Azərbaycanda vətəndaş cəmiyyəti
institutlarının inkişaf yolu və perspektivləri
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Azərbaycanda region QHT-lərinin vəziyyəti ilə
bağlı əsaslı tədqiqat 2001-ci ildə BMT
İP/QRTM-in sifarişi ilə Milli QHT Forumu tərəfindən
aparılıb. Ölkənin 53 inzibati rayonu üzrə məlumatlar
iqtisadi rayonlara bölünmüş və ümumən 1095
QHT-nin olduğu müəyyən edilib. Bölgələrdə
QHT-lərin yaranması, onların fəaliyyətinin
stimullaşdırılması üçün əlavə tədbirlər
görülməsinə ciddi ehtiyac var. Bu istiqamətdə
regionlarda vətəndaş cəmiyyəti ideyasının təbliği,
məlumatlandırma və maarifləndirmə
kampaniyalarının aparılmasına xüsusi diqqət
yetirilməlidir. Donorlar tərəfindən
regional QHT-lər üçün ayrıca qrant proqramları
elan edilməlidir. Region QHT-ləri dövlət
proqramlarının icrasına daha sıx cəlb
olunmalıdır. Eyni zamanda QHT-lərin dövlət qeydiyyatına
alınması prosedurları daha da sadələşdirilməlidir.
Dövlət orqanları region QHT-lərinə
daha çox yardım göstərməli və yerli problemlərin
həllinə onları daha sıx cəlb etməlidirlər.
Şübhəsiz ki, regionlarda QHT-lərin
sayının artması və onların səmərəli fəaliyyət
göstərməsi üçün ümumilikdə vətəndaş
cəmiyyətinin də üzərinə böyük vəzifə
düşür. Şübhəsiz ki, təcrübəli
QHT-lər bütün mümkün vasitələrlə regiondakı
vətəndaş cəmiyyəti institutlarını dəstəkləməli
və hərtərəfli yardım göstərməlidirlər.
Bu dəstək hazırda geniş
yayıldığı kimi, layihələrin həyata
keçirilməsində region QHT-ləri ilə
qısamüddətli əməkdaşlıqla məhdudlaşmamalıdır.
Bu yardımlar region QHT-lərinin müstəqil
şəkildə fəaliyyət göstərməsinə,
ayaqda durmasına istiqamətlənməlidir.
VƏTƏNDAŞ
CƏMİYYƏTİ
İNSTİTUTLARININ
POTENSİALININ
ARTIRILMASI
Qısa olaraq müxtəlif istiqamətlər üzrə
vətəndaş cəmiyyəti institutlarının ictimai həyatda
oynadığı rol, onların üzləşdikləri
problemlər, yaxın və uzaq gələcək
üçün inkişaf perspektivlərini təhlil etməyə
çalışdıq. Fikrimizcə, sonda vətəndaş cəmiyyəti
ideyasının daha geniş yayılması, onların
potensialının artırılması,
üçüncü sektorun inkişafına mane olan problemlərin
həlli, yaxın gələcəkdə və uzaq perspektivdə
qarşıda duran hədəflər barədə ümumiləşdirilmələr
aparılması və tövsiyələr verilməsi vətəndaş cəmiyyətinin
yeni inkişaf mərhələsi ilə bağlı gözləntilərin
daha aydın ifadə edilməsində yardımçı
olacaq. İlk növbədə qeyd etməliyik ki, yeni
inkişaf mərhələsində vətəndaş cəmiyyəti
bu günə kimi əldə etdiyi uğurları daha da
möhkəmləndirməli və ictimai həyatda
"üçüncü" qüvvə kimi dövlət
və özəl sektorla yanaşı bütövlükdə
cəmiyyətin inkişafı üçün məsuliyyəti
bölüşməyə hazır olduğunu nümayiş
etdirməlidir. Vətəndaş cəmiyyəti
institutları bir sıra qüvvələrin təlqin etmək
istədiyi kimi dövlətin, dövlət qurumlarının
rəqibi kimi yox, cəmiyyəti narahat edən problemlərin həlli
ilə bağlı daha faydalı alternativlər, novasiyalar irəli
sürən, hər zaman bərabərhüquqlu tərəfdaşlığa
hazır olan qüvvə kimi çıxış etməlidirlər.
Yalnız bu halda Azərbaycanda üçüncü sektor istər
dövlətdən, istərsə digər qüvvələrdən
müstəqilliyini saxlamaqla, onların təsir dairəsinə
düşmədən
özünəxas baza dəyərlərini saxlamala
inkişaf edə biləcək. Təbii ki, yeni
inkişaf mərhələsində vətəndaş cəmiyyəti
daha böyük nailiyyətlər əldə etməsi
üçün həm vətəndaş cəmiyyəti
institutları, həm dövlət, eyni zamanda bütün cəmiyyət
səviyyəsində bir sıra vacib problemlərin həlli
üçün səy göstərilməlidir. Vətəndaş
cəmiyyəti institutları, bütövlükdə
üçüncü sektor öz təsir dairəsi və
potensialını artırmalıdır. Bu məqsədlə
könüllük fəaliyyətinin genişlənməsinə
nail olmaq zəruridir. İnkişaf etməkdə
olan ölkələrdə könüllülərin təmənnasız
yardımı QHT-lərin fəaliyyəti üçün həlledici
dəstək rolunda çıxış edir. Vətəndaş cəmiyyəti institutları bu
istiqamətdə fəal olmalı və onların dəyərlərini,
ideallarını bölüşən insanları ümumi fəaliyyətə
cəlb etməyin yolları üzərində ciddi
düşünməlidirlər. Əks
halda indiki səviyyədən irəli getmək olduqca çətin
olacaq.
Üçüncü sektor bizneslə "dil
tapmağı" öyrənməlidir, özəl sektorla əməkdaşlıq
yeni imkan və perspektivlər vəd edir. Bu baxımdan
QHT-lər özəl sektorla əməkdaşlıq, tərəfdaşlıq
istiqamətində təşəbbüslərində
ardıcıl olmalı, səylərin əlaqələndirilməsinə
çalışmalıdırlar. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurasının sifarişi ilə
"Korporativ sosial məsuliyyət haqqında" qanun layihəsi
hazırlanır. Bu qanunun
hazırlanması və qəbulu özəl sektorla əməkdaşlıqla
bağlı bir sıra qanunvericilik və institusioanal baryerlərin
aradan qalxmasına yardım göstərəcək. QHT-lər öz növbəsində bu qanun layihəsinin
qəbulu üçün səy göstərməlidirlər.
Özəl sektorla əməkdaşlıq
olmadan üçüncü sektor yeni inkişaf mərhələsində
zəruri olan resursları tapmaq, əldə etməkdə
çətinliklərlə üzləşəcək.
Eyni zamanda vətəndaş cəmiyyəti
institutları ictimai əhəmiyyətli qərarların qəbulunda
və həyata keçirilməsində daha yaxından
iştirak etməyə səy göstərməlidirlər. Yaxın gələcək
üçün bu vətəndaş cəmiyyətinin əsas
hədəflərindən biri olmalıdır. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurasının sifarişi ilə müəllif
tərəfindən "İctimai iştirakçılıq
haqqında" qanun layihəsi hazırlanır. Bu qanun layihəsinin qəbulu vətəndaş cəmiyyəti
institutlarına ictimai əhəmiyyətli qərarların
hazırlanması qəbulunda və həyata keçirilməsində
daha yaxından iştirak etməyə mane olan amillərin
ortadan götürülməsinə yol açacaqdır.
Vətəndaş cəmiyyəti institutları
yeni mərhələdə cəmiyyətin müstəqil
"ideya laboratoriyaları", "beyin mərkəzləri"
olduqlarını daha qabarıq şəkildə
nümayiş etdirməlidirlər. Qabaqcıl
dünya təcrübəsinin öyrənilməsi və tətbiqi,
cəmiyyəti daha irəli aparacaq ideyaların, alternativlərin
irəli sürülməsində öz potensialından daha
dolğun istifadə etməlidir.
Vətəndaş cəmiyyəti institutlarının
maliyyə sabitliyinin təmin olunması üçüncü
sektor üçün aktual məsələlərdən biri
olaraq qalmaqdadır. Bu problemin həlli üçün dövlət
büdcəsindən vətəndaş cəmiyyəti
institutlarının fəaliyyətinin maliyyələşdirilməsi
üçün ayrılan vəsaitin miqdarının ciddi
şəkildə artırılmasına ehtiyac var. Hazırda hər
il dövlət büdcəsindən Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurasına xeyli vəsait
ayrılır. Şuraya il ərzində təqdim
edilmiş layihələrin ümumi büdcəsi isə 18
milyon manatdan çox olur. 2010-cu il ərzində
Azərbaycanda QHT-lərə yerli və xarici donorlar tərəfindən
30 milyon manata qədər qrant vəsaiti ayrılıb. Şuraya dövlət tərəfindən
ayrılmış məbləğ isə bu vəsaitin 3 faizə
qədərini təşkil edir. Görundüyü kimi, dövlət
büdcəsindən Şuraya ayrılan maliyyə il ərzində müxtəlif donorlar tərəfindən
QHT-lərə ayrılmış ümumi vəsaitlə
müqayisədə olduqca azdır. Şuraya QHT-lərin layihəsinin
maliyyələşməsi üçün
ayrılmış vəsait Azərbaycan Respublikasının
Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi
Konsepsiyasında müəyyənləşdirilmiş məqsədlərə
nail olmağa, layihələrin davamlığının təmin
olunması, daha yaxşı nəticələrin əldə
edilməsi, aktual sosial-iqtisadi, humanitar, mədəni və digər
problemlərlə bağlı ayrıca qrant proqramları elan
etməyə imkan vermir. Şübhəsiz ki,
Şuraya ayrılan maliyyə vəsaitinin miqdarının
artırılması bu problemlərin həllinə yol
açardı, vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafı üçün yeni imkanlar yaradardı. Həmçinin,
Şuranın sifarişi ilə hazırlanan "Sosial
sifariş haqqında", "Korporativ sosial məsuliyyət
haqqında", "İctimai iştirakçılıq
haqqında" və "Peşəkar birliklər
haqqında" qanun layihələrinin,
eyni zamanda QHT qanunvericiliyinin təkmilləşdirilməsi ilə
bağlı əlavə və dəyişikliklərin tezliklə
qəbul olunması, üçüncü sektorun daha da
möhkəmlənməsinə, maliyyə stabilliyinin təmin
olunmasına əngəl olan maneələrin əhəmiyyətli
hissəsinin götürülməsinə yol açardı.
ÜÇÜNCÜ
SEKTOR İCTİMAİ
ETİMAD
UĞRUNDA
MÜBARİZƏNİ
DAVAM
ETDİRMƏLİDİR
Əvvəldə qeyd etdiyimiz kimi, bu gün vətəndaş
cəmiyyəti institutları cəmiyyətin aparıcı
qüvvələri tərəfindən inkişaf proseslərinə
əhəmiyyətli töhfə verəcək, öz missiyası,
idealları, dəyərləri olan təsisatlar kimi qəbul
olunmağa başlayıblar. Bunu hazırda vətəndaş
cəmiyyətinin ən böyük uğuru kimi qiymətləndirmək
olar. Lakin hələ ki, vətəndaş
cəmiyyəti institutlarına ictimai etimad arzuolunan səviyyədə
deyil. Vətəndaşların
böyük əksəriyyəti vətəndaş cəmiyyəti,
üçüncü sektor, onların fəaliyyəti və
cəmiyyətin inkişafına verə biləcəyi
töhfələr barədə kifayət qədər məlumatlı
deyillər. Hətta, bir çox hallarda vətəndaş
cəmiyyəti institutlarının fəaliyyəti onlarda
neqativ asossasiyalar doğurur. Yeni inkişaf
mərhələsində ilk vəzifələrdən biri də
bu problemin həlli üçün səylərin
artırılmasıdır. Vətəndaş
cəmiyyəti institutları bütün mümkün vasitələrlə
ictimaiyyətlə əlaqələrini genişləndirməli,
daha açıq olmalı, öz fəaliyyətində şəffaflıq
və hesabatlılıq prinsiplərinə son dərəcə
həssaslıqla yanaşmalıdırlar. Üçüncü
sektor nümayəndələri özləri, missiyaları, dəyərləri,
fəaliyyətləri haqqında daha çox
danışmalı, müzakirələr açmalı, məlumat
verməlidirlər. Son illər bu sahədə müəyyən
əhəmiyyətli təşəbbüslər edilib, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurasının dəstəyi
ilə "Konstitusiya" Araşdırmalar Fondu
"Qeyri-hökumət təşkilatlarının fəaliyyətində
şəffaflığın artırılmasına yardım
göstərilməsi" layihəsi, Korrupsiyaya Qarşı Mübarizə
üzrə QHT-lərin Məlumat və Əməkdaşlıq
Şəbəkəsi tərəfindən Qeyri-Hökumət
Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi
Şurasının və ACYF-nin dəstəyi ilə
"QHT-lərin fəaliyyətində yaxşı idarəetmə,
şəffaflıq və hesabatlılığın artırılmasına
dəstək" layihələri
həyata keçirilib. Hər iki layihə
çərçivəsində QHT-lərin fəaliyyətində
yaxşı idarəetmə, şəffaflıq və
hesabatlılıqla bağlı məsələlər hərtərəfli
öyrənilib, mövcud problemlərin həlli
üçün təkliflər hazırlanıb və
onların ictimai müzakirələri keçirilib. Eyni zamanda Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurası tərəfindən
mütəmadi olaraq bu mövzularda QHT təmsilçiləri
üçün təlimlər keçirilir. Çox təssüflə
qeyd etmək lazımdır ki, müsbət irəliləyişlərə
baxmayaraq müəyyən qism QHT-lərin fəaliyyətində
şəffaflıq, öz üzvləri, cəmiyyət və dövlət
orqanları qarşısında hesabatlılıqla
bağlı problemlər qalmaqdadır. Bu isə cəmiyyətdə
müəyyən suallar yaradır. Bu
sualların cavablandırılması, şübhələrin
ortadan götürülməsi və ən əsası illərlə
şüurlarda kök salmış neqativ steriotiplərin dəyişilməsi
üçün vətəndaş cəmiyyəti
institutları özləri təşəbbüskar olmalı
və ümumilikdə üçüncü sektorun
inkişafı ilə bağlı məsuliyyətlərini dərk
etməlidirlər.
Qeyd etmək lazımdır ki, keçilmiş yol vətəndaş
cəmiyyəti institutlarının bütün çətinliklərə
baxmayaraq ictimai həytada fəal rol oynamağa qadir
olduqlarını, onların daha çox öz potensialına,
dəyərlərinə arxalanaraq irəli gedə bilmək
bacarıqlarını nümayiş etdirdi. İnamla
söyləