Cəfər Cabbarlı sənətinə
Nazım Hikmət baxışı
Bu il noyabrın
1-də Xızıda, böyük
sənətçimiz Cəfər
Cabbarlının 115 illiyinə
həsr edilmiş tədbirdə çıxış
üçün mənə
söz vermədiklərinə
görə (nədəni:
çıxışçı siyahısında adım olmayıb) sayın professorumuz Asif Rüstəmliyə təşəkkür
edirəm. Birincisi, ona görə
təşəkkür edirəm
ki, böyük ustadımız barəsində
demək istədiklərimi
yazası oldum. İkincisi də, dəyər, şəxsən sənə
olan münasibətə
görə yox, insanın xalqına, millətinə, sənətinə
və dəyərli zəhmətinə görə
verilməlidir. Bu baxımdan, Cəfər Cabbarlı araşdırıcısı
kimi, özü də böyük sənətçinin qaranlıqda
qalmış məqamlarına
işıq saldığına
görə təşəkkürlər
Asif bəyin halal haqqıdır. Yeri gəlmişkən, Cabbarlının 110 illiyində
ona həsr olunmuş “Oğuz Eli” qəzetinin “Yazıçı”
adıyla nəşr olunmuş buraxılışında
Asif bəyin böyük sənətçi ilə
bağlı yazısından
gen-bol istifadə etmişdik.
...Gənclik çağlarımda
hər dəfə Bakıdan, dünyaya göz açdığım
Zəngəzur bölgəsinə
gedərkən, dan yeri yenicə söküləndə qatardan
encək, Arazın hər iki yanı
boyunca sıralanmış,
qılınc kimi sıyrılıb göyə
dirənmiş, başları
yenicə dəymiş
tut kimi ağaran qocaman dağları görəndə Cəfər
Cabbarlının “Ölkəm”
şeirindəki – “Şiş
ucları buludlarla döyüşən,
Dağlarında buzları
var ölkəmin” – ilk misraları
xatırlamışam. Sonralar ayrı-ayrı
vaxtlarda Tərtər,
Yardımlı, Gəncəbasar,
Zakatala, İsmayıllının...
dağlarını görəndə
də həmin şeirin birinci beyti yadıma düşüb.
Neçə-neçə illər öncə Müşfiq Günlərinin birində
yolum Xızıya düşəndə oranın
yasdı-yapalaq dağlarını
görəndə ağlıma
gəlib ki, Böyük Cabbarlı Ölkəm deyəndə
təkcə doğulduğu
gözəl məkanı
deyil, Böyük və Kiçik Qafqaz sıra dağlarının ətəklərində
məskunlaşmış türk
elinin geniş ərazisini nəzərdə
tutubmuş.
“Ölkəm” şeirindən
söz düşmüşkən... Bu şeirlə
bağlı unudulmaz gözəl bəstəkarımız
Asəf Zeynallının
həmin şeirə bəstələdiyi eyni adlı romansını yeniyetmə yaşlarımdan
sevə-sevə dinləmişəm.
Ancaq şeirlə romansın ovqatı və havasının bir-biriylə
“uyğun gəlməməsi,
uzlaşmaması” uzun
illər məni düşündürüb, bir
sayaq rahatsız edib. Sovetlər dönəmində orta məktəb dərsliyinə salınmış
dördbəndlik “Ölkəm”
şeiri oxucuda şən ovqat, coşğunluq, nikbinlik yaradırsa, eyni adlı romansda, xüsusilə, Bülbülün
oxusunda, dinləyici daha çox kədər, qüssə,
nisgil duyğularıyla
yüklənir. Görəsən,
bu kədər, notlara haradan hopub?..
Böyük ədibimiz Cabbarlıya həsr olunmuş ayrıca buraxılış
hazırlayanda son vaxtlar
onun nəşr olunmuş kitablarını
gözdən keçirərkən
birdən diksindim. Deməyəsən,
“Ölkəm” şeiri
dörd yox, altı
bəndmiş. Sovetlərin
gündüz ulduzları
seçən, qaranlıqda
darı dənləyən
gözləri-senzoru (əcaba,
belə “ayıq-sayıq”
rejimin ömrü, vur-tut, yetmiş ili adlaya
bilmədi) şeirdəki
son iki bəndin çapına qadağa qoyubmuş. Duyğulu, həssas, son dərəcə
hissiyyatlı bəstəçi
Asəf Zeynallı həmin şeirdə məhz ixtisar olunmuş bəndlərini,
xüsusilə, beşinci
bəndin son iki – Bir çağ varmış, ölkəm
azad yaşarmış,
Bu yollarda izləri var ölkəmin – misrasındakı həsrət,
nisgil, (bunlar, Cəfər Cabbarlının
ilk bağımsız, azad,
demokratik dövlətimizə
olan həsrəti, xiffəti deyildimi?) həm də basqılar altında yazıb yaratmış, dustaq həyatı yaşayıb sarsıntılar
keçirmiş böyük
sənətçinin acı
taleyini duyub hiss edərək nostalji ovqatlı ölməz romansını yazıbmış.
Ancaq romansdakı musiqinin sirli, mübhəm mənası və eyhamı “ayıq-sayıq”
gözlərdən keçərək
hər vaxt oxunmuşdu.
Buraya qədər
yazdığımı tədbirdə
söyləmək, Xızı
camaatına, eləcə
də Bakıdan gedən qonaqlara nə qədər çəkici və maraqlı olub-olmadığını
deyə bilmərəm. Ancaq mənim
o tədbirdə mütləq
demək istədiyimsə,
dünyanın ünlü
şair və dramaturqu Nazım Hikmətin Cabbarlı sənətinə verdiyi dəyər olacaqdı.
Bir var hər
hansı elmlər namizədi, yaxud, elmlər doktorunun Cəfər Cabbarlı haqqında fikri, bir də var
ustad Nazım Hikmətin fikirləri...
1957-ci ildə Moskvada
teatr, ansambl, xorların ümumittifaq festivalı keçiriləndə
Azərbaycan Dövlət
Teatrı Cəfər
Cabbarlının “Almaz”,
Hüseyn Mehdinin “Cavanşir” pyeslərini göstərib. Nazın Hikmət Moskvada
bu pyeslərə baxmış, tamaşalar barəsində çap etdirdiyi “Na spektakle Azerbaydjantsev” (“Teatr”, 1958,
1, str.95) adlı maraqlı
məqaləsində Cabbarlının
“Almaz” pyesini Sovet dramaturgiyasının
ən gözəl əsərlərindən biri
kimi dəyərləndirmişdi.
O, məqaləsində yazırdı:
“...Bir dəfə Moskvada bir gənc
aktyorla söhbət edirdim. O, böyük bir rus artisti
haqqında danışaraq
deyirdi: Şekspir rollarında oynayan adam kolxoz
sədri rolunda oynaya bilməz! – Mən cavab verdim, bu, doğru
fikir deyl. Kolxoz həyatının tematikası
dramaturqa çox mürəkkəb, gözəl
material verir. Kolxoz kəndinin
yeni adamlarının xarakterləri, ehtirasları
çox zəngin və mürəkkəbdir”.
“Almaz”a baxanda bu söhbət yadıma düşdü. Bu pyes bir daha
sübut edir ki, insanlar kolxoz
mövzusunda əla əsərlər yazmışlar,
yazırlar və yazacaqlar. Etiraz edib deyə
bilərlər, “Almaz”
psixoloji, sənədli,
məişət pyesidir.
Ancaq mənim gənc aktyorla söhbətim Şekspir qəhrəmanlarından
gedirdi. Bu etiraza mən belə cavab verirəm. “Almaz” pyesində bir çox qəhrəmanlar öz ehtiraslarına görə Şekspir qəhrəmanlarından çox
az fərqlənirlər.
Nazım Hikmət yazırdı: “...Mən elə düşünürəm,
Şekspir qəhrəmanlarını
oynayan o tanınmış
rus aktyoru, məsələn, “Almaz ” pyesindəki
qolçomaq surətini
də çox gözəl oynayardı”.
Ünlü şair, Azərbaycan teatrının böyük
ustalıqla tamaşaya
qoyduğu “Almaz” pyesinə sevinir, bu pyesi Moskva
teatrının səhnəsində
də görməsini
arzulayırdı.
...Bir də o tədbirdə
deyəcəkdim, görünən
azman dalğalar böyük çaylarda, dənizlərdə, okeanlarda
olduğu kimi, görunməz dalğalar da olur ki,
o dalğalar qəfildən
yaranıb suları da bürüyür, sonsuz quru çölləri
də. Ötən yüz ilin ikinci on illiyində Azərbaycanı Dədə
Qorqud və Turançılıq dalğası
– havası bürümüşdü.
Böyük Cabbarlı
bu dalğanın içində yazıb yaradır, soy adına
əlavə elədiyi
“LI” şəkilçisi təkin
ölməz əsərlərindəki
Aydan arı, Sudan duru obrazlarının adları da (Aydın, Oktay, Dönməz, Gülər,
Gültəkin, Sevil...)
Dədə Qorqud, böyük Turan ruhundan süzülüb gəlirdi. Bu təmiz,
dupduru adlar sonralar artaraq bütün Azərbaycanı
bürüdü. Bu adların
dərin qatlarında indi də böyük
Cabbarlı ruhu yaşamaqda... (Bu məqamda,
Rəsul Rzanın oğluna verdiyi Anar, Anarınsa “Dədə Qorqud” filminə əlavə etdiyi Günel adları yada düşür.) Cəfər
Cabbarlı tədbirində
proqram qaydalarına sadiq qaldıqlarına, nizam-intizam içində,
səliqə-səhmanla tədbiri
başa vurduqlarına
görə Asif bəy
Rüstəmliyə bir
daha sağ olun, deyirəm. Sayın professor, sizin, mənim və xalqımızın istəklisi,
sədləri, ehkamları
cəsarətlə vurub
dağıdan Cəfər
Cabbarlımız var olsun, ruhu şad
olsun!
Amin.
Azər ABDULLA
525-ci qəzet.- 2014.- 20 dekabr.- S.30.