İctimai Televiziya və
xalq yaradıcılığı
Xalqın
milli-mənəvi mədəniyyətinin,
zəngin şifahi yaradıcılığının qorunub saxlanması ən ümdə vəzifə kimi hər kəsin vətəndaşlıq borcudur.
Çünki burada
min illərin tarixi, mədəniyyəti, mənəvi
dəyərləri, məişəti,
dili, ədəbiyyatı,
bütünlükdə olanları
cəmləşir. Mərhum
prezidentimiz Heydər Əliyev “xalqımızın
milli-mənəvi mədəniyyətindən
böyük sərvəti
yoxdur” deyirdi. Bütün yeraltı, yerüstü sərvətlər müəyyən
tarixə, zaman müddətinə hesablanır.
Hamısı qurtarandı.
Böyük-böyük tikililər,
abidələr də bura daxildi. Xalqla,
xalqın keçib gəldiyi yolla birgə addımlayan onun milli-mənəvi mədəniyyətidir. Folklorşünaslıqda
xüsusi olaraq vurğulanan bir məsələ var.
Deyilir ki, xalqın milli-mənəvi
mədəniyyətini bilmədən
onun həqiqi tarixini bilmək mümkün deyil. Bu, bütün xalqlara aiddir. Azərbaycan xalqında da belədir. Biz bütün
uğurlarımız üçün
keçmişimizə, mənəvi
dəyərlərimizi min illər
boyu formalaşdıranlara
borcluyuq. Bu, özlüyündə
sabahlara gedən yolda düşüncəmizin,
birliyimizin, mövcudluğumuzun
müəyyənləşməsinə yönəlik hadisədir.
Müstəqillik əldə etmişik.
Fikrimcə, Azərbaycanın
son iki yüz illik tarixində bundan böyük hadisə yoxdur. Buna hələ keçən əsrin əvvəllərində
bir dəfə nail olduq. Bu, çarizmin dağılması
ilə baş vermişdi. Ancaq sovet bolşevizmi onun yoluna sipər
çəkdi. İnkişafının
qarşısını aldı.
İkinci dəfə sovetlər imperiyasının
dağılması ilə
müstəqillik qazanıldı.
Bu gün ən ümdə məsələ
həmin müstəqilliyin
qorunub saxlanmasıdır.
Bu qorunub saxlanmada isə başlıca məsələ
milli-mənəvi dəyərlərə
sahib durmadır. Buna sahib durmanın
ən başlıca faktlarından biri televiziya məkanıdır.
Çünki müasir
dünyada, informasiya müharibəsinin getdiyi zamanda televiziyanın rolu əvəzsizdi. Ancaq təəssüf ki, Azərbaycan məkanında olan bütün televiziya kanalları bunu sona qədər yerinə yetirə bilmir. Milli ideologiya,
milli düşüncə
xalqın milli-mənəvi
dəyərlərindən keçir.
Hansı dəyərlər
ki, hamımızı
birləşdirir, bir bayraq altına toplaya bilir. Eyni qənaətdə, düşüncədə olmamıza
daha çox əsas olur. Təəssübkeşlik duyğusunu
formalaşdırır. Bu gün
demək olar bu ağırlığı,
böyük, həm də savab işi
İctimai Televiziya kanalı yerinə yetirir. Burada birinci şəxslərdən
də çox şey asılıdır.
Onun tutduğu mövqe, hadisələrə,
bütün ictimai, siyasi, mədəni mühitə münasibəti,
milli dəyərlər
üstündə köklənməsi
və s. məsələlər
özlüyündə başlıca
və əsas olan şərtdi. İctimai Televiziyanın rəhbəri İsmayıl
Ömərov məhz bu mənada çox böyük və gərəkli işlərə imza atmaqdadı.
