Tiflis arxivlərində olan
tarixi sənədlərimiz çox həqiqətlərdən
xəbər verir
1936-cı
ildən sonra “Tbilisi” adlanan qədim Tiflis şəhəri
Qafqazın ən gözəl və unikal şəhərlərindən
biridir. VI əsrdən etibarən gürcü çarları
özlərinin siyasi mərkəzlərini qədim Msxetadan
Tiflisə köçürmüşlər. Və Tiflis VI
yüzillikdən bu günədək böyük tarixi yol
keçmişdir. Gürcüstan tarixinin səhifələrini
vərəqləsək, görərik ki, 1801-ci ildən
başlayaraq çar Rusiyası Gürcüstanı və
bütövlükdə Qafqazı (şimallı və cənublu)
öz idarəçiliyinə tabe etdirib. Həmin vaxtdan Tiflis
Qafqazın inzibati mərkəzinə və Rusiya
imperiyasının Yaxın Şərq üçün hərbi
bazasına çevrilmişdir.
Gürcü
milləti öz aralarında bir-biri ilə qohum olan tayfalardan
yaranmışdır. Onlardan əsasları kartlar,
meqrel-çanlar (lazlar) və svanlardır. Kartlara aid olan tirələr
aşağıdakılardır: kartlinlər, kaxetinlər,
imeretinlər, quriyalılar, acarlar, xevsurlar, pşavlar, moxevilər,
mtiulilər, raçinlər. Gürcülər özlərini
bunların içərisindəki ən böyük tirənin
adı ilə “Kartveli” adlandırırlar. Gürcüstana isə
“Sakartvelo” (“gürcülər yaşayan ölkə”) deyirlər.
Qədim Roma mənbələrində “İberiya”, rus mənbələrində
isə “İveriya” kimi yazılan Gürcüstan 1991-ci ildən
“Georgiya” adlanmaqdadır. Tiflis isə yenə də
Gürcüstanın paytaxtıdır.
Hər dəfə Tiflisə yolum düşəndə ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin adını daşıyan parka gedirəm. Buradakı skamyalardan birində əyləşirəm və axtarış planlarını dəftərçəmə qeyd edirəm. Onu da deyim ki, tarixi sənəd axtarışlarına gedən ərəfədə ümummilli liderimizin məruzələrini, müsahibələrini diqqətlə oxuyuram, hətta onun haqqında yazılan kitabları da: xüsusilə ukraynalı yazıçı N.Zençenkonun “Ziqzaq sudbı” (“Taleyin dolanbaclarında”) kitabını. Bu, məni axtarışlara hazırlayır.
Tiflisin XVII əsrdən üzübəri “Seyidabad” adlanan məhəlləsindən üzüyuxarı – “Azadlıq” meydanına doğru gedirəm. Tiflisdə çox olduğumdan bu yerlər mənə yaxşı tanışdır. Vaxtanq Qorqasali adına meydandan Koto Abxazi küçəsi başlayır. Yəhudilərin Sinaqoqu, gürcülərin Cvaris Maması, yəhudi tarixi muzeyi və bir az aralıda, küçənin sağında bir vaxtlar Qafqaz Şeyxülislamının oturduğu əzəmətli bina burada yerləşir. Çox təəssüf ki, bələdçi kitablarında Qafqaz Şeyxülislamının bu əzəmətli idarəsini qeyd etməyi “unudublar”. Elə azərbaycanlıların da çoxu unudub. Bu fikirlərlə “Azadlıq” meydanına çatıram.
Tarixin
dolanbac yollarında bir az dərinliyə enək. Orta əsrlərdə
bu meydan “Karvansara”, XIX yüzillikdə “Qafqazın fatehi” adlanan
İvan Paskeviçin şərəfinə “İrəvanski”
adlandırılıb. Naxçıvanlı ağsaqqallar bura
“İrəvan meydanı” deyirdilər. 1850-ci ildə burada
böyük bir karvansara (mehmanxana) tikilir. Eyni zamanda səyyahları
heyrətdə qoyan Tiflis Teatrı da burada fəaliyyət
göstərir. Fransız yazıçısı Aleksandr
Dümanın və rus yazıçısı Lev Tolstoyun
ürəkdolusu fəxrlə söhbət
açdıqları bu teatr binası 1874-cü ildə
yanıb. Qalıqlarını isə 1934-cü ildə
silib-süpürüblər. Rus rəssamı Q.Qaqarinin
çəkdiyi rəsm əsərində bu bina maraqlı
memarlıq üslubunda təsvir olunub.
