Siyasət və din mənəvi əxlaqi
dəyərlər fonunda
Azadlığın istənilən
forması, o cümlədən dini azadlıq dövlətdə
qüvvədə olan vı çərçivəsindən
kənara çıxmasına heç kəsə icazə
verilməyən qanunlarla məhdudlaşdırılır
Hakimiyyət, cəmiyyət və din münasibətlərinin
vacibliyi və aktuallığı, bu münasibətlərin fəlsəfi
əsaslarının genişliyi və dərinliyi təqdim
olunan kiçik həcmli kitabda mövzunun mahiyyətini daha
geniş və ətraflı şərh etməyə imkan
vermir. Odur ki, məsələnin həllinə müxtəlif
yollarla yanaşaraq, hissə-hissə şərh etməyə
üstünlük verilmişdir.
Əlimizdə
olan materialları, seçilmiş mövzu ilə
bağlı son 15 ilin nəşrlərini təhlil edərək,
biz öz nöqteyi-nəzərimizdən, bu mövzunun kifayət
qədər peşəkar, düzgün və sadə şəkildə
şərh olunmadığı məqamlarına toxunmuşuq.
Verilən mövzuya dair ayrı-ayrı tədqiqat
və nəşrlərdən aydın olur ki, burada məhz
din, cəmiyyət və hakimiyyətin
qarşılıqlı münasibətinin bütün
mümkün formaları, yəni qarşılıqlı
asılılıq və bir-birini tamamlama təməl əsası
kimi götürülmür. Kitabı
üç şərti fəslə bölərək, biz qeyd
olunan problemə dair öz fikrimizi bildirməyə
çalışmış və göstərmək istəmişik
ki, hakimiyyət şaquli (yuxarıdan idarə etmə sistemi),
cəmiyyət və din isə – üfqi, yəni həyatımızı
təşkil edən bu üç şeyin əsaslandığı
mənəvi-əxlaqi dəyərlər sistemi və ya məcmusunu
ifadə edərək, bütöv və real varlıq mahiyyəti
daşıyır.
Məsələnin belə qoyulmasını əsas
tutaraq, qəbul olunmuş ənənəvi metodologiyaya əsaslanmaqla
onların qarşılıqlı münasibət və
asılılığı fikrini ayrı-ayrı deyil,
bütöv şəkildə nəzərdən keçirmək
üçün ilk cəhd edilib. Biz belə hesab edirik ki, hakimiyyət,
cəmiyyət və din bəzi istisnaları çıxmaqla,
əslində heç vaxt bir-biri ilə ciddi şəkildə
düşmənçilik etməyib, biri digərini məhv
etmək uğrunda mübarizə aparmayıb, əksinə,
onların zahirən görünməyən, lakin dərin
mahiyyət yüklü münasibətləri əsrlər
boyu mövcud olub və indi də var.
Düşünürük ki, belə üzvi əlaqə
olmadan, əsas etibarilə, cəmiyyətə
sığınaraq özünü hifz edən hakimiyyət
strukturunun təməli dağılardı. Öz
növbəsində, cəmiyyət bütövlükdə
dinin əxlaqi-etik dəyərləri sayəsində
özünümühafizə və özünə daxili nəzarət
üçün güc və enerji toplayır. Belə
olmasaydı, dinə məxsus daxili özünənəzarət
sistemindən istifadə etmədən, heç bir cəmiyyət
seçdiyi hakimiyyət forması ilə birlikdə uzun
müddət mövcud ola və güc
müvazinətini tənzimləyə bilməzdi.
Ümidvarıq
ki, qəzetimizin səhifələrində dərc ediləcək
məlumatlar yalnız nəzəriyyəyə deyil, eləcə
də təcrübəyə əsaslanan maraqlı mülahizələri
oxucuya mürəkkəb və heç də hər zaman
şəffaf olmayan hakimiyyət, cəmiyyət və din
münasibətləri ilə az da olsa
tanış olmağa yardımçı ola bilər.
Son zamanlar ictimai xadimlər, siyasətçilər və
jurnalistlər dini amilə daha çox diqqət yetirməyə
başlayıblar. Müxtəlif seminar və mətbuat
konfranslarında etdikləri çıxışlar zamanı
dini istilahların işlədilməsi onlar arasında
artıq dəb halını alıb. Bununla əlaqədar
olaraq “dəyirmi masa”lar keçirilir və
orada iştirak edənlər islamın nəinki cəmiyyət
və fərdin, hətta, bütövlüklə dövlətin
həyatında oynadığı rolu və yeri ilə
bağlı ciddi məsələləri öz bilik səviyyələrində
müzakirə edirlər.
Belə bir təəssürat yaranır ki, bir sıra
siyasi və ictimai qruplar ciddi surətdə dövlətin tam
şəkildə həllini tapmamış sosial-iqtisadi, mənəvi
və hətta siyasi problemlərini ümumiyyətlə dinin,
bizim halda islamın köməyi ilə həll etmək niyyətindədirlər.
Lakin ola bilər ki, bunların hamısı
yalnız bir məqsədlə, yəni Azərbaycanda fəaliyyət
göstərən islam hərəkat və qrupları tərəfdarlarının
yardımını almaq üçün həyata
keçirilir. Möminlərin səsi və
şüuru uğrunda mübarizə gedir. Bizim vətəndaşlarımızın
şüuru üstündə “davanı” təkcə siyasi
partiyalar və hərəkatlar deyil, bir çox dini cərəyanlar
da aparır və onların arasında ekstremist və radikal
xarakterliləri də az deyil.
