Sənət sərhəd tanımır-
1-ci yazı
Azərbaycan musiqisi
Musiqi həyatımın ayrılmaz hissəsidir. Musiqinin ovsunlayıcı
qüvvəsini, insan həyatındakı rolunu, təsirini lap
uşaqlıq vaxtlarından duymuşam, hiss etmişəm. Mənim “musiqi məktəbim” də, “musiqi akademiyam”
da radio olub. Ona görə də məni
musiqi aləminə qovuşdurduğu üçün radioya
minnətdaram.
Keçən əsrin əllinci illərinin əvvəllərində
Ağcabədidə şəxsi evlərin
radiolaşdırılmasına başlandı və tezliklə
hər bir evdən radionun mübarək səsi gəldi. O zaman radioda öz işini
sevən professionallar çalışırdılar. Radio, musiqinin əsl təbliğatçısına
çevrilmişdi. Hər radio dinləyicisi
öz zövqünə uyğun musiqi eşidə bilirdi.
Yeri gəlmişkən, deyim ki, musiqi təbliğatı
televiziyalarda daha uğurlu alınardı, çünki burada
dinləyici həm görür, həm də eşidir. Təəssüf
ki, telekanallar (“Mədəniyyət” kanalı istisna olmaq şərtilə)
kommersiyaya aludə (onları səviyyəsiz şoular, mənasız
verilişlər, bayağı, əttökən musiqinin təbliği
daha çox maraqlandırır) olduqlarından onlardan əsl
musiqinin təbliğini gözləmək yersizdir.
Mən, hər
yazımı yazanda, özümə sual verirəm: mənim
buna haqqım varmı? Musiqi təhsili olmayan bir
adamın musiqi haqqında danışmağa, yazmağa
haqqı çatırmı? Özüm də
cavab verirəm ki, musiqidən yazmaq üçün heç də
bu sahədə professional olmağa ehtiyac yoxdur. Musiqi haqqında sıravi dinləyicinin subyektiv,
yalnız ona aid olan fikirlərini bilmək daha
maraqlıdır. Odur ki, özümə
haqq qazandırıb musiqi haqqında yazmaq istəyirəm.
Nədən başlamalı? Əlbəttə, Azərbaycan musiqisindən. Ona görə yox ki,
özümüzünküdür. Ona
görə ki, Azərbaycan musiqisi dünya musiqisində
özünün ləyaqətli, şərəfli yerini tutub.
Musiqinin elə bir janrı yoxdur ki, Azərbaycan
orada öz sözünü deməsin.
Azərbaycan musiqisindən danışanda, şübhəsiz,
öncə dahi Üzeyir Hacıbəyli göz önünə
gəlir. Əbəs deyil ki, ona Azərbaycan klassik musiqisinin
banisi deyirlər.
Orta və
ali məktəblərin buraxılış siniflərinin
şagirdləri, tələbələri üçün
hazırlanan vinetka kimi bir vinetka “Azərbaycan musiqi məktəbi”
üçün düzəltsəydik, “direktorun”, “rektorun” (bu
şəxslər vinetkanın yuxarısında, ortada,
başqalarından daha böyük yer tuturlar) yerində əlbəttə
ki, Üzeyir Hacıbəylinin şəkli verilərdi. Buna nə dünya şöhrətli Qara Qarayev, Fikrət
Əmirov, nə maestro Niyazi, nə də sağlığında
klassik səviyyəsinə yüksəlmiş Arif Məlikov
etiraz edərdi. Çünki Üzeyir
Hacıbəyli müəllimlərin müəllimi idi.
Üzeyir Hacıbəylinin
yaradıcılığına, yaratdıqlarına,
gördüyü işlərə nəzər saldıqda,
araşdırdıqda, heyrətlənməyə bilmirsən. Bu şəxsin
tarixi nöqteyi-nəzərdən qısa bir müddətdə
Azərbaycan musiqisinə gətirdiyi inqilabi yeniliklər öz
həcminə, əhəmiyyətinə görə yerə-göyə
sığmır. O, həm dahi bəstəkar kimi
musiqinin bütün janrlarında şedevr əsərlər
yaradıb, həm də istedadlı təşkilatçı
kimi musiqimizi təşkilatlandırıb, librettolar yazıb,
millətin maariflənməsində, mədəniyyətimizdə
müstəsna rol oynayıb.
