Məhəmməd Əmin Rəsulzadə.Əsərləri
IV cild
(1917-aprel
1918)
Araşdırıb
toplayanı, ərəb əlifbasından latın
qrafikasına çevirəni, ön sözün müəllifi,
lüğətin tərtibçisi
Transliterasiya
redaktorları:
professor
Şamil VƏLİYEV,
elmi
işçi Samir MİRZƏYEV
Əvvəli
ötən sayımızda
Başda
“Müsavat” olmaq üzrə bütün müsəlman firqələri
Zaqafqasiyayı Rusiyadan qəti surətdə ayırmayı həm
bizim, həm də bütün türklük dünyası ilə
islam aləmi üçün bir qazanc
görmüşdülər. Bunun
üçün Zaqafqasiyanın istiqlalını müdafiə
etmək və bu əsasın müdafiəsi
üçün bəyanatda bulunmaq lazım idi.
Halbuki Şərqi Zaqafqasiyada zühur edən
anarşıdan mütəvəllid yas və ümidsizlik bir
taqım macərapərəstlərə
ilhaqçılıq deyə, yanlış bir cərəyan
hüsula gətirmək imkanı vermişdi. Türkiyə
naminə hərəkət edən bir taqım macərapərəstlər,
yerli ürəfadan azərbaycanlıların kəndi
istedadlarına imanı zəif olanlarla vəziyyəti-siyasiyyəyi
və Türkiyə əhval və təmayülatını
iyicəsinə bilməyənlər doğrudan doğruya bu cərəyanı
körüklüyürlardi.
İlhaqçılar türklərin Zaqafqasiyaya gəlmələrinin
təxirini “Seym”dəkilərin istiqlalçılıqları
ilə izah ediyor, diyorlardı ki, əgər azərbavcanlılar
istiqlal degil, ilhaq nəzərində dursalar, o zaman türklərin
də buraya gəlmələri mühəqqəqdir. Sanki türk
qardaşını qurtarmaq üçün osmanlılar təzminat
istəyəcək; sanki buralarını xilas etmək
üçün degil yalnız zəbt etmək
üçün gələcəklərdi.
Həqiqət tamamilə bunun ziddinə idi. Türklər buraya dəvət
olmuş və bir az əvvəl gəlmələri
üçün israr edilmişdi. Dəvət
edənlər də, dəvət etməməklə töhmətlənən
“müsavatçılar” idi. Trabzon muxtarəsini,
Batum müraciətnaməsini bütün firqə nümayəndələri
imza etmişlərdisə də məzkur vəsiqələrin
təhriri müsavatçı qələminə məxsus
idi. Nəhayət, Məclisi-Milli naminə
və xariciyyə naziri naminə türk ordusunu rəsmi surətdə
imdada dəvət edənlər yenə
müsavatçılar idi.
Hal böylə ikən “Müsavat”ın türk
düşməni deyə adı çıkmış;
türkçülügün bu vilayətlərdə mürəvvici
tanınan adamlar türk ziddi görülmüş, əvəzinə
daimən rus boşqabı yalamaqdan başqa məziyyətləri
və türklük həqqində zərrə də olsa
düşüncələri olmayan adamlar “türkofil”
çıkmışlardı.
Təbiidir ki, burada sinfi və şəxsi qərəzlər
dəxi zimdəxəl idi. Məsəla, Gəncəyə
qaçıb toplanmış olan mürtəce qüvvətlər
türk istixlas ordusunu əhatə edərək Şurayi-Milli əleyhində
bir cərəyan hüsula gətirmiş, nəhayət məzkur
məclisi kəndisini fəsx etmək dərəcəsinə
gətirtmişlərdi. Fəqət o
zamankı ilhaqçıların həpsini də əhli-qərəz
– deyə ittiham edərsək, həqsizlik etmiş olurlar.
Çünki bir çokları vardı ki, səmimi
olaraq ilhaqçı idilər. Kəndimizi
idarə üçün mühəyya
olmadığımıza qane olub, digər tərəfdən
də iki türk xəlqinin bir idarə altında olmasında
məhzur görmiyorlardı.
Halbuki Ədəmi-Mərkəziyyət üsuluna sadiq
qalan müsavatçılar türkiyəli
qardaşlarımızı imdadə çağırmaqla bərabər
keçici zamanın təsirinə qapılmamışlardı. Onlar Türkiyəyi
dəvət edərkən Azərbaycan istiqlalını
unutmamışlardı. Çünki
ilhaqçı bulunan zəvatın altı ay sonra kəndilərinin
qalkıb da istiqlalı arayacaqlarını bilirlərdi. Əlavə olaraq bunu da biliyorlardı ki, Qafqasiyaya gələn
türk ordusu yalnız xilaskar bir ordu sifətilə gəlib
niyyətində cahangirlik qəsdi yokdu. Görüşdügümüz
türk ricalında dəxi buradakı bir taqım türk zabit
və çavuşlarının nəşr elədigləri
ilhaqçılıq fikrini görmiyorduq. Zaqafqasiya
istiqlalı və Zaqafqasiya vəhdətinin tanımasını
Türkiyə siyasi iqtizasından olduğunu Rauf bəy də,
Xəlil bəy də, Ənvər paşa da, Camal paşa da həpsi
söyləyib duruyorlardı. Batumı
doldurmuş olan bütün əhali vəkillərinə Xəlil
bəyin bir cavabı vardı “rəsmi vəkilləriniz sizi
satmıyor, onlar sizin hüququnuzu daha iyi müdafiə
ediyorlar”.