Bu cür hərəkatların mövcudluğu haqda
çox deyilib, bununla əlaqədar dövlətin
qanunlarına uyğun olan və onların fəaliyyətlərinin
Konstitusiya çərçivəsində həyata
keçirilməsi istiqamətində tədbirlər də
görülüb.
Həmişə olduğu kimi, hakimiyyət onun istədiyindən
fərqli etiqad edənlərə qarşı sərt tədbir
və qadağaların tərəfdarı deyil. Lazımi məhdudiyyətlər
müvafiq şəraitə adekvat olmalı, hüquq çərçivəsindən
kənara çıxmamalıdır.
Hakimiyyət öz həmişəki rəyində
qalır. Onun
fikrincə, din siyasətdən kənar qalmalı, din xadimləri
isə Konstitusiya və ölkənin qüvvədə olan
qanunvericiliyinin müddəalarına əməl etməlidirlər.
Azərbaycan
vətəndaşlarının etiqad hüququ var: bu, dövlətin
Əsas Qanunu ilə təmin olunub. Qanunvericilik vasitəs ilə
hansısa bir dini cərəyanın qadağan olunmasına
hökuməti vadar etmək istəyən və onu artıq dərəcədə
demokratiklikdə ittiham edən şəxslər isə bizim
yaxın keçmişimizi, bütün dini cərəyanlara
qadağa qoyulan və dinlərin – “mövhumat
qalıqlarının” əleyhinə 70 ildən artıq məqsədyönlü
mübarizə aparan SSRİ tarixinin faktlarını unudurlar. Tarixin sonrakı gedişatı və nəticələr
isə artıq hamıya məlumdur.
Bundan
başqa, daha yeni nümunələr də mövcuddur: 1999-cu
ildə Dağıstan Dövlət Şurası sədrinin qərarı
ilə vəhhabilik, dini bir cərəyan olaraq, adı çəkilmiş
qonşu ölkədə qanundan kənar elan edilmişdir.
Radikal vəhhabilər gizli iş fəaliyyətinə
keçdilər, lakin bu, onların cəmiyyətə göstərdiyi
təsiri heç də azaltmadı. Rəqəmlər bunu bir
daha sübut edir: sovet hakimiyyəti zamanı Qafqazın ən
islamlaşdırılmış regionu olan
Dağıstanın 12 rayonu və 4 şəhərində yalnız
27 məscid fəaliyyət göstərirdi. 1994-cü ilin
sonunda isə burada artıq 720 məscid, 8 islam
ali təhsil ocağı və 111 mədrəsə mövcud
idi. 2000-ci ilin nəticələrinə əsasən
isə, Dağıstanda artıq 1.594 məscid var idi.
Hal-hazırda bu ölkədə 2.150 məscid və 438 təhsil
ocağı (onlardan 17-si 45 filialı olan islam
institutlarıdır) mövcuddur. Burada 5.000 nəfərdən
artıq insan ali təhsil alır; islam təhsil
ocaqlarında 15.000 tələbə oxuyur.
Məscidlərin
sayına görə bu ölkə təkcə Rusiya
Federasiyasının ənənəvi islam subyektləri olan
Tatarıstan və Başqırdıstanı deyil, hətta
onlardan əhalinin sayına görə müqayisəedilməz
dərəcədə böyük olan Özbəkistan və
Azərbaycanı da ötüb keçdi. Bundan başqa bir
faktı da nəzərə almaq lazımdır ki,
Dağıstan əhalisinin sayı hazırda 2,5
milyon nəfər təşkil edir.
Beləliklə, qadağa və inzibatçılıq
vasitəsi ilə ciddi din problemlərinin həlli istiqamətində
aparılan səylər bu cür qeyri-qənaətbəxş
nəticələrə gətirə bilər.
Buna görə də Azərbaycan hakimiyyətinin
dövlət və din əlaqələrinə bu cür prinsipial
yanaşması bir çox KİV-lərin nəzərdə
tutduqlarından əsaslı şəkildə fərqlənir. Dövlət
öz vətəndaşları üçün hər bir
insanın istənilən dinə etiqad etmək imkanı olan
dini icma yaratmağı və azad şəkildə din
seçməyi təmin edən dini etiqad haqqında qanun
çərçivəsində normal şərait
yaratmağa borcludur.
Əlbəttə, bu, heç vaxt hədsiz azadlıq
kimi qəbul edilməməlidir. Azadlığın istənilən
forması, o cümlədən dini azadlıq dövlətdə
qüvvədə olan və çərçivəsindən
kənara çıxmağa heç kəsə icazə
verilməyən qanunlarla məhdudlaşdırılır.
Dini təşkilatlarla əlaqə qurduqda
hakimiyyət məhz bu prinsipial yanaşmaya əsaslanır.
Bununla əlaqədar olaraq qeyd etmək istərdim ki,
hökumətə təkidlə bu və ya digər dini hərəkatın
fəaliyyətini qanunvericilik səviyyəsində
dayandırmağı təklif edən və öz fikirlərini
bu cərəyanların dindən siyasi məqsədlə
istifadə etmək cəhdlərinə və ya bir sıra
protestant hərəkatlarının Azərbaycanı
xristianlaşdırmaq meyllərinə əsaslandıran bəzi
jurnalistlər öz üzərlərinə çox
böyük məsuliyyət götürürlər.
