Nadir sənət incilərimiz -
Borçalı xalçaları dünya
muzeylərində
Nadir sənət inciləri
olan Borçalı xalçalarına dünyanın
hər yerində rast gəlmək mümkündür.
Bu gözəl əl
işləri Azərbaycan
mədəniyyətini anlamaq
üçün özünəməxsus
önəmə malik açarlar olmaqla yanaşı, həm də ötən dövrlərdən bizə
yadigardır. Bu xalçaların
adları Qafqazın şimal-qərbində yerləşən
qədim Borçalı
toponimi ilə bağlıdır.
Bu yerlərdə tərəkəmə
qoyunçuluğun yaşı
çox-çox qədimlərə
çıxdığı kimi, bədii toxuculuğun da ulu tarixi var. Borçalıda keramika,
metal, ağac və daş üzərində oymada, bədii tikmələrdə, zərgərlikdə,
şəbəkə işlərində,
kaşı və gəctəraşlıqda bəzəkvurma
ilə yanaşı, inkışaf edən xalçaçılıq sənəti
həm texniki, həm də bədii səviyyəsi ilə seçilib. Borçalıların incə
zövqünün bəhrəsi
olan cəhrənin, həvənin, kirkidin, cünsünün, hörəngələnin
vasitəsi ilə hörmə üsulu ilə hazırlanan xovsuz palaz, kilim,
şəddə, vərni,
zili, cecim, məişət xalça
əşyaları - xurcun,
heybə, taxtüstü,
yəhərüstü, çuval,
məfrəş, çul,
çətən, həsir,
duzluqlardan başlamış
həna vasitəsilə
mürəkkəb qullabı
və dolama ilmə-düyün toxuma üsulu ilə hazırlanan xovlu xalılara, gəvələrə
qədər zərif sənət incilərimiz evlərimizdə, qonaq otaqlarımızda, yaylaq dəyələrimizdə içərini
isti saxlamaq, səs-küyün qabağını
almaqla yanaşı, insana yüksək estetik zövq bəxş edir.
XIX yüzilə aid bir
neçə Borçalı
xalısı dünya
muzeylərində, Azərbaycan
Dövlət İncəsənət
Muzeyində başqa saxlanclarda qorunur. Bu dövr
Borçalı xalçalarının
ornament motivlərində də
qədim mifik izlər güclüdür,
totem səciyyəli, stilizə
olunmuş insan, heyvan və guş təsvirləri
üstünlük təşkil
edir. Bu baximdan
maraq doğuran Borçalı xalçalarından
biri "Ziynətnişan"
və ya "Zeynənişan" çeşidli
xalıdır. Əsasən Qızılhacılı kəndində
toxunmuş bu xalı bilicilərin bildirdikləri kimi, haşiyə zolağı
və yaxud hər hansı başqa elementlə deyil, mərkəz arasahəsindəki dördbucaqlı
göllə seçilir.
Lətif
Kərimovun duyumuna görə, xalının
əsas əlaməti
hesab edilən göl keçə ayaqqabı geyinmiş, başına qoyun dərisindən iri züllə papaq qoymuş qüdrətli qəhrəmanın ifadəsidir.
Rəsm güclü məcazi, obrazlı anlamdadır.
Yenə
L. Kərimovun bildirdiyinə
görə, belə təsvirləri İX - X yüzillərin
qəbirüstü kitabələrində
də görmək olardı.
Əlavə olaraq qeyd edək
ki, həmin rəsmdə məhz Borçalı qarapapaqlarının
da təsviri duyulur. Bu baxımdan L. Kərimov
"Papaqlı " çeşnili xalıları Borçalı
qarapapaqlarının toxuduğunu
bildirməkdə tam haqlıdır.
Xalçalarımızda müxtəlif heyvanların,
məişət əşyalarının
obrazlı təsvirləri,
orijinal naxışlar
diqqəti cəlb edir.
Belə
ki Borçalıda toxunmuş və Azərbaycan İncəsənət
Muzeyində saxlanan
"Qaraqoyunlu" xalısının
çeşnilərindən birində adam və at, digərində tazı, başqa birində at, birində inək, Faxralı xalısında sırğa,
"Qaraçöp" xalısının
çeşnilərində ağac, şamdan, "Qarayazı" xalısında
güzgü, "Qaçağan"
xalısının çeşnilərində
zərif həndəsi
naxışlar onların
sənət özünəxaslığını
şərtləndirir.
Borçalı xalılarının məşhurlarından
biri "Qurbağalı"
çeşnişidir. Bu çeşniyə şöhrət
gətirən ondakı
qurbağa təsvirinin
totem səciyyəsidir. Qədimdən xalqımızın
qurbağanın müqəddəsləşdirdiyi , tunc dövründə,
yəni miladdan öncə V-II minillər
arası qəbirlərdə
çanaqlı bağa
çanağı qoyulduğu,
qədim yazı abidələrimizdən olan
Gültəkinin qəbri
üzərindəki daşda
çanaqlı bağa
təsviri olduğu bəllidir. Suda balıq, quruda
bülbül tapındığımız
bu heyvana Borçalıda da ehtiram böyük olub. Bu xalı
məhz həmin mifik dünyabaxışın
ifadəsidir. Azərbaycan İncəsənət
Muzeyinin ekspozisiyasında
XIX yüzildə Borçalının
Faxralı, Görarxı,
Arıxlı ellərində
toxunmuş bir neçə "Qurbağalı"
xalısı var.
