Zəki Vəlidi Toğanın “Xatirələr”ində
Azərbaycan
Türk
dünyasının böyük şəxsiyyətlərindən
birinin – Zəki Vəlidi Toğanın 1970-ci ildə
İstanbulda çap olunan “Xatirələr”inin adına ilk dəfə
aspirantlıq dövrümdə, 1978-ci ildə Azərbaycan EA
Əsaslı kitabxanasının Şərq ədəbiyyatı
fondunun kataloqunda təsadüf etdim. Dərhal sifariş
blankı doldurub həmişə səmimiyyəti və diqqətli
münasibəti ilə seçilən kitabxanaçı
xanıma yaxınlaşdım. Lakin o, şifrələrə
baxan kimi istədiyim kitabla tanışlıq üçün
xüsusi icazənin tələb olunduğunu bildirdi. Yəni
institut direktorunun imzası ilə verilmiş ştamplı,
möhürlü məktubda əsərin dissertasiya işimlə,
yaxud elmi-tədqiqat mövzumla bağlılığı rəsmən
təsdiqlənməli idi. Yalnız belə sənəd gətirdiyim
təqdirdə kitabı oxu zalında heç bir qeyd aparmadan
sadəcə gözdən keçirmək üçün
ala bilərdim.
Amma
heyhat! Dissertasiya mövzumun adını ara-sıra antisovet
tarixçisi kimi “Azad Avropa” və “Amerikanın səsi”
radiostansiyalarından eşitdiyim Zəki Vəlidi Toğana
heç bir aidiyyəti yox idi. Ümumiyyətlə namizədlik
işim türkologiya ilə, XX əsr türk xalqlarının
tarixi ilə əlaqədar deyildi. Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun Ədəbi tənqid və ədəbiyyat nəzəriyyəsi
şöbəsinin əyani aspirantı idim. Akademik Məmməd
Cəfər Cəfərovun rəhbərliyi altında
“Müasir Azərbaycan nəsrində üslub müxtəlifliyi
(1960-1970-ci illər)” mövzusunda dissertasiya yazırdım.
Filologiya elmləri namizədi alimlik dərəcəsi almaq
üçün!
Amma
bir məsələ var ki, o dövrdə hətta ideoloji
baxımdan heç bir təhlükə doğurmayan
üslubla bağlı bəzi kitabları tapıb oxumaq da asan
iş deyildi. Sonralar heç çap etdirmək fikrinə də
düşmədiyim dissertasiyamın birinci fəsli bədii
üslub nəzəriyyəsinə həsr olunmuşdu. Sovet ədəbiyyatşünaslığının
bu istiqamətdəki araşdırmalarını gözdən
keçirib ümumiləşdirmək niyyətində
idim. Sən demə, 1920-ci illərdə
mövzu ilə bağlı yazan
bir sıra rus Sovet alimlərinin, xüsusən də
strukturalistlərin və OPOYAZ ədəbi məktəbi
nümayəndələrinin əsərləri “spesxran” deyilən
xüsusi qoruma altında saxlanırmış.
Onlarla
tanışlıq üçün də məktub gətirmək
lazım imiş! Həm də burada artıq institut direktorunun
imzası keçərli deyildi.
Söhbət Moskvadan, məşhur Lenin kitabxanasından
getdiyi üçün müraciət milli akademiyanın
müvafiq sahəyə baxan vəzifəli şəxsindən
gəlməli idi. Bu kitabxanaya bizim EA-nın humanitar elmlər
bölməsinin akademik-katibi Əlisöhbət Sumbatzadənin
məktubu ilə getdiyim yadımdadır. O da yadımdadır
ki, məşhur tarixçimiz sənədə imza atmazdan əvvəl mənimlə
bir neçə dəqiqə söhbət etdi. Mövzumla
maraqlandı, kimin aspirantı olduğumu soruşdu. Sonra
“Üslub nədir, a bala? Görürəm, özün də
ağıllı, bilikli oğlana oxşayırsan. Niyə
ciddi bir mövzudan
yapışmamısan?” – deyə məzəmmət
qarışıq sual elədi.
Doğrudur, məni əliboş da qaytarmadı, burnunun altında “Ay Məmməd Cəfərə
nə deyim...” söylənib məktuba
qol çəkdi...
Zəki
Vəlidinin “Xatirələri” bu yaxınlarda yenidən
yadıma düşdü. Təsadüfən onun qızı, Türkiyənin
tanınmış çinşünas alimi, professor İsənbikə
Toğanla you.tube-də yerləşdirilmiş müsahibəyə
baxdım. Öyrəndim ki, İsənbikə xanım və
qardaşı, professor Subidey Toğan atalarının məşhur
əsərini “Xatirələr. Türküstan və digər
müsəlman Doğu türklərinin milli varlıq və
kültür mücadilələri” adı altında 2012-ci ildə
Türkiyə Diyanət Vəkfinin
dəstəyi ilə yenidən nəşr etdiriblər.