Bununla yanaşı,
onlar hakimiyyəti dini hərəkatlara və cərəyanlara
qarşı olan artıq dərəcədə “demokratikliyə”
görə tənqid edir, insanların dini etiqad
azadlığı hüququna malik olduqlarını unudurlar,
halbuki, etiqad hüququ insanın başlıca hüququ olan
yaşamaq hüququndan sonra ən vacibi sayılır. Məhz buna görə də bu cür
“narahatçılıq”, təəssüflər olsun, daha
çox belə məqalələrin müəlliflərinin məsələnin
mahiyyətini və haqqında yazdıqları hakimiyyətin
siyasətini səthi bilməsi ilə bağlıdır.
Lakin ölkəmizdə radikal dini cərəyanların
təsirinin yayılması problemi çoxdan mövcuddur. Bu, bir
çox sosial-iqtisadi, siyasi və geosiyasi xarakterli amillərlə
bağlıdır. Bu qəliz və
çoxsahəli prosesin məruz qaldığı xarici təsirə
gəldikdə isə, mənə elə gəlir ki, o,
yalnız neqativ aspektdə olsa da, heç də böyük əhəmiyyət
kəsb etmir.
Nə qədər
qəribə səslənsə də, bu gün dini
ideyaların ən əsas cazibəsi dinin özündə
deyil, başqa növ məfkurələrin, o cümlədən
də liberal, sosial-demokratik, milli məzmun kəsb edən
ideyaların uğursuz təbliğindədir. Ola bilər ki,
siyasətçilərin çoxunun insanların əhval-ruhiyyəsinə
təsir imkanları artıq tükənib və onlar
xalqın rifahının tez bir zamanda
yaxşılaşdırılması, milli sərvətin ədalətlə
bölüşdürülməsi, demokratiyanın qərb
modelinə uyğun qurulması, işsizlik və yoxsulluğun
aradan qaldırılması, işğal edilmiş
torpaqların qaytarılması probleminin tezliklə həlli və
sair bu kimi əsassız vədlərlə insanları öz tərəflərinə
cəlb edə bilmirlər.
Onlara yalnız bir şey etmək – Tanrının iradəsinə
ümid bağlamaq qalır. Məlumdur ki, Həqq-təalanın
təmiz niyyətli insanlardan xoşu gəlir və O,
hamını həm niyyətlərinə, həm də əməllərinə
görə qiymətləndirir.
Siyasi hədəfə çatmaq məqsədi ilə
dinə əl atan şəxslər Allahın köməyinə
ümid bağlaya bilməzlər.
Hamımız Müqəddəs Kitablardan bilirik ki, adi
insanlardan fərqli olaraq, Allah hər şeyi bilir; Onu bir
partiyadan o birinə keçmək və ya mömin insanlar tərəfindən
başa düşülmək şansı kimi hər hansı
yeni blokların yaradılması ilə aldatmaq olmaz. Bir çox
siyasətçilərin hərəkətlərinə
qaldıqda isə, onlar heç sadəlövh insanları belə
aldada bilmirlər. Burada bir el məsəlini misal gətirmək
yerinə düşərdi: “Etibar qəndə bənzəyir
– islanmışı daha ucuzdur”.
Buna görə də yığılmış problemləri
dini postulatlarla həll etməyi düşünmək sadəlövhlükdür
və uzunmüddətli perspektivi olmayan bir məsələdir. Belə niyyət
yəqin ki, “birdəfəliyə” istiqamətlənib və
liberalizm, demokratizm və dünyəvilik çalarları ilə
elan edilir. Dini ehkamlar əslən liberalizm
və əməllərin tam azadlığına yönəlməyib.
Bütün dinlər mühafizəkardır və
məhz buna görə də onlar əsrlər boyu
mövcuddurlar. Görünür ki, bu
tarixi həqiqət liberallar tərəfindən öz siyasi məqsədlərinə
çatmaqda vasitələrin seçimi zamanı nəzərə
alınmır.
Buna baxmayaraq, bu gün biz həqiqi dini sərvətlərin
saxta siyasi düşkünlüklə əvəz
olunduğunun şahidi oluruq. Nəticədə isə cəmiyyət
özü uduzur, çünki o, nəinki siyasətçilər
və ya din xadimlərinə, hətta Allahın özünə
olan inamını itirə bilər və bu da onun küfr edən
siyasətçilərə qarşı həddən artıq
dözümlülüyündən irəli gəlir.
Din
adından danışmaq və Səmavi kitabların mənəvi-əxlaqi
dəyərlərini siyasi xəritəyə yerləşdirmək
ən azı siyasi əxlaqsızlıqdır: mənim buna
heç bir şübhəm yoxdur. Siyasətin mənası,
yəni siyasətçilərin “fərdi” dinlərinin
olması özü-özlüyündə dinin ilahi məzmununa
ziddir.
Bu “siyasi dinin” mahiyyəti ilahilikdə deyil, dünya məsələlərinə
yaxınlıqda, yəni daha çox mənəvi yox, fiziki tələbatlardadır. Ona görə
də vaxtı ilə orta əsrlərin dahi adamları siyasəti
dindən ayırmaqla düzgün hərəkət ediblər.
Cəmiyyətin sonrakı inkişaf yolunu təyin
edən həmin addım bu gün də öz əhəmiyyətini
itirməyib.
Bunun nəticəsində
hakimiyyətə aparan yolu cəmiyyətdə mövcud olan
ictimai əxlaqa uyğun başqa üsullarla axtarmaq, hakimiyyətdən
heç də az əhəmiyyət kəsb
etməyən dini isə ruha saxlamaq lazımdır.
İnam və sevgi... Ağıl və
ruh: harmoniya, yoxsa ziddiyyət
İnam
da sevgi kimi nəhayətsiz sərhədlərə malikdir:
üfüqü də görünmür, hüdudları
yoxdur
İnam insanın ruhu və ağlını eyni zamanda ələ
ala bilərmi?
Əgər belə olarsa, onda bu vaxt nə
baş verər? O, bu vəhdətin – inam və
ağlın quluna çevrilirmi? Çoxları
belə insanı fanat, asket, zahid, tərkidünyalı bir məxluq
və ya bundan daha da pis – dəli adlandırır. Təəssüf ki, bütün bunlar həqiqətdir.
Məgər Qeys qəlbdən sevərək, yəni
öz ruhunu və ağlını sevgiyə təslim edərək,
Məcnun olmadımı? Yaxud da tarixdə asketlər – öz ruhu və
ağlını hansısa bir ideya və ya əqidəyə
tabe etmiş insanlar haqqında faktlar azdırmı? Məgər xristianlıqda rahib evləri
(monastırlar) buna parlaq bir nümunə deyilmi? Yaxud əsrlərlə mövcud olan (onlar bu gün də
var) və özünü cəmiyyətdən təcrid edən
katolik ordenlərini də misal göstərmək olar. Avropanın tarixi salnamələri yüzlərlə
belə ordenlərin mövcudluğunu təsdiqləyən
faktlarla zəngindir. Bu ordenlərin adi
üzvləri onlara dini-siyasi rəhbərləri tərəfindən
tədricən, ardıcıl şəkildə qəbul etdirilən
ideya uğrunda həyatlarını belə qurban verirdilər.
Məgər ideya fanatlarının qurbanı olmuş hakim kral
sülalələri, onların ailə üzvləri və digər
məşhur insanlar az olubmu? Məgər tampliyerlərin gizli ordeni vaxtilə
Avropanı və xüsusilə də Fransanı
sarsıtmadımı?
O zamanlar
din Avropa üçün müqəddəslikdən
böyük, mövcud olan istənilən hakimiyyətdən də
üstün idi. Avropa və Rusiya kimi ölkələrin
bütün hökmdarları Allahın yerdəki hakimləri
sayılırdılar. Mahiyyətcə
dünyəvi olan hər bir hakimiyyətə din, xüsusilə
də xristianlıq prizmasından baxılırdı. Əsl, səmimi iman ölkəni idarə etməyə
mane olmasın deyə, bir çox əyanlar kardinal, yaxud da
Misirdəki kimi kahin libası geyinirdilər. Allahın adından hakimlik edirdilər, ona görə
onların varisləri hələ də qalıblar və indiyədək
hakimlik edirlər. “Hər cür hakimiyyət
Allahdandır” ifadəsi onların əsas şüarına
çevrildi və əslində, burada məqsəd Allahın
qüdrət və əzəmətini göstərərək,
Onu razı salmaq deyil, Onun adından cəmiyyətə hakimlik
edərək, insanları Allah xofu altında idarə etməkdən
ibarətdir. Allahın adı arxasında gizlənərək
öz hakim ambisiyalarını təmin etmək onlar
üçün daha rahat və daha zərərsiz idi.
Sadə, savadsız xalqa öz əməllərinin, o cümlədən
də əksər hallarda yalnız Allahın
yaratdığı canlı məxluqlara qarşı deyil, həm
də əslində Allaha qarşı yönələn rəzil,
yırtıcı mahiyyətlərinin mənasını bu üsulla
başa salmaq daha asan idi.
Tarix göstərir ki, inam ideologiyaya çevrildiyi zaman
çox şeyə qadir olur. İnamı yalnız
qəlbi ilə deyil, ağlı ilə də qəbul edən
şəxs özündən asılı olmayaraq ətrafındakılar
üçün təhlükəli insana çevrilir – ya o,
yaşadığı cəmiyyətin özünü
artıq qəbul etmir, ya da yalnız onun inamına, ideal və
prinsiplərinə, onu iradəsiz qula çevirən
keşiş və dini liderlərin öyrətdiklərinə
uyğun gəlmədiyinə görə
yaşadığı cəmiyyəti məhv etməyə
başlayır.
Buna görə də qədimdən inam və sevgini
ağıl süzgəcindən keçirmək qəbul
olunmurdu – əks təqdirdə, onların hər biri
ayrılıqda öz mahiyyətini itirər, yaxud onların
daşıyıcısı olan insan ruh və şüur ilə
silahlanaraq, yoluna çıxan hər şeyi və hər kəsi
məhv edərdi. Ekstremizm, terrorizm, qurban və ya şəhid
adlandırılan və özlərinə qəsd edən
insanlar da yəqin ki, məhz bu səbəbdən mövcuddur.
