Vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafında əsaslı dönüş: QHT sektoruna
yüksək dövlət qayğısı
Hər bir demokratik cəmiyyətdə vətəndaş
cəmiyyəti institutlarının, eləcə də bu
institutların başlıca qüvvəsi olan qeyri-hökumət
təşkilatlarının xüsusi yeri və önəmi
var. Azərbaycan dövləti də öz növbəsində
bu sektorun inkişafına xüsusi diqqət və
qayğı ilə yanaşır. Ölkəmizdə vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşması və inkişafı istiqamətində
atılan addımların əsası məhz müasir Azərbaycan
dövlətinin banisi ulu öndər Heydər Əliyevin
zamanında qoyulub. Ümummilli liderin bu sahədə
həyata keçirdiyi böyük islahatlar əsasən
ictimaiyyətə bəlli olsa da, bu islahatların bəzi məqamlarına
diqqət çəkəcəyik.
Öncə
qeyd edək ki, bu yazı silsiləsində Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurasının sədri, Milli Məclisin
deputatı Azay Quliyevin fikirlərinə istinad olunur.
Məlum olduğu kimi, ötən əsrin 90-cı illərinin
əvvəllərində ölkədə yaranmış
siyasi və iqtisadi böhran gənclərin psixoloji və mənəvi
durumuna çox mənfi təsir etməklə yanaşı,
bütövlükdə cəmiyyətdə müəyyən
ideoloji boşluğun dərinləşməsinə səbəb
olmuşdu. Məhz bu boşluğu aradan qaldırmaq və gənclərin
üzləşdiyi problemləri həll etmək məqsədilə
Ulu Öndər Heydər Əliyev 1994-cü ildə Gənclər
və İdman Nazirliyini yaratdı. Bu
nazirlik bir çox gənc kadrların formalaşması, gənclərin
dövlət və vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğu prosesinə yaxından cəlb edilməsi, gənclərlə
işləyən qeyri-hökumət təşkilatlarına
maddi və təşkilati dəstəyin verilməsi istiqamətində
çox böyük rol oynadı.
Ölkədə
həyati əhəmiyyətə malik olan ictimai-siyasi sabitlik bərqərar
edildikdən sonra, 1995-ci ildə, Heydər Əliyevin rəhbərliyi
ilə hər kəsin başqaları ilə birləşmək,
hər kəsin istənilən birlik, o cümlədən
siyasi partiya, həmkarlar ittifaqı və digər ictimai birlik
yaratmaq və ya mövcud birliyə daxil olmaq hüququnu
özündə əks etdirən və həmin birliklərin
sərbəst fəaliyyətinə tam təminat verən yeni
ölkə Konstitusiyası qəbul edildi. Bundan ruhlanan gənclər
1995-ci ilin sonlarında vətəndaş cəmiyyəti təsisatları
arasında ilk konfederativ qurum olan, gənclər təşkilatlarını
bir araya gətirən və onların fəaliyyətini əlaqələndirən
Gənclər Təşkilatlarının Milli Şurasını yaratdılar. Bu
təşəbbüslər və təşkilatlanmalar Ulu
Öndərin 1993-cü ildə yenidən hakimiyyətə gəlməsindən
sonra yaranmış demokratik mühitin konkret nəticələrindən
biri idi.
1996-cı ildə Heydər Əliyevin birbaşa təşəbbüsü
ilə ümumrespublika gənclərinin 1-ci Forumu keçirildi
və gənclərin fəaliyyət platforması qəbul
edildi. MDB və Şərqi Avropa ölkələri
arasında Azərbaycan qədər gənclərə və
onların üzləşdiyi problemlərin həllinə diqqət
yetirən ikinci bir ölkə yox idi.
Ümumrespublika gənclərinin 1-ci Forumun bir illiyi ilə
əlaqədar, yəni 1997-ci ildə, Ulu Öndər Heydər
Əliyev bir qrup gənclə görüş keçirdi. A.Quliyev məqalələrinin
birində həmin görüşü belə
xatırlayır: "Həmin tədbir zamanı ulu öndər
bəzilərimizə çıxış üçün
söz verdi. Mən ilk dəfə
idi ki, bu dahi şəxsiyyətlə şəxsən
görüşdə olurdum. Mövzu həm aktual, həm
də məsuliyyətli idi: "Milli ideologiyanın
formalaşmasında gənclərin rolu". Dövrünə
görə çox aktual olan bu mövzuda, özü də bu
ideologiyanı gözəl bilən Heydər Əliyev kimi
böyük dövlət adamının qarşısında
çıxış edirdim. Çox diqqətlə
baxır və dinləyirdi. Yadıma düşəndə
indi də həyəcanlanıram...".
Həqiqətən də Heydər Əliyev vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğu istiqamətində
gördüyü işləri yerli səviyyədə məhdudlaşdırmadı
və bu prosesə nüfuzlu beynəlxalq təşkilatları
da cəlb etdi.
