Bəs indiyə
qədər biz haradaydıq?!
Sivilizasiyalı dünya
düşdüyü şokdan
hələ də heç cür özünə gələ
bilmir. Belə ki, Rusiya dövləti Ukrayna ərazisinin bir hissəsini anneksiya etdi. Xüsusilə də hamını çaş-baş
salan hallardan biri odur ki, indiyə
kimi bu dövlətlər
arasında ərazi iddiaları baxımından
böyük gərginlik
yox idi və
çoxdan "üfürülüb
körükləndirilən" millətlərarası münaqişə
ocağı da közərmirdi.
Özünü hazırda
yeni tarixin yaradıcısı
rolunda hiss edən V.
Putin qeyd-şərtsiz olaraq
abır-həyadan tamamilə
uzaq hərəkət
edir və bütün bəşəriyyəti
Üçüncü Dünya müharibəsinə başlamaqla
şantaj edərək,
üzünə böyük
bir həzzlə tüpürür. Axı,
Rusiyanın bu addımı hədəf olaraq yalnız Ukraynaya qarşı yönəlməyibdir. V. Putin üçün
vacibi odur ki, həqarətli hərəkətləri
ilə bütün Avropanı, Amerikanı və digər demokratik dünya ictimaiyyətlərini aşağılasın.
Deqeneratlar tərəfindən
idarə edilən Rusiya indi hadisələrin
tempini itirə bilməz. Təcavüzün
daxili məntiqi (əgər, bu kəlməni irrasional hərəkətləri izah
etmək üçün
ümumiyyətlə uyğun
saymaq mümkündürsə)
Rusiyanı onun uğurla başladığı
hücum hərəkətlərini
davam etdirməyə tərəf itələyir
və bu gedişatda sonrakı təcavüzün hansı
istiqamətdə aparılması
heç də vacib əhəmiyyət daşımır. Əlbəttə,
ekspansiya ilk növbədə
o yönümdə genişləndiriləcəkdir
ki, orada ya zəif müqavimət gözlənilir, ya da ümumiyyətlə heç
bir qarşıdurma gözlənilmir.
Məsələn, "Dnestryanı
Moldova Respublikası" yönümündə.
Axı, bu "respublikanı" idarə
edən Tiraspol şaykası
da "ölkənin" Rusiya
Federasiyasının tərkibinə
daxil edilməsi ilə bağlı prosedurlara başlamağı
xahiş edibdir. Kremlin
emissarları Moldova Respublikasına
aid olan digər bölgədə - Qaqauziya
muxtar ərazisində
də əhali arasında süni şəkildə çaxnaşma
və iğtişaşlar
salır, üsyan əhval-ruhiyyəsini yaradırlar.
Xüsusən də ona görə ki, bu Muxtar qurumun Ali Hakimiyyət orqanı - Xalk Topluşu hələ Ukraynaya qarşı edilmiş təcavüzə qədər
qərar qəbul edibdir ki, əgər,
Moldova Avropa İttifaqına
daxil olsa, və yaxud Rumıniya
ilə birləşsə,
onda Qaqauziya Moldova Respublikasından ayrılacaq.
Hal-hazırda isə orada "Qaqauziya ordusu" yaradılmaqdadır.
Ukraynanın şərq
əyalətlərində qurtarmaq
bilmədən davam edən ara qarışdırmalar
və fitnəkarlıqlar
barədə mövcud
olan faktları isə təkrarlamaq istəmirəm.
Gürcüstan ərazisində
yaradılmış "Cənubi
Osetiya Respublikası",
yəni, rusların işğal etdikləri Sxinvali əyaləti də bir neçə
il bundan öncə Rusiya Federasiyasına qatılmaq "istəmişdi".
Axı, bu təəccüblü deyilmi
ki, Şimali Qafqazda yerləşən, ruslar tərəfindən idarə
olunan və Rusiyanın tərkib hissəsi olan Şimali Osetiya-Alaniya Respublikasına müstəqillik
vermək yerinə, Rusiya bu respublikanın
sərhəddinin o biri
üzündə - Gürcüstan
ərazisində "müstəqil"
Osetiya adlanan oyuncaq "dövlət"
yaratdı. Lakin bu
"dövlətin müstəqilliyi"
azömürlü oldu.
