Azərbaycanda iman mədəniyyəti
Bir çox lüğət və fəlsəfi əsərlərdə
biz “mədəniyyət” anlayışının müxtəlif
təriflərinə rast gəlirik. Əvvəllər “böyütmək”,
“yetişdirmək” mənalarını daşıyan latın
sözü “cultura”, orta əsrlərdə “şəhər həyat
tərzi”, daha sonra isə tədricən “şəxsi kamillik əlaməti”
anlamına çevrildi. Mədəniyyət bizi
məhz bu anlamda maraqlandırır, çünki yalnız bu
baxımdan, əxlaq mədəniyyəti və iman mədəniyyəti
haqda söhbət açmaq olar.
Azərbaycanda iman mədəniyyəti, demək olar ki, tədqiq
edilməmiş bir sahədir. Sovet hakimiyyəti dövründə
Azərbaycan filosoflarının çoxu bu haqda
danışmağı lazım bilməyiblər: o zaman
hamı tərəfindən qəbul olunmuş tədqiqat
metodologiyasına əsasən hesab olunurdu ki, dinin mədəniyyətsizlik
sayılan cəhalət, mövhumat və yalanlarla sıx əlaqədə
öyrənilməsi daha çox sovet cəmiyyəti
ideologiyasının “sosial sifarişinə” uyğundur.
Dövlətin həyata keçirdiyi din əleyhinə siyasət
nəticəsində Azərbaycanda ənənəvi həyat
tərzi, mənəvi-əxlaqi islam
normaları və dəyər meyarları qismən
unudulmuşdur. Eyni zamanda, sosializm vətəndaşların
şüurunda uzun müddət möhkəmlənə biləcək
yeni dəyərlər təklif etsə də, onları həyata
keçirmədi.
Ənənəvi
islam dəyərlərini itirən insanlar
nəsildən-nəslə keçəcək yenilərini
tamamilə mənimsəyə bilmədilər. Bu
cür qeyri-standart, “mənəvi çərçivədən
kənar” şəraitdə cəmiyyətimiz sərbəst
sosial inkişaf yoluna qədəm qoydu və yeni ictimai-siyasi, mədəni-iqtisadi
formasiyaya keçid mərhələsinə başladı.
Azadlıq və yenidənqurmanın qısa
dövründə cəmiyyət xaricdən daxil olan müxtəlif
ideyalar üçün açılmış, həm dinə,
həm də bütöv dünyagörüşü sistemi
olan mədəni miras və dini dəyərlərə maraq
artmışdı. Qəribə olsa da, bu öz növbəsində ölkə
vətəndaşlarının davranışında müəyyən
qeyri-müəyyənlik və məntiqsizliyə də gətirib
çıxardı: faktiki olaraq hər bir fərd müxtəlif
anlayışların mövcudluğu üzündən
çaşıb qalır, çox vaxt bir şey fikirləşib,
başqa cür hərəkət etməyə məcbur olur,
oxşar vəziyyətlərdə adekvat olmayan rəftar etməyə
başlayırdı.
Beləliklə, əməllər və şüur arasında
təbii ziddiyyət yarandı, yəni daha sadə dildə desək,
ruh və ağıl müvazinətsizliyi özünü daha
kəskin büruzə verməyə başladı və
psixoloji disbalans yarandı. Belə durumda cəmiyyətdə
mənəviyyatla bağlı sualların
araşdırılması aktuallığı daha da artdı.
Bununla əlaqədar olaraq, nəinki iman mədəniyyəti,
həm də onun təzahür formalarının əsas əlamət
və meyarlarının tədqiqi çox böyük əhəmiyyət
kəsb edir. Bu problemə aid bütün məsələlərin
düzgün başa düşülməsi müasir Azərbaycan
cəmiyyətində şəxsiyyətlərarası və
dövlət-din münasibətlərinin düzgün
qurulması üçün çox vacibdir. Mənə
elə gəlir ki, bu məsələ həmçinin ailələrdə,
məktəblərdə və respublikanın ali
təhsil ocaqlarında həyata keçirilən tərbiyəvi
proseslər zamanı nəzərə alınmalıdır.
Bəs iman mədəniyyəti
özü-özlüyündə nə deməkdir?