Əvət, əfəndilər, “Müsavat” – bir
çok mühüm əzalarının da bu xüsusda
ayaqları sürüşdügünə rəğmən –
firqə olaraq iddia edə bilər ki, ilhaqçılıq mərəzinin
şiddətinə rəğmən məsləksizlik etmədi,
Azərbaycan nəzəriyyəsi və türk federalizmi
binaları üstündə möhkəm durdu.
Çünki “Müsavat” inanıyordu ki, ayrı-ayrı
türk irmaqlarını zorlamaqla degil, yalnız təbii bir
yol ilə birləşdirmək mümkündür. Bunun
üçün də türk ellərinin təbii məcrayi-tərəqqilərini
təmin etmək kafi idi. Bu olduqdan sonra təbii məcrasıyla
akan türk çayları kəndiləri
qovuşub da böyük bir türk nəhri təşkil edərlər
(gurultulu alqışlar).
Bu nöqteyi-nəzərində israr edən firqə, həqiqətən
də fəci bir vəziyyətdə qalmışdı. Özümüzkilər
bizi türk xaini ədd ediyorlardı. Halbuki
Tiflis qəzetələri Müsavata Türkiyə firqəsi və
liderinə sultanın tabei deyə hər gün hücumlar
yapıyorlardı. Bolşeviklər dəxi
bizi Zaqafqasiyayı Rusiyadan ayırıb da türk imperializminə
fəda etməklə töhmətləndiriyorlardı.
Əl-haqqu
ya lu və lə yulə əleyh!
Türklərin mütarikə şəraiti-mucibincə
Bakıyı və bütün Zaqafqasiyayı tərk edib getmələri
müqərrər idi. Türklər çəkiliyordu. Əvəzinə kəndisi ilə hərb etdigimiz ənud
bir düşmən qüvvəti gəliyordu. İngilislər paytaxta gələcəklərdi.
Bu surədə Gəncədə fəsx
edilmiş Şurayi-Milli təkrar toplanmışdı. Şurayi-Milli ədədini artıraraq parlaman şəklini
iktisab etməkdə idi ki, ingilislər Bakıya girəcəklərini
teleqrafla bildirdilər.
Vəziyyət müşkül idi. Ümidi-nicat
yalnız “Azərbaycan Cümhuriyyətinin vücudunu isbat edə
bilməyə” qalmışdı. Bərəkət
versin ki, ilhaqçılar tamamilə müvəffəq
olmamışlar da cümhuriyyətin ünvan və
xüsusatı baqi qalmışdı.
Ənzəliyə
Əhməd bəy Ağayev ilə Nəsib bəy əfəndidən
ibarət göndərdigimiz heyət bir Azərbaycan hökumətinin
vücudundan bəhs eləmişlərdisə də bunun
doğru olub-olmadığını Tomson məhəllində təhqiq
edəcəgini anlatmışdı.
Mətləbi təfsil etməyəlim. Siz də
bilirsiniz ki, ingilislər nə halda şəhərə girdilər.
Onlar yalnız degildi. Kəndilərilə
bərabər müttəfiqləri bulunan biçeraxovlar və
sair düşmən qüvvətlər dəxi şəhərə
girmişlərdi. O qara gündə başımız
üzərində uçuşan Biçeraxov ayroplanı
gözaydınlıq kağızları səpiyordu. Fəqət bu gözaydınlıq bittəb
türklərə və müsəlmanlara degil, düşmənlərimizə
idi. Bu kağızlarda deyilirdi ki, müvəqqəti
bir zaman üçün ana vətəndən ayrı
düşən rus şəhəri Bakı, təkrar rus
ordusunu görməklə məmnun olsun, şadlansın.
O nə
günlər idi! Siz əksəriniz onu
görmüşsünüz. Artıq
yürəklərinizin yarasını qaşımaq istəməm.
İngilis komandanlığına: burada istiqlalını istəyən
bir millət yokdur; Azərbaycan hökuməti Türkiyə
komandanlığının zadeyi-siyasətidir, deyə
fısıldıyorlardı. Bunu sadə bir
Osmanlı intriqası qələminə veriyorlardı.
