Azərbaycanda vətəndaş cəmiyyəti
təsisatlarının tarixi: ilk QHT-lərin yaranması və
fəaliyyəti (davamı)
Bir neçə
il bundan sonra,
1871-ci il səndə mən də bizim müsəlmanlar üçün bir belə cəmiyyəti-xeyriyyə nizamnaməsi tərtib edib və bir neçə qeyri adamlara da onun ərizəsinə qol çəkdirib, sərdara verib təsdiq elətdirdim. Amma mənim
çağırışıma nə ki, bir qeyri müsəlman,
hətta ərizəyə qol çəkənlər də gəlmədi. Axırda bir neçə
adamı vasitə salıb, qazı Molla Cavad Axunddan təvəqqe
elədim ki, şəhərin mütəşəxxislərini
öz mənzilinə çağırıb bu xeyir iş bina
olmağa səbəb olsun. Həzərat cəm
olanda onlara cəmiyyəti - xeyriyyə nədir və onun gələcəkdə
xeyri nə olacağını ərz elədim və cənab
Hacı Zeynalabdin Tağıyev də bu barədə çox
danışdı. Amma pul sözü araya gələndə
hacılar iztiraba düşdülər və onların birisi:
"Bu xeyir işə bir xeyir duaçı da gərəkdir.
Təvəqqe edirəm məni belə
duaçı hesab edəsiniz" - deyib, durub getdi. Bir qeyri hacı durub "abidəstə gedirəm"
- deyib çıxıb qaçdı. Sonra
məclisdə qalan əşxas bir-birinə baxıb təşrif
apardılar. Biz məclisdə olan 3-4
adamlar da onlardan sonra durub getdik. Mən dəftərləri
qoltuğuma vurub mənzilimə gedəndən sonra bizim bədbəxt
müsəlmanların fikrindən bir neçə gün
xörək yeyə bilmədim və gecələr mənə
yuxu haram oldu. Qardaşlar, bizim və
qonşularımız ermənilərin indiki halına baxıb
diqqət edin! Onda görərsiniz ki, zikr olan 34
ilin müddətində onlar bizdən nə qədər irəli
gediblər və bunun ümdə səbəbi onların cəmiyyəti
- xeyriyyəsi olubdur. Bəs deyilmi,
haçan biz ayılacağıq?
"Həyat"
qəzeti, N 107,
25 noyabr
1905-ci il
II
Keçən 107-ci nömrədə Bakıda müsəlman
cəmiyyəti - xeyriyyəsi bina olunmaqdan danışanda bizim
Bakı mütəxəssisləri bu xeyir işə necə
baxdıqlarından və məclisdən
qaçdıqlarından danışdıq. Doğrudur,
bizim Bakı qardaşlarımızın belə öz xeyrini
qanmadığı məni çox soyudub, həvəsdən
saldı. Amma mən ümidimi Qafqaz vilayətinin
qeyri şəhərlərinə bağlayıb, oralara da gedib
ciddü - cəhd etməyi özümə borc bildim. Çünki cəmiyyəti - xeyriyyə bircə
Bakı üçün açılmayır idi. Tamam Qafqaz üçün bina olurdu. Yayın
başında gimnaziyada olan şagirdlərimin imtahanını qurtarandan sonra
bir qaytanlı dəftər qayırıb notariusa möhürlədib
yola düşdüm.
O vaxtda
bizim Qafqazda üç dövlətli müsəlman sakinləri
olan şəhər var idi. Birisi Bakı idi ki, təzə
qubernatornişin olmuşdu. Birisi Şamaxı idi ki,
qubernator Bakıya köçmüş isə də, 1859-cu sənədə
zəlzələdən çox ziyanlıq dəymiş isə
də o qədər təvanadan düşməmiş idi və
birisi də Şuşa şəhəri
idi ki, oranın xanzadə və bəyzadələri artıq
təvanalı idilər. Çünki
onların yerləri və rəiyyətləri qeyri yerlərdə
olan xanzadə və bəyzadələrindən artıq idi və
onların belə artıq olmasına səbəb oranın
axırıncı xanı Mehdiqulu xan olmuşdu. Rus dövləti bizim vilayəti alandan irəli bizim
vilayətdə müsəlman xanları var idi və
onların hamısı rus ilə dava edib, basılıb
qaçıb İrana getdiyinə onların, həmçinin
onlar ilə qaçan bəyzadələrin yerlərin və rəiyyətlərin
xəzanə zəbt edib, amma Qarabağ xanıdava etməyib.
Ona görə rus dövləti qaçan
xanların hamısını dərhal xaric edib yerlərinə
rus hakimi təyin edib. Bircə
Qarabağın xanını öz xanlığında qoyub və
rus tərəfindən general Mədətovu oraya nazir qoyub.
