Böyük şəxsiyyətlər
bütün dünyaya məxsusdur
(davamı)
Onun anası Luinin bu sözlərinə
bərkdən güldü, axı onun əylənməsinə
və qumar oynamasına, kral sarayındakı qulluqçu
qızların yatağına girməsinə yaxşı bələd
idi. Lakin Lui tam ciddi idi, möhkəm hökmdar olmaq
üçün hər cür haqqı ödəməyə
hazır idi. O, gündəlik işlərlə vicdanla məşğul
olmaq qaydasını qoydu və bundan nadir hallarda
uzaqlaşırdı. O, öz kral sənətini
“böyük, nəcib və sevimli bir iş” hesab edirdi.
Şöhrət qazanmaq naminə o, Versal sarayında böyük
və möhtəşəm tamaşa yaratmışdı.
Kralın ölümündən bir neçə onillik sonra
Volter 1661-ci ildən 1715-ci ilə qədər olan dövrü
“XIV Lui erası” adlandırmışdı. Tarixçilər
də o vaxtdan həmin dövrü belə adlandırmağa
üstünlük verirlər.
Həqiqətən
də o, Fransanı qeyri-məhdud şəkildə idarə
etmişdi. Gənc kral bəyan etmişdi ki, bu vaxtdan etibarən
“özüm birinci nazir olacağam”. O, əmin idi ki,
monarxın hər bir arzusu onun təbəələri
üçün qanundur. Kralın hakimiyyətinin təbəələri
tərəfindən məhdudlaşdırılması onun
üçün böyük
biabırçılıqdır. Yalnız təkcə monarx
dövlətin faydasının nədə olduğunu bilir,
öz əməllərinə görə o, yalnız Allah
qarşısında cavabdehdir. XIV Lui dövləti özü
ilə eyniləşdirirdi (“Dövlət mənəm”). Ondan
bir əsr sonra taxt-taca gəlmiş Prussiya kralı
Böyük II Fridrix isə bu məsələdə öz
düşüncəsini belə ifadə edirdi: “Dövlətin
birinci nökəriyəm”.
Günəş
Kralın dövründə ölkənin idarə olunması
kral şurasında mərkəzləşmişdi. Parlamentlərin
hüquqları 1667-ci il və 1673-cü il ordinansları ilə
məhv edilmişdi, onların məhkəmə səlahiyyətləri,
fövqəladə məhkəmələrin yaradılması
ilə məhdudlaşmışdı.
Kral iqamətgahı
sonralar Versal oldu. Versal sarayı öz möhtəşəmliyinə
görə bütün digər sarayları kölgədə
qoyurdu. Kral sarayı Fransanın mənəvi həyatının
mərkəzi rolunu oynayırdı. XIV Lui özünə xidmətə
görkəmli rəssamları və
yazıçıları cəlb edirdi. Sarayın zövqü
fransız incəsənətinin və ədəbiyyatının
inkişaf istiqamətini müəyyən edirdi. XIV Luinin siyasəti
Fransanın beynəlxalq nüfuzunun möhkəmlənməsinə
yönəlmişdi.
O, ilk
anlarda böyük nazirləri olan Jan Batist Kolberə – markiz
Luvuayaya və Uqo de Liona arxalanırdı, həm də
onların arasında ayrı-seçkilik yaradırdı.
Sonralar isə nisbətən aşağı qabiliyyətli
adamlara bel bağlamalı oldu. 54 il ərzində Lui
özünü hər gün səkkiz saatlıq işə həsr
etdi. Onun diqqətindən çox xırda detal da
yayınmırdı. O, saray etiketindən tutmuş,
qoşunların hərəkətinə qədər, yol
çəkilişindən ilahiyyat barədə disputlara qədər
hər şeyə nəzarət etmək istəyirdi. O,
uğur qazanırdı, çünki Fransanın əhval-ruhiyyəsini
gəncliyə xas olan cəsarətlə və parlaqlıqla əks
etdirirdi.
1666-cı
ildə XIII Luinin arvadı, az yaşlı XIV Luinin regenti olan
anası Anna Avstriyalı vəfat etdi. Bu qadın Mazarindən
beş il artıq ömür sürdü. Lakin bu hadisələr
kralı siyasətdən ayıra bilmirdi. 1671-ci ildə o,
Şimali Amerikanın daxili kontinental hissəsinə sahib olmaq
hüququnu irəli sürdü.
Pensionlardan
və cəzalardan istifadənin əksinə, bunlarsız
monarxiya kübarları özünə tabe etməyə qadir
deyildi, o, 40 il ərzində 11 vətəndaş müharibəsinə
start verdi, bu əsasən kübarlığa qarşı
çevrilmişdi. Lui onları sarayına cəlb edirdi, qumarla pozurdu, bədxərclik
nəticəsində onları ağır vəziyyətə
salırdı, qabiliyyətlərini isə özünün
xoşuna gəlib-gəlməməsindən asılı
etmişdi. Kral hesab edirdi ki, hər şeydə o,
düzgün hərəkət edir. XIV Lui inanırdı ki,
taxt-tacı ona Allah vermişdir və özünü Yer
üzərindəki allah hesab edirdi.
Sen-Simon
hersoqu isə bildirirdi ki, saraya gələn kübarlar onu tərifləməsə,
Lui onlara qarşı təsir etmək qaydasında hərəkət
etməyi bacarır. O, yazırdı: “O, təkcə
yatağına getmək üçün qalxanda deyil, yemək
yiyəndə də, otaqlarından keçəndə də,
bağlarında gəzəndə də sağına və
soluna baxırdı. O, kübarları saraydan qovmuşdu, bunun
səbəbini isə bilirdi və heç vaxt onların
üstünə yerimək üçün fürsəti əldən
vermirdi və belə təsadüf ona ədalətli
görünürdü”.
Yaltaqlıq
XIV Lui sarayının fərqləndirici xüsusiyyətinə
çevrildi. Krala yaltaqcasına tərif hədd bilmirdi,onun ən
adi sualına da yalnız ona xoş gələn sözlərlə
cavab verilirdi. O,əyanlarından birindən arvadının nə
vaxt doğacağını soruşduqda, həmin adam ona belə
cavab vermişdi : “Sizə nə vaxt xoş gəlirsə,o
vaxt, Sir”.
Onun
çox sevdiyi məşğuliyyətlərdən biri
ovçuluq idi. Fransanın əvvəlki kralları da
ovçuluqla əylənmişdi, XIV Luinin isə ova aludəçiliyi
hansısa başqa bir nümunə ilə müqayisə oluna
bilməzdi. O,gündə üç dəfə ova gedirdi, həmin
qaydadakı intensivlik onun digər sevimli məşğuliyyətində
də özünü biruzə verirdi. O, gündə
üç dəfə həm də məhəbbətlə
fiziki qaydada məşğul olurdu və bu, onun qüvvətli
kişi olduğunu sübut edirdi.
Kralın
məşuqəsi madam Montespan ərli qadın idi, sonrakı
illər ərzində doqquz uşaq doğmuşdu, ona görə
də əvvəlki fiqurasını qoruyub saxlaya bilməmişdi.
Bu səbəbdən də kralı artıq elə ehtirasla
özünə cəlb edə bilmirdi. Fransızlar deyirlər
ki, ”Chaque femme a ses charmes”- “ Hər qadın öz lətafətinə
malikdir”. Görünür, markiza Montespan malik olduğu lətafətlərini
təbiətin qanuna uyğun olaraq itirmişdi. Həm də
XIV Lui bu vaxt artıq xeyli qaydada
dindarlığa meyl etmişdi, ərli qadınla intim əlaqəsini
bağışlanmaz günah hesab etməyə
başlamışdı. Ona görə də o,
özünün qanundan kənar doğulmuş
uşaqlarının tərbiyəçisi madam Mentenona diqqət
göstərməyə başladı. Özündən
üç yaş böyük olan bu qadının kralı
valeh edən xüsusiyyətləri var idi, qadın lətafətindən
də xali deyildi. Onun bir üstünlüyü də onda idi
ki, o, dul qadın idi, əri ölmüşdü.
Dindar qadın olan madam de Mentenon onu inandırmışdı
ki, o, özünə xilas yolu tapa bilər. Arvadı Mariya
Terezanın vəfatından sonra kral evlənə bilərdi.
Lakin Mentenon dvoryan əsilli olmadığına görə
kral onunla qanuni şəkildə evlənə bilməzdi. Ona
görə də o, madam de
Mentenonla gizlində evləndi.
Saraydakı
qaydalar, davranış tərzi sarsılmaz qanun hüququ
qazanmışdı. Kralın yeni yaranan adətlərə
güzəştsiz nəzarət etməsi hamıya
yaxşı məlum idi. Versal
saray məkanına çevrildikdən sonra bura həqiqətən
də nümunə timsallı etiket yarmarkasına
çevrilmişdi. Etiket idarəetmə mənası kəsb
etmişdi. Həmin vaxtdan kübarlıq Fransa həyatında
mühüm faktor rolu oynamasını dayandırdı. Bununla
da millət müəyyən dərəcədə zəiflədi.
