Azərbaycanda vətəndaş cəmiyyəti
təsisatlarının tarixi: ilk QHT-lərin yaranması və
fəaliyyəti (davamı)
1918-1920-ci İLLƏRDƏ - AZƏRBAYCAN XALQ CÜMHURİYYƏTİ DÖVRÜNDƏ FƏALİYYƏT GÖSTƏRMİŞ XEYRİYYƏ TƏŞKİLATLARI
1.
"Yaşıl Qələm" Cəmiyyəti
1919-cu
ilin avqustun 26-da
Məclisi-Məbusanın qiraət zalında Seyid Hüseyn
Sadıq əfəndinin rəhbərliyi ilə 35 nəfər
ədib və mühərririn iştirakı ilə
"Yaşıl Qələm" Cəmiyyəti təsis
edildi. "Yaşıl qələm" ədəbi cəmiyyətinin
fəaliyyəti haqqında ilk dəfə ciddi araşdırma
aparmış filologiya elmləri doktoru, professor Şamil Vəliyev
80-dən çox üzvü öz sıralarında birləşdirən
bu qurumun gördüyü işlərin tarixi əhəmiyyətini
yüksək qiymətləndirərək yazırdı:
"Yaşıl Qələm" ədəbi cəmiyyəti
müasir ədəbi prosesin inkişaf
qanunauyğunluqlarını öyrənmək və şərh
etmək, ona təkanverici təsir göstərməklə
kifayətlənmir, eyni zamanda klassik Azərbaycan və
dünya ədəbiyyatının ən nadir incilərini təbliğ
etməyi əsas vəzifə sayırdı". Onu da qeyd edək ki, cəmiyyətin üzvləri
milli ədəbiyyatın janr palitrasını əlvanlaşdırmağa
çalışır, mövzu və ideya məhdudiyyətinin
əleyhinə çıxırdılar. Burada
lirik şeir, dram əsərləri və tənqidi yazılar
ətraflı müzakirə olunur, dövrün ictimai-siyasi
problemlərinin bədii həllinə mühüm əhəmiyyət
verilirdi.
2."İslam
incəsənəti abidələrini sevənlər və
qoruyanlar" (təsisçilər: memar Zivər bəy
Əhmədbəyov və mühəndis Ömər bəy
Abıyev).
1.
"Şəhər bağlar cəmiyyəti" (təsisçi
və təşəbbüsçü Zivər bəy Əhmədbəyov.
Bakının abadlaşdırılması məqsədi
ilə yaradılan cəmiyyət).
2.
"Əski Şirvan" cəmiyyəti (təsisçi və
təşəbbüsçü Zivər bəy Əhmədbəyov).
Ermənilərin basqını nəticəsində viran
edilmiş Şamaxı şəhərinin bərpası
üçün yaradılmış cəmiyyət;
3. Azərbaycan
Tələbə İttifaqı
4.
Bakı Həmkarlar İttifaqları Şurası;
5.
Bakı İctimai Təşkilatlar Şurası və onun
Müvəqqəti; İcraiyyə Komitəsi;
6.
Bakı Quberniyasının Müsəlman Əhalisini
Savadlandırma Cəmiyyəti;
7.
Bakı Mülk Sahibləri İttifaqı;
8.
Bakı Müsəlman Xeyriyyə Cəmiyyəti;
9.
Bakı Müsəlman İctimai Təşkilatları Komitəsi;
10.
Bakı Müsəlman Qadın Xeyriyyə Cəmiyyəti;
11.
Bakı Müsəlman Maarif Cəmiyyəti;
12.
Bakı Neft Cəmiyyəti;
13.
Bakı Neft Sənayeçilər Qurultayı Şurası;
14.
Bakı Şəhər Həkimlər Cəmiyyəti;
15.
Bakı Şəhər və Xalq Məktəblərinin
Şagirdlərinə Yardım Cəmiyyəti;
16.
Bakı Ticarət-Sənaye İttifaqı;
17.
Bakı Universiteti Tələbələrinin
Qarşılıqlı Yardım Cəmiyyəti;
18. Gəncə
Müsəlman Xeyriyyə Cəmiyyəti;
19. Gəncə
Müsəlman Milli Komitəsi, Həkimlərə Yardım
Bürosu;
20.
"Xalq evləri" Cəmiyyəti;
21.
"Xalq əyləncələri" Cəmiyyəti;
22. Xəzər İstehlak Cəmiyyətləri
İttifaqı;
23.
İctimai Təşkilatların İcraiyyə Komitəsi;.
24. İrəvan
Quberniyası Müsəlmanlarının Həmyerliləri Cəmiyyəti;
25.
Jurnalistlər və Ədiblər İttifaqı;
26. Kəndli
İttifaqı;
27. Kooperasiya-topdansatış
Əməliyyatları Cəmiyyəti;
28. Kustar
Neftçıxaranların Birləşmiş İttifaqı;
29.
Qafqazda Slavyan-Rus Cəmiyyəti Şurası;
30.
"Qardaş köməyi" İctimai Təşkilatı;
31. Lənkəran
Şəhəri Tələbə və Abituriyentlər
İttifaqı;
32. Mərkəzi
Ev Komitəsi (Sentrodom) ;
33.
Müsəlman Aktyorlar Cəmiyyəti;
34.
Müsəlman Dram Cəmiyyəti;
35.
Müsəlman Xeyriyyə Cəmiyyəti;
36.
Müsəlman Qadınlar Xeyriyyə Cəmiyyəti;
37.
Müsəlman Milli Komitələri, Müsəlman Şərqini
Öyrənən Cəmiyyət;
38. Müsəlman Zəhmətkeş Ziyalılar
İttifaqımaarif Cəmiyyəti.
39.
"Nicat" Bakı Müsəlman Maarif Cəmiyyəti;
40. Rus
Xeyriyyə Cəmiyyəti;
41. Rusiya
Müsəlmanları Türk-Tatar Millətlərinin Hüquq
Müdafiə Cəmiyyəti;
42. "Səadət"
Xeyriyyə Cəmiyyəti;
43. "Səfa"
Mədəni-maarif Cəmiyyəti;
44.
Slavyan-Rus Cəmiyyəti;
45. Texniki
Cəmiyyət;
46. Ticarət-Sənaye
İttifaqı;
47.
Türk Ocağı Mərkəzi;
48.
"Uşaq evi" Xeyriyyə Cəmiyyəti;
49.
"Uşaq həkimləri" Dərnəyi;
50.
"Uşaq ölümü ilə mübarizə
" Cəmiyyəti;
51.
Uşaqlara Yardım Bürosu;
52.
"Uşaqları mühafizə" Cəmiyyəti;
53.
Yaxın Şərqdə Amerika Yardımı Cəmiyyəti;
54.
"Yaşıl qələm" Cəmiyyəti;
AZƏRBAYCANIN
İLK XEYRİYYƏ TƏŞKİLATININ YARADICISI
Həsən
bəy Zərdabi
(1837 -
1907)
l Azərbaycan mətbuatının əsasını
qoyan Həsən bəy Məlikzadə (Məlikov) Zərdabi
1837-ci ilin noyabr ayının 12-də anadan olub.
l
İlk təhsilini mədrəsədə alıb, ərəb
və fars dillərini öyrənib. Sonra Tiflis
gimnaziyasında təhsil alıb.
l 1861-ci
ildə Moskva Universitetinin fizika-riyaziyyat fakultəsinə daxil
olub. Təhsilini başa vurduqdan sonra Azərbaycana
qayıdaraq dövləti işlərdə
çalışıb.
l
1873-cü ildə o, ilk Azərbaycan teatrının əsasını
qoyub.
l O, eyni
zamanda Bakı Gimnaziyasında pedaqoq olaraq
çalışıb.
l 1875-ci
ilin iyul ayının 22-də H. Zərdabi böyük çətinliklə
"Əkinçi" qəzetini nəşr edib.
l 1877-ci ilə qədər
nəşrini davam etdirən bu qəzet çar hökumətinin
təzyiqlərinə görə fəaliyyətini
dayandırır. H.Zərdabi sonradan "Kaspi" qəzetində də
fəallıq göstərib.
l H. Zərdabi
1907-ci ildə vəfat edib.
Böyük ziyalımız H.Zərdabinin bu mövzuda
yazıb çap etdirdiyi iki məqaləni oxucuların diqqətə
çatdırırıq.
CƏMİYYƏTİ
- XEYRİYYƏ
BİNASI
Bakıda
müsəlman cəmiyyəti - xeyriyyəsi
açılıb və biz müsəlmanlar bu xeyir işə
artıq şad oluruq ki, guya bir böyük iş
görmüşük. Bivucudi ki, bizim elm zəmanəmizdə
heç bir millət yoxdur ki, onun nə ki bir, hətta bir
neçə cəmiyyəti - xeyriyyəsi olmasın və
onlar 10 və dəxi artıq illərdir ki, xeyir iş görməyə
məşğuldurlar. Cəmiyyəti - xeyriyyə
açmaq çətin deyil. Ələlxüsus bu halda, amma onun bina tutub
qalmağı və tutduğu işlərin artıq mənfi
olmağı çətindir. Çünki hər bir xeyir
işin artıq nəfi olmağı pul ilədir və belə
xeyir işə artıq pul verən çox az
olar. Ələlxüsus, bizim müsəlmanlardan.