Üzeyir
Hacıbəylinin “Arşın mal alan”, “O,
olmasın, bu olsun” operettaları yüz ildir ki, səhnələrdən
düşmür. “Leyli və Məcnun”, “Əsli
və Kərəm” operaları ilə o, Şərqdə ilk
opera yaratdı. Bu operalar muğamlar üzərində
qurulmuşdu, Azərbaycan musiqi alətlərindən istifadə
olunurdu. O dövrün dinləyiciləri,
tamaşaçıları üçün bu, daha başa
münasib idi. Lakin bu operalardakı bəzi musiqi
parçaları, xorlar Qərbyönlü operanın tezliklə
yaranacağına bir işarə idi. Doğrudan
da, çox keçmədi ki, klassik Qərb operaları
üslubunda möhtəşəm “Koroğlu” operası
yarandı. Operanın əzəmətli
uvertürası illər sonra Vətənimizin ikinci himninə
çevrildi. Həm sovetlər
dövründə Azərbaycan SSRİ-nin, həm də
müstəqil respublikamızın dövlət himninin
musiqisinin Üzeyir bəy tərəfindən yazılması
da onun qüdrətindən xəbər verir. O,
böyük novator idi. Dövlət xalq çalğı alətləri
orkestrini, Dövlət simfonik orkestrini yaratdı, onlar
üçün ilk olaraq əsərlər yazdı (1,2 saylı fantaziyalar, “Arazbarı” və s.). Müslüm Maqomayev və başqaları da yeni
yaranmış orkestrlər üçün musiqi bəstələdilər.
Şedevr romanslar (Azərbaycan musiqisi üçün
yeni janr) da (“Sənsiz”, “Sevgili canan”) Üzeyir bəyin musiqimizə
töhfəsi idi.
Özümə
sual verirəm: nədən Üzeyir bəy klassik janr olan
simfoniyalar yaratmayıb. Özüm də cavab verirəm:
Üzeyir Hacıbəyli Azərbaycan klassik musiqisinin
bünövrəsini qoymaq və bu bünövrəni möhkəmlətməklə
məşğul idi. Simfoniyaların da növbəsi
gələcəkdi. Axı, onun
yaradıcılıq istedadının həddi-hüdudu yox
idi. Onun simfoniyalar yaratmağa qüdrəti
çatırdı. Təkcə
“Koroğlu” operasının uvertürasını dinləməklə
bu qənaətə gəlmək olar. Bu
uvertüra özü bütöv bir simfoniyaya bərabər
musiqidir. Uvertüradan görünür ki,
Üzeyir bəy Bethoven tipli simfoniyalar yaradacaqdı, əzəmətli,
təntənəli, qəhrəmanlıq əsərləri.
Çox heyf ki, ömür imkan vermədi.
Çox əsərləri yarımçıq
qaldı, yazmağı planlaşdırdığı əsərlər
yazılmamış qaldı. Xoşbəxtlik
onda idi ki, Üzeyir bəyin istedadlı şagirdləri öz
sözlərini deməyə başlamışdılar.
Qara Qarayev, Fikrət Əmirov, Cövdət Hacıyev, Niyazi,
Rauf Hacıyev, Tofiq Quliyev, Cahangir Cahangirov, Arif Məlikov və
başqaları öz ustadlarının arzularını şərəflə
yerinə yetirirdilər.
Qara
Qarayevin dünyaya səs salmış “Yeddi gözəl”,
“İldırımlı yollarla” baletləri, simfonik əsərləri,
Cövdət Hacıyevin simfoniyaları, dünya şöhrətli
dirijor Niyazinin “Rast” simfonik muğamı, Fikrət Əmirovun
“Sevil” operası, “Min bir gecə” baleti, “Şur”,
“Kürd-ovşarı” simfonik muğamları, Rauf Hacıyevin
operettaları, Tofiq Quliyevin unudulmaz mahnıları, Cahangir
Cahangirovun simfonik əsərləri, mahnıları, Arif Məlikovun
səhnələrdən düşməyən baletləri,
simfoniyaları göstərdi ki, Üzeyir bəyin
bünövrəsini qoyduğu Azərbaycan klassik musiqisi etibarlı
əllərdədir.
Sonrakı
bəstəkarlar nəsli Vasif Adıgözəlov, Şəfiqə
Axundova, Aqşin Əlizadə, Xəyyam Mirzəzadə, Tofiq
Bakıxanov, Emin Sabitoğlu, Cavanşir Quliyev, Eldar Mansurov və
başqaları öz yaradıcılıqları ilə
sübut etdilər ki, Azərbaycan musiqisi dünya musiqisində
öz ləyaqətli yerini həmişə qoruyub saxlayacaq.
