Təhsil Sektorunun İnkişafı Layihəsi–
irəliyə doğru önəmli addım
2003-cü
ilin 18 dekabrında rəsmi olaraq qüvvəyə minən Təhsil
Sektorunun İnkişafı Layihəsinin icrasına 2004-cü ilin yanvarından
başlanıb. Təhsil Sektorunun İnkişaf Layihəsi Təhsil
Nazirliyinin əmrinə əsasən, layihənin milli əlaqələndiricisi
və alt-komponentlər üzrə koordinatlar müəyyənləşdirilib, hər
bir alt-komponentə aid geniş icra planı hazırlanıb
Dünya Bankı ilə razılaşdırılıb. Layihə
çərçivəsində nəzərdə tutulan tədbirlərin
bir hissəsinin pilot rayonlarında həyata keçirilməsi
planlaşdırıldığından Azərbaycan hökuməti
və müvafiq nazirliklərlə razılaşmaya görə
İsmayıllı, Ucar və indiki Şirvan pilot rayonları
kimi təsdiq olunub.
Təhsil
naziri Misir Mərdanovun dediyinə görə, sözügedən
pilot rayonlarda bir sira işlər yerinə yetirilib. Məktəb
şəbəkəsinin rasionallaşdırılması və
getdikcə təkmilləşdirilməsi, pedaqoji kadrların məktəblərdə
səmərəli yerləşdirilməsi, məktəblərin
təmiri və maddi-texniki bazanın möhkəmləndirilməsi,
Məktəb Qrantı Proqramı vasitəsilə ümumi təhsildə
bərabər imkanların yaradılması, məktəblərdə
innovasiyaların tətbiqi sahəsində müvafiq tədbirlərin
həyata keçirilməsi, pilot məktəbləri
arasında layihə müsabiqələrinin təşkili. Ümumtəhsil məktəblərinin
maliyyələşdirilməsi və büdcəsinin
formalaşdırılması üzrə eksperimental qaydada
islahatyönümlü tədbirlərin (maliyyə müstəqilliyi,
adambaşına maliyyələşdirmə, büdcə təsnifatı
və s.) yerinə yetirilməsi. Təhsil Sektorunun
İnkişafı Layihəsinin komponent və alt-komponentlərlə
müşayiət edilməsi heç də təsadüfi
xarakter daşımayıb. Bunlar hələ layihə
formalaşmamışdan əvvəl 2002-2003-cü illərdə
ölkənin ümumi təhsil sistemində aparılan
araşdırmaların, eləcə də xarici ölkə
ekspertlərinin tədqiqatlarının nəticələrinə
əsasən reallıq nəzərə alınmaqla müəyyən
edilib. Həmin nəticələri ümumiləşdirilmiş
şəkildə aşağıdakı kimi
qruplaşdırmaq olar: –
mövcud təhsil sistemi iqtisadi və sosial mühitin tələblərinə
cavab verən bilik və bacarıqlara malik məzunlar
hazırlamır, hazırki tədris proqramları köhnəlmiş
və həddən artıq yüklənmişdir, bunlara daxil
olan məlumatların böyük hissəsi bazar
iqtisadiyyatı və demokratik cəmiyyətin tələblərinə
uyğun deyildir, mövcud proqramlar sistemi inkişaf
üçün bilik və bacarıqların sadədən
mürəkkəbə doğru mütərəqqi irəliləyişini
və fənlərin inteqrasiyasını təmin etmir. Fənlər
çərçivəsində verilən bilik və
bacarıqlar, əsasən, sərt prosedurlara, fakt və məlumatların
əzbərlənməsinə yönəlmişdir,
şagirdlərdə düşünmə, nəticə
çıxarma, müstəqil fikir yürütmə, əsaslandırma
bacarıqlarını formalaşdırmaqdan çox
uzaqdır, dərslik və oxu materiallarından istifadə
imkanları aşağı səviyyədədir, əsas təlim və tədris
materialları çatışmır, şagirdlərin
informasiya-kommunikasiya texnologiyalarından istifadə
bacarıqları zəifdir, müəllimlərin peşəkarlıq
səviyyəsinin yüksəldilməsi üzrə innovativ
mexanizmlər kifayət qədər deyildir.
