Sufi donu...
Fəzilətdən rəzalətə
Bəşər
tarixində paradoksal və çox sərt, hətta qəddar
bir qanunauyğunluq var: bir millət öz sərvətinin qədrini
bilməyəndə, ağılla idarə etməyəndə,
həmin sərvət onun bəlasına çevrilir. Buna nümunə kimi çağdaş
dünyamızdan ərəb ölkələrini göstərmək
bəsdi. Öz qara nefti ilə qara günə
qalmış ərəblər barədə xüsusi
danışmağa ehtiyac yoxdur, çünki istər
İraqın, istərsə də Liviyanın faciəsi
göz qabağındadı.
Maddi sərvətə aid olan bu qanunauyğunluq, təbii
ki, mənəvi sərvətə də şamil edilir. Müharibələrdə
uduzan ölkənin alimlərini, sənətkarlarını at
döşündə sürgün edirdilər uzaq ellərə
ki, onlar üçün yazıb-yaratsınlar. Dövrlər dəyişdi. İndi
də sənətkarlar şəraitinə, mühitinə
görə başqa dövlətlərə “uduzan” doğma vətənlərindən
yad ellərə üz tuturlar ki, ideyalarını həyata
keçirib, yaradıcı şəxsiyyət kimi öz
potensiallarını reallaşdıra bilsinlər. Əbu
Turxan təsadüfən demir ki, “Var-dövlət – Haqq yolunda
xərclənəndə fəzilətə, əks halda rəzalətə
vəsilə olur”.
Sərvətin
bəlaya çevrilməsinin ən bariz nümunəsini
İslam aləmində də görmək
mümkündür: elm və texnikada ən nadir kəşfləri
edən, ilk universiteti açan, ensiklopedik mütəfəkkirləri,
filosofları ilə bütün dünyanın ideya mənbəyi,
inkişaf təkanı olan İslam Şərqi bu gün
yazıq durumdadı. Niyə? Çünki ən böyük sərvəti olan
İslam dinini düzgün anlamadı, düzgün tətbiq
etmədi, çünki malik olduğu fəlsəfi təfəkkürü
düzgün istiqamətləndirmədi, maddi cah-cəlala uyub
mənəvi sərvətini unutdu, var-dövləti fikir
sahibindən, allimdən yüksək tutdu. Bunin nəticəsidir ki, bu gün amansızca və ədalətsizcə
terrorçu, geridəqalmış damğası vurulan
İslamı ilk növbədə müsəlmanın
özünün qəniminə çeviriblər.
Son illər Şərqin Qərbdən geri qalması, hətta
təfəkkürlərinin bir-birinə zidd olması
haqqında çox yazırlar. Yaranmış və
get-gedə dərinləşən qarşıdurmanın səbəblərini
axtarırlar, çıxış yolları təklif edirlər,
dini günahlandırıb, qloballaşmadan
yapışırlar və daha nələr. Bəlkə də Qərb bu problemi özü
üçün artıq həll edib və artıq müəyyən
addımlar da atır, ancaq Şərq təfəkkürü
mücərrədliyə meylli olduğundan problemi hələ
də konkretləşdirib, həllini dəqiq göstərə
bilmir.
Mən bu
məqalədə təsəvvüf fəlsəfəsinin tədqiqi
vasitəsilə Şərqin Qərbdən geri
qalmasının və heç cür onun yedəyindən
xilas ola bilməməsinin sadəcə bir
səbəbini göstərməyə
çalışacağam. Bunun üçün Şərqdə
və Qərbdə bu istiqamətdə aparılan tədqiqatların
qısa müqayisəsini verməklə, don vurmuş təfəkkürləri
canlandırmaqdansa, əyninə sufi donu
geyindirilmiş şablon yazıların sayının durmadan
artması hallarının mənfi təsirlərindən bəhs
edəcəyəm.
Təkrar nə zaman biliyin
anası olur?
Şərq
ədəbiyyatında bir ənənə var: əhəmiyyətli,
vacib bir həqiqət hər imkan düşən kimi təkrarlanır.
