Köhnə tanışlar: Qərib Mehdi
ONLAR
NƏ DEYİBLƏR
Gəncəli
cavanın “Qərib, hey!..” hekayəsi
kövrək hisslərin poetikasıdır.
Mir Cəlal
PAŞAYEV
Hörmətli
Qərib Mehdi! Siz əsərlərinizlə
Allah, cəmiyyət və dünya qarşısındakı məsuliyyət
hissinin dərinindən, əxlaqlı şəkildə
qavranmasına yardımçı olmaq niyyətinizdə həmişə
təmənnasız olmusunuz. Bir yazar olaraq,
bir insan olaraq, sənətdaşlarınıza, xüsusən,
ədəbi gəncliyə davamlı şəkildə diqqət
və qayğı göstərmisiniz.
ANAR
Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin
sədri, Xalq
yazıçısı.
Bədii etirafın ən kamil nümunəsi Qərib
Mehdinin “Məni çağıran səs” povestidir. Azərbaycan ədəbiyyatında
ana haqqında yüzlərlə gözəl, kamil povestlər,
poemalar, romanlar yaranmışdır! Ana
möcüzəsi ölməz və ümumbəşəri,
mövzudur. Burada oxucunu təəccübləndirmək
də sanki qeyri-mümkündür. Bununla belə, Qərib
Mehdi təəccübləndirir də, heyrətləndirir də!
Gülrux
ƏLİBƏYLİ,
tənqidçi.
Sizdən xahiş edirəm, qəzeti uşaqlara
tapşırıb var qüvvənizlə işləyin, hər
saatınızın qədrini bilin. Cəsarətlə Gəncənin
iç dünyasını açıb tökün!!! Bunu Siz etməsəniz, bəlkə, 100 ildə
heç kəsə nəsib olmayacaq.
Rəhim
ƏLİYEV
tənqidçi.
Hörmətli
Qərib müəllim! Sənin Azərbaycan ədəbiyyatında
yaşamağa haqqın var və bu haqqı sən
özün qazanmısan!
Musa URUD
şair,
Milli Məclisin deputatı.
– Qərib
müəllim, Siz məni xatırlayırsız, ya yox? Amma mən
Sizin imzanızla həmişə
maraqlanmışam və bu marağın bir günahkarı da
rəhmətlik gözəl nasir Altay Məmmədovdur. O
zamanlar ikiniz də çox modda idiniz.
– Tofiq
Abdin, mən Sizi çox gözəl xatırlayıram. Həm də dayanacaq tanımayan “avtobusunuzun” – qələminizin
Azərbaycan–Türkiyə arasında ortaya qoyduğu ədəbi-bədii
məhsulları qədərincə oxumuşam. Sizin seçilən, fərqlənən
poeziyanız, nəsriniz, müsahibələriniz, ədəbi
söhbətləriniz ahənrüba kimi hamını çəkir.
Məndən 5-10 il az yaşlı cavanlar (Seyran Səxavət,
Ramiz Rövşən, Vidadi Məmmədov, Vidadi Paşayev...)
dəstəsində Siz də mənə yaxın, doğma
olubsuz. Mən Sizlə yarım əsr olar ki,
görüşmürəm. Zənn
edirdim, mənim kimi qocalmış olarsız.
Telefondakı səsiniz məni 50 il geri
qaytardı. Qarşımda aydın diksiyası, zədəsiz
məntiqi, ötkəmliyi, əksərən ciddi problemlərin
üzərinə cəsarətlə yeriməyi,
mehribançılığı artıran səmimi “qurban
olum” müraciətilə seçilən, ən nəhayət,
namuslu Sözü evi, ailəsi, Vətəni qədər əziz
tutan bir qələmçi peyda oldu. Bax bu cizgilərin
sahibi Tofiq Abdin idi.
İlk cavab adətən, yığcam olur. Ancaq mən hələ Sizin haqqınızda sözümü
qurtarmamışam. Nə yaxşı ki, “525-ci qəzet”də
Sizin bir səhifəlik söz eviniz var. Və bu proyektin –
Söz evinin adı da fərqliliyinə görə diqqət
çəkir: “ORALARDA KİMLƏR VAR?”. Yolun kənarındakı çeşmənin
dadını, sərinlik dərəcəsini,
canafaydalılığını yolçuların əksəriyyəti
bilir. Axı dağın bulaqları yol kənarındakı
axarlarla bitmir. Haradasa, əlçatmazda,
ayaqtutmazda maraqlı su qaynaqları var. Onların da necəliyi,
görünməyən tərəfləri barədə
oxuculara bilgi vermək çox vacibdir. Adından
da bilindiyi kimi, bu ehtiyacı Tofiq Abdin “Oralarda kimlər var” səsləntisilə
ödəyir.
–
Altmışıncı və yetmişinci illərin
tufanlı və çox çılğın ədəbi
mühitindən çıxmış bir yazarsınız və
o cür hərəkətli bir mühitdən sonra Siz Gəncədə
necə rahatlıq tapa bildiz?