İxtisasartırma prosesi hələ də mexaniki xarakter
daşıyır, tələbdən çox təklif üzərində
qurulur, pedaqoji institutlarda səmərəli təlim və tədrisin
təşkili üçün zəruri avadanlıq və
materiallar çatışmır, təhsil sektorunda vəsait
bölgüsünün düzgün aparılmaması təlim
nəticələrinə mənfi təsir göstərir,
kommunal xərclərə ayrılan vəsait zəruri tələbləri
ödəmir, təhsil sektorunda pedaqoji kadrların tələb
edildiyindən artıq olması əməkhaqqı xərclərinin
səviyyəsini xeyli yüksəldir, şagird nailiyyətlərinin
qiymətləndirilməsi üzrə səmərəli sistem
olmadığından onların ümumi təhsil üzrə
təlim nəticələrinə dair etibarlı məlumat mənbəyi
mövcud deyildir və hazırki qiymətləndirmə sistemi
şagirdlərin
bacarıqlarına
deyil, onların hafizə
imkanlarına yönəlmişdir. Təhsil sistemində
strateji təhlillər və məqsədyönlü
planlaşdırma zəif aparılır, təhsilin idarəolunması
üzrə məlumat sistemi qurumu yaradılmamışdır
və sair: “Təhsil Sektorunun İnkişafı Layihəsi rəsmi
olaraq 2003-cü ilin 18 dekabrında qüvvəyə
minmişdir. 2004-cü ilin yanvarından isə layihənin
icrasına başlanmışdır. Layihənin
başlanğıc mərhələsi Təhsil Nazirliyinin
strukturunda edilən mühüm dəyişikliklərlə əlamətdar
olub. Belə ki, ümumi təhsil sistemində
aparılmış tədqiqatların nəticələri nəzərə
alınaraq nazirlikdə 3 yeni şöbə – Şagird nailiyyətlərinin
qiymətləndirilməsi, Strateji təhlil və
planlaşdırma, Təhsilin idarəolunmasının məlumat
sistemləri şöbələri, Təhsil Problemləri
İnstitutunun nəzdində Kurikulum Mərkəzi
yaradılıb. “Ümumi təhsilin keyfiyyəti və real tələbatlara
uyğunluğu” komponentinin əhatə etdiyi alt-komponentlər
(“Kurikulum islahatı”, “Müəllim hazırlığı”,
“Dərsliklər və oxu materialları”) bilavasitə
ümumi təhsilin məzmununun yeniləşməsinə və
müasir dünya təcrübəsi əsasında təkmilləşdirilməsinə,
keyfiyyətcə yeni səviyyəyə yüksəldilməsinə,
mövcud müəllim hazırlığı sisteminin forma və
məzmun etibarı ilə yenidən qurulmasına, müasir tələblərə
cavab verən dərslik və dərs vəsaitlərinin
hazırlanmasına yönəldilib. Həmin komponentin birinci
alt-komponenti olan “Kurikulum islahatı”nın istiqamətləri
müəyyənləşdirilərkən bu sahədə həm
ümumi dövlət tələbini ifadə edən konseptual
sənədin, yəni Milli Kurikulumun, həm də ümumtəhsil
məktəblərində tədris olunan hər bir fənn
üzrə ayrıca kurikulum sənədlərinin
hazırlanması qərara alınıb. Məntiq bundan ibarət
idi ki, dövlət tələbi olmadan fənlərin məzmununu,
qiymətləndirmə mexanizmlərini, təlim
strategiyalarını təyin etmək mümkün deyildir.
Milli Kurikulum sənədi hazırlanarkən bu işin yerinə
yetirilməsinə kömək məqsədilə beynəlxalq
məsləhətçi şirkəti seçilməli idi.
