Bütpərəst ərəblər
Ruhlar
kütləşdikdə bütlərə ibadət edir.
Eduard
Şyure
Dünyanın
ən möhtəşəm dinlərindən olan İslam əksəriyyəti
köçəri və yarımköçəri qəbilələr
olub səhralarda yaşayan, yalnız az bir qismi oturaq həyat tərzi
keçirən ərəb qəbilələri arasında
meydana gəlmişdir. Qonşu xalqlar onlara “ərəb”, yəni
“çöl adamı”, “səhra adamı” desələr də,
onlar bir-birlərini qəbilə və tayfa adları ilə
adlandırırdılar. Daim bir-biri ilə otlaq və su
hövzələri üstündə dava edən bu tayfalar
qonşu xalqlar tərəfindən vahid bir etnosun nümayəndəsi
hesab edilmələrinə baxmayaraq, qəbilələrinə
o qədər bağlı idilər ki, qonşu qəbilələrlə
öz aralarında bənzərlikdən daha çox fərqli
cəhətlər görürdülər. Məsələn,
şimal ərəbləri olan ədnanilər cənub ərəbləri
olan himyərlərin dilinin də, yazısının da
çox fərqli olmasını söyləyirdilər. Bununla
belə, qureyş ləhcəsi əsasında bərqərar
olmuş vahid ədəbi dilin mövcudluğu, inanc sistemindəki
bənzərliklər, həyat tərzinin, yaşayış
resurslarının, adət-ənənələrin
oxşarlığı etnik özünüdərk prosesində
öz işini görməkdə idi. Bütün bunlar
İslamdan sonra ayrı-ayrı qəbilələrin bir ümmət
olaraq birləşməsində mühüm amillərdən
oldu. Fransız şərqşünası Dozinin sözləri
ilə desək, “bu xalq dünyada Bizans İmperiyası və
Sasanilər İranı kimi iki qüdrətli dövlətin
hegemonluq etdiyi bir zamanda indiyədək o qədər də
tanınmayan səhralardan baş qaldırıb dünya səhnəsinə
çıxmışdır. Əvvəllər bu xalq daim
bir-biri ilə müharibələr aparan köçəri qəbilələrdən
ibarət idi. İndi onlar ilk dəfə birləşmişdilər.
Bu azadlıqsevər xalq öz həyat tərzinin, geyiminin, hətta
yeməyinin belə sadəliyi ilə seçilirdi. Bu alicənab,
qonaqpərvər, ağıllı və nikbin, eyni zamanda məğrur
və çılğın, yeri gələndə qisas
almağı bacaran, barışmaz və qəddar olan bir
xalq idi. Tarix səhnəsində baş qaldırmaqla bir an
içərisində fars imperiyasını süquta uğradıb
bizanslıların ən yaxşı əyalətlərini ələ
keçirmişdir. Lakin bu xalq heç də adi
işğalçı xalq olmayıb həm də təmiz
monoteist bir dinin daşıyıcısı idi. Elə bir
dinin ki, milyonlarla insan onu qəbul edib iman gətirmişdir”.
Ərəblərin
islamaqədərki dini təsəvvürləri müxtəlif
dini etiqadların çuğlaşması, politeizmin
bütpərəstlik şəklində geniş vüsət
tapması, yəhudilik və xristianlıq kimi monoteist dinlərin
müxtəlif cərəyanlarının zərdüştlüyün
dualizmi və sabiliyin astral ibadətləri ilə qarışması,
ən nəhayət, cəmiyyətdə tutarlı mövqeləri
olmasa da, təkallahlılıq ideyalarının etibarlı
mühafizəçiləri kimi tanınmış həniflərin
fikir və düşüncələrinin, zəif şəkildə
olsa da, yayılması fonunda olduqca rəngarəng təsir
bağışlayırdı.
Qurani Kərimdə
ərəblərin islamaqədərki tarixi “cahiliyyət”, yəni
“islami biliklərdən xəbərsizlik” dövrü
adlanmışdır (Q. 3:154; 5:50; 33:33; 48:26). Cahiliyyət ərəblərinin
çoxcəhətli inanc, ayin və ibadətləri
arasında əsas yeri bütpərəstlik tuturdu. Qeyd etmək
lazımdır ki, İslamın yaranması ilə ərəb
dini fikir və düşüncə tarixində öz
mövqeyini itirmiş bütpərəstlik yeni yaranmış
din tərəfindən qətiyyət və
amansızlıqla rədd edildiyindən Orta əsrlər ərəb
mənbələrində ərəblərin qədim dini təsəvvürləri
ilə bağlı məlumatlar olduqca azdır. Cahiliyyət
poeziyasında, tarix, coğrafiya və s. elm sahələrinə
dair Orta əsr mənbələrində hifz olunmuş
dağınıq məlumatlardan başqa, ayrıca olaraq
bütlərə həsr edilmiş üç əsərin
olması da qeyd edilir. Hər üçü «Kitəbul-əsnam»
(Bütlər haqqında kitab) adlanan bu əsərlər
İbn Fudeyl (miladi 803-də vəfat edib) Hişam ibn Məhəmməd
əl-Kəlbi (miladi 819-da vəfat edib) və Əbu Osman əl-Cahizə
(miladi 868 vəfat edib) məxsus olmuş, İbn Fudeyl və əl-Cahizin
əsərləri itib-batmış, yalnız Hişam ibn əl-Kəlbinin
kitabı zəmanəmizədək gəlib
çatmışdır.
İbn əl-Kəlbinin
«Kitəbul-əsnam» əsərində,
bir sıra Orta əsr ərəb mənbələrində, eləcə
də cahiliyyət ərəblərinin mənəvi durumuna
həsr edilmiş bir sıra tədqiqatlarda bütpərəstliyin
öz inkişafında bir sıra mərhələlərdən
keçməsi göstərilir. Orta əsr mənbələrində,
bir qayda olaraq, bütpərəstlik monoteist düşüncənin
təhriflərə uğraması kimi başa
düşülür, yəni bir zamanlar İbrahimin hənif
dininə etiqad edən ərəblərin sonradan Allaha şərik
qoşması qeyd edilir. Son tədqiqatlarda isə, bütpərəslik
Ərəbistan yarımadasında primitiv animizm və
fetişizmin inkişaf etmiş politeizmə çevrilməsi
kimi təqdim edilir.