Belə ki, "müstəqil
Krım Respublikası"nın
yaradılması kimi,
"müstəqil Cənubi
Osetiyanın" qurulması
da onun Rusiya Federasiyasının tərkibinə
tamamən qatılmasının
aralıq variantı idi. Amma "Cənubi Osetiya Respublikasının"
Rusiyaya birləşdirilməsi
sərbəst muxtar qurum kimi yox,
yalnız Alaniya Respublikasının tərkib
hissəsi olaraq həyata keçirildi.
Ancaq heç
də elə düşünmək lazım
deyildir ki, V. Putin "cüdohiriyyəsi"nin
(rus politoloqu Andrey Piontovski Rusiya dövlətini Müəmmər
Qəddafinin "cəmahiriyyəsinə"
iqtibasən belə adlandırmışdır) iştahası
yalnız keçmiş
Sovetlər İttifaqının
sərhədləri çərçivəsində
məhdudlaşır. Belə
ki, Fələstin İnformasiya
Mərkəzinin www.palestine-info.ru saytında yerləşdirilmiş
publikasiyalardan məlum
olur ki, Həmas terrorçuları tərəfindən
idarə olunan Qəzza bölgəsi də, Fələstin Muxtariyyatı Mərkəzi
Hökumətinin iradəsinin
əksinə olaraq, Rusiya ilə birləşmək məsələsini
müzakirə edir. Bu
nədir belə?! Yoxsa, "Avrasiya İttifaqı" adlanan layihənin icrasımı
sürətlənir?
Amma o cür
"müstəqil" ərazilərin
Rusiyaya birləşdirilməsinin
qanuniliyini dünyada heç kəs tanımaq istəmirsə,
bəs onda necə olsun? Rusiya Gürcüstanda işğal etdiyi regionların "müstəqilliyinin"
tanınmasnı Sakit okeanda
yerləşən iki
ada dövlətdən
- Nauru və Tuvaludan
- altı il
bundan əvvəl satın ala bildi. Belə yerdə deyərlər ki, sən bu dövlətlərdəki
həşəmətə və
qüdrətə bir bax! Krımın anneksiya edilməsinə isə bu dəfə
yalnız təcavüzkar
Rusiyanın özü
tərəfindən yaradılmış
"Dağlıq Qarabağ
Respublikası", "Dnestryanı
Moldova Respublikası", "Cənubi Osetiya Respublikası" və
"Abxaziya Respublikası"
kimi qondarma qurumlar yox, həmçinin
dörd "xalis"
dövlət - Ermənistan,
Qazaxıstan, Qırğızıstan
və Belarus respublikaları
da haqq qazandırdı.
Bu dövlətlərin prezidentləri
V. Putini "Krım xalqının" (?!) təyini-müqəddərat
hüququndan istifadə
etməsi münasibətilə
təbrik etdilər.
Qazaxıstanla bağlı
vəziyyət demək
olar ki, qismən və yaxud müəyyən
qədər aydındır;
indiyə kimi məsələni süründürən
prezident N. Nazarbayev, Qazaxıstanın
şimal əyalətlərində
yaşayan əhalinin böyük əksəriyyətinin
etnik rus olduqları barədə ona inandırıcı izahlar edildikdən sonra dərhal sözəbaxan rəhbərə
döndü. Digər
sözlə desək,
Vilnüs sammitinin başlanğıcına qədər
Ukrayna və Avropa Birliyi arasında assosiativ üzvlük barədə saziş imzalamaq niyyətində olan, amma yalnız V. Putinin ultimativ tələbindən sonra bu fikirdən "vaz keçən" prezident V. Yanukoviç kimi o da zorakılığa
məruz qaldı.
Bunun V. Yanukoviç üçün
nə ilə bitdiyini indi biz hamımız yaxşı
bilirik. Odur ki, zənnimizcə,
cənab N. Nazarbayev üçün
bu haqda həqiqətən də ciddi fikirləşməyə
dəyər.