Bununla əlaqədar mövcud qaydalar daxilində müsabiqə-tender
keçirildi və Hollandiyanın təhsil sahəsində
nüfuzlu təşkilatı olan “CİTO” qrupu qalib oldu. Milli
Kurikulum sənədinin hazırlanmasında tanınmış
alim-pedaqoqlar, təhsil mütəxəssisləri, metodistlər,
məktəb rəhbərləri, müəllimlər
yaxından iştirak etmişlər. Bu sənəd
formalaşdırılarkən xeyli sorğular
keçirilmiş, hazırkı dövrdə ictimaiyyətin təhsil
ehtiyacları, dünya təcrübəsi nəzərə
alınıb. Gərgin əmək sayəsində ərsəyə
gətirilmiş bu sənəd Azərbaycan hökumətinə
təqdim olundu və ümumi təhsil üzrə təlim nəticələrini
və məzmun standartlarını, ümumi təhsilin hər
bir pilləsində nəzərdə tutulan fənləri, həftəlik
dərs və dərsdənkənar məşğələ
saatlarının miqdarını, fənn kurikulumlarının
strukturunu, pedaqoji prosesin təşkili, təlim nailiyyətlərinin
qiymətləndirilməsi və monitorinqi üzrə əsas
prinsipləri əhatə edən “Azərbaycan
Respublikasında ümumi təhsilin Konsepsiyası (Milli
Kurikulumu)” Nazirlər Kabinetinin 30 oktyabr 2006-cı il tarixli, 233
nömrəli qərarı ilə təsdiq olundu. Beləliklə
də, ümumi təhsil sistemində “hafizə”, “yaddaş” məktəbindən
“təfəkkür”, “düşüncə” məktəbinə
keçidin real əsası qoyuldu. Sonrakı mərhələdə
həmin konseptual sənədin müddəaları əsas
tutulmaqla fənn kurukulumlarının hazırlanmasına
başlanmışdır. Bu məqsədlə Təhsil
Nazirliyinin 8 fevral 2006-cı il tarixli, 87 nömrəli əmri
ilə fənn kurikulumlarını hazırlayan 389 nəfərdən
ibarət 23 işçi qrupu yaradılmış, onların tərkibinə
nüfuzlu alim və metodistlər, orta məktəb müəllimləri
daxil edilib. İşçi qruplarına AMEA-nın həqiqi
üzvləri Telman Əliyev (informatika), Urxan Ələkbərov
(biologiya), Bəkir Nəbiyev (ədəbiyyat), Vasim Məmmədəliyev
(ərəb dili), Akif Hacıyev (riyaziyyat), AMEA-nın
müxbir üzvləri Nizami Cəfərov (ana dili), Vaqif
Abbasov (kimya), Yaqub Mahmudov (tarix), elmlər doktorları,
professorlar Mirzəli Murquzov (fizika), Sabir Mirzəyev (riyaziyyat),
Müseyib Müseyibov (coğrafiya), Ağacan Abıyev (fiziki tərbiyə),
Fəxrəddin Veysəlov (alman dili) və başqa görkəmli
alimlər rəhbərlik edib. İşçi
qruplarının, beynəlxalq və milli məsləhətçilərin,
digər mütəxəssislərin səyi ilə
hazırlanan fənn kurikulumlarının layihələri mətbuatda
dərc olunmuş, yerlərdə çoxsaylı müzakirələr
keçirilib. Bütün bunların nəticəsi olaraq yerlərdən
alınmış rəy və təkliflər əsasında
kurikulum layihələri təkmilləşdirilmiş və
yekun variant hazırlanıb. Bundan sonra Təhsil Nazirliyinin 23
iyul 2007-ci il tarixli, 923 nömrəli əmri ilə
respublikanın təlim Azərbaycan və digər dillərdə
aparılan ümumtəhsil məktəblərinin I-IV sinifləri
üçün yeni fənn kurikulumları və tədris
planları təsdiq olunub. V-XI siniflər üçün yeni
fənn kurikulumları da nəzərdə tutulduğu kimi,
2007-ci ildə hazırlanmış və hazırda onların
təkmilləşdirilməsi prosesi icra planına uyğun
olaraq davam edib.”Kurikulum islahatı” alt-komponenti çərçivəsində
hazırlanmış sənədlərin mahiyyətinin
izahı və tətbiqi sahəsində öyrədici
xarakterli tədbirlərin həyata keçirilməsi zərurətini
nəzərə alaraq Azərbaycan Müəllimlər
İnstitutunun bazasında 2007-ci ilin yanvarından rayon (şəhər)
təhsil şöbələri metodkabinetlərinin ana dili və
riyaziyyat fənləri üzrə metodistləri
üçün birhəftəlik xüsusi təlim kursu təşkil
olunub. Eyni zamanda 2008-2009-cu tədris ilində I sinifdə dərs
deyəcək müəllimlərin 399 (324 Azərbaycan, 75 rus
bölməsi üzrə) nəfəri Təhsil Nazirliyinin 25
sentyabr 2007-ci il tarixli, 1011 nömrəli əmri ilə Azərbaycan
Müəllimlər İnstitutunda 10 günlük, 17 avqust 2007-ci
il tarixli, 975 nömrəli əmri ilə isə 36 nəfəri
Naxçıvan Müəllimlər İnstitutunda birhəftəlik
öyrədici təlim kurslarından keçərək
sertifikat alıb. Eyni proses 2009-2010-cu dərs ili ərəfəsində
də aparılmış, ölkə üzrə I sinfə dərs
deyəcək 8900 nəfərə yaxın müəllim
öyrədici təlim kurslarından keçirilib. Bu dərs
ilində eyni məzmunlu treninqlərin təhsil şöbələrinin
əməkdaşları və məktəb rəhbərləri
üçün də təşkili nəzərdə
tutulur”.