Əlbəttə, Azərbaycan musiqisi bu
yazdıqlarımla bitmir. Axı, bizim muğam kimi bir xəzinəmiz
var.
Mən dünyaya gözümü muğamla
açmışam, çünki Qarabağda, Ağcabədidə
doğulmuşam. O dövrlərdə nəinki ustad xanəndələr,
hətta, adi toy xanəndələri klassik muğam oxuyurdular,
uşaqdan böyüyə qədər hamı muğamı dəyərləndirə
bilirdi, ifasında xətalar olan xanəndəyə qulaq
asmazdılar. Düzdür, indiki dövrdə də
muğamı qəlbən sevən, onu qiymətləndirməyi
bacaran insanlar çoxdur. Nardaran kəndində
Yaqub Məmmədovla bağlı baş vermiş hadisə o dərəcədə
fövqəladə bir hadisədir ki, onun haqqında təkrar-təkrar
danışmağa, yazmağa dəyər.
Yaqub Məmmədov Nardarana toya xanəndə kimi dəvət
olunur (bu kənddə hər xanəndəni toya dəvət etməzlər). Yaqub Məmmədov
toyun əvvəlindəcə “Cahargah” dəsgahını
oxuyur. Xanəndənin ifası toy
iştirakçılarını heyrətə gətirir,
ovsunlayır. Şokdan çıxan masabəyi toy əhlinə
müraciətlə: “Mən inanmıram ki, bu gecə bu
möcüzə ifadan sonra ona bənzər nəsə
eşidək. Yaqubun ilahi ifası beynimizə həkk
olundu. Odur ki, bu ovsunlu halımızı
pozmamaq üçün toyu bağlı elan edirəm”. Etiraz edən tapılmır.
Bu, Nardaran camaatının Muğama, Yaqub səsinə,
ifasına olan sevgisinin, onu qiymətləndirmək
bacarığının nə dərəcədə yüksək
olduğunun sübutudur.
Yol maşını ilə Ağcabədiyə gedirdim. Maşın
yola düşən kimi sürücü maqnitofonu işə
saldı. Kimsə kiminsə ata, ana,
bacı, qardaş haqqında yazdığı əttökən,
səviyyəsiz şeirləri üstündə guya muğam
oxuyurdu. Əslində isə, o
cılız səsi ilə ağı deyirdi, mərsiyə
deyirdi (mənim muğam ifasına utanc gətirən, səviyyəsiz
mahnı ifaçıları barədə “Musiqi terrorizmi”
adlı yazım dərc olunub). Bu
“şedevr”ə qulaq asmaq məcburiyyətində idim.
Lakin artıq dözə bilməyib sürücüyə
müraciətlə:
–
Ağcabədilisən?
– Bəli.
– Lap
köklü ağcabədili?
– Bəli.
– Amma
inanmağım gəlmir.
– Niyə
ki?
– İnana bilmirəm ki, köklü ağcabədili belə
bir səviyyəsiz “musiqi”yə qulaq asa bilsin. Ə, Mütəllim Mütəllimov,
Yaqub Məmmədov kimi korifeylərinə qulaq asmış bir
adam bu cür “zibil musiqi”yə necə qulaq
asa bilər?
– Müəllim,
onların hər ikisinin, Xan Şuşinskinin, Arif Babayevin, Dədə-Süleymanın
kasetləri, diskləri məndə çoxdan var, elə
burada olanları da var. Amma mən onlara evdə qulaq asıram,
maşında isə müasir sərnişinlərin
zövqünü nəzərə alıb, Sizin “zibil musiqi”
adlandırdığınız “musiqi”ni səsləndirməli
oluram – deyib, Mütəllim Mütəllimovun “Segah”ını
səsləndirdi.
Sürücü haqlıdır. İndi səviyyəsiz,
insanların musiqi zövqünü korlayan “musiqi”nin təbliği onun çoxsaylı həvəskarlarını,
dinləyicilərini yaradıb. Hər yüz metrdən bir 2-3 kv. metrlik budkalara
sığınıb güclü səsgücləndiricilərlə
havanın ruhunu çirkləndirən, saysız-hesabsız
antimusiqi təbliğatı aparanların tələsinə
düşmək reallıqdır.