Biçeraxovun bəyannaməsini general Tomsonun bəyannaməsi
təvəlli etdi. Bu bəyannaməsində o, Ufada təşəkkül
edən müvəqqət Rusiya hökumətinin müvafiqəti
ilə buraya gəldiyini və qalib müttəfiqlər
ordusunun vətənlərinə dönmədən əvvəl
rus millətinə qarşı son vəzifeyi-şükrani əda
etmək üçün gəldiyini söylədi.
Dünki ilhaqçılar özlərini itirdilər. Çarə
aramağa başladılar. Türkiyə əvəzinə
Ufayı qəbul etdilər. Bakıya gələn
rus firqələri bizə mərhəmət göstəriyor,
yeni təşkil edəcəkləri müvəqqəti
hökumətdə bir-iki nəzarət yerləri təmin
ediyorlardı. Böyük bir cərəyan
hasil olmuşdu. İstiqlalımızı ləğv edək,
Ufa hökumətini tanıyaq, tainki “milləti qurtaraq!”.
Bu idi dünki türkçülərin, Azərbaycan
istiqlalına barmaq arasından bakan ilhaqçı əfəndilərin
zehniyyəti.
Onlar bir dərəcəyə qədər kəndi
prinsiplərinə sadiq qalmışlardı. İlhaqçı idilər. Nə
zərəri var İstanbula degil də Ufaya olsun. İlhaq- ilhaq degilmi?!...
Fəqət Müsavat istiqlalçıları bu dəfə
də bərk durmuşlardı. Hökumətə əcnəbi
qəbul etməli, parlamana erməni rus nümayəndələri
zatən bırakılıyordu. Fəqət
istiqlal prinsipini əldən vermək olmaz. Bu kərə müsavatçılar ən səbatlı
rəfiq olmaq üzrə islamçıları degil, sosyalistləri
buldular. Bu da təbii idi; çünki
iltihaq edəcəyimiz Rusiya demokratik bir Rusiya degildi.
Səbat
politikası nəticə verdi. Məclisi-Məbusan açıldı. Fətəli xanın ikinci kabinəsi təşəkkül
etdi. Tomsonun ilk qəbulu elan olundu.
İngilis komandanlığı Azərbaycanda Fətəli
xanın hökumətindən başqa bir hökumət
tanımayor, dedi. Digər məsələlər
isə Paris sülh konfransında həll olunacaq- deyə
rusiyaçıların bizə qarşı olan
davasını fəsl etmiş oldu.
Azərbaycançılıq qazanmışdı. Əcəba,
istiqlalçılıq inadı olmasaydı – sorarım sizə
– Azərbaycan türklüyü qurtara biləcəkmidi?
İstanbul mütarikəsi ilə Qafqasiyayı
tərk edib gedən Türkiyə ordusu ilə bərabər
Azərbaycanın hürriyyəti də məhv olub gedəcək,
burada bu günki Azərbaycan yerində yellər əsəcək
və bu günki milli ordu əvəzinə ya Denikin ya
bolşevik dəstələri gəzəcəkdi
(alqışlar).
Dekabrın yeddisində parlaman mütəntən surətdə
açıldı. Düşmən qüvvətlərin təhdidi və
böyük bir xof və rica içində olaraq ilk məclisini
açan Azərbaycan parlamanında bütün firqələr
bilaistisna Azərbaycan istiqlalını göz bəbəyi
kibi mühafizə etməyə əhd ediyor və yüksək
səslə deyərlərdi ki:
Bir kərə
yüksələn bayraq bir daha enməz! (alqışlar).
“Müsavat”
kitabxanəsi,
sayı 5 M. Ə.
Rəsulzadə
(Həftəlik
“Müsavat” mühazirələri)
Heyəti
–Mərkəziyyə tərəfindən
nəşr edilmişdir
Bakı
“Azərbaycan” qəzetəsi
hökumət
Mətbəəsi 1920.
Müvərrix-tarixçi
Təbəəllər-billurlaşma
Şümul-əhatəli
Səfra-başgicəllənmə
Mürəxxəs-vəkil,
müvəkkil
Mərğub-rəğbət
olunan
Təmərrüd-asi
olma, itaətsizlik
Məhfil-məclis,
heyət
Müariz-
etiraz edən
Müsaidkar-əlverişli
Ədüvv-düşmən
Fərib-aldatma,
hiylə
Riza-məmnun,
razılıq
Müqərrər-qərarlaşdırılmış
İktisab-kəsb
etmə, qazanma
Zimədxəl-dəxaləti
olan, dəxalət sahibi
AZƏRBAYCAN DAVASI
28 May 1918,
Milli Azərbaycan Hərəkatının ən böyük
günüdür. Bundan 34 il öncə,
Milli Şura tərəfindən Azərbaycanın istiqlalı
elan olunmuşdu. Bu tarixdə Türk və
Müsəlman aləmində, ilk dəfə Milli Xalq Hakimiyyətinə
dayanan bir Cümhuriyyət qurulmuşdur.