Dini
inancların inkişafında ilkin mərhələ
daşlar, ağaclar, mağaralar, bulaqlar və s. kimi maddi əşyaların
və yerlərin müqəddəsləşdirilib ibadət
edilməsi idi. Bütün bunlar bədəvi ərəbin
gündəlik həyatında rastlaşdığı, bəhrələndiyi
əşyalar idi. Məsələn, bədəvi ərəblər
səhralarda qızmar günəş şüalarından
və düşmənlərdən qorunmaq üçün
mağaralara sığınırdılar. Ərəbistan
yarımadasında mağara həm sakral, həm də profanik
xarakter daşımış, insanlara gündəlik həyatla
bağlı praktik ehtiyacları ilə yanaşı, mistik
meditasiyalar üçün də lazım olmuşdur Məhəmməd
peyğəmbərin (s.ə.s) sirəsindən onun Hirə
mağarasına çəkilib meditasiyalara qapılması məlumdur.
Sonradan
Qurani Kərimdə mağara anlamının (Kəhf surəsi)
Platonun mağara alleqoriyası ilə səsləşməsi
diqqəti cəlb edir və Islam mistisizmində mağaraya
xüsusi önəm verilir.
Bulaqlara gəlincə, onlar, demək
olar ki, çayların olmadığı və uzun müddət
yağış üzünə həsrət qalan
ucsuz-bucaqsız səhralarda əsil həyat mənbəyi
idi. Bu səbəbdən də, ərəbin möcüzəsi,
duası su ilə, bulaqla bağlı olmuşdur. Ərəblər
arasında yağış duaları (istisqa) geniş
yayılmışdır. Onlar özlərinə “əbnə
məi-s-səma” (göydən yağan suyun övladları)
demişlər. Əgər Mesopotamiyada, Misirdə və digər
ərazilərdə çaylar, okeanlar müqəddəs
sayılırdısa, həyatın okean dibindən
qaynadığı düşünülürdüsə,
suyun qıt olduğu Ərəbistanda məhz yağış
damlası ilkin nütfəvari maddə, həyatın
başlanğıcı hesab edilirdi. Sufizmdə
övliyaların minik heyvanının ayağının
altından bulaqların fəvvarə vurması və yaxud onların bulaq tapması
kəramət sayılıb. Bu cür fövqəladə
halların İslamdan öncə baş verməsi də rəvayət
edilir; Peyğəmbərin
babası Əbdülmüttəlibin dəvəsinin ayaqları altından bulaq
qaynaması, və yaxud onun Zəmzəm bulağının
gözünü açması buna misal ola bilər (İbn
Hişam, “Sirətun-nəbi”).
Ərəblər
cansız əşyaları və məfhumları canlı hesab
edirdilər. İnancın bu növü animizm adlanır.
İnsan, adətən, bu varlıqlarda onları faydalı edən
ruhların mövcudluğuna inanırdı. Ola bilsin ki, bədəvi
ərəb müqəddəs bildiyi bu əşyalara daimi
şəkildə ibadət etməmişdir, lakin onların
müqəddəsləşdirilməsi Hicazda əl-Lat,
əl-Uzza, Mənat, Bəəl kimi bütlərin ibadətinə
gətirib çıxarmış, dini təsəvvürlərinin
inkişafında daha yüksək mərhələyə
keçid ilə həmin əşyalara mücərrəd
qüvvələr kimi ibadət edilmişdir.
Ərəblərin
bütpərəstliklə bağlı etiqadlarında
totemizmin izləri də güclü olub. Xüsusilə Yəmən
panteonunda bir çox allahların heyvanlarla əlaqələndirilməsi
müşahidə olunur. Astar – ceyran, əl-Məhak – vəhşi
qoyun, Vadd – ilan, Sin – öküzlə əlaqələndirilirdi.
Bəzi ərəb qəbilələrinin heyvan adları ilə
adlandırılmasında da, (məs: Bənu Kəlb-It
oğulları, Bənu Əsəd-Şir oğulları Bənu
Sələb-Tülkü oğulları və s), totemizmin izlərini
görmək mümkündür.
Səhra ərəbləri
üçün ağacların, xüsusilə meyvəsindən
başlıca qida məhsulu kimi istifadə edilən xurma
ağacının böyük faydası var idi. Səhra
ağaclarının gövdə və budaqları deyil,
kökləri güclü olduğundan, agac kökü ərəbin
təsəvvüründə dünya ağacı arxetipini əvəz
etmiş, onlar ilk insanın yerin dərinliklərinə gedib
çıxan kökdən (irq as-səra) yaranmasına
inanmışlar.
Bütlər,
sənəmlər və şəkillər
Qumsal səhralarda
ara-sıra rast gəlinən daşlar daha cəlbedici idi.
Xüsusilə, əgər daşlar öz rəngi ilə səhranın
adət edilmiş boz rəngindən fərqlənərsə,
ucsuz-bucaqsız səhralarda daim bir-birinə bənzəyən
yolları qarışıq salmamaq üçün praktik əhəmiyyət
kəsb edirdi. Xüsusilə qara daşlar və yaxud
ağappaq parlaq daşlar çox cəlbedici idi. Adətən,
ərəblər səyahətə gedərkən özləri
ilə dörd daş götürür, onlardan birinə ibadət
edir, üçündən isə ocaq daşı kimi istifadə
edirdilər.
Ərəblər
daşlara o qədər bağlı idilər ki, ilk insanın
daşdan, qayadan yaranması barədə miflər belə
yaratmışlar. P.
Qryazneviç Bənu Jəndəl, Bənu Saxr (Daş, Qaya
oğulları) kimi qəbilə adlarında məhz bu miflərin
izini görür.
Belə
ki, səhra şəraitində insanın gildən,
palçıqdan yaranması əvəzinə
səhra ərəbinin hər gün gördüyü
daşlar, qayalar, hətta qum yaradılışla bağlı
miflərin əsasında dayanmışdır. T. Fəhd
göstərir ki, daşlara olan bu marağa rəğmən ərəblərin
nasab (cəmdə ənsab) adlandırdığı və
ibadət etdiyi daşın bütə, heykələ
çevrilməsi prosesi xeyli vaxt tələb etmiş, Hicazda
ancaq eramızın 3-cü əsrindən etibarən Nabati və
Assuriya mədəniyyətlərinin və inanclarının təsiri
ilə daşdan yonulmuş bütlər – heykəllər
yaranmışdır. “Büt” fars sözüdür. Ərəblər
daş bütləri nasab (ənsab), heykəl formasında olan
bütləri isə sanəm (əsnam) və vasən (ausən)
adlandırırdılar. Nasab bir çox hallarda xüsusi bir
tərzdə yonulub hazırlanır, onların özərində
qurban kəsilirdi. «Sanəm»
ağac, qızıl və gümüşdən insan
surətində düzələn bütlər idi.