Sovet rejiminin süqutundan sonra kitab bir neçə dəfə
başqırd dilində çapdan çıxıb,
ayrı-ayrı hissələri ingilis və rus dillərinə
çevrilib. Xoşbəxtlikdən Türkiyə nəşrini
İnternet üzərindən almaq mümkün idi. Beləliklə, L.İ.Brejnevin
durğunluq dövründə hətta bir neçə
saatlığa da olsa vərəqləmək imkanı
tapmadığım kitabı şəxsi kitabxanamda görmək
şansı qazandım.
lll
1917-ci
il fevral inqilabından sonra bolşeviklərlə iş birliyi
yolu tutan, lakin bu zaman milli dövlətçilik və milli-tarixi dəyərlərin
qorunub saxlanmasını mühüm şərt sayan
üç böyük türk ictimai-siyasi xadiminin – Nəriman
Nərimanovun, Mirsəid Sultan – Qaliyevin və Əhməd Zəki
Validovun (Zəki Vəlidi Toğan) taleyində həm fərqli,
həm də oxşar cəhətlər tapmaq
mümkündür. Onların heç biri sovetlərin buyruq
quluna çevrilmək istəmədi. Bolşevik liderlərin
keçmiş Rusiya imperiyasının tərkibinə daxil
olan türk-müsəlman xalqların milli mentalitetini,
yaşam tərzi və psixologiyasını nəzərə
alaraq mümkün qədər dəqiq, qərəzsiz
mövqe tutmasına çalışdılar. Yeni quruluşa
münasibətdə Roma papasından daha artıq katoliklik edən
bəzi manqurt xislətli milli neobolşeviklərlə
aralarında məsafə saxladılar. Nə qədər
çətin olsa da, bəzən hətta həyatları
bahasına riskə gedərək sözlərinin eşidilməsi,
simalarının qorunub saxlanması qayğısına
qaldılar. Bu məsələdə Kremlin yeni sahibləri ilə
qarşıdurmadan çəkinmədilər.
Onların
arasında birinci yerdə, heç şübhəsiz,
yaşına, təcrübəsinə və şəxsiyyətinin
siqlətinə görə Nəriman Nərimanov (1870-1925)
dayanırdı. Azərbaycan Şura Cümhuriyyətinin siyasi
müstəqilliyi bir yana qalsın, heç olmazsa, nisbi iqtisadi
müstəqilliyini qorumaq üçün “yeni çar”
Serebrovski, erməni və rus bolşevikləri, yerli səbatsız,
mənəviyyatsız “xadimlərlə” qeyri-bərabər
mübarizəyə girən Nərimanov sonda Moskvaya, fəxri
sürgünə aparıldı və 1925-ci ilin martında
burada sirli şəkildə dünyadan köçdü. Amma
ölümündən əvvəl özünün tarixi qu
quşu nəğməsini oxumağa imkan tapdı: bolşevik
liderlərinə – Leninə, Stalinə, Trotskiyə
ünvanlanan “İnqilabımızın milli ucqarlardakı
tarixinə dair” əsəri ilə yeni siyasi quruluşun həqiqi mahiyyətini
açdı, çarizmin imperialist siyasətini daha amansız
formada davam etdirən bolşevik liderlərin
ikiüzlülük və riyakarlıq maskasını
qopardı. Gələcək nəsillərin xilası
üçün həyəcan təbili çaldı.
Qərb
tarixçilərinin “müsəlman Trotskisi”, bəzən
“üçüncü Dünya inqilabının atası” adlandırdıqları
Mirsəid Sultan – Qaliyev (1892-1940) XX əsrin əvvəllərində
bolşevizmlə təmas quran tatar siyasətçiləri
arasında yüksək intellekti, nəzəri
hazırlığı və tribunluq xüsusiyyətləri
ilə seçilirdi. Milli məsələyə rəsmən
problemin bilicisi sayılan Stalindən qat-qat yaxşı bələd
idi. Ən başlıcası isə Stalin kimi bürokratik
zorakılıq və yeni müstəmləkəçilik
yolu tutmaq niyyətində deyildi. Türk-müsəlman xalqlara
daha həssas, diqqətli münasibət tələb edirdi.
Onların tarixi inkişaf xüsusiyyətlərinin və milli
özünəməxsusluqlarının nəzərə
alınmasını, dillərinə və dinlərinə
hörmət qoyulmasını zəruri sayırdı. Bu
müstəvidə də Stalinlə
qarşı-qarşıya gəlməli olmuşdu.
Haşiyə
çıxaraq qeyd etməliyəm ki, 1914-1917-ci illərdə
Bakıda yaşayan M.Sultan-Qaliyev müəllimlik fəaliyyəti
ilə yanaşı həm də Kilkəbaş və Mirsəid
təxəllüsləri ilə “Kavkazskoe slovo”, “Kavkazskaya
kopeyka”, “Baku” qəzetlərinin fəal müəlliflərindən
biri kimi tanınırdı. Fevral inqilabından sonra o, rus
dilində “Bakı müsəlman ictimai təşkilatlarının
xəbərləri” (“İzvestiya
Bakinskix musulmanskix obşestvennıx orqanizasiy”) qəzetinin
təsisçiləri sırasında yer aldı. Azərbaycanlı
siyasətçilərin bir çoxunun birləşdiyi həmin
siyasi təşkilatın rəhbəri
Ə.Topçubaçov idi. Bakıda yaşadığı
illərdə M.Sultan-Qaliyev “Müsavat” partiyasının
qurucusu M.Ə.Rəsulzadə ilə yaxın əlaqələr
saxlayırdı.
Parlaq
zəkası, intellekti və enerjisi ilə Stalini kölgədə
qoyan tatar bolşevikinə qarşı təqiblər 1920-ci
ildə başladı. Həmin il onun – Rusiya K(b)P MK yanında
Şərq xalqları kommunist təşkilatları Mərkəzi
bürosu sədrinin Bakıda keçirilən Şərq
xalqlarının I qurultayında iştirakına imkan verilmədi.
1923-cü ildə isə artıq əlində kifayət qədər
hakimiyyət toplayan Stalin rəqibinin həbsinə nail oldu.
Tanınmış sovetoloqlar A.Benninqsen və
Ş.Lemerje-Kelkeje Sultan-Qaliyevi Stalinin “ilk ovu”
adlandırırlar. Sonralar özləri də “xalqlar
atasından” biri-birindən sarsıdıcı zərbələr
alan L.D. Trotski və L.V.Kamenev 1920-ci illərin əvvəllərində,
yetərincə nüfuz və tərəfdarlara malik
olduqları dövrdə Stalinə Sultan-Qaliyevin “qanını
dadmağa” imkan verdikləri üçün özlərini
qınayırdılar.
1923-cü
ildən sonra dəfələrlə həbs edilən, iki dəfə
ölüm kamerasında faciəli
aqibəti gözləyən
M.Sultan-Qaliyevin əzablarla dolu həyatına haqqında
çıxarılan ikinci ölüm hökmünün
1940-cı ilin yanvarında yerinə yetirilməsi ilə son
qoyuldu. O, dünya siyasi tarixinə “islam marksizmi” nəzəriyyəsinin
müəllifi kimi daxil oldu. Rus tarixçisi, professor
R.Q.Lanqanın fikrincə, “dünya miqyaslı ictimai mütəfəkkir”
və “islam xalqlarının azadlıq hərəkatının
görkəmli nəzəriyyəçisi” M.Sultan-Qaliyev
zorakı yolla siyasi həyatdan təcrid edilməsəydi, fikir
və təklifləri nəzərə alınsaydı, bəlkə
də gələcəkdə bir çox bəlaların, o
cümlədən Sovet İttifaqının süqutunun,
radikal islam hərəkatının qarşısını
almaq mümkün ola bilərdi.
N.Nərimanov
və M.Sultan-Qaliyevdən fərqli olaraq başqırd milli hərəkatının
lideri Əhməd Zəki Vəlidov (1890-1970, Türkiyəyə
Cümhuriyyəti vətəndaşlığını qəbul
etdikdən sonra Zəki Vəlidi
Toqan kimi tanınmışdı) bolşeviklərlə
bütün körpüləri yandırmağı və
siyasi mühacir həyatı yaşamağı daha
üstün tutdu. Görünür o da Məmməd Əmin Rəsulzadə
kimi yeni hakimiyyətin mahiyyətini zamanında
anladığından bu mühüm qərarı verə
bilmişdi. Nəticədə radikal addım atmaqdan, kəskin
şəkildə cəbhə dəyişdirməkdən
çəkinməmişdi. Bolşevik hakimiyyətinin çətin
vaxtında, 1919-cu ilin martında mütəşəkkil hərbi
gücə malik başqırdlarla müqavilə imzalayıb
onlara federal Rusiyanın tərkibində həqiqi muxtariyyət
vəd edən, vəziyyət düzələndən sonra həmin
sənədi “kağız parçası” adlandıran Leninin
siyasi riyakarlığı Zəki Vəlidinin gözünü
açmışdı. Az əvvəl bolşeviklərin
etibarlı müttəfiqi sayılmasına, dəfələrlə
Lenin, Stalin, Trotski və digər Sovet liderləri ilə
görüşüb əməkdaşlıq yollarını
müzakirə etməsinə, Lenindən zirehli “Ford” avtomobili
hədiyyə almasına baxmayaraq
Zəki Vəlidi 1921-ci ildə öz yerini Sovet rejiminin
barışmaz düşmənlərinin – basmaçılar hərəkatının
rəhbərliyində tapdı. Burada 1921-ci ilin yayında
Türküstan Milli Şurasını qurub bolşevik rejiminə
qarşı geniş miqyaslı mübarizəyə
başladı. Rəhbərlərindən biri olduğu hərəkatın
məğlubiyyəti ərəfəsində əvvəlcə
İrana, oradan da Qərbi Avropaya üz tutdu.