Məsələn, Rəhman surəsində “Rəbbinizin
hansı nemətlərini yalan sayırsınız?” ayəsi
31 dəfə təkrarlanır, yaxud “Siz bunu
düşünmürsünüzmü?” sualı müxtəlif
şəkildə bütün Qurani-Kərim boyu dəfələrlə
verilir. Eyni üslub bədii əsərlərdə
də mövcuddur. Quranşünaslar, ədəbiyyatşünaslar
buna müxtəlif səbəblər göstərə bilərlər.
Birini də mən deyim: elə həqiqətlər var ki,
onları unutmaq olmaz, onlar daim şam kimi yanmalıdır ki,
insanın düşüncəsi qaranlığa qərq olub
azmasın. Təəssüf ki, insanın fitrətində
elə bir unutqanlıq var ki, hətta bir əsərin əvvəlindən
axırına çatana qədər əsas ideyanı, hikməti
unuda bilir. İnsan unutqan olmasaydı,
Allah-Təala ona dörd dəfə eyni niyyətli, ümumi
prinsipləri təkrarlanan müqəddəs kitabları nazil
eləməzdi, bu kitabları təbliğ eləmək –
insanlara xatırlatmaq üçün 124 min peyğəmbər
göndərməzdi. İnsan hər dəfə
bu həqiqətləri ilk dəfə eşidirmiş kimi təəccüblənib,
öz yalanlarını, cəfəngiyatını eyni kor
inadla müdafiə edib, peyğəmbərlərini incidib,
diyarından didərgin salıb. Hərdən
adama elə gəlir ki, yalan nəsildən nəsilə
ötürülə bilir və zamana daha
dayanıqlıdır, həqiqət isə zərifdi, hər
dəfə təzələnməyə, yeni enerji almağa
ehtiyacı var.
Digər tərəfdən, həqiqət gözəldirsə,
müqəddəsdirsə, niyə onu təkrar etməyək
ki? Məsələn, bir rəvayətə görə,
Hz. Əli ona yamanlıq eləyən bir insana
yaxşılıqla cavab verir. Adam yenə
pislik edir, Hz. Əli yenə yaxşılıqla cavab verir və
bu hal bir neçə dəfə təkrarlanır. Hz. Əlidən “bu nankora yaxşılıq etməkdən
yorulmadınmı?” – deyə soruşurlar. Hz. Əli: “O,
pislik eləməkdən yorulmursa, mən niyə
yaxşılıq eləməkdən yorulum?” – cavabını
verir. Həqiqətən, Allah rəhimli və
sonsuz səbir sahibidir ki, belə unutqan məxluqunu – insanı
hər dəfə bağışlayır, yenidən haqqa gəlməsi
üçün imkan yaradır, bələdçilər
göndərir.
Təəssüf ki, Şərqdə təkrarçılığa
meylin bir mənfi tərəfi, daha doğrusu, onun
yanlış tətbiqi də formalaşıb, hətta ənənə
halını alıb. Neçə illər, əsrlərdir ki, İslam fəlsəfəsində
eyni həqiqətlər, bəzən hətta ikinci,
üçüncü dərəcəli məsələlər
təkrar-təkrar müzakirə edilir, hər yeni gələn
köhnəni yenidən “kəşf edir” və mübahisə
yenidən qızışır. Hər dəfə
bu mübahisələr eyni trayektoriya və eyni ssenari üzrə
gedir deyə, düşüncələrdə bir çərək
də irəliləyiş hiss olunmur.
Sanki bir
paradoks yaranır: bir tərəfdən təkrarın xeyrindən
danışırıq, digər tərəfdən, onu
inkişaf üçün bir maneə hesab edirik. Əslində heç bir paradoks yoxdur.
Bir var konsentrik çevrələr, bir də var sadəcə
çevrə.
Birinci halda, bir nöqtədə yalnız
başlanğıcı və sonu birləşən çevrələr
get-gedə böyüyür – hər son yeni inkişafın,
yeni səviyyənin başlanğıcı olur. Bu inkişaf trayektoriyasına daha böyük miqyasda
baxanda, həmin nöqtənin – insan “mən”inin mərhələ-mərhələ
açılıb yüksəlməsi onu hətta spirala da bənzədir.
İkinci halda bu, çarxın içində dələnin
fırlanmasına bənzəyir – nə inkişaf var, nə
irəliləyiş.