Yüz il
öncə, ayrı-ayrı 9 xanlıq halında
Çarlığın hakimiyyəti altına düşən
Azərbaycan Birinci Dünya Hərbi nəticəsində
çökən Rusiya imperatorluğunun ənqazı
(xarabası) altından siyasi bir bütün, bir millət, bir
dövlət olaraq qalxdı.
12 ocak (yanvar) 1920-də Böyük Dövlətlər tərəfindən
istiqlalının tanınması üzərinə, Azərbaycanın
davası millətlərarası bir məsələ halına
gəldi.
Azərbaycan
Cümhuriyyəti sadəcə dünya ensiklopediyaları ilə
Birinci Dünya Hərbindən bəri dürlü lisanlarda
basılan kitab, xəritə və atlaslarda qeyd edilməklə
qalmayıb, eyni zamanda böyük-kiçik, uzaq-yaxın
ilgili bütün dövlətlərin arxivlərində Azərbaycan
davasına aid dosyalar (sənədlər toplusu) vardır.
Siyasi
“Carte du vistie”i (dövlətlərin təqdimat kartında)
1918-də dünyaya təqdim olunan Azərbaycan Hərəkatının
ömrü sadəcə 36 il deyildir, əlbəttə!...
Azərbaycan Türk xalqının tarixi gəlişmə
(inkişaf prosesi) seyrində 28 May 1918, siyasi bir olqunluğunun
(kamilliyinin) mühüm bir mərhələsidir.
Aləmşümul kültür dəyərlərinə
və dürlü (müxtəlif) çağlarda
yaşanmış siyasi istiqlal və hakimiyyət xatirələrinə
malik olan Azərbaycanın tarixi bilxassə Yaxın Doğu
İslam şərtləri daxilində gəlişmişdir
(inkişaf etmişdir). Son yüz il içində bu gəlişmə
Qafqasiya müqəddəratı ilə ilgili olaraq müəyyən
özəlliklər əxz etmişdir.
Cümhuriyyətin qurulmasına təqəddüm
(keçid) dövründə Azərbaycan topluluğunda əsaslı
üç fikir cərəyanı təbəllür etmiş
(formalaşmış) olurdu. Bunlardan biri dini
düşüncəyə görə, milliyyət fikrinə
xor baxan İslami ittihadçılıq idi. Buna müqabil yenə milliyyət ayrılığını
rədd edən kosmopolit bir fikir cərəyanı – sosializm
vardı. Biri sağçı, digəri
solçu bu hər iki kosmopolit cərəyana Azərbaycan
çərçivəsi daxilində qalmaq çox dar gəlirdi.
Azərbaycan məfhumu onları təmin etmirdi.
Onlar üçün ya “Rusiyada Müsəlmanlıq”,
ya da “Rusiyada Sosializm” vardı. Milli olmayan
bu cərəyanların arasında milli Azərbaycan milliyyətçiliyi
mərkəzi bir mövqedə dururdu.
Tarix və kültür anlayışında
türkçü olan bu milliyyətçi zümrə, siyasi
alanda (sahədə) Azərbaycan muxtariyyət və
istiqlalını hədəf tuturdu.
Azərbaycan Türk özəlliyinin formulunu verən və
Rusiya hakimiyyətindəki Türk elləri üçün
milli-məhəlli muxtariyyətlər halında öz müqəddəratlarını
müstəqil idarəetmə tələbini irəli sürən
canlı bütün qüvvətlər Azərbaycanda
“Müsavat” Xalq Firqəsi ətrafında birləşmişdilər.
1911-ci ildən
bəri gizli fəaliyyətdə olub, Rusiyada baş verən
inqilab nəticəsində, 1917-ci ildə təşəkkül
edən “Türk Ədəmi Mərkəziyyət Firqəsi”
ilə birləşən “Müsavat” partiyasının
Bakıda toplanan ilk konqresi sadəcə Azərbaycan tarixində
deyil, Rusiya məhkumu bütün Türk ellərinin yaxın
tarixində dəxi mühüm bir hadisə olmuşdu. Qəbul
etdiyi proqramında Azərbaycan muxtariyyatını cəsarət
və sərahətlə (səhihlik, aydınlıqla) təsbit
edən bu firqə, o gündən etibarən, gürcülərdə
Menşevik, ermənilərdə Daşnak partiyaları kimi Mavərayi-Qafqasiya
həyatında Azərbaycan Türklüyünü təmsil
edən üçüncü bir qüvvət halına gəlmişdi.
Daşnak, Menşevik, Müsavat isimləri dost, düşmən
bütün dillərdə dastandı. Bu
üç ismi təsrif etməyi (istədiyi kimi dəyişməyi)
bolşeviklər bilxassə sevərlər. Gərək düşmən, gərəksə Azərbaycandan
əlaqə ilə bəhs edən dostlar üçün
“Müsavatizm” Azərbaycan patriotizminin bir müradifidir
(sinonimidir).