Krımın Rusiyaya ilhaq olunmasından sonra Ermənistanın atdığı addım,
bu baxımdan digər "xalis" dövlətlərin etdiyi
hərəkətlərlə müqayisədə bir qədər böyük maraq doğurur. Serj
Sarkisyan anlamalıdır ki, o, V. Putinlə birgə bütün demokratik dünya ictimaiyyətinə
qarşı bir sırada durmaqla, uzun illər ərzində Qərb ictimaiyyətinin şüuruna
uğurla yeritdiyi və ermənilərin xeyrinə işlədiyi nağılları həmişəlik
unutmalıdır. O nağılları
ki, harada ermənilərin
"avropa əsilli və xristian inanclı" millət olaraq, guya Qarabağda
Avropa sivilizasiyasını
"Asiya əsilli və
vəhşi müsəlman"
azərbaycanlılardan müdafiə
edib qoruması haqqında sərsəm-sərsəm
danışılır. Ermənistan
prezidentinin özünü
mənəvi və siyasi cəhətdən belə könüllü intihar etməsinin yeganə məntiqi izahı ondan ibarətdir ki, V. Putin yəqin
ki, Ermənistan tərəfindən
"Rusiya Krımının"
de-yure tanınmasının
əvəzinə "Rusiya
Krımının" analoqu
olan "Ermənistan Dağlıq Qarabağının"
müstəqilliyini rəsmi
olaraq tanımaq barədə qarşılıqlı
təəhhüd götürübdür.
Nə qədər
ki, qırmızı düymə
basılmayıb, deməli,
bizi Apokalipsis hələ haqlamayıbdır.
Lakin artıq indi inamla demək mümkündür ki, təcavüzkarlıq,
arsızlıq və demaqoqiya əsl mənada birləşib əməlli-başlı vakxanaliya
məclisi qurubdur. Həqiqətənmi bunların
hamısı gözlənilməz
şəkildə peyda
olub ortaya çıxıbdır? Biz bunu
yalnız siyasətçilərdən,
diplomatlardan və çox şeyə bələd olub fikir söyləyən ekspertlərdən yox, ilk növbədə öz-özümüzdən
soruşmalıyıq: Hörmətli
xanımlar və cənablar, bəs indiyə qədər biz haradaydıq?! Və həqiqətənmi biz indiyə
kimi nələr baş verdiyini görmürdük və anlamırdıq?
Ola bilsin
ki, çoxları həqiqətən
də anlamırdı.
Ancaq aramızda kifayət qədər böyük sayda belə düşünənlər
də vardı ki,
"bu gün quldur mənə toxunmadı, yan keçdi və mən hələ ki, sağ-salamatam. Deməli, hər şey öz qaydasındadır".
Bəlkə, indi olsa da başa düşməliyik ki, "sağ-salamat"
qalmaq üçün
şanslarımız artıq
tamamilə tükənmək
üzrədir. Və elə bir vaxt
gəlib çatıbdır
ki, hamımız sıx
birləşməliyik və
həddini tamamilə aşmış yaramazı,
bütün məsrəflərə
baxmayaraq, layiq olduğu yerinə qoymalıyıq.
Mən bu dəfə Moskoviyanın
(Böyük Moskva Knyazlığının)
əvvəlcə Böyük
Novqorodu, digər müstəqil rus knyazlıqlarını və
həmçinin tatar xanlıqlarını nə
cür məhv etməsi haqqında, sonra Polşa Krallığı və Böyük Litva Knyazlığından
ibarət Reç Pospolita federativ dövlətini, Krım, Qafqaz və Orta Asiya ölkələrini necə
işğal altına
alması barədə
təfsilatı ilə
danışmaq istəməzdim.
İndi yalnız müasir
və guya "başqa", "demokratik"
Rusiya dövləti haqqında, eləcə də hamımızın ona bu hoqqaları çıxarmaq üçün
verdiyimiz imkanlar barədə danışmaq
istərdim. Beləliklə,
sıra ilə bir-bir sadalayaq.
Rus separatçılarının
yaratdıqları "Dnestryanı
Moldova SSR" qondarma dövləti
(SSRİ-nin süqutundan
sonra - 5 noyabr 1991-ci ildən etibarən "Dnestryanı Moldova Respublikası"
adlanır) 25 avqust
1991-ci ildə öz
"müstəqilliyini" elan etdi. 2006-cı ildə
"Dnestryanı Moldova Respublikasında"
onun Rusiya ilə birləşdirilməsi
məqsədi ilə
referendum keçirildi. Bu "ümumxalq səsverməsi"
lap yaxınlarda Krımda
referendum adı altında
keçirilmiş analoji
məzhəkə ilə
iki damcı su kimi bir-birinə
bənzəyir. Onların
nəticələri də
qeyd-şərtsiz olaraq
bir-birinə oxşardır;
belə ki, hər iki "dövlətdə"
guya əhalinin böyük əksəriyyəti
Rusiya ilə birləşməyin lehinə
səs veribdir.
