Əlimə gec düşən bir kitab
haqqında düşüncələr
Akademik Teymur Bünyadov Azərbaycan elmi, ictimai fikir məkanında
uzun müddətdir ki, istedadlı bir alim kimi, millətimizin əsrlərdən
keçib gələn keşməkeşli inkişaf mərhələlərini
tədqiq edən, neçə-neçə elm xadiminin
yetişməsində müstəsna xidmətləri olan
tarixçi alim kimi tanınmaqdadır. Tariximizin
çox müxtəlif mərhələlərinin tədqiqinə
həsr etdiyi onlarca kitabın, yüzlərlə elmi məqalənin
müəllifi kimi tanıdığımız bu böyük
alimin elmi yaradıcılığı barədə söz deməyə
ehtiyac duymuram; çünki elmi ictimaiyyətin bu barədə
kifayət qədər məlumatı var.
Teymur Bünyadovun daha bir yaradıcılıq istiqaməti
var ki, bu barədə danışmağı zəruri hesab
edirəm. Söhbət onun bədii sənət dünyası,
bədii ədəbiyyatla bağlı əsərlərindən
gedir. Əlbəttə, mən mətbuatda
və digər informasiya vasitələrində Teymur müəllimin
bədii yaradıcılığını əks etdirən bəzi
nümunələrə rast gəlmişdim. Lakin etiraf edim ki, akademikin bir neçə vaxt bundan əvvəl
AMEA-nın Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutunun Folklor
İnstitutu ilə birgə nəşrə
hazırladığı və “Səda” nəşriyyatında
çap etdirdiyi “Anam birdi, Vətən tək” adlı
üçcildlik kitabından gec xəbər tutmuşam.
Üç cildlikdəki bu kitablar lap bu
yaxınlarda əlimə düşdü və mən o
kitabını oxuyub belə qənaətə gəldim ki,
Teymur Bünyadov ortaya qoyduğu poetik əsərlərinin
hamısında birbaşa folklor üslubuna, xalq
yaradıcılığına söykənir, bu nümunələrdə
xalq yaradıcılığının yeni bir formatını
meydana qoyur. Həm də bədii ədəbiyyatın
daha çox bayatı janrına müraciət edən şair
yeni formatı məhz burada göstərir.
Əlbəttə, hər bir əsl sənətkara məxsus
təvazökarlıqla bağlı olaraq Teymur Bünyadov
oxucudan dönə-dönə xahiş edir ki, ona şair deməsin. Heç həvəskar
şair adı da daşımaq istəmir. O
özünü “sadəcə olaraq ürək
çırpıntılarını vərəqlərə
köçürən bir xalqşünas” hesab edir. Bu cümlədəki
“xalqşünas” anlayışı da iki cür başa
düşülə bilər: birincisi, Teymur Bünyadovun elmi tədqiqat
sahəsi onu “xalqşünas”, kimi qəbul etməyə əsas
verir, ikincisi, onun bədii yaradıcılığının
forma və formatları birbaşa xalq sənəti, xalq təfəkkürlü
ilə bağlıdır.