Türk
xalqları, eləcə
də onun bir qövmü olan Azərbaycan bədii düşüncə
etibarilə şifahiliyə
meyllidi. Və təsadüfi də deyil ki, elmi-nəzəri
düşüncədə bir həqiqət xüsusi olaraq vurğulanır. Bu, türkün
tarix yazmadan çox yaratmağa meylliyi qənaətidir. Həmin yaratma bir istiqamətdə şifahi düşüncə
faktı ilə gələcəyə daşınıb.
Zəngin folklor örnəkləri, dastançılıq
ənənəsi, şəriksiz
aşıq yaradıcılığı,
bayatı nümunələri
tarixin və tariximizin olduqca dərin qatlarına işıq tutur.
Təsadüfi deyil ki, XIX əsrin böyük ziyalısı, “Əkinçi”
qəzetinin redaktoru Həsən bəy Zərdabi müasirlərinə
dönə-dönə bir
məsələni xüsusi
vurğulayırdı. Deyirdi
ki, “Azərbaycan balalarına xalqın zəngin yaradıcılığından
olan nümunələri
çatdırın. Hamının
başa düşəcəyi
nümunələri yaradın”.
M.Mahmudbəyovun, T.Bayraməlibəyovun,
E.Sultanovun, Y.V.Çəmənzəminlinin,
F.Köçərlinin, H.Zeynallının,
V.Xuluflunun, S.Mümtazın,
H.Əlizadənin, R.Əfəndiyevin
və başqalarının
bu istiqamətdə gördüyü gərəkli
işlər on doqquzuncu
yüzillikdən bu yana həmişə artan istiqamətdə gedib. Burada rusdilli
mətbuatın da rolunu vurğulamalıyıq.
“Tiflisskie vedemosti”, “Kavkaz”, “Kavkazskii vestnik”, “Novoe obozrenie”, SMOMPK çox böyük və gərəkli işlər
görür. Bu jurnal və məcmuələrin
xalqın zəngin yaradıcılığının öyrənilməsi anlamında
zamanında əvəzsiz
xidmətləri olub.
XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində
(20-30-cu illər də
bura daxildir) xalqın milli-mənəvi
mədəniyyətinin öyrənilməsi
(toplanması, nəşri,
tədqiqi) sahəsində
aparılan işlər
xüsusi bir mərhələdi. Qori müəllimlər seminariyasını
qurtaran ziyalıların
bu sahədə etdikləri sözün həqiqi mənasında fədakarlıqdı. Çox
xoş ki, folklorşünaslıq sahəsində
sonrakı çağlarda
görülən işlər
bu ənənəyə
söykəndi. Onların
atdıqları addımlar
özünün ənənə
anlamında bəhrəsini
verdi. Sovetlər dönəmi bəzi istisnalara baxmayaraq folklor elmimizin boyartımında ayrıca
bir mərhələdir.
Aparılan toplamalar, nəşrlər, araşdırmalar buna
nümunədi.
Müstəqillikdən
sonranın məsuliyyəti isə bir başqadır.
Artıq müstəmləkə
sıxıntılarından, idealoji təqib və təzyiqdən
uzaq bir mühitdəyik. Özümüzə sahib
olmağın və özümüzün mövcudluğumuzu
təsdiqləməyin ən yaxşı zamanıdır.
“Kitabi-Dədə Qorqud” dastanlarının 1300 illiyi ilə
bağlı tədbirdə mərhum prezidentimiz H.Əliyev bir
məsələni xüsusi olaraq vurğulayırdı: “Biz
kimik, hardan gəlmişik, hardayıq, hara gedirik. Bunun aydınlaşması
üçün ən əsaslı mənbə “Kitabi-Dədə
Qorqud” kimi abidələrimizdi”. Bu fikirdə çox
böyük həqiqət var. Tariximiz, keçib gəldiyimiz
yolun aydınlaşması üçün xalqın zəngin
folkloru, bütünlükdə mənəvi irsi çox
böyük imkanlara malikdi. Ona görə də bu möhtəşəm
abidələrə, zəngin şifahi irsə daha çox
müraciət etməyin, diqqət yetirməyin zərurətindəyik.
