Milli-mənəvi dəyərlərimizə
sadiqliyin nümunəsi
Folklorumuz, ən kiçik şifahi xalq ədəbiyyatı
nümunəsi belə, milli ruhumuzun ifadəsi kimi qiymətlidir. Tariximizin və kimliyimizin
aynası olan bu nümunələr sevinc və kədərimizdən
yarandığı, dilimizi, tariximizi, dinimizi, adət-ənənələrimizi,
zövqümüzü, milli və bəşəri dəyərlərimizi
qoruyub yaşatdığı üçün sevilir, əsrlərin
sınağından keçə-keçə nəsillərdən
nəsillərə ötürülür.
Xalqımızın tarixi qədim, təbii sərvətləri
zəngin, təbiəti füsunkar olduğu kimi xalq ədəbiyyatı
da zəngindir, cəlbedicidir. Tarixən nənələrimizin,
babalarımızın sinəsi sözlü-söhbətli
olub, bu söz-söhbətlər hikmətli bir xəzinəyə
çevrilmişdir. Kamilliyin ifadəsi olan
bu xəzinənin hər bir nümunəsi əxlaqi dəyərlərə,
mənəvi duyğulara, hisslərə, əcdadlarımızın
və müasirlərimizin nəcib arzularına, istəklərinə
söykəndiyi üçün zaman-zaman yaşamaq haqqı
qazanmışdır.
Nənəmin təhsili olmasa da
dünyagörüşlü, hazırcavab, yaxşını
pisdən, aqili nadandan düzgün seçən, ürəyi
təmiz, dili şirin, sözlü-söhbətli bir qadın
idi. O, həmişə,
xüsusilə qış gecələrində bəzən
saatlarla bizə nağıl, rəvayət danışar,
bayatı, atalar sözləri, tapmacalar, laylalar söyləyərdi.
Müharibənin ilk günlərində ərini və
oğlunu, neçə-neçə yaxınlarını itirən
və onların həsrəti ilə qovrulan, illərlə
gözlərini yollardan çəkməyən bu insanın
dilindən eşitdiyim yanıqlı bayatılar, ağılar
bu gündə yadımdadır. Həmin nümunələrin bu gün qaçqın
və köçkünlərin, şəhid
analarının, niskinli gəlinlərimizin dilindən
eşitdiyim ağılarla, bayatılarla necə də səsləşdiyini
eşidəndə, necə də bir-birini
tamamladığını görəndə milli ruhumuzun
ölməzliyinə, əbədiliyinə daha da inanıram.
Nənəm
çox vaxt tənhalıqdan gileylənərdi:
Balam,
haya, dada gəl,
Vermə ömrü bada, gəl.
Getdin evim
yıxıldı,
Atdın məni oda, gəl.
Laylay
canım, ürəyim,
Sınmış qolum-biləyim.
Sən
gedəndən gülmürəm,
Zəhərdir duz-çörəyim.
Nənəm nakam oğlunun, cəfakeş ərinin həsrətinə
dözə bilmirdi. Hər dəfə namaz qılandan sonra əllərini
göyə tutub xeyirxah insanlar üçün Allaha dualar
edir, pis adamları, müharibə, qan salanları
qarğıyır, bir neçə yanıqlı bayatı
çağırırdı:
Həsrətin
daddı mənə
Qalan tək addı mənə.
Canım
candan üzülmür,
Ölüm də yaddı mənə.
Hər
oba yurdum olmaz,
Hər oğul mərdim olmaz.
Sənə
əlim yetişsə
Dünyada dərdim olmaz.
Mən nənəmin dilindən onlarla bayatı,
nağıl, əfsanə eşitmişdim. Universitetdə
tələbə olarkən onların bir çoxunu toplayıb
kurs işi kimi müdafiə etmişdim və bir
çoxlarını qələmə alıb
saxlamadığım üçün bu gün də peşmançılıq
hissi keçirirəm.
Bu misraları yazmaqda məqsədim milli ruhumuzun ifadəsi
olan şifahi xalq ədəbiyyatı nümunələrini
toplamağa, qorumağa və nəşr etdirib yaymağa bir
daha çağırış etməkdir. Çünki insanların
sinəsindəki nağıllarımız,
dastanlarımız, əfsanələrimiz,
bayatılarımız, laylalarımız və s. söz incilərinin
itirilməsi qorxusu ildən-ilə artır, yaşlı nəsil
dünyasını dəyişdiyi üçün həmin
söz incilərini də özləri ilə əbədiyyətə
aparırlar.