Büt-heykəllər daşdan düzəldikdə isə,
onları «vasən»
adlandırırdılar. Bəzi Orta əsr müəllifiləri
sənəmlərin taxtadan hazırlandığını
bildirir. Ümumiyyətlə isə, hansı bütün sənəm,
hansının vasən və ya nasab adlanması ilə
bağlı konkret bir məlumat yoxdur. Bu barədə əsas
mənbə olan “Kitabül-Əsnam”-da belə xəbərlər
dolaşıqdır. Qurani-Kərimdə “sənəm”
sözünə beş ayədə rast gəlinir (6:74; 7:138;
14:35; 21:57; 26:71). Təbəri sənəmin şəkil kimi
bir heykəl (timsəl musavvar) olduğunu deyir. Kəbə məbədgahında
saxlanılan Hübal insan şəklində olan bir heykəl
idi. Sağ əli qırıldığından ona
qızıldan əl düzəltmişdilər. Vadd adlanan
büt də nəhəng bir insan heykəli idi. Onun əynində
geyimi belə olmuş, çiyninə isə əba
salınmışdı.
Ərəblər
arasında büt yapmağı özünə peşə
etmiş sənətkarlar da var idi. Onlar düzəltdikləri
bütləri satmaq üçün obaları gəzir, bədəvi
ərəblər bu bütləri alıb alaçıqlarında
saxlayırdılar. İslamdan əvvəl, nəinki bədəvi
ərəblər arasında, hətta Məkkədə belə
elə bir ev tapmaq olmazdı ki, onun öz bütü
olmasın.
Ayrıca
olaraq, şəkillərə ibadət də mövcud idi. Kəbə
məbədgahında hz. Məryəmin qucağıda körpə
İsa əl-Məsihlə bir şəklinin olması cahiliyyət
dövründə ərəblər arasında xristian
ikonalarının mövcud olmasını da düşünməyə
əsas verir. Məkkənin fəthi zamanı Kəbə
bütxanasındakı bütün büt və şəkillər
məhv edilmiş, amma peyğəmbərin göstərişi
ilə həmin şəkil saxlanılmışdır. Şəklin
X əsrdə Kəbəyə qərməti hücumu
zamanı məhv edildiyi zənn edilir.
Çox
güman ki, bədəvi ərəb bu cür ikonalarla bütlər
arasında ciddi bir fərq görməmişlər. Ümumiyyətlə,
bütlərin yalnız ərəbin dini düşüncəsini
deyil, həm də onların mədəniyyət və incəsənətini,
heykəltaraşlıq və rəssamlığını əks
etdirdiyini nəzərə alsaq onların öyrənilməsinin
nə qədər mühüm
olduğunu zənn etmək olar.
Astral
tanrılar
Səhra
şəraitində yaşayan xalqların həyatında
göy cisimləri olduqca mühüm yer tutur. Bundan əvvəl Sabiliklə
bağlı yazımızda ərəblərin astroloji təsəvvürlərindən
bəhs etmişdik. Gecənin sərinində yol gedərkən
ulduzlara baxıb səmti müəyyənləşdirən ərəblərin
bir sıra tanrıları göy cisimləri ilə
bağlı idi. Kəbənin qədimdən Günəş
tanrısının məbədgahı olması barədə
fikirlər səslənməkdədir. Ərəblər
arasında Abduşşəms (Günəşin bəndəsi)
adının geniş yayılması da Günəş
tanrısına ibadətlə bağlı idi. Nöldek ərəblərin
Zarih adlı bütünün də Günəşlə əlaqəli
olmasını bildirir.
Göy
cisimləri ilə bağlı bəzi bütlər yaxın
Şərqin astral allahlarının ipostası idi. Məsələn,
əl-Əl-Uzza bütünün yunan mifologiyasındakı
Veneranın (Afroditanın) ipostası olması bildirilir.
Nöldek haqlı olaraq bildirir ki, illər boyu Əl-Uzzaya ibadət
edən ərəblər yəqin ki, onun Venera ilə əlaqəli
olmasının fərqinə belə varmırdılar, bəlkə
də bu barədə aydın təsəvvürə belə
malik deyildilər. Bununla belə, Nöldek tarixin qədim
dövrlərində yunanlar və romalılar kimi, ərəblərin
də Veneraya insan qurbanları verməsini zənn edir. Hər
bir halda Məhəmmədin (s.ə.s.) atası Abdullanın
qurban deyilməsi ilə bağlı rəvayətin müsəlman
mənbələrində geniş yayılması həmin
dövrdə insan qurbanlarının mövcud ola bilməsinə
və yaxud bir neçə yüzillər öncə bu
cür təcrübələrin tətbiqinin
mümkünlüyünə işarə edir. Bununla belə,
qız uşaqlarının diri-diri basdırılmasına
Qurani Kərimdə işarə edilməsi (81:9), və
“övladlarınızı kasıblıq qorxusundan məhv etməyin”,(17:31),
yəni kasıblıqdan qurtarmaq üçün
övladlarınızı bütlərə qurban kəsməyin
deyilməsi cahiliyyət ərəblərinin də Yaxın
Şərqin digər xalqları kimi insan qurbanları verməsinə
dəlalət edir.
Ərəblər
ulduz və planetlərin insan talelərinə təsirinə
inanmış, ulduzları ya xoşbəxtlik gətirən,
uğurlu (səd), ya da nəhs hesab etmişlər. Məsələn onların nəzərində
Yupiter, Venera və Ay xoşbəxtlik gətirirdi. Günəş
və Merkuri barədə ikili təsəvvür var idi. Saturn
isə, birmənalı olaraq nəhs sayılırdı. Onlar
hər insanın bir ulduzu olmasına inanır, ulduz
axmasını bir insanın ömrünün sonu kimi başa
düşürdülər. Ərəblər Ayla
bağlı müşahidələr aparır, onun 28 fazasını
öyrənib hər bir fazanın özünəxas cəhətləri
olmasını bildirirdilər. Ərəb əlifbasında 28
hərfin olması da Ayın fazaları ilə əlaqələndirilirdi.