Son dövrlər dövlət tərəfindən
muğamlarımızın təbliği, yeni istedadlı
muğam ifaçılarının üzə
çıxarılması üçün böyük
işlər görülüb. Təəssüf ki,
bu antimusiqi mərkəzlər də ilbəil öz təbliğatını
genişləndirir və etiraf etməliyik ki, bu təbliğat
nəticəsiz qalmır.
Ən məşhur xanəndə belə bütün
müğamlarımızı eyni səviyyədə oxuya bilməz. İfa
üçün mühitin də böyük təsiri var. Hər
xanəndə bir-iki muğamı müəyyən mühitdə
tam başqa səviyyədə oxuyur. Məsələn,
Xan Şuşinskinin “Mirzə Hüseyn” segahı,
“Şahnaz”ı, Mütəllim Mütəllimovun “Segah”ı,
Ağabala Abdullayevin “Zabul”u, Əlibaba Məmmədovun
“Humayun”u, Yaqub Məmmədovun “Cahargah”ı, xüsusilə “Mənsuriyyə”si
inanılmaz bir səviyyədə oxunur. Odur ki, belə
ifaları Qızıl fonda daxil edib etalon
kimi saxlamaq lazımdır.
Deyilənə
görə, Xan Şuşinski “Mirzə Hüseyn segahı”nı oxuyanda, o qədər təsirli
oxuyarmış ki, məclis iştirakçıları, hətta
özü də ağlayarmış. Amma mənə
görə, bu göz yaşları qəbiristanlıq, yas məclisində
axıdılan göz yaşları deyil. Mən də
Xanın bu ifasına, Mütəllim Mütəllimovun
“Segah”ına qulaq asanda, sentimentallaşıram, qüssələnirəm,
qəhərlənirəm, gözlərim yaşarır, lakin
dünyadan əlimi üzmürəm, əksinə, bu ilahi səslərə,
fantastik ifalara qulaq asmaq üçün yaşamaq istəyirəm,
Allahımdan məni bu cür musiqi aləmindən məhrum
etməməyi diləyirəm.
Mənim üçün Yaqub Məmmədovun “Mənsuriyyə”si
Bethovenin doqquzuncu simfoniyası kimi əzəmətli, möhtəşəm
səslənir.
Fikrət Əmirov simfonik muğam janrı yaratmaqla
muğamı dünyaya yaydı. Onun simfonik
muğamları dünyanın ən məşhur orkestrlərinin
repertuarında yer aldı. Mən Fikrət Əmirovun
“Kürd-ovşarı” simfonik muğamına maestro Niyazinin
dirijorluğu ilə Üzeyir Hacıbəyli adına
Azərbaycan Dövlət Simfonik orkestrinin ifasında qulaq
asmışam. Dünya şöhrətli
Filadelfiya filarmoniyası simfonik orkestrinin, bu yaxınlarda, Qəbələdə
musiqi festivalında Böyük Britaniya Krallığı
simfonik orkestrinin ifasında əcnəbi musiqiçilərinin
Azərbaycan musiqisini ideal səsləndirməsinə heyran
qalmışam.
Alim Qasımov öz novatorluğu, ifa üslubu ilə
muğamlarımızı əcnəbi millətlərə
sevdirə bildi.
Xoşbəxtliyimiz ondadır ki, həyatdan gedən
korifey xanəndələrimizin, ustadlarımızın yerləri
boş qalmır, onlara layiq gənc nəsil yetişir.
Bizim
operalarımız, baletlərimiz, operettalarımızla
yanaşı, zəngin kino musiqimiz, dram əsərlərinə,
televerilişlərə yazılmış musiqimiz var. Mənə
elə gəlir ki, bu tipli musiqini yazmaq müəllifdən
xüsusi istedad tələb edir, çünki onun musiqisi
ssenaridən, librettodan, süjetdən asılı olur, o,
müəyyən sifarişi yerinə yetirmək məcburiyyətindədir.
Sifarişlə yüksək səviyyəli
musiqi yazmaq isə hər bəstəkarın işi deyil.
Bu sahədə Qara Qarayevin, Tofiq Quliyevin, Arif Məlikovun, Polad
Bülbüloğlunun, Cavanşir Quliyevin, Emin Sabitoğlunun,
Eldar Mansurovun və başqalarının nailiyyətləri
göz qabağındadır. Onların bu səpkidə
yazdığı musiqi parçaları, mahnıları dillər
əzbəridir.
Xəlil Məcidoğlu
525-ci qəzet.-
2013.- 24 yanvar.- S.4.