Bu da
V.Pşavela küçəsi. Əzəmətli, köhnə
Gürcüstan Milli Arxivi. Bütün Qafqazın tarixi sənədləri
qorunan bina. Rəsmi qeydiyyatlardan sonra buraxılış vəsiqəsi
alıram və Naxçıvanın tarixi sənədlərinin
axtarışına başlayıram.
Bir həftə
lazımlı fondları və siyahıları diqqətlə
oxuyuram, seçirəm. Nə qədər öyrənilməmiş,
araşdırılmamış sənədlər xəzinəsi
açılır önümdə: sənədlərin
içərisində sənəd. 1763-cü ildə
Badamlı kəndinin I Kalbalı xanın atası Ehsan xana məxsus
qəbaləsinə, onun və övladlarının
möhürlərinə rast gəlirəm.
Bax bu sənədlər ola-ola niyə yazılsın ki, “o,
Diyarbəkirdən gəlmiş Murad xanın oğludur”? Bu sənəd
o yalanları təkzib yox, tar-mar edir. Sənədi Nəzərəli
xan XIX əsrin ikinci yarısında Qafqaz Canişinliyinə
göndərib.
Hər
gün maraqlı, orijinal, həqiqətləri əks etdirən
sənədlər tapıram. I Ehsan xana və Şahtaxtinskilərə
aid arxiv tapıntıları olduqca əhəmiyyətlidir.
Böyük alim Məhəmmədağa Şahtaxtinskinin
öz dəsti-xətti ilə yazdığı ərizələr,
məruzələr alimin Vətən sevgisindən və təəssübündən
xəbər verir. Şahtaxtinskilərin ulu babalarının
möhürləri vurulmuş sənədlər çox qiymətlidir:
tariximizdir, taleyüklü məsələlərdir.
General-mayor II Kalbalı xan Naxçıvanskinin
atçılığın inkişafı (Gəncə və
Bakı quberniyalarında) haqqında 15 səhifəlik
yazısı bu gün çox mütəxəssisləri heyrətdə
qoyar. Burada söhbət döyüş atlarından gedir. Sənədlərdə
generalın Ordubadda, Culfada faydalı mədənlər
yaratmasından və Naxçıvanın geologiyasından bəhs
edilir. I Ehsan xanın vəfatından sonra gənc qardaşlar
İsmayıl xan və II Kalbalı xan Naxçıvana
köçürülən ermənilərin
Naxçıvanskilərə məxsus Təzəkəndin və
Qızılvəngin torpaqlarını mənimsəmələri
haqda Qafqaz Canişinliyinə göndərdikləri şikayət
ərizəsi (ərizə fars dilindədir, rus dilinə tərcümə
olunub) aktuallığı etibarilə çox mühüm bir
tarixi sənəddir. Bəhram xan Naxçıvanskiyə aid
38 səhifəlik sənədlər toplusunu tapanda
yorğunluğumu unutdum. Sənədlər toplusunun birinci səhifəsində
general-adyutant Hüseyn xan Naxçıvanskinin Sankt-Peterburqdan
Qafqaz canişininə göndərdiyi (öz əli ilə
imzaladığı) məktub Naxçıvanın xan Kəngərlilərinin
Rusiya imperiyasında çox yüksək nüfuzundan xəbər
verir. Əgər XVIII əsrdə I Kalbalı xan, XIX əsrdə I Ehsan xan belə nüfuza malik
idilərsə, artıq XX əsrin əvvəllərində
estafeti Hüseyn xan ləyaqətlə
daşıyırdı. Və bütün bunlar sənədlərdə
əks olunub. Hamısını ardıcıl şəkildə
oxucularımıza təqdim etməyə
çalışacağıq. Hər bir tarixi sənəd
analiz edilməli və müqayisələr
aparılmalıdır ki, öz gücünü
ortalığa çıxara bilsin. Bu isə tədqiqatçının
ən başlıca iş prinsipidir.
Türkmənçay
müqaviləsi ilə bağlı fonddakı sənədlər
isə orijinaldan orijinaldır. Necə deyərlər, burada
“arxivin içində arxiv var”; fondun siyahısının
içində siyahı var: 1828-1830-cu illərdə
yazılıb bütün bu sənədlər. Yenə də
təəssüf edirəm ki, bu sənədlərin çoxu
araşdırılmayıb. Həmin sənədlər elmi təhlildən
keçirilərək öz xronologiyası ilə gənc nəslə
çatdırılmalıdır.