Çünki bu Mədətov oranın bəyzadələrindən
imiş və özü də rus zakonundan xəbərdar
imiş. Ona görə onun məsləhəti ilə
Mehdiqulu xan Qarabağın kəndlərini və yerlərini öz xanzadə
və bəyzadələrinə təəllüqlərilə
təqsim edib və məxsusiyyət ixtiyarı veribdir.
Çünki keçmişdə bizim Zərdab kəndi Şivan xanlığına təəllüq
olub və mən Şamaxının beş klaslı məktəbxanasında
təlim aldığıma görə mənim Şamaxıda
aşna - dostum və qohum - əqrəbam çox idi. Bu səbəblərə görə Şamaxıya
artıq ümid olub cəmiyyəti - xeyriyyə işini oradan
başladım. Aşna - dostlar ilə
görüşüb danışandan sonra mərhum Kərimbəy
Hüseynbəyovun otağına Şamaxının mütəşəxxislərini
dəvət edib, onlar cəm olandan sonra biz müsəlmanlar
qonşumuz ermənilərdən geridə qalıb, onlara
möhtac olmağımızın
səbəbi bizim elmsizliyimiz olduğundan və elm təhsil
etməkdən ötrü cəmiyyəti - xeyriyyə bina eləmək
vacib olduğundan
danışıb, sonra dəftəri açıb stol
üstə qoydum. Həzərat Bakının
milyonçuları kimi qaçmayıb, bir-bir gəlib dəftərə
qol çəkdilər. Bu tövr bir
neçə gün dalbadal gözə görünən
adamları çağırıb qol çəkdirdik.
Çünki mən səfərdə olduğuma pulu
özüm ilə gəzdirməyə ehtiyat edirdim, ona görə
hər kəs qol çəkəndə borclu olurdu ki, vəd
elədiyi məbləği sentyabr ayının başında
Bakıya cəmiyyəti - xeyriyyənin adına
göndərsin.
Dəftər üzilə, zəlzələdən xaraba
qalan, quberniya köçdüyünə gələcəyə
ümidi olmayan Şamaxıdan ildə iki min manata qədər
cəmiyyəti - xeyriyyə üçün məbləğ
vüsul oldu.
Şamaxıdan
yayın istisində, toz və istinin qorxusundan gecələr
yol gedib, gündüzlər xarabaya oxşayan
poçtxanalarda çay və
yumurtadan qeyri yeməyə bir şey tapmayıb, dincəlib Gəncə
və Tiflis şəhərlərində, oraların sakinləri
yaylaqlarda olduğuna bir neçə adamdan artıq
tapmayıb, onlara da dəftərə qol çəkdirib
İrəvan və Naxçıvan şəhərlərinə
gedib orada da bir neçə adama qol çəkdirib,
Naxçıvandan poçt at ilə işlədiyinə
Qarabağın yaylaqlarından at ilə gedib, Şuşa
şəhərinə gəlib mərhum Qasımbəy
Mehmandarovun mənzilinə düşdüm. Şuşa
şəhəri yaylaq olduğuna o vaxt da Qarabağın
ağa və bəyzadələri hamısı orada idi;
çünki onlar bir-birləri ilə ədavət edib
danımayırdılar, ona görə onları bir yerə
yığmaq mümkün olmadı. Labüd
qalıb onları bir-bir görməkdən ötrü 10-15
gün orada qalıb hər gün də dəftəri
qoltuğumuza vurub qapı-qapı gəzməyə
başladıq. Əvvəlinci günü
Qasımbəy və bir neçə qeyri adamlar ilə
ağaların böyüyü H... ağanın qulluğuna gəldik.
Onun qulluqçuları dəstə ilə
qabağımıza çıxıb ehtiram ilə
ağanın qulluğuna apardılar. Bir az
danışıqdan sonra cəmiyyəti - xeyriyyədən
söz başlandı. Ağa cavab verdi ki,
bir qəpik də verə bilmərəm. Sonra hərarət
edib buyurdu: "ay kişi, ermənilər uçqulla
açır ver ruslar kilisə tikdirir ver, Rusiyyanin nə bilim
harasında bir şəhər yanıbdır ver, mən
bunların hansına verim. Hamı deyir ki,
çox yaxşı işdir. İndi siz də
deyirsiniz ki, yaxşı işdir. Elə
deyək doğru deyirsiniz. Pəs
dünyada hər nə yaxşı var mən verim? Yox, dəxi
bəsdir! Qoy indi qeyriləri versin! Ağamın
ərvahına bircə addım qalıbdır. Nə ki, bir qəpik pulum yoxdur, borcum da var".
Nə ki, bir qəpik pulum yoxdur, borcum da var".