1917-ci ilin aprelində Bakıda toplanan Qafqasiya Müsəlmanları
Qurultayı ilə eyni ilin mayında bütün Rusiya Müsəlmanlarının
Moskvada toplanan qurultayında bu tezisi müdafiə edənlər
“Müsavat” firqəsinə mənsub idi.
Rusiya Qurucular Məclisinə yapılan seçim əsnasında
bu seçimdə iştirak edən Azərbaycan
partiyalarından yalnız “Müsavat” firqəsinin bəyannaməsində
Azərbaycan muxtariyyatından bəhs edilirdi.
Sonra 1918 Mavərayi-Qafqasiya Seymində eyni Azərbaycan
tezisini yalnız “Müsavat” firqəsi ilə “Tərəfsizlər
Bloku” naminə oxunan açıqlamada görürük.
Seymin dağılması üzərinə Azərbaycan
Cümhuriyyətinin istiqlalını elan edən
Şurayi-Millidə bütün partiyaların artıq
istiqlalçı olduqlarını görürük.
Azərbaycan davasının yaxın tarixində müəssir
(təsirli) bir rol oynayan fikir cərəyanları ilə
müəssisələrinin tarixi məsnədləri
(dayaqları) bunlardır. “Davamız”ın
yaxın tarixindən bəhs açanların hər şeydən
əvvəl, bu obyektiv hadisə və vaqeələr üzərində
durmaları lazım gəlir. Belə edilərsə,
dava tarixi əsaslara, fikirlərə və fikir müəssisələrinə
bağlanmış olur.
Milli
Böyük bir davanı şəxslərə bağlamaq və
onu parlament və ya hökumətdə bulunmuş olan bir
sıra münfərid (tək-tək) insanların vərəsəlik
malı kimi ədd etmək (qəbul etmək)
çox xətalı bir anlayışdır. Şurayi-Millidən
də, parlamentdən də öncə Azərbaycan muxtariyyat və
istiqlal fikrini təəzzi (əziyyət çəkmə)
etdirən və bunu sağdan-soldan gələn bütün
müxalifətə qarşı savunan (müdafiə edən)
bir müəssisənin varlığını inkar və ya
ehmal etmək (əhəmiyyət verməmək) milli davaya zərərdən
başqa bir şey verməz. “Davamız”ı
fikir müəssisələrində deyil, münfərid şəxslərə
bağlayanlar, mənsub olduqları millətin inkişaf etməmiş
ibtidai bir cəmiyyət olduğunu bəlirtmiş
(qabartmış, nəzərə çarpdırmış)
olduqlarının fərqində olmayanlardır. “Davamız”ın yaxın tarixini tariximizdəki fikir
müəssisələrindən təcrid edərək izaha
qalxışanlar bilərək və ya bilməyərək
tarixi təhrif edənlərin ta özləridir.
Tarixdə fikirlərin əhəmiyyəti var da, şəxslərin
heç bir dəyəri yoxmudur? Əlbəttə
vardır. Fəqət bu dəyər şəxslərin
fikirlərə sədaqətləri və fikir müəssisələrinə
bağlılıqları nisbətindədir. Bu sədaqət və bağlılığın
şəkil və dərəcəsi ancaq bir şəxsi bir
şəxsiyyət mərtəbəsinə
ulaşdırır. Tarixdə dəyər
və əhəmiyyət kəsb edən şəxslər,
işdə, müəyyən fikir cərəyanlarına və
müəssisələrinə bağlanan, onlara simvol olan
şəxsiyyətlərdir.
“Davamız”ı
anladırkən onu hal-hazırda yalnız “üç
kişi”nin baqi qaldığı bir dəstəyə
bağlamaq və bu yaşayanları o ölənlərin yeganə
siyasi varisi kimi görmək salim bir düşüncənin əsəri
sayılamaz, təbii!..
Davamız, Azərbaycan davasıdır, bu, tarixi və
milli bir davadır. Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, bu davanın
tarixi fikir müəssisələri və onlara qanlarıyla və
canlarıyla təqdis etmiş qəhrəmanları vardır.
Bu qəhrəmanlar sadəcə Milli Şura,
Parlament və ya hökumətə mənsub olan şəxslərə
inhisar etməz. İçlərində milli ideala, Azərbaycan
fikrinə, yəni “Davamız”a ihanət (xəyanət)
etmiş olanların da, məəttəssüf bulunduğu bu
təşəkküllər dışında, şairimizin
“Buzlu Cəhənnəm” dediyi sürgün yerlərində
şəhadət camını içən, Xəzərin
qanlı sularında ayaqlarına daşlar bağlanaraq
boğdurulan neçə qurbanlarımız, şəhidlərimiz
vardır.
Sadəcə hökumət və ya parlament üzvü
olmaq, insana özəl bir imtiyaz və şərəf verməz. Əsl imtiyaz, əsl şərəf
ideyaya sədaqətdə
və ona hüsnü-niyyət və səmimiyyətlə
bağlı qalmaqdadır.