Əksəriyyətin qəbul etdiyi kimi, onlarda nə
inam, nə də ki Allah sevgisi var; onlar üçün Allah
özü də mövcud deyil. Əks təqdirdə,
onlar Müqəddəs Kitablarda bəyan edilən Allahın
iradəsinə qarşı çıxmaz, özləri ilə
birlikdə çoxlu sayda başqa insanları da məhv etməzdilər.
Allahın yaratdığı digər insanlara mənəvi
və fiziki əzab verməzdilər. Onlar əqidə
uğrunda ölsəydilər, o zaman hər şey daha asan
olardı. Hər belə fanat hansısa bir
yerdə xəlvətə çəkilər və
özünə sui-qəsd edərdi. Yaxud
da Zərdüştün tərəfdarları kimi,
etiqadına görə, öz ölümünü və
Allah ilə yenidən birləşməni
yaxınlaşdıraraq, qida qəbulunu müntəzəm
olaraq azaldar, fiziki cəhətdən zəifləyər və
dünyanı tərk edərdilər. Belə
olduğu halda, bu kimi insanlar heç kimə hiss ediləcək
dərəcədə ziyan vurmazdı.
Bir çox dini fanatlar bu gün də belə edir. Rahib evlərində
cüzi qida almaq üçün kiçik pəncərəsi
olan ayrı-ayrı otaqlar mövcuddur. Rahib öz iradəsi
ilə cəmiyyətdən təcrid edilir və çox zaman
az bir müddət keçdikdən sonra
onun ruhu bədənini tərk edir. Cəmiyyət
nədənsə belə hadisələrə səbirlə, hətta
rəğbətlə yanaşır. Rahibin
etdiklərini imanın dərinliyi hesab edərək bəzən
qəhrəmanlıq kimi də qiymətləndirirlər.
Adi bacarıqlı bir insanın cəmiyyətdə gedən
proseslərə qarşı etiraz edib hər şeyə biganəlik
göstərməsi adətən eqoizm kimi qiymətləndirilir. Rahib isə iradəli bir
mömindir! Yəqin ona görə ki, bu, cəmiyyətin
özünə güclü təsir etmir və ən əsası,
hakimiyyət üçün təhlükə yaratmır.
Hesab edilir ki, insan azad doğulub və o öz həyat
yolunu, o cümlədən də Allaha aparan yolu müstəqil
surətdə seçməlidir. O yalnız öz həyatını,
yalnız özü-özünü məhvə aparır. Bu
xüsusda ancaq təəssüf etmək və heyfsilənmək
olar, lakin heç kim hiddətlənmək
və bu seçimi insan toplumunun, cəmiyyətin mənafeyi
prizmasından təhlil etmək fikrində deyil. Amma nahaq yerə!
Eyni din və
məzhəbdən olan icmaların bu cür səhlənkarlığı
və biganəliyi ucbatından özünü məhv etmənin
bütün formaları təşviq edilir. Dünya
birliyi adətən evtanaziyanı pisləyir, damğalayır,
lakin rahib evlərinin yüzlərlə biradamlıq hücrələrində
heç bir məhkəmə və hökm olmadan özlərinə
qəsd edənləri təqdir edir.
Onda, özünü öldürən rahib insanların
yanında, kütlə arasında, eyni zamanda bir neçə
başqa insanın həyatına son qoyaraq özlünü
partlatmaq qərarına gələn fərdi
intiharçıdan nə ilə fərqlənir? Onların hər
biri cəmiyyət və insanlara mənəvi və fiziki əzab
verir, insan ləyaqətini və Allahın özünü belə
təhqir etmiş olur.
Əlbəttə, özünə qəsd edən
terrorçu ilə fərdi dini fanatı müqayisə etmək
düzgün olmazdı. Niyyət və nəticələr
müxtəlifdir. Ancaq söhbət bu hərəkətin
mənasının, mənəviyyat, əxlaq və birgə
yaşayış normaları çərçivəsindən
kənara çıxan bu cür əməllərə cəmiyyətin
münasibətinin necə olmasından gedir. Ona görə də dini asketə laqeyd yanaşaraq,
biz, dini ekstremizmə, daha dəhşətlisi isə din pərdəsi
altında fəaliyyət göstərən terroristə
yardım göstərmiş oluruq.
Burada da cəmiyyət harmoniya və ziddiyyət
arasında seçim ilə qarşılaşır. Qəbul edilmiş bir sxem
mövcuddur: inkişaf və ziddiyyət münasibətləri
öz növbəsində harmoniyaya gətirib
çıxarır və özünütəkmilləşdirmə
prosesi davam edir. Lakin təbiət özü bir
qədər fərqli inkişaf və təkmilləşmə
yolu nümayiş etdirir. Bu yol onu göstərir
ki, inkişaf harmoniyada deyil, məhz ziddiyyətdədir.
Harmoniya – daha az müddət mövcud olan
anlayışdır, tezliklə onun sonu gəlib
çatır. Eyni sahədə bir-birinin
ardınca bir neçə dəfə, məsələn,
buğda toxumu əkmək olmaz. Buğda və
torpaq harmoniyasının potensialı tükənir və məhv
olur. Ancaq iki il əvvəl onlar nə
qədər xoşbəxt və gözəl
görünürdülər! İndi buğda özünə
başqa tarla tapmalı və yeni harmoniya yaratmalıdır,
torpaq isə artıq başqa növ bitkilər –
qarğıdalı, pambıq və s. ilə yenidən
harmoniyaya daxil olmalıdır.
