“Əbədiyyət dastanı”na oxunan nəğmə

 

Xalq şairi Zəlimxan Yaqubun dahi şəxsiyyət Heydər Əliyevin xatirəsinə həsr etdiyi möhtəşəmƏbədiyyət dastanıpoeması işıq üzü görəndə öndərimizin xalq qarşısında misilsiz xidmətlərini, xalqın xilaskarı məqamında durduğunu dərindən dərk edən təfəkkür qələm sahiblərindən biriƏli Rza Xələfli əsər barədə ürək sözlərini mətbuatda bəyan etdi: “Son iki il Zəlimxan Yaqub üçün böyük dastan dövrü, poeziyanın epos dövrü kimi xarakterizə oluna bilər. Şairin yaradıcılığında şah əsərlərdən sayılacaqƏbədiyyət dastanıbu dövrün məhsuludur. Lider xalq, şəxsiyyət cəmiyyət, şəxsi iddia ictimai mənafe, cəmiyyətin özünəməxsus təzadları, ağrılar acılar, ümidlər üfüqlər... bütün bunlarƏbədiyyət dastanı”nın görünən tərəfləridir. Görünməyən tərəflərdə isə şair iztirabları, söz odunda külçə-külçə əriyən insan taleyi dayanır. İnsan bu əzablara qatlaşaraq idealı yaradır nəticədə özünü təsdiq edir, idealına qovuşur”.

Şair publisist Əli Rza Xələfli bir məqaləyə sığmayan lider xalq, şəxsi iddia ictimai mənafe, cəmiyyətin özünəməxsus təzadları, ağrılar acılar, ümidlər üfüqlər kimi böyük mətləbləri gündəmə gətirəndə onun bununla kifayətlənməyəcəyini duyurdum. Lakin onun yazacağını fəhm edə bilmirdim. Sən demə bütün bu müddət ərzində o, “Ölməzlik nəğməsiadlı əsər üzərində işləyirmiş  (Ölməzlik nəğməsi  Bakı, “Vətənnəşriyyatı, 2013, s. 352 səh.) İlhamla, məhəbbətlə yazılmış bu əsərƏbədiyyət dastanı”na nəğmədirdesək səhv etmərik. Redaktoru olduğum  əsəri oxuyan kimi  məndə onun haqqında yazmaq istəyi baş  qaldırdı.

Düşündüm ki, buna mənəvi haqqım var. Nədənki öndərimiz haqqındaXilaskar”, “Tarix qurub-yaradanları yaşadır”, Dövlət mükafatına layiq görülənHeydər Əliyev Azərbaycan ədəbiyyatıkitabına öndərimizlə bağlı yazdığım məqalələrim vardır. Zəlimxanın yaradıcılığına həsr etdiyim yazılarım da az deyil. Bununla belə, ürəyimdə bir narahatlıq da keçirdim. Bu, səbəbsiz deyildi. Ulu öndərimizə həsr etdiyim məqalələrimin birində göstərdiyim kimi, tarixi şəxsiyyətlər haqqında yazmaq qədər şərəfli məmnunluq gətirən bir olsa da, o qədər çətin məsuliyyətlidir. Azərbaycan tarixində bir epoxa olan, misilsiz xidmətlərinə görə xalqın xatirəsində əbədilik qazanan, onun qürur güvənc yerinə çevrilən dahi şəxsiyyət Heydər Əliyevə əsər həsr etmək daha böyük məsuliyyət istedad tələb edir. Doğrudur, Zəlimxan Yaqubun bədii sözün intəhasız imkanlarından məharətlə istifadə edərək Azərbaycan salnaməsində qızıl hərflərlə yazılmış bu bənzərsiz tarixi şəxsiyyətə həsr etdiyi, hər misrası dərin mənalar kəsb edən möhtəşəmƏbədiyyət dastanıpoeması özü bənzərsiz əsərdir.

Odur ki, dahi şəxsiyyət haqqında yazılmış möhtəşəm əsərə əsər həsr etmək böyük cürət, bilik, istedad təfəkkür, öndərimizə Zəlimxan poeziyasına sonsuz məhəbbət tələb edir.  Zəlimxan Yaqubun ali sevgisinə bənzər məhəbbət.

Xoşbəxtlikdən  narahatlığım uzun çəkmədi: Əli Rza XələflininÖlməzlik nəğməsiəsərini oxuyub qurtaranda bir rahatlıq hiss etdim. Hətta sevindim . Bəzən hətta publisistikasında da ilham pərisi şair Əli Rza Xələflini qanadları üstünə alıb real həyatdan uzaqlaşdırır. ZəlimxanınƏbədiyyət dastanı” real həyat həqiqətlərindən bəhs etdiyinə görə Əli Rza sərhədsiz duyğulara uymamış, ortaya həqiqətən gərəkli bir əsər qoymuşdur. Bax, buna görə sevindim.

Otuz iki bölmədən ibarət bu fəlsəfi əsər 350 səhifəni əhatə edir. Əsəri həyəcansız oxumaq olmur. Mənə qalırsa, əsərin ən böyük məziyyəti insanı düşündürməsidir. Əsərdən əxz elədiyim başlıca qənaət odur ki, Heydər Əliyev kimi tarixi şəxsiyyətlər dünyalarını dəyişdikdən sonra da, onların fikir ideyaları yaşayır, aktuallığını itirmir, bütün zamanlar üçün gərəkli olurlar.

