Ağır hava
Əziz
oxucular! “525.az” “Molla Nəsrəddinin Avropa sərgüzəştləri”
hekayələr silsiləsinin dərcinə davam edir. Ayda
bir dəfə işıq üzü görəcək bu
silsiləni iki gənc - yazar Səməd Səfərov və
Almaniyanın Humbolt Universitetində PhD pilləsi üzrə təhsil
alan fizik İlmar Qəhrəmanov qələmə
alıblar. “Molla Nəsrəddinin Avropa sərgüzəştləri”
elmi-ədəbi hekayələr toplusudur. Burada
şərq dünyasının müdrik siması Molla Nəsrəddinin
Avropaya səyahəti və bu səyahət zamanı onun
dünya elmində böyük kəşflərə imza
atmış əcnəbi alimlərlə təsadüfi
görüşləri əks ediləcək. Əsərin oxuculara aşkar etdiyi ən
böyük yenilik ondan ibarətdir ki, əslində, Molla Nəsrəddinin
Avropaya bu səyahəti baş tutmasaydı, dünya hələ
də bir çox elmi müəmmaların həllindən xəbərsiz
qalacaqdı.
Əziz
oxucular! Ümid edirik, bu elmi-ədəbi layihə
marağınıza səbəb olacaq, rəğbətinizi
qazanacaq.
“Molla Nəsrəddinin
Avropa sərgüzəştləri”nin əvvəlki
hissəsini bu linkdən oxuya bilərsiniz:
http://525.az/site/?name=xeber&news_id=3346
Ağır hava
(birinci hissə)
Mənim əzizlərim, beləcə xurcunumu almalarla
ağzınacan doldurdum, gəldim dəniz limanına və bir
hovur dincimi alıb yağmurlu ingilis torpaqlarını tərk
etdim. Gərgin təbiətli La Manş boğazı
üzərindən keçərək növbəti
günün sübhü Firəng yurduna qədəm qoydum.
Gəmidə tanış olduğum bir nəcabətli
fransız məni atlı arabası ilə Parisə
aparmağı təklif elədi. Mən də
könül xoşluğu ilə razılaşdım.
Parisə
varid olduğumuzda gözlərim önündə peyda olmuş
füsunkarlığa mat-məəttəl
qaldım. Məftunluqla qarşımdakı bu
ilahi gözəlliyi uzun-uzun seyr elədim. Rəfiqimlə
şəhər meydanlarının birində ayrılıb,
xudahafizləşdik və mən əlimdə əsa, arxamda
xurcunum, şəhərin küçə-döngələrini,
meydanlarını qarış-qarış dolaşdım.
Gecə bir mehmanxanada dincəlib sübh tezdən
qalxdım və yenə Parisi öyrənməklə məşğul
oldum. Ahıl
fransızlarla üns tutdum, kiçik balaları əzizlədim,
onlara nağıl dedim. Sabahısı hələ İngiltərədə
tanış olduğum növcavanın
xahişini yerə salmamaqdan ötrü qərara gəldim ki,
onun verdiyi ünvana gedim.
Xülasə, Parisin mərkəzinə yaxın bir məhəllədəki
ikimərtəbəli kürsülü evə gəlib
çatdım. Hündür barmaqlıqlı
darvazanın qapısını itələyib, alaqaranlıq həyətə
daxil oldum. Evin alt mərtəbəsinin
bütün otaqlarının pəncərələri
işıqlı idi. İçəridən
pianoda çalınan həzin musiqinin səsi gəlirdi.
Qapıya yaxınlaşdım və həlqəvari
dəmir dəstəkdən yapışaraq qapını
döydüm. Lakin deyəsən, məni
eşidən olmadı. Odur ki, növbəti
dəfə qapını yumruğumla daha bərkdən
taqqıldatdım. Bu dəm pianonun səsi
xırp kəsildi. Evdən tələsik
addım səsləri eşidildi və bir qədər sonra
qapının deşiyində açar buruldu.
Qapı
açılar açılmaz içəridən gur
işıq üzümə şiddətlə vurdu. Mən
qamaşan gözlərimi bir neçə kərə
qapayıb açmışdım ki, gördüm, saqqallı
yekəpər bir qoca irəli atılaraq məni ikiəlli
qamarladı və var-gücü ilə silkələdi:
-
Müsyö, müsyö, xoş gəlibsiniz, xoş gəlmişsiniz!
Buyurun, keçin içəri!
Kişinin bu qoca yaşında qollarındakı qüvvətə
bax ki, məni dartaraq zorla soxdu evə. Mən hələ də
çaşqınlıqdan özümə gəlməmişdim
ki, qocanın təkrarən sədasını eşitdim:
- Buyurun, tanış olun! - o, məni
dəhlizə toplaşmış yaşlı qadın, cavan
oğlan və qızla tanış elədi.
Onlar mənə ehtiramla təzim etdilər. Cavan oğlan
ağzını açıb, bir şey söyləmək
istəyirdi ki, qoca təzədən qolumdan möhkəmcə
yapışdı və məni müsafir otağına
apardı. Bu geniş otaq zövqlə bəzədilmişdi.
Mərkəzdəki masada səliqəli
süfrə açılmışdı. Çərəzlər,
meyvələr, içkilər düzülmüşdü.
- Əyləşin, əyləşin, müsyö. Utanmayın! - qoca məni zirəkliklə itələyərək
masanın başına çəkdi və baş oturacaqda əyləşdirdi.
Mən
artıq səhv yerə gəldiyimi güman etməyə
başlamışdım ki, cavan oğlan, nəhayət, bəndənizə
yanaşıb birağıza söylədi:
-
Müsyö, sizinlə tanış
olmağıma xeyli məmnunam. Dostumun
yazdıqlarından belə başa düşdüm ki, siz
Şərqin böyük alimlərindənsiniz və Avropaya gəzməyə
gəlmisiniz. Bu
görüşdən necə şad olduğumu izhar edə
bilmərəm!
- Yorma
qonağımızı, uzaq yol gəlibdir, hələ
yesin-içsin, sonra danışarsan! - qoca
kişi cavan qızın mətbəxdən gətirdiyi sinidən
iki yekə qoyun budunu götürüb, birini atdı mənim
boşqabıma, digərini də özünün. Mən təəccüblə budların iriliyinə
baxdım. Bu boyda tikəni hələ
Koroğlu yeyib qurtarsaydı, mən “Əhsən!” deyərdim.
Beləcə, əzizlərim, dilim-ağzım
qurumuşdu, nə deyəcəyimdən, nə
danışacağımdan agah deyildim. Sadəcə
başımı yırğalayır və hamıya təsdiq
mənasında təbəssüm edirdim. Qoca
və cavan oğlan fasiləsiz ordan-burdan danışır, məni
necə səbrsizliklə gözləmiş olduqlarını
dilə gətirir və tez-tez də otağı şapraq
gülüşlərə qərq edirdilər. Mən onlara diqqətlə qulaq asır və
yavaş-yavaş qarnımı doyurmaqla məşğul idim.
Sonra birdən cavan oğlan mənə xitabən söyləndi:
-
Müsyö, siz Parisə çox gözəl məqamda təşrif
buyurmusunuz. Sabah mənim Akademiyada mühazirəm
olacaq. Orada nəinki Fransadan, hətta
İspaniya və İtaliyadan gəlmiş müsafirlərlər
də olacaq. Əgər mühüm
işiniz yoxdursa, sizin də iştirakınızı ehtiramla
arzu edərdim.
Mən yenə başımı yırğalayaraq
razılıq verdim, amma, axı, nə biləydim ki, bununla
özümü böyük bir bəlaya düçar eləmiş
olacam, oturduğum yerdə başıma min oyun açacam.
Növbəti gün səhər tezdən Akademiyaya
yollandıq.
Oraya xeyli sayda adam
yığışmışdı. Geyimlərindən,
üz ifadələrindən və hərəkətlərindən
bu qövmün özgə olduqları aydın nəzərə
çarpırdı. Onların çoxu
uzun saçlı və ya uzun saqqallı idi və həddən
ziyadə səliqəli geyinib-keçinmişdilər. Bəziləri boyunlarından eynək
asmışdılar. Təmkinli, məğrur
ifadələri vardı. Aralarında səbrlə
söhbət edir və tez-tez nitqlərinə fasilə verərək
dərin düşüncələrə dalırdılar.
Cavan oğlan məni onların bəzilərilə tanış etdikdən sonra kürsülü
geniş otağa keçdik və cərgə ilə
düzülmüş oturacaqlarda yerimizi tutub əyləşdik.
Tezliklə
mühazirə başlandı və bayaqkı şəxslər
kürsüyə qalxıb, qəribə-qəribə şeylər
haqqında danışmağa başladılar. İçəridəki
camaat onları diqqətlə, maraqla dinləyir və sonda
coşğuyla alqışlayırdılar. Növbə rəfiqimə çatanda o da ayağa
qalxıb, kürsüyə qaxdı və təbiət
haqqında mühazirə deməyə başladı.
Müxtəlif təbiət hadisələrini müzakirə
etdikdən sonra o dedi:
- Hörmətli
yoldaşlar, yekunda sizə mayenin həcmində buxarın əmələ gəlməsindən,
yəni qaynama hadisəsindən danışmaq istəyirəm.
Bu hadisə əsrlər boyunca öyrənilsə
də, hələ də bizə məlum olmayan məqamlar
mövcuddur. Məsələn, nədənsə
dəniz sahilində və dağın başında
qalanmış ocağın üzərindəki qazanda ət
qaynadıb, bişirmək üçün eyni qədər
vaxt sərf olunmur. Sahildə qazandakı su
daha gec qaynayıb buxarlanır və ət tez bişir. Dağda isə su daha tez qaynayıb buxarlanır və
ət gez bişir. Və ya başqa bir təcrübə,
- cavan oğlan əlinə şpris alaraq sözünə
davam etdi - məsələn, mən əlimdəki şprisə
azacıq su töküb, onun ağzını barmağımla
qapadıqdan sonra şprisin porşenini geri çəksəm,
şprisin içindəki su qaynayacaq. Bəli, bəli,
şprisdəki su qızdırılmadan qaynayacaq! Amma təəssüf ki, bu təbiət hadisəsinin
səbəbini bilmirik. Suyun şprisin
içində niyə qaynadığını bilmirik. Onu da qeyd edim ki, bu təcrübə zamanı biz həm
də təbiətin vakuumdan, yəni boşluqdan qorxduğunu
müşahidə edirik. Bəlkə də,
bu iki hadisə arasında müəyyən əlaqə
mövcuddur. Bildiyiniz kimi boşluğun
olub-olmaması keçmiş zamanlardan insanları
maraqlandırıb. Boşluqla bağlı
müxtəlif alimlərin fikirləri olmuşdu və nəhayət,
Ərəstun təbiətin boşluqdan qorxduğu fikrinə
gəlmişdi. Başqa sözlə,
“boşluq təbiətdə mövcud deyil” deməkdir. Təbiətin
boşluqdan qorxmasına ən bariz nümunə borudakı
porşeni yuxarı çəkərkən suyun onun arxasınca
qalxıb, boşluğun yaranmasına imkan verməməsi təcrübəsidir
- cavan oğlan nitqini yekunlaşdırdan sonra lövhədə
bu rəsmi çəkdi:
Sonra o,
yenə mühazirəsinə davam elədi:
- Sol tərəfdəki
rəsm porşenin çəkilməmiş halıdır. İkinci rəsmdə isə biz onu yuxarı çəkirik
və aşağıdakı su yaranan boşluğu doldurmaq
üçün yuxarı doğru hərəkət edir.
Bu təcrübə qədim zamanlardan bəşəriyyətə
məlum olmuşdur və onun tətbiqindən geniş istifadə
edilmişdir. Məsələn,
Akademiyamızın bağındakı fəvvarəni də
çalışdıran məhz təbiətin boşluq
qorxusudur. Həmin fəvvarədə də
məhz bu qayda ilə yerin altındakı su səthə
çıxardılır.
Rəfiqim
nitqini bitirib, üzünü mənə tərəf döndərdi
və dedi:
- Əziz
yoldaşlarım, mühazirəmin sonunda sizlərə
böyük sevinclə xəbər vermək istəyirəm
ki, bugün aramızda Şərq elminin böyük
dühası, ömrünü təbiətin sirrlərinə və müəmmalarına xərcləmiş
böyük ustad, ali zat Molla Nəsrəddin də vardır.
İcazənizlə müzakirə edilən təbiət hadisələri
haqqında rəyini öyrənmək üçün bu
böyüş şəxsiyyəti kürsüyə dəvət
etmək şərəfinə nail olmaq istəyirəm!
Qəflətən
otaqda gurultulu alqışlar qopdu, camaat üzünü mənə çevirərək
israrla və qətiyyətlə məni kürsüyə səslədi.
Əzizlərim,
canlarım, bu an bu biçarə
qocanın dili ağzında qurumuşdu, ürəyi yerindən
qopmuşdu, gözlərinə sanki qara bir pərdə çəkilmişdi.
Əlim-ayağım elə keyləşmişdi
ki, kipriyimi belə tərpədə bilmirdim, bərk vahiməyə
düşmüşdüm. Yaxında
oturmuş kəslər əhvalımın
natarazlığını sezib, məni nasazlamış
sandılar və qoluma girib, dəstək göstərərək
kürsüyə qaldırdılar. Bir an
gözlərim önündə zəmanənin bütün
elm dühalarını görüncə başa
düşdüm ki, istəmədən bütün Şərq
elminin şərəfini təhlükəyə altına
almışam.
Mən nə
deyəcəyimi, nitqimə necə başlayacağımı bilmirdim. Bir az
fikrə dalıb, mühazirədə rəfiqimin dediklərini
yadıma salmağa çalışdım və sonra
ağlıma gözəl bir fikir gəldi. Nəhayət,
özümü cəmləyib dedim:
- Bizim eldə
də ta qədimdən nənə-babalar belə məsləhət
görüblər ki, dağ yerində bozbaş bişirilməz,
kabab yeyilər. Çünki rəfiqimin dediyi kimi dağ
yerində su tez qaynasa da, bozbaşın əti tez bişmir,
çiy qalır - nitqimə həvəslə
başlamışdım, amma bir an camaatın təəccübünü
sezdim və Firəng torpaqlarında olduğumu
xatırladım - …Bozbaş bizim milli yeməkdir, noxudla
bişirilir.. dadlı
olur.. - xəcalətlə dedim.
Bir anlığa hər şey yadımdan
çıxmışdı. Cəhd eləyib,
ağıllı bir söz söyləməyə
çalışırdım, amma ağlıma heç bir
şey gəlməyirdi. Mənim qəribə
davranışım otaqdakıların diqqətini cəlb
etmişdi və artıq öskürəklər,
pıçıltılar eşidilirdi. Sonra yenə
ürəkli olmaq istədim və özümü ələ
alaraq dedim:
- Bizim ellərdə
quraqlıq olur. Çox şey əkirik, bitmir.
Hərarətdən yayda çaylarımız
quruyur, bitkilərimiz tələf olur, isti əlindən
dayanmaq olmur. Ona görə quyular
qazırıq, belə... porşenli alətlərimiz var,
dartırıq, yerin altından buz kimi su çıxır.
Həmin su ilə həm torpağa can veririk, həm də
özümüzə nəfəs veririk...
Söhbətin
bu yerində otaqdakı pıçıltıların sayı artdı,
hay-küy yarandı. Kimsə anidən şaqq
eləyib güldü və mən rəfiqimin
pörtmüş sifətini gördüm. Onun halına acıdım, ailəsinin və
özünün mənə göstərdiyi ehtiramı
xatırladım və həm də Şərq
dünyasını necə rəzil etdiyimi dərk etdim.
Onda qəflətən yadıma bir əhvalat düşdü
və son fürsət kimi onu danışmağa qərar
verdim:
- Əziz dostlar, sizə bir hadisəni nağıl etmək
istəyirəm. Bizim padşah Avropaya tez-tez elçilər
göndərir. Bizimkilər gedirdilər,
Avropanı görürdülər və gəlib padşaha xəbər
verirdilər. Bir gün Venesiyaya səfər
etmiş və cəbr elmini gözəl bilici olan bir elçi
şahımıza oradakı fəvvarələrdən
söhbət etdi. Onların təmtəraqlı
görünüşünü, gözqamaşdıran
parlaqlığını, kandarındakı sərinliyi tərif
elədi. Padşahımız bu təsviri dinlədi və
qəlbinə bir böyük istək düşdü: həmin
fəvvarələrdən bizim diyarda da inşa etmək. O,
elçiyə göstəriş verdi və
ona mühəndislərlə birlikdə sarayın
bağında böyük fəvvarə qurmasını
tapşırdı. Beləcə, bağda quyu
qazıldı, həmən bu porşenli alətlərlə
yerindən altında toplanmış güzgü kimi təmiz
sular səthə çıxarıldı və füsunkar bir
fəvvarə quruldu. Şahımız gəlib, fəvvarəyə
tamaşa elədi, könlü bəxtiyar oldu və fəxrlə
dedi ki, abidənin bütün Şərqdə təkrarı
tapılmaz. Amma şahımız gileyləndi
ki, mühəndislərdən daha böyük, daha əzəmətli
fəvvarənin inşa edilməsini istəyir.
Mən otaqdakılara nəzər yetirdim. Hamı səsini
xırp kəsmiş və diqqətlə məni dinləyirdi.
Onların gözlərini maraqla mənə
dikmişdilər və əhvalatın davamını gözləyirdilər.
Rəfiqim isə daha pərt
görünmürdü, həyəcanlıydı, amma o da
maraqla nitqimə qulaq kəsilmişdi. Mən bu mənzərədən
daha da qeyrətlənib davam etdim:
- Bizim
mühəndislər qərar verdilər ki, ikinci fəvvarə inşa
etsinlər və bunun üçün daha dərin quyu
qazsınlar. Onlar bir qədər aralıda 20 arşın quyu
qazdılar və bol sulu mənbə
tapdılar. Amma həmən bu alətlər
vasitəsilə suyu çəkməyə nə qədər
cəhd eləsələr də, su 16 arşından, yəni
təxminən on metr yarımdan yuxarı qalxmadı. Bu
halı şaha xəbər verəndə, şahımız
mühəndislərin səriştəsizliyinə bərk
acıqlandı və qəzəblənərək onların
zindana salınmasına əmr verdi. Bu vaxt mən də şahın sarayında idim və
baş verənləri müşahidə edirdim. Onda mən
izn istəyib, şaha yaxınlaşdım və dedim ki,
şah sağ olsun, Allah sizi bizim üstümüzdən əskik
eləməsin, görünür, bizim bilmədiyimiz bir səbəb
vardır ki, bu su yerin altından 16 arşından
hündürə qalxmır. Buyuruq sizindir, amma siz Avropa
torpaqlarında gördüyünüz və eşitdiyiniz
ixtiraların təkrarını firavan və abadlaşan
ölkəmizdə yaratmağın əvəzinə, bizim
alimlər, mühəndislər üçün faydalı
şəraitlər yaradın, qoyun, bizim əql sahibləri,
ustalar özləri təbiət elmlərinin sirlərini
öyrənsinlər, özləri ixtiralar eləsinlər və
onda sizin hökmdarlığınızın şanı və
şöhrəti də dünyaya yayılar. Şah mənim kəlamımı
doğru bildi, mühəndisləri əfv elədi və
ölkədə elmin inkişafına dair göstəriş verdi. İndi əziz dostlar, siz
ki, deyirsiniz təbiət boşluqdan qorxduğuna görə
su porşenin arxasınca yuxarı qalxır, mənə elə
gəlir ki, siz yanılırsınız. Təbiət
16 arşın hündürlüyündə boşluqdan zaddan
qorxub eləmir. Bunu öz təcrübəmdə
görmüş birisi kimi əminliklə deyə bilərəm,
hərçənd mən sizin bu işin sirrindən agah
olduğunuzu güman edirdim.
Bu sözləri deyərkən böyük fəxarət
hissi keçirirdim. Şərq elmini layiqincə təmsil
etdiyimə, qərblərə bixəbər olduqları bir
şeyi söylədiyimə görə qürur duydum. Nitqimi beləcə yekunlaşdırıb,
razılıqla camaata tərəf baxdım. Amma onlar məni alqışlamaq əvəzinə
gözləri bərəlmiş halda mat-məəttəl
üzümə baxırdılar. Bayaq
kürsüyə qalxmazdan əvvəl özüm necə
tutulmuşdumsa, indi də onlar beləcə heyrətli və
karıxmış görünürdülər. Mən təəccübləndim və
üzümü rəfiqimə sarı döndərdim. Amma o da eynilə hamı kimi donmuş idi.
Birdən kimsə “Kafir!” deyə bağırdı. Başqa bir səmtdən
“Yaramaz!” deyə söz atdılar və bir neçə saniyənin
içində camaatın bir hissəsi
qışqır-bağırtı salıb, məni hədələməyə
başladı.
Mən
heyrətlə kütlənin bir hissəsinin mənə ünvanlandırdığı təhqirləri və hədələri
dinləyərək onları mat-mat izlədim. Bu dəm cavan
oğlan cəld mənə yaxınlaşıb, dili
ağzında dolaşa-dolaşa dedi:
-
Müsyö, müsyö! Siz nə dediniz?
Siz nə etdiniz?
Mən
gözlərimi döyərək qorxmuş halda soruşdum:
- Nə
olub? Neylədim mən?
-
Müsyö, fəlakət, müsyö! Siz qadağan
olunmuş fikri söylədiniz, müsyö!
Mən təəccüblə
soruşdum:
- Nə? Nəyi? Mənim heç nədən xəbərim
yoxdu!
Cavan
oğlan halıma acıyaraq mənə
baxdı, sonra üzünü camaata çevirərək
onları sakitləşdirməyə çalışdı:
- Dostlar,
üzr istəyirəm, dostlar, rəfiqim Şərqdən gəlibdir,
kilsənin qadağalarından xəbəri yoxdur. Məsələni
böyütməyin!
Lakin rəfiqimə qulaq asan olmadı, kimlərsə
“tutun onu” deyə qışqırdı. Bu vaxt
otağın qapıları taybatay açıldı və
içəri dəbilqəli, metal libaslı, nizəli əsgərlər
daxil oldular. Onlar mənə
yaxınlaşıb, qoluma girdilər və məni bayıra
çıxartdılar. Küçədə
Paris əhlinin - qocaların, qadınların,
çocuqların heyrətli və ürəkyanğılı
baxışlarının müşayiətilə həbsxanaya
aparıldım. Xəcalətdən
sarsılmışdım.
Həbsxanada məni kimsəsiz otağa saldılar. Oturacaqda
oturub, baş verənləri bir-bir düşündüm və
harada nəyi səhv etdiyimi xatırlamağa
çalışdım. Bir qədər
keçmiş vaxt qapı açıldı və rəfiqim
içəri girdi.
-
Müsyö, üzr istəyirəm, müsyö - o, yalvararaq məndən əfv
istədi.
- Axı,
mən nə etdim? Mən nə dedim? - təlaşla
soruşdum.
-
Müsyö, kilsənin elmə aid qəbul etdiyi bir sıra
qadağalar var. Firəngistanda boşluğun
mövcudluğunu söyləmək olmaz. Siz isə
təbiətin boşluqdan qorxmadığını dilə gətirdiniz,
bununla da boşluğun mövcudluğunu iddia etmiş oldunuz.
- Mən,
axı, bilmirdim. İndi nə olacaq? Məni nə gözləyir? - həyəcanla
soruşdum.
- Fəlakət,
müsyö, fəlakət! Sizə mühazirədə
söz verməməliydim! - cavan oğlan
üzünü əlləri ilə qapayaraq dedi.
- İndi bəs mənim cəzam nə olacaq?
- Üzr
istəyirəm, müsyö, çox üzr istəyirəm -
o, əllərini üzündən çəkib, bir müddət
səssizcə üzümə baxdı və sonra astadan
pıçıldadı:
-
Ölüm hökmü, müsyö...
(ardı fevralın 11-də)
525-ci qəzet.-
2013.- 30 yanvar.- S.5.