Bu suala
cavab verməzdən əvvəl biz başqa bir suala cavab
tapmalıyıq: sosial statusuna uyğun olaraq həmin bu mədəniyyəti
təqdim və təbliğ etməyi öz üzərinə
götürmüş din adamlarında iman mədəniyyəti
nə səviyyədədir? Yəqin ki, birinci
növbədə tərbiyəçi özü tərbiyəli
olmalıdır. Belə olduğu halda, bəs
ölkəmizdə mənəvi “rəhbərlərin” tərbiyəsi
zamanın tələblərinə uyğundurmu?
Əlbəttə, bu sualı araşdırdıqda mən
iman mədəniyyətinin aşağı səviyyədə
olmasının məsuliyyətini heç də yalnız din
xadimlərinin öhdəsinə qoymaq niyyətində deyiləm. Fərdin,
sosial qrupun, dini icmanın və nəhayət, bütün cəmiyyətin
iman mədəniyyətinə görə biz hamımız
cavabdehik. Lakin bu məsuliyyət, sözsüz ki, birinci
növbədə din xadimlərinin, keşiş, axund və məscid
imamlarının üzərinə düşür: heç
olmasa ona görə ki, etiqad edən və ya dindən uzaq olan
insanların hər biri özündən asılı olmayaraq
iman mədəniyyəti çərçivəsində
nümunəvi, lazımi və layiqli rəftar örnəklərini
məhz din xadimlərindən gözləyirlər.
Şübhəsiz,
müstəqillik illəri ərzində cəmiyyətimizdə
din sahəsində peşəkar biliklərin səviyyəsi
artıb; daha doğrusu, indi sovet dövründən fərqli
olaraq, din adından danışan insanlar öz hərəkətləri
ilə ateist ideologiyasını gücləndirmirlər. Əksinə:
dini təhsil aldıqdan sonra onlar insanlara dini müxtəlif
dövlətlər və ali təhsil
ocaqlarında yiyələndikləri elmi və yaxud heç
olmasa, elmə yaxın olan bilikləri insanlara
çatdırmağa səy göstərirlər, lakin
lazımi dini təhsilin olmaması onların imkanlarını
xeyli məhdudlaşdırır.
Hətta,
bu halda belə müəyyən təhlükə var:
birincisi, din adından çıxış edənlər elə
hesab edirlər ki, onlar bütün suallardan baş
çıxarırlar və insan həyatında yaranan problemləri
dini norma və qaydaların əsasında
həll etməyə hazırdırlar. İkincisi, çox
vaxt dini, ümumiyyətlə, mədəniyyətdən
ayırırlar: peşəkar din xadimləri elə hesab edirlər
ki, din özü-özlüyündə mədəniyyətdir,
hər bir din xadimi isə həmin mədəniyyətin təmsilçisidir.
Bu cür yanaşma dinin mədəniyyətə
ehtiyacı olmaması haqda səhv fikir yaradır. Belə
yanlış fikirlər dini bilikləri özünəməxsusluqdan
məhrum edir və bu zaman həmin bilik formasının
genişliyini müəyyən edən sərhədlər
pozulur, halbuki, islam əsasən bu kimi hədsizliyi
sevmir: “Yol verilənlərin həddini aşmayın. Həqiqətən, Allah yolunu azanları sevmir” (Əl-Bəqərə
surəsi, 190).
Bununla belə, iman mədəniyyətinin əsas problemi
etiqad edənin özünü dərk etməsidir. Müdrik insanlar demişkən:
“Özünü dərk et – Tanrını
dərk edərsən”. İnsanın
özünü və onu əhatə edən dünyanı dərk
etməsinə tələbat öz əksini ilk növbədə
dində tapıb. Real dünyanın müxtəlif dini təsəvvürləri
(yəhudilik, xristianlıq, islam, buddizm,
konfusiçilik, brəhmənizm, zərdüştlük və
s.) insanın ağıl və ruhunun buna olan tələbatını
təmin etmək cəhdləri nəticəsində əmələ
gəlmişdir. Bundan başqa, yeni bir sual da yaranır: həmin
özünüdərk etmənin təzahür formaları nədir?
O, həqiqi özünüdərketmədir, yoxsa təkəbbürdür,
“özgə” nə varsa, hamısının inkarıdır?
