"Payız
duyğuları"
Müasir
Azərbaycan ədəbiyyatı
nəsillərin və poetik üslubların əlvanlığı
ilə seçilir.
Son zamanlar folklora, aşıq poeziyasına, poetikada folklor üslublarına
maraq güclənsə
də, fəlsəfi-intellektual
poeziya nümunələri
də öz nüfuzunu qoruyub saxlamaqdadır. XX əsrdə
bu təmayülün böyük
R.Rzadan başlanan, B.Vahabzadə, Ə.Kərim,
F.Qoca, M.Araz və başqalarının
yaradıcılığından keçib gələn ənənə və
forma-üslub təmayülünü
istedadla davam etdirən nümayəndələrdən
biri də Naxçıvan
ədəbi mühitinin
yetirməsi olan Xanəli Kərimlidir.
Onun müxtəlif illərdə
"Ay işığında" (1998),
"Anamdan məktub"
(2001), "Bu da bir nağıldı..."(2004), "Mənə elə gəlir ki..." (2008),
"Duyğularım, düşüncələrim", "Mənim könlüm bir ümmandır"(2011)
və s. kitabları işıq üzü görüb. Mən onun "Qanun" nəşriyyatında yenicə
çap olunmuş
"Payız duyğuları" kitabı
haqqında dəyərli
oxucularla öz fikirlərimi bölüşmək
istəyirəm.
Xanəli Kərimlinin "Payız duyğuları" adlı
şeir kitabı xalqın, vətənin problemləri ilə yanıb qovrulan, qeyrətə, mübarizəyə
səsləyən şair
qəlbinin çırpıntıları,
hayqırtısıdır. Kitabın ilk vərəqlərindən başıbəlalı
Vətən üçün
yanan bir ürəyin ağrılarını
duymaq o qədər də çətin deyil. O, Vətənin
bir şair oğlu kimi yaşadığımız
ölkənin və millətin ağrı-acılarını
öz könül prizmasından keçirib ulu sözə çevirir. Bu sözlər
misra-misra şeirlər
içində püxtələşir
və cilalanır.
Akademik İsa Həbibbəyli Xanəli Kərimli yaradıcılığına
yüksək qiymət
verərək yazır : "Xanəli Kərimli yeni dövr Azərbaycan şeirində
vətəndaşlıq lirikasının
əsas yaradıcılarından
biridir".
Xanəli Kərimli yaradıcılığı
daha çox qəm üstündə köklənib. Amma bu qəm heç də insanı ümidsizliyə
aparmır. Bu qəm insanı mübarizliyə, şücaətə,
cəsarətə, inkişafa
səsləyir. Adamı
yaltaqlığın, məddahlığın
dərəcəsinə enməməyə,
bəşəri mənlik
və sədaqət anlamına sadiq qalmağa, bu cür insani keyfiyyətlərin ucalığına
qalxmağa səsləyir:
Hələ bir kimsədən
minnət çəkmədən
Beləcə bir ömür yaşayıram mən.
Odu səngiməyən şam
ürəyimi,
Ey Vətən, səninçin
daşıyıram mən.
Xanəli
Kərimli sinəsində
söz göyərdən şairdir.
Onun poeziyası söz əzabından doğulur.
O, əzabla yazır, onun şeirlərində şair qəlbinin iztirabı poetikləşir,
bu şeirlər oxucunu da iztirab
aləminə çəkib
aparır. Xanəli Kərimlinin iztirabı
poetik iztirabdır. Şairin "Şeir yazmazdan əvvəl" adlı şeirini oxuyanda bunun şahidi oluruq:
...Acından ağrı çəkən
qurd kimi fırlanıram
yazı masamın yanında.
Bir şeirim doğulunca
ya dəli oluram, ya ölü
ömrümün, günümün
o anında
Şairin
poeziyasının əsas
fikir xəttini insan
azadlığı müəyyən
edir. Azad şüur, azad qəlb, azad vətən, azad torpaqdır onun lirik qəhrəmanının
ali niyyəti:
Qoy bilsin ki, bu
zamanın
Neçə-neçə qılınc ağız,
Köksü ümman mərdi vardı.
O mərdlərin "Azad Vətən"
"Azad dövlət" adlı böyük
dərdi vardı.
Torpağı yağmalanmış, milləti
didərgin düşmüş
şairin könül
fəryadıdır bu
misralar. Qəlbi hər zaman
vətənin xoşbəxtliyi,
çiçəklənməsi ideyası ilə döyünən şair öz keçmiş əcdadları; Dədə
Qorqudu, Babəki, Koroğlunu heç zaman unutmur. Onların qəhrəmanlıqlarından,
yüksək mənəviyyatından
vətənpərvərliklərindən,
yenilməzliklərindən dərs almağa səsləyir .
Min illər bəşərin
beynində, şürunda yuva
qurmuş məkr, hiylə ağılla çarpışmaqdadır. Neçə-neçə talelərin yolunda sərt qaya kimi durur, neçə-neçə
arzuları puç edir. Şair də " Məni
qınamasın" şeirində bütün bunları dilə gətirir. Bənd-bənd misralarının
ovqatına köklənir:
Əyri
xətlər kimi əyri adamlar
Birləşə bilirlər istədiyi an.
Paralel xətlər tək düz adamlarsa
Birləşə bilmirlər heç vaxt, heç zaman.
Şairin
"Hələ nələr
var" , "Pul",
"Dilək" "Qorumalıyıq",
"Ləkə gətirmə"
və sadaladıqca adlarını sadalamaq istədiyin şeirlərini
oxuduqca göz önündə bugünün
mənzərələri canlanır.