Təəssüf ki, görülən işlərdə bir pərakəndəlik,
narahatlıq doğuran məqamlar da var. Çünki bu
gün dünyada gedən proseslərdə, idealoji
savaşlarda, kiçik xalqların mənəvi dəyərlərinin
sarsıdılmasında duruş gətirəcək ən
başlıca olan milli düşüncənin
qorunuşudu.
Televiziya
ekranlarında baş alıb gedən şoular, gərəksiz
məişət söhbətləri, müharibə səhnələri
ilə dolu xarici filmlər, çoxsaylı seriallar və s., və
s. hamısı insanların düşüncəsində, gənc
nəslin tərbiyəsində transformasiyalarla, sınmalarla
xarakterizə olunur.
Unutmaq
lazım deyil ki, bizim kifayət qədər düşmənimiz
var. Qarabağ savaşı sona çatmayıb. Torpaq itkilərimiz,
Qərbi Azərbaycan kimi böyük bir ərazimizin
yoxluğu var. Erməni kimi məkrli bir düşmənlə
üz-üzəyik. Digər istiqamətdə Rusiyanın təhdidləri,
baş alıb gedən imperiya xülyaları, İran molla
rejiminin məmləkətimizə bir əyaləti kimi
baxması, Avropanın oyunları və s. hamısı Azərbaycanımıza
münasibətin və maraqların ifadəsidi. Bunların
üzərinə isə şouları, biganəlik
düşüncəsinin formalaşdırılmasını,
milli təəssübkeşliyin sarsıdılması kimi məsələləri
gəlsək fənalıqdı. Buraya daxildə işləyən
düşmən əlləri, səhl sümbatların nəvələrini də əlavə etsək daha
çox çətinliklərlə
qarşılaşdığımız aydınlaşır.
Bu mənada, təkrar deyirik, televiziya kanallarının üzərinə
çox böyük məsuliyyət düşür. Həmin
məsuliyyəti isə bütün televiziya kanalları
paylaşmalıdır. Xalqın məişəti, mədəniyyəti,
tarixi, mərasimləri, ədəbiyyatı, folkloru ilə
bağlı milli düşüncədən qaynaqlanan
verilişlərə üstünlük verilməlidi. Əlbəttə
biz müasir dünya sivilizasiyasına qoşulmağın,
ondan bəhrələnməyin də əleyhinə deyilik.
Millilik
anlamında mühüm bir hissəni xalqın zəngin
yaradıcılığına televiziya kanallarında geniş
yer verilməsi təşkil edir. İctimai Televiziya və Radio
Yayımları Şirkətinin fəaliyyəti bu mənada
örnəkdi. Yarandığı vaxtdan (2005- ci il 29 avqust) elə
də böyük zaman keçməsinə baxmayaraq
böyük işlərə imza atmaqdadı. Demək olar
bütün verilişlər xalqın, millətin mənəvi
dəyərlərinin ucalığının, zənginliyinin
dərkinə və təqdiminə hesablanır. Bu informativ xəbərlərdən
tutmuş müxtəlif tipli verilişlərə qədər
böyük bir zənginliyi özündə əhatə edir.
İctimai Televiziyanın (İctimai radio da bura daxildir) Azərbaycan
mədəni mühitində oynadığı rolu zamanına
görə XIX əsrdə Qori müəllimlər
seminariyasını qurtaran ziyalıların işi ilə, XX əsrin
əvvəllərindəki qaynar Azərbaycan mühiti ilə
müqayisə etmək olar. Onlar Azərbaycanın fədailər
dəstəsi idi. Bütün canlı fəaliyyətlərini
xalqın maariflənməsi, milli ruhun oyanışı, zəngin
mənəvi sərvətlərinin qorunuşu məsələsinə
həsr ediblər. Bir növ xalq, millət yolunda ömürlərini
şama çeviriblər. Həmin ruh İctimai Televiziya
kanalında bu gün yaşamaqdadı. Azərbaycanın ayrı-ayrı
bölgələrindən, eləcə də ölkəmizdən
kənarda soydaşlarımızın həyatı, məişəti
ilə bağlı hazırlanan verilişlər,
bütünlükdə türk xalqlarına
çıxış bunun canlı göstəricisidi.