Ərəblərin
astral təsəvvürlərində qövsü-quzehin
xüsusi yeri var idi. Sözün mənası “Quzahın
yayı” deməkdir.
Qədim ərəbistanda
Quzah tufan tanrısı idi. Yaqışdan sonra səmada
görsənən rəngbərəng yarımdairəvi təbiət
hadisəsi olan qövsü-quzehin
Quzahin yayı olması zənn edilirdi. İslamdan sonra bu təbiət hadisəsini
Nuh peyğəmbərlə bağlayan deyimlər
yayıldı.
Ərəblərin
yerlə göyü birləşdirən mifik bir nərdivan, və
ya ip barədə təsəvvürləri də var idi. Cahiliyyət şairi Zuheyr ibn
Əbi Sulmə “İnsan nərdivanla göylərə qalxsa
belə, ölümün kəməndindən qurtula bilməz”-deyirdi.
Mücərrəd
tanrılar
Bəzi
tanrılar abstrakt məfhumları ifadə edirdi. Ərəblər
zərdüştlüklə bağlı zaman tanrısı
olan Zurvana çox bənzər zaman-tale anlamına gələn
dəhr barədə antropomorfik təsəvvürlərə
malik idilər (Q. 14:23). Təbəri tarixində bəzi qəbilələrin
dəhrə and içməsi bildirilir. Ola bilsin ki, onlar bəzən
dəhri konkret bir tanrı hesab etmişlər. Amma cahiliyyət
şerində dəhr tanrı olmaqdan daha çox antropomorfik
bir obraz kimi canlanır. Ərəblər başlarına gələn
müsibətləri “bənətud-dəhr” (dəhrin
qızları) adlandırırdılar. “Gecələr hamilədir,
səhər nə doğacaqları bilinmir”, deyən ərəblər
qaranlıq, mübhəm gecələri də qadın cinsi ilə
əlaqələndirirdilər.
İslam yarandıqdan xeyli sonra sufilərin qadın
elementinə tam fərqli bir baxışını
görürük; ərəbcə “rəhm” sözü ana bətnini
bildirdiyindən, bəzi sufilər Allahın “rəhm”lə
eyni kökdən olan Rəhman və Rəhim adlarının
qadın başlanğıcı ilə bağlı
olmasını iddia etmişlər.
Mücərrəd
məfhumlarla bağlı bütlər arasında Mənat
xüsusi qeyd edilməlidir. Quranda “Nəcm” surəsində əl-Lat
və əl-Uzza ilə yanaşı anılan Mənatın
tale tanrısı olması zənn edilir. Mənat Məkkə
və Yəsrib (Mədinə) arasında yerləşirdi. O,
yunan-roma mifologiyasındakı Fortunaya yaxın bir tanrı idi.
Palmirada Mənatın ipostası olan bütün əlində
qələm tutması onun tale yazısı ilə
bağlılığına dəlalət edir. İbn əl-Kəlbi
göstərir ki, bütün ərəblər Mənatı
müqəddəs sayıb qurbanlar verirdilər. Xüsusilə,
Aus və Xəzrəc qəbilələri ona ibadətdə
canfəşanlıq edirdilər.
Hətta
Aus və Xəzrəc qəbiləsindən olanlar Kəbəyə
həcc ziyarətinə gələrkən başqa zəvvarlar
kimi başlarını qırxmaz, Minadan çıxıb Mənatın
ibadətgahına gələr, burada başlarını
qırxar və bir müddət qalıb ibadət edərdilər.
Ancaq
bundan sonra onlar öz həcc ziyarətlərini bitmiş
sayardılar. Peyğəmbər hicrətin 8-ci ili Mədinədən
çıxıb Məkkəyə gələnədək Mənata
ibadət edilmişdir. Peyğəmbərin Məkkə üzərində
qələbə çaldığı həmin ildə o, hz.
Əlini Mənatın üzərinə göndərmiş,
Əli onu dağıdıb məbədgahdakı əşyaları
Peyğəmbərə gətirmişdir. Bu əşyalar
içərisində iki qılınc da olmuş, Peyğəmbər
onlardan birini – Zülfiqarı Əliyə
bağışlamışdır.
Bundan əlavə,
ərəblərin Aud adlı bütü olmuşdur ki, o da
zaman tanrısını bildirmişdir. Ayrıca olaraq, Ciddə
yaxınlığında Səd adlı bir qayaya büt kimi
ibadət edilmişdir. Səd bəxti gətirmək, xoşbəxtlik
anlamına gəlir.
Əcdadlara
sitayiş
Bəzi ərəb
rəvayətlərində bütpərəstliyin əcdadlara
sitayişlə əlaqədar yarandığına da
işarə edilir. Məsələn, İbn Abbasa istinadən
söylənilir ki, Şisin övladları Adəmin cəsədi
olan mağaraya gəlib ona ibadət edərmişlər. Bu zaman
Qabil övladlarından bir nəfər deyir: «Ey Qabil
övladları! Şis övladlarının ətrafına
dolanıb sitayiş etdikləri bir məzarları var. Bizim
isə heç bir şeyimiz yoxdur». O, Qabil övladları
üçün ibadət ediləcək bir büt düzəltdi.
Həmin adam ilk büt düzəldən şəxs idi.
Əcdadların
müqəddəsləşdirilməsi ilə bağlı
bütlərə Nuhun hekayətində işarə edilir (Q.
71:23). Nuh qövmünün ibadət etdiyi bu bütlər
sonralar ərəb qəbilələrinin bütlərinə
çevrilmişdir. Vadd Bənu Kəlbin, Suva Hüzeylin, Yəğus
Bənu Ğatifin, Yəuq Bənu Həmdanın, Nəsr isə
himiyərlərin bütü olmuşdur. Rəvayətə
görə, bu bütlər Nuh qövmündən
çıxmış əməlisaleh beş kişini təmsil
edirdilər. Onlar vəfat etdikdən sonra şeytan Nuh
qövmünü yoldan azdırıb onların xatirəsinə
bütlər yapıb ibadət etməyə sövq etmişdir.
Kəbədə baş büt sayılan Hubəlı da bəzən
əcdadlarla əlaqələndirirlər.