Birinci hala bariz nümunə kimi Qərb, hətta
Türkiyə alimlərini göstərmək olar. Onlar təsəvvüfün
uca həqiqətlərini nəinki təkrar edirlər, hətta
əzbərləyirlər ... ki, öz həqiqətlərini
bu işıqda təqdim edə bilsinlər. Məsələn,
Oksfordda yerləşən və mənim də üzvü
olduğum Mühyiddin İbn Ərəbi Cəmiyyəti
İbn Ərəbinin əlyazmalarını, nadir nüsxələri
alıb yığır, bu əsərlərin tərcüməsini,
müzakirəsini təşkil edir, hər il İbn Ərəbiyə
həsr olunmuş çoxsaylı beynəlxalq konfranslar,
seminar və simpoziumlar keçirir, bu sahədə başqa
ölkələrlə əməkdaşlıq edir, dərgi nəşr
edir, gündən günə güclənən bir İbn Ərəbi
məktəbi formalaşdırır. Hətta üç il qabaq Azərbaycanda da belə bir beynəlxalq
simpozium təşkil etmişdilər. Eyni
sözləri yenə Oksfordda yerləşən Mövlana cəmiyyəti
barədə də demək mümkündür.
İkinci
hala nümunə kimi isə, maləsəf, bizim “tədqiqatçıları”
göstərmək olar: hələ də “sufi”, “arif” sözlərinin
etimologiyasından yazırlar, hal-məqamları sadalayıb təsvir
edirlər, əsrlər boyu yazılmış mövzuları
yenə “çeynəyirlər”. Ən
yaxşı halda, təsəvvüfdə nə isə “kəşf
etmək”, “yeni söz demək” istəyəndə bir Qərb
tədqiqatçısının yazdıqlarını təkrar
edirlər. Təəssüfedici hal isə
odur ki, Qərbin sıravi bir tədqiqatçısının
təkrarlanan fikirləri arasında öz vətənində
yaranmış orijinal ideyalar ya itib-batır, gözə dəymir,
ya da “yerli mal” kimi diqqətə layiq görülmür. Və beləcə çarxın içində
fırlana-fırlana işgüzar görkəm alıb, alimlik
dərəcələrinə layiq görülürlər.
Hikmət payının
bölgüsü...
Təsəvvüf – insanın fitrətən malik
olduğu həqiqət axtarışının İslam dini zəminində
təzahürüdür. O, islam hikmətinin
eşqlə, yüksək hisslərlə bəşəriyyətə
bəyan edilməsidir. Təsadüfi deyil ki,
İslam dini coğrafi baxımdan ən ucqar yerlərə məhz
təsəvvüf vasitəsilə çatıb. İslamın ən ülvi, ən ecazkar tərəfini
– Yaradana və onun yaratdıqlarına sevgini tərənnüm
edən təsəvvüf öz məzmun və məramına
müvafiq də vasitə seçib – obrazlı, rəmzlərlə
dolu bir dil, poetik üslub. Bu hikməti
çatdıran isə əsasən dərvişlər olub.
Düzdür, sonralar dərvişlik özü də müstəqil,
öz nizam-intizamı olan bir təriqətə, hətta daha
da böyüyərək ümumiyyətlə təsəvvüfün
simvoluna çevrilib, amma əsl mahiyyət, məqsəd dəyişməz
qalıb: islam hikmətini
çatdırmaq. Daşıdığı
missiyanın gözəllik və malik olduğu yüksək
mahiyyət təsəvvüfün özünün də
pay-püşk olunmasına səbəb olub və hər kəs
öz payını götürüb.
Qərb təsəvvüfün
mahiyyətini götürdü: aparılan ciddi tədqiqatlar,
yazılan dünyamiqyaslı monoqrafiyalar, keçirilən beynəlxalq
konfranslar buna nümunədir. Təsəvvüf sanki Qərb təfəkkürünə
nəfəs verir: istər psixologiya, istər arxitektura, istər
musiqi, istərsə də ilahiyyat sahəsində yeni proyektlər,
mövzular, müzakirələr açılır. Ən
vacibi isə sufi klassiklərinin əsərlərini
Qərb dillərinə tərcümə edib öz şərhləri
ilə təqdim edirlər. Bəli, Şərq bu gün
öz hikmətini Qərbin təqdimatında, Qərb təfəkkürünün
işığında tanımaq məcburiyyətindədir! Və bu, artıq qanunauyğunluğa çevrilib.