Nəriman
Nərimanovun məkrli yolla aradan götürülməsi, Mirsəid
Sultan-Qaliyevin həbsxanalarda çürüdülməsi, Zəki
Vəlidinin vətənindən didərgin salınması da
görünür, Stalinin və bütünlükdə rejimin
bu türk övladlarına bəslədiyi kini, hiddəti səngidə
bilməmişdi. Əks təqdirdə, 1956-cı ilə qədər
gündəlikdən düşməyən və yeni-yeni
günahsız insanları məhv etmək üçün
siyasi təqib bəhanəsinə çevrilən
“narimanovşina”, “sultanqalievşina”, “validovşina”
yarlıklarına başqa izah tapmaq qeyri-mümkündür...
lll
Bolşevik
liderlərin çoxundan fərqli olaraq Zəki Vəlidi
inqilaba küçədən, yaxud həbsxanadan deyil, elmdən
gəlmişdi. Ziyalı ailəsində doğulması (həm
atası, həm də anası mədrəsə müəllimləri
idi, atasının başqırd ədəbiyyatı tarixinə
daxil olan bir sıra əsərləri vardı. Fikri
inkişafında böyük rol oynayan dayısı Həbibnəzər
Utyaki dövrünün qabaqcıl pedaqoqlarından biri kimi
tanınırdı), erkən yaşlarından sistemli və
mükəmməl təhsil alması onu tamamilə fərqli
mühitin və dəyərlərin insanına
çevirmişdi. 18 yaşından tatar mətbuatında məqalələri
çap edilirdi. Klassik Şərq dilləri (ərəb, fars,
türk) ilə bir sırada rus dilinə də mükəmməl
yiyələnmişdi. Daha sonra bu dillərin sırasına
almanca və ingiliscə də əlavə olundu.
19
yaşında ikən Əhməd Zəki Qazanın “Qasimiyyə”
mədrəsəsində təhsilini başa vurub burada
türk-tatar dilləri və ədəbiyyatı müəllimi
kimi fəaliyyət göstərirdi. 1912-ci ildə
“Türk-tatar tarixi” adlı ilk elmi əsəri çap olundu.
Sonrakı beş il ərzində kitabın yenidən işlənmiş
daha iki nəşri işıq üzü gördü.
Əslində əsər iki cilddən ibarət olmalı idi.
Birinci cild ən qədim dövrlərdən Bulqar
xanlığına qədər türk tarixini əhatə
edirdi. İkinci cilddə çağdaş dövrə qədərki
tarixin hadisə və prosesləri öz əksini tapmalı
idi. Lakin bəlli səbəblərdən materiallarının
çoxu toplanıb sistemə salınan bu cildi tamamlamaq
mümkün olmamışdı.
Xakas
türkü, Qazan universitetinin professoru N.V.Katanovla (1861-1922)
tanışlıq Zəki Vəlidinin universitet cameəsi və rus elmi dairələri
ilə yaxınlaşmasına imkan yaratdı. Nəticədə
1913-cü ilin mayında o, universitet yanında fəaliyyət
göstərən Arxeologiya, tarix və etnoqrafiya cəmiyyətinin
həqiqi üzvü seçildi. Bu cəmiyyətin maliyyə
və təşkilati dəstəyi ilə Orta Asiyaya
1913-cü ilin noyabrından 1914-cü ilin martına qədər
davam edən ilk elmi ekspedisiyası zamanı Zəki Vəlidi
Yusif Has Hacibin “Kutadqu bilik” əsəri də daxil olmaqla bir
sıra nadir Şərq əlyazmaları üzə
çıxardı, bölgənin iqtisadiyyatı və tarixi
coğrafiyası, habelə köçəri özbəklərin
məişəti ilə bağlı etnoqrafik materiallar
topladı.