Borçalı xalçaçılıq məktəbinin şah əsərlərindən olan "Ləmbəli"nin XIX əsrə aid çeşnilərindən birində arasahə gölünün ortasındakı motiv də çanaqlı bağa (tısbağa) və yaxud qurbağa təsviridir. "Ləmbəli"nin yeləni adətən ağ rəngdə olur. Əksər Borçalı xalıları orta ölçüdə olduğu halda, "Ləmbəli" qismən böyük ölçüdə toxunurdu.
Qaçağan, Kirəc Muğanlı, Qaş Muğanlı və başqa obalarda toxunmuş, "Qaçağan" ümumi adı ilə bəlli olmuş xalı-gəvənin arasahəsinin kompozisiyası mərkəzdə bir-birinin ardınca şaquli yerləşən rombvarı göllərdən ibarətdir. Arasahənin qıraqları boyu bu göllərin yarısı şəklində, hər küncdə isə gölün çərəyi şəklində motivlər təkrar olunur. Göllər və onların hissələri geniş dolambağ xətlər yaradır və bu, kompozisiyanı zənginləşdirir, ona bütövlük verir.
"Qarayazı" xalılarının əsas xüsusiyyəti onlarda quş, heyvan təsvirlərinin çox ifadəli olmasıdır. Həmin çeşnilərdə durna, qu quşu, inək, qoyun, tazı, ceyran motivləri var. Bu xalıların çeşnilərindən birində qızılı açıq yaşıl, tünd göy və açıq sürməyi təbii yun rəng çalarlarından istifadə olunub və tən ortadakı göl asimanda süzən dörd iri qu quşu təsviri ilə əhatələnib.Bu quşlar bəzəkdir və məcazi obrazlı anlamdadır.
Aşağı arasahədə uzunsov kitabə motivi var. Haşiyə sadədir, ancaq onun işıqlı zolağı xalının qırmızı yelənini olduqca açır.Ticarət dairələrində "Qarayazı" kimi bəlli olmuş bu xalı xalça toxucuları arasında "Quşçu" adı ilə tanınıb. Ümumiyyətlə, Borçalı- Qarayazı bölgəsinin Kürüstü el- obalarında toxunmuş xalı-gəvələr "Dəmirçi-Həsənli" ümumi adı ilə bəlli olublar.
Qullabı ilmə-düyün texnikası, klassik naxış üslubu, uğurlu rəng münasibətləri ilə seçilən "Qaraçöp" xalçaları da Borçalı yarımqrupuna aiddir. Yor Muğanlı, Düzəyrəm, Ləmbəli, Keşəli, tüllər, Qazlar ellərində toxunmuş xalılar "Qarabirçək"ümumi adı ilə də bəllidir. "Qaraçöp" çeşnilərinin kompozisiyası qarmaq motivləri ilə haşiyələnmiş bir çox iri elementlərdən təşkildir və bu elementlər, bilicilərin qeyd etdiklərinə görə, yalnız "Qaraçöp" çeşnilərinə xasdır. "Qaraçöp" çeşnilərinin birində qoçbuynuzlu quyrumlar arasında müxtəlif həndəsi fiqurlar təsvir olunur. Tən ortadakı iri gölün qıraqlarında , ortadakı əsas haşiyənin kənarlarında da qoçbuynuzlu şəkilli gəzmə quyrumlar gedir. Əsas rənglər ot yaşıl, al-qırmızı, qızılı-sarı, ağ və qara rənglərdir. "Qaraçöp" xalı gəvələrinin arasahəsinin ortasındakı böyük göl onu bədii cəhətdən kamilləşdirir, bütövləşdirir. Bu tip çeşnilərə yaşıl rəngli arasahə daha çox səciyyəvidir, ona görə də toxucular arasında bu xalılar "Yaşıllı" kimi tanınıblar. Bu xalı-gəvələrin "Qırxquyrum", "Çiyinli", "Marallı", "Üç göl", "Dörd göl", "Yeddi göl" çeşniləri də var. Texniki-bədii baxımdan sərbəst quruluşlu, orijinal süjetli Qaraçöp xalçaları, L. Kərimovun da qiymətləndirdiyi kimi, yüksək səviyyəli xalçalar cərgəsinə daxildir.
...Ulu Borçalının sirli-sehirli bir dünyası da var - bu, xalçalardır. Hər incə naxışda, ilmə-düyündə, əriş-arqacda nənələrimizin ürəklərinin hərarəti, arzu-istəklərinin işığı, ahıllarımızın dağ təmkini, oğul-qızlarımızın qeyrəti, bu torpağın gül-çiçəyinin ətri, saf sularının büllurluğu yaşar.
Almaz YURDSEVƏR
525-ci qəzet.-
2014.- 5 dekabr.- S.6.