Azərbaycan etnik
tolerantlığın nümunəvi məkanı kimi
Vətənimiz Azərbaycan yalnız yeraltı və yerüstü təbii sərvətləri ilə
deyil, həm də rəngarəng etnik tərkibinə görə qürur hissi doğurur. Uzun zamandır ölkəmizdə
müxtəlif dinə
və etnik mənşəyə malik
xalqlar dost, qardaş tək əl-ələ, çiyin-çiyinə bərabərhüquqlu
Vətəndaşlar kimi
yaşayırlar. Azərbaycan əzəl
gündən burada yaşayan hər kəsin doğma vətəninə çevrilib,
milli azlıqlar yerli xalqla qaynayıb-qarışıblar.
Qonaqpərvərlik, dostcanlılıq, sadəlik, xeyirxahlıqla yanaşı tolerantlıq
da Azərbaycan xalqına xas əsas mənəvi keyfiyyətlərdəndir. Xalqımız həmişə digər milli azlıqların öz dinlərini, dillərini və mədəniyyətlərini
yaşatmalarına, ənənəvi
fəaliyyət sahələri
ilə məşğul
olmalarına, onların
tarixinin qorunmasına çalışıb. Milli azlıqlarla
bağlı məsələ
dövlətin siyasətində
də prioritet istiqamətlərdən biri
kimi götürülüb.
Ümummilli lider Heydər
Əliyevin şəxsi
iradəsi və qətiyyəti ilə
1994-cü ildən sonra
bu siyasətin həyata keçirilməsinə
başlanılıb. Ulu öndərin
təşəbbüsü və göstərişi ilə milli azlıqların ədəbiyyat,
mədəniyyət, dil,
tarix və adət-ənənələrinin qorunub saxlanmasına, inkişaf etdirilməsinə
hüquqi zəmin yaradılıb. Bu məqsədlə müntəzəm
şəkildə maliyyə
yardımları da ayrılıb. H.Əliyev milli
ayrı-seçkiliyin qəti
əleyhdarı idi.
Görüşlərinin birində
bunu açıq şəkildə belə ifadə edib: “...Mən bu görüşü
milli azlıqların nümayəndələri ilə
görüş adlandırmaq
istəməzdim. Bu, Azərbaycanın,
Azərbaycan xalqının
nümayəndələri ilə
görüşdür...” Mərhum
prezident Azərbaycanda
yaşayan xalqları ölkənin ən başlıca sərvəti
adlandırırdı: “Biz Azərbaycan
deyəndə onun sərvətini, gözəl
təbiətini nəzərdə
tuturuq. Lakin bütün bunlarla
yanaşı, respublikanın
ən başlıca sərvəti əsrlərdən
bəri bu torpaqda yaşayan, öz taleyini, öz həyatını bu torpağa bağlayan, müxtəlif
millətlərdən olan,
müxtəlif dinlərə
etiqad edən adamlardır. Ölkə
nə qədər çox xalqı birləşdirsə, bir o
qədər də zəngin olar...” H.Əliyev tərəfindən əsası
qoyulan bu siyasi kurs hazırda
Prezident İlham Əliyev tərəfindən
uğurla davam etdirilir.
lll
Dövlət Statistika Komitəsinin
son məlumatına görə,
ölkəmizdə əhalinin
təxminən 90.6 faizini
təşkil edən azərbaycanlılardan əlavə, say nisbətinə
görə sıralasaq
– ləzgilər, ruslar,
ermənilər, talışlar,
avarlar, türklər,
tatarlar, ukraynalılar,
saxurlar, gürcülər,
kürdlər, tatlar, yəhudilər, udinlər
və digər daha azsaylı xalqlar – ingiloylar, xınalıqlılar, lahıclılar,
haputlular, əliklilər,
ceklilər, qrızlılar,
rutullular, kilitlilər
yaşayır. Bu xalqların əksəriyyəti
yalnız öz etnik tərkiblərindən
ibarət olmaqla kompakt şəkildə ayrıca yaşayış
məntəqələrində məskunlaşıblar. Hazırda ölkənin
şimal və şimal-qərb bölgəsində
etnik tərkibin əsas faizini təşkil edən (son statistikaya görə 278
min nəfər) Quba, Qusar, Xaçmaz, Oğuz, Qəbələ və digər rayonlarda bütövlükdə,
yaxud böyük əksəriyyəti ləzgilərdən
ibarət çoxlu sayda kənd mövcuddur.
