Köhnə Tanışlar: Qərib Mehdi-2
ONLAR
NƏ DEYİBLƏR
Qədim Gəncə şəhəri bütün
böyük dəyərləri ilə yanaşı, mənim
üçün həm də Qərib Mehdi ünvanı ilə
əzizdir. Siz öz yolu, öz sözü olan
yazıçı, öz müridlərini yetişdirmiş
bir sənət fədaisisiniz.
Nəriman
HƏSƏNZADƏ
Xalq şairi.
Qərib
Mehdinin əsərləri bütövlükdə türk
dünyasının malı
olmalıdır. Çünki artıq onun
yaradıcılığı dünyada
tanınmışdır. Qərib Mehdi
dedikdə türk dünyasının qabaqcıl
yazıçıları ilə bir sırada duran
yazıçımız göz önündə canlanır.
Saleh
MƏRCAN,
Tuncay
ÖGÜN.
Türkiyə,
“Yüzüncü İl Universiteti”
ədəbiyyat
fakültəsinin doktorları.
Tanrıma
böyük şükran hissi ilə bildirirəm ki, hər
bir yaradıcı adam kimi mənim də
ömür yolumu həmişə ehtiramla andığım
çox dəyərli müəllimlərim
nurlandırıblar.Ömrün bu çağında ötənləri
saf-çürük etdikdə o işıq selinin ən parlaq
ulduzunun məhz Qərib Mehdi olması qənaətindəyəm.
“Qərib, hey!..” biz şagirdlərin hər
birinin bitirdikləri ən ali Universitet və Akademiyadır.
Elçin
İSGƏNDƏRZADƏ
şair,
Türk Dünyası Araşdırmaları
Uluslararası Elmlər Akademiyasının prezidenti.
Qərib Mehdinin yumorlu hekayələrinə gəlincə,
deməliyəm ki, bu yazılarda mətləbsiz, mənadan məhrum
gülüş tapa bilməzsən. Məxsusi yumor çalarlarından
hiss olunur ki, bu hekayələrə böyük Mirzə Cəlilin,
ulu Sabirin sətirlərindən bir işıq gəlir.
Vaqif
YUSİFLİ
tənqidçi.
_________________
– Sizcə
böyük həcmdə əsərləri yazmaq
üçün bioqrafiyanın nə kimi üstünlükləri var?
– Belə
bir aforizm var: zəngin tərcümeyi-halı olmayanın
özü də yoxdur. Bu aforizm müəyyən
mənada həyatda təsdiqini tapır. Fikrimi bir az gendən götürürəm. Bəzən donorluq xüsusiyyəti qurumlarla
yaradıcı adamların missiyasını oxşar hala gətirir.
Biri pul, o birisi bioqrafiyasını şərtləndirən
fakt yığımına malik olur. İlk
baxışda bu oxşar donorluq müxtəlif şəkildə,
müxtəlif məzmunda özünü büruzə verir.
Məsələn, daha imkanlı olan Prezident Fondu, Heydər
Əliyev Fondu ayrı-ayrı obyektlərin tikilib başa
çatdırılmasında, durumu çətinləşmiş
şəhər, rayon təsərrüfatlarının
dirçəldilməsində öz ehtiyatından yardım əlini
uzadır. Beləliklə, bu donorluq sayəsində
ictimai-mədəni məzmunlu “əsər” meydana gəlir.
Konkret söyləsək,
yazıçının da keşməkeşli faktlarla dolu
bioqrafiyası onun əsərlərinə donorluq edəcək
yatırdır.
Ədəbiyyat aləmində tam bioqrafik əsərlər
çoxdur.
Onun ən yaxşı nümunəsini Branislav Nuşiç
yaradıb: “Özbioqrafiyam”. (Rəssamlar da
avtoportretlər çəkməkdə fəaldırlar).
Yeri gələndə, ehtiyac duyulanda
yazıçı müxtəlif səpkili əsərlərində
tərcümeyi-halının donorluq imkanlarından istifadə
edir.
Kiçik çaplı nasir olsam da, bir sıra hallarda
bioqrafiyamın donorluğunu köməyə
çağırıram. Onu da deyim ki,
bioqrafiyaya söykənən əsərlər oxucular və
mütəxəssislər tərəfindən maraqla
qarşılanır. Öz həyatımdan
bir misal çəkəcəyəm.
Bu hadisə 80-ci illərin ikinci yarısına təsadüf
edir. Gəncə
Dövlət
Teatrında tamaşaya qoyulan “Oxşarlar” pyesim
Dövlət mükafatına təqdim olunmuşdu. Pyes seçilənlər sırasına daxil
edilmişdi. Son söz demək
üçün hökumət komissiyasının üzvləri
– tənqidçi-professor Gülrux xanım Əlibəyova,
Xalq rəssamı Mürsəl Nəcəfov və Xalq artisti
Rasim Balayev Gəncəyə “Oxşarlar”a baxmağa gəlmişdilər.
