Məliklinin "Nazim Hikmət"i

 

 

Professor Tofiq Məliklinin rusca yazılmış" Nazim Hikmət. Poeziya poetika" kitabı "Şeir inqilabçısı Nazim Hikmet" adıyla İsmail Çetinin tərcüməsində Türkiyədə çap olunub. İstanbulun "Saylanqoz" nəşriyatında işıq üzü görən kitaba Türkiyənin böyük şairi alimi Ataol Bəhramoğlu önsöz yazıb. Həmin önsözü oxuculara təqdim edirik.

 

Tofiq Məlikli yaşıdım, dostum, qardaşımdır. Dostluğumuz illər öncəsinə, 70-ci illərin əvvəllərinə uzanır. O illərdə yaşadığım Parisdən Sovet İttifaqına ilk ayaq basdığımda məni Moskva vağzallarından birinin peronunda qarşılayan uzun boylu, uzun qara paltolu, çox gənc, dimdik, yumşaq gülümsəyişli, danışığı da eyni ölçüdə yumşaq mehriban gənc adam indi gözlərimin önündədir.

 

Aradan keçən illər Tofiq Məliklinin görünüşündə , sağlam dünyagörüşündə ədəbiyyat sevgisində bir dəyişiklik yaratmadı.

 

Bir neçə ay öncə Bakıda yazarların toplantısında görüşdüyümüzdə , qarşımdakı yenə yumşaq gülümsəyişli, dimdik duruşlu gənc adamdı.

 

Ancaq artıq o, çoxdandır, dünya türkoloji elmində adı sayqınlıqla anılan, bir çox dəyərli əsərlərin müəllifi, tanınmış bir ədəbiyyat bilicisi, eyni zamanda da öz sahəsində tələbələr yetişdirmiş yetişdirməkdə olan professor Tofiq Məliklidir.

 

Rusiyadakı ilk qarşılaşmamızda çağdaş ədəbiyyatımız, özəlliklə şeirimizlə bağlı uzun-uzun söhbətlərimiz oldu. O illərdə Nazim Hikmət Fazil Hüsnü Dağlarca üzərinə tədqiqatlar aparmaqdaydı. Şairlərindən biri olduğum 60-cı illər türk şeiriylə maraqlanırdı.

 

Sovet İttifaqında Nazim Hikmət üzərinə çalışan başqa türkoloqlar da vardı əlbəttə. Lakin o gündən bu günə Fazil Hüsnü Dağlarca deyiləndə ağla ilk tək gələcək olan türk ədəbiyyatı bilicisi Tofiq Məliklidir. Belə ki, bu il Rusiyada "Dühanın tənhalığı" adıyla işıq üzü görən Fazil Hüsnü Dağlarcaya həsr olunmuş çox dəyərli əsəri, indi əlinizdə tutduğunuz Nazim Hikmət kitabı kimi türkcəyə gecikmədən qazandırılmalıdır.

 

lll

 

Məliklinin "Nazim Hikmət. Poeziya Poetika" adıyla 2010 ilində Moskvada çap olunan kitabı, XX yüzilin başlarındakı türk ədəbiyyatına baxışla başlayır. Bu qısa dərin girişdə Nazim Hikmət şeirinin üzərində yüksəldiyi ictimai, siyasi, mədəni ədəbi alt yapının sağlam bir axışını incələnməsini tapırıq. Bu alt yapının yanı sıra, gənc şairin Anadoluda xalqın yoxsul yaşayışıyla daha sonra da Rusyada inqilabla ədəbiyyatla qarşılaşmasının, onun "şeirin inqilabçısı" olaraq türk dünya şeirinə qazandırdıqlarının hekayəsini oxuyuruq.

 

"Türk sərbəst şeirinin banisi" başlıqlı bölüm, deyə bilərik ki, bu sahədə yazılmış ən ayrıntılı, geniş, dərin tədqiqatdır Nazim Hikmət şeirinə olduğu qədər ümumiyyətlə şeirin struktur problemləriylə maraqlanan hər kəsə yeni üfüqlər açan orijinal önəmli bir incələmədir.

 

Kitabın "20-30-cu illərdə Nazim Hikmət şeirinin" araşdırıldığı bölümünü, böyük şairin türk ədəbiyyatında "yeni şeirin yerini öncüllüyünü qüvvətləndirmək" üçün verdiyi mübarizəni ələ alan bölüm izləyir. Xüsusiylə onun "Rəsimli ay" dərgisinin səhifələrindəki yazıları şeirləriylə apardığı "Büdləri yıxırıq" hərəkatı, çağdaş türk şeirindəki ən radikal yeniləşmə yenilənmə savaşının mahiyyətini göstərməkdəydi.

 

Sonrakı bölümdə " - Nazim Hikmətin həbsxana lirikası"nda isə şairin həyatındakı faciəli dönəmdə yazılmış əsərlər incələnməkdədir. Burada, inqilab şairinə faşizan idarənin yaşatdığı acılara baxmayaraq, onun şəxsindəki şeirindəki əyilməməzliyinin, şeirinin daha dərin anlamlı insan sevgisinə, daha bəşəri bir səsə yüksəlişinin sürəclərini izləyə bilirik. "Yeni epik şeir" başlıqlı bölümdə isə dövrün məhsulu olan "Məmləkətimdən insan mənzərələri"nin, bu nəhəng əsərin şairin zehnində fikir olaraq doğuşu inkişafı, "Nazim Hikmətin ideoloji estetik görüşlərindəki" yeniliklər araşdırılmaqdadır. Bu əsər, həqiqətən , fövqəladə bir istedad təcrübənin, XX yüzil türk dünya ədəbiyyatına qazandırdığı əmsalsız bir ədəbi abidədir.

 

lll

 

"Nazim Hikmət Moskvada" başlıqlı son bölüm, şairin faciəli həyatında yeni bir dönüş sürəcinin hekayəsidir.

 

Həbsxana illərindən sonra bu dəfə yurdundan, Türkiyəsindən, dostlarından, ailəsindən qoparılmış olmanın acısına bir gerici iqtidarın təyziqlərinin əlavə edilməsinə baxmayaraq, böyük inqilabçı şair vətənindən uzaqda son nəfəsinə qədər inamına bağlı qalmış, öz ölkəsində olduğu kimi, qonaq qaldığı Rusiyada, gəncliyinin ideallarının ölkəsində gördüyü axsaqlıqlara nöqsanlara qarşı ən sırt tənqidlərini yönəltmişdir.

 

Məliklinin kitabının bu bölümündə Nazim Hikmətin mübarizəsini əks etdirən şeir, məqalə pyesləri, xüsusilə "Saman Sarısı" adlı unudulmaz şeirində meydana çıxan yeni şeir dilinin özəllikləri, şeirlə nəsr arasındakı körpülərin ortadan qaldırılması sevgi motivinin önə çıxması kimi şeirində həyatında baş verən yeniliklər uğurlar üzərində durulur.

 

Sayılı ədəbiyyat düşünürü bilimçisi, dəyərli türkoloq, professor Tofiq Məliklinin "Nazim Hikmət"inin böyük şairin həyatını əsərlərini anlamaq, dərk etmək istəyənlər üçün baş əsər olacağına inanıram.

 

Nazim Hikmətin həyatını əsərlərini bir bütün olaraq görmək incələmək, iyirminci əsri bu əsrin fərdinin ictimai özəl həyatıyla birlikdə bəşəri hekayəsini anmaq deməkdir.

 

Noyabr 2014

 

Ataol BƏHRAMOĞLU

525-ci qəzet.- 2014.- 26 dekabr.- S.7.