Zənnimcə, ziddiyyət özündə
başlanğıc və inkişafı cəmləşdirən
sonsuz anlayışdır. Bəşəriyyətin
bütün dahi insanları daim öz zəmanələri və
yaşadıqları cəmiyyət ilə ziddiyyətdə
olublar, bəziləri isə indi də belə yaşayır.
Onlar cəmiyyət ilə harmoniya vəziyyətinə
daxil olan kimi, adətən inqilablar baş verir, həmin
ölkə bədbəxtliklə üzləşir, cəmiyyət
öz müvazinətini itirir. Çünki
onlar yaşadıqları cəmiyyətin, zamanın
fövqündə özlərinə yer tutur, sanki cəmiyyəti
yüksəklikdən müşahidə edirlər. Məgər tarix, o cümlədən yaxın
keçmiş (XX əsr) hadisələrin bu cür
inkişafına dair bizə yüzlərlə misal təqdim
etmirmi? Məgər bu gün biz harmoniya, eləcə
də ümumi razılıq və sülh cəmiyyətindəmi
yaşayırıq? Məgər bu gün
cinayətkar, dələduz, qatil və xəzinə
oğruları azdır? Məgər TV-də,
mətbuatda çıxış edərkən, yaxud dostumuz və
ya rəfiqəmiz ilə şəxsən söhbət edərkən
biz özümüz ilə harmoniyada oluruq? Qətiyyən yox və hamı bunu çox gözəl
bilir. Bunu etiraf etmək – normal həyat
sürməyi, səmərəli surətdə birgə
yaşamağı, daimi həqiqət, harmoniya və ideal
axtarışı vəziyyətində rahat mövcud
olmağı dayandırmaq demək olardı. Digər
halda bu, həyatın mənasının yoxluğunu ifadə
edərdi, deməli, insan mövcudluğunun sonuna çox az qaldığını hiss edir. Odur ki, real həyatda yaşamaq həyatın
özü haqqında olduqca dumanlı bir anlayışda
yaşamaqdan daha çətindir. Ona
görə də biz bu idealı heç kimin işləmədiyi,
danışmadığı, sevgi və ya digər münasibətlərdə
olmadığı axirət dünyasında axtarırıq.
Din mütəfəkkirlərinin fikirlərinə görə,
orada yalnız insanın uzun mübarizədən sonra tərk
etdiyi bədənə nifrət bəsləyən ruhu
mövcuddur və o, eyforiya, daimi həzz alma
vəziyyətindədir. Orada heç bir ziddiyyət
və ya harmoniya yoxdur, orada hər kəs başqasının
yolunu kəsmədən, qonşusunun tikəsini əlindən
almadan, oğurlamadan, öldürmədən
öz-özlüyündə mövcuddur. Orada
əsl bərabərlik və bizim nifrət etdiyimiz biganəlik
hökm sürür, tam sərbəstlikdir. Onları iman, sevgi, ağıl kimi məfhumlar
maraqlandırmır. Orada biganəlik həyat
tərzidir, faydalıdır, bizim üçün isə biganəlik
fəlakət və rəzalət rəmzidir. Bir dünyadan digərinə keçid də,
görünür, biganəlik aləminə aparan
körpüdür. Sonumuzun belə olduğunu
bilərək, biz bu dünyada həyatın digər ifadə
formalarından faydalanmalıyıq. Yaşamağın,
bir dünyadan digərinə keçidin fərqini, mənasını
bilmək üçün!
Lakin söhbətin əvvəlinə qayıdaraq belə
bir nəticəyə gəlmək olar ki, inam və sevgi ruh,
emosiya və hisslər çərçivəsindən kənara
çıxmamalıdır. Ağıl inam və
sevginin qulu olmadan və onlara onun süzgəcindən
keçməyə icazə vermədən, hər halda, bu iki
məfhum ilə birgə mövcud olmalıdır. Təbiətdə ağıl və inam, ağıl
və sevgi vəhdətinin bu birlik üzvlərinin mütləq
məhvinə səbəb olması faktları olduqca
çoxdur. Digər hallar barədə
tarix sadəcə heç bir məlumata malik deyil.
İdeya ölməzdir, onu yalnız
digəri ilə vəzləmək olar
İdeya ölməzlik keyfiyyətinə malikdir. Açıqfikirli, aydın
düşüncəli insanlara təsir göstərmək elə
də asan iş deyil
Son zamanlar din, onun cəmiyyətdə və siyasətdə
yeri və rolu mövzusunda dəyirmi masaların,
seminarların və hətta beynəlxalq konfransların
keçirilməsi adət halını almışdır. Onların əsasında
hazırkı dini vəziyyətin
yaxşılaşdırılması istəyinin
durmasını normal hadisə hesab etmək olardı. Lakin bütün təhlillər onu göstərir
ki, bu tədbirlərdə din sahəsindəki tədqiqatları
ilə fərqlənməyən insanlar iştirak edir,
mühazirələr söyləyir və mübahisələr
aparırlar. Seminarların mövzusuna
yanlış münasibət isə razılıq və dialoqa
çağırışdan daha çox dini
qruplaşmaların radikallaşmasına xidmət edə bilər.