Versal
özünün binalarının, parkının və fəvvarələrinin
möhtəşəmliyi ilə yanaşı, saray ora
köçdükdən sonra artıq birja təsiri
bağışlayırdı. Buna görə də Versal
qalmaqal məkanına çevrilmişdi. Kral bu nəhəng
saray qarşısında rol oynamağı bacarırdı.
Luinin
yaxşı taleyi, öz təbəələrinin müxtəlif
fəaliyyət dairələrindəki qeyri-adi qruplara məxsus
olması ilə bağlı idi. O, bu adamlardan necə istifadə
etməyi bilirdi. O, yazıçıların, xüsusən
Molyerin və Jan Rasinin himayəçisi idi, özünü tərifləməyə
həsr olunmuş nəğmələr yazmaq barədə
onlara göstəriş verirdi. O, incəsənət
adamlarına gözəllik haqqında öz
baxışlarını təlqin edirdi. Fransanın
görünüşü və həyat yolu dəyişilmişdi.
Böyük şəhərlər metamorfozalara
uğramışdı, peyzaj dəyişilmişdi, hər
yerdə monumentlər qoyulurdu. Kral yeni iqamətgahlar tikməyə
güclü surətdə aludə idi. Onun möhtəşəm
sarayları olan Sen Jermen və Marlidən az şey
qalmışdır. Versal isə, – hətta hələ tikiləndə
lənətlənmişdi və milləti məhv etməyə
görə ittiham edilmişdi, – indiyədək öz mükəmməl
gözəlliyini saxlayır.
Versal təqribən
müasir aeroportun tikilməsi xərcinə başa gəlmişdi.
Bu saray hamı üçün ümumi valeh olma obyekti idi və
Fransanın nüfuzunu daha da artırdı. Hökumətin
bütün gücü Versalın tikilməsinin
ağırlığını öz çiynində
daşımağa yönəlmişdi.
XIV Lui,
özünü Parisin qeyri-sağlam havasından və səs-küyündən
uzaqlaşdırmaqda səhv etməmişdi, lakin o, bəzilərinin
ittiham etdiyi kimi əcdadlarının ənənəsini pozmaq
kimi bir iş görmüşdü. Monarxiya xalqdan artan dərəcədə
izolyasiya olunmuşdu və bu, mifik bir keyfiyyətə yüksəlmişdi.
Onun
sarayını dəstəkləyən Versalın və qəsrləri
andıran digər binaların tikintisi, həmçinin
apardığı müharibələr XIV Lui
üçün böhranlı maliyyə vəziyyəti əmələ
gətirdi. Maliyyə naziri Kolber Fransanın sərvətini və
qüdrətini artırmaq üçün yollar axtardıqda,
merkantilizmə üstünlük vermişdi. Bu dövlətin
xeyrinə iqtisadi fəaliyyəti nizamlamaq idi. İdxala olan
ehtiyaclar azaldılır, ixrac artırılırdı. Kolber
fransız manufaktura mallarının istehsalını
artırmağa və keyfiyyətini
yaxşılaşdırmağa cəhd edirdi. O, çox sayda
yeni istehsal sahələri yaradırdı, buna Bovedəki kral
şpaler fabriki, Venetsiyadan şüşə
qayıranları və Flandriyadan parça
istehsalçılarını Fransaya dəvət etməsi
misal ola bilərdi. Fəhlələrin hazırlanmasına olan
ehtiyacı görürdü. Yeni istehsal sahələri
yaradanlara xüsusi imtiyazlar verilirdi, bura vergi güzəştləri,
borc vermə və subsidiya ayırma daxil idi. İdxal həcmlərini
birbaşa azaltmaq üçün xarici manufaktura mallarına,
xüsusən ingilis və holland parçalarına tarifləri
artırdı. Ticarət donanması yaratdı ki, fransız
mallarını xaricə daşısın.
Versal
fransız mütləqiyyət dövlətinin və Günəş
Kralın qüdrətinin simvoluna çevrildi. Versal həm də
praktiki siyasi niyyətlərə xidmət edirdi, yüksək
kübarlar və qan prinsləri üçün ev rolunu
oynayırdı.