M.Mərdanov
deyir ki, Təhsil Nazirliyi YUNİSEF-in Azərbaycandakı
nümayəndəliyi ilə birgə 23 pilot məktəbin
seçmə yolla müəyyənləşdirilmiş
ibtidai sinif müəllimləri və Kurikulum Mərkəzinin
bir qrup əməkdaşı üçün 2 mərhələdə
fəal təlim üzrə 10 günlük treninq keçirib.
Həmin treninqlərdə təlimin yeni forma və
üsulları açıqlanmış, iştirakçıların
fəal təlimin təşkili ilə bağlı peşəkarlığının
yüksəldilməsi istiqamətində iş
aparılıb. Bakı, Sumqayıt şəhərlərində,
respublikanın digər bölgələrində yeni fənn
kurikulumlarının öyrənilməsinə həsr
olunmuş zona konfransları və seminarlar, Kurikulum Mərkəzində
“Kurikulum islahatı: problemlər, vəzifələr”, “Təhsildə
inteqrasiya”, “Təlim strategiyaları”, “Kurikulum pedaqoji
anlayış kimi”, “İbtidai təhsil kurikulumunun xüsusiyyətləri”,
“Əsas və orta təhsil kurikulumlarının xüsusiyyətləri”,
“Yeni fənn kurikulumları və təlim strategiyaları”,
“Taksonomiyalardan dərslərə” mövzularında ibtidai
sinif müəllimləri və məktəb rəhbərlərinin,
metodistlərin iştirakı ilə müzakirələr
keçirilib. Kurikulum hazırlığı, tətbiqi və
idarəolunması üzrə məsələlərlə ətraflı
tanış olmaq, bu sahədə dünya təcrübəsini
öyrənmək məqsədilə 2007-ci ilin aprelində
Kanadaya 2 həftəlik tədris səfəri təşkil
olunub. “Azərbaycan Respublikasında ümumi təhsilin
Konsepsiyası (Milli Kurikulumu)” əsasında
hazırlanmış fənn kurikulumlarının tətbiqi ilə
bağlı maarifləndirmə tədbirlərinin səmərəliliyini
yüksəltmək, müəllimlərə metodik köməyi
gücləndirmək, ümumi təhsilin məzmununun təkmilləşdirilməsi
istiqamətində elmi-tədqiqat işlərini genişləndirmək
və bu sahədə qabaqcıl təcrübə nümunələrinin
yayılmasını təmin etmək məqsədi ilə
“Kurikulum” jurnalı təsis edilmiş, indiyədək
jurnalın 8 nömrəsi işıq üzü görüb:
“Müəllim hazırlığı” alt-komponenti üzrə
bir neçə istiqamətdə iş aparılmış, cəmiyyətin
ehtiyac və tələbatına uyğun olaraq pedaqoji kadr
hazırlığı sahəsində tədbirlər həyata
keçirilib. Yekun olaraq bu məsələ ilə
bağlı normativ-hüquqi bazanı möhkəmləndirmək
zəruri hesab edilib, beynəlxalq və milli məsləhətçilərin
köməyi ilə “Fasiləsiz müəllim
hazırlığının konsepsiyası və
strategiyası” hazırlanıb Nazirlər Kabinetinin 25 iyun
2007-ci il tarixli, 108 nömrəli qərarı ilə təsdiq
olunub. Bu, alt-komponent üzrə aparılan işlərin bir
istiqaməti ibtidai sinif müəllimlərinin ilkin
hazırlığı ilə bağlı olmuş, 2006-2007-ci
illərdə riyaziyyatın ibtidai kursunun nəzəri əsasları
və tədrisi metodikası, xarici dil, fiziki tərbiyə və
onun tədrisi metodikası, təsviri sənət, musiqi və
musiqinin tədrisi metodikası, texnologiya, ana dili və onun tədrisi
metodikası fənlərinin məzmunu yeniləşdirilmiş
və ümumtəhsil məktəblərinin ibtidai siniflər
üzrə kurikulumlarına uyğunlaşdırılıb. Təhsil
Nazirliyinin 14 may 2007-ci il tarixli, 439 nömrəli əmri əsasında
2007-ci il mayın 14-dən iyunun 1-nə kimi yeniləşdirilmiş
təhsil proqramlarının tətbiqi nəzərdə
tutulan 4 təhsil müəssisəsinin (Azərbaycan Dövlət
Pedaqoji Universiteti, Azərbaycan Müəllimlər
İnstitutu, Gəncə Dövlət Universiteti və Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Kolleci) professor-müəllim heyəti
üçün fəal təlim üzrə YUNİSEF-lə
birgə treninq təşkil edilmişdir ki, həmin treninqə
bu təhsil müəssisələrinin 100 nəfər müəllimi
cəlb olunub. Bunlarla yanaşı, pedaqoji ali və orta ixtisas
təhsili müəssisələrinin müəllimlərini