Cahiliyyət
ərəbləri içərisində ölülərə,
xüsusilə ulu babalara pərəstiş də
güclü idi. M. Mahmudov
göstərir ki, bədəvi ərəb heç vaxt qəbrin
üstünü örtən qalağa bir parça daş və
ya bir budaq əlavə etmədən bir qəbrin yanından
ötüb keçməzdi. Adətən, ölü
basdırıldığı zaman qurban kəsilirdi. Bu zaman
qurban kəsilən dəvənin vətərlərini kəsib
qəbrin üstünə qoyurdular. Görünür onlar
ölünün bir zaman dirilib həmin dəvəni minəcəyini
düşünürdülər. Bəzi bütlər elə
ölülərin şərəfinə ibadət obyektinə
çevrilmişlər. Rəvayətə görə, Səqif
qəbiləsinə məxsus bir daş parçası üzərində
(bu daş sonralar məşhur əl-Lat bütünə
çevrilmişdir) bir kişi yaşayırmış. O, zəvvarlara
yağ satırmış. Həmin kişi öləndən
sonra Əmr ibn Lüheyy (Bu, Ərəbistanda bütpərəsliyə
rəvac vermiş, Şamdan Məkkəyə bütlər gətirmiş
bir şəxsdir.) dedi: «O ölməmişdir. O tanrı idi və
indi həmin daş parçasının içində gizlənmişdir».
Sonra o, camaatı bu daşa ibadətə
çağırıb onun üstündə məbədgah
tikdirdi (İbn əl-Kəlbi, Kitəbül-Əsnam).
Yuxarıda
qeyd etdiyimiz kimi, bütpərəstliyin meydana gəlməsi ilə
bağlı başqa bir mülahizəyə görə, ərəblər
İbrahimin təkallahlılıq dinini qəbul etmiş,
sonra onlar müşriklik yoluna qədəm qoymuşlar.
İbn əl-Kəlbinin «Kitəbul-əsnam»ında bu proses
belə təsvir edilir:
«İsmayıl
ibn İbrahim əleyhissəlam Məkkədə məskən
salarkən onun çoxsaylı nəsilləri yaranıb Məkkəni
doldurur və əmalikləri (Əmaliklər Hicazda məskən
salıb ərəbcə danışan ilk qəbilələrdən
sayılırdı) ordan qovurlar. İsmayıl övladları
artdıqca Məkkə onlar üçün
darısqallıq edir. Onlar arasında düşmənçilik
və çəkişmələr yaranır, bir-birini Məkkədən
qovmağa başlayırlar. Qovulan nəsillər azuqə
dalınca başqa yerlərə
dağılışırlar. Onların heykəl və
daşlara ibadət etmələrinə gəlincə, bunun səbəbi
o idi ki, Müqəddəs Məsciddən yadigar kimi bir
daş götürmədən heç kəs Məkkəni tərk
etmirdi. Bu Məscidə olan hörmətin və Məkkə
ilə bağlılığın əlaməti idi. Harda
yaşayırlar-yaşasınlar, onlar bu daşı bir yerə
qoyub Kəbə ətrafına təvaf etdikləri kimi, onun ətrafına
dolanırdılar. Bununla belə, onlar Məkkə və Kəbəni
müqəddəs bilib ora həcc və ümrə etməyi
də unutmurdular. Bütün bunlar ona gətirib
çıxardı ki, ərəblər əsil dinlərini
unudub sonradan alışdıqları daşlara ibadət etməyə
başladılar... Onlar Nuh əleyhissəlamın
qövmünün ibadət etdiyi bütlərin də ibadətinə
qayıtdılar».
Bəzən
ərəblərin İbrahimin hənif dinindən, təkallahlılıqdan
üz çevirib bütpərəstlik yoluna üz
tutmasını konkret bir adamın – Əmr ibn Luheyyin adı
ilə bağlayırlar. Deyilənə görə, o, xəstəliyi
səbəbindən Suriyaya getmiş, burada bir isti mədən
suyunun təsirindən sağalmış və yerli əhalinin
bütlərə ibadətindən xoşlanıb
qayıdarkən özü ilə Məkkəyə büt gətirib
Kəbədə yerləşdirmişdir.
Ümumiyyətlə,
ərəblər arasında İbrahimin hənifilik dininin
yayılması və əsil hənifiliyin sonradan
müşriklik yoluna qədəm qoymuş ərəblərin
etiqadından əsaslı şəkildə fərqlənməsi
ayrıca bir tədqiqat mövzusu olduğundan bu yazıda həmin
məsələyə toxunmaq fikrindən uzağıq. Ancaq
bir məsələni qeyd etmək istərdik ki, 360
bütün yerləşdiyi Kəbə ibadətgahında
İbrahim peyğəmbərin əlində fal oxları olan
bir şəkli də mövcud olmuşdur. Bütlərlə
fala baxmaq kimi bir adətin İbrahimlə əlaqələndirilməsi,
həqiqətən də, ərəblərin İbrahim
dinini nə qədər təhriflərə
uğratmasından xəbər verir.Təsadüfi deyildir ki
hz. Məhəmməd Məkkənin fəthi zamanı bu şəkli
məhv etməyi tapşırmışdır.
Baş
tanrı
Onu da qeyd
etmək lazımdır ki, ərəblər çoxsaylı
bütlərdən çox yüksəkdə dayanan ilahi bir
varlığın – Allah Təalanın mövcudluğuna
inannırdılar. Onlar Allahı baş tanrı sayır, hətta
əl-Lat, Mənat və əl-Uzzanı Allahın
qızları hesab edirdilər; Qurani Kərimdə də əl-Lat,
əl-Uzza və Mənatın cahiliyyət dövründə
qadın ilahələri olub Allahın qızları
sayılmasına işarə edilir: «Siz əl-Lat, əl- Uzza
və üçüncü büt Mənatı
gördünüzmü? Necə olur ki, oğlanlar sizə,
qızlar isə Ona düşür? Bu necə də ədalətsiz
bölgüdür» (Q.53:19-22). Ərəblər arasında
Abdullah adının geniş yayılması və Cahiliyyət
şerində Allah adının dönə-dönə
anılması onların Allahı baş tanrı
saymalarına sübutdur.
Ərəblərin
qədim Səfa və Səmud yazılarında «Allah» adına rast gəlinmişdir.