Azərbaycanda sayı 150 mindən
artıq olan ruslar isə Bakıda, Sumqayıtda və Gəncədə, o
cümlədən kompakt
halda İsmayıllının
İvanovka, Gədəbəyin
Novosaratovka, Novoivanovka,
Qorelsk və Slavyanka, Goranboyun Rus Borisi, Şamaxının
Çuxuryurd, Qızmeydan
və Nağaraxana kəndlərində məskunlaşıblar.
Bu kəndlərdən əsası XIX əsrin ortalarında qoyulan və yaradıcısı
İvan Perşin şərəfinə adlandırılan
İvanovka daha məşhurdur. Kənddə əsasən çar hakimiyyəti dövründə
Qafqaza köçürülmüş
molokanlar yaşayır.
İsmayıllıda qədim
etnik xalqın məskunlaşdığı kəndlərdən
biri də Lahıcdır. Əsasının erkən orta
əsrlərdə qoyulduğu
ehtimal olunan kəndin əhalisinin – lahıclıların Sasanilər
dövründə Gilanın
Lahican əyalətindən
köçüb gəldikləri
güman edilir. Qədimdən Azərbaycanın
misgərlik və silah istehsalı mərkəzi sayılan, təbiəti ilə yanaşı, sənətkarlıq
tarixinə görə
turistlərin diqqət
mərkəzində olan
Lahıc kəndinin şərəfli tarix səhifələrindən biri
də Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin banisi Məmməd Əmin Rəsulzadəyə
mühacirətə getməmişdən
əvvəl-1920-ci ilin aprelində
əsl dost kimi sığınacaq verməsidir.
Bu faktın mövcudluğu
da ölkəmizdə
xalqların birlik və qarşılıqlı
həmrəylik mühitində
yaşadığına parlaq
sübutdur.
Etnik zənginliyinə
görə ölkənin
ən rəngarəng
rayonu hesab olunan Quba, adı
bəlli xalqların nümayəndələri ilə
yanaşı, azsaylı
nadir etnik toplumların
mövcudluğu baxımından
əsl palitranı xatırladır. Rayon ərazisində
yerləşən, nəinki
ölkəmizdə, bütün
dünyada tanınan,
99 faizi dağ yəhudilərindən ibarət
Qırmızı Qəsəbənin
280-300 ilə yaxın
tarixi var. Vaxtilə indiki İsrail ərazisindən İraqa,
sonra İrana, oradan isə xanlıqlar dövründə
Azərbaycana köç
etmiş yəhudilər
Qudyalçayın sol sahilində
məskunlaşıblar və
Quba xanı Fətəli xan tərəfindən onların
təhlükəsizliyi tam təmin
edilib. Ötən müddət ərzində
yəhudilərlə azərbaycanlılar
arasında qarşılıqlı
inam və etimad hökm sürüb, dostluq əlaqələri yaranıb.
Hazırda Qırmızı Qəsəbə inkişaf
etmiş, abad və gözəl bir yaşayış məskəni kimi xarici ölkələrdən
gələn qonaqların
da diqqətini cəlb edir.
Qubada
nadir etnik xalqın yaşadığı daha
bir ecazkar yaşayış məskəni
Qafqaz dağlarının
2400 metrlik zirvəsində
amfiteatrı xatırladan,
5 min illik tarixə malik olduğu güman edilən unikal Xınalıq kəndidir. Özlərini kətşlər (Xınalıq dilində müqəddəs) adlandıran
xınalıqlılar etnik
qrupu minilliklər boyu xalqımızın tolerantlığına borclu
olaraq öz dilini, adət-ənənələrini
bugünədək qoruyub
saxlamağı bacarıblar.
Qubadakı nadir xalqlar bununla
məhdudlaşmır. Rayon ərazisində Şahdağ milli etnik qrupuna aid edilən yergüclülər,
əliklilər, buduqlular,
ceklilər, qrızlılar,
haputlular və tatların məskunlaşdığı
eyniadlı kəndlər
də var.
Bu gün müxtəlif bölgələrimizdə – Lənkəran-Astarada
talışların, ermənilərin
işğalına qədər
Laçın, Qubadlı,
Zəngilan və Kəlbəcərdə kürdlərin,
Balakən, Zaqatala və Qaxda gürcülərin,
ingiloyların – (müsəlmanlaşmış
gürcü subetnik qrupu), avarların, saxurların, Oğuzda və Qəbələnin
Nic kəndində qədim
Qafqaz Alban tayfalarından
udinlərin (qeyd edək ki, bu
adda etnos hazırda yalnız Azərbaycanda mövcuddur) kütləvi şəkildə məskunlaşmaları
və bu xalqların hər birinin öz dilində danışmaq, ənənəvi dinlərinə
tapınmaq, özlərinə
aid hər şeyi qorumaq hüququna və müstəqilliyinə
malik olmaları Azərbaycan tolerantlığının
bəhrəsidir. Xalqımız həmçinin dili-dini bir qardaş Ahıska türklərinə
də XX əsrin 50-ci
illərindən qucaq açıb. 1944-cü ildə tarixi vətənləri – Gürcüstan
ərazisində yerləşən
Ahıskadan sürgün
edilən ahıskalılar
həmişə qayğı,
məhəbbət gördükləri
Azərbaycanı özlərinin
ikinci vətəni hesab edirlər. Fərqanə hadisələrindən sonra yenidən ölkəmizi pənah yeri seçən Ahıska türklərinin
burada sayı hazırda 100 mindən artıqdır.
Bütün sadalanan faktlar bu xalqların nümayəndələrinin özlərini
Azərbaycanda qətiyyən
yad hiss etmədiyinə,
onların respublikanın bərabərhüquqlu
vətəndaşları olaraq
milli kimliklərini qoruduğuna əyani sübutdur. Bir faktı da mütləq
qeyd etməliyik ki, hazırda Ermənistanla faktiki müharibə şəraitində
yaşamağımıza baxmayaraq,
ölkəmizdə təxminən
30 minə qədər
erməni yaşamaqda davam edir...
lll
Tanrı Azərbaycan adlı bu məmləkətdən
heç nə əsirgəməyib. Ona hər cür
qiymətli sərvət,
bərəkətli torpaq,
günəşli səma,
üstəlik üzügülər,
mehriban, zəhmətkeş,
qonaqsevər, edilən
pislikləri unudub yalnız yaxşılıqları
yadda saxlayan xeyirxah və hər cəhətdən dözümlü insanlar bəxş edib. Sülhü dəstəkləyən Azərbaycan
xalqı bu günədək erməni
işğalında olan
tarixi torpaqlarını
hərbsiz, danışıqlar
yolu ilə qaytaracağına inanır.
Hətta
ermənilərin bu qədər zülmündən
sonra da xalqımız yenidən onlarla əvvəlki kimi dostluq qurmağa
hazırdır. Çünki tolerantlıq, özündən
qeyrisinə də sayğı ilə yanaşmaq xalqımızın
qanındadır. Ölkəmizin
malik olduğu təbii sərvətlər
nə vaxtsa tükənə bilər,
amma genetik yaddaşımızda kök
salan ən ümdə milli sərvətimiz – digər
xalqlara bəslədiyimiz
sevgi, sayğı və tolerantlıq tükənməyəcək, əksinə,
paylaşmağı bacardıqca
daha da artacaq.
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.- 2013.- 30 yanvar.- S.6.