Dinlərarası dialoq:
qarşılıqlı anlaşmadan real əməkdaşlığa doğru
(8-ci yazı)
Yetmiş bir illik sovetlər dövründə bütün dinlər və ruhanilər təqib və təzyiqlərə məruz qalıb. Amma ədalət naminə etiraf edilməlidir ki, son 3 əsrdə, xüsusilə sovetlər dönəmində daha çox ədalətsizliklə, haqsızlıqla və təzyiqlərlə üzləşən İslam olub. Bütün bunlara baxmayaraq, İslam mövcudluğunu qoruyub və azərbaycanlıların aparıcı dini olaraq qalıb. Bu, həm İslamın gücünü, həm də xalqımızın bu dinə bağlılığının səviyyəsini göstərir və şübhəsiz ki, zamanın təsdiqlədiyi bu fakt bizim üçün mükəmməl meyar və qiymətli dəyərdir.
Azərbaycanda İslamla bağlı önəmli məqamlardan biri də odur ki, bu din Qafqazda ölkəmiz vasitəsilə yayılmışdır. Bunun məntiqi nəticəsidir ki, hazırda Azərbaycan Qafqaz regionunda yaşayan bütün müsəlmanlar üçün dini mərkəz rolunu oynayır və bu fakt istər elmi, istərsə də dini dairələr tərəfindən qəbul edilir.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin şəxsi təşəbbüsü və qayğısı ilə 9-11 dekabr 1998-ci ildə Bakıda keçirilən “Qafqazda islam sivilizasiyası” adlı beynəlxalq simpoziumda bu məsələlər ətraflı tədqiq olunmuş və regionda islamşünaslıq elminin inkişaf etdirilməsi bir vəzifə kimi qarşıya qoyulmuşdur. Hətta ulu öndər bu məqsədlə ayrıca təşkilatların, orqanların və elmi mərkəzlərin yaradılmasını tövsiyə etmiş və simpozium iştirakçılarına müraciətlə demişdir: “...Mən belə fikrə gəlirəm ki, Azərbaycan Qafqazda İslam sivilizasiyası araşdırmalarının mərkəzi ola bilər. Azərbaycanın buna haqqı da vardır.
...Əgər siz hamınız belə bir qərara gələ bilsəniz, Azərbaycanda bir mərkəz yaratmaq olar. Azərbaycan dövləti də buna himayəçilik edə, kömək göstərə bilər. Mən hər halda Azərbaycanın timsalında demək istəyirəm ki, bu sahədə çox böyük işlər görülməlidir. Elmi tədqiqat üçün burada geniş imkanlar vardır”.
Keçmişini bilməyən gələcəyini qura bilməz
Hər bir xalqın taleyində tarixi dönüş nöqtəsi, başqa ifadə ilə desək, sınaq dövrü olur. Bu sınaqdan necə çıxması isə onun gələcək müqəddəratını müəyyənləşdirir. Azərbaycan xalqı belə sınaqdan sonuncu dəfə XX əsrin doxsanıncı illərində, daha doğrusu, sovetlərin dağılmasından sonra çıxdı. Əslində, bu vəziyyət Azərbaycanla yanaşı, Sovetlər Birliyinə daxil olan bütün ölkələr və sosializmin yayıldığı Şərqi Avropa üçün də xarakterik idi.
70 ateizmin, allahsızlığın
təbliğ olunduğu
Sovetlər Birliyi ateizmə əsaslanan kommunizm ideologiyasını
bütün dünyada
yayırdı, ancaq özü də fərqinə varmadan ideologiyasının qurbanına
çevrildi. Şübhəsiz,
böyük bir imperiyanın süqutunda
din amili yeganə şərt sayıla bilməz, amma bu ideologiyanın iflasa uğramasının
səbəbləri arasında
Sovetlərin milli və din siyasətini düzgün qurmaması əsas amillərdən biri, bəlkə də birincisidir. Çünki Allahı, dini inancları inkar etmək min illər boyu fomalaşan ehkamlara qarşı çıxmaq,
bəşərlə yaşıd
olan dini dəyərlərdən imtina
etmək, başqa sözlə, insanların fitrətini dəyişdirməyə
çalışmaq deməkdir.