Lui öz
sarayının yüksəldiyini müşahidə etdikdə,
inşaata nəzarət edən Kolber ixracı maksimum
artırmaqla, ondan Fransanın iqtisadi cəhətdən
özünü təmin edən ölkəyə çevrilməsinə
kömək edən iqtisadi inqilabın icrasına razılıq əldə
etmişdi. Manufakturalar, hərbi-dəniz və ticarət
donanması, yeni polis təşkilatı, yollar, limanlar və
kanallar məhz bu vaxt meydana gəldi. Lui hər detala nüfuz
edirdi, eyni zamanda baş gicəlləndirən əyləncələr
təşkil edirdi, həm də bu illərdə Luiza de la
Valyer ilə məhəbbət macəralarını
yaşayırdı.
1667-ci ildə
o, İspaniya Niderlandına müdaxilə etdi, onu öz
arvadının irsi hesab edirdi. Beləliklə, müharibələr
seriyası başlandı və bu, onun
hökmranlığının yaxşı dövrünü əhatə
etdi. Lui ölüm yatağında olarkən demişdi: “Mən
müharibəni çox sevirdim”. Öz təbəələri
onun sakitliyini və mülayimliyini qeyd etsələr də,
Fransanın sərhədlərini möhkəmləndirmək
üçün qüvvələrdən istifadə etməməsini
anlaya bilmirdilər. Parlaq kampaniyadan sonra kral ingilislərin,
xüsusən hollandların təzyiqi qarşısında
1668-ci ildə geri çəkilməyə məcbur oldu. O,
heç vaxt hollandları unutmadı və and içmişdi
ki, onların protestant merkantil respublikasını məhv edəcəkdir.
Belə sonluqda o, ingiltərəli II Çarlzla ittifaq bağlayıb,
1672-ci ildə Niderlandlara hücum etdi. Uzun çəkən
müharibə 1678-ci ildə başa çatdı, birinci
Nicmegen sazişi ilə Lui zəfər çaldı.
Günəş
Kral öz şöhrətinin zenitində idi. Demək olar ki,
o, qorxulu koalisiyanı təklikdə məğlub etmişdi.
İspaniya və Müqəddəs Roma imperiyası ona
qarşı hollandlara qoşulmuşdular. O, öz düşməninə
sülh şərtlərini diqtə etdi. O, Fransanın sərhədlərini
şimalda Flandriyanı anneksiya etməklə və şərqdə
isə Lotaringiyanı və Franş-Konteni tutmaqla xeyli
genişləndirdi. Onun donanması İngiltərənin və
Hollandiyanın donanmalarına bərabərləşdi. Paris
onu “Böyük” adlandırırdı. Sarayda o, aludə
olunmaq obyekti idi və 40 yaşı olanda o, özünü
bütün adamlardan üstün hesab edirdi.
XVII əsrin
ortalarından kral XIV Luinin fransız sarayı moda qanunvericisi
oldu. Mütləqiyyətin modada meydana çıxması
saray və kral modası kimi özünü göstərdi. Bu
isə ispan modasının fransızların zövqünə
uyğunlaşdırılmış qaydasındakı
davamı idi.
Bu vaxtdan
fransız zövqü və modası bütün Avropanı
bürüdü və bütöv əsr ərzində ona
sahibliyini saxladı. Paltar çox bəzəkli idi. Qadın
paltarında fantaziya, həm də eksentrizmə və dəbdəbəyə
can atma təcəssüm olunurdu.
1676-cı
ildə XIV Luinin sərəncamı ilə tikilən Əlillər
evinin inşası başa çatdı, burada 7 min müharibə
veteranı yerləşdiriləcəkdi.
Elə həmin
vaxtlarda onun şəxsi həyatında böyük dəyişikliklər
baş verdi. 1680-cı ildə markiza Montespan, o, Luinin 13 illik məşuqəsi
madam de la Valyeri əvəz etmişdi, zəhərləmə
işinə cəlb edildi və bu biabırçılıqda
bir neçə görkəmli adam cadugərliyə və qətlə
görə ittiham edildi. Öz nüfuzu üçün qorxan
kral, digər səbəblərlə yanaşı madam
Montespanı buraxdı və öz ətrafında
dindarlığı bərqərar etdi. Qumar oyunları və əyləncələr
yoxa çıxdı, saray özünü belə göstərməyə
üstünlük verməyə başladı. Burada riyakarlıq
ağalıq edirdi.
(Ardı var)
Orucov Telman
525-ci qəzet.- 2013.- 19 yanvar.-
S.18.