Heç şübhəsiz bunlar bir problem kimi müxtəlif
istiqamətli araşdırmaların, tədqiqatların
mövzusuna çevriləcəkdi.
İctimai Televiziyada “Ozan”, “Ovqat” (“Səhər sovqatı”), eləcə də mərasimlərimizlə bağlı verilişlər özü milli yaddaşın, milli ruhun oyanışına və yaşanışına xidmət edən verilişlərdi. Türklər “ozanları hayqırmayan millət yetim kimidir” deyirlər. Burada olduqca böyük bir həqiqət var. Çünki xalqın formalaşması, milli-mənəvi düşüncənin qorunuşu və yaşanışı anlamında ozanların, aşıqlarımızın xidmətləri əvəzsiz olmuşdu. Bugünkü olanlarımız, mənəvi dəyərlərimizin yaşanışı üçün birmənalı olaraq bir istiqamətdə saza borcluyuq. “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanlarının müqəddiməsində deyilir, “eldən-elə, bəydən-bəyə ozan gəzər, ər comərdin, ər nakəsin ozan bilər, iləyinizdə çalıb ayıdan ozan olsun”. Bu artıq ozanın tarixin dərinliklərində hansı funksiyanı yerinə yetirdiyini aydınlıqla göstərir. Ozanlar türkün ruhunun, düşüncəsinin daşıyıcısı funksiyasını zaman-zaman yerinə yetirmişlər. Bir növ xalqın televiziyası rolunu oynamışlar. Ona görə də ustadlarımızla, aşıq yaradıcılığının ayrı-ayrı problemləri ilə bağlı verilişlərin vaxtaşırı İctimai Televiziyada aparılmasını uğurlu və gərəkli addım kimi qiymətləndirməliyik. İctimai radionun fəaliyyətə başladığı vaxtdan (2006-cı il 11 yanvar) müxtəlif vaxtlarda, müxtəlif adlar altında gedən verilişlər – “Eldən-obadan”, “Telli saz”, “Aşıq havaları”, eləcə də Türkiyənin səsi radiosu ilə İctimai radionunun ortaq layihəsi olan “Qorqud Ata” bizim şəriksiz mədəniyyət hadisəmiz olan aşıq sənətinin təqdimi və təbliği, yaşamı amalına xidmət edir. Burada öyrənilməli, açılmalı kifayət qədər maraqlı problemlər var. Ən başlıcası isə xalqın tarixi, keçmişi, hansı yolu keçib gəlməsi hadisələri özünün əksini tapır. Bu gün dünyanın üzü ilkimnliyə, ilkin təsəvvürlərin, mifik yaddaşın bərpasına yönəlibdi. Bu da təsadüfi deyildi. Bütün məsələlərdə mənşə məsələsini aydınlaşdırmadan, keçmişi öyrənmədən hansısa bir işdə uğur qazanmaq mümkün deyil. Futuroloqluq etmək kimi bir cəfəngiyyata, cəfəng düşüncəyə aldanmaq deməkdi. Ozan sənəti, aşıq yaradıcılığı da, xalq musiqimiz, mərasimlərimiz də bizim keçmişimizdi. Gələcəyə gedən yolumuzdu. Burada xalqın qəhrəmanlığı, qəhrəmanlıq tarixi, yurd, torpaq sevgisi, vətən məhəbbəti və s., və s. özünün əksini tapır. Nəğmələrimizdə, dastanlarımızda, nağıllarımızda, bayatılarımızda nələr yoxdu? Hər birisi əsrlərin dərinliklərindən bizə olmazın xəbərlər gətirir. Ulularımızın müjdəçisi rolunu oynayır. Biz xalqımızın məişətinin, tarixinin, mövcudluğunun, hansı düşüncəni, duyğunu yaşamasının bütöv bir hissəsini oradan öyrənirik. Hansısa qaranlıqları onların vasitəsi ilə işıqlandırırıq.