O da nəzərə alınmalıdır ki, Sovetlər Birliyinin dağılması nəticəsində
yeni bir dövrün başlaması,
başqa sözlə,
ateizmə əsaslanan
cəmiyyətdən milli-dini
dəyərlərə hörmətlə
yanaşılan cəmiyyətə
keçid heç də asan olmadı.
Dövrün ziddiyyətləri insanları fakt qarşısında qoydu.
Bir vaxtlar hakim ideologiyaya xidmət edən, bilərəkdən
və ya bilməyərəkdən onun
təbliğatçısına çevrilən insanlar yolayrıcında qaldı:
ya keçmişin üstündən xətt
çəkib dövrlə
ayaqlaşmalı, ya da keçmişlə yaşamalı oldular.
Qürur
hissi ilə qeyd edilməlidir ki, bu proses
Azərbaycanda daha asan və mütəşəkkil
keçdi. Yenidən müstəqilliyinə qovuşan Azərbaycan dinlərin və sivilizasiyaların qovşağı
kimi daşıdığı
tarixi missiyanı da bərpa etdi.
Bu mənada sovetlərin
dağılması təkcə
müstəqilliyimizin bərpasının
yox, həm də milli-mənəvi dəyərlərimizə qayıdışın
başlanğıcı idi.
Dini dözümlük ənənələrinin
qorunub saxlanılması
Azərbaycan ərazisi bütün
dövrlərdə dini
ayrı-seçkilikdən əziyyət
çəkən insanlar
üçün sığınacaq
rolunu oynamış, üstəlik, bura təkcə fərqli dinlərin mənsubları
deyil, həm də müxtəlif səbəblərdən təzyiqlərlə
üzləşən islam və xristianlıqla bağlı
məzhəblərin nümayəndələri
pənah gətirmişlər.
Amma xoşbəxtlikdən müxtəlif
dinlərin və dini fəlsəfi cərəyanların yayıldığı
Azərbaycanda bütün
tarixi dövrlərdə
etnik və dini icmalar arasında
möhkəm dözümlük
əlaqələri formalaşmış,
milli, irqi və dini zəmində
heç bir ayrı-seçkilik faktı
qeydə alınmamışdır.
Fərqli dini konfessiyaların nümayəndələri hər
zaman Azərbaycan xalqı ilə həmrəy olmuş, vahid Vətənimizin azadlığı və firavanlığı uğrunda
mübarizə aparmışlar. Azərbaycanın azadlığı və ərazi bütövlüyü
uğrunda vuruşmuş,
bu yolda canından keçmiş müxtəlif dini konfessiyalara mənsub vətəndaşlarımızın da uyuduqları Şəhidlər Xiyabanı
bu gün bizim təkcə and yerimiz yox, həm
də qardaşlığımızın
və tolerantlığımızın
simvoludur. Vətənimizdə bu cür mükəmməl
tolerantlıq mühitinin
yaranması dini dözümlüyün İslamın
və Azərbaycan xalqının xarakterik xüsusiyyəti və milli-mənəvi sərvəti
olmasına dəlalət
edir.
Sevindirici haldır ki, Azərbaycan dünyada məscid, kilsə və sinaqoqun üçünün bir arada olduğu, eləcə də müxtəlif dinlərin mənsublarının heç
bir ayrı-seçkilik
halı ilə qarşılaşmadıqları nadir ölkələrdən biri,
bəlkə də, birincisidir.
Bu sahədə önəmli
məqamlardan biri də xalqımızın
xarakterik keyfiyyəti olan tolerantlığın
daha da inkişaf
etdirilməsi üçün
hüquqi baza yaradılaraq bu sahənin dövlətin nəzarəti və qayğısı altına
keçirilməsidir. Vətəndaşlarımızın
vicdan azadlığı hüququ birbaşa Konstitusiyamızda,
geniş şəkildə isə “Dini etiqad azadlığı
haqqında” Qanunda təsbit olunmuşdur. Konstitusiyamızın
48-ci maddəsinə görə, hər bir vətəndaş
vicdan azadlığını, dinə münasibətini
müstəqil müəyyənləşdirmək, dini əqidəsini
sərbəst ifadə etmək və yaymaq, dini mərasimlərini
sərbəst yerinə yetirmək hüququna malikdir.