Bugünümüzdə yüklənən beynimizin ağrı-acıları misralar içində ah-ufla boylanır. Şərəfi, namusu, mənliyi,
ləyaqəti misralardan
boylanan Xanəli Kərimlinin şeirlərini
oxuduqca oxumaq istəyirsən. Bu sanballı
şeirlərin içində
məsum insan taleyindən nigaran şairin
məddahlığa, yaltaqlığa,
qorxaqlığa, cəhalətə
boyun əyməyən qürurlu ilhamı var.
O, şeirlərində ikiüzlü,
yaltaq, yalançı,
özlərini xoşniyyətli
kimi göstərən,
bəzən ziyalı
cildinə belə girə bilən insanların da iç üzünü açıb, onlara inanmamağı tövsiyə
edir:
Sən ey mənə gülən bədxah,
mənim nədir
günahım?
Hər kəsin bir taleyi var,
hər kəsin bir qisməti.
Allah sənə bağışlayıb
min sifəti, dövləti,
Əvəzində alıb səndən ləyaqəti, isməti.
Xanəli
Kərimlinin bir çox şeirlərində
elmi bilgilərlə, təbiət hadisələrinə,
təbiətin rəngarəngliyinə
aid yüksək bədiiliklə
yazılmış misralara rast gəlmək olur. Heç şübhəsiz, bu misraların canlı, inandırıcı olması
onun təbiətin vurğunu olmasından irəli gəlir.O, eyni zamanda həyatımıza,
məişətimizə, insani
münasibətimizə, təbiət
hadisələrinə bir
araşdırıcı kimi
də baxır. Onun şeirlərində təbiət hadisələrinə,
onun dəyişkənliyinə,
bəzən fəlakətlər,
bəzən də xoş günlər gətirməsinə diqqət
çəkir:
Təbiət müqəddəs məhək
daşıdır
Bu müqəddəsliyə yol
tapmalıyıq.
Hərdəndə onunla baş-başa
qalıb
Arınıb, durulub saflaşmalıyıq..
Digər
bir şeirində də
təbiətin gözəlliyi,
rəngarəngliyi, insanda
xoş əhval-ruhiyyə
yaratması fikri bədii bir şəkildə öz ifadəsini tapır:
Çaylar da kövrəlib
dindirsən əgər
Bir giley dastanı bağlayacaqdır.
Mənsiz
qəribsəyən Məcnun
söyüdlər
Əl vursam hönkürüb ağlayacaqdır.
Burada şair
sözlərlə, anlayışlarla
təbiət lövhələrini
ortaya qoya bilir və oxucunun
xəyalında həqiqətən
də bu təsirin canlı surətini yarada bilir. Burada şairin yaratdığı canlı
assosiyalar vasitəsilə
istəyinə nail olur.
Bizi təbiətin dəyişkən
xarakterini və ülviliyini, təkrarsız
gözəlliklərini görməyə
çağırır.
Ümumiyyətlə, təbiilik, səmimiyyət
şairi oxucularına
sevdirən əsas cəhətlərdəndir. Ömür
yolunu, əsərlərini
oxuduqca bir daha şahid olursan ki, onun həyatı və yaradıcılığı biri-birini tamamlayır. Artıq dünya ədəbi tənqidində də
belə bir fikir hakimdir ki, hansı yazıçı öz həyatını yazırsa,
yaşadığı hissləri
qələmə alırsa,
o, oxucuya daha çox yaxın olur. Xanəli Kərimlinin şeirlərinin,
poemalarının mövzuları yad bir dünyanın həyatından
deyil, yaşadığımız
həyatdan, gördüyümüz
mühitdən götürülüb.
Buna görə də
onun əsərlərinin
hamısında şairin
ürək döyüntüsü,
həyatın bir parçasını görürük.
Xanəli Kərimlinin janrları, mövzuları rəngarəngdir, oxunaqlıdır. Onun məhəbbət mövzulu şeirləri də, təbiəti vəsf edən poetik nümunələri də təbii, səmimi şair qələmindən süzülüb gəlir, sevilə-sevilə oxunur. Şairin şeirlərinin dilinin səlis, rəvan və axıcı olduğunu xüsusi qeyd edən filologiya elmləri doktoru Adil Bağırov yazır: "Xanəli Kərimlinin deyim tərzi sərrast, düzüm tərzi bitkindir. O, yaradıcılığında dilimizin tükənməz bədii ifadə vasitələrindən ustalıqla ifadə edərək şeirlərində yüksək ifadəlilik, obrazlılıq yaradan, emosional fikirləri, sadə, aydın, yığcam bir dillə ifadə edir, doğma dilimizi özünün qürur mənbəyi sayır".
"Payız duyğuları" kitabında yer alan şeirlər bir daha Xanəli Kərimlinin geniş yaradıcılıq marağını göstərməklə bərabər, eyni zamanda, şairin yüksək bədii estetik zövq və istedadını da üzə çıxarır. Zəngin klassik ənənələrimizə söykənən, eyni zamanda aktual sosial-mədəni mövzulara müraciət edən Xanəli Kərimli şeirləri elə bu səbəbdən geniş oxucu kütləsinin sevgisini qazanıb və gələcəkdə də bu sevginin sönməyəcəyinə inamımız böyükdür.
Aypara BEHBUDOVA
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Naxçıvan Dövlət Universiteti Elmi Kitabxanasının direktoru
525-ci qəzet.-
2014.- 23 aprel.- S.8.