Ekspedisiyanın
nəticələri dövrün V.V.Radlov, V.V.Bartold kimi məşhur şərqşünaslarını
maraqlandırdığından gənc başqırd alimi Mərkəzi
və Cənubi Asiyanın öyrənilməsi üzrə
Rusiya komitəsi və İmperator Elmlər
Akademiyasının xətti ilə 1914-cü ilin iyun-iyul
aylarında yenidən Mərkəzi Asiyaya ezam edildi. Bu dəfə
əsas etibarı ilə Buxara xanlığında oldu.
İkinci elmi ekspedisiya da sensasiyalı tapıntı ilə
yadda qaldı: Zəki Vəlidi Özbəkistanın
Qarşı şəhərinin bazarında tam bir təsadüf
nəticəsində Quranın X, yaxud XI əsrdə türkcəyə
sətri tərcüməsinin XVIII surədən başlayan
natamam əlyazmasını aşkara çıxardı.
Müharibənin başlanması ilə yarımçıq
qalan ekspedisiyadan 23 nadir əlyazması ilə geri
döndü.
Birinci
Dünya müharibəsi milyonlarla insan kimi gənc Zəki Vəlidinin
də həyatını dəyişdi. Həmin vaxta qədər
özünü yalnız elmdə gördüyündən
siyasətlə maraqlanmırdı. Amma zamanı çatanda məşhur
ifadədə deyildiyi siyasət özü onunla maraqlandı.
IV Dövlət Dumasının müsəlman fraksiyası Zəki
Vəlidini Büronun tərkibində çalışmaq
üçün Peterburqa dəvət etdi. Rusiya müsəlmanlarının
lideri Ə.Topçubaşovun rəhbərliyi altında
Büro çarın fərmanı ilə sayları minimuma
endirilən müsəlman deputatların (sonuncu, IV Dumada
onların sayı cəmisi 6 nəfər idi) yerlərlə əlaqə
saxlamalarına, Dumanın gündəliyinə
çıxardıqları məsələlərin işlənib
hazırlanmasına və qanun yaradıcılığına
yardım göstərirdi.
Çarizmin
süquta uğradığı Fevral inqilabından sonra 27
yaşlı Zəki Validov çox qısa zamanda vətəni
Başqırdıstanda milli hərəkatın liderlərindən
biri kimi tanındı. O, Rusiya müsəlmanları müvəqqəti
mərkəzi bürosunun və başqırdların Millət
Məclisinin üzvü idi, bolşeviklərin işini
yarımçıq dayandırdıqları Rusiya Müəssislər
Məclisinə nümayəndə seçildi. 1917-ci ilin
mayında Moskvada Ümumrusiya müsəlmanları
qurultayında ayrıca başqırd qurultayı
çağırılmasının təşəbbüskarı
kimi çıxış etmiş və sonralar Azərbaycan
K(b)P MK mətbuat şöbəsinin müdiri, Azərbaycan
Pedaqoji İnstitutunun rektoru vəzifələrində
çalışan həmvətəni Şərif Manatovla
(1887-1936) birlikdə bu
ideyanın gerçəkləşməsinə nail
olmuşdu. Hər ikisinin rəhbərliyinə daxil
olduqları Başqırdıstan Milli Şurası 1917-ci il
noyabrın 15-də federativ Rusiyanın bir hissəsi kimi
başqırd xalqının milli-ərazi muxtariyyətini elan
etmişdi. Zəki Vəlidi yeni qurulan hökumətdə
Başqırdıstan Müdafiə Şurasının sədri,
başqa sözlə desək, hərbi nazir idi.
Yalnız
hərbi güclə hesablaşan bolşeviklər yeni
başqırd liderini də tanımalı oldular.
Çünki 1918-ci ildə onun sərəncamında 27 mindən
çox silahlı başqırd əsgəri vardı. Məhz arxasında bəlli hərbi
qüvvənin dayanması nəticəsində Lenin “yoldaş
Validovu” dəfələrlə Kremldə qəbul etdi,
Rusiyanın yenidən qurulması, milli muxtariyyətlər,
sosialist inqilabı ideyalarının müsəlman Şərqində
yayılması və s. kimi məsələlərdə fikir
və mülahizələri ilə maraqlandı. Nəticədə
Zəki Vəlidi mütəşəkkil başqırd hərbi
hissələrinin bolşeviklərin tərəfinə
keçməsinin təşəbbüskarı kimi
çıxış etdi. Və təbii ki, bundan sonra Kreml
liderlərinin nəzərində əhəmiyyətini itirdi.