1997-ci ildə ulu öndərin birbaşa təşəbbüsü ilə
Azərbaycan hökuməti ilə
BMT-nin İnkişaf Proqramı (BMT İP) arasında
"Azərbaycan qeyri-hökumət təşkilatlarının
institusional inkişafı və vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğuna kömək" adlı birgə layihə
haqqında saziş imzalandı.
Bu sazişə əsasən 1998-ci ildə BMT
İP-nın QHT-lər üzrə Resurs və Təlim Mərkəzi
yaradıldı və bu mərkəz QHT Sektorunun sonrakı
inkişafında ciddi faktora çevrildi. 1998-ci ildə "Qrant
haqqında" qanunun qəbulu isə qeyri-hökumət təşkilatlarının
əsas maliyyə mənbəyinin qanun çərçivəsində
tənzimlənməsi məsələsini tam həll etmiş
oldu.
Vətəndaş cəmiyyəti institutları Ulu
Öndərin atdığı bu addımların tezliklə bəhrəsini
gördü və QHT-lərin institusional inkişafı sahəsində
beynəlxalq təcrübə Azərbaycanda tətbiq edilməyə
başladı.
A.Quliyev
bunu o dövrün şərtlərinə görə, ən
cəsarətli addım kimi qiymətləndirərək, o
zaman keçmiş sovet ölkələrindən heç
birinin hələ buna cəsarət etmədiyini bildirib:
"Ümumiyyətlə, Heydər Əliyevin siyasəti ondan
ibarət idi ki, gənclərə geniş meydan verilsin. 1999-cu ildə gənclərin 2-ci Forumunda
çıxış edən Heydər Əliyevin gənclərə
xitabən söylədiyi "Gənclər, bu dövləti
sizə etibar edirəm. Gələcək
sizindir!" ifadəsi bizi
daha da ruhlandırırdı, məsuliyyətimizi
artırırdı. Elə bu siyasətin nəticəsidir
ki, o vaxt gənclər hərəkatının fəallarından
olanların bir çoxu bu gün parlamentdə təmsil olunur,
onlardan yüksək dövlət vəzifəsi tutanları da
az deyil".
Ulu Öndərin vətəndaş cəmiyyəti quruculuğuna
verdiyi önəmin nümunəsi kifayət qədərdir. O zaman BMT-nin vətəndaş
cəmiyyətinə dəstək layihəsinin
qarşısında duran əsas vəzifələrdən biri
ayrı-ayrılıqda və pərakəndə şəkildə
fəaliyyət göstərən QHT-ləri bir araya gətirmək,
onların fəaliyyətini əlaqəndirə bilən
çevik bir mexanizm yaratmaq, bununla da ölkə QHT-lərinin
ümumi məsələlərdə həmrəyliyini və
iş birliyini təmin etməkdən ibarət idi. Həqiqətən
də həmin dövrdə QHT-lərin fəaliyyətinin əlaqələndirilməsi,
hökumət strukturları, beynəlxalq və donor təşkilatları,
eləcə də ictimaiyyətlə effektiv əlaqələrin
qurulması, onların bürokratik əngəllərdən və
təzyiqlərdən birgə müdafiə olunması, ictimai
sektorun və bütövlükdə vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafına hər cür
yardım göstərilməsi üçün konkret bir
şəbəkəyə və ya koalisiyaya böyük ehtiyac vardı.
Beləliklə,
vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu sahəsində
özünəməxsus təcrübə sayılan, QHT
ictimaiyyətinin güc mərkəzinə və güvənc
yerinə çevrilən Milli Qeyri-Hökumət Təşkilatlarının
Forumu (MQF) 1999-cu il iyunun 11-də 95 təşkilat tərəfindən
təsis edildi.
MQF-nin təsis
olunması ilə bağlı A.Quliyev bunları qeyd edib:
"Həqiqətən həssas bir tarixi dönəmdə təsis
edilən MQF fəaliyyətinin ilk aylarında ciddi problemlərlə
qarşılaşdı. Dövrün reallığı ondan
ibarət idi ki, "qeyri-hökumət təşkilatı"
ifadəsi bəzi hökumət rəsmiləri tərəfindən
mənfi qarşılanır, onlar müxalif qurum, antihökumət
(antidövlət)
təşkilatlar kimi qəbul edilir və bu səbəbdən
tədbirlərimizdə iştirak etməkdən və hər
hansı bir dəstək verməkdən imtina edirdilər.
Bütövlükdə, ictimaiyyətdə QHT fəaliyyəti haqqında
təsəvvürlər məhdud idi. Təbii
ki, belə şəraitdə effektiv çalışmaq, cəmiyyət
üçün zəruri olan işləri uğurla yerinə
yetirmək çox çətin idi.
Yalnız Heydər Əıiyevin birbaşa diqqət və
qayğısından, təşəbbüslərindən
sonra ölkədə QHT sektoruna olan münasibət və
yanaşma müsbət mənada xeyli dəyişdi, QHT hərəkatının
yeni bir inkişaf mərhələsi başlandı. QHT-lərin fəaliyyətinə
təkcə Bakıda yox, Azərbaycanın bütün
şəhər və rayonlarında sözün əsl mənasında,
"yaşıl işıq" yandırıldı".
Qeyd edək
ki, 2000-ci ildə isə "qeyri-hökumət təşkilatı"
termini ilk dəfə olaraq Azərbaycan qanunvericiliyinə gətirildi
və Milli Məclis tərəfindən "Qeyri-Hökumət
Təşkilatları" (İctimai Birliklər və Fondlar)
haqqında yeni qanun qəbul
edildi. Elə həmin ildə Milli Qeyri-Hökumət Təşkilatlarının
Forumu hökumətin, BMT İP və Dünya
Bankının texniki və təşkilati
dəstəyilə "Yerli QHT-lərin İnkişaf
Proqramı" layihəsinin icrasına başladı. Məhz
bu layihənin nəticəsində ölkə QHT-lərinin dəqiq
statistikası, ehtiyacları, güclü və zəif tərəfləri
öyrənildi, həmçinin
respublikanın 5 regionunda (Əli Bayramlı, Mingəçevir,
Şəmkir, Qəbələ, Quba) Regional QHT-lərin Resurs və
Təlim Mərkəzi, 53 rayonunda isə QHT-lərin Əlaqələndirmə
Mərkəzləri yaradıldı.
QHT-lər bu dövrdə milli proqram və layihələrin
hazırlanması və dəstəklənməsində
yaxından iştirak etdilər. 2001-ci ildə 15 müxtəlif sahə üzrə fəaliyyət
göstərən işçi qrupun hər birində 3 təşkilat
olmaqla, 45 QHT "Yoxsulluğun azaldılması və iqtisadi
inkişaf üzrə Dövlət Proqramının
hazırlanmasına öz
töhfəsini verdi.
2002-ci ildə
isə məqsədyönlü şəkildə "Anti
BTC" kampaniyası başlamış dünyanın 30-dan
çox ölkəsini əhatə edən 64 xarici QHT-nin fəaliyyətini
neytrallaşdırmaq məqsədilə Milli QHT Forumu
"BTC-yə dəstək və monitorinq beynəlxalq ictimai
koalisiyası"nı təsis etdi. A.Quliyev məqalələrində
bunu belə xatırlayır: "Bu məqsədlə biz, 3
QHT rəhbəri- Sabit Bağırov, Osman Gündüz və
mən Ulu Öndərin dəstəyi ilə Vaşinqtona səfər
etdik və BTC-nin qəti əleyhdarları olan bir sıra
ABŞ QHT-lərinə layihənin əsl mahiyyəti və
regionun sosial-iqtisadi inkişafında oynayacağı müstəsna
rol haqqında ətraflı məlumat verdik və onların
mövqeyində müəyyən dəyişikliyə nail ola
bildik. Daha sonra koalisiyaya onun missiyasını dəstəkləmək
üçün Gürcüstan və Türkiyə QHT-ləri
ilə birlikdə 300-dən çox yerli və beynəlxalq təşkilat qoşuldu və
bu istiqamətdə xeyli iş görüldü".
Bu illər ərzində ictimai sektor üçün
mühüm olan məsələlər barədə hökumətlə
daim müzakirələr aparılaraq, QHT sektorunun
inkişafı üçün dövlət proqramının
layihəsi hazırlanmış, yüzlərlə seminar və
təlimlər keçirilmiş, bu təlimlərdə
iştirak edən QHT təmsilçilərinin bilik və səriştəsi
xeyli artırılmışdı.
Digər
tərəfdən Ulu Öndər Heydər Əliyev QHT
nümayəndələrini Prezidentin yanında Əfv məsələləri
Komissiyası, Prezidentin yanında Sahibkarlar Şurası və
s. bu kimi bir sıra nüfuzlu dövlət qurumlarına
üzv təyin etməklə bir daha vətəndaş cəmiyyətinə
verdiyi önəmi, vətəndaşların qərar qəbulunda
yaxından iştirakını təmin etmək istəyini bir
daha nümayiş etdirdi.
Ümumiyyətlə, 2000-2003-cü
illərdə QHT-lərin konkret sahələr üzrə
ixtisaslaşması prosesi tam başa çatdı. Onlar
ölkəmizdə vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğu, demokratik və hüquqi dövlətin
formalaşması, Azərbaycanın dünya birliyinə
inteqrasiyası, insan haqlarının qorunması, sosial və
iqtisadi islahatların aparılması, qaçqın və məcburi
köçkün problemlərinin həll edilməsi, elm, təhsil
və mədəniyyət sahəsindəki boşluqların
aradan qaldırılmasına yardım etməklə 24 fəaliyyət
istiqamətini əhatə edə bildilər.
2003-cü ildə "Hüquqi şəxslərin Dövlət
Qeydiyyatı və Dövlət Reyesteri Haqqında" qanunun
qəbul edilməsi isə QHT hərəkatında yeni bir
canlanmaya və QHT-lərin qeydiyyatının
asanlaşdırılmasına səbəb oldu.
AQİL
525-ci qəzet.-
2014.- 2 aprel.- S.6.