Əlbəttə, danılmaz bir faktdır ki, Qərb
təfəkkürü yalnız müasir dövrə deyil,
ümumiyyətlə fəlsəfə tarixinə nüfuz edib
və elə İslam fəlsəfəsinin özünün də
öyrənilməsində xüsusi rola malikdir.
Təbii ki, fikir sahibləri bu faktı qəbul etməklə
yanaşı, inkişaf yolu da göstərirlər. Məsələn, Səlahəddin
Xəlilov yazır: “Qismətə bax! Babalarımız
o qədər uca olublar ki, onların səviyyəsinə
qalxmağın yolu Qərb fəlsəfəsinin dərkindən
keçir. Biz bu gün onlara qayıtmaq
üçün, onların səviyyəsini anlamaq
üçün əvvəlcə Qərb fəlsəfəsinə,
onun ən parlaq nümunəsi olan klassik alman fəlsəfəsinə
– Kanta, Hegelə, Feyerbaxa qayıtmaq məcburiyyətindəyik”.
Burada əhəmiyyətli bir məqam var: söhbət
heç də, indicə dediyimiz kimi, islam
fəlsəfəsini Qərb şərhində qəbul etməkdən
getmir. S.Xəlilov bu gün Qərbin tətbiq elədiyi
təcrübəni Şərq üçün təklif edir
– Şərqə öz hikməti ilə yeni bir nəfəs
vermək, öz hikmətini özünə xatırlatmaq, Qərb
təfəkkürünün sütunları üzərində
Şərq hikmətinin öz doğma məbədini tikmək.
Bəs reallıqda nə
baş verir? Bu məbəd
tikilirmi?
Təsəvvüfün pay-püşkündə Şərq
yerdə qalanı – hissləri, dərvişliyi
götürdü. Və əsrlərdir təsəvvüfə
məxsus yüksək hisslər, emosiyar eyni möhtəşəmliklə,
bənzərsiz ifadələrlə tərənnüm olunur.
Düzdür, Həllac, Yəsəvi, Yunus, Mövlana,
Füzuli və daha neçə Şərq müdriki öz
hikmətini poetik dillə, nəzmlə çatdırıb. Lakin əhəmiyyətli və incə bir məqam
var. Bu mütəfəkkirlərdə hikmət dili üstələyib.
Sonralar isə dilin gözəlliyi,
oynaqlığı hikməti görünməz eləyib.
Nəticədə eyni hikmət fərqli ifadələrlə,
fərqli üslublarla illərdir təkrarlanıb durur. Şərqdə dolub-daşan yeni-yeni “füzulilər”,
“irfan şairləri” Qərbin ümmanlarda ideya
hücumlarından bixəbər öz gölməçələrində
“tufanlar” qoparırlar.
Təsəvvüfün Şərqdə ekzotik bir obyektə
çevrilməsinin ən gözəl nümunəsi isə,
şübhəsiz, səmadır. Bu gün bütün dünyanı
dolaşan, heyran qoyan, əsl Şərq sənətinin
nümunəsi olan səma! Ezoterik islam hikmətini
insanları əyləndirmək üçün ekzotik teatr
tamaşasına döndərən səma!
Daha bir paradoks! Bu gün yüksək
hisslər, ruhani yüksəliş, dərvişlik deyəndə
Şərq, bu hikmət haqqında ciddi tədqiqat deyəndə
Qərb yada düşür! Halbuki, bir vaxtlar
bunların ikisi də elə Şərqə məxsus olub.
Hər axtaran tapmır, amma tapan –
axtarandır!
Təsəvvüf insana düşüncə
azadlığı verən və bunun üçün
geniş imkanlar açan, eyni zamanda insanın mənəviyyatını,
müqəddəslik duyğusunu qoruyan bir fəlsəfədir. Təsəvvüf
yaradıcılıq axtarışıdır. Bunu təsəvvüf fəlsəfəsini həqiqətən
araşdıran hər bir tədqiqatçı dərk edir.