Çünki xeyir iş görmək qanacaq ilədir və
qanacaq elm ilədir, amma heyf ki, bizim müsəlmanlarda
azdır. Ondan başqa hansı işin artıq
xeyir olmağını da bilmək lazımdır. Məsələn:
bizim Bakı şəhərində hər ildə mərsiyəxanlar
üçün neçə min manat pul
yığılır və fağır - füqəra adına ondan da artıq xərc olur. Amma onlardan millətə heç bir xeyir yoxdur, hətta
zərəri də var. Çünki bu səbəbə ilbəil
mərsiyəxanların və qeyri dilənçilərin qədəri
də artır. Amma o pullar ilə bir miskinxana
açıb orada dilənçilik edənlərdən
10-15-ni yığıb, onlardan yemək, içmək, geyinməyini
verib, sənətlər öyrətsək, bir və ya iki ildən
sonra bu dilənçilər sənətkar olub, bizə
baş ağrısı verməzlər və qeyrilərə
də kömək edərlər. Çifayda,
bizim adətlərimiz elə düşübdür ki, hər
kəs ehsan edəndə öz qanacağı ilə edir və
dilənçiyə pulu öz əli ilə verir. Ona görə küçələrin hər tinində
bir neçə dilənçi daima durub, oradan keçənlərin
yolunu kəsir. Pəs cəmiyyəti - xeyriyyə bina
tutub baqi qalmaqdan və artıq nəf gətirməkdən
ötrü lazımdır: qədim adətlərimizi dəyişdirib
zəmanəyə müvafiq iş görmək. Biz qədim adətlərimizi dəyişdirməmək,
nə qədər bizləri geri salmağını sübut
etməkdən ötrü bizim qonşu ermənilər və
biz müsəlmanlar Bakıda keçmişdə cəmiyyəti
- xeyriyyə açmağından danışacağıq.
Bu halda
Bakıda olan ermənilərin cəmiyyəti - xeyriyyəsi 40
il bundan əqdəm
açılıbdır. O vaxtdan Bakıda erməni çox az idi. Bir neçə yüzdən
artıq deyil idi. Əsl Bakı ermənisi
10-15 evdən artıq yox idi. Sonra quberniya
buraya gələndə hökumət əmələsi və
qeyri dadüstəd edənlər də gəlmişdi. O
vaxtda onların oxumuşları da bizimkilərdən artıq
idi. Onlardan (universitet də) darülfünun da
qurtaranlar var idi. Bunların birisi - doktor Rustamyan cəmiyyəti
- xeyriyyə üçün nizamnamə tərtib edib, bir
neçə adam ilə ərizə verib
onu təsdiq etdirəndən sonra cəmiyyəti - xeyriyyəni
açdılar və adamlar bir yerə cəm olub Bakıda
olan ermənilərin hamısını oraya dəvət edib,
dəftər açıb pul yığdılar. Cəmiyyəti bina edən Rustamyan və qeyri zikr
olan ərizəyə qol çəkənlər dəftər
üzü ilə səpki edib, hər kəsdən özləri
müəyyən elədiyi məbləği istəyib
aldılar və heç bir kəs olmadı ki, onlara cavab etsin
ki, mən bu məbləği vermirəm və ya verə bilmərəm.
Hər kəs növbət ilə pulunu verib, qəbzini
alıb ötürdü. O vaxtda Bakıda üç
Qarabağ ermənisi suçuluq edirdi, yəni eşşəklə
su daşıyıb satırdı ki, onlardan ikisi sonra
milyonçu oldular. Üçüncüsü
Karapet qeyrətli, xeyirxahi - millət olduğuna suçuluqda vəfat
etdi. Cəmiyyəti - xeyriyyəni bina edənlər
məclis açdığını bu Karapet eşidib, gəlib
eşşəyini qapıda bağlayıb, gedib məclisə
daxil olub təvəqqe elədi ki, onu stolun yanına qoysunlar.
Elə ki, ona yol verdilər, basa-basa qabağa
çıxıb Rustamyandan xəbər aldı ki, bu pul nə
üçün cəm olur?
Ona cavab verdilər ki, xahiş edirik məktəbxanalar açıb fəqir - yetim erməni uşaqlarını oxudaq. O vaxtda Karapet çarıqlı ayağının birisini qalxızıb stulun üstə qoyub çarığının bağını, sonra dolağını açıb şalvarının balağını yuxarı çəkib baldırından dəridən tikilmiş bir təlatını açıb, doktor Rustamyana uzadıb dedi: mənim övladım yoxdur, ermənilərin hamısının uşaqlarını mən özümə övlad hesab edirəm və onların oxumağını çox istəyirəm. Sabahlar eşşək üstə su daşıyanda küçələrdə qoltuqlarında kitab məktəbxanalara gedən erməni uşaqlarını görəndə çox şad olram. Ona görə bu təlatının içində olan pulu mən bir neçə ildir cəm etmişəm, bu cəmiyyəti - xeyriyyəyə bağışlayıram. Bu sözü eşidib tamam məclis Karapetə mərhaba dedi. Təlatının içindən çıxan pulu sanayıb gördülər ki, min manata qədərdir. Məclis dübarə mərhəba deyəndən sonra Karapet təlatını götürüb, gedib eşşəyin üstə oturub oxuya - oxuya su daşımağa getdi. Bu tövr bina olan cəmiyyəti - xeyriyyə indiyəcən baqi qalıbdır və bu 40 ilin müddətində çox yetim füqəranı oxudub adam edibdir. Bu halda ermənilər məzkur Karapetə rəhmət oxuyurdular. Amma onun suçu yoldaşlarının ki, sonra milyonçu olmuşdular, yurdları xaraba qalıbdır.
(Ardı var)
Nəsiman Yaqublu
tarix elmləri namizədi
525-ci qəzet.-
2014.- 6 fevral.- S.6.