Axtarışlar zamanı I Kalbalı xanla bağlı tapdığımız bir sənəd də cəsur sərkərdənin həyatının bəzi məqamlarına işıq salır. Həmin sənəddən bəzi sətirlər yaddaşımda əzbər qalıb: “...Kalbalı xan həqiqəti sevirdi, ədalətli idi, hərbi işin əla bilicisi idi və müharibədə aslan kimi güclü idi. O, şəxsən çox müharibələrdə qoşunlara sərkərdəlik edib, uca Yaradanın köməyilə həmişə qələbə qazanıb...” Sənəd 12 yanvar 1796-cı ildə yazılıb, 1901-ci ildə rus dilinə tərcümə edilib.
Əziz oxucular, sənədləri çox sadalayıb sizi yormaq istəmirəm.
Sonrakı günlərdə axtarışlarımı fotoarxivdə davam etdirdim. General-adyutant Hüseyn xanın Ərzincanda və Qarsda çəkdirdiyi fotoşəkilləri tapdım. Bir gün də Ədəbiyyat və İncəsənət Arxivində görkəmli rəssamımız Bəhruz Kəngərlinin Tiflis mühiti ilə bağlı axtarışlar apardım...
Noyabrın 4-də Kartli-Kaxetiya çarlığının bir vaxtlar mərkəzi olmuş Telaviyə yola düşürəm. Əslində, məqsədim knyaz, general A.Çavçavadzenin ev-muzeyinin yerləşdiyi Sinandaliyə getmək və orada bəzi məsələləri öyrənməkdir. Axı o, 1828-1829-cu illərdə Naxçıvan və İrəvan yürüşlərinin və danışıqların iştirakçısı olub, başabəla, qondarma “erməni vilayəti”nə bir müddət rəhbərlik edib və sonra “böyük oyun”dan uzaqlaşdırılıb...
Sinandali
Tiflisdən 150 kilometr aralıda yerləşir.
“İsani”
metrosunun yanındakı dayanacaqda Telaviyə gedən taksi
sürücüsü Teymurazla yol yoldaşı oluram. Tarixə
çox maraqlıdır. O, hər bir kənd və qəsəbə,
dağ haqqında məlumat verir. Ona 1979-cu ildə buraları
gəzdiyimi demirəm ki, həvəsdən düşməsin.
Gözəl
Bakurçixe meşəsinin əsrarəngiz gözəlliyi mənə
doğma Batabatı xatırladır. Elə bil ki, Ərikli gədiyindən
Biçənək kəndinə yenirsən... Qəribə
bir çən bürüyüb meşəni. Bir andaca
yorğunluğumuz çıxdı.
Gürcüanidən
keçib sağa, Alazan çayı istiqamətinə
dönürük. Yolumuz Kvareliyədir. Orada Bəhruz Kəngərlinin
tələbə yoldaşlarından birinin ev-muzeyinə baxmaq
istəyirəm. Sonra Telaviyə qayıdacaq və
dağların sinəsində yerləşən məşhur
Sinandaliyə gedəcəyik. Alazan vadisi ötənləri xatırladır
mənə. Avtomobilimiz Kvareliyə doğru hərəkət
edir. Şəhər Dağıstan sərhədinə
çox yaxındır. Sürücü Teymuraz bu haqda
danışır. Mənimsə 1979-cu ilin iyulu yadıma
düşür. O vaxt turist dəstəmiz buradakı
aşırımı aşıb Çeçenistana
adlamışdı. Fikrim o illəri dolaşır...
Kvarelidən
Telaviyə qayıdırıq. Yolun sağında görülən
Nekresi məbədi IV əsrin sonunun yadigarıdır. Bir az irəlidə
məşhur Qremi monastrı görünür. İndi
tarixi-memarlıq abidəsi kimi muzey-qoruqdur. Dağların sinəsində
qəribə bir palıd meşəliyi var: hamısı bir
biçimdə!..
Bu da qədim
Telavi, gürcü çarlarının məkanı.
Naxçıvan xanlığı ilə dostluq müqavilələri
burada bağlanıb.
Nəhayət,
köhnə knyaz malikanəsinə – Aleksandr
Çavçavadzenin ev-muzeyinə gəlib
çatırıq.