Möhtəşəm “Şərq-Qərb divanının”
müəllifi, dahi alman mütəfəkkiri İ.V.Goethe
Ruminin dünyagörüşünü belə təsvir edir:
“Onun niyyəti ruhu öyrənmək, yüksəltməkdir;
bütövlükdə isə o, özünün vəhdət
haqqında təlimi ilə hər cür
üzgünlüyü, əziyyəti təqdir etməsə
də, bu üzgünlüyə heç olmasa icazə verməklə
hər kəsin əvvəl-axır ilahi varlığın dərinliyinə
qərq olduğunu və işıqlandığını
göstərir”. Goethe onu da əlavə edir ki,
“reallığın şübhəli və etibarsız əsasa
dayanması Cəlaləddin Ruminin ürəyincə deyil; o,
daxili və xarici hadisələrin sirrini mənəvi
baxımdan müəyyən etməyə can atır,
onları iti ağılla həll etmək istəyir”.
İngilis şərqşünası A.Arberri isə
Mövlana fəlsəfəsinin cəmiyyətin həyatına
təsiri barədə belə yazır: “Mövlana yeddi yüz
il əvvəl dünyanı böyük bir
qarışıqlıqdan qurtarmışdır. Günümüzdə Avropanı qurtaracaq tək
şey də onun əsərləridir, fikirləridir. Bundan sonra həyatımı Mövlananın əsərlərini
tədqiq etməklə keçirəcəm; çünki
onlarda çağımızın xəstəlikləri
üçün ruhani əlac və təsəlli tapmaq
mümkündür”.
Bunlar dəryada iki damladır. Bəli, Qərbin təsəvvüfə
marağı çox böyükdür. Bunu
ən azından onların Mövlananı İslamdan kənarlaşdırmaq,
onun düşüncələrinin heç də İslam
hadisəsi olmadığını sübut etmək,
özününküləşdirmək istəyində
görmək mümkündür.
Təsəvvüf ideya mənbəyidir. Bu mənbənin
açarı isə vəhdət əl-vücuddur – təsəvvüfün
özəyi və mahiyyəti. Özünün “Təvasin”
kitabında Həllac çoxlu oxşar nöqtələrin rəsmini
verib yazır: “Bu nöqtələrdən ancaq biri Haqqdır,
qalanları batildir.” Vəhdət əl-vücud
həmin nöqtədir və onu fərqləndirmək çətin
olsa da, vacibdir.
Bir həqiqəti tədqiqatçılar
unutmamalıdır. Vəhdət əl-vücud hardansa kənardan
gətirilib təsəvvüfə birləşdirilməyib,
onu kimsə kəşf eləməyib. Düzdür,
bir termin kimi o, məhz Mühyiddin İbn Ərəbinin tələbəsi
Sədrəddin Konəvinin “Qeybin açarı” (“Miftəhu-l-ğeyb”)
və onun müasiri olmuş İbn Səbinin əsərlərində
xatırlanır və bu səbəbdən bir çox hallarda
vəhdət əl-vücud İbn Ərəbiyə məxsus
bir təlim kimi təqdim olunur. Vəhdət əl-vücud
fəlsəfəsi İbn Ərəbidən neçə əsrlər
əvvəl yaşamış Cüneyd Bağdadinin risalələrinin,
Həllac Mənsurun şeirlərinin, Şihabəddin Yəhya
Sührəvərdinin işraqiliyinin kökü, mahiyyətidir.
Bir sözlə, vəhdət əl-vücud təsəvvüfün
özüdür.
Əslində, bu, məsələnin çoxdan keçilmiş
bir mərhələsidir. Lakin bu, məhz
düşüncələri azmaqdan qoruyan işıqdır və
təkrarlanmalıdır. Vurğulanmalı olan daha bir əhəmiyyətli
məqam: vəhdət əl-vücud bir çox hikmətlər
üçün, yaradıcılıq üçün sehrli
açardır. Böyük alman filosofu Hegelin sözləri ilə
desək: “Əgər Vahid olanın dərkini... onun ən
gözəl saflığı və ucalığında nəzərdən
keçirtmək istəyirlərsə məhəmmədilərə
müraciət etmək lazımdır”.