Məhz
buna görə də ulu öndərimiz Heydər Əliyev
xalqımızın zəngin söz xəzinəsinə,
şifahi ədəbiyyatımıza çox böyük qiymət
verir, xalq ədəbiyyatı nümunələrinin
qorunmasını, toplanılmasını, çap
olunmasını xeyirxah bir əməl kimi dəyərləndirir
və bu nümunələrin kökümüzlə, tariximizlə,
milli ruhumuzla sıx bağlı olduğunu göstərirdi.
"Xalq
gərək daim öz kökünü xatırlasın"
sözlərini daha tez-tez səsləndirən ümummilli
liderimiz həm də bildirirdi ki, "milli azadlığa nail
olmaq üçün milli oyanış, milli dirçəliş,
milli ruhun canlanması lazımdır."
Kökümüzdən, milli ruhumuzdan qaynaqlanan və pərvazlanan
folklorumuza bu günkü münasibət Heydər Əliyevin
tövsiyələrinin, arzularının layiqincə həyata
keçirilməsinə əyani sübutdur. Mənəvi-əxlaqi
dəyərlərimizə, keçmişimizə,
kökümüzə, milli ruhumuza
bağlılığın ifadəsidir.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyev bunu öz əməli fəaliyyəti, milli-mənəvi
dəyərlərimizə verdiyi qiymət,
xalqımızın milli ruhunun canlandırılması sahəsində
həyata keçirdiyi tədbirlərlə bir daha təsdiqləyir. O, həmişə, hər
yerdə xatırladır, fəaliyyəti ilə göstərir
və söyləyir ki, "Azərbaycan xalqı milli dəyərlərə,
milli ənənələrə bağlıdır. Bu gün Azərbaycan dövləti bu dəyərlər
üzərində qurulubdur."
Son illərdə folklorumuzun toplanması və nəşr
edilməsi, milli-mənəvi dəyərlərimizin beynəlxalq
aləmdə tanıdılması və təbliğ edilməsi
sahəsində çox mühüm tədbirlər həyata
keçirilmişdir. Şifahi xalq ədəbiyyatı nümunələrinin,
muğam və aşıq sənətinin, qədim
oyunlarımızın dünyada tanıdılmasında və
geniş təbliğində Heydər Əliyev Fondunun
Prezidenti, millət vəkili Mehriban xanım Əliyevanın
xidmətləri əvəz olunmazdır.
Əlbəttə
ki, xalq yaradıcılığına, söz sənətinə,
qədim el oyunlarına münasibətin yaxşıya
doğru dəyişilməsi tariximizin və mədəniyyətimizin
yaşadılması baxımından əhəmiyyətli
olduğu kimi, həm də hansı kökə, mənəviyyata,
düşüncəyə, həyat tərzinə, zövqə,
qabiliyyətə malik olduğumuzu öyrənmək və
dünyaya çatdırmaq baxımından dəyərlidir.
Son illərdə
çap olunan" Azərbaycan folkloru antologiyası"
çoxcildliyi, şifahi ədəbiyyatımızın
öyrənilməsi və təbliği ilə əlaqədar
keçirilən elmi-praktiki konfranslar, folklorşünas alimlərin,
tədqiqatçıların regionlara səfərləri və
insanlarla görüşləri folklorumuza olan maraqdan və ona
göstərilən diqqətdən xəbər verir.
Regionlar üzrə folklor nümunələrinin
toplanılaraq nəfis halında nəşr edilib oxuculara
çatdırılması təqdirəlayiq haldır. AMEA Folklor İnstitutunun
"Qarabağ folklorunun toplanması, sistemləşdirilməsi
və araşdırılması" layihəsi əsasında
2012-2013-cü illərdə çap olunmuş "Qarabağ:
folklor da bir tarixdir." altı cildliyi Qarabağın mənəvi
həyatını, söz dünyasını,
keçmişini, adət-ənənəsini öyrənmək
və tarixə bir daha nəzər salmaq baxımından
mühüm əhəmiyyətə malikdir.
Bu
kitablarda toplanmış folklor nümunələrinin hər
birində vətənimizin dilbər güşələrindən
olan Qarabağın nəinki söz sənətinin, meşələrinin,
dağlarının, düzlərinin, bağlarının,
yaylaqlarının nəfəsi duyulur, çaylarının,
bulaqlarının, şəlalələrinin, qartallarının
səsi eşidilir, insanlarının qəhrəmanlığı,
vətənpərvərliyi, xeyirxahlığı,
müdrikliyi, hazırcavablığı, qonaqpərvərliyi
hiss olunur.