yeni pedaqoji texnologiyalar və müasir təlim üsulları
ilə tanış etmək, onların peşəkarlıq səviyyəsini
yüksəltmək məqsədi ilə 2007-ci ildə 10 ali təhsil
müəssisəsinin (Bakı Dövlət Universiteti, Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Universiteti, Azərbaycan Müəllimlər
İnstitutu, Bakı Slavyan Universiteti, Azərbaycan Dillər
Universiteti, Sumqayıt Dövlət Universiteti, Lənkəran
Dövlət Universiteti, Naxçıvan Dövlət
Universiteti və Naxçıvan Müəllimlər
İnstitutu) 1000 nəfərdən artıq sayda professor-müəllim
heyəti üçün treninq keçirilib. Bunun
üçün əvvəlcədən 50 nəfər
mühazirəçinin siyahısı müəyyənləşdirilmiş
və YUNİSEF-lə birgə onlar üçün
müvafiq təlim kursları təşkil olunub. Treninqlər
xüsusi qrafik üzrə hər ali məktəbdə 6
gün müddətində aparılıb. Treninqlərin
keçirilməsi üçün xüsusi proqram tərtib
edilmiş və nəticədə iştirakçılar
fasiləsiz pedaqoji təhsil və müəllim
hazırlığının yeni konsepsiya və strategiyasının
əsas məqamları, müəllim
hazırlığında monitorinq və qiymətləndirmə
məsələləri, fasiləsiz pedaqoji təhsil və
müəllim hazırlığında distant təhsil
haqqında məlumatlar almış, tədris
üçün zəruri olan təlim üsullarına dair
bilik və bacarıqlara yiyələniblər. Müəllimlik
peşəsinə dair bacarıqların tələbələrə
daha səmərəli aşılanması, onlarda müasir
pedaqoji təfəkkür formalaşdırılması məqsədi
ilə təhsilin əsasları adlı yeni fənnin kurikulum
layihəsi hazırlanıb. Layihə təsdiq
olunmamışdan əvvəl burada nəzərdə tutulan
standartların reallaşdırılması imkanları
araşdırılmış, standartların tələb
olunan səviyyədə tərtib olunmasına əminlik
yaratmaq məqsədilə onun 3 pedaqoji ali məktəbdə
(Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universiteti, Gəncə
Dövlət Pedaqoji Universiteti, Azərbaycan Müəllimlər
İnstitutu) sınaqdan keçirilməsi qərara
alınmışdır. Bununla əlaqədar ayrıca təlim
materialları hazırlanmış, onların əsasında həmin
institutların bu fənni tədris edəcək 18 nəfər
müəlliminə 2 həftəlik öyrədici təlim
kursu keçirilmiş, yekunda onlara sertifikat verilib. 2009-2010-cu dərs
ilində qeyd olunan ali məktəblərdə həmin təlim
materiallarına uyğun olaraq I semestrdə 60 saatlıq tədris
həyata keçiriləcəkdir. Sınaqlar istənilən
müsbət nəticəni verdiyi halda, müəyyən
olunan standartlar əsasında “Təhsilin əsasları” dərsliyi
hazırlanacaq. O da qeyd olunmalıdır ki, layihə müddətində
Azərbaycan Müəllimlər İnstitutu və onun yerli
filialları müvafiq mebel, İKT və audio-vizual
avadanlıqlarla təchiz edilmiş, Mingəçevir və Cəlilabad
filialları əsaslı təmir olunub. “Dərslik və oxu
materialları” alt-komponentinin əsas məqsədi məktəb
kitabxanalarını kurikulumdankənar, habelə kurikulumla
bağlı oxu materialları ilə təmin etməklə
müstəqil təlim imkanlarını artırmaq və I-XI
sinif şagirdlərinin oxu vərdişlərini
stimullaşdırmaqdan, dərslik siyasətinin
hazırlanmasına kömək etməkdən ibarət olub.
Bu, alt-komponent daxilində ilk olaraq oxu materiallarının
hazırlanması istiqamətində iş
aparılmış, aşağıdakı tədbirlərin əvvəlcədən
maliyyələşdirilməsi həyata keçirilib. Latın
qrafikası ilə çap olunmuş oxu materiallarının
hazırlanması, kiril qrafikasından latın qrafikasına
çevrilməli olan kurikulumdankənar və kurikulumla
bağlı oxu materiallarının hazırlanması, məktəb
kitabxanaları üçün yeni oxu və təlim
materiallarının hazırlanması.