Vəhdət
əl-vücud islam fəlsəfəsi
tarixinin məhz orijinal bir səhifəsi, islam dininin mahiyyətini
bütün gözəlliyi və olğunluğu ilə
çatdıran bir fəlsəfədir. O, müasir dövrdə
az qala bütün dünyanı
bürüyən pessimizmdən, nihilizmdən xilasdır. O,
insanın yüksək mahiyyətini və kamilləşmək
qüdrətində olduğunu xatırlatmaqdır. O,
Yaradanını tanıyıb, Onun mülkü hüdudunda özünün
də bir yaradan olduğunu dərk eləməkdir.
Bəs Şərqdə, xüsusilə
Azərbaycanda bu hikmətə münasibət necədir? Təsəvvüflə nə axtarırlar?
Bizdə də təsəvvüf axtarışdır,
amma fərqli istiqamətdə. Belə məlum olur ki, təsəvvüfdə
tədqiqatçının dəb axtarışı, ekzotika
həvəsi, həqiqi tədqiqatçıların
çoxdan bildiklərini mistik müəmma kimi təqdim edib
onu yenidən “kəşf etmək” üçün də
meydan var imiş. Bunun üçün fəlsəfənin
mürəkkəb dərinliyinə baş vurmağa ehtiyac da
yox imiş – məşhur deyimləri təkrarlamaq, sufi şeirlərinin təsvirini vermək kifayət
imiş. Maraqlıdır ki, bu “dəblə”
ayaqlaşan tədqiqatların aşıb-daşmasına
baxmayaraq İslam Şərqində ideya müstəvisində
bir monotonluq, durğunluq hökm sürür.
Düzdür, çox sanballı mütəfəkkirlər də
olmuş və yenə də var. Məsələn, təsəvvüf
vasitəsilə İslam düşüncəsini yenidən
ayağa qaldırmaq istəyən Məhəmməd
İqbalı, təsəvvüf və zen-buddizm vasitəsilə
İslam Şərqini uzaq Şərqlə birləşdirməyə
cəhd edən Seyid Hüseyn Nəsri, təsəvvüfün
işığında fəlsəfə tarixinin prinsipial məqamlarını
müqayisəli təhlil edərək bir zamanlar Şərqdən
Qərbə keçmiş ideyaların yenidən Qərbdən
Şərqə qayıtmalı olduğunu bir zərurət
kimi göstərən Səlahəddin Xəlilovu, təsəvvüfü
ekzistensializm fəlsəfəsi ilə
qarşılaşdırıb Şərq və Qərb
arasında ortaq nöqtələr axtaran Kənan Gürsoyu və
daha neçə mütəfəkkirləri, tədqiqatçıları
danmaq, onların düşüncələrini görməmək
ən azından günahdır. Ancaq
maraqlıdır, sal daşa bənzəyən fikir
monotonluğunu tərpətməyə bir-iki mütəfəkkirin
gücü çatarmı? Əgər bu
mütəfəkkirlərin özlərinin yaradıcılığına
bir etinasızlıq varsa, hər hansı bir hərəkətə
ümid etmək olarmı? Təkrar və
təqlid dolu yazıların altına imza qoyan və bunu əsl
elm hesab edən tədqiqatçılarla Şərq hansı
inkişafdan danışa bilər?
Sonluq
Bəli, bu gün Şərqdə təsəvvüfün
donmuş mərmər heykəli göz oxşayır. Amma bu donu əritmək
üçün yenə də kamal eşqi, yaradıcı təfəkkür,
qaynar zəka tələb olunur, ənənəvi sufi şeirlərindən bu mərmər heykələ
don tikmək vasitəsilə görüntü yaratmaq yox. Biz o zaman bu irsin həqiqi varisləri olduğumuzu isbata
yetirə bilərik ki, onun müasir donu üçün
yararlı olan yeni ideya istiqamətlərini və yeni nümunələrini
yaradaq. Və bizim indi yaratdıqlarımız daha bir sufi təriqəti olmayıb, əksinə, təriqətçilikdən
azad, ümumbəşəri fəlsəfi fikir postamenti üzərində
qurulmuş müasir təsəvvüf təlimi
olmalıdır. Şərq və Qərb təfəkkürünün
vəhdətindən qaynaqlanan zəngin bir ideya çələngi,
ancaq bu zaman sufi donunun da yenidən
biçilməsi və tikilməsi aktuallaşmış
olar.
Könül Bünyadzadə,
fəlsəfə elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2013.- 11
yanvar.- S.7.