İctimai Televiziyanın bu mənada milli dəyərlərə önəm verməsi müsbət hadisədi və xüsusi olaraq qiymətləndirilməlidi. Eləcə də ustad aşıqlarımıza həsr olunan verilişlər böyük təsiredicilik funksiyası ilə görünür. Klassik irsə sayğını ifadə edir. Məlum olduğu kimi, aşıq yaradıcılığının Dirili Qurbani, Abbas Tufarqanlı, Sarı Aşıq, Xəstə Qasım, Aşıq Valeh, Ağ Aşıq, Aşıq Alı, Aşıq Hüseyn Şəmkirli, Aşıq Ələsgər, Molla Cümə, Aşıq Hüseyn Bozalqanlı, Aşıq Əsəd, Aşıq Hüseyn Saraclı, Əmrah Gülməmmədov, Mikayıl Azaflı, Dərya Məhəmməd və s. kimi onlarla ustad sənətkarı var. Televiziyanın “Ozan”, radionun “Aşıq havaları”, “Telli saz” verilişində ənənəvi olaraq bu ustadların ədəbi irsinin xatırlanması, haqqında ətraflı söhbətlərin, təhlillərin aparılması böyük və gərəkli işlərdi. Bu ustadlar özlüyündə bir əxlaq, mənəviyyat məktəbidirlər. Ayrı-ayrı əsrlərdə sazımızı, sözümüzü zənginləşdirməklə milli düşüncənin formalaşmasına yardımçı olmuşlar. Türk şeir ənənəsinin izlənməsi, zənginləşməsi anlamında bu ustadlar əvəzsizdi. “Axşam oldu”nun təxminən üç saatlıq müddətində bütünlükdə insanın özü zənginləşir. Bir növ ruhun oyanışı başlayır. Özlüyündə bu veriliş, fikrimizcə, əxlaq və mənəviyyat dərsləridi. Bu mənada “Telli saz”, “Xalq mahnıları” çox dərin mətləblərdən, mənəvi dəyərlərimizin yaşanış və qorunuşuna sahib durmadan xəbər verir.
İctimai radioda maraq doğuran verilişlərdən biri də “Nağıl axşamları”dı. Məlum olduğu kimi, bizim zəngin şifahi yaradıcılığımızın mühüm bir hissəsini nağıllar təşkil edir. Onların toplanması, nəşri və öyrənilməsi həmişə ziyalı mühitimizin diqqətində olmuşdu. Hətta klassiklərimiz özlərinin yaradıcılığında bu nağıl motivlərindən istifadə etməklə orijinal əsərlər yaratmışlar. Bəzən bu motivlər əsərlərin mövzusuna qədər gəlib çıxıb. Şərq ədəbiyyatının böyük simalarının – N.Gəncəvinin, Ə.X.Dəhləvinin, S.Şirazinin, Ə.Caminin, Ə.Təbrizinin, A.Ərdəbilinin, Fədainin, Məsihinin və başqalarının əsərləri bunun bariz nümunəsidi. N.Gəncəvinin “Sirlər xəzinəsi”, “Yeddi gözəl” poemaları sırf nağıl motivlərinə yüklüdü. S.Vurğunun “Ayın əfsanəsi”, “Qız qayası”, “Bulaq əfsanəsi” əsərlərinin mövzusu da nağıllardan, əfsanələrdən götürülmüşdü. “Kəşkül”də (1883-1891), Dəbistan” (1906-1907) “Məktəb” (1911-1920) və s. mətbuat orqanları öz səhifələrində nağıllara daha çox yer verirdi. Hətta “Kəşkül”də “Lətaif” başlığı altında nağıl və lətifə verən bir səhifə də vardı. İctimai radionun “Nağıl axşamları” verilişi sələflərimizin (A.Baqrinin, Ə.Sübhanverdixanovun, Y.V.