Amma sərbəst buraxılması, yaxud Sovet Rusiyası
hüdudlarını tərk etməsi barəsində söz də
ola bilməzdi.
Zəki
Vəlidi vətəndaş müharibəsinin
qarmaqarışıqlığından istifadə edərək
aradan çıxmağı bacardı. 1923-cü ildə Orta
Asiyadan İrana keçdi. Müvəqqəti
dayandığı Məşhəd şəhərində
elm adamı kimi tale yenidən üzünə güldü.
Yerli kitabxanada nadir mənbə – Abbasi xəlifəsi
Əl-Müqtədirin düz min il əvvəl – 921-ci ildə elçi sifəti ilə
Volqa bulqarlarının yanına göndərdiyi Əhməd
ibn Fədlanın səfər qeydlərindən ibarət
“Risalə”sini aşkara çıxardı. Aradan on iki il
keçəndən sonra Vyana
universitetində həmin mənbə əsasında “İbn Fədlanın
şimal bulqarları, türklər və xəzərlərin
ölkəsinə səyahəti” adlı doktorluq
dissertasiyası müdafiə etdi.
1925-ci
ildə Mustafa Kamal Paşanın göstərişi ilə
Berlində siyasi mühacir kimi müvəqqəti
sığınacaq tapan Zəki Vəlidiyə Türkiyə vətəndaşlığı
verildi. O, maarif nazirinin müşaviri təyin edildi, eyni zamanda
İstanbul universitetində türk tarixindən mühazirələr
oxumağa başladı. Mühacirətdəki
Türküstan milli hərəkatının liderlərindən
biri kimi tanındı, əqidə yoldaşları ilə
birlikdə hərəkatın bir sıra nəşrlərinin
əsasını qoydu. Uzun və məhsuldar ömrü
boyunca 11 dildə 400-dən çox əsəri nəşr
olundu. Türkiyə Şərqşünaslar
assosiasiyasını qurdu. 1951-ci ildə rəhbərliyi
altında İstanbulda dünya şərqşünaslarının
21-ci Beynəlxalq konqresi keçirildi. İki il sonra
İstanbulda yeni elmi mərkəz – İslam
Araşdırmaları İnstitutu yaratdı və ilk direktoru
oldu. 1970-ci ildə, 80 yaşında dünyaya gözlərini
yuman ordinar professor Zəki Vəlidi Toğan mübarizə və
əqidə dostlarının çoxunun uyuduğu
İstanbulun Qaracaəhməd məzarlığında
torpağa tapşırıldı.
Sovet
rejiminə qarşı mübarizə aparan mühacirət
nümayəndələrinin bir çoxu kimi Zəki Vəlidinin
də doğma xalqı qarşısındakı xidmətləri
yalnız Sovet rejiminin süqutu ərəfəsində öz
həqiqi qiymətini aldı. 1990-cı ildə anadan
olmasının 100 illiyi Ufada dövlət səviyyəsində
qeyd edildi. Adı milli kitabxanaya verildi. Əsərlərinin tərcüməsi
və çapı istiqamətində ilk addımlar
atıldı. 1995-ci ildə dünya
başqırdlarının qurultayı zamanı
Başqırdıstan prezidenti
Murtuza Rəhimov onu müasir başqırd dövlətçiliyinin
qurucusu kimi yad etdi.
lll
Zəki
Vəlidi gündəlik yazmasa da, həyatının
bütün mühüm dəyişiklik və hadisələri ilə bağlı
ilk gənclik illərindən etibarən mütəmadi qeydlər
aparırdı. Lakin bolşevik Rusiyasını gizli yolla tərk
edərkən zəngin şəxsi arxivi, eləcə də
çoxsaylı əlyazmaları ilə həmişəlik
vidalaşmalı olmuşdu. Bütün görkəmli şəxsiyyətlər
kimi Zəki Vəlidi də keçdiyi fikir və
ideyalarının, ömür yolunun, gördüyü işlərin,
savaş və mübarizələrin yalnız özünə
deyil, xalqına, gerçək tarixə məxsusluğunun fərqində
idi. Ömür yolunun təsviri
yalnız şəxsi şöhrətpərəstlik hissindən
deyil, həm də tarix qarşısında duyduğu məsuliyyət
hissindən irəli gəlirdi. Ona görə də, nisbətən
sakit, təlatümsüz mühacirət həyatına
başlayan kimi xatirələrini qələmə almağa qərar
verdi. İlk dəfə 1924-cü ildə Berlində
yaddaşına arxalanaraq, habelə əlinə keçən
tək-tük sənəd və materiallara əsaslanaraq qeydlərini
sahmana salmağa başladı. Amma ilk mərhələdə
görmək istədiyi iş
dağınıq qeydlərdən irəli getmədi.