Nə qədər iltica elədikcə də həqiqətdə
ağa bir qəpik də vermədi və biz qayıdıb
getdik. 1-2 gündən sonra şəhərə
küy düşdü, hamı bizim muradımızı bildi
və bizləri yüz bəhanə gətirib qəbul etmədilər.
Bu vaxtda məni apardılar cənab İ...
xanın qulluğuna. Qulluqçular cavab verdi
ki, ağa naxoşdur. Qasımbəy Mehmandarov məni göstərib
dedi ki, bu vəkildir, Tiflisdən gəlib ağanın
işindən xəbər gətirib. Ağaya ərz
edin ki, yorğan - döşəkdə də olsa bizə izn
versin gələk. Bizi ağanın
qulluğuna apardılar. Ağa
başını yorğanın altından çıxarıb
bizim ilə öz işindən danışanda yavaş -
yavaş yorğanın altından çıxıb oturub
danışdığı vaxtda mən cəmiyyəti -
xeyriyyənin sözünü başladım. Ağa
"ay aman!" deyib
yıxıldı. Qulluqçular
"ağanın ürəyi gedibdir" - deyib, kimi soyuq su gətirdi
ki, onun başına töksün, kimi qarsını
boğmağa başladı. Bu halda biz dəftəri
götürüb qaçdıq. Xülasə,
Qarabağın ağaları məni qonaq
çağırdılar, toy və xeyrat aşı
yedirtdilər, amma bir qəpik cəmiyyəti - xeyriyyəyə
verən olmadı. Axırda oxumuş bəyzadələrdən
5-19 adama dəftərə qol çəkdirib Bakıya
qayıdıb, Dərbənd, Qubanı da gəzib, avqust
ayının axırında Bakıya gəldim. Sentyabr gəldi, heç kəsdən bir xəbər
çıxmadı. Başladıq dəftərə
qol çəkənlərə kağız yazmağa.
Axırda Şamaxı və Dərbənddən bir neçə
adam pul göndərib, hər şəhərə
bir yetim uşaq da göndərdi ki, onları cəmiyyət
saxlayıb oxutsun. Onları gimnaziyaya qoyub bir mənzil
tutub orada saxlatdım. O biri il
heç bir kəsdən bir qəpik gəlmədisə də
o uşaqları saxlayıb üçüncü ili evlərinə
qaytardım. Çünki qanuna görə hansı cəmiyyəti
- xeyriyyə iki il hesab göstərməsə
ki, nə qədər mədaxil və məxarici var, gərək
bağlansın. Ona görə bizim də
müsəlman cəmiyyəti - xeyriyyəsi bağlandı.
Cəmiyyətin zikr olan qaytanlı dəftəri indi də
durur. Təəccüb o deyil ki, orada bir Bakı müsəlmanının
rolu yoxdur. Təəccüb budur ki, Bakıdan bircə o
vaxtda qubernator olan general Staroselskinin qolu var ki, yazıbdır:
nə qədər Bakıda qubernator olsam borcumdur ki, hər ildə
müsəlman cəmiyyəti - xeyriyyəsinə yüz manat
verim".
İndi bizim cavanlarımız biz müsəlmanları
qonşularımız erməni və gürcülərdən
geridə qalmağını görüb fikir edirlər ki,
bunun səbəbi bizim keçmişdə olan hakimlər
olublar ki, onlara cürbəcür ixtiyarlar verib, onların elm təhsil
etməyinə səbəb olublar. Amma bizlərə o
ixtiyarları vermədiyinə biz geridə
qalmışdıq. Doğrudur, onlara və
bizlərə həmişə bir göz ilə baxmayıblar.
Amma elə vaxt olub ki, bizləri də irəli
çəkmək istəyiblər. Amma biz
özümüz qabağa getmək istəməmişik və
getmək istəyənlərimizə də mane olmuşuq.
Pəs belədə təqsir kimdə olubdur?
Bu halda ki, Rusiyyədə olan millətlərin
ixtiyarı özlərindədir və heç kəsə
mane olan yoxdur, biz nə qayırmışıq və nə
qayıra biləcəyik.
Bircə yazıb-çığırmaqdan başqa
heç nə eləməyirik. Amma
çığırıb-bağırmaqdan iş
çıxmaz. Halva demək ilə ağız
şirin olmaz. Un, yağ və bal gərəkdir,
iş görməkdən ötrü puldan da artıq adam gərəkdir.
Bircə adam ortalığa
çıxardınız ki, pul təmənnasında
olmayıb, millət üçün işləsin.
"Həyat" qəzeti, N115,
8 dekabr
1905-ci il
(Ardı
var)
Nəsiman Yaqublu
tarix elmləri namizədi
525-ci qəzet.-
2014.- 7 fevral.- S.6.