Parlament və
hökumət dışında Firudin Köçərlilər,
Piri Mürsəlzadələr, İslam Qəbulzadələr,
Mirzə Abbaslar, müəllimə Vəsilə xanımlar,
Qasımzadə Qasım bəylər, Rəfibəyli Xudadat bəylər,
şair Hüseyn Cavid ilə Əhməd Cavadlar; gənc
öyrənçi və zabitlərdən Ağa Kərim Əlizadə,
Ağa Səlim Rəhimzadə, Salman Rəhimzadə, İbrahim
Axundzadə, Dr. Dadaş Həsənzadə və sairləri
kimi namü-nişanı (ad-sanı) zikredilməyən daha
neçə qurbanlarımız və şəhidlərimiz
vardır. Azərbaycan cəlladı
Bağırovun bir raporunda qeyd olunduğu kimi 52-dən
çox qanlı xalq üsyanlarında fədakaranə ölən
minlərcə igid partizanlarımızı da unutmayaq. Gənc
ordumuzun şəhid komandanları Həmid
Qaytabaşıları, Süleyman Paşa Sulkeviçləri,
Dilxas Murad Gərayları, İbrahim Ağaları, Səlimov
Həbib Bəyləri və bir çox digərlərini də
zikr edəlim.
İsimləri
və xatirələri hamımıza əziz olan Fətəli
Xan, Nəsib bəy, Həsən bəy, Səməd Paşa, Əbuzər
bəy, Məhmət Bağır bəy, Museyib bəy, Murtuza
bəy, Rəhim bəy və sairə kimi şəxslərlə
bərabər, düşmən tərəfinə
keçmiş və milli iradəyə xəyanət etmiş
Qarayevlər, Qarabəyovlar kimi bədbəxtlər də məəttəssüf,
Parlamentin üzvü olmuşlardır.
Ümumi bir xülasə yapılırkən, ana fikir
müəssisələrindən və bunları təmsil edən
şəxslərdən bəhs etmək qaçınılmaz
bir zərurətdir. Tarixdə isimlərini fikir müəssisələrilə
sımsıxı bağlamış şəxsiyyətlər
vardır. Bunlardan bəhs etmək qədər təbii və
normal bir şey ola bilməz. Bu
bütün fəaliyyətləri bir tək şəxsə ətf
etmək (istinad etmək) demək deyildir, əlbəttə!..
Davanı əsas fikir sistem və müəssisələrindən
ayıraraq, avtomatik surətdə, müəyyən dövrdə,
rəsmi hər hansı bir sifət və ya ünvan
daşımış insanlara ancaq bağlarsaq, fani olan bu fərdlərin
meydandan qalxmasıyla dava da bitmiş olur. Halbuki Azərbaycan
davası belə üç-beş kişinin həyatilə
ölçüləcək kiçik bir dava deyildir. Onun şühəda qanıyla təqdis edilmiş
(müqəddəs sayılmış) fikir müəssisələri
vardır. Bu müəssisələr
baqidir, Azərbaycan parlamentini də, hökumətini də
doğuran bu fikir sistemi, qızıl istila altında bilavasitə
qüvvətlənmiş istiqlalçı gənc nəslin
müqavimətilə çəlikləşmiş
(poladlaşmış) və mühacirətdə illərdən
bəri davam edən mücadilə sayəsində sarih
(açıq, aydın) formulunu tapmışdır. Milli nəşriyyat və müəssisələr tərəfindən
bu davanın ideoloji bütün səhifələri incədən-incəyə
işlənmişdir. Belə bir hərəkatın
müqəddəratı, şübhəsiz ki,
üç-beş faninin həyatına münhəsir (həsr
edilə) qala bilməz.
Ciddi bütün davalar kimi, Azərbaycan davasının
da qüvvət və həyatiliyi, bu böyük fikrin,
istiqlal ideolojisinin nəsildən-nəsilə keçməsindədir. Yeni nəsil, əski
nəslin savunduğu idealı mənimsər və bu ideal
uğrunda çalışmış başlıca fikir
müəssisə və şəxsiyyətlərini idealizə
edərsə, bunu dava naminə, müsbət bir hadisə
olaraq qəbul etməliyik.
Yaxın tariximizdə davanı haqqilə təmsil edən
fikir müəssisələrini ehmal ilə sadəcə
münfərid şəxslərə mal etmək Azərbaycan
topluluğunun gəlişməmiş ibtidai səviyyədə
olduğunu söyləmək olur. Halbuki 1918-də
istiqlalını elan edərkən, Azərbaycan
Türklüyü, siyasi fikir cərəyanlarına malik olqun
bir topluluqdu. Orta Rusiya əsarətindəki
bütün Türk topluluqlarına örnək olacaq milli
demokrasi ideolojisilə siyasi bir firqə vardı ki,
Türklüyün federalist cərəyanını təmsil
edirdi.