Necə deyərlər, “aldın qrantı, xərcləməlisən
manatı”. Elə buna görə də, bu
məsələlərlə bağlı öz şəxsi
fikrimi bildirmək istərdim. Əsas –
yalnız qüsurları görüb-göstərmək deyil,
həmçinin vəziyyətin
yaxşılaşdırılması və ölkəmizdə
müxtəlif dini qruplaşmaların radikallaşması təhlükəsinin
azaldılması mexanizmlərini işləyib
hazırlamaqdır. Lakin əvvəlcə bizim qrant alan vətəndaşlarımızı narahat
edən fikirlərin nədən ibarət olduğunu bilmək
vacib olardı.
Dini
araşdırmalar sahəsində azsavadlı insanlar cəmiyyətimiz
üçün qəbuledilməz olan fikir və ideologiyalar
haqqında danışarkən bəzən əsassız yerə
vahiməyə düşür və tez-tez belə bir fikir
söyləyirlər ki, guya “işlər belə getsə”,
tezliklə yüzillik adət və ənənələrə
son qoyulacaq və ölkəmizin əksər əhalisi
üçün qəbuledilməz olan ideyaları təbliğ
edən missionerlər elə edəcəklər ki, bizim fərdi
xüsusiyyətlərimiz, milli keyfiyyətlərimiz çox
tez bir zamanda öz yerini yad ideyalara verəcəkdir. Guya
amerikalı Corc Soros, Koreya vətəndaşı Sen Mun, ərəb
əsilli Məhəmməd Əbdül Vəhhab kimiləri və
müxtəlif xristian missionerləri bizim cəmiyyətimizi
tolerantlığa, dözümlülüyə yol verilməz
bir cəmiyyətə çevirəcəklər. Mən belə fikir və rəyləri konkret əsasları
və tutarlı maddi dəlilləri olmayan fikirlər hesab edirəm.
Mən
oxuculara C. Soros, Sen Men Mun, Səid Nursi, Fətullah Gülən,
Süleyman Əfəndi (sonuncu üçü sevgi ideyası
– sufizmin tərəfdarları hesab olunurlar), V.İ. Lenin, K.
Marks, F. Engels, A. Hitler, Napoleon, Y. Sezar və başqa bu kimi
insanların fikirlərini müqayisə etmək imkanı vermək
istərdim. Bu insanlar zənn edirdilər ki,
onların hər biri üçün absolyuta çevrilən
ideya ilə dünyanı idarə etmək
mümkündür.
Məsələn, C. Sorosa görə, “Açıq Cəmiyyət”
kimi tanınan ideyanın həyata keçirilməsi cəmiyyətin
özünün keyfiyyətinin əhəmiyyətli dərəcədə
yaxşılaşmasına gətirib çıxaracaq. S.M. Mun isə
bütün dünyəvi dinlərin əsasında yeganə
birləşmiş Kilsənin yaradılması fikrini irəli
sürmüşdür. Daha sonra o, tədricən
sevgi, sülh və razılıq cəmiyyətinin prototipi
olacaq ideal ailənin formalaşdırılması (öz ailəsinin
nümunəsində) ideyasını fəal şəkildə
həyata keçirməyə başladı və bu da onun
fikrincə, bir Allahın övladları olan bütün
insanları qarşılıqlı münasibətlərin tam
harmoniyasına gətirib çıxara bilərdi.
Səid Nursi (Nurçular hərəkatının
yaradıcısı) düşünürdü ki, gələcək
nəslin elm və dinin vəhdəti əsasında
düzgün tərbiyə olunması bütün dünya
insanlarının həyatının
yaxşılaşdırılması üçün ideal
sosial-iqtisadi və əxlaqi şərait yaradacaq. O, keyfiyyətcə yeni həyatın
əsasını əxlaqi tərbiyə sistemləri üzrə
gənclərin ağıl istiqamətlərinin dəyişdirilməsində
görürdü. V. Lenin, K. Marks, F. Engels hesab edirdilər ki,
cəmiyyətin bütün qüsurlarının və bəlalarının
əsasında kapitalist münasibətlərin
yırtıcı mahiyyəti durur (bu fikir qismən də olsa
doğrudur). Onların qənaətinə
görə, sərvətin ədalətli şəkildə
bölüşdürülməsi dünyanı məhvdən
xilas edə bilər və etməlidir. Hitler
inanırdı ki, bütün dünyanı Allah tərəfindən
seçilmiş millət – almanlar idarə etməlidir (Müqəddəs
Kitablarda göstərildiyi kimi yəhudilər deyil, məhz
alman-arilər).
Sufilər inadla təsdiq edirdilər və bu gün də təsdiq etməyə çalışırlar ki, yalnız insanların bir-birinə və Allaha qarşı bəslənən sevgisi onları xilas edəcək və düzgün həyat tərzinə, dünyada mövcud olan hər şeyin Yaradıcısı – Allaha yenidən qovuşma yoluna yönəldəcəkdir.
