“Sonalar gölü”nün sahili
Çaykovskinin
“Sonalar gölü” baletinə bileti İsveç Sosial Demokrat
Partiyasının regional təşkilatının qadın fəallarından
olan İradə Əliyeva hələ iki ay əvvəl,
Sankt-Peterburqun məşhur Marinsk teatrının
Jönköpinqə qastrola gələcəyi xəbər
çıxan gün almışdı.
Yolda
uşaqlara bu baletə baxmaq üçün biletə filan qədər
pul verməyə, neçə yüz kilometr yol getməyə
həvəsin əsl səbəbindən danışdım.
Bu, xoş uşaqlıq xatirələrimi uşaqlarla ilk
bölüşməyim deyildi, hərdən belə söhbətlər
olur, illah da qürbət şimal ölkəsinin uzun
qış gecələrində.
Uşaqlara
məni bu tamaşaya aparan sehrin qısa tarixçəsini
danışandan sonra zarafata salıb dedim ki, siz tamaşaya
baxarsınız, mənsə uzaq bir səfərə
çıxacam. Güman elədiyim
kimi də oldu. Balet tamaşası elə ilk səhnəsindən
məni uzaq uşaqlığın doğma
çağlarına apardı.
lll
Baletlə
tanışlığım elə “Sonalar gölü”ylə
başlayıb. Onda doqquz, ya on yaşım
olardı, yekə oğlan idim. Atam çölə-bayıra iş
dalınca təzə-təzə
buyururdu. Hərdən
məni Ağdamdakı
evimizdən iki tin aralıda yaşayan dayısıgilə göndərib
deyərdi: “Get Bekgilə,
denən, babat bir kitab versin
oxumağa”.
Atamgil dayıları
İsmayıla “Bek” deyirdilər. Danışırdılar ki, bəy sayaq davranışına görə Tiflisdə yaşayan vaxtlar onu belə çağırırmışlar.
İsmayıl dayıgildə kitab bizimkindən çox idi. Atam öz kitablarını
oxuyub onların kitabxanasına keçmişdi.
Mən də gedərdim, İsmayıl dayı atamın zövqünə uyğun
kitab seçib verərdi, gətirərdim...
Bir yay çəpər qonşumuza
Bakıdan qonaqları
gəlmişdi. Oğlan uşaqları mənlə
yaşıd olsalar da bacıları bir xeyli böyük
idi. Ala gözləri,
sarıyaçalan saçı
hələ də gözümün qabağındadı.
Gilənar ağacının kölgəsində ağappaq
süfrə salınmış
samovarlı masaya dirsəklənib bütün
günü kitab oxuyurdu. Qardaşlarıyla oynasam da diqqətim həmişə
onda olurdu. Onu o vaxt ekranlara təzəcə çıxan
“Buratinonun macəraları”
filmindəki Malvinaya oxşadırdım. Asta hərəkətindən,
hərdən qardaşlarına
baxıb yüngülcə
gülümsəməsindən, arada kitabı qatlayıb, nəzərlərini
göydə hansısa
məchul nöqtəyə
zilləməsindən xoşum
gəlirdi. Yarpaqlar o qədər
sıx idi ki, aralarından səma güclə görünürdü. Bu bir əlçə göyüzündə nə
axtarırdı görən?!
Şəhər uşaqları ilə oynamağın bir başqa ləzzəti vardı, onların danışığı, gülüşü,
hərəkətləri də
mənə qəribə
gəlirdi. Hələ özləriylə gətirdikləri oyuncaqları
demirəm. Bəzən özümü
unudub maddım-maddım
elə baxırdım
onlara, elə bil, başqa planetdən gəliblər.
Oyuncaqlarıyla isə illərlə
oynasam doymazdım.
Bu, mənim təbii
insan duyğularından
olan həsəd hissiylə ilk tanışlığımıydı.
Amma nəfsimi boğurdum, oyuncaqlara yaxın durmurdum. Özümü gözütox göstərmək
ağlıma gəlmirdi,
bu, sadəcə onların bacısına böyük oğlan görünmək istəyindən
gəlirdi. O isə
məni “görmürdü”.