O
zamankı şərtlər daxilində
Türkçülüyün
“Müsavat” firqəsində təmsil olunan bu cərəyanı,
hadisələrin gəlişməsilə, Türkiyədə
Atatürk Cümhuriyyətinin, əski Rusiyada isə
dürlü Türk Cümhuriyyətlərinin qurulması ilə
həyatiliyini isbat etmişdir.
Bulunduğumuz mühacirət şərtləri daxilində,
Azərbaycan davası naminə birləşmək, milli
davanı yaşatmış və ya yaşadan fikir sistem və
müəssisələrinə hörmət etməklə
olur. Bunun üçün hər türlü kiçik hesablardan
və mərəzi hisslərdən sıyrılaraq ana fikrə
önəm vermək lazımdır.
Yaxın keçmişi inkar və müşəxxəs
(tanınmış) ideya və şəxsiyyətləri
çürütmək qeyrətilə meydana atılanlar, bilərək
və ya bilməyərək, böyük davanı kiçildənlərdir. Bu xüsusda
hamımızın son dərəcə ciddi və diqqətli
olmamız icab edər.
Bunu bilməliyik ki, “Davamız” fani üç kişinin
inhisarına alınacaq qısır bir dava deyildir. O, nəsildən-nəsilə
dövr edilən fikir müəssisə və şəxsiyyətlərinə
sahib vələd (nəsli) bir davadır. Təcrübəli
böyükləri ilə dəliqanlı gənclərini
qopmaz ideal və fikir təsanüdüylə bir-birinə
sımsıxı bağlayan bir dava!..
Dünənki
idealist nəsil ilə bugünki idealist nəsli bir-birinə
bağlayan, bundan 36 il öncə, 28 May 1918-ci ildə
İstiqlal Bəyannaməsini intac etdirən (nəticələndirən)
böyük fikir hərəkatıdır.
İstər
ölmüş olsun, istər həyatda bulunsun, istər
yaşlı olsun, istər gənc olsun, istər əski
mühacir, istərsə yeni mühacir olsun, bütün azərbaycanlıların
bu müəzzəm hərəkatdakı mövqe və şərəfləri,
əsas ideologiyaya göstərdikləri və göstərəcəkləri
sədaqət, bağlılıq və hizmətlərilə
mütənasibdir.
Bütün məsələ, bu xüsusda son dərəcə
incə davranmaqla bərabər, mötədil bir
ölçüyə malik olmaq, hadisə, müəssisə
və şəxsiyyətləri təqdirdə vətənsevərlik
icabı olaraq, ədalət və insaf hissindən
ayrılmaqdadır.
Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə
“Azərbaycan”
aylıq kültür dərgisi
Sayı –
2-3 (26-27), 1954
Mövlud
bayramı xüsusunda
Keçən məqaləmizdə mövlud
bayramının günü xüsusunda yazmış idik. Bu dəfə
bu böyük bayramın keyfiyyəti-icrası həqqində
yazmaq istiyoruz.
Hər şeydən əvvəl mövlud rəsmiyyətdən
ziyadə səmimi və mənəvi simaya malik bütün
xüsusiyyatı ilə ruhlu və tam milli bir gün
olmalıdır. Buna “reut” rəngi vermək, bu gün
başqa millətlərin, rəsmi hökumət
adamlarının, bələdiyyə və sair müəssisat
rəisinin də məclisimizə gəlib bizi təbrik etmələrini
gözləmək bicadır. Bərabər
yaşadığımız ruslar, ermənilər dəxi
milad bayramında böylə rəsmi bir “reut” düzəltdikləri
yoxdur. Bu reut ancaq tazə ildə oluyor ki,
buna müqabil bizim əskidən bəri “novruz reut”imiz vardır.
Orucluq, qurban bayramları nə kibi milli və
dini bir mənada isə, mövlud da öylə
olmalıdır. Eydi-fətr ədasında,
bayram namazı qıldıqda və yainki aşura matəmi
saxladıqda, necə ki, rəsmiyyət gözləmiyor, kimsədən
təvəqqe etmiyoruz ki, məclisimizdə bulunsun, mövludda
da böylə yapmalıdır. Hətta demək istiyorum
ki, mövlud mərasimi xüsusi binalarda yapılacağına
məsciddə, məscidi-camedə icra olunursa, daha münasib və
daha müvafiq olur.Şimallı rəfiqlərimizdən
birisinin mövlud münasibətilə yazmış olduğu
baş məqaləsində denilir ki: “bayramını saxlaya
bilən milləti dünyada yaşamağa
hazırlanmış bir millət sayıyorlar”. Bu sözdə
böyük bir hisseyi-həqiqət var. Əlimizə bu
ölçüyü alaraq mövlud bayramlarımızı vəzn
etsək, əcəba, həqqimizdə verilən hökm nə
ola bilər? Biz müsəlmanlar
“ən böyük, ən işıqlı” dedigimiz bu
bayramımızı saxlaya bilərmiyiz?