Onlar qaydaya uyğun olaraq müəllifdən məsafə
saxlayırdılar. Qonaqlara
“qonaqlığım” o oldu ki, hərəsinə bir kitab – hələ
üstündən mətbəə iyisi çəkilməmiş
“Müsabiqə” kitabımı bağışlaya bildim.
Kitabda iki bioqrafik əsərim – “Qərib, hey!..”
və “Geriyə baxmaq olar” yer almışdı.
–Deməli Sizin də
yaradıcılığınızda bioqrafiyanın müəyyən
rolu olub.
–Təbii.
Sözümə davam edərək deyim ki, günlər
ötdü, birdən “Ədəbiyyat qəzeti”ndə
kitabım haqqında Gülrux xanımın bol tərifli,
yüksək səviyyəli bir resenziyasını oxudum. Sonralar Gülrux xanım mənə
yazdığı məktubunda bu sürprizinə
aydınlıq gətirdi. Məktub həcmli
olduğundan məzmununu yazıram. Gülrux
xanım bağ evində ağır bir işlə –
böyük filosof Nitşenin tərcüməsi ilə məşğul
imiş. Adətinə görə, yorulanda,
dincini almaq məqsədilə hər hansı bir kitabı
götürüb vərəqləyirmiş. Bu dəfə də adətini pozmur, geri baxmadan əlini
uzadıb arxasındakı rəfdən bir kitab
götürür. Bəxtim gətirir, təsadüf
mənim “Müsabiqə”mi onun əlinə “təqdim” edir.
Bir səhifə oxumaqla başını qatmaq,
özünü təzələmək istəyir. Elə bu bir səhifə onu çəkib öz
arxasınca aparır. Beləliklə,
Nitşe dincə qoyulur, əvəzində mən önə
çəkilirəm. Və məlum məqalə
bioqrafik əsərlərimin təsirilə
yazıçıların ana mətbuatına ayaq
açır.
– 50 il
öncə Bakıda tanış olduğunuz və sonra heç
görmədiyiniz birisi Gəncədə Sizə rast gəlsə,
onu tanıyarsınızmı?
–
Saqqalı ağarmış yaş həm də yaddaşı
korşaltmaqla özünü büruzə verir. Ömrün həmin mərhələsindəyəm.
Çoxdan görmədiyim adamın
xatırlanıb-xatırlanmamaq məsələsi isə,
baxır o adamın mənim qəlbimə, yaddaşıma necə
hopmasına. Mən bir adamı 50 ildir ki,
görmürəm. Daha 50 il keçəndən sonra
aydın diksiyalı, kəskin ahəngli, soyuq adamlara
qarşı da istiqanlı, dili “qurban olum “ məhsullu
bir nəfərlə qarşılaşsam, tərəddüd
etmədən yaddaşımı gücə salmadan deyərəm:
bu sənsən, Tofiq Abdin!
– Sizi heyrətləndirə
bilən nə
kimi həyati detallar və hadisələr olub?
– Mən
zəhmətin, əziyyətin təkindən zühur
etmiş adamam. Çox təəccüb
doğuran nəsnələrlə üzləşmişəm.
Onlardan sevdalı dünyama tuş gəldiyim ilk
günü yada salıram.Maddi vəziyyətimizin
ağırlığına görə təhsilimi
gündüz davam etdirə bilmədim. Gündüz
işləməklə sənədlərimi axşam məktəbinə
verdim. 9-cu sinif şagirdi olacaqdım.
Burada subaylıq taleyimi nələr gözləyirdi?
Bəlkə, məhəbbət şəhadətnaməsini
də bu məktəbdə alacaqdım?! İlk
dərs günü məktəbə gəldim. Qapı ağzında qarşıma bir qız
çıxdı. Onu görən kimi
çaşdım. Nəsə soruşmaq
istədim. Dilim dolaşdı,
bacarmadım. Gücüm istəyimi xəyalımdan
keçirməyə çatdı: “Kaş bu qız mən
oxuyacağım sinfin şagirdi olaydı”. Zəng
şagirdləri sinfə səslədi. İkinci
dəfə içəri girəndə yenə
çaşdım. Qapı ağzında
gördüyüm qız ədəb-ərkanla orta
sıranın ikinci partasında oturmuşdu. Bərk sevindim. Deyəsən, məhəbbətin
qırmızı lenti kəsilmək üçün “Mən
səni sevirəm” qayçısını gözləyirdi.
Bir
gündə iki görüş... Bu
qarşılaşma təsadüf idi, yoxsa göylərdən
idarə olunurdu? Əgər olunurdusa, bu
suallara üçüncü gözlənilməzlik cavab verəcəkdi.
Üçüncü gözlənilməzlik
baş verəndə heyrətləndim.
O vaxtlar məktəbliləri
kollektiv surətdə teatr tamaşalarına aparırdılar.
Oxuduğumuz 9-cu sinif də belə bir tədbirə
cəlb olunmuşdu. Hansı səbəbdənsə
dərsə gecikmişdim. Özümü
ikinci saata çatdıranda məlum oldu ki, ertəsi gün
üçün bizim sinfə bilet paylayıblar. Mənə bilet çatmadığından
sabahkı tamaşada iştirak edə bilməyəcəkdim.