Sonrakı illərdə əsas vaxt və enerjisini elmi-pedaqoji
fəaliyyətə sərf etdiyindən xatirələrin
yazılması tədricən arxa plana
sıxışdırıldı.
Bu
istiqamətdə qəti qərarını aradan bir qərinə
keçəndən sonra, 1956-cı ildə vermişdi. Həmin
il ABŞ-da yerləşən “Robert Speller and sons” nəşriyyat
evinin sahibi Robert Speller alimə məktub göndərib “Tarix
yaradanlar” silsiləsində onun
xatirələrini çap etmək niyyətində
olduğunu bildirmişdi. Professor Zəki Vəlidi
Toğanın növbəti, 1957-ci ildə müsafir professor kimi Kolumbiya Universitetinə dəvət
olunması niyyətin gerçəkləşməsinə ciddi
təkan oldu. Bütün boş vaxtını ABŞ
kitabxanalarında, özəlliklə də başlıca
sovetoloji mərkəz kimi tanınan Hover İnstitutunda
çalışması, Türkiyədə tapa bilmədiyi
bir sıra kitab və dövrü nəşrləri əldə
etməsi sayəsində Zəki Vəlidi öz ömür
yolunun və başqırd xalqının müstəqillik
mübarizəsinin təsviri üçün zəruri
materialları toplaşdı. Bəzi məlumatlara görə
əsərin indi əldə olmayan müxtəsər
variantı (təxminən 8 m.v.) ilk dəfə ingilis dilində
meydana çıxmışdı. On illik gərgin zəhmət
sayəsində “Xatirələri”n Türkiyəyə gəlişinə
qədərki dövrü əhatə edən birinci hissəsini
1967-ci ildə tamamlayıb ölümündən əvvəl
kitab şəklində çap etdirə bildi.
Zəki
Vəlidinin xatirələri yalnız bir şəxsin deyil,
bütöv xalqın, hətta daha geniş anlamda Rusiya
imperiyasında yaşayan türk-müsəlman toplumunun XIX əsrin
sonu – XX əsrin əvvəllərində keçdiyi mürəkkəb
tarixi yolu göz önündə canlandıran qiymətli sənəddir.
Burada digər türk məmləkətləri ilə
yanaşı Azərbaycanla bağlı bir sıra diqqətəlayiq
məqamlar da özünə yer alıb. Memuarların həmin
səhifələrində xalqımızın türk
dünyası, ümumtürk mədəniyyəti tarixindəki
yerindən və mövqeyindən, həm də müəllifin
şəxsən tanış olduğu, ünsiyyət
qurduğu ayrı-ayrı görkəmli şəxsiyyətlərimizin
həyatından, fəaliyyətindən, ümumi ideallar
uğrunda birgə mübarizəsindən bəhs
açılır.
“Xatirələr”dəki
Azərbaycanla bağlı məqamları xronoloji
ardıcıllıqla gözdən keçirdikdə Zəki Vəlidinin
gəncliyindən tutmuş həyatının sonuna qədər
ölkəmizlə yaxından maraqlandığını, həyatının
Türkiyə dövründə isə Azərbaycanın
tarixi coğrafiyasına, toponomikasına, Cənubi
Qafqazdakı ərəb fütuhatına dair bir sıra qiymətli
əsərlər qələmə aldığını
görməmək mümkün deyil. Bu mənada
başqırd alimini tam əsasla həm də elmi azərbaycanşünaslığın
indiyə qədər layiqincə öyrənilməmiş
nümayəndələrindən biri adlandırmaq
mümkündür. Onun Azərbaycan əsilli görkəmli
türkoloq Əhməd Cəfəroğlunun (1899-1975)
redaktorluğu ilə ilk sayı 1932-ci ildə çıxan
“Azərbaycan Yurd Bilgisi” jurnalının redaksiya heyətinə
daxil edilməsi xidmətlərinə verilən qiymət kimi dəyərləndirilə
bilər.
Zəki
Vəlidinin Azərbaycan ədəbiyyatı və ictimai fikri
ilə tanışlığı 1915-ci ilə təsadüf
edir. Həmin il o, Peterburqda Maksim Qorki ilə tanış
olmuşdu. Qorki türk xalqlarının tarix və ədəbiyyatı
sahəsində bacarıqlı mütəxəssis kimi gənc
alimi ideya müəllifi olduğu “Russkiy letopisets” məcmuəsinin
fəaliyyətinə cəlb etmişdi. Həmin dövrdə
gələcəyin proletar yazıçısı Rusiyada
yaşayan xalqları biri-birinə yaxından tanıtmaq məqsədi
ilə onların tarixi, mədəniyyəti, ədəbiyyatı
və müasir həyatı haqqında müxtəlif səciyyəli
materialları ehtiva edən silsilə kitabların nəşri
üzərində işləyirdi. Birinci Dünya müharibəsi
başlayana qədər bu seriyadan ukraynalılara, finlərə,
gürcü və ermənilərə dair məcmuələr hazırlanıb çap
olunmuşdu. Türk xalqlarının tarix və mədəniyyətini
ehtiva edən populyar əsərin
yazılması xahişi ilə Qorki yeni
tanışı Zəki Vəlidiyə üz tutmuşdu.
