin gəlib
burada
müqəddəs atəşlərə tapınmaqdan
başqa bir faidə gözləmədiklərini heyrətlərlə
tələqqi edər, o nur və hərarət sərgərdanlarını
qətiyyən anlıyamazlar. Çünki onlar “eşqi”
şəmin başına firlanıb da kəndisini yakan və
yakılarkən səs çıxarmayan “pərvanə”dən4
degil, çəmənlikləri, çiçəklikləri
birər-birər gəzib də güllərdən şirə
çəkən “arı”lardan ögrənmişlərdir. Onlar icab edərsə palçığa girər,
hisə bulaşar, mazuta batar, fəqət atəşi
tapmazlar5. Çünki məbud olaraq onlar
qazı, nefti degil, bunlardan hasil olan “Sarı mədəni”
tanırlar. Fəqət Bakının
müridləri yalnız bu uzaq vilayətlərin zəvvarı
degildir. Buranın maddi deyil, mənəvi atəşlərinə
Hindistan məcusi və İran zərdüştlisindən
daha şiddətli bir ehtiyac və daha qüvvətli bir imanla
mərbut olan mücavirlər, mötəkiflər vardır:
– Azərbaycanlılar!
Əvət, Bakı əski məcusilərdən
ötrü şöləsinə yakılır şəm;
qomşu imperialistlərlə Avropa kapitalistlərindən
ötrü şirəsi çəkilir gül isə, Azərbaycan
türklərindən ötrü təvaf olunur əməl kəbəsi,
etikaf olunur həyat məscididir. Bu, bizə bir əməl
kəbəsi və həyat məscidi olan Bakımızı, əcəba,
heç bilirmiyiz?!...
Bu suala cavab almaq üçün mətbuatı-ümumiyyəmizin
cavan hücrəsini ümumi bir surətdə gözdən
keçirdim.
Bakıya aid bir şey görmədim. Bu
bana həvəs və cəsarət verdi.
Müxtəsər də olsa, Bakının tarixi həqqində
bir kaç yapraq qaralıyalım, dedim. Şübhəsiz
ki, bu sətirlərlə veriləcək məlumat Azərbaycan
Cümhuriyyəti paytaxtının şan və heysiyyətı
ilə mütənasib olamıyacaq. Çünki
əl altında nə o qədər mənbə, nə də
o qədər zaman və fürsət vardır. Fəqət Azərbaycan mətbuatında bü
xususda daha heç bir yazı yazılmadığından,
düşündüm ki, naqis də olsa, bir şey olsun.
Biz naqisini başlarız, mütəşəbbüs
gənclərimiz də çalışar, vətən
eşqi, məmləkət məhəbbəti ilə səy
eylər, bu başlanğıcı təkmil edərlər; o
zaman biz də əziz paytaxtımızın mükəmməl
bir tarixinə malik olmaq səadətini dərk edəriz.
II
“Bakı” kəlməsi imdiki halda dünyaca məruf kəlmələrdən
birisi və hər kəsin virdi-zəbanı olduğu kibi, hər
azərbaycanlının da “bismilə” sidir. Bu kəlmə,
bilxassə Azərbaycan istiqlalının xofla ümid
arasında bir böhran keçirməkdə olan bu günlərdə
həssas ürəklərə müəssir bir iztirab verməkdədir.
Qəlblərimizi bu qədər əlaqədar
edən “Bakı” kəlməsi, əcəba, hankı mənayı
ifadə ediyor? Bu kəlmənin “bad” və “kub”dan mürəkkəb
olan “badi kubə” kəlmeyi-farsisindən müxəffəf
olaraq ayrıldığı və yeldögən” mənasına
gəldigi mərufdur; böylə bir “təsmiyyə” nin səbəbi
isə burada hakim olan Şimaldan əsən “Xəzri” və Cənubdan
əsən “Gilavar” yelləri imiş. Fəqət
Bakı isminin böylə mənayə malik olduğu məşhur
isə də, dərin düşünür müdəqqiqlər
böylə bir vəchi-təsmiyyeyi amiyanə
görüyorlar.
İran
müabiləri Bakı isminin əslini iranilərin tələffüzləri
“badi kubə”dən aradıqları kibi, bəzi
türkçilər bakılıların “bəki” şəklində
tələffüz elədikləri bu kəlməyi “bak” kəlməsindən
Ayırmaq istiyorlar. Ərəb müvərrixlərindən bəzilərinin
paytaxtımızı “baq” şəklində qeyd etdiklərindən
dəxi istidlal edərək, bir rəvayətə görə,
Xəzər türkləri tərəfindən təsis
olunmuş olan bu şəhərin əslində “bək”
müqabili bulunan “bak” kəlməsindən iləri gəldigini
söyliyorlar.