Layihə çərçivəsində
proqramda nəzərdə tutulan və görülən tədbirlərin
nəticəsi olaraq 18 cilddən ibarət 846000 nüsxə
“Ayna Uşaq Ensiklopediyası” dəsti nəşr edilib
respublikanın bütün ümumtəhsil məktəblərinə
çatdırılıb. Bununla yanaşı, Dünya Bankı
ilə razılaşdırılmaqla Təhsil Nazirliyi və
Bakı Kartoqrafiya Fabriki arasında bağlanmış
müqavilə əsasında 19 adda 351595 nüsxə xəritə
nəşr edilib ümumtəhsil məktəblərinə
paylanmış, bununla da uzun illər problem kimi qalmış məsələ
həll edilib. Layihə çərçivəsində digər
bir vacib tədbir dərslik siyasətinin hazırlanması,
bütün ölkə miqyasında dərsliklərin
yayılmasını təmin etmək üçün
geniş imkanlara malik özəl nəşriyyatların
yaradılmasına köməklik göstərməkdən
ibarət olub. Həmin istiqamətdə müəlliflər, nəşriyyat
və mətbəə işçiləri üçün təlimati
seminarlar təşkil edilmiş, Açıq Cəmiyyət
İnstitutu-Yardım Fondu tərəfindən bu işə
lazımi dəstək verilib. Layihəyə əsasən
texniki yardım və ixtisasartırma tədbirləri vasitəsilə
oxu materiallarının səmərəli nəşri,
çapı və paylanması sisteminin təşkili üzrə
də zəruri təkliflər hazırlanıb. Azərbaycan Respublikası Nazirlər
Kabineti ilə razılaşdırılaraq Təhsil Nazirliyinin
23 yanvar 2006-cı il tarixli, 33 nömrəli əmri ilə təsdiq
olunmuş “ümumi təhsil sistemində dərslik siyasəti”
sənədi bu komponent daxilində həyata keçirilən ən
vacib tədbirlərdən hesab olunur. Təhsil Nazirliyi tərəfindən
dərsliklərin seçilməsi, dəyərləndirilməsi,
təsdiq olunması prosedurlarını yerinə yetirən Dərslikləri
Qiymətləndirmə Şurasının yaradılması isə
ölkəmizin dərslik siyasəti sahəsində yeni mərhələnin
başlanğıcına çevrildi”.
M.Mərdanov
qeyd edib ki, tədricən “Dərsliklərin qiymətləndirilməsi
meyarları”, “Yeni dərsliklərin yaradılması
qaydaları” və “Dərsliklərin texniki və gigiyenik
standartları”, yeni kurikulumlara uyğun dərsliklərinin
yazılması üçün müsabiqə sənədləri
(şərtlər toplusu, müsabiqənin əsasnaməsi)
hazırlanıb təsdiq olundu. Eyni zamanda müsabiqədə
iştirak etmək istəyən nəşriyyatlarla yeni nəsil
dərsliklərin hazırlanması texnologiyasına dair silsilə
təlimati tədbirlər keçirildi, habelə Dünya
Bankı və YUNİSEF-in xətti ilə dəvət
olunmuş xarici ekspertlərin Qiymətləndirmə
Şurasının üzvləri, ibtidai sinif müəllimləri
və nəşriyyat işçiləri ilə
görüşləri təşkil edildi. Dərsliklərin
qiymətləndirilməsi məsələləri ilə məşğul
olan nazirliyin əməkdaşları və digər mütəxəssislər
təcrübə mübadiləsi məqsədilə
Türkiyəyə ezam edildi.
