Ağalar Mirzəni
anarkən...
"Dünya, səndən kimlər keçdi" silsiləsindən
Biz onun səsinə, sözünün kəsərinə,
şeirlərinin havasına və özünə öyrəşmişdik. Azərbaycan
televiziyasında bir sıra gözəl verilişlərin təşəbbüsçüsü
və müəllifiydi. Xüsusilə
televiziyanın xalq yaradıcılığı
redaksiyasında hazırladığı verilişlər
hamının rəğbətini qazanmışdı.
Ağalar Mirzənin verilişləri elmi-publisistik səpgidəydi
və o verilişlər həm gözəl bir
tamaşaydı, həm də ariflərin söz məclisiydi,
burda onlar xalqımızın milli-mənəvi dəyərləri,
tükənməz folkloru, aşıq sənəti, xalq
yaradıcılığı barədə aqilanə söhbətlər
aparırdılar. Elə bir məqam yetişdi ki, Ağalar
qubalı el şairi Tağı Xaltanlının şeirlərini
topladı, onun yaradıcılığı haqqında bir
sıra məqalələr yazdı və çox keçmədən
bu mövzunu elmi-tədqiqat işinə çevirdi, namizədlik
dissertasiyası müdafiə etdi. Şirvan
aşıq sənəti barədə doktorluq dissertasiyası
da hazır kimiydi, amma amansız ölüm 54 yaşında
onu haqladı. Gözəl bir şairi, tədqiqatçını,
televiziya bilicisini itirdik.
Bir
şeirində yazırdı ki:
Hər
şey keçib gedəcək,
Dağlarda duman da, çən də.
Hər
şey keçib gedəcək,
Dərdlər keçib gedəndə.
Hər
şey keçib gedəcək,
Vaxt bizi saya salmayacaq.
Sevgisiz
canımızı
Əzrayıl da almayacaq.
Hər
şey keçib gedəcək,
Kimlər ki, kam almayacaq.
Dünyaya
bel bağlama,
O da bizə
qalmayacaq.
Neçə
il öncə, 1997-ci ildə çap olunan
"Tanışlıq" şeirlər kitabında
Ağaların ölümlə bağlı şeirləri ilə
qarşılaşdım. Hələ onda
Ağalar Mirzə sapsağlam idi, necə deyim, ona baxanda
"bu adamın canı buz baltasıdır" deyə fikirləşirdin.
Çox ciddi idi, hətta mən onun gülməyini
də görmədim. Amma bu ciddilikdə
azacıq da olsa təkəbbür, yalançı amiranəlik
yox idi. Sadəcə olaraq həmişə
ona tapşırılan işi professionallıqla yerinə
yetirməyə çalışırdı. O ki qaldı ölüm haqqında
yazdığı şeirlərə, deyim ki, o, ölüm
xofuna, vahiməsinə boyun əymək istəmirdi,
ölümü insan ömrünün təbii bir hadisəsi
kimi qəbul edirdi və deyirdi ki: "Düşüb əllərimdən
bir şüşə kimi Sınsaq da, qalsaq da, ölüm
bizimlə...Ölüm içindədi, ölümü gəzmə,
Gəzsən də, bezsən də, ölüm bizimlə".
Ağalar Mirzə 1980-1986-cı illərdə radioda dinləyicilərin
böyük rəğbətlə
qarşıladığı "Bulaq" verilişinin
redaktoru oldu, o verilişin əvvəlki gözəl ənənəsini
yaşatdı.
Ümumiyyətlə, onun xalq şeirinə,
folklora məhəbbəti şairliyi ilə bir
doğulmuşdu. Elə şeirlərində
də folklordan əsən mehi, o çeşmədən axan
büllurluğu aydınca hiss etmək olur. Onun qoşma və gəraylıları klassik
aşıq sənətinin, ustadların nəfəsini XX əsr
poetik təfəkkürü ilə yenidən
cilalamağın gözəl nümunələri idi.
Budur, bir nümunə:
Vaxt bizi
divara hörür,
Bu dərdi mələklər görür.
Gəl
sinəm üstündən yeri,
Yol sal, təzə yolun olum.