“1916-cı
ilin qışında bu işlə çox məşğul
oldum, – deyə xatirələrində müəllif
yazırdı.– Bunun üçün Peterburq Ümumi
kitabxanasında mövcud Rusiyada basılmış müsəlman
nəşriyyatını, məsələn, İsmayıl bəy
Qasprinski və Azərbaycanda Həsən bəy Məlikov, Fəttah
(yanlışlığa yol verilmişdir, Fətəli
olmalıdır – V.Q.) Axundov və başqalarının təkmil
nəşriyyatını və rusların
Türküstandakı nəşriyyatını gözdən
keçirdim”. Düşünmək olar ki, kitab üzərindəki
iş zamanı Zəki Vəlidi sadəcə XIX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı, mədəniyyəti və ictimai fikri ilə
ilk dəfə tanış olmaq imkanı qazanmışdı.
Çünki Nizami Gəncəvi,
Xaqani, Füzuli kimi klassiklərimizin
əsərlərini daha əvvəllər, mədrəsə
təhsili illərində, fars və türk dillərinin incəliklərinə
yiyələnərkən mənimsəmişdi.
Maksim
Qorkinin təşəbbüsü ilə hazırlanan kitaba gəldikdə
isə inqilabi hərəkatın güclənməsi, ölkənin
hərc-mərclik və anarxiya dövrünə qədəm
qoyması onun çapına imkan vermədi. Zəki Vəlidi əsərin
ilk variantı üzərində işi 1916-cı ilin sonunda
tamamlayıb əlyazmasını nəşriyyata göndərsə
də, əsərin nəşrini görə bilmədi.
Sonradan əlində qalan bəzi hissələri
özünün “Bu günkü Türküstan və
Yaxın gələcəyi” kitabına daxil etmişdi. Azərbaycan,
habelə Krım və Qazan tatarlarının ədəbiyyat
və mədəniyyət tarixindən bəhs edən
bölümlər isə həmişəlik itirilmiş və
bu barədə hər hansı məlumat əldə etmək
mümkün olmamışdı.
Kitab
üzərindəki iş Zəki Vəlidini Cənubi Qafqaz
regionunun tarixi, xüsusən də milli zəmindəki dramatik
hadisələrlə yaxından maraqlanmağa vadar etmişdi.
Qafqazında Azərbaycan türkləri ilə ermənilər
arasında sonuncuların əsassız iddiaları nəticəsində
meydana çıxan münaqişələr diqqətini daha
çox çəkmişdi. Bu məsələdə Maksim
Qorki vasitəsi ilə tanış olduğu rus tarixçisi və
hüquqşünas, I Dövlət dumasının
üzvü, professor Maksim Kovalevskinin (1851-1916) “Qanun
nöqteyi-nəzərindən milliyyət məsələsi və
təbəələrin hüquq bərabərliyi”
kitabından bəzi maraqlı məlumatlar öyrənmişdi.
Ə.Topçubaşovun da yaxın dostu olan Kovalevskiyə
istinadən Zəki Vəlidi aradan illər keçəndən
sonra “Xatirələr”ində aşağıdakı fikri
vurğulamağa lüzum görmüşdü: “Ermənilərə
Baqrat dövründəki böyük Ermənistanı əhya
etmək (diriltmək) xülyası ilə azərbaycanlılarla
amansız mücadiləyə girişmək və mədəni
dünyanı vəlvələyə salmaq əvəzinə
öz dil və dinləri əsasında milli kültürlərini
inkişaf etdirməyi tövsiyə etmiş və bu yolla
Qafqaz müsəlmanlarının sevgisini
qazanmışdı”. Bu sitat Qafqazda erməni millətçilərin
körüklədikləri qanlı münaqişəyə Zəki
Vəlidinin özünün münasibətini aşkara
çıxarmaq baxımından da səciyyəvi
sayılmalıdır.
(Ardı gələn şənbə
sayımızda)
Vilayət QULİYEV
525-ci qəzet.- 2014.- 6 dekabr.-
S.14-15.