Yeniyetmə qızlar özlərindən
xeyli kiçik oğlanların onlara bəslədiyi hissi duymurlar, amma özlərindən böyük
oğlanların sevgisini
səbirsizliklə gözləyirlər. Həmin yay
o qızın yaşadığı
sevdalı ovqatının
səbəbini uzun illər sonra bir kitabı – onun o vaxt əlindən
düşməyən kitabı
oxuyanda anladım.
O günlər onunla kəlmə kəsməyə
min bir bəhanə gəzirdim: bir dəfə oxuduğu kitabın adını soruşmaq bəhanəsiylə
yaxınlaşdım. “Stefan Sveyq”in novellalarıdır”,
dedi...
Növbəti belə bir oyunun
şirin yerində atam çağırıb
məni yenə kitab dalınca göndərdi. Etiraz edə bilməzdim,
çaparaq qaçıb
gətirəcəkdim, sonra
da bu bakılı
uşaqlarla xoş oyunuma davam edəcəkdim.
Belə olmadı.
lll
İsmayıl dayıgilin evi Şuşa yolunda,
bulvarın ayağındakı
restoranla üzbəüz
idi. Onların evində, xüsusən
də evlərinin dalındakı anbarda vaxt keçirməkdən
xoşum gəlirdi.
Anbarda cürbəcür məişət
aləti, qədim əşyalar öz yerində, məni daha çox palıd ağacından iri şoraba çəlləkləri özünə
çəkirdi. Lap uşaq
olanda çəlləyə
boyum çatmırdı,
ayağımın altına
vedrə, ya da yeşik qoyurdım.
Şorabanı “kələm
bojqa”sından əl havasına çıxarıb
yeməyin bir başqa ləzzəti vardı...
Böyük kitab rəfləri evin girəcəyindəki
dəhlizdəydi. Şüşəbəndli qonaq otağını
əntiq suvenirlər bəzəyirdi. Divardan
oğlu Vaqifin dəmir lövhələrdən
düzəltdiyi “çikanka”lar, Vidadinin əsgərlikdə yağlı
boyayla çəkdirdiyi
portret, bir də İsmayıl dayının tiflisli arvadı Vəzifə xalayla Tiflisdə, Ağdamda çəkdirdiyi
fotolar asılırdı.
Qara pianonun üstündə cürbəcür fiqurlar,
heykəlciklər olurdu.
Qonaqlıqlarda uşaqları piano çalmaq istəyəndə
həmin fiqurları ehmalca kamotun üstünə yığıb
qapağını qaldırırdılar
ki, səsi ucadan gəlsin. Hər dəfə nənəm Bakıdan bizə gələndə İsmayıl
dayı bacısının
şərəfinə böyük
məclislər qururdu.
Deyib-gülmək, yeyib-içmək, çalıb-oynamaq saatlarla
davam edirdi. Uşaqları Vaqif, Vidadi, Elmira, Rasim ayrı aləm idilər: biri klarnet, o biri piano çalar, bir başqası stulu sevirib nağara yerinə ritm tutardı...
O gün kitab dalınca gələndə
İsmayıl dayı
stulu tərsinə çevirib, qollarını
stulun söykənəcəyinə
çarpazlamışdı, çənəsini əllərinə
dirəyib televizora baxırdı. Belə diqqət kəsilməyi
baxdığından zövq
alması anlamını
verirdi. Məni görüb yanına
çağırdı, yanakı
stulda yer göstərdi.
Televizorda
ağ geyinmiş
bir dəstə qız qəribə musiqiyə rəqs edirdi. Maraqsız olsa da oturası oldum. Bir xeyli sonra
arvadı çay gətirəndə ürəklənib
dedim ki, atam kitab istəyir.
Eyninə almadı. Mənə
baxdığımızın “Sonalar gölü” baleti olduğunu dedi. Sonra ayağı durdu,
stulu düz üzünə çevirib
masaya yaxın qoydu. Əyləşib çayı qabağına
çəkdi. Balet haqqında
ətraflı söhbətə
başladı. Bir cadugər
gənc şahzadənin
sevgilisini qu quşuna çeviribmiş.