İşığına
göz vermişəm,
Qədəminə iz vermişəm.
Mən ki
sənə söz vermişəm,
Qoy sözümün qulu olum.
Sirrini bilə
bilmədim,
Dərdini
belə bilmədim,
Sahibin ola bilmədim,
Al çiyninə, ölün olum.
Çox təəssüf ki, içi mən
qarışıq, tənqidçilər o zaman Ağalar Mirzənin
şeirləri barədə ciddi, tutarlı bir şey
yazmadılar.
Doğrusu, indi bunun dərin
peşimançılığını çəkirəm.
Halbuki, Ağalar Mirzə təkcə bir tədqiqatçı-folklorçu
və gözəl verilişlərin müəllifindən
ziyadə həm də maraqlı bir şair idi. O, hər
şeirində təzə bir söz deməyə, fikrini
obrazlı şəkildə ifadə etməyə can
atırdı, deyilmişləri təkrar etməməyə
çalışırdı. Vətəndən
danışanda mikrafon bağırtısıyla "Vətən"
deyə qışqırmırdı. Belə
yazırdı:
Qəlbimizdə
rişə verib,
Dilimizdə bitən Vətən.
Dilimizə
dil öyrədib
Dərdi-dili ötən Vətən.
Cümləmizi
bir elədin,
Ruhumuzu
hürr elədin,
Bakıda
zühur elədin,
Xocalıda batan Vətən.
Gözlərimiz
ağlar, gülər,
Başımızdan
od tökülər,
Dönüb
biçarə bülbülə,
Hey oxuduq:
"Vətən, Vətən!".
Ağalar
Mirzə Dəvəçidə - indiki Şabranda
doğulmuşdu, fəhlə ailəsində dünyaya göz
açmışdı. Onun şeirlərində
o yerlərin təbiəti, gözəl mənzərələri,
qədimliyi, torpağı, havası, suyu təsvir olunurdu.
Sonralar şəhərə köçsə də,
şeirlərindən kənd havası çəkilmədi,
özünü həmişə qərib hiss elədi.
"Doğma Vətənində qərib adamlar Qəribə
olsa da, günəbaxandı", - dedi. Amma qəribliyin,
içindəki Vətən həsrətinin hüdudları təkcə
Bakı-Dəvəçi sərhədləri ilə məhdudlaşmırdı.
"Təsəlli" şeirində yazırdı ki:
"Naxçıvanda yaxın olur Təbriz həsrəti, Dərdə
yaxın ömr eləmək çətindi, çətin... Naxçıvanda məni vurdu Təbriz havası, mən
Yesenin deyiləm ki, inadkar olum, Təsəlliyçün
seçdim "Təbriz" mehmanxanasın".
Şeirdə müəyyən obrazlar var ki, şairlərimiz
onları yenidən, öz poetik təfəkkürü ilə
mənalandırmağa can atırlar. Məsələn,
"Daş" obrazı. Bu obrazın Məmməd Araz,
Əliağa Kürçaylı, Ramiz Rövşən poetik
təfsirləri var. Ağalar Mirzənin də DAŞı
özünəməxsus bir tərzdə diqqəti cəlb
edir:
Başımız
üstündə tale günəşi,
Tarixin yaddaşı daş altındadı.
Kimi bu
daşların altını eşir,
Kimi bu daşlara baş qoyub yatır.
Yatır
Oğuzların daş yuxusunu,
Eşir Şöklü Məlik, eşir daşları.
Tarixin
aynası beləcə sınır,
Gərdişin beləcə düşür dişləri.
Vurub qəzəbiylə
salıbdı daşı,
Ovlayıb ovunu aparır indi.
O
doğma xalqına ögey alqışı
Mənim şöhrətimdən qoparır indi.
Tutub beləsini
atından salın,
O hara
aparır yazılı daşı?
Xalqın
tarixini oğurlayana
Bir qaya
daşından yonun başdaşı!
Ömrü
yaşayırdıq başı aşağı,
Bu daşlar oyatdı heyrəti bizdə.
