Azərbaycanın mənəvi-mədəni
irsinin qorunması yolunda atılan böyük addımlar
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Azərbaycan-UNESCO
əməkdaşlığı müstəvisində ən
önəmli yerlərdən birini İçərişəhər
tutur. Möhtəşəm abidələrlə, misilsiz mədəni
irs nümunələrilə dolu olan bu əsrarəngiz məkan
artıq xeyli zamandır ki, Azərbaycan-UNESCO işbirliyi sayəsində
beynəlxalq miqyasda geniş təbliğ olunur və müasir
səviyyədə qorunur. Tarixinə nəzər salanda
aydın görmək olar ki, İçərişəhərin
belə yüksək səviyyəli münasibətə və
Azərbaycanın da belə bir dəyərli mədəniyyət
xəzinəsi ilə qürur duymağa haqqı var.
İçərişəhər
– Şəhər üzərində Şəhər, Şəhər
içində bir məkandır. Onun unikallığı
bundan ibarətdir ki, öz infrastrukturu və yaşayış
massivləri ilə birgə canlı orqanizm kimi
mövcudluğunu davam etdirir. İçərişəhərdə
1300-dən artıq ailə yaşayır, 18 otel, yüzdən
artıq ticarət və iaşə obyekti, bir neçə
muzey, muzey ekspozisiyası fəaliyyət göstərir.
Minillik tarixə malik İçərişəhər – Qədim
Bakı Azərbaycan dövlətçiliyinin rəmzi
sayılan qədim Şirvanşahlar dövlətinin
paytaxtı olub və bütün Yaxın Şərqin qədim
iqtisadi, mədəni mərkəzlərindən biri hesab
edilib.
MƏHƏMMƏD
MƏSCİDİ
Məhəmməd
məscidi İçərişəhərin ən qədim
islami dövr abidələrindəndir. Məscid binası
onunla yanaşı duran minarəyə nisbətən daha qədimdir.
Abidənin şimal fasadında giriş qapısının sol
tərəfində ərəb dilində “Rəhmli və mərhəmətli
Allahın adı ilə. Bu məscid binasının tikilməsini
“Ustad ər-rəis Məhəmməd b. Əbubəkr əmr
etmişdir. Tarix: h.471 = 1078/79-cu il” yazısı həkk olunub.
Bu tarix Şirvanşah I Fəribürzün hakimiyyət illərinə
təsadüf edir. Həmin dövrdə şəhər
administrasiyasının başçısı rəis
adlandırılırdı. Minarənin stalaktit balkonunun karnizi
altında ərəb dilində yazılmış kufi xətli
kitabə yerləşir. Məşhur ərəb alimi kufi xəttinin
mahir tədqiqatçısı Əbd əl-Həyy Həbibi
Qafqazda olan kufi yazılarının xətt xüsusiyyəti
(paleoqrafiya) haqqında danışarkən bu yazını təkrarolunmaz,
dünyada analoqu olmayan yazı kimi təqdim edir.
QALA
DIVARLARI VƏ LABİRİNT KÜÇƏLƏR
Orta əsrlərdə
qədim Bakı ikiqat Qala divarları ilə əhatə
olunmuşdu və möhtəşəm müdafiə
istehkamını xatırladırdı. Qala divarlarını
bir-birindən dərin xəndək ayırırdı.
Düşmən hücumu zamanı xəndək su ilə
doldurulurdu. Birinci qatı keçən düşmən su ilə
qarşılaşırdı və başına od
yağırdı. Divarların ikinci qatının
hündürlüyü 8-10 metr, eni 3,5 metr təşkil edir.
Şirvanşah III Mənüçöhrün (1120-1160-ci illər)
əmri ilə inşa edilən qala divarının içində
olan bütün binalar (Şəhristan) taktiki və strateji
baxımdan müdafiə xarakteri daşıyırdı.
İri meydan və enli küçələrin içəriyə
doğru getdikcə kiçilib sıxlaşması və
qapalı məkana (dalana) dirənməsi şəhər əhalisinin
bütün gücü ilə müdafiə işinə cəlb
olunmasından xəbər verirdi.