Parka və
ev-muzeyə daxil olmaq üçün bilet alıram. Bir
çox rus yazıçı və şairlərinin ilhamla vəsf
etdikləri bağı gəzirəm. Olduqca gözəl
dağ havası var. Suyuna da söz ola bilməz. Bələdçi
ev-muzeyin salonlarını gəzdirir, məlumat verir. Ürəkdən
danışır. Qonaq otağında Şeyx Şamilin
fotoşəkilləri asılıb. Yadıma Mirzə
Kazımbəyin məşhur kəlamı düşür:
“Şamilin adında bir çox tarixi və vətənpərvər
fikirlər gizlənib... o, qəhrəmandır və qəhrəmanlar
yaradandır”.
Bələdçi həyəcanla Şeyx Şamilin bu evin sakinlərini əsir aparmasından danışır. Çavçavadzenin iş otağında döşəmədə və divarda Azərbaycan xalıları var. Çeşnilərə baxıram, Naxçıvan xalçalarıdır. Məni muzeyin fondu maraqlandırır. Amma rəsmi məktubum olmadığı üçün fonda girməyə icazə vermirlər. Bir də ki, heç yerdə muzeylərin fond qapılarını tədqiqatçıların üzlərinə açmırlar. Elə bizdə də. Çox qəribədir. Direktorlara elə gəlir ki, ancaq özləri bu sənədləri, fotoşəkilləri çap etdirməlidirlər. Olsun belə, ancaq gərək tədqiqatçı olasan... Nə isə, atımızı dördnala çapmayaq, yüyənini çəkək.
Muzeyin birinci mərtəbəsindəki salonda çay dəstgahı var. Bu dağların bulağının suyundan dəmlənmiş çaydan içməmək günah olar.
Sinandali ilə sağollaşıb Qambor aşırımından keçən yol ilə Tiflisə qayıdıram.
İki-üç gün də arxivdə işləməyə vaxtım var. Bunun bir gününü Gürcüstan Milli Təhlükəsizlik Nazirliyinin Arxivində işləyirəm. Bütün ölkələrdə olduğu kimi, bu arxivin də ciddi qanun-qaydaları var. Arxivin direktoru çox səmimiyyət göstərir və deyir ki, Azərbaycandan ilk tədqiqatçısınız, arxivimizdə işləməyə gəlmisiniz. Mənim axtarışlarıma kömək etməyi başqa bir əməkdaşa tapşırır. Burada hər şey müasir qaydadır. Arxivdəki sənədlər kompyuterin yaddaşındadır. 1930-cu ilədək Zaqafqaziyanın Baş Siyasi İdarəsinin sənədləri bu arxivə göndərilib. Fonddan şərqşünas K.N.Smirnovun və ərəbcədən tərcüməçi C.Qayıbovun güllələnmə protokollarını tapırlar və möhürləyib mənə təqdim edirlər. K.Smirnovla axtarışlarımda məqsəd Naxçıvandan apardığı Kəngərli arxivinin sənədlərinin harada olduğundan bir məlumat bilməkdir. Sənəddə göstərilir ki, bütün əmlakı müsadirə edilsin. Deməli, bütün arxiv Beriya NKVD-sinin əlinə keçib... İndi K.N.Smirnovun fondunda qalan sənədləri dostları gizlədib saxlayıblar. 1962-ci ildə gətirib Gürcüstan Əlyazmalar İnstitutuna təqdim ediblər. Bu tarixi sədaqəti Kolomiyçevlər ailəsi göstərib. Digər fonddan Cəfərqulu xan Naxçıvanskiyə aid 1926-cı ilin sənədini gətirirlər. Burada onun həmin ildə İranda yaşaması haqda rəsmi məlumat var.
Arxivin direktoru onlara 3-4 ay vaxt verilməsini arzulayır və söz verir ki, Naxçıvanla bağlı sənədləri tapan kimi Naxçıvana məlumat verəcək. Təki belə olsun.
Milli Arxivdə axtarışlar çoxlu sayda elmi dövriyyəyə daxil edilməyən tarixi sənədləri üzə çıxarır. Hətta Gəncədən saray müşaviri Ələkbər bəy Rəfibəylinin yazdığı və imzaladığı bir orijinal tarixi məktub da diqqətimdən yayınmır. Unudulmaz şairimiz Nigar xanım Rəfibəylinin babası Ələkbər bəyin məktubu onun hünərindən və vətənpərvərliyindən xəbər verir.