Daşlar
qubar olub düşməni yıxır,
Bəs hanı bir daşın qeyrəti bizdə?
Ağalar Mirzənin mənsub olduğu ədəbi nəsil
durğunluq dövrünün fəsadları içində
şeirə gəlmişdilər və onlar
("yetmişincilər") dərk edirdilər ki, həyatın,
gerçəkliyin bu təzadlı mənzərələri
qarşısında susmaq olmaz.
Onlar bir ədəbi nəsil kimi
"altmışıncılar"dan çox şey öyrəndilər,
amma heç də onları təkrar və təqlid eləmədilər. Hərə öz
istedadı müqabilincə şeirdə təzə söz
deməyə, öz ədəbi nəslinin adından
danışmağa cəhd etdilər və çox zaman buna
nail oldular.
Hər kəsin
bir nəğməsi var,
Oxuyur öz nəğməsini.
Bəlkə
də özündən özgə,
Eşidən yoxdu səsini.
Dünya onların ən çox müraciət etdikləri,
üz tutduqları bir məkan idi. Onlar dünyaya meydan oxumurdular,
dünyanı lənətləmirdilər, dünya onlar
üçün başaçılmaz bir tamaşaydı, amma
dünyanı sevirdilər . Ağalar Mirzə
bunu belə ifadə edirdi ki:
Dünyaya
hardan düşmüşük,
Dünyadan çıxa bilmirik?
Könüllü
dərdə düşmüşük,
Dünyadan çıxa bilmirik.
Ölümüz
var, dirimiz var,
Biri gedib, birimiz var,
Yer altda
ki, yerimiz var,
Dünyadan çıxa bilmirik.
Onların sevgi dünyası da qəribəliyiylə
seçilirdi.
Sevgidə Məcnunluğa, "dəliliyə"
şövq, gözəllik qarşısında heyrət
onların şeirlərinin məğzi idi. Sevgi onlar
üçün dünyanın ən müqəddəs duyğularının
fövqündə idi:
Uzaq
adalardan səsinə gəldim,
Gözləri gözümdə batan sevdiyim.
Mən səni
sevəndə Vətən bilmişəm,
Deyirlər sevgidi Vətən, sevdiyim.
Düşdüm
bu eşq ilə yolun ağına,
Vüsal
yaylasına, həsrət bağına,
Şahlar
qabağına, qul qabağına
Məni qolubağlı qatan sevdiyim.
Eşqinlə
dünyaya mən binə saldım,
Köç
desən, köçərdim, qal dedin, qaldım,
Məni
Allahımın əlindən aldın,
Səfil
bəndəsinə satan sevdiyim.
Ağalar
Mirzənin bu il, dekabrın 25-də
altmış yaşı tamam olur. Heyif, o,
sıralarımızda deyil. Ürəyindən
gedən Ağalar ürəyincə yazdığı
şeirləriylə unudulmur.
Xalq
yazıçısı Elçinin "Bülbülün
nağılı" əsəri özbək mətbuatında
Daşkənddə özbək dilində çap olunan
"Kitob dunyasi" qəzetində Azərbaycanın Xalq
yazıçısı Elçinin "Bülbülün
nağılı" hekayəsi dərc edilib.
Hekayəni özbək dilinə Azərbaycan ədəbiyyatının
yaxın dostu, şair və tərcüməçi Usman
Kuçkar tərcümə edib.
2012-ci ildə
"Jaxon adabiyyatı" jurnalında U.Kuçkarın tərcüməsində
Xalq yazıçısı Elçinin "Baladadaşın
ilk məhəbbəti" və "Baladadaşın toy
hamamı" əsərləri "Baladadaşın povestləri"
adı altında dərc olunmuşdu.
Hazırda U.Kuçkar Elçinin əsərlərindən
ibarət iki kitabı çapa hazırlayır. Kitabın
birinci cildinə yazıçının povest və hekayələri,
ikinci cildinə isə "Mahmud və Məryəm" və
"Ağ dəvə" romanları daxildir.
Vaqif YUSİFLİ
525-ci qəzet.-
2014.- 25 dekabr.- S.7.