Akademik İsa Həbibbəylinin
yeni tədqiqatı
“Bütün yönləri
ilə yaradıcı”
Mühitin,
cəmiyyətin qəribə qanunları var. Bəzən bir
şair, yaxud yazıçı hansısa əsəri,
kitabı ilə tanınır, qəbul olunur, məşhurlaşır,
oxucuların, kütlənin sevimlisinə, dillər əzbərinə
çevrilir. Zaman, yeni simalar, təzə əsərlər bu
sənətkarı sıxışdıra, yaddaşlardan
çıxara bilmir. Amma... ən qəribəsi budu ki,
yazıçı, şair bundan sonra nə qədər yeni,
daha yaxşı ədəbi nümunələr yaratsa da, fərqli
işlərə, uğurlara imza atsa da, həmin o ilkin
möhürdən xilas ola bilmir. Hətta sonrakı
yazıları, işləri keyfiyyətcə üstün olsa
belə. Bu cür taleli yazıçılar, şairlər
çoxdu, hər halda Azərbaycan reallığında. Bəzən
bunu təbii qəbul etmək olur, düşünürsən
ki, sənətkar məhz bu əsəri ilə qəlblərə
yol tapa bilib. Amma nədənsə çox vaxt bu yanaşma mənə
haqsızlıq kimi görünür, ilk növbədə
şairin, yazıçının özünə, daha sonra
isə digər əsərlərinə qarşı...
Və
elə bunu yaza-yaza düşünürəm görəsən
maraqlı, dərin, hərtərəfli insan, bütöv
şəxsiyyət olaraq tanınmaq, sevilmək
yaxşıdı, ya sadəcə, ayrı-ayrı əsərlərin
müəllifi kimi?! Məncə, insanın şəxsiyyəti
ilə istedadı üst-üstə düşürsə,
daha doğrusu, bir-birini tamamlayırsa, ədəbi tənqid də,
mühit də sənətkara bütün baxış
bucaqlarından nəzər salmalı, onun
yaradıcılığını da, ictimai fəaliyyətini
də hər yöndən təhlil etməlidir. Ən azı
ona görə ki, bu cür insanlar gənc və yeni yetişməkdə
olan nəsil üçün nümunə ola bilərlər.
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti, Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunun
direktoru, akademik İsa Həbibbəylinin bu günlərdə
çapdan çıxmış “Bütün yönləri
ilə yaradıcı” kitabı məhz bu cəhəti ilə
fərqlidi və diqqəti cəlb edir. Kitab Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin katibi, “525-ci qəzet”in baş
redaktoru Rəşad Məcidin yaradıcılığına
həsr olunub. Daha doğrusu, bu kitab publisist, şair,
ictimai-xadim, nasir, qəzet redaktoru, gənclər üzrə
katib Rəşad Məcid haqda sanballı bir tədqiqat
işidi. Avqust ayında baş redaktorumuzun doğum
günü ərəfəsində cəmiyyətin ən
müxtəlif adamları onun haqqında məqalələr,
yubiley təbrikləri yazdılar. Elə akademik İsa Həbibbəylinin
də yazısı bu ərəfələrdə mətbuatda
yayımlandı. Amma əslində oxuduğumuz irihəcmli məqalənin
özü belə alimin geniş tədqiqat işinin
kiçik tezisləri imiş. Və İsa müəllimin Rəşad
Məcidi, məhz özünün təbirincə desək,
bütün yönlərdən təhlil edib, fikirlərini, həm
ədəbiyyatşünas-alim, həm də sadəcə,
ziyalı mülahizələrini bu kitab vasitəsiylə bizlərlə
bölüşməsi son dərəcə maraqlı və
düşündürücüdü. Müəllif
kitabın “Bir yüngülvari müqəddimə”sində
yazır: “10 sentyabr” kitabı ilə
geniş ictimaiyyət də, ədəbi tənqid də
artıq Rəşad Məcidin
yaradıcılığını bütün istiqamətlər,
o cümlədən şeir yaradıcılığı
üzrə tam halda görmək, mütaliə etmək və
təhlil süzgəcindən keçirmək, bu barədə
söz demək, ümumiləşdirmələr aparmaq
imkanı əldə edə bilmişdir”.
Məsələ
də elə bundadı... Hələ ilk gəncliyindən
şeirlər yazsa da, çap olunsa da, sevdiyi müxtəlif
şair və yazıçılarla müsahibələr etsə
də, Rəşad Məcid insanların, mühitin
yaddaşında başqa cür qalıb. Bəlkə də bu
taledi. Kifayət qədər istedadlı, orijinal bir şairi mərhum
dilçi-alim Aydın Məmmədov “görür”, AYB nəzdində
Tərcümə Mərkəzinə özünə
müavin götürür və bununla da onun sənətkar
taleyini dəyişmiş, başqa məcraya yönləndirmiş
olur. Yəni erkən gənclikdən ictimai iş, sürətlə
tanınmaq və ən müxtəlif mühitlərə sərbəst
daxil olmaq imkanı Rəşad Məcidin şair, yazar
xarakterinə təsir edir. Kimsə dəridən-qabıqdan
çıxıb tanınmaq üçün
çalışanda, Rəşad Məcid sadəcə,
özüyçün yazır... Və bu daxili tamlıq
hissi, şöhrət toxluğu onda özü yox,
başqaları üçün çalışmaq,
özünü yox, başqalarını təbliğ etmək,
bəyəndiyi, sevdiyi ədəbiyyatı insanlara tanıtmaq
xasiyyəti formalaşdırır. Elə məhz bu cəhəti
mətbuat tariximizdə artıq öz yeri olan, müasir cəmiyyətdə
isə ən nüfuzlu qəzetlərdən birinin
yaranmasına, “525-ci qəzet”in təsis olunmasına gətirib
çıxarır. 525 rəqəmi,
bu adda qəzet Rəşad Məcidin əsərinə, onu
mühitə sevdirən, tanıdan möhürə
çevrilir.
Yazımın
əvvəlində dediyim kimi, bundan sonra, ya bununla paralel
şair, publisist, nasir Rəşad Məcid nə etsə də,
nələr yazsa da əsas diqqət məhz bu əsərinədi
– “525”ə. Doğrudu, Rəşad müəllimin ədəbi
yaradıcılığı haqqında da kifayət qədər
yazılıb, onun “10 sentyabr” hekayəsi ən çox
müzakirə olunan, fərqli yozumlarla izah edilən əsər
olub. Amma yenə də Rəşad Məcid
yaradıcılığı “525-ci qəzet”in, yaxud elə
müəllifin özünün şəxsiyyətinin
kölgəsində qalıb desək, yalan olmaz. Doğrusu,
onun yaradıcılığına nəzər salanda bunun
haqsızlıq olduğunu düşünməyə bilmirsən.
Görünür, bu işdə müəllifin
özünün də iddiasızlığı, təmkini
xeyli dərəcədə rol oynayıb. Ancaq axı ortada mətn
var: şeirlərində son dərəcə həzin, lirik,
hekayəsində səlis, mənalı, dərin,
publisistikasında məntiqli, fərqli, orijinal mətn. Və
məncə, sənətkar haqda ən böyük
sözü elə bu mətn deyir. Hörmətli akademik
İsa müəllimin də məhz bu mətndən
çıxış edərək, daha doğrusu mətni
söz-söz, cümlə-cümlə “gəzişərək”
öz qəhrəmanını oxucusuna təqdim etməsi təbiidi.
İlk öncə kitab haqda onu deyim ki, “Bütün yönləri
ilə yaradıcı” hər şeydən əvvəl
ciddiliyi, dərinliyi, hərtərəfliliyi ilə diqqəti
çəkir. Yəni İsa müəllim sadəcə,
dostun doğum gününə sürpriz, yaxud bəyəndiyi
bir qəzetin redaktoruna jest eləməyib, maraqlı bir
araşdırma aparıb. Bu araşdırmaya sadəcə, ədəbiyyatşünas
kimi yanaşanda da burda boşluq, diqqətdən yayınan nə
isə görmək mümkün deyil. Amma kitabdan əsas qənaətim
bu oldu ki, İsa müəllim şair Rəşad Məcidi
qalanlarından daha yaxın bilir özünə, onun lirizmi
içərisində “gizlənmiş” adamı görməyə
çalışır.
“Rəşad
Məcidin şeirləri – işıqlı düşüncələrin
şeiriyyətidir. Onun şeirləri Günəş,
işıq, Ay işığı, ümid, ulduz, ocaq, pərvanə,
şəfəq, şam, nur, od, alov, köz, kibrit,
çiçək və sair kimi işıqlı ifadələrin
cazibəsi üstündə qurulmuşdur. Bu şeirlər dəmirçi
kürəsi, qızmar günəşin altındakı torpaq
kimi istidir. “Gül-çiçəklər
yaraşıqdı, lalələr
xaldı eləcə”, “Od-alov sazını basıb
döşünə, Kərəm qisasını aldı
Ədalət”, “Bir alovdu yana-yana, Axdı cana, keçdi qana.
Kül eləyib dağı-daşı Selləndi Yanıq Kərəmi”,
“Gün işığı”, “Dərədə çən,
düzdə günəş”, “Bir işıqdan keçdim,
anam, Gözlərimi dörd elədi. Ürəyimi ipək
kimi, Sözlərimi sərt elədi” misralarında
işıq əsas mənanın mühüm
daşıyıcısıdır”. Gətirdiyim parçadan
da göründüyü kimi İsa Həbibbəyli şairin
şeirindəki işığı, istiliyi misra-misra “oxuyur” və
kitabın oxucularına da ötürməyə
çalışır. Rəşad Məcidin özü haqda
işıqlı adam, əliaçıq adam, yaxşı
adam, orijinal adam deyənlər, bu haqda yazanlar çox olub. Amma
məhz onun şair olaraq işığını
paylaşmaq, üzə çıxarmaq xeyli qəliz məsələdi.
Əslində, şairin 2004-cü ildə “Roman” şərti
adı ilə çap etdirdiyi şeirlər toplusunu da bu
cür açmaq, burdakı roman janrı ünsürlərini
göstərmək də düşündürücü məsələdi,
həm də ədəbiyyatşünaslıqda yeni
yanaşmadı. İsa müəllim “Roman və poetikası”,
“Dastana doğru” bölümlərində Rəşad Məcidin
məhz sevgi şeirlərini, onlardakı fərqli ruhu təhlil
və təqdim edir. Və burada maraqlı cəhətlərdən
biri odu ki, müəllif şairin poeziyasındakı lirizmi, mənalardakı
zərifliyi, mahiyyəti açmaqla yanaşı, eyni zamanda
bütün bu inkişaf xəttini də soyuq alim təhlilləri
ilə göstərir. Deyək ki, şairin “yenə mənasız
oldu yaşamaq” deməsinin nə qədər kədərli
olmasını önə çəkirsə, amma həm də
onun poeziyasındakı inkişaf xəttini, ziqzaqları da dəqiq
cizgilərlə çatdırır. Və bu mənada akademik
artıq “Dastan” adlı şeirlər toplusuna keçid edəndə
təkcə illərlə böyüyən, müdrikləşən
aşiqdən yox, həm də daha peşəkar yazan şairdən
danışır. Öncə vurğuladığım kimi
müəllifin şair Rəşad Məcidlə ruhən daha
yaxın olması sezilsə də, o, qəhrəmanının
hələ ilk cücərtilər şəklində
özünü göstərən nəsr
yaradıcılığını da, ictimai fəaliyyətini
də, qəzet redaktoru kimi üstünlüklərini də,
AYB katibi kimi gənclərlə işini də diqqətdən
qaçırmır və hər birini öz ampluasında təqdim
edir. Hətta bu məsələlərdə özü ilə
həmrəy olan Xalq yazıçıları Anarın,
Elçinin, Xalq şairləri Bəxtiyar Vahabzadə və Məmməd
Arazın yazılarından bəzi fikirləri gətirir. Rəşad
Məcidin çıxışlarını da xüsusi
vurğulayaraq prezidentlə görüşlərindəki
nitqlərini ayrıca bir ziyalı mövqeyi kimi dəyərləndirir.
Hər
bir ciddi araşdırmanın, tədqiqatın nəticəsi
olmalıdı. Akademik İsa Həbibbəylinin gəldiyi qənaətlər
kitabın sonuncu “Bütün yönləri ilə
yaradıcı” bölümündə yer alıb. Əslində,
qısaca desək, alınan nəticə elə bu cümlənin
özüdü. Rəşad Məcidin olduğu hər yerdə
yaradıcı adam kimi özünü göstərməsi,
istedadının hər işdə nəzərə
çarpması. İsa Həbibbəyli bunu belə ifadə
edir: “Rəşad Məcidin simasında milli təfəkkürlə
ədəbiyyat düşüncəsi və aydın siyasi
baxış vəhdət təşkil edir.
...
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin katibinin
funksiyaları ilə “525-ci qəzet”in Baş redaktorunun
imkanlarının birlikdə yeni dövr milli
ziyalılığının, xüsusən də gənc ədəbi
nəslin inkişafına bütün genişliyi ilə
açılması, istiqamətlənməsi müstəqil
dövlətçiliyimizə xidmətin
reallıqlarıdır”.
Məncə,
yalnız bu cür təhlillərin, gənclərə
nümunə ola biləcək insanlara, cəmiyyətin
müasir dillə desək, “brend” simalarına məhz belə
yanaşmanın özü də bir növ təbliğatdı.
Əxlaqın, ədəbiyyatın, tərbiyənin,
istedadın, insanlığın təbliğatı. Və
çağdaş zamanda bütün bunların təbliğatına
necə böyük ehtiyac olduğunu nəzərə alsaq,
İsa Həbibbəylinin kitabını daha dəqiq dəyərləndirə
bilərik.
PƏRVİN
525-ci qəzet.-
2014.- 13 dekabr.- S.21.