Erməni separatçıları
tərəfindən yaradılmış
"Dağlıq Qarabağ
Respublikası" adlanan
qondarma qurum da 1991-ci ilin sonunda eyni
şəkildə Azərbaycandan
ayrılaraq öz
"müstəqilliyini" bəyan etdi. Hərçənd, erməni
yaraqlıları "güclü
mərkəzin" dəstəyi
ilə hələ
1988-ci ildən başlayaraq
bu regionda etnik təmizləmələr
aparmışdılar (əvvəllər
Qarabağda yaşamış
800 min nəfər sakindən
hazırda burada yalnız 140 min nəfər
əhali qalmışdır).
1992-ci ilin fevral ayında isə erməni hərbi birləşmələri Rusiyanın
366-cı motoatıcı alayı
döyüşçülərinin iştirakı ilə Xocalı şəhərinin
dinc əhalisinin vəhşicəsinə və
kütləvi qırğınını
təşkil etdilər.
Bu faciə zamanı heç kəsə - hətta qadın və uşaqlara da rəhm edilmədi.
1994-cü ilin yazında
Ermənistan-Azərbaycan ərazilərinin
artıq yeddidə birini işğal etmişdi. Bu vəziyyətlə
bağlı Birləşmiş
Millətlər Təşkilatının
Təhlükəsizlik Şurası,
Avropa Şurası və Avropa Birliyinin ən nüfuzlu qurumları səviyyəsində müvafiq
rezolyusiyalar qəbul olunmuşdur. Həmin sənədlərdə Ermənistan
ordu hissələrinin
Azərbaycan ərazilərindən
qeyd-şərtsiz olaraq
çıxarılması barədə
tələblərin qoyulmasına
baxmayaraq, bu təcavüzkar ölkə
işğal etdiyi torpaqları hələ ki
öz xoşuyla geri qaytarmaq istəmir. "Dondurulmuş"
Qarabağ münaqişəsinin
nizama salınması istiqamətində ATƏT-nin
Minsk qrupunun iyirmi ildən artıq davam edən səyləri də heç bir fayda vermir. İlk növbədə ona görə ki, Rusiya bu problemin həllində
destruktiv mövqe tutub. Hələ bu az imiş
kimi, Rusiya və Ermənistan ərazilərində Azərbaycana
qarşı fəaliyyət
göstərən mərkəzlər
yerləşdirilib. Rusiya
və Ermənistan dövlətlərinin himayəsi
altında işləyən
həmin mərkəzlər
bir sıra digər Azərbaycan ərazilərini də - ələlxüsus etno-linqvistik
azlıqların kompakt
yaşadıqları rayonları
Azərbaycandan qoparmaq
üçün iş
aparırlar.
Rusiyanın dəstəyi
ilə yaradılmış
"Cənubi Osetiya Respublikası" da "Dağlıq
Qarabağ Respublikası"
və "Dnestryanı
Moldova Respublikası" kimi
analoji addım atdı və 1992-ci ildə özünün butaforik müstəqilliyini
bəyan etdi.
2006-cı ildə "Cənubi
Osetiya Respublikası"
Rusiya Federasiyası ilə birləşmək
barədə "xalq
istəyini" izhar etdi. Digər hallarda olduğu kimi, Rusiya bu
dəfə də oxşar hərəkət
etdi. Belə ki, 2008-ci
ilin avqust müharibəsindən istifadə
edib Gürcüstana qoşun yeritdi və "Cənubi Osetiya Respublikasını"
ilhaq etməzdən öncə onun "müstəqilliyini" de-yure
tanıdı.
İndicə təqdim
etdiyimiz bu fikirləri təxminən
kəlməbəkəlmə "Abxaziya Respublikası" barəsində də demək olar; Abxaziya 1994-cü ildə Gürcüstandan ayrılaraq
öz "müstəqilliyi"
haqqında Bəyannamə
qəbul etdi. 1995-ci ildə Rusiya Federasiyasının tərkibinə
daxil olmaqla bağlı "arzusunu"
bildirdi. "Müstəqilliyi"
Rusiya tərəfindən
rəsmi şəkildə
2008-ci ildə tanındı
(axı, belə olmazsa, sonra onu Rusiyaya necə birləşdirmək olardı?!).