Əksər ərəb müvərrixlərincə “Bakuyə” məruf olan tələffüzü də (bəkcigəz)in müərribi imiş – deyə iddia ediyorlar. Ərəb coğrafiyunundan Yaqut Həməvi Bakıyı “Bakuyə” şəklində qeyd eləmişdir. İbn Əl-Əsir Xəzəri isə “Kamil” adlı tarixində Bakı şəhərini “baq” olmaq üzrə göstəriyor və diyor ki, “Baq-Bəsfərcan elində bir şəhərdir”. Yaqutun Bəsfərcan tərifinə görə Əran (yəni Şimali Azərbaycan) ölkəsində kain bir elin adıdır. Amasiyalı Hüsaməddin “İqdam”da nəşr elədigi bir məqaləsində İbn Əl-Əsirin “baq”ını alaraq bunun “bak”dan çıxdığını “bak”ın da Bakuyə şəklinə gəldigini və bunun da şimdiki türkcəmizdə “Bəkşəhri” demək olduğunu iddia etməkdədir. Digər bir mühərrir dəxi Bakının yənə türkcə olaraq Sultanülqəra və Şahkənd mənasına olaraq “Bək köy” olduğunu zikr edərək şair Şeybaninin aşağıdakı: “Bək köy də bana göründü bənli Ol lalə üzar simi-tənli” beytini dəxi istidlal üçün iqtibas ediyor.
“Baku” kəlməsinin istiqaqi haqqında bu kibi tədqiqat biçimli digər mülahizələr dəxi yox degildir. Fəqət bu mütaliələrin qərini-həqiqət olduğunu təsdiq etmək məsuliyyətini boynumuza alamayız. Bizə öylə gəliyor ki, Bakının qədimligini, burada əski iranilərin, yunanilərin, xəzərlərin və sair qədim millətlərin hökmran olduqlarını nəzərə alaraq Bakı kəlməsini farscaya və yaxud türkcəyə uydurub da kəndisinə mətlub bir mənayi bağlamaqla məsələ həll ediləməz.
Bakı kəndisində bulunan gərək Venedik kari qüllələri və gərək hindkari azərgədələri ilə bəşəriyyətin əski dindarları olan hind atəşpərəstlərinə bittəb bəlli idi. Bunu göstərər sərih məlumati-tarixiyyə vardır. Bir bürkan halında daimi atəş surətində yanıb tutuşan Bakı atəşpərəstlərə yabançı qalamazdı. Həm qalmamışdır, burası onlarca bir ərzi-müqəddəs idi. Suraxanıdakı atəşgədə Azərbaycan atəşgədələrinin ən qüdsisi idi. Buraya hind məczublərinin zəvvar qafilələri təşkil edərək gəldikləri müsəlləmdir. Bu mülahizəyə görə, “Baku” kəlməsinin iştiqaqını nə bugünki farscada, nə də türkcədə aramaq səhih olamaz. Bunun üçün “sanskrit” dilinə müraciət edilərsə, daha münasib olur. Sanskritcədə “Baku” kəlməsi bir məna ifadə ediyormu? – biləmiyoruz.
Fəqət bəzi mənbələrə görə hind lisanlarından (keçrati-qədim) dilində “Baku” kəlməsi “həqiqətə doğru” mənasını ifadə ediyormuş. Çox ehtimal verilə bilər ki, hind məcusiləri möcüznüma atəşgədəsindən dolayı burasına böylə müqəddəs bir ism vermiş olalar. Bilxassə ki, “odunsuz yanar və sudan qorxmaz” üç atəş əfsanəsi dəxi Baku atəşgədəsinin bulunduğu yerə isnad olunuyor. Tarixən müəyyən olmayan bir zamanda – İran tarixilə məşğul olanlar diyorlar ki, – atəşpərəst zərdüştilərindən bir qafilə Azərbaycandan “Abşeron” yarımadasına gələrək sahildən iki fərsəx fasilədə Baku atəşgədəsini vücudə gətirmişlərdir. Onların anlatmasına görə, “bu məbəd (yəni Baku atəşgədəsi) sıcaq bir topraq üzərində təsis olunmuşdu. Bütün o tərəflərdə kəsrətlə mövcud olan “şist” yağlarilə neftin qarışmasından hasil olmuş (karbonlu hidrogen) o sahədə kəsrətlə vardı. Bu qaz atəş alıyor, yanıyordu. Hətta yalnız topraq üzərində degil, bu qaz dəniz açıqlarında da mövcuddur. Alovlu bir şey atınca haman suyun üzü atəş alıb yanıyor.”
(Ardı var)
Şirməmməd HÜSEYNOV
525-ci qəzet.-
2013.- 28 sentyabr.- S.26-27.