Qarabağ
folkloru nümunələrinin toplanması tarixi XİX əsrdə
başlansa da, ancaq müəyyən illərdə çap
olunmuş kitablarda bu nümunələrə az
yer ayrılmışdır ki, bu da yetərincə deyildir. Bu boşluğu doldurmaq üçün keçən
əsrin doxsanıncı illərinin əvvəllərindən-Qarabağda
baş qaldıran separatizm hərəkatından sonra
Qarabağ folklor nümunələrinin toplanması işi
sürətləndirilmişdir.
"Qarabağ: folklor da bir tarixdir."
kitablarının çap olunması şifahi xalq ədəbiyyatımızı
təbliğ etməklə bərabər, ilk növbədə
Qarabağı özümüzə və dünyaya daha
yaxından tanıtdırmaq məqsədi daşıyır. Digər tərəfdən
kitabın birinci cildində göstərildiyi kimi əsas məqsəd
Azərbaycanın ayrılmaz bir hissəsi olan Qarabağı
folklor mühiti kimi diqqət mərkəzində saxlamaq, onun
qeyri-maddi mədəni irsini toplamaq, sistemləşdirmək,
arxivləşdirmək, nəşr etmək, araşdırmaq
və təbliğ etməkdir.
Buna
görə də Qarabağ sakinlərinin ürəklərində
yurd salan, dillərində dolaşan folklor nümunələrini
toplayıb, çap edib yaymaqla biz həm folklorumuzu
yaşadır, həm də gənc
nəslə doğma tarixi-coğrafi məkanları, həmin
məkanın etnoqrafiyası, dili, tarixi, məişəti, adət-ənənəsi
və s. haqqında məlumat vermiş oluruq.
Qarabağ folklorunu toplamaq çətin olduğu qədər
də məsuliyyətlidir. Bu iş diqqət və həssaslıq
tələb edir. Çünki doğma
od-ocaqlarından ayrı düşən insanları dilə gətirmək,
onların xatirələrini yenidən oyatmaq, yaralarının
qaysaqlarını qoparmaq, keçmişlərini yada salıb
sonsuz əzablarını təzələmək asan deyil.
Ancaq
Folklor İnstitutunun əməkdaşları bütün
çətinliklərin öhdəsindən gəlmiş, nəinki
qaçqın və köçkünlərin məskunlaşdıqları
rayonlarda olmuş, eləcə də Ağcabədinin, Bərdənin,
Tərtərin ərazilərini gəzmiş, ayrı-ayrı
kəndlərdə, obalarda, evlərdə olmuş, hətta
evlərdə qonaq qalmış, yüzlərlə insanlarla
görüşmüş, məqsədlərinə nail
olmaq-hər bir folklor nümunəsini söyləyicidən
almaq üçün bütün vasitələrdən istifadə
etmişlər.
Əvvəlki
illərlə müqayisədə indi folklor söyləyicilərinin
sayı xeyli azalsa da, onların bir çoxu
dünyasını dəyişib, bir çoxlarının
yaşayış yeri məlum olmasa da institut əməkdaşları
bəzən bir rayonda günlərlə, hətta həftələrlə
qalaraq yaşlı insanlarla görüşmüş, həssaslıq
və diqqət göstərərək yüzlərlə
folklor nümunələri toplayaraq nəticədə çox
sanballı "Qarabağ: folklor da bir tarixdir." altı
cildliyinin meydana gəlməsinə və nəşr edilməsinə
nail olmuşlar.
Bu
kitablarda toplanmış miflər, əfsanələr, rəvayətlər,
lətifələr, ovsunlar, nağıllar, atalar sözü və
məsəllər, deyimlər, tapmacalar, bayatılar, laylalar,
cırnatmalar, bağlamalar, düzgülər həqiqətən
də bir tarixdir, xalqımızın milli ruhunun, təfəkkürünün
ifadəsidir.
Müdrikliyimizdən,
hikmət dünyamızın, mənəvi aləmimizin
köklərindən qidalanan bu nümunələr insanları
bəzən sirli, əlçatmaz bir aləmə
qovuşdurmaqla bərabər, həm də onlara həyat dərsi
keçir, dünyanın gəldi- gedərini, xeyrini- şərini,
yaxşısının-pisinin aqibətini,
xeyirxahlığın, insanlığın əbədiliyini,
haqqın- ədalətin, həqiqətin yenilməzliyini
xatırladır və hər bizimizi aliliyə, saflığa
dəvət edir. Dünya əbədi, insan
müvəqqətidir anlamı bu kitabları oxuyandan sonra
adamı daha çox düşündürməyə
başlayır.