Doğrudan da Rusiyanın
belə hərəkətləri
o qədər yeknəsəqdir
ki, hətta artıq maraqlı deyil. Odur ki, indi bir qədər
başqa tipdən olan misallara müraciət edək.
1995-ci ilin iyulunda
Potsdam Konfransı və
bu mötəbər tədbirdə qəbul edilmiş qərarların
50 illiyi təntənə
ilə qeyd olundu. Həmin qərarlardan birinə əsasən Şərqi Prussiyanın şimal hissəsi 50 illik müddətə idarə
edilmək üçün
SSRİ-nin nəzarəti
altına verilmişdi.
Məhz idarə edilmək üçün
verilmişdi. Amma SSRİ-nin
tərkibinə daxil edilməsi məqsədilə
və xüsusən də 15 müttəfiq respublikadan biri olan Rusiyaya qatılması
üçün verilməmişdi.
İkinci Dünya müharibəsinin
qalib dövlətləri
50 ildən sonra yenidən bir yerə yığılmalı
və bu vilayətin sonrakı taleyini həll etməli idilər. Həll etməli idilər, ancaq bir yerə yığılmadılar.
Çünki ötən
50 il ərzində SSRİ və
onun varisi Rusiya dövləti bu məmləkətin etno-demoqrafik vəziyyətini,
toponimiyasını və
sair vacib amilləri büsbütün
dəyişibdir. Litva Respublikası
da daxil olmaqla dünyada heç bir dövlət buna etirazını bildirmədi.
Beləliklə, Litva hazırda
Rusiyanı yalnız şərqdən
yox, həm də qərb tərəfdən hiss etmək
"məmnuniyyətinə" malikdir.
Rusiya 1999-cu ildə
ikinci çeçen-rus
savaşına (1999-2009) başladı.
Niyə görə mən şərhlərə
birinci savaşdan yox ikincidən başladım? Çünki
Rusiya 1994-cü ildə
birinci çeçen-rus
savaşına (1994-1996) başlayan
zaman öz təcavüzkar
hərəkətlərinə bəraət qazandırmaq
üçün deyə
bilərdi ki, ölkənin
ərazi bütövlüyünü
qorumaq naminə belə addım atmağa məcbur olubdur. Lakin 1996-cı ildə
isə Xasavyurd sazişi adlanan razılıq imzalanmışdı
və bu razılığa əsasən
Çeçenistan İşkeriya
Respublikasının qəti
hüquqi statusu - müstəqil dövlət olması və yaxud Rusiya
Federasiyasının subyekti
olaraq qalması məsələsi referendum və
ya plebesit yolu ilə 2000-ci ilin sonuna kimi
həll olunmalı idi. Bununla yanaşı,
1997-ci ildə Rusiya Federasiyası və Çeçenistan İçkeriya
Respublikası arasında
Sülh və Dövlətlərarası münasibətlər
haqqında saziş də imzalanmışdı
(hamımız yaxşı
başa düşürük
ki, Federasiyanın mərkəzi
hakimiyyəti Federasiya
subyektləri ilə belə sazişlər imzalamır). Beləliklə,
Çeçenistan İçkeriya
Respublikası keçid
dövrü statusuna
malik olan dövlət
törəməsinə çevrildi.
Doğrudur, onda hələ ki tamamilə müstəqil dövlət
olmamışdı, amma şübhəsiz
ki, artıq Rusiya Federasiyasının da subyekti
deyildi.
Biz həmişə
öncədən yaxşı
bilirik ki, Rusiya rəhbərlərinin verdiyi
vədlər və atdığı imzalar hansı dəyərə malikdir. Biz bunu onda da bilirdik, lakin real olaraq elə bir mühüm
hərəkət etmədik
ki, çeçen xalqının
fiziki məhvinin qarşısı alınsın,
onun mənəvi cəhətdən olduqca ağır şəkildə
təhqirinə son qoyulsun.