SIRA
TAĞLI DİNİ-MEMARLIQ KOMPLEKSİ – BƏDİİ
DAŞ YONMA SƏNƏTİ NÜMUNƏLƏRİ MUZEY
EKSPOZİSİYASI
Sıra
tağlı dini-memarlıq kompleksi yerləşən ərazidə
1960-cı illərdə arxeoloji qazıntı aparılan zaman
bir neçə mədəni təbəqə
aşkarlanıb. 8 metr dərinlikdə səkkizguşəli,
ortası oyuq olan daş sütun aşkar edilib. Sütunun ortasındakı
oyuqda od izləri var idi. Alimlərin fikrincə bu
tapıntı atəşpərəstlik dövrünə
aiddir. XII əsrin mədəni təbəqəsində 50-dən
artıq qəbir aşkar edilib. Qəbirlərdə adi vəziyyətdə
yerləşdirilmiş insan skeletlərindən başqa,
qarma-qarışıq tökülmüş insan sümükləri
də var idi. Şübhəsiz ki, bu, adi qəbiristanlıq
yeri olmayıb. Burada fəxri dəfn mərasimləri
keçirilib. Küt tökülmüş insan sümüklərinin
uzaq ölkələrdən gətirildiyi güman edilir. Orta əsrlərdə
bu tip fəxri dəfnlər sufi şeyxlərinə məxsus
Xanəgahların ərazisində keçirilib. Xanəgahlar
orta əsrlərdə karvan-ticarət yollarının üzərində
tikilirdi. Xanəgahlar sufi şeyxlərinin
yaşadıqları və fəaliyyət göstərdikləri
yerlər idi. Daş üzərində bədii daş yonma Azərbaycan
xalqının dekorativ-bədii
yaradıcılığının yüksək inkişaf
etmiş sahələrindəndir. Memarlıq abidələri
üzərində ornament sənəti memorial abidələrdə
yazı ənənələri ilə sıx
bağlıdır. Orta əsrlərdə bədii daş yonma
memarlıq abidələrində və məzar
daşlarında geniş tətbiq olunurdu. İstedadlı
ustalar, nəqqaşlar, xəttatlar abidənin bədii tərtibatı
ilə yanaşı, yazılardan da istifadə edirdilər.
Yazılar bədii tərtibatın mühüm, ayrılmaz bir
elementinə çevrilirdi.
ÇİN
MƏSCİDİ
2011-ci ildə
XIV əsrin abidəsi olan Çin məscidində Azərbaycanda
ilk dəfə “İçərişəhər” Tarixi Muzeyinin
numizmatik ekspozisiyası açılıb. Azərbaycanın
dövlətçilik tarixinin əsas atributlarından biri olan
sikkələrdən ibarət bu ekspozisiya qoruqda yerləşən
Çin məscidində ərsəyə gətirilib. XIV əsrin
abidəsi olan Məscid Şirvanşahlar sarayının
yaxınlığında yerləşir. Məhəlli xarakter
daşıyan Çin məscidi bir otaqdan ibarətdir.
Ekspozisiyanın yaradılması zamanı dövlətimizin 8
guşəli gerbi forması əsas götürülərək,
daxili interyerdə cürbəcür əşyaların
quruluşunda istifadə edilib. Əsas mövzu eramızdan əvvəl
III – eramızın XIX əsrin I yarısına qədərki
dövrü əhatə edən Azərbaycanın sikkə zərbi
işidir. Bütövlükdə 2500 illik tarixə malik olan
dövlətçilik ənənələrini özündə
əks etdirən ekspozisiyada həm öz şəhərlərimizdə,
həm də əcnəbi ölkələrdə zərb edilən
sikkələr, iki dəfinə nümunələri xüsusi
dizayna malik olan vitrinlərdə nümayiş etdirilir. Sərgilənən
material İçərişəhərdə arxeoloji
qazıntılar zamanı aşkar olunmuş sikkə nümunələridir.
Burada pula qədərki əmtəə nümunələri,
XIX əsrdə Azərbaycanda dövriyyədə olan əcnəbi
dövlətlərin sikkə nümunələri vardır. Hər
bir vitrinin daxili dizayn işində sikkələrlə
yanaşı, müvafiq dövrlərə aid olan cürbəcür
maddi-mədəniyyət nümunələri – saxsılar, mis
qablar, silah, bəzək əşyalarından da istifadə
olunub. Ekspozisiyada interaktiv materiallar kimi 2 ədəd yeni tərtib
edilmiş xəritədən də istifadə olunur. Xəritədə
ən qədim dövrlərdən Azərbaycan ərazisində
intensiv fəaliyyət göstərən zərbxanalar, xarici
ölkələrdə aşkar edilən sikkələrin
topoqrafik məlumatı öz əksini tapıb.
ARXEOPARK
Qədim
bağ kompleksindəki arxeo-parkda müxtəlif illərdə
açılmış üç arxeoloji qazıntı sahəsi
vardır. Qazıntılar nəticəsində torpaq
altından yeraltı gizli yol, qayada ovulmuş su yolları, kəhriz
və təsərrüfat quyuları, təndir yerləri,
müxtəlif dövrlərə aid memarlıq tikililəri
aşkarlanıb. Arxeoloji tədqiqatlar nəticəsində
buradan şəhərin sosial-iqtisadi və mədəni həyatını
əks etdirən unikal maddi-mədəniyyət abidələri
– keramik və fayans təsərrüfat qabları, metal alətlər,
şirli və şirsiz (monoxrom, polixrom) qab qırıqları,
boşqab, bardaq və qara çıraqlar aşkar olunub.