Heredotun «Tarix»ində ərəblərin iki əsas
tanrısının – Oratal və
Alilatın adı çəkilir. Şərqşünaslar
birinci adın Allah-Təalanın təhrif olunmuş şəkli
olduğunu bildirirlər. Onu da qeyd etmək lazımdır
ki, bəzi şərqşünaslar Allah və əl-Lat
sözləri arasında bir yaxınlıq görüb
kişi başlanğıcını bildirən Allahın
qadın formasının əl-Lat olduğunu bildirmişlər.
Huges Herodotun andığı Alilatın əl-Lat
bütünü bildirdiyini söyləyib bunu artıq Herodotun
dövründə həmin bütün məşhur
olmasına dəlalət kimi qəbul edir. Maraqlı haldır
ki, bu fikrin Orta əsrlər ərəb təfsir ədəbiyyatında
da əks olunduğunu görürük; məşhur müfəssir
Əbul-Fida ibn Kəsir də Təbəriyə istinadən əl-Latın
Allahın müənnəs ipostası olmasına işarə
edib deyir: «Əl-Lat üstü naxışlı ağ bir
daş parçası idi. Onun Taif yaxınlığında məbədgahı
var idi. Üstünə örtük çəkilir və
xüsusi adamlar tərəfindən qorunurdu. Xüsusilə
Taifdən olan Saqif qəbiləsi onunla fəxr edirdi... İbn
Cərir ət-Təbəri əl-Latın Allah sözündən
yaranıb onun müənnəs şəkli olmasını
bildirmişdir». İbn əl-Kəlbi İslam zühur etdikdən
sonra əl-Latın Peyğəmbərin göstərişi
ilə Muğira ibn Şubə tərəfindən
dağıldığını və onun ətrafında
tikilmiş ibadətgahın
yandırıldığını bildirir.
P.
Tsvetkova görə, “politeistik aksessuarların
çoxluğuna baxmayaraq, ərəblərin qədim
dövründə dumanlı şəkildə olsa da,
monoteist istiqamətləri sezmək mümkündür.
Bu mənada, Kəbənin hələ hz.Məhəmmədin
peyğəmbərlik missiyasından qabaq “Beytullah”
adlanması da diqqəti cəlb edir. «Allah» sözünə klassik ərəb
şerində də tez-tez rast gəlinir. Məgər peyğəmbər
özü də Abdulla adlı bir kəsin oğlu deyildirmi?
...Kəbə ətrafında təvaf edən Qureyş və
Kinanə qəbiləsindən olan ərəblərin «Ləbbeyk
Əllahummə!» demələri
də İbn İshakın Peyğəmbərin tərcümeyi-halına
həsr etdiyi əsərdən bizə məlumdur».
Əslində,
ərəblər çoxsaylı bütlərə ibadət
edərkən onların vasitəsi ilə uca və qüdrətli
Allaha yaxınlaşmağa cəhd etmişlər. Qurani Kərimin
əz-Zumər surəsinin 3-cü ayəsində deyilir: “Bizi
ancaq Allaha yaxınlaşdırmaları üçün
onların qılığına girib ibadət edirik”. Ancaq
yaxınlıqda olan bütlər çox zaman dumanlı təsəvvürlərdən
ibarət Allah anlayışını üstələyib əsas
ibadət obyektinə çevrilmişlər.
Bəzi bütlər
Yuxarıda
haqqında bəhs etdiyimiz əl-Lat və Mənatla
yanaşı əl- Uzza da ərəblərin əsas bütlərindən
sayılırdı. O, akasiya
ağacı idi. Ərəblərin lap qədimlərdə
ağacların ruhlar məskəni olması ilə
bağlı təsəvvürləri bu bütdə öz əksini
tapmışdır. Onlar əl-Üzzaya hədiyyələr və
qurbanlar verir, onun rəğbətini qazanmaq istəyirdilər.
əl-Uzza Nəxlətuş-Şamiyə adlanan vadidə
yerləşirdi. Ərəblər bu ağacdan səslər
eşidildiyini söyləyirdilər. Sonradan peyğəmbərin
göstərişi ilə Xalid ibn Valid bu ağacı
baltalayıb onun məbədgahını
dağıtmışdır. Rəvayətə görə, əl-Uzzada
məskən salmış bədxah ruh çirkin bir həbəş
qadını sifətində Xalidə görsənmiş və
Xalid onu qılınc zərbəsi ilə
parçalamışdır.
Kəbədə
olan 360 büt içərisində Hubəl baş büt
sayılırdı. Qırmızı əqiqdən düzəldilmiş
bu büt Kəbəyə Suriyadan gətirilmişdir. Bu insan
şəklində olan bir heykəl idi. Sağ əli
qırıldığından ona qızıldan əl
düzəltmişdilər. T. Fəhd Hubəlın mahiyyət
etibarilə ulduzlarla bağlı bir büt olduğunu bildirir.
Amma sonradan o talelərdən xəbər verən bir qüvvə
kimi başa düşülmüşdür. Hubəl vasitəsilə
ərəblər fala baxırdılar. Onun
qarşısındakı yeddi oxdan (əzlam) birini çəkməklə
ərəblər övladlarının, həqiqətən
də öz övladları olub-olmasını
yoxlayırdılar. Eləcə də evlənməzdən, səyahətə
çıxmazdan əvvəl onlar gəlib Hubəlla ox çəkməklə
«məsləhətləşərdilər». Öz
övladı Abdullanı qurban demiş Əbdülmüttəlib
də Hubəlın önündə ox çəkməklə
bu qurbanı yüz dəvə qurbanı ilə əvəz
etmişdir. Bəzi tədqiqatçılar Hubəlin
İbrahim peyğəmbərin heykəli olduğunu söyləsələr
də, onların bunu sübuta yetirəcək tutarlı dəlilləri
yoxdur. Amma görünür, Hubəlın əlində oxlar
tutması və İbrahim peyğəmbərin də Kəbədə
əlində fal oxları olan bir şəklinin
mövcudluğu Hubəlin İbrahim peyğəmbərlə əlaqələndirilməsinə
gətirib çıxarmışdır. Başqa bütlərlə
müqayisədə Hubəlın diqqəti cəlb edən cəhəti
onun sadəcə daş deyil, bir heykəl, sənət əsəri
olmasıdır.