Bütün bunların nəticəsi kimi Azərbaycanın
təhsil tarixində ilk dəfə olaraq dünya təcrübəsinə
uyğun tərtib edilmiş dövlət standartları əsasında
ibtidai pillənin I və II sinifləri üçün yeni dərslik
komplektləri (dərslik, müəllim üçün
metodik vəsait, şagirdlər üçün iş dəftəri)
yarandı. Həmin dərsliklər, bütövlükdə dərslik
komplektləri ibtidai sinif müəllimləri, məktəb rəhbərləri,
valideynlər tərəfindən razılıqla
qarşılanmış və hazırda məktəblərdə
uğurla tətbiq olunur. “Səmərəlilik
və maliyyə islahatları” komponentinin əhatə etdiyi
alt-komponentlər bilavasitə maliyyələşdirmə və
büdcə islahatlarına, rasionallaşdırma və məktəblərin
maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsinə
yönəldilmişdir:
“Maliyyələşdirmə
və büdcə islahatları” alt-komponentin
qarşısında duran əsas məqsəd məktəb
büdcəsinin şagirdbaşına maliyyələşdirmə
prinsipi əsasında formalaşması mexanizminin
hazırlanıb tətbiq edilməsi və təhsil müəssisələrinə
ayrılmış büdcə vəsaitlərinin idarəolunmasında
məktəblərə maliyyə müstəqilliyinin verilməsindən
ibarət olub. İlk növbədə,
büdcə islahatlarlarına hazırlıq və digər təşkilati
işlərin görülməsi ilə bağlı Təhsil
və Maliyyə nazirliklərinin nümayəndələrindən
ibarət işçi qrupu yaradılmış, islahatların
həyata keçirilməsinə texniki yardım göstərmək
üçün beynəlxalq və milli məsləhətçilər
seçilib. Eyni zamanda şagirdbaşına maliyyələşdirmə
sahəsində beynəlxalq təcrübəni öyrənmək
məqsədi ilə İngiltərəyə tədris səfəri
təşkil olunub. Bunlarla yanaşı, Maliyyə Nazirliyi ilə
razılaşmaya uyğun olaraq, 2005-ci ildən etibarən 3
pilot rayonda 59 məktəbə (Ucarda 20, Şirvanda 14,
İsmayıllıda 25) yerli xəzinədarlıq
orqanlarında ayrıca xəzinə-hesab kitabları
açılmış və məktəblərə
mühasib ştatları verilmişdir. Hazırda bu məktəblərdə
ayrılan büdcə vəsaiti müstəqil idarə edilir.
Maliyyə müstəqilliyi verilməsi nəzərdə
tutulan ümumtəhsil məktəbləri üçün məktəb
şurası haqqında müvəqqəti Əsasnamə
hazırlanmış və Təhsil Nazirliyinin əmri ilə
təsdiq edilib. Beləliklə, pilot rayonların maliyyə
müstəqilliyi verilmiş ümumtəhsil məktəblərində
məktəb şuralarının işi gücləndirilmiş,
məktəb büdcəsinin formalaşması və məktəblərin
maliyyə vəsaitinin xərclənməsində
şuraların rolu artırılıb. Aparılan işlərin
nəticəsində pilot rayonların həmin 59 ümumtəhsil
məktəbinin maliyyələşdirilməsinin
şagirdbaşına maliyyələşdirmə prinsipi əsasında
həyata keçirilməsi ilə bağlı Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabineti “Təhsil Sektorunun
İnkişafı Layihəsinin “Maliyyələşdirmə və
büdcə islahatları” alt-komponentinin icrası haqqında”
22 fevral 2007-ci il tarixli, 36 nömrəli qərar qəbul etdib.
Bu qərarın yerinə yetirilməsi ilə əlaqədar Təhsil
Nazirliyinin əmrinə uyğun olaraq, maliyyə müstəqilliyi
verilmiş ümumtəhsil məktəblərinin
direktorları, baş mühasibləri, məktəb
şuralarının üzvləri və təhsil şöbələrinin
əməkdaşları ilə birgə Şirvan şəhərində,
İsmayıllı və Ucar rayonlarında məktəb
büdcəsinin şagirdbaşına maliyyələşdirmə
prinsipi əsasında hazırlanması, məktəblərə
ayrılan maliyyə vəsaitlərinin idarəolunmasında məktəb
şuralarının rolu, məktəbin xərclər
smetasının hazırlanması, məktəb büdcəsinin
məktəbin strateji planı ilə əlaqələndirilməsi
və məktəb şurası tərəfindən məktəbin
büdcəsinin təhlil edilməsi və qiymətləndirilməsi
məsələlərinə həsr olunmuş seminarlar
keçirilib. Bununla belə, pilot rayonların maliyyə
müstəqilliyi verilmiş 59 ümumtəhsil məktəbi
onlara ayrılan büdcəni özləri müstəqil idarə
etsələr də, hələlik büdcənin
şagirdbaşına maliyyələşdirmə prinsipi əsasında
hazırlanmasına nail olunmayıb. Güman etmək olar ki,
dövlət başçısının 5 sentyabr 2009-cu il
tarixli fərmanı ilə təsdiq edilmiş “Təhsil
haqqında” Azərbaycan Respublikasının Qanunu”nda təhsil
müəssisələrinin maliyyə normativlərinin hər bir
təhsilalana düşən məsrəf məbləği nəzərə
alınmaqla maliyyələşdirilməsinin təsbit
olunması bu məsələnin tezliklə həllinə imkan
yaradacaqdır”.