İslam dini təkəbbürü də xoşlamır:
“İndi əbədi qalacağınız cəhənnəmin
qapılarından girin! Təkəbbürlənənlərin
yeri necə də pisdir!” (“Əl-Ğafur”
surəsi, 76). Deməli, əgər dinə
xas olmayan mövhumat, dözümsüzlük, ekstremizm və
terrorçuluq hər bir tərzdə pislənilirsə, onda
dinin başa düşülməməsi, ona qarşı qorxu
və əsəbilik də mədəniyyətin olmaması
kimi qiymətləndirilməlidir. Belə ki, baş
örtüyünün istifadəsi islam mədəniyyətində
kök salmış qədim ənənədir, qadının
azad və toxunmaz olduğunu bildirir. Baş
örtüyünü taxıb – taxmamaq hər bir
qadının öz şəxsi işi hesab olunmalıdır.
“Çadranı rədd edək!”
şüarı altında çıxış edərək
qadının başından yaylığı zorla
çıxarmaq və bunun da adını tərəqqi qoymaq
və ya əksinə, qadını örpək geyinməyə
məcbur etmək də din mədəniyyəti elementlərinin
olmaması deməkdir.
Mənim fikrimcə, iman mədəniyyətinin əsas və
birinci əlaməti insanın ümumi mədəniyyət səviyyəsi
sayılmalıdır. Mən ailədə, ibtidai məktəbdə
formalaşan və düzgün yazıb-oxumaq, fikirləri dəqiq
ifadə etmək bacarığından başlayan elementar mədəniyyəti
nəzərdə tuturam. Bu gün din
adından çıxış edənlərin bir çoxunun
məhz bu keyfiyyətləri yoxdur. Bu
insanlar nitq söyləyəndə onların hansı regiondan,
dinin hansı təriqət və məzhəbinə məxsus
olduqlarını, harada təhsil aldıqlarını anlamaq
heç də çətin olmur. Bununla
yanaşı, Azərbaycanda iman mədəniyyəti Azərbaycan
dilində gözəl danışmaq və Allahın
buyurduqlarını düzgün, həqiqi mənanı təhrif
etmədən çatdırmağı tələb edir.
Belə elementar mədəniyyətin
olmadığı təqdirdə iman mədəniyyəti və
ümumiyyətlə, din haqda danışmaq olmaz.
Mədəniyyətin
klassik təzahürlərindən biri də əxlaqdır,
buna görə də din və əxlaqın
qarşılıqlı münasibəti məsələsinin
öyrənilməsi iman mədəniyyətinin düzgün
başa düşülməsinə yardımçı ola bilər. Mömin insanın əxlaq
haqda təsəvvürü, davranışı və hərəkətləri
bir növ onun dünyaya olan münasibətinin
ölçüləri sayıla bilər.
İslamda
elə hesab olunur ki, Allaha inam birinci növbədə
insanın dilində, sözündə özünü
göstərir – ilk olaraq insan tək-allahlılıq şəhadətini
söyləyir, sonra inam onun qəlbinə daxil olur, daha sonra isə
o, möhkəm
imana çevrilir və nəhayət, onun hərəkətlərində
aşkar olunur. Bu, böyük və fədakar məhəbbət
formuludur və bu da insanın insana qarşı deyil, Allaha olan
məhəbbətidir. Əgər belə
saf, şüurlu iman insanın hərəkətlərində
meydana çıxmırsa, həmin adamın iman mədəniyyəti
haqqında danışmaq mənasızdır. Əgər
molla ehsan verən insandan bacardığı qədər
çox pul almağa çalışırsa və namaz
vaxtının yaxınlaşmasını bəhanə gətirib
məclisi tez tərk etməyə can atırsa, belə
yığıncaqlar nəinki dini, həm
də öz tərbiyəvi əhəmiyyətini itirir:
axı, ehsan ölülər üçün deyil, canlı insanlar
üçün təşkil olunur.
Ümumiyyətlə, bizim üçün ənənəvi
və adət halını almış ehsanlar ölkəmizdə
iman mədəniyyətinin olduqca aşağı səviyyədə
olduğuna dəlalət edir. İslamda “ehsan”
anlayışı yoxdur. Yas mərasimləri haqda
söhbət açılanda akademik Ziya Bünyadov deyirdi:
“Ölmüş insan üçün “Allah rəhmət eləsin!”
deyərək dua etməyin. Əgər o, həyatı
boyu Tanrının rəhmini qazanmayıbsa, bu sözlərlə
siz Allahın iradəsinə qarşı
çıxış etmiş olursunuz”. Bu
ifadə problemin əsas mahiyyətini bütünlüklə əks
etdirməsə belə, özündə müəyyən
obyektiv məna daşıyır.
İslam insanların biri-birilərinin dərdlərinə
şərik olmalarını dəstəkləyir, lakin bunun
ölənin yaxınlarına quru başsağlığı
vermək üçün camaatın ehsana gəlib, sonra isə
əllərində papiros, müxtəlif dünyəvi işlər
haqda söhbət etmələri ilə heç bir əlaqəsi
yoxdur. İslam dinində dərdə şərik olmaq rəhmətə
gedənin yaxınlarına dəfndən əvvəl göstərilən
maddi və mənəvi yardım mənasını
daşıyır.
Din xadimlərimizin
iman mədəniyyəti və onların sovet hakimiyyəti
dövründə dəfn və bir sıra başqa mərasimlərlə
bağlı bəzi qadağalardan irəli gələn maddi
maraq meylləri islamın həqiqi dəfn adətlərinin bərpasına
və bu sahənin cəmiyyət və dövlət tərəfindən
nəzarətinə mane olur. Məsələn, həyat tərzinin
yaxşılaşması ehsanlarda təklif olunan menyunun zənginləşməsinə
səbəb olur: məclis boyu “kədərlənən”
mollaların dinməz razılığı ilə masalar
üzərinə yeni-yeni yeməklər düzülür. Beləliklə,
toylarımıza xas olan israfçılıq tədricən
ehsanlara da keçir, halbuki, islam dini bu
cür halları pisləyir: “...israf etməyin! Allah israf edənləri
dost tutmaz” (“Əl-Ənam” surəsi, 141).
İman mədəniyyəti insandan onun həqiqi, dərin
mənasını anlamağı tələb edir. Allaha
qarşı məhəbbət insanın qəlbinə daxil
olub, onun şüurunda həkk olunmalıdır. Yəqin ki, bu, yalnız özlərini mömin hesab
edən insanların hərəkətləri, niyyətləri
və Yer üzərində bütün varlıqlara olan
münasibətlərinə görə cavab verəcəklərinə
inandıqları zaman baş verə bilər.
Bütün
deyilənlərin yekununda bəzi nəticələr
çıxarmaq olar:
– insanın Allahla, nəfsi və onu əhatə
edən dünya ilə qarşılıqlı münasibətlərinin
tam qapalı bir sistemi olaraq, iman mədəniyyəti illər
boyu formalaşır və fərdin ümumi mədəni səviyyəsinin
bir qismini təşkil edir;
– din xadimi yalnız o təqdirdə iman mədəniyyətini
təmsil edə bilər ki, onun inamı qəlbi və
şüurundan keçərək, hərəkətlərində
aşkar olunsun və sözləri ilə hərəkətləri
vəhdət təşkil etsin;
– bu gün biz yalnız belə bir iman mədəniyyətinin
Azərbaycanda formalaşmağa başlaması haqqında
danışa bilərik; bu prosesin gedişatı isə bizim cəmiyyətin
həqiqi imanı dini mövhumat, dini ekstremizm laylarından və
hər növ dözümsüzlükdən fərqləndirmək
bacarığından asılıdır.
Mən əminəm
ki, yalnız güclü dövlət və effektiv, təsirli
idarəetmə vətəndaşlara düzgün seçim,
iman və əqidəni qoruyub saxlamaq, din və
demokratiyanın, ənənəvi və liberal dəyərlərin
bir-birini tamamlayaraq paralel inkişaf etmək imkanı əldə
etmiş cəmiyyətin həmahəng inkişafı
üçün normal şərait yarada bilər. Yalnız o təqdirdə biz ölkəmizdə
mövcud olan müasir zəngin mədəniyyətin əsasını
təşkil edən etiqad azadlığı, demokratiya və
qanunun ahəngi haqqında danışa bilərik.
Rafiq ƏLİYEV,
fəlsəfə elmləridoktoru, professor
525-ci qəzet.- 2013.-
26 yanvar.- S.22.