Nağıllarımızda,
əfsanələrimizdə, rəvayətlərimizdə, miflərimizdə
olan şişirtmələr, uydurma səhnələr, əlçatmaz
arzular sanki yaddan çıxır, insan nağıl, əfsanə
qəhrəmanlarına bağlanır, onların haqq-ədalət,
öz istəkləri, sevgiləri, xeyirxah amalları
uğrunda apardıqları mübarizəyə ruhən dəstək
verir və bu vətənpərvər, qorxmaz, sədaqətli
mübarizlərin qələbəsinə inanır və
onlara bənzəməyə çalışır.
İnsan
inanır ki, dastanlarımızın, nağıllarımızın,
bayatılarımızın və s. ömrü kimi onların
qəhrəmanlarının da ömrü daimidir, əbədidir.
Əslində bu
belədir. Çünki folklorumuz tariximiz olmaqla
bərabər, həm də həyatımızdır. Həyatımızın ayrı-ayrı əsrləri,
illəri, fəsilləridir. İnsan
yaxşı ya pis dünən yaşadıqlarını bu
gün də yaşayır, dünən gördüklərini
bu gün də görür, dünənin sevincini, kədərini
indi də duyur. Hansı dövrdə
yaşamasından asılı olmayaraq əcdadlarımızın,
nənələrimizin, babalarımızın sinəsindən
qopub gələn və bu gün folklor nümunəsinə
çevrilən hər bir söz bir ruhdan
qaynaqlandığı, bir xalqın, bir yurdun sevincini-kədərini
ifadə etdiyi, dünənimlə, bu günümlə həmahəng
səsləndiyi üçün qiymətlidir.
Folklor nümunələri ayrı-ayrı dövrlərdə
yaransalar da, zaman baxımından ayrı olsalar da ruh, əməl
baxımından oxşardılar, birdirlər. Kitablarda
toplanmış bayatı, ağı, layla nümunələrinə
nəzər salanda bunu daha aydın hiss etmək olur.
Qarabağdan
gəlirəm,
Yüküm yoxdu, zəliləm.
Bir
döşək, ağ, bir yastıq
Əcəl gəlib, ölürəm.
Ölürəm, yaram nədi?
Xuda
vermiş bu dərdi,
Çəkirəm, çaram nədi?
Gül
üstündə yaş olum,
Ellərə sirdaş olum.
Qürbətdə
şah olunca
Vətənimdə daş olum.
Dağlar,
otun qurusun,
Bağlar, tutun qurusun.
Fələk, sənin mənim tək
Matın-qutun qurusun.
Hər bir kəs hiss edə bilər ki, nümunə gətirilən bu bayatılar müasirdir. Bu günün ağrı-acılarından-Qarabağ dərdindən, əsir torpaqlarımızın həsrətindən, ana-bacılarımızın niskilindən yaranıbdır. Onların yaşı bir o qədər çox olmasa da dərdin, kədərin, həsrətin yaşı böyükdür. Vaxt gələcək bu bayatılar, eləcə də digər folklor nümunələri tarixə qovuşacaq, dildən-dilə gəzəcək, əsrlər keçsə belə bu günümüzün əksi kimi oxunacaq, dərk ediləcəkdir.
Elə buna görə də hər bir sözə, hər bir folklor nümunəsinə, bu nümunələri qəlbində yaşadan hər bir kəsə qayğı və diqqətlə yanaşmaq, söz xəzinəmizi zənginləşdirmək üçün folklorumuzu söz-söz, kəlmə-kəlmə toplamaq, təkmilləşdirmək, çap etdirmək lazımdır. Bu bizim tariximizə, milli ruhumuza ehtiramımız, vətəndaşlıq borcumuzdur. Bu borcu dəyərləndirən alimlərimiz, ziyalılarımız, hər bir kəs ən böyük hörmətə layiqdir. Çünki bu vəzifəni yerinə yetirməklə tariximizi və mənəviyyatımızı yaşadır, kimliyimizi sübut edir, nəslimizi və adımızı ucaldırıq.
Tahir Rzayev
Milli Məclisin deputatı
525-ci qəzet.-
2014.- 12 fevral.- S.2;7.