Tarixdə belə fikir və ideologiyalar çox olmuşdur və təəssüf ki, onlar bu gün də mövcuddur. Dünya heç vaxt cəmiyyətin əsasını təyin edən fikir və ideologiyalarsız mövcud olmayıb və bu gün də buna bənzər ideyalarla yaşamağa məhkumdur. Cəmiyyətin deideologizasiyası da belə, qismən mənasız ideyalara aiddir.
Beləliklə, görkəmli mütəfəkkirlər, siyasətçilər, din xadimləri və sadəcə ideoloji xəyalpərəstlər estafeti nəsildən nəslə ötürür və burada qəribə heç nə yoxdur. Onlardan hər biri, məsələn, C. Soros postsovet məkanı da daxil olmaqla insanların böyük say çoxluğundan istifadə edərək, öz ideyalarını həyata keçirmək üçün milyonlarını xərcləməkdən həzz alır. Onun üçün bizim ölkələrimiz poliqon, xalqlarımız isə üzərində təcrübə aparılan həqiqi canlı məxluqdur. O, ölkələri öz ideyaları ilə təcrübə aparmaq üçün bir növ laboratoriyalar kimi təsəvvür edir.
Məşhur ideoloqlar ideyanın maddi olmadığını və nə qılınc, nə güllə, nə də atom bombası ilə də məhv edilməyəcəyini dərk edirlər. Onun, Allah ideyasında və yaxud da Allahın özündə olduğu kimi fiziki xüsusiyyətləri yoxdur. Elə buna görə də belə ideyalar çox mühüm keyfiyyətə – ölməzlik keyfiyyətinə malikdirlər. İdeyanı yalnız daha tutarlı, zamanın və həmin zaman çərçivəsində yaşayan insanların həyat tərzini və təfəkkür incəliklərini nəzərə alan daha əsaslı ideya ilə əvəz etmək olar.
Yuxarıda sadalanmış ideyalardan bəziləri indi də bizim nəslin fikir və davranışlarında möhkəm yer tutmaqda davam edir. Sezar, Napoleon və Hitlerin müharibələr, C. Sorosun – rəngli inqilablar, S.M. Mun, S. Nursi və Əbdül Vəhhabın – insanların sosial davranışının və şüur tərzinin bütövlüklə dəyişdirilməsinə yönələn ideyalarının bu gün tərəfdarlarının olmadığını kim təsdiq edə bilər? Onlar bizim həmvətənlərimiz, xüsusilə də, çox güman ki, obyektiv səbəblərdən sosial-əxlaqi və ideoloji oriyentirlərini itirən gənclər arasında daha çox mövcuddur.
Bir şey məlumdur ki, açıqfikirli, aydın düşüncəli insanlara təsir göstərmək elə də asan iş deyil. Bizdə belə insanlar çoxluq təşkil edir. Lakin dərd orasındadır ki, bu gün həmin ideyalara qarşı qoymağa əsassız etiraz və kəskin tənqiddən başqa hələ ki heç nə yoxdur. Əlbəttə, adi insan üçün gözəl və inandırıcı şəkildə ona təqdim olunan hər-hansı ideyada xeyirin, yoxsa şərin çox olmasını dərk etmək çətindir və belə olduğu halda, şübhəsiz ki, alternativ ideyalara çox böyük ehtiyac var.
Tarixdən bizə məlum olduğu kimi, hər bir ideyanı elə təqdim etmək mümkündür ki, o, çox cəlbedici, hətta, bütün cəmiyyət və ayrılıqda hər bir insan – potensial obyekt üçün həyati əhəmiyyət kəsb edə bilsin. Lakin bu ideyaya çoxlu vəsait sərf etmək və ona sadiq insanları tapmaq vacibdir. Yəni, yenidən əvvələ – kobudcasına desək, ayrıca bir qrupun, onun vasitəsilə isə cəmiyyətin böyük bir hissəsinin beyinlərinin süzgəcdən keçirilməsi mexanizminə qayıdırıq. Əlbəttə, insanlar səni əliboş qəbul etməyəcəklər. Bu, danılmaz faktdır. Əgər qəbul etsələr də, başa düşməyəcəklər və Səndən uzaqlaşmağa cəhd göstərəcəklər. Onlara ən azından:
a) konkret maddi marağın təminatı;
b)
sosial-maddi vəziyyətin daha da
yaxşılaşdırılmasını əsaslandıran
ümid lazımdır.
Əlbəttə, hər iki arqumentə malik olmaq daha
yaxşıdır. Onda, çox ehtimal ki, ideyanın uğuru
təmin ediləcəkdir.
Yuxarıda qeyd edildiyi kimi, tarixdən yaxşı bəllidir ki, ideyanı yalnız ideya ilə əvəz etmək olar. Digərləri, o cümlədən güc arqumentləri adətən yaxşılığa gətirib çıxarmır, onlar əks təsir göstərə bilər, yəni yasaq edilən ideya daha güclü, ona son qoymaq vəzifəsi isə daha da çətin ola bilər.
Buna görə də insan cəmiyyətinin inkişafının bu tarixi təcrübəsini bizdə də nəzərə almaq faydalı olardı. Xüsusən də ona görə ki, onun çox real konturları və məntiqi izahı vardır. Bu, bizim geosiyasi mövqeyimiz və beynəlxalq nüfuzumuz, müstəqillik və suverenliyimizdən irəli gəlir.
Rafiq ƏLİYEV,
fəlsəfə elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.-
2013.- 22 yanvar.- S.6.