Bunlardan əlavə ölkədə
tolerantlığı, dini dözümlüyü möhkəmləndirmək
məqsədilə insan hüquq və azadlıqları, o
cümlədən vicdan və dini etiqad azadlığı ilə
bağlı qanunvericilik beynəlxalq hüquq normalarına
uyğunlaşdırılmışdır.
Dövlət siyasətinə uyğun olaraq dini
konfessiyalar arasında dözümlük mühitinin daha da
inkişaf etdirilməsi sahəsində dönüş
yaranmış, dövlətlə dini qurumların münasibəti
yeni mərhələyə qədəm qoymuşdur. Bunun məntiqi nəticəsi
kimi, 2001-ci ildə Konstitusiyamızın vicdan
azadlığı barədə müddəalarının həyata
keçirilməsi üçün müvafiq şəraitin
yaradılması, dövlət-din münasibətlərinin tənzimlənməsi,
dini etiqad azadlığı ilə bağlı qanunvericilik
aktlarına riayət olunmasına nəzarət edilməsi məqsədilə
Azərbayca Respublikasının Dini Qurumlarla İş üzrə
Dövlət Komitəsinin yaradılması barədə fərman
imzalanmışdır.
Dövlət Komitəsi yaradılmaqla ölkədə
din siyasəti daha da möhkəmləndirilmiş,
tolerantlıq mühitinin inkişaf etdirilməsinə yeni bir təkan
verilmiş və baş verə biləcək mənfi
halların qarşısı əvvəlcədən
alınmışdır.
Ancaq təəssüflə qeyd edilməlidir ki, ölkəmizdə
fəaliyyət göstərən konfessiyalarda milli-mənəvi
dəyərlərimizə hörmətlə yanaşmayan, dinlər
və məzhəblər arasında qarşıdurma yaratmaq
istəyən qruplar da mövcuddur.
Dinlərin və etnik qrupların birgə
yaşayış sahəsində böyük tarixi təcrübəsi
olan Azərbaycan xalqını belə kiçik təxribatçı
qüvvələrin öz yolundan döndərməsi, əsrlərlə
formalaşmış ənənələrini zədələməsi
qeyri-mümkündür. Amma yenə də təxribatçı
qüvvələrin, qanunçuluğu pozan dini qurumların
dövlətçiliyimizə və milli maraqlarımıza
zidd fəaliyyətini zərərsizləşdirmək
qarşımızda duran mühüm vəzifələrdən
biri, bəlkə də birincisidir. Bu
baxımdan dini dözümlüyü təbliğ etmək,
sözügedən istiqamətdə maarifləndirmə
işi aparmaq dövlət qurumları ilə yanaşı,
dini icmaların da başlıca vəzifəsi
olmalıdır.
Dövlət Komitəsi dini qurumlarla
qarşılıqlı anlaşma şəraitində
münasibətlər qurur və dini dözümlük prinsiplərinə
əməl olunması, tolerantlıq mühitinin qorunub
saxlanması üçün atılan atdımları dəstəkləyir
və birgə tədbirlər həyata keçirir. Dövlət
vətəndaşların əqidə seçiminə
hörmətlə yanaşmaqla bərabər, dini ekstremizm,
dözümsüzlük ideyalarının təbliğinin
qarşısını qətiyyətlə alır və
bundan sonra da alacaqdır. Dindən siyasi məqsədlər
üçün istifadəyə çalışan,
insanları radikallığa çağıran qüvvələrin
fəaliyyətini genişləndirməsinə, dövlətçiliyimiz
üçün təhlükə mənbəyinə
çevrilməsinə, xalqımızın yüzillər
boyu formalaşmış dözümlük ənənələrinə
xələl gətirməsinə və ölkədəki
dini-etiqad azadlığından sui-istifadəsinə yol vermək
olmaz.
525-ci qəzet.-
2013.- 17 yanvar.- S.6.