Bəs milli tariximizin dərin qatlarının tədqiqi
ilə məşğul olan, işi-gücü başından
aşan akademiki bədii yaradıcılığa nə
sövq edib? Özünün dediyinə istinad etsək, onu
şairliyə ölkədə baş verən qəfil hadisələr,
həm də yaxın keçmişimizlə bağlı dərdli-qəmli
hadisələr sövq edib. Üçcildliyin lap
annotasiyasındaca oxuyuruq: “20 yanvar dəhşətindən sonra yaman günə
qaldım, sındım, sarsıldım. Çarəsiz,
kimsəsiz, dəli-divanələrtək öz-özümlə
danışdım. Dağlardan uçmaq,
çöllərə qaçmaq, dəryalarda qərq olmaq,
dünyayla vidalaşmaq istədim. Hagahan
bayatılarım sinəmdə bulaqtək qaynadı...” Teymur
müəllimin sonralar bir neçə kitaba sığmayan
bayatıları onun yaradıcılığına
xalqımızın tarixinə faciə kimi müsibət kimi
yazılan 20 yanvarla birgə gəlib. Azərbaycan
xalqının mübarizələrlə dolu tarixini hamıdan
yaxşı bilən Teymur Bünyadov 20 yanvarı tarixin ən
ədalətsiz faciəsi hesab edir və Vətən sevgisi,
xalqa məhəbbətlə dolu bayatılarının mənbəyini
belə açır: “Mübarizəli tariximiz, tarixi şəxsiyyətlərimiz,
mərdlərimiz misralarımın bəzəyi, gözüm,
göz bəbəyim olub. Qəmə qəra
olduğum, göynədiyim, kövrəldiyim,
hönkürtü saldığım məqamlarım da istədiyim
qədər. Laçın oda qalanıb, Şuşa
alışıb-yanıb, Xocalı xaraba, Ağdam
küskün, Füzuli misgin günlərini yaşayır. Xalqım köçkün, qaçqın, didərgin.
Di gəl, yoz ürəyinin qəmini, qüssələrini
vərəqlərə köçürmə, misralara
düzmə. Hamısı da yarımçıq,
qaralanmış, pozulmuş...” Müəllifin
“yarımçıq”, “qaralanmış”, “pozulmuş” bu sətirlərinin
hamısında Vətənin sağalmaz yaraları, onun bir
tarixşünas kimi özünə daha yaxşı məlum
olan faciələri var. “Alışıb-yanan
Şuşanın”, “oda qalanan Laçının”
dağlarını göz önünə gətirən
şair ürəyinin dərdini bu sətirlərə
köçürür:
Ey sənəmlər
sənəmi,
Duman qalxır yenəmi?
Dağlar
baxır, boylanır
Xəyallanır yenəmi?
Yaxud:
Qəlbim
coşur, çağlayır,
Dərd
sinəmi dağlayır,
Göz-göz
olur, ağlayır,
Ağlar qaldım yenəmi?
Teymur Bünyadovun xalqa və xalq sənətinə-xüsusilə
folklora yaxından elmi bələdliyi onun bayatılara verdiyi təhlillərin
son dərəcə inandırıcı və səriştəliliyinə
imkan vermişdir. Müəllifin tematikaya böldüyü laylaların hər
birində həmin mövzuya uyğun alim təhlilləri yer alır. Ritmik nəsr
üslubunda bayatılara verilən təhlillərin özü
də oxucuda estetik hisslərin yaranmasına səbəb olur:
“Bayatı, bayatı! Xalqımızın həyatı,
tariximizin, taleyimizin yol yoldaşı, sir-sirdaşı. Əsri-əsrə
calayan, minilliklərdə silinməz izi qalan, gələcəyə
ümidlə boylanan hikmət dünyası, millətimizin
cahana bəxş etdiyi şah əsəri...” Bu sətirlərin
ifadə olunduğu kiçik mətnin sərlövhəsi:
“Ana laylasıdı...” adlanır və bu kiçik mətni
müəllif anasının xatirəsinə
bağışlayır. Təkcə öz
anasınınmı? Yox. Bu kiçik mətndə bayatının hikməti
ümumiyyətlə ana hikmətilə yoğrulduğu kimi,
onun bağışlandığı ana da çox-çox
ümumiləşdirilmiş, tipikləşdirilmiş türk
anası təsiri bağışlayır. Maraqlısı həm də orasıdır ki, Teymur
Bünyadov Ana və Vətən sözlərini ritorik deyil,
sözün həqiqi mənasında bir-birini tamamlayan
varlıqlar kimi təqdim edə bilir. “Anamızdı-Vətəndi”
bölməsində özünün dediyi kimi:
Vətəndi:
Yurd-yuvadı, Vətəndi.
Bu ana
torpaq ki var
Anamızdı-Vətəndi!