ƏsərinKədərin zirvəsindən başlayan elegiyaadlanan 1-ci bölümündə müəllif tarixən şairlərlə hökmdarlar arasındakı münasibətlərdən, onların, o cümlədən Heydər Əliyevin yaradıcı adamlara qayğısından onların himayədarlarına çevrilməsindən, öndərimizin Zəlimxan Yaqub yaradıcılığına verdiyi yüksək qiymətdən söz açır. ƏsərinHikmətə baş əydimbölməsində müəllifƏbədiyyət dastanı” misra-misra təhlil süzgəcindən keçirdikcə, fikirlərini izhar etdikcə, özünün ulu öndərə sonsuz məhəbbətini açıqca görmək olur. Zəlimxan Yaqub kimi hələ o da kədəri dilinə gətirmir. Öndərimizə ali sevgini şairlə birgə yaşayır:

 

Xalqı zirvələrə qaldırmaq üçün

Sevgi şahlığının taxtına çıxdın.

Oğul xalq üçündür, zirvə dağ üçün,

yaxşı bu xalqın baxtına çıxdın

 

deyən Zəlimxan Yaquba qoşulur. O, ali kədəri şairlər birgə bölür. Xüsusi vurğulayır ki, “Əbədiyyət dastanı” yaradan ali kədər ali sevgidir. Ali kədərin zirvəsində dayanan Zəlimxan onun ümumxalq kədəri olduğunu dərindən dərk etmiş, onu sözün zərgər dəqiqliyi ilə cilalamış, ali kədərin ali sevginin sonsuzluğunu inanılmaz ürək çırpıntıları ilə vəsf edə bilmişdir. Şairin vəsf etdiyi ali kədər ali sevgi real həyat hadisəsi ilə bağlıdır. Bu isə Zəlimxanın bir sənətkar kimi həyat həqiqətlərinə sadiqliyindən xəbər verir.

Əbədiyyət dastanıkədər dağının zirvəsindən oxunan elegiyadır:

 

Sazın sinəsi yandı,

muğamat xal itirdi,

Bülbüllər yaşıl çəmən,

çiçəklər bal itirdi.

Qaya xınalı kəklik,

 zirvə qartal itirdi, –

Heydər köçdüdeyəndə

 

Əli Rza XələfliƏbədiyyət dastanı” demək olar ki, bütövlükdə tədqiqat süzgəcindən keçirmiş, bəzən ayrı-ayrı misralar barədə fikir yürütməkdən belə çəkinməmişdir.

 

 

Bəd xəbəri deyəndə insanlar

fağır olur,

Bir sözün ağırlığı min dağdan

ağır olur

 

misralarına iki səhifə həsr edən Əli Rza Xələfli göstərir ki, Zəlimxanın poeziyasındakı çoxqatlılıq, daha dərinliklərdəki məna tutumu, nisbətən üzdəki mənalarla zəncirvari bağlıdır... Qəfil xəbər, doğrudan da ildırım kimi çaxır. Ağır xəbər öz dəhşəti ilə o qədər miqyaslı olur ki, onu ilk anda qavramaq, soyuqqanlı qarşılamaq mümkün olmur. Dağdan ağır olan inanılmaz xəbər şairi sarsıdır. Dişi dodağını kəsir, göz yaşları yanaqlarını yandıra-yandıra dodağına bulaşır. Məlum olur ki, şair illərlə öncə bir dəfə belə ağlayıbmış:

 

Mən belə ağlamışam qanlı

fələk ilk dəfə

Ürəyimi qıranda.

Yetim qalıb atamı torpağa

tapşıranda

 

deyərək fəryad edən şairə Əli RzaÖlməzlik nəğməsi”ndə həyan olur. Müəllif haqlı olaraq qeyd edir ki, “Əbədiyyət dastanıədəbiyyatımıza, incəsənətimizə, ümumiyyətlə, mədəniyyətimizə daim qayğı göstərən, müasir Azərbaycanımızın qurucusu ulu öndərimizə mənəvi borc kimi qələmə alınmışdır. Əli Rza Xələfli onu da doğru olaraq göstərir ki, “Əbədiyyət dastanımədhiyyəçilikdən çox-çox uzaqdır. Bunu Zəlimxan Yaqubun səmimi ağrılı-acılı sözlərindən görmək olur: “Ölümünə heç vaxt inanmadığım, ölümsüzlüyü ilə ömrüm boyu öyünəcəyim bir şəxsiyyətlə bağlı üstümüzü alan, qapımızı qəfil döyən qara xəbər hamı kimi məni dərindəndərinə sarsıtdı. Bu sarsıntılar içində əlimə vaxt qələm aldığımdan heç özümün   xəbərim olmadı. O vaxt özümə gəldim ki, artıq sonuncu misranı yazıb, son hissəni tamamlamışam”.

Deyilənləri möhtəşəmƏbədiyyət dastanıpoemasının son misraları da təsdiqləyir:

 

Həsrətini çəkəcəyəm illər boyu,

Kövrək qəlbim oyum-oyum oyulacaq.

Eşqin ilə yaratdığım bu dastanın

Son nöqtəsi mən öləndə qoyulacaq.

  

Mən Əli Rza XələflininÖlməzlik nəğməsiəsərini bütövlükdə araşdırmaq fikrindən uzağam. Burada təkcə onu demək istəyirəm ki, müəllifin şəxsi düşüncə qənaətlərini içinə alan bu zəngin düşündürücü əsəri maraq şükranlıqla oxudum.

 

 

Qəzənfər Paşayev,

Filologiya elmləri doktoru,

Professor

 

525-ci qəzet.- 2013.- 19 yanvar.- S.24.