Çəmənzəminlinin, H.Zeynallının, H.Əlizadənin, F.Babayevin, M.H.Təhmasibin, Ə.Axundovun, N.Seyidovun və s.) gördüyü işin davamını xatırlatdı. Üç cildlik (1941-1947), beş cildlik (1960-1964) nağıllarımız məhz həmin fədakar ziyalıların sayəsində yazıya gətirilmişdi. Bu gün İctimai Televiziya bir başqa istiqamətdə “Azərbaycanı tədqiq və tətəbbö cəmiyyəti”nin (1923-cü il 2 noyabr) funksiyasını yerinə yetirir. Təxminən on-on iki dəqiqəlik verilişdə Azərbaycan, türk, dünya xalqlarının nağıl nümunələri özünə yer tapır. Mövsüm və məişət mərasimləri ilə bağlı tədbirlərin hazırlanması, geniş şəkildə işıqlandırılması özlüyündə gərəkli və vacib işlərdi. Çünki bunların hər birində genetik yaddaşdan üzü bəri gələn dəyərlər daşınır. Bu dəyərlərin formalaşması, yaddaş hadisəsinə çevrilməsi üçün isə xalqın içindən keçməsi gərəkdir. Novruz bayramı ilə bağlı mərasim bunun faktıdır. Bu, özlüyündə mərasimlər toplusudu. Azərbaycanlıların, bütünlükdə türkün ən əziz bayramı kimi yaddaş və məişət hadisəsinə çevrilmişdi. Məhz bu səbəbdən də tarixin ayrı-ayrı çağlarındakı qadağalara, təhdidlərə, transformasiyalara baxmayaraq bu gün də yaşamaqdadır. Və daha çox genişlik, ruh yüksəkliyi qazanmaqla keçirilmədədi. Ona görə də bütün bu olanlar xalqın olan kimi uca tutulmalıdır. İctimai Televiziya bu mənada özünün funksiyasını, ictimainin olma məsələsini daha ləyaqətlə yerinə yetirir.
İctimai Televiziya və xalq yaradıcılığı məsələlərindən danışarkən bir istiqamət də “Carçı film” studiyası ilə bağlıdır. Etiraf edək ki, son dövrlərdə Azərbaycanda uğurlu filmlərin çəkilişində problem var. Bu mütəxəssis çatışmazlığından tutmuş mövzunun seçilməsinə qədər böyük problematik məsələləri sərgiləyir. Ancaq heç şübhəsiz axtarışlar, uğurlu kadrların seçilməsi bizim milliliyə və dünyəviliyə hesablanan filmlərimizin ortaya çıxmasına gətirib çıxaracaq. “Carçı film” özlüyündə uğurlu bir hadisə kimi qiymətləndirilməlidi. Çünki onun ilkin addımlarında cəmiyyətimizin ayrı-ayrı tərəflərinin canlandırılması, xalq düşüncəsi üzərində köklənməsi gələcək uğurlardan xəbər verir. “Balqabaq”, “Qovğalı kəndinin əhvalatları”, “Daşdəmirin nağılı” və s. bunun nümunəsidi. Bütün bunlar bizim özümüzü dəyərləndirməmiz, milli düşüncəyə köklənməyimiz, xalqın olanı uca tutmağımız hadisəsidi. Bu kontekstdə İctimai Televiziya və xalq yaradıcılığı ayrıca problem kimi daha böyük təhlilləri aktuallaşdırır.
Mahmud Allahmanlı
filologiya elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.- 2013.- 8 yanvar.- S.4.