Rusiya ikinci dəfə savaşa başlayıb İçkeriya Respublikasına
soxulandan sonra bu ərazini yalnız işğal etməklə kifayətlənmədi.
Moskva çeçen xalqının
azadlıq və müstəqillik uğrunda
apardığı mübarizəni
diskreditasiya etmək və çeçenləri
"islam fundamentalistləri"
(özülçüləri) qismində göstərib qələmə vermək
qərarına gəldi.
Bu niyyəti həyata
keçirmək üçün
Rusiya Federal Təhlükəsizlik
Xidməti çeçen
müqavimət hərəkatının
rəhbərliyinə yeritdiyi
Kremlin təsir agentlərinin
vasitəçiliyi ilə
2007-ci ildə Çeşenistan
İçkeriya Respublikasını
"ləğv etmək"
və onun yerinə hansısa "Şimali Qafqaz Əmirliyi" yaratmaq yönümündə təşəbbüs
və səylər göstərdi. Çeçenistan
İçkeriya Respublikasının
sürgündə (xaricdə)
fəaliyyət göstərən
Hökumətinin göstərdiyi
əks səylər nəticəsində bu planın üstü açılıb ifşa
edildi. Buna baxmayaraq, V.
Putinin Çeçenistana
rəhbər təyin
etdiyi əlaltısı
- R. Kadırov kriminaliteti
hal-hazırda bu ölkəyə nəzarət
etməkdə davam edir. 2008-ci ildə isə Rusiya, bundan əvvəl göstərdiyimz kimi, digər Qafqaz ölkəsinə - Gürcüstana
hücum etdi.
Dnestryanı ərazi,
Qarabağ, Şərqi
Prussiya, İçkeriya,
işğal edilmiş
Gürcüstan əyalətləri...
Bu torpaqların təcavüzkarlar
tərəfindən zəbt
olunması hallarına
sivilizasiyalı dünya
son vaxtlara kimi tamamilə etinasızlıq
göstərməsə də,
eyni zamanda həmin faktlara lazımınca diqqət yetirib adekvat dəyərləndirmək üçün
müvafiq iradə də nümayiş etdirməyibdir. Biz sadəcə
olaraq, yalan və ədalətsizliklə
yan-yana yaşamağa
vərdiş etmişik,
kiminsə ağrılarına
və kiminsə də həyasızlığına
məhəl qoymadan qonşuluqda həyat sürməyə öyrəşmişik.
Hamımız gözləyirdik
ki, müsibət və
bədbəxtlik gətirən
şər qüvvə
basmarlayıb doyacaq və bundan sonra rahat olub
sakitləşəcəkdir. Lakin o, doymadı və sakitləşmədi.
İndi isə
Ukrayna didilir, onun ərazi bölgələri həyasızcasına
ilhaq olunur. Yenə nələr baş verməlidir ki, beynəlxalq hüquq qaydaları və beynəlxalq öhdəliklər
daha da mənasız kağız parçalarına
çevrilməsin, Rusiya
və onun əlaltısı olan Ermənistan isə qonşu dövlətlərin
ərazilərində işğal
etdikləri torpaqlardan
nəhayət çıxıb
rədd olsunlar?! Bəlkə də elə bir vaxt
gəlib çatıbdır
ki, təcavüzkarların hərəkətlərinə rəğmən,
doğrudan da adekvat tədbirlər tətbiq edilməlidir, başqa sözlə desək, ən sərt və ən tələbkar ölçülər
qəbul olunmalıdır.
Gördüyümüz kimi, elə adekvat ölçülər yalnız
Krımın anneksiyası
ilə bağlı olmamalıdır...
P.S: Məqalə
Litvanın www.balsas.lt xəbərlər
portalında 22 mart 2014-cü il tarixində dərc olunub. Publikasiyanın internetdə yerləşdirildiyi
link: http://www.balsas.lt/naujiena/781638/o-kur-buvome-iki-siol
Litva dilindən
tərcümə edəni
Mahir HƏMZƏYEV
Litva Azərbaycanlıları
Cəmiyyətinin sədri,
Litva-Azərbaycan
Assosiasiyasının təsisçisi
İmantas MELYANAS (Vilnüs)
Litva tarixçisi və etnoloqu,
Litva-Azərbaycan
Assosiasiyasının
prezidenti
525-ci qəzet.-
2014.- 10 aprel.- S.5.