Çox səmimi sətirlərdir, min illərin
içindən boylanan ana-Vətən sevgisinin birgəliyinin,
ayrılmazlığının gözəl ifadəsidir. Azərbaycan
analarının tarixən Vətən sevgisini aydın və
ibrətamiz misralarla bir tarixçi kimi qələmə alan müəllifin dediklərinə şərik
çıxmamaq olmur: “Vətən səsi, ana səsi. Gözəl köçər, gözəllik qalar bu
dünyada. Ana vətənləşər, Vətən
analaşar bu dünyada...”
Dolan gəz,
Gözüm,
könlüm dolan gəz,
Anam birdi,
Vətən tək,
Dur başına dolan gəz. – kimi bayatılar
Vətənin ucalığına, ananın vətənləşməsinə,
vətənin analaşmasına inamın dəqiq portretini
yaradır.
Teymur müəllimin
həm elmi, həm də poetik təfəkküründə
“nə anasız vətən var, nə Vətənsiz ana”. Onun bu inkarolunmaz fikri bayatılara verdiyi elmi təhlillərdə
də, təqdim etdiyi bayatılarda da öz təsdiqini
tapır. Teymur Bünyadov üçün bir tarix tədqiqatçısı
olaraq Vətən həm də “Dəmirqapı Dərbənddi...
Urmiyadı, Cənubi Azərbaycandı, Göyçə
mahalıdı...”. Tarixçi
alimin Vətənə bağlı bu yerlər barədə tədqiqatları
onun poetik misralarının mövzusuna çevrilir və bu
yaradıcılıq birliyi elmi-estetik təsir gücü ilə
yaddaşlara köçür. Həm də
müəllif xalq yaradıcılığına da bayatı
janrına nahaqdan müraciət etmir.
Xalq
yaradıcılığının həqiqətən də
“şah əsəri” (Teymur Bünyadov) olan bayatılarımız məzmunca
o qədər zəngindir ki, onların toxunmadığı
sahə yoxdur. Xüsusilə qürbətə,
qəribliyə aid bayatıların təsir qüvvəsi həmişə
yüksək olub. Teymur Bünyadov da Vətən sevgisini
müqəddəsləşdirmək üçün “Göy
kişnər, bulud ağlar...” başlığı altında
bu mövzuya xeyli bayatı həsr etmişdir. Bu bölməyə
müəllif təhlillərindəki sətirlər hamı
üçün doğmadır: “Qaydadı, Vətənin qədri-qiyməti
odda yanan, külə dönən qürbətdə daha çox
bilinər... Vətəndə nər, qürbətdə qəhər...
Vətəndə qohum-qardaşlı, qürbətdə
gözü yaşlı... Vətən candı,
qürbət zindan”. Bütün bunlar
aşağıdakı bayatılarda özünün zərif
ifadəsini tapmışdır:
Vətən,
sənə qurban olum,
Qoynuna bir güzarım yox.
Qürbətdəyəm,
can üstəyəm,
Nişangahım, məzarım yox.
Yaxud:
Ağlamaqdan,
Ah çəkib
ağlamaqdan.
Qürbətdə
gözdən oldum,
El deyib ağlamaqdan...
Teymur müəllimin həm elmi, həm də bədii yaradıcılığı onun hadisə təsiri bağışlayan elmi, ədəbi hadisələrə çevik reaksiyalarında da özünü göstərir. Mən lap bu yaxınlarda akademik Teymur Bünyadovun çox maraqlı bir məqaləsini oxudum. Məqalə AMEA-nın müxbir üzvü, professor Səlahəddin Xəlilovun “Əbu Turxanın hikmət dünyası” kitabı haqqında idi. Bu kitabda S.Xəlilovun təqdim etdiyi Əbu Turxanın aforizmləri və ümumiyyətlə müəllifin aforizmlərə elmi-fəlsəfi təhlilləri yer alıb. Əlbəttə, bu kitab Azərbaycan mətbuatında müxtəlif sahələrin alimləri tərəfindən xüsusi resenziyalarla ədəbi-elmi hadisə kimi qiymətləndirilmişdir. Ancaq məndə Teymur müəllimin məqaləsi xüsusi bir maraq oyatdı. Bu məqalədə Teymur müəllimin akademik üslubu ilə xalq yaradıcılığına yaxın olan sənətkar üslubu birləşir və aşağıdakı tipli publisistik məqamlar ortaya çıxır: “Səlahəddin Xəlilovun təqdimatında “Əbu Turxanın hikmət dünyası” kitabı elə bir dəryaya bənzəyir ki, bura baş vuranda çıxmaq çətindir, bu kitab bir ayna kimidir, oxucunu özünə göstərir”. Mən akademikin bu sətirlərindən sonra gələn aşağıdakı abzası oxuyuram və onun aforizmlərə qiymətinin dəqiqliyinə bir daha heyran qalıram: “Mən bir tarixçi kimi Səlahəddin Xəlilovun bizə təqdim etdiyi “Əbu Turxanın hikmət dünyası” kitabına hər dəfə diqqətlə nəzər saldıqda, burada fikirlərin qədimliyi ilə dilin doğmalığı və müasirliyi arasında bir ülfət, iltifaq görürəm və hər dəfə də belə qənaətə gəlirəm ki, bu aforizmlər nə vaxt və harada yazılmış olursa-olsun, sanki bu gün yazılmışdır və sanki içimizdəki qədimliyi üzə çıxarmağa xidmət edir. Lakin bu günkü adamın fikir qədimliyinə və dərinliyinə bu dərəcə rahat səyahət etməsi məni heyrətləndirir. Məndən yaşca xeyli kiçik olan Səlahəddin Xəlilovun özü də nəzərimdə qədimləşir və mən onu neçə min illərin fikir tarixindən bizim zəmanəmizə təşrif gətirmiş elçi kimi görürəm”. Mən Teymur müəllimin məqaləsindən bu sitatı ona görə təqdim edirəm ki, şəxsən özüm də Səlahəddin Xəlilovun “Əbu Turxanın hikmət dünyası” adı altında təqdim olunan, bu gün bizə həqiqət yolunu nişan verən, düzü əyridən, haqqı nahaqdan seçməkdə bizə bələdçi olan müdrik fikirlərin toplandığı bu kitabı çox böyük maraq və hətta heyrətlə oxumuşam. Yəni mən “Əbu Turxanın hikmət dünyası”na yaxından bələd bir adam kimi Teymur müəllimin məqaləsinin bütün sətirlərinə şərikəm. Ancaq məsələnin başqa tərəfini vurğulamaq istəyirəm. Sən demə, Teymur Bünyadov özü də aforizmlərə meylli müdrik bir alimdir və onun şəxsən özünə məxsus altı yüzə yaxın aforizmi var. Həmin fikirlər üçcildliyə daxil edilmişdir.
Ağalıq etməyi bacaran,
nökərçiliyi də bacarmalıdır.
Alim insaflı, zalım kəmfürsət.
Ayaq yalamaqdansa,
ayaq üstə ölmək yaxşıdır.
Ana südüynən, ata çörəyiynən
tanınar.
Qeyrət qandan, ismət süddən...
Bu sətirlərin hamısında həyat fəlsəfəsi var, həyat dərsləri var.
Üçcildliyi oxuyub bitirirsən və fəlsəfi düşüncəyə, dünyanı dərk etməyə, insan olmağa, Vətəni, milləti sevməyə, anaya məhəbbətə... çağıran bir akademikin fikir aləmi ilə, haçansa mütləq xalq yaradıcılığı misalına çevriləcək bədii söz sənəti ilə duyğulanırsan, yeni bir aləmə, yeni hisslərə sahib olursan. Əslində müəllif təqdim etdiyi əsərlərin hamısında elə bu məqsədi qarşıya qoyur və cəsarətlə deyim ki, həmin məqsədə sona qədər nail olur.
Cahangir MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.-
2013.- 12 yanvar.- S.19.