– Bəli,
mən 50-ci illərin sonunda milli ədəbiyyatımızın
qapısını döydüm. Səsə
düşən “İşıq”la, “Qərib, hey”lə,
“Rast”la etiraf edildim, qəbul olundum. Beləliklə,
“60-cılar”ın ədəbi mübarizəsinə
qoşuldum. Stalin dönəmindən sonra
qəbul olunmayan, nümayəndələri ideoloji düşmən
kimi xaricə qovulan dissident ədəbiyyatının mehi
daxildə də əsdi. Sonralar SSRİ-də, o cümlədən,
Azərbaycanda “60-cılar”ın meydana gəlməsilə bu ədəbi
meh, ədəbi küləyə çevrildi. Və daha sonra
bu proses qarşısıalınmaz oldu. Sükanın
doğru istiqamətə dönüşünə səbəb
olan bu hərəkata hərə bir cür ad verir. Mən
də adlar içinə bir ad qoşdum: “Şübhə ədəbiyyatı”.
Deyirlər, yazıçılar irəlini siyasətçilərdən
tez görür. “60-cılar” bədii sözün
gücü ilə süni şəkildə sürükləndiyimiz,
çatılmaz “Kommunizm stansiyası”nın
istiqamətinə şübhə yaratdılar: “Yoldaşlar,
deyəsən, biz düzgün yol tutmamışıq”. Və nəticə yazarların şübhəsini
doğrultdu.
Açığını deyim ki, məndə heç
vaxt paytaxt cazibəsi olmayıb. Baxmayaraq ki, daha rəvan
inkişaf üçün mərkəz münbit şərait
yaradırdı. Bununla belə, mərkəzəqaçma
sevdası məndən də yan durmadı. Yazılarım diqqət çəkəndən
sonra təəssübkeşlərim məni müxtəlif
ünvanlara – “Gənclik” nəşriyyatına, televiziyaya və
“Azərbaycan” jurnalına dəvət etdilər. Bu proses
uçotdan çıxıb qatara bilet almağa qədər
davam etdi. Son anda mərhum
yazıçımız Altay Məmmədov məni bu fikirdən
daşındırdı. Nə dərəcədə
udub-uduzduğumu bilmirəm. Onu bilirəm
ki, ədəbiyyat sahəsində də urbanizasiyanın
qarşısı alınmırdı. Ortada L.Tolstoy,
M.Şoloxov nümunələri olsa da, bu hal kütləviləşmirdi.
Çünki şərait
yaradılmırdı. Radio və televiziya,
nəşriyyatlar, aparıcı qəzet və jurnalların
hamısı paytaxtda idi. Bu da istər-istəməz
ədəbi qüvvələri paytaxt çətiri altına
yığırdı. Bu, anormal haldır.
Bu ziyanlı praktikadan yayınmaq gərəkdir.
“Bütün ölkə boyu!”, “Bütün cəbhə
boyu!” çağırışlarını yada salıram.
Ədəbi yaradıcılığın
coğrafiyası da ölkə boyu olmalıdır. İsmayıllıda Musa Yaqub, Gəncədə Qərib
Mehdi – mən (nümunə çəkirəm, siyahını
uzatmaq olar) əyalətdə qaldıq ki, ədəbi
coğrafiyamızın əhatəliliyinə mümkün
xidməti göstərə bilək.
–
Heç şübhəsiz, bu illər ərzində əlinizi-əlinizin
üstünə qoyub oturmamısız. Müqəddəs
müəllimlik fəaliyyəti ilə bərabər, həm
də yaradıcılıq işlərinizi davam etdirmisiz.
Hər halda, Bakıdakı hərəkətlilik Gəncədə
olmasa da,
orada yardıcılıqla məşğul olmaq imkanları nə
qədərdir?
– Qələmim
orta sürətlidir. Məmməd Araz demişkən,
sözlü olanda yazıram. Yenə Məmməd
Arazın bir misrasını yada salıram: “Çox tozanaq
atlını təmkin atımla keçdim”. Təmkin
atımla – qələmimlə gəlib 39-cu kitaba
çatmışam. Düşünürəm
ki, miqdarı qənaətbəxşdir. Dəyəri
də qədərincə olsa, yaxşı olar. 40-cı kitabın da materialları hazırdır.
Əyalət yazarı üçün
yaxşı göstəricidir. Bu
yaxşının səbəbkarı, xeyirxahı vaxtında
hayıma yetməsəydi, halım pərişan olardı.
Bu səbəbkarın adı Türk
Dünyası Araşdırmaları Beynəlxalq Elmlər
Akademiyasının Prezidenti, şair-alim Elçin İsgəndərzadədir.
Maddi imkanlarım olmadığından
yaradıcılıq gəmim quma oturmuşdu. Belə bir
məqamda Elçin bəy dadıma yetib öz xeyirxah bətnindən
məni ikinci dəfə doğdu – təmənnasız olaraq
son on bir kitabımı oxucuların ixtiyarına verdi. Beləliklə, quma
oturmuş gəmimi yenidən dənizin ağuşuna
qaytardı və üstəlik iki nüfuzlu ödülə də
sahib olmağımda həlledici rol oynadı.