Həsrət çəkən şahzadə sonunda cadugərlə savaşda qalib gəlir, sehrini qırıb sevgilisini xilas edir. O vaxt onun dedikləriylə televizorda gördüyüm
rəqslər arasında
bir əlaqə olduğunu kəsdirə bilməsəm də, axıracan oturub baxdım.
İsmayıl dayı mənimlə tay-tuşu kimi elə danışırdı
ki, elə bil, indiyəcən yüz baletə baxmışam, səksən
opera dinləmişəm. Söhbətindən onu xatırlayıram ki, operalardan elə də xoşu gəlmirmiş.
Tək sevdiyi “Leyli və Məcnun” operasıymış, cavanlığında
Tiflisdə çox baxıbmış. Xarici operalara
heç marağı
yoxuydu. “Həm qışqırırlar,
həm də sözlərini başa düşmürsən”.
Baletdən isə xoşu gəlirdi. Nəyə görə xoşladığını
başa düşmürdüm.
Verdiyi izahdan heç nə anlamırdım.
Bir o yadımda ki, səhnədəkiləri
kəpənəyə oxşadırdı:
“Elə bil yerimirlər, uçurlar”.
Baletin nə qədər çəkdiyini
bilmədim, hər halda mənə çox uzun gəldi. Hövsələm bir tikə olmuşdu. Canım bakılı uşaqların,
illah da “Malvina”nın yanında qalmışdı.
Televizorda qəşəng qızlar nə qədər gözəl rəqs eləsələr
də, bakılı uşaqlar qədər maraqlı deyildilər.
Nəhayət, İsmayıl dayıgildən
çıxanda elə
balet havasındaydım. Çaykovskinin musiqisi ağzıma düşmüşdü, fit çalırdım.
Qoltuğumda gətirdiyim
kitabın adını
isə onu atama verəndə bildim, Balzakın ”Qorio ata”sıymış.
lll
Soyuq İsveç
axşamı “Sonalar gölü” məni vətənin isti xəyallarına qərq elədi. Xoş xatirələrə dalmaq elə o çağları yenidən
yaşamaq kimidi.
Uşaqlıqda gələcəyini xəyal elədiyin kimi, böyüyəndə
də uşaqlığın
xiffətini çəkirsən,
nə qədər qəribə olsa da, şirin duyğularla. Xiffətin şirini
də olurmış, sən demə.
Xəyalpərəstlərin yaşı olmur. Rus balet
artistlərinin rəqsi,
Çaykovskinin məftunedici
musiqisi adamı on yaşlı uşaq qədər duruldur. Bəlkə də elə ona görə bir uşağın qura biləcəyi xəyallara daldım o gecə – sanki o vaxt mən şahzadə
Ziqfrid, sarışın
bakılı qızı
isə Odetta imiş. Amma nə qədər
çalışsam da
İsmayıl dayını
iki sevgili arasında qara tikan olan sehrbaz
Rotbarta oxşada bilmədim.
Çünki İsmayıl dayı
işıqlı adam idi. Balaca əyalət şəhərində bir
divar boyu kitabxanası, hər gün çalınan pianosu, üzü baletlərə açılan
televizoru olan işıqlı bir adam. Sonralar
məni füsunkar sehriylə tilsimləyəcək
“Sonalar gölü”ylə
tanış edən adam.
Həmin
o isti yay günündə İsmayıl
dayının ağlına
belə gəlməzdi
ki, zorla baxmağa məcbur elədiyi balet qırx il
sonra mənə yurd nostaljisi qarışıq duyğusal
uşaqlıq xatirəsini
bir röya kimi yaşadacaq. “Sonalar gölü”ndə
üzdürüb uşaqlığın
isti sahillərinə aparacaq.
Dekabr,
2014
Karlskrona,
İsveç
Vahid QAZİ
525-ci qəzet.-
2014.- 20 dekabr.- S.25.