Bu hal məni əsəbiləşdirdi.
Necə ola bilərdi ki, vüsalı
üçün gizli qovrulduğum bir qızla eyni vaxtda
tamaşanı seyr etməyim?! Olan olmuş, torba
dolmuşdu.
–Bəs
sonra nə oldu?
–Ertəsi
gün ayaqlarım ürəyin hökmünü yerə sala
bilmədi, məni pəjmürdə halda teatra gətirdi. O
vaxtlar teatr tamaşaları çox dəbdə idi. Kassadan yararlanmaq hər adama nəsib olmurdu. Biletlərin çoxu alverçilər tərəfindən
əldə satılırdı. Ümidimi
bu yola bağlamışdım. Bizimkilərin
hamısı içəri keçib yerlərini tutmuşdu.
Mən alverçidən baha qiymətə bilet
alıb özümü zala saldım. Bu
gün kimi yadımdadır. 12-ci cərgənin
11-ci yerinə mən sahiblənməliydim. Cərgəni tapdım, sıra yerimə
boylandım. Sevdiciyimi həmin cərgədə
görəndə həyəcandan ürəyim quş kimi
çırpındı. Cərgədə
hamı yerini tutmuşdu. Yalnız həsrətindən
heyva kimi saraldığım sinif yoldaşımın sağ tərəfi
boş idi. Biletim həmin yeri göstərirdi.
İlahi, bu nə möcüzə idi?!
Yoldaşlarım da bu hala mat qalmışdılar. Axı mən kollektivlə birlikdə gəlməmişdim.
Bileti əldən almışdım. O yeri
kim mənə əta edə bilərdi? Sinif yoldaşım boş yerin sahibini – məni
görəndə sifətinə sevinc qarışıq təbəssüm
yayıldı. Bu da sehirli üçüncü
görüş!.. Hiss etdim ki, eşq
ustadı Füzuli demişkən, mən bu bəlai-eşqdən
cüda – kənarda dura bilməyəcəyəm. Tanrı şərait yaratmışdı. Mən də bu şəraitdən yararlanıb
sevdiyimin yanında oturdum. O oturan-bu oturan, düz 55 ildir
ki, ömür ortağım Şəfiqə xanımla
yanaşı otururuq.
Nasirin
şairliyi
Qərib
Mehdidən şeirlər
TƏRCÜMEYİ-HALIM
Atam –
Göy ildırım, anam – Yer ocaq,
Od yurdu
bətnindən od doğub məni.
Qibləm
Azərbaycan, Allahımda Haqq,
Amalım beləcə yoğurub məni.
TƏKLİK
Təklik
– qüdrətli Tanrının
yenilməz simvolu;
– əqidəsi
qəbul olunmayan
haqlının əzab yolu.
Təklik
– sevgisi perikmiş
ürəkdə qəm;
– hesab
elmində rəqəm.
Təklik
– qəfəsə salınmış bülbülün
göz
yaşı;
Təklik
– insan nüfuzunun
çəki daşı.
İNTİHAR
Bir həyasız
şər öldürdüm –
dost
xeyirlə qovuşdum.
Bir
qatı zülmət öldürdüm –
gələcəyə səhər açdım.
Bir
qarı düşmən öldürdüm –
qaliblər yolu getdim.
Gecə-gündüz
vaxt öldürdüm –
özümü intihar etdim.
QAR
YAĞIR
Qar
yağır dərəyə, qar yağır düzə,
Hava bozaracaq, yer donacaqdı.
Çayların
ağzını qar ilə közə –
Nəğməli dilləri bağlanacaqdı.
Kim deyir həmişə mərdanə yağır?! –
Hardasa közərən gumana yağır.
Səhradan
yan keçir, ümmana yağır,
Bu, nə ədalətdi, nə “qanacaqdı”.
Yağır
meşələrin lal kahasına,
Yağır
qayaların daş yaxasına,
Yağır
təbiətin bal yuxusuna,
“Hay!..” desəm, diksinib oyanacaqdı.
Dağların
başına papaq olubdu,
Üşüyən
torpağa qucaq olubdu,
Quru
budaqlara yarpaq olubdu,
Bir azdan yaşıla boyanacaqdı.
Şaxta
inadını, iddiasını,
Külək
acığını, meh ədasını,
Təzə
gəlinliyin ağ libasını,
Günəş baxan kimi soyunacaqdı.
Yağır
göy üzündən, gərəyim yağır!
Yağır
müqəddəsim, mələyim yağır!
Yağır
bərəkətim, çörəyim yağır!
Evimdə
işıq tək, o yanacaqdı!
Ağ
unum, ağ südüm, ağ
qışım mənim!
Ələnir
qızıl tək gümüşüm mənim!
Qayıdır
torpağa alqışım mənim!
Göz
açıb bahara boylanacaqdı!
(Davam edəcək)
Tofiq
ABDİN
525-ci qəzet.-
2014.- 8 fevral.- S.23.