Tiflisdə olduğum müddətdə Canaşia adına Milli Tarix Muzeyində və Milli Əlyazmalar Mərkəzində də axtarışlarımı davam etdirdim.
Görkəmli rəssam Lado Qudialşvilinin adını daşıyan küçədəki Gürcüstanın Milli Mərkəzi Kitabxanasında nadir kitabları, qəzetləri oxumaq bir çox tarixi məsələlərə aydınlıq gətirməkdə tədqiqatçıya əvəzsiz köməkçidir. Yeri gəlmişkən, bir məsələ mənim çox marağıma səbəb oldu. Səhər saat 11-dən sonra oxucu zallarında növbə gözləyirsən. Oxucuların əksəriyyəti gənclərdir. Bəzən deyirlər ki, internet var, kitab nəyə lazımdır? Amma Gürcüstanda belə demirlər. Məgər oradakı cavanların kompyuterləri yoxdur?! Var. Özü də lap əlasından. Amma kitabın əvəzini heç nə verə bilmir. Kaş hər bir yerdə kitabxanalar belə qədir-qiymətə yüksələrdi.
Tiflisdə bir məsələ məni çox sevindirdi. Onu oxucularla bölüşmək istəyirəm. Böyük dramaturq M.F.Axundzadənin bütün malikanəsi bir zamanlar orada yaşayan sakinlərdən satın alınıb və əla təmir edilib. Bunu Azərbaycan dövləti edib. Buradakı polislər bildirdilər ki, ev-muzeyin rəsmi açılışı olacaq. Öz-özümə deyirəm ki, kaş böyük ustad Mirzə Cəlilin də yaşayıb-yaratdığı evin taleyi belə olaydı. Besiki 24-də yerləşən binaya baxanda adam özünə gələ bilmir.
Təəssüratımı Rustaveli prospektindən başlamışdım. Sonda yenə oraya dönürəm. Buradakı tarixi əzəmətli keçmiş Qafqaz canişininin sarayı və bağı, Opera və Balet Teatrı, “Tbilisi Marriott” mehmanxanası, klassik kişi gimnaziyası, Rustaveli Teatrı, 1875-ci ildə yaradılmış hərbi gimnaziya (indi Konstitusiya Məhkəməsi), Parlament binası, XIX əsrin digər tikililəri memarlıq baxımından göz oxşayır. Bir də məşhur hərbi muzey yerləşən bina. İndi orada Milli Şəkil Qalereyası yerləşir. Bu binanın müəllifi alman memarı Zalsmandır. Muzeyin əsl adı “Şöhrət Məbədi” olub. Hətta Sovet hakimiyyəti illərində bu binanın önündə Abbas Mirzədən qənimət gətirilmiş döyüş topları da vardı. Binanın arxasında Aleksandrovski bağı Kür çayına qədər uzanır. Elə yerli əhali indi də o bağa “Aleksandrovski” deyir.
Tiflis şəhəri sürətlə
inkişaf edir. Şəhərin
ətrafında uca binalar tikilir. Avropaya güclü inteqrasiya tələb
olunsa da, milli nə varsa, saxlamaq üçün bütün imkanlardan
istifadə edirlər. İnsanlarda yüksək
dünyagörüşü var. Əgər gürcü dilini
və əlifbasını bilirsənsə, heç bir çətinliyin
olmayacaq.
Tiflisdə
ən çox xoşuma gələn Etnoqrafiya Muzeyi oldu. Bu
muzey 1966-cı ildə yaradılıb. Ərazisi təxminən
65 hektardır. Akademik-etnoqraf Georgi Çitaiyanın
yaratdığı bu muzeyi gəzəndə elə bil ki,
bütün Gürcüstanı gəzirsən.
Beləcə,
Tiflisdə elmi axtarışlarımın hələlikdə
vaxtı başa çatdı. Gömrük məntəqəsindəki
valyuta məntəqəsində lariləri manata çevirirəm.
Gürcüstanda əldə valyuta dəyişmək qəti
qadağandır. Dönüb Tiflisə tərəf
baxıram. Tale, bəlkə də, bizi bir də
görüşdürdü. Elmi
axtarışlarımızın ünvanları çoxdur.
Amma bütün yollar gəlib qədim Tiflisdən keçir.
Musa QULİYEV,
AMEA Naxçıvan Bölməsinin
əməkdaşı,
tarix
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2013.- 9 yanvar.- S.7.