“İndi gözlərinin
qabağındayam...”
Ürəyimin çatışmayan mitral qapaqlarının yaratdığı tövşüməni vecimə almamağa çalışıb, pilləkənlə hövlnak qalxıram.
Mehriban
və səmimi bir insanın – Xalq şairi Nəriman Həsənzadənin
nostaljisini dinləmək, sonra da oxucularımıza
çatdırmaq həvəsi hər qayğını üstələyib. Pillələrlə onun
yaşadığı ucalığa can atdığım zaman
ərzində beynimdə onun misralarını
dolandırıram:
Bu
dünya nərdivandı,
Qalxanda
mehribandı,
Enəndə
nə yamandı...
Elə
bil qapını da özü yox, üzünün nuru
açdı... Və həm də təkcə evinin yox,
ürəyinin qapısını da açdı
üzümüzə... Onun iş otağı elə
başdan-başa nostalji aurasına
bürünmüşdü, gözümə ilk sataşan da
yazı makinası oldu. Xalq şairi, noutbuku
olmasına rəğmən, hələ də
yazılarını makinada yazır. “Noutbukda
yazmağa hövsələm çatmır, makinaya adət eləmişəm,
neçə illərdir, belə işləyirəm. Bu
makinanın arxasına oturanda elə bil pianonun arxasına
keçirəm” – dedi. Və elə söhbətimizin əvvəlindəcə
təkcə özümün yox, elə
oxucularımızın da Nəriman Həsənzadənin
kövrək, duyğulu nostaljisinin sehrinə
qapılacağını sövq-təbii hiss elədim...
Anam
kirpiyiylə od götürürdü...
Nostalgiya mənim üçün daha çox insanlarla
bağlı anlayışdı. İnsanı
xatırlayanda məkan da yada düşür. İnsan çox dəyərlidir. Doğulduğum yerlərə gedəndə də
mütləq insanları axtarıram. Sonra
cığırları, bulaqları... Bu gün
də oralara gedəndə gözüm anamı gəzir
(kövrəlir). Anam çox gənc ikən, 26
yaşında dul qalıb, yenidən ailə qurmayıb, məni
böyüdüb...
Səadət
dağların qarlı başında,
Fəlakət
yerdəydi, göz qabağında..
Anam
qız yaşında, mən bir yaşında,
O da
ağlayırdı mən ağlayanda...
Göylər
bizə baxıb köks ötürürdü,
Göylər
uzaq idi Kür qırağından,
Anam
kirpiyiylə od götürürdü
Atam
qaladığı eşq ocağından...
Rayona,
anadan olduğum kəndə gedirəm, kim
qalıb ki? Ancaq dayım uşaqları, bibim uşaqları,
bacım uşaqları var... Başqa heç kim.
Ən əsası, anam yoxdu. Adam haraya qaçır həmişə? – anasının qucağına... Atası
ilə, qardaşı ilə görüşə
qaçır. Onlar olmayanda insan get-gedə
dəyişir. İndi çox darıxanda
özümdən qaçıram. Haradan
haraya qaçıram, onu bilmirəm. İnsan
özündən qaçır, yenə gəlir özünə
çıxır, qəribədir. Qaçmaq
deyəndə burada nifrətdən yaranan qaçışdan
söhbət getmir. Sadəcə, istəyirəm
özümdən qaçıb başqa bir aləmə gedim.
Bir atalar sözü var: keçən günə gün
çatmaz, calasan günü günə. Keçmiş
həmişə qiymətlidir. Çünki
orda uşaqlığın, gəncliyin, keçdiyin günlər,
sevgin, dostluq elədiyin adamlar, əyləncələrin
qalır. Vaxt gedir, bax, bu an da getdi. Məşhur
bir ifadədə deyildiyi kimi: hər şey zamana baxır,
zaman heç nəyə baxmır.