Məəttəəssüf
“İsmailiyyə” binasında gərək “Səfa”, gərək
“Səadət” tərəfindən icra olunan bayramları
görüncə bu suala “bəli” (əvət) deyə cavab
vermək imkanında degiliz. “Səfa”nın
builki mövludu bildirkindən yaxşı idi. Fəqət
o qədər. Ancaq bildirkindən
yaxşı idi. Çünki musiqisi yox,
“ura”sı yox, valsı yox, qədəh qaldırıb da şərab
nuşluğu da yox idi. Fəqət nəyi
var idi? Qazi həzrətlərinin quru və olduqca rəsmi
nitqlərindən və təsadüfi olaraq oxunan möhtərəm
Hacı Zeynalabdin məktubundan və bir də “Boje tsarya xrani”
nəğmeyi-rəsmiyyəsinin türkcə tərcüməsindən
başqa heç bir şey!! Əcəba, “İsmailiyyə”nin
böyük salonunu ta sabahdan gözləyərək
xıncaxınc ilə dolduran və bütün səmimiyyət
və ürəgi ilə Peyğəmbərinin
işıqlı mövlud günündə ruh və
vicdanına ğəza aramaq üçün gələn cəmaət
bu rəsmiyyətlərdən nə anladı?..
Bu sual yalnız bizi degil, milli və dini həyata və
bu həyatdakı görünüşlərə həssas
bir surətdə mütəvəccih olmaları ilə
baisi-ümid olan studentlərimizi belə məşğul
etmiş, “Səfa” mövludundan mütəhəyyir
olduqlarını qəzetəmizlə elan eləmişlərdi.
“Səfa”nın bildirki marşı, valsı və
“ura”sı müqabilinə, “Səadət” qəsidə, milli
şerlər, dəgərli nitqlər, mənidar moizələrlə
çıxmışdı. Bu il birincisi tərəqqi
eləmiş: musiqi ilə “ura”nı proqramından
çıxarmışdı, ikincisi isə tənəzzül
eləmiş: qəsidələrə, şer və nitqlərə
birər qələm çəkərək əvvəlki ilə
bir çəkiyə gəlmiş və mənasız rəsmiyyətdə
ikisi də biri-birinin eynini təşkil etmişlərdi. Aralarında yalnız bu qədər bir fərq
qalmışdı ki, ayın 12-dəki məclisin zinəti
bafta ilə paqon, 17-dəkinin bəzəgi isə əba ilə
əmmamə idi. Əfvinizi istərəm, bir fərq
daha vardı: “Səfa”da pulu səssiz yığıyor, “Səadət”də
işi “Allah evini abadan eləsin”nə salırdılar.
Bu halları görüncə insan heyrət ediyor. Getdikcə tərəqqi
etməkdənsə çaşıb sərkələfi
itirdigimizə heyran qalıyor.
“Səfa” nə qədər ki, Nəbi mövludunu məktəbi
dairəsində icra ediyordu, səmimi, milli bir rəngə
malik idi. “Səadət”in
qabaqkı illərdə bundan daha səmimi və daha ruhlu məclisləri
oluyordu...
“Ən
böyük bayramımız”ın gününü təyinində,
mənasını dərkdə, keyfiyyəti-icrasını
anlamaqda bu qədər kahillik, qalınlıq göstərdigimizi
görüncə insan milli bir həyatla “yaşamağa daha
hazırlaşmadığımıza” hökm vermək
istiyor: istəmək degil, böylə bir hökm vermək məcburiyyətində
qalıyor.
Fəqət hər şeyi göstəriş
üçün yapıb da, yapılan şeyin müvəffəqiyyətini
ancaq o şey vasitəsilə yığılan pulun miqdarilə
ölçən boş, bütün mənasilə riyai məclislərin
müqabilində bərəkət versin ki, həyat başqa
ümidli əlamətlər göstəriyor. İştə, Bibiheybətdə
əmələlərin tərtib elədigi məclis; iştə,
tələbələrimizin ruhi-aşina qətnamələri,
iştə, “Səfa”nın “sivilizə”lərilə “Səadət”in
mollalarına ən parlaq nümunə olacaq bir mövlud məclisi
daha mütəəllimlərlə mütəəllimələrin
qurduğu o parlaq məclis, mövlud nə olduğunu həqqilə
dərk edəməyən atalara “Açıq söz”ün
362-ci nömrəsini oxuyub da “mövlud”un necə gərək
olduğunu öz babalarından ögrənməyi tövsiyə
edəriz.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 1 yanvar 1917, ¹365
Revü (revüt)
– tamaşa, baxış
Ğəza
– cahad
Kahil – tənbəl
Riya –
ikiüzlülük
Mütəvəccih
– birinə rəğbəti olan
Mütəhəyyir
– heyrətə düşmüş, çaşmış
(Ardı
var)
Şirməmməd HÜSEYNOV
525-ci qəzet.-
2013.- 19 yanvar.- S.26-27.