Qayaüstü təbəqəyə qədər
qazılmış qazıntı sahəsindən, həmçinin
qayada ovulmuş bir neçə təsərrüfat
quyuları açılıb. Qazıntı sahəsi ərazisindən
şimal-cənub istiqamətində uzanan üstü tava
daşlarla örtülmüş yeraltı yol da
aşkarlanıb. Yeraltı yol, 1925-ci ildə arxeoloq
V.M.Sısoyev tərəfindən Qız Qalası
qarşısında aşkarlanmış yeraltı yolun, həmçinin
Multan karvansarasının altından keçən həmin
yeraltı yolun bir hissəsi olub Qoşa Qala qapılarına
doğru gedir. Yeraltı yol iki hissədən ibarət olub məqsədyönlü
tikilib. Yeraltı yolun aşağı hissəsində bir-birinə
keçirilmiş tüng (keramik) borulardan ibarət su kəməri
uzanır.
KİÇİK
KARVANSARA
“Kiçik
Karvansara” və ya “Xan Karvansarası” adlanan abidə XII əsrdə
Came məscidinin kompleksinə daxil olmuş ali təhsil
ocağı – Mədrəsə binasıdır. Üç tərəfdən
açıq eyvanlarla əhatə olunmuş hücrələr
Mədrəsədə təhsil alan tələbələr
üçün nəzərdə tutulmuşdu. Tələbələr
Mədrəsədə təhsil alır, həm də orada
yaşayırdılar. Tələbələrin təhsil haqqı
məscidin vəqf əmlakından gələn gəlir
hesabına ödənilirdi. İldə 4 dəfə Mədrəsələrdə
imtahan keçirilirdi. İmtahandan kəsilən tələbə
Mədrəsədən xaric olunurdu. Analoji komplekslər İrəvan
və Dərbənd şəhərlərində də
mövcuddur. XV əsrin sonu XVI əsrin əvvəlində bina
Karvansara kimi istifadə olunub. Karvansaralar orta əsr şəhərlərində
mehmanxana funksiyasını daşıyan qonaq evləri idi.
Burada qalan qonaqların həm özlərinin, həm də
mallarının təhlükəsizliyi təmin olunurdu. Bu
gün ölkə əhəmiyyətli abidədə
İçərişəhərin Konservasiyası üzrə
Master Planına əsasən əsaslı şəkildə bərpa-konservasiya
işləri aparılıb, tarixi abidəyə öz əvvəlki
möhtəşəmliyi qaytarılıb. Burada
yaradılmış İncəsənət mərkəzində
Azərbaycanın milli sərvəti sayılan sənətkarlıq
nümunələri: xalçaçılıq, ağac oyma,
dulusçuluq, zərgərlik, milli geyimlər, dekorativ
yaşıllaşdırma və digər tətbiqi sənət
işləri sərgilənir.
AĞA
MİKAYIL HAMAMI
Ağa
Mikayıl hamamı XVIII əsrdə Şamaxı sakini
Hacı Ağa Mikayıl tərəfindən İçərişəhərin
cənub-qərb tərəfində, əsas küçələrdən
biri olan Kiçik Qala küçəsində tikilib.
Hamamın yerləşdiyi əraziyə sakinlər arasında
hamamçılar məhəlləsi də deyilir. Otaqların
daxili quruluşu öz genişliyi ilə digər hamamlardan fərqlənir.
Soyunma və yuyunma otaqları kvadrat formalıdır. Otaqlar
dörd mərkəzi dayaq sayəsində böyük
kompozisiya təşkil edir. Hamamın memarlıq
kompozisiyası proporsional təyin olunan yaruslara bölünən
çatma formalı tağlar, qübbələr və
günbəzlərlə ifadə olunub. Azərbaycan
Respublikasının Nazirlər Kabineti tərəfindən təsdiq
edilmiş “Bakının tarixi mərkəzinin konservasiyası
üzrə ətraflı Baş Plan”ına əsasən
İçərişəhərdə yerləşən
Ağa Mikayıl hamamında bərpa işləri
aparılıb.
VAQİF
MUSTAFAZADƏNİN EV-MUZEYİ
Vaqif
Mustafazadə (1940-1979) görkəmli Azərbaycan caz bəstəkarı
və pianoçusudur. Vaqif Mustafazadə dinləyiciləri
öz orijinallığı, mahir ifa tərzi və
özünə məxsus harmonik dillə fəth edirdi. O, ilk dəfə
cazda Azərbaycan muğamlarından istifadə edib və Azərbaycan
cazının banilərindən biri olub. Çoxlu sayda caz
kompozisiyaları və oranjimanların müəllifi olaraq,
V.Mustafazadə simfonik və kamera musiqisi də yazırdı.
1989-cu ildə yaradılmış muzeydə 1214-dən
artıq eksponat toplanıb. Bunlar Vaqif Mustafazadənin incəsənət
əsərləri, məişət və şəxsi əşyaları
və həmçinin ona aid olan fotoşəkillər,
afişalar, qramplastinkalar, müxtəlif sənədlərdir.
Ü.HEYDƏROVA
525-ci qəzet.- 2014.- 9 avqust.- S.25.