Cahiliyyət
ərəblərinin bəzi bütlərə ibadəti təəccüb
doğurmaya bilmir. Məsələn, Kəbə
yaxınlığındakı Asəf və Nailə adlı
bütlərin bir zamanlar insan (Asəf – kişi, Nailə –
qadın) olduğu bildirilir. İbn əl-Kəlbi göstərir
ki, onlar məsciddə zinakarlıq yapdığından
tanrıların qəzəbinə gəlib daşa
çevrilmişlər. Həmin daşları Kəbənin
yanında saxlamışlar ki, insanlara zinakarlıq barədə
ibrət dərsi olsun. Amma sonradan daşlara ibadətə
alışmış ərəblər Asəf və Nailəyə
də ibadət etmişlər. Bu cür bir rəvayətlə
əlaqələndirilən daşların sonradan nə səbəbdən
ibadət obyekti olması qədim miflərlə bağlı
idi. Görünür, qədim ərəblərdə də
qadın və kişi başlanğıclarının müqəddəs
qovuşması ilə bağlı kultlar olmuşdur. Bu mənada
Nailə və Asəfi müqəddəs yaxınlıqda
bulunmuş Misir tanrıları Anat və Setin ipostasları
hesab etmək olar. Adlar arasındakı yaxınlıq da bizə
belə düşünməyə əsas verir.
Ərəb
qəbilələrinin hər birinin ibadət etdiyi xüsusi
bütü olurdu. Xüsusilə, qonşu qəbilələrlə
müharibə zamanı onlar öz bütlərindən
kömək gözləyir, əgər məğlub
olardılarsa, bütlərindən üz döndərib qalib
qəbilənin bütünə ibadət edərdilər.
Beləliklə qəbilələrarası müharibələr
həm də bütlərarası müharibə idi və nə
qədər bəsit olsalar da, islamaqədərki dini təsisatlar
da, imandan daha çox qəbilə maraqlarına xidmət
edirdi.
Cahiliyyət
ərəbinin çoxsaylı bütlərlə bağlı
təsəvvürlərinin primitiv xarakter
daşıyıb mifoloji sistemlər kimi formalaşmaması,
onların çoxsaylı allahları haqqında, qədim
yunan, Misir, şumer və s. xalqların mifologiyasında
olduğu kimi, əfsanələr, əsatirlər
uydurulmaması ərəbşünaslığı daim
düşündürməkdədir. Ərəb ədəbiyyatında
epos-poema janrının olmamasını da bəzən onun
belə bir qaynaqdan məhrum olması ilə
bağlayırlar. Digər tərəfdən, onların ibadət
etdikləri bəzi bütlərin ümumsami xarakteri
daşadığını görürük. Məsələn,
tale tanrısını bildirən
Mənatla bağlı ayinlər başqa sami xalqlarında da
mövcuddur. Əl- Uzzanı bəzən yunan Afroditası,
bəzən də Astarla əlaqələndirirlər. Vadd,
Suva, Yağus, Yəuq və Nəsr adlanan bütlər isə
ümumdünya daşqınından əvvəl Nuh
qövmünün ibadət etdiyi bütlər idi. Mifoloji
sistemdəki bənzərliklər ərəblərin qonşu
xalqların rəvayət və əfsanələrini mənimsəməsindən
daha çox, həmin sistemlərin və ümumsami
mifologiyasının ərəblərin spesifik səhra həyatına
müvafiq dəyişikliklərə uğramasını
öyrənmək baxımından maraq kəsb edir.
Bu
dövrdə bütlərlə bağlı əsas ayinlər
onların ətrafına hərlənməkdən, bütlərə
qurbanlar kəsməkdən, onlara hədiyyələr etməkdən
ibarət idi. Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, bütlərə
övladların, xüsusilə qız
uşaqlarının qurban deyilməsi adəti də
olmuşdur. Ayinlər sistemində bəzi bütlərin
(Hübəl, Zu Xalasa və b.) fal məqsədi ilə istifadə
edilməsini də qeyd edə bilərik.
Bütlərə
qurban kəsilməsi cahiliyyət poeziyasında da əks
olunub. Hirə hakimi Əmr ibn Hind şair Tərəfə ibn
əl-Əbdin onu həcv etdiyini eşidib bərk qəzəblənir.
Bu zaman Tərəfə günahsız olduğunu bildirmək
üçün ona yazdığı şerdə deyir:
Sənin
cəddinə və qana bülənmiş daş bütlərə
and olsun ki, mən səni həcv etməmişəm.
Bütpərəstliyin
böhranı
Artıq
İslamın zühuru ərəfəsində, hətta bu
zühura bir əsrdən də çox qaldığı bir
vaxtda bütpərəstliyin böhran içərisində
olduğunu görürük. Bütlər onlara ibadət edən
insanların təhqirlərinə məruz qalır. Məsələn,
klassik ərəb poeziyasının atası sayılan İmruul-Qeys
öldürülmüş atasının qisasını
almaq üçün Zu Xalasa adlı bütün yanına
gedib ox çəkməklə ondan düzgün yol diləyir.
Hər dəfə ona bu işdən çəkinməyin
lazım olduğunu bildirən ox çıxır. Əsəbiləşən
İmruul-Qeys oxları bütün başına
çırpıb ədəbsiz bir söyüş
söyür. Sonra isə, «Əgər sənin atanı
öldürsəydilər, belə deməzdin», - söyləyir.
Bənu Hənifə
qəbiləsi isə öz bütünə o qədər
hörmətsizlik edir ki, aclıq ilində onu yeyir. Belə
ki, bu büt xurma, süd və yağdan
hazırlanmışdı. Başqa bir misal: Səd uzunsov bir
daşdan ibarət büt idi. Bir dəfə bir ərəb
bütün köməyi dəvələrin üzərində
olsun deyə onları yığıb bütün yanına gətirir.
Üzərində qurban kəsilmiş bütün qanı dəvələri
qorxudur. Onlar hərəsi bir tərəfə qaçıb pərən-pərən
olur. Bu zaman qəzəblənən ərəb bir daş
götürüb bütə çırpır. Başqa bir gənc
isə atasının Vadd bütünün üzərinə
tökmək üçün ona verdiyi bir cam südü
bütün üzərinə tökməyib özü
içdiyini bildirir.