İnsanın
iki həyatı var: cavanlıq və qocalıq. Cavanlıq nadanlıqdı, qocalıq da
peşmançılıq. Qocalıqda
deyirsən, kaş, gənclikdə belə eləməyəydim.
Amma istər-istəməz eləyirsən, eləməlisən...
Gənclikdə səhv buraxırsan, sonra da səhvlərini
düzəldə-düzəldə yaşayırsan. Bəşəriyyət
bu vəziyyətdədi. Niyə bu qədər
qurban kəsirlər? Günah yumaq
üçün. Hamının
günahı olur. Ancaq bir var günahı
qəsdən eləyəsən, bir də var xəbərin
olmaya. İnsan ikili varlıqdı: instinktdən və
intellektdən ibarətdir. Cavan olanda instinktin
hakim olduğu bədən başı arxasınca aparır.
Elə ki yaş ötür, bədən zəifləyir,
intellekt artır, baş güclənir, filosof olur.
“Ruhani”
çalınanda xatirələr selində axıram...
Musiqi də nostalgiya yaradır. “Ruhani” çalınanda xatirələr
selində axıram elə bil, uşaqlığımı
xatırlayıram: Köç yaylağa qalxırdı,
gecikmişdim. Anam çığırırdı,
yalvarırdı... Dayım mənə bir “quşburnu”
çarıq tikmişdi ki, ayağımı daşlar əzməsin...
Yaylaqda dəyə tikirdilər, keçələrin
üstünə dolu yağırdı... Çəhlimdə
ayaqyalın hamıdan qabaqda mən gedirdim... Çoxlu yemlik
yığmışdım... Qonşumuz Səməd babanı
hirsləndirəndə qəsdən Nəriman demirdi, “Larman”
deyirdi mənə... Yaylaq... Köç... Sürü... Anam
sac asıb xamralı bişirir... Bostana qarpız
oğurluğuna gedirdik... Sinifdə Məhər əlini dəftərinin
üstünə hasar kimi qoyurdu ki, yazını
köçürə bilməyim... Sağsağan qurudumuzu
daşımışdı... Şər
qarışırdı... Anamın məzarı üstündə
ağlayırdım..
Bir dəfə
Seyid Bayramovu qardaşı oğlunun toyunda “Ruhani” havasına
oynayan gördüm... Düz bir saat oynadı,
yorulmadı. Oyun ədəları indi də
gözümün qabağından çəkilmir. “Ruhani” elə bil onun əyninə
biçilmişdi. Seyid qağa o toyda “Ruhani”yə abidə
qoydu elə bil... Gərək bu oyun havası üçün
doğulasan, adət-ənənələrimizi görmək
azdı, bunu yaşayasan, iliyindən, canından-qanından gələ...
İçim ağlayırdı o oynadıqca, çünki mənim
tərcümeyi-halımı oynayırdı...
Bəxtim gətirib ki, Allah həmişə
qarşıma yaxşı adamlar çıxarıb. Qələm
dostlarımı unutmuram, onları tez-tez xatırlayıram.
Xəlil Rza, Məmməd Araz, Hikmət Ziya, Tofiq Mütəllibov,
Cabir Novruz, Əli Kərim, Tofiq Bayram... Bunlar ədəbiyyatı
yaradan adamlar idi. Yoxdular... Fəxri Xiyabana
gedirəm, görürəm hamısı ordadı. Vaxtı ilə cavan vaxtı gecə səhərəcən
işləyirdim. İndi işləyə
bilmirəm, ürəyim ağrıyır. Zaman o zaman deyil. Nizami Gəncəvi
yaxşı deyir ki, bu dünya ifritə dünyadı, hər
şeyi bəxt həll eləyir, istedad yox.
Mən bəxtimdən
şikayətçi deyiləm
Bəxtim gətirib ki, Allah həmişə
qarşıma yaxşı adamlar çıxarıb. Böyük yazıçı
Mir Cəlal Paşayev kimi... Moskvada Qorki adına
Ədəbiyyat İnstitutunu bitirib ikinci ali təhsil diplomu ilə
(birinci diplomumu Gəncə Pedaqoji İnstitutunda
almışdım) Bakıya qayıtmışdım. İş axtarırdım. Təsadüfən
Mir Cəlal müəllimlə görüşdük, sən
demə, imzamla tanış imiş,
şeirlərimi oxuyurmuş. Dedi ki, nə axtarırsan? Dedim,
iş. Dedi: “İş axtarma, adam axtar. Adam da mən.
Gəl universitetin aspiranturasına”. Beləcə 1961-ci ildə Mir Cəlal müəllim
mənim tale yolumu təyin etdi. Bu yol məni
ucalara apardı...Mir Cəlal Yazıçılar
İttifaqından aldığı ikiotaqlı evi (bu evə qədər
İttifaqdan heç nə almamışdı) aspirantına,
yəni, mənə bağışladı, evləndirmək
istədiyi oğluna isə başqasından borc pul
götürüb kooperativə yazıldı. Qırx ildən artıqdı ki, mənəvi atam
Mir Cəlalın mənə hədiyyə etdiyi bu evdə
yaşayıram...İstedadın olması da hələ hər
şeyi həll eləmir. İstedada da gərək sahib
çıxan ola. Bir
yaşım olanda atamı, 23 yaşımda anamı itirmişəm.
Mir Cəlalın simasında mənəvi
atamı tapdım. O mənə o qədər
yaxşılıqlar elədi, amma bir dəfə də bunu
yadıma salmadı. İlahi bir şəxsiyyət idi...
Taleyimi
müəyyənləşdirən işıqlı şəxsiyyətlərdən
biri də Heydər Əliyev idi... Heydər Əliyev şairi
şairdən, yazıçını yazıçıdan
qoruyurdu, “bir-birinizə xeyirxah olun” deyirdi...
Qarşıma çıxan nadir adamlardan biri də məşhur
türk şairi Nazım Hikmət idi. Mən Moskvada oxuyarkən 4-5 il qonşu olduq. Çox səmimi münasibətlərimiz
vardı, o mənə “canım, şəkərim” deyərdi,
mən ona “Nazım Can”. O qədər təvazökar,
sadə, açıqürəkli, rəsmiyyətdən uzaq
insan idi ki... Saysız-hesabsız xatirələrim
var onunla bağlı...Moskvada Peredelkino adlanan
yazıçılar şəhərciyində qalırdıq.
Nazım Hikmət də orada məskunlaşmışdı.
Böyük şairimiz Xəlil Rza da orada olurdu.
Mən Xəlili çox istəyirdim, şəxsiyyət
olaraq əvəzsiz adam idi. Xəlil
qızğın, alovlu şair idi. Bir dəfə
söhbətimiz oldu. Xəlil deyirdi ki, Mayakovski kimi yazmaq
lazımdı: qışqıra-qışqıra. Mən
deyirdim ki yox, Yesenin kimi yazmaq lazımdı:
pıçıltıyla, sakitcə. Sonra dedik
ki, gəl Nazımdan soruşaq bunu. Sualımı
dinlədikdən sonra Nazım pəncərənin
qarşısına gəldi, böyük Səməd
Vurğunun “Şair, nə tez qocaldın sən”
misrasını yavaşca pıçıldadı. Sonra
dedi ki, canım, ananızla necə
danışırsınızsa, elə yazın. Adam anası ilə
qışqıra-qışqıra danışır? Sevgi ilə,
yavaş-yavaş danışır. Onda rəhmətlik Xəlil
dedi ki, siz şeirinizdə:
Şərqdən
gəlirəm,
Şərqin
dərdlərini bağıra-bağıra
gəlirəm...
Sən
yanmasan,
Mən
yanmasam,
Biz
yanmasaq,
Necə çıxar qaranlıqlar aydınlığa?
-deyə qışqıra-qışqıra
yazmısınız.
Nazım
cavab verdi ki, canım, o Mayakovski ruhlu
şeiri yazdım ki, lazım olanda oxusunlar...”
Mənim
nostalgiyam daha çox Gəncə ilə bağlıdır
Düzdür, Bakı dünyanın ən gözəl
şəhərlərindəndir, son dövrlər də
çox böyük zövqlə tikilir, Bakı ilə fəxr
edirəm. Amma köhnə Bakı üçün də
darıxıram hərdən. Hardasa
köhnə evləri sökürlər, elə bil həm də
mənim xatirələrimi sökürlər.
İçərişəhərə gedib girirəm, elə
bil orda hər daş, hər divar bir nağıl
danışır... Amma mənim ruhumun şəhəri
Gəncədir. Gəncəyə şeir də
yazmışdım. Ora ilk məhəbbət
beşiyim olub, ora eşq yuvasıdır. Gəncənin
tayı-bərabəri yoxdu, suyu da, havası da gözəldir.
İndi Gəncə də dəyişib. Ancaq Gəncə adı gələndə indi də
özümdə olmuram. Şeir
görüşlərim də, dəli vaxtım da, ağıllı
vaxtım da, gəncliyim də, sevgim də hamısı Gəncə
ilə bağlıdır. O şəhər nə qədər
müqəddəsdir! Orda mərhum
yoldaşım Sara ilə mən eyni evdə qalırdıq.
O mənim yeznəmin qohumu idi, mən də bacımgillə
qalırdım. Onu göndərirdim ki, get filan
qıza de, mənim ondan xoşum gəlir. Gedib
qayıdıb qızların hamısını pisləyirdi.
Mən ona doğma adam kimi baxırdım.
Onda bilmirdim onun ürəyində mənə sevgi var.
Çox ilahi bir qız idi Sara... Xoşbəxtlik düz
gözümün qarşısında imiş... Onu heç kim əvəz eləyə bilməzdi... Sara həm də mənim uşaqlıq
yoldaşım idi. Kişi ilə qadın
bir yerdə yaşayır, sonradan ana ilə bala kimi bir-birinə
doğmalaşır. Məhəbbətdə
qürur olmaz. Sevəndə bir-birinə güzəştə
getməlisən...
Hayanda durum ki, görəsən məni?
Tarixi mövzularda yazmağı sevirəm, amma ümumiyyətlə,
keçmişlə yox, bugünlə və gələcəklə
yaşayan adamam. Tarixi əsər yazan tarixi
köçürürsə, bu, tarixi əsər deyil. Tarixi onsuz da bizdən əvvəl yazıblar. Həm də tarixdən təkcə külü yox,
odu götürmək lazımdır. Odu da
kül saxlayır. Deməli, odu da
külü ilə bərabər götürmək
lazımdır ki, sönməsin. Bizim
tariximiz çox zəngindir. Yazılmamış
hələ nə qədər mövzumuz var. Sovet
dövründə tariximiz səhv yazılıb, bizi
aldadıblar. Məsələn, mən uzun
illər bilməmişəm ki, Nuru paşa gəlib
Bakını xilas edib.
İstərdim
gələcəkdə məni elə Nəriman Həsənzadə
kimi – “Nuru paşa”, “Atabəylər”, “Pompeyin Qafqaza
yürüşü”, “Midiya sarayı” kimi əsərlərimlə,
bir də Saraya yazdığım şeirlərlə
xatırlasınlar:
Elə dayanırsan, elə baxırsan,
Elə bil qarşında quru bir daşam...
İpək saçlarını öpüb oxşayan
Elə bil nə vaxtsa mən olmamışam...
Hayana getdimsə səhər ya axşam,
Aradın sən məni, gördün sən məni.
İndi gözlərinin qabağındayam,
Hayanda durum ki, görəsən məni?
Sevinc Mürvətqızı
525-ci qəzet.-
2014.- 19 aprel.- S.21.