Qaynar mərkəz mühiti istər-istəməz qələm
sahibini yarışa qoşur. Əyalətdə, o
cümlədən, Gəncədə katalizator
missiyasını öz üzərinə götürən bu
yarışma xeyli zəifdir. Bu da ruh
düşkünlüyünə, məhsuldarlığın
azlığına, geniş üfüqlərə
çıxmağa maneçilik törədir.
– Çox az çap olunursunuz. Hər halda mən oxuduğum mətbu orqanlarda imzanıza az rast gəlmişəm. Az yazırsınız, ləngmi işləyirsiniz, yoxsa, çap imkanınız aşağıdır?
– Yox, az çap olunmuram. İmzamın o qədər də gözə dəyməməsinin obyektiv və subyektiv səbəbləri var. Sovet məkanında Azərbaycanda bədii sözlə yüklənmiş əsas mətbu orqanların qədəri bir əlin barmaqları sayındaydı. Onda oxumağa da, imzaları izləməyə də vaxt çatırdı. İndi nəşr olunan qəzet və jurnalların sayğaca sığmayan sayı başı pozulmuş dağınıq qoşuna bənzəyir. Nüfuzluların çap olunduğu mətbuat orqanlarına hər saat yaxın düşmək olmur. Elan olunmasa da, bir inhisarçılıq yaşanır. Qonorarlı orqanların dəyirmanında dənim ləng üyünür. Qonorarsız orqanlarda da çap olunmağa lazımınca həvəs göstərmirəm. Gücümü əsasən kitablarımın nəşrinə verirəm. Kitablar da aztiraclı olduğundan kifayət qədər yayılmır. Bu səbəblərdən Qərib Mehdi Tofiq Abdinin görüşünə az halda gəlir. Otello demişkən: “Qara!.. Budur səbəb”.
– Bakıdakı ədəbi mühitlə nə kimi əlaqəniz var və ümumiyyətlə, Bakı üçün darıxırsınızmı?
– Bakı ədəbi mühitilə əlaqəm zəifdir. Keçmiş dostlarımla, xeyirxahlarımla görüşüb meydan açmaq istəyirəm. Bunun üçün Cibimə ərizə yazıram. Maliyyə nazirim olan cənab Cibim imkanlarını araşdırıb ərizəmin üstünə “olmaz” dərkənarı yazır. Redaksiyalara elçiliyimi poçt işçiləri edirlər.
– Nəsrimizdə əl boyda kitabların roman iddiası baş alıb gedir. Sizcə, roman üçün nə kimi material lazımdır, yoxsa elə Bakı ilə Maştağa arasında yaşayıb gözəl romanlar və iri əsərlər yazmaq olar?
– L.Tolstoyun “Hərb və sülh” epopeyasının 4-cü cildində Rusiya-Fransa müharibəsi və onun çoxsaylı qəhrəmanları ilə birlikdə müəllifin tarixi hadisələr barədə fikirləri, mülahizələri, bəzən hökmləri zəngin yer alır. O, öz qənaətləri ilə xeyli tarixçini yerində oturdur. Çünki nəhəng yazıçı əlinin altına geniş və çeşidli materiallar toplamağı lazım bilir. Yazıçı zəhmətindən və istedadından keçən bu gərəkli materiallar monumental əsərə çevrilir. Bəli, indi yüz səhifəlik yazını roman adlandıranlar xeyli saydadır. Roman janrının klassik tərifi mövcuddur. Bu tərifdə nələrin tələb olunduğu da məlumdur. Roman fikrə, hadisələrin şaxəliliyinə, səxavətli zaman ölçüsünə görə ən ağır, ən sanballı ədəbi janrdır. Vaxtilə nəhəng dinozavrlar, azman insanlar olub. Zaman onların həcmini ixtisar, korrektə edə-edə cılızlaşmaya, karlikləşməyə yol açıb. 80-100 səhifəlik yazılara roman adı qoyurlarsa, bu, o deməkdir ki, müəlliflər bir stəkan suda fırtına yaratmaq niyyətindədirlər. Roman janrını uca taxtından zorla endirib karlikləşdirməklə, bunu zamanın tələbi kimi sığortalamaqla barışmaq olmaz. Cüssəsiz adamın paltarı öz ölçüsünə uyğun olur. Nəyə görə kiçik həcmli, kiçik mətləbli yazıya böyük ad verəsən? Həyatda da belə paradokslara rast gəlinir. Bəzən özünün boyu hündürboylu adamın ekvatorundan – toqqa yerindən olan bir gödəkdən adını soruşursan, şəstlə cavab verir: “Böyükkişi”. İstər-istəməz dodağın qaçır, gülümsəməli olursan.
(Davam edəcək)
Tofiq ABDİN
525-ci qəzet.-
2014.- 1 fevral.- S.23.