Bütün
bunlar İslamın yarandığı ərəfədə
bütpərəsliyin ağır böhran içərisində
qalıb, insanların mənəvi tələbatını
ödəməyə qabil olmamasından xəbər verir. Təsadüfi deyil ki, Yəsribdə
bir çox gənclər ata-babalarının dinindən
üz döndərib Bənu Qaynuqa, Bənu Nadır kimi yəhudi
qəbilələrinə gedib onların vəhdaniyyət dininə
sığınırdılar. İslam yarandıqdan sonra
valideynlər övladlarını müsəlman etmək istəmiş,
bu zaman məcburiyyətə əl atarkən, Peyğəmbər
buna imkan verməyib “lə ikrahə fid-din” (dində məcburiyyət
yoxdur), demişdir.
Kəbə
panteonu
Ərəblərin
əsas panteonu Kəbə məbədgahı
sayılırdı. Burada 360-dan artıq büt var idi. Baş
büt yuxarıda haqqında bəhs etdiyimiz Hubəl idi. Kəbənin
baş məbədgah olması Məkkə üçün
bir sıra iqtisadi üstünlüklər gətirirdi. Həcc
ziyarətinə gələnlər həm də burada ticarətlə
məşğul olurdular. Məkkə
yaxınlığındakı Ukaz yarmarkası şəhəri
həm də ticarət mərkəzi edirdi. Qureyş qəbiləsnin
bu əlverişli vəziyyəti başqa qəbilələri
düşündürməyə bilməzdi. Ərəbistan
yarımadasında dini-ideoloji üstünlük həm də
maddi rifah gətirdiyindən, digər qəbilələr də
öz kəbələrini yaratmaq təşəbbüsləri
edirlər. Nəcranda, Zahrda Kəbə məbədgahları
tikilsə də, onlar baş məbədgah funksiyası qazana
bilmədilər.
Kəbə məbədgahı həm də Ərəbistan yarımadasında sürətlə yayılmaqda olan xristianlıq qarşısında böyük maneə idi. Dini təsisatların təminatı olmadan siyasi hakimiyyəti möhkəmləndirmək mümkün olmadığından, Yəməndə möhkəmlənmək istəyən və bu məqsədlə bir kilsə də tikdirən Həbəşistan valisi Əbrəhə ilk növbədə Kəbəni dağıtmaq istəyirdi. (Bu hadisəyə Fil surəsində işarə edilib. )
İslamdan öncə Ərəbistan yarımadasında xristianlığın yayılmaq imkanları daha real idi; Bütpərəslik böhran içərisində idi. Yəhudilik və Zərdüştlük müəyyən intişar tapsalar da onlar dəvət dini deyildilər. Yarımadada dini hegemonluqda əsas maraq Bizans imperatorluğunun idi. Yarımadaya daim xristian missionerləri göndərilirdi. Təğlib, Tayy, Saqif kimi böyük qəbilələr tam xristianlaşmaq üzrə idi. Belə bir vaxtda İslam dini yarandı və yarımadanı vəhdaniyyətə yönəltmək təşəbbüsünü xristianlıqdan aldı. İslam dininə də əsas müqavimət Məkkə müşriklərindən, yəni Kəbə məbədgahından bəhrələnən ərəblərdən gəldi. Məhəmməd peyğəmbərin siyasi uzaqgörənliyi bu məsələni birdəfəlik həm İslamın, həm də mənsub olduğu Qureyş qəbiləsinin xeyrinə həll etdi; Kəbə İslamın baş məscidi oldu. Bütün bütlər dağıdılarkən, adı Adəmlə əlaqələndirilən Qara daş saxlanıldı. (Rəvayətə görə, bir zamanlar ağ olmuş bu daşda güzgü kimi cənnət bağları əks olunurmuş; sonradan Adəm övladlarının günahı səbəbindən daş qaralıbmış.) İslam Kəbəni büt məbədgahı olmaqdan qurtarıb, onu ilkin məramına qaytardı və vəhdaniyyətin mərkəzi, yer üzərində ilk məscid kimi təqdim etdi. Sonrakı deyimlərdə Kəbənin kosmoqonik mahiyyəti vurğulandı. Beyt əl-Məmur (hərfi mənası: məskun ev, yəni mələklərin yaşadığı ev) – göyün yeddinci qatında yerləşən və eynilə Kəbəyə bənzəyən bir səcdəgah anlamı yarandı. Bu yerdəki Kəbənin göylərdəki arxetipi, mələklərin ibadətgahı idi (Tur surəsi, 4-cü ayə). Hədisdə deyilir: “Beyt əl-Məmur göydəki məsciddir. Kəbə düz onun altında yerləşir. Əgər Beyt əl-Məmur yerindən qopub düşərsə, düz Kəbənin üstünə düşər”. Bəzən də cəmi on dörd Kəbə olduğunu bildirirlər. Burada, görünür, həm göyün, həm də Yerin yeddi qatında səcdəgahlar olması nəzərdə tutulur.
Göründüyü kimi, ərəblərin İslamdan öncəki baş panteonu İslamla bağlılıq statusunu qazanır. Yeni yaranmış din, bu yazının əvvəlində qeyd etdiyim kimi, sürətlə Ərəbistan yarımadasında yayılıb qonşu ölkələrə ayaq açır.
Beləliklə, bu yazıda cahiliyyət ərəblərinin bütpərəstliklə bağlı etiqadının ümumi təxmini mənzərəsini yaratmağa çalışdım. Bu mənzərədən hasil olunan nəticələr isə aşağıdakılardır.
- Cahiliyyət ərəbləri lap qədim dövrlərdən faydalı bildikləri bəzi əşyaların canlılığına inanıb onlara sitayiş etmişlər.
- Bu dövrdə bütpərəstlik geniş yayılsa da, ərəblər bu və ya digər ayinlərin icrası zamanı sadəcə olaraq ata-babaların yolu ilə gedib bütlərə münasibətdə xüsusi ehtiram göstərməyə çox da aludə olmurdular.
- O dövrdə bütpərəstlik animizm, totemizm, astral tanrılara sitayiş və əcdadlara ibadətlə sıx çuğlaşmışdı.
- Cahiliyyət dövründə ərəblərin vahid bir ilahi qüvvə – Allah Təala ilə bağlı qaranlıq da olsa, təsəvvürləri olmuş, onlar baş tanrı hesab etdikləri bu qüvvəyə yaxınlaşmaq üçün bütlərin köməyinə sığınmış və nəticə etibarı ilə bütləri özlərinə daha yaxın saymışlar.
Aida
QASIMOVA
525-ci qəzet.- 2014.- 16 avqust.- S.22-23;30.