M.Mərdanov
vurğulayıb ki, Təhsil
Sektorunun İnkişafı Layihəsi başa çatmaq ərəfəsində
onun müddətinin uzadılması barədə Dünya
Bankı ilə Azərbaycan hökuməti arasında
razılıq əldə edilib. Buna səbəb fənn
kurikulumlarının tətbiqinin 2007-2008-ci dərs ilindən
2008-2009-cu dərs ilinə keçirilməsi ilə əlaqədar
müəllimlərin ixtisasartırması və ictimaiyyətin
maarifləndirilməsi tədbirlərinin həyata
keçirilməsi zərurəti olub. Ölkənin beynəlxalq
şagird nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi
proqramlarında iştirakı və buraxılış
imtahanlarının mərkəzləşmiş qaydada
aparılmasına edilən dəstək də (təmir, optik
və çap avadanlıqlarının alınması, tədris
səfərinin və texniki xidmətin təşkili və s.)
müddətin uzadılması səbəblərindən
biridir. Təhsil Sektorunun İnkişafı Layihəsinə
ayrılmış vəsaitlərin (Dünya Bankının
kredit vəsaitləri 19,94 milyon ABŞ dolları, Azərbaycan
hökumətinin layihədəki iştirak payı 2,95 milyon
ABŞ dolları) xərclənməsi vəziyyəti layihənin
sonuna aşağıdakı kimi olub. Təhsil Sektorunun
İnkişafı Layihəsi çərçivəsində
həyata keçirilən islahatyönümlü tədbirlər
zamanına görə xüsusi aktuallıq kəsb edirdi və
keçid dövrü üçün çox vacib idi. Etiraf
etmək lazımdır ki, həmin tədbirlərin icrası
prosesində pedaqoji ictimaiyyətdə, bütövlükdə,
Azərbaycan cəmiyyətində təhsilin məqsəd və
vəzifələrinə yeni yanaşma formalaşmağa
başladı, ümumi təhsil sisteminin mütərəqqi
dünya təcrübəsi əsasında yenidən
qurulmasına hərtərəfli imkanlar yarandı, eyni zamanda
ölkəmizdə müasir təfəkkürə malik
pedaqoji potensialın üzə çıxarılmasında əhəmiyyətli
rol oynadı: “Qeyd edim ki, bu yazıda Təhsil Sektorunun
İnkişafı Layihəsi (TSİL) üzrə müəyyən
olunmuş komponentləri əhatə edən alt-komponentlər
barədə ətraflı açıqlama verilməsi
qarşıya məqsəd qoyulmamışdı. Lakin hesab
edirəm ki, növbəti məqalələrdə bu gün
Azərbaycan cəmiyyətini daha çox maraqlandıran və
aktual hesab olunan təhsilin məzmunu, şagird nailiyyətlərinin
qiymətləndirilməsi və dərslik
yaradıcılığı sahəsində həyata
keçirilən islahatyönümlü tədbirlər
haqqında geniş məlumatların diqqətə
çatdırılması ictimaiyyətin maarifləndirilməsi
baxımından mühüm əhəmiyyətə malikdir. Məlum
olduğu kimi, Təhsil Sektorunun İnkişafı Layihəsini
əhatə edən bütün komponent və alt-komponentlər
çərçivəsində yerinə yetirilən tədbirlər
birmənalı şəkildə ümumi təhsilin keyfiyyətinin
yüksəldilməsinə xidmət edir. Sağlam məntiqə
görə ümumi təhsilin keyfiyyəti mövcud tələbata
uyğun optimal müəyyən olunmuş məzmundan və
onun reallaşdırılmasını təmin edən dərslik
və dərs vəsaitlərindən, şagird nailiyyətlərinin
çevik və səmərəli qiymətləndirilməsi
sisteminin yaradılmasından, yüksək peşəkarlıq
səviyyəsinə malik müəllimlərdən, məktəblərdə
hərtərəfli təhsil infrastrukturunun və maliyyə
müstəqilliyi şəraitinin təmin olunmasından
birbaşa asılıdır. Göründüyü kimi, bu
bir-biri ilə qarşılıqlı əlaqədə olan,
biri digərini tamamlayan düşünülmüş
bütöv bir işlək mexanizm təsiri
bağışlayır və həmin sistemi əhatə edən
parametrlərdən hər hansı birində baş verən
gerilik keyfiyyətə mənfi təsir edir, inkişafı ləngidən
amilə çevrilir. Təhsil Sektorunun İnkişafı
Layihəsinin əsasını da məhz bu məsələlərin
həyata keçirilməsi sahəsində əməli fəaliyyətə
başlanması, ictimaiyyətin və müvafiq səlahiyyətli
icra orqanlarının diqqətinin həmin problemlərin həllinə
yönəldilməsi və ilkin mərhələdə əldə
olunan nəticələr əsasında perspektiv istiqamətlərin
müəyyənləşdirilməsi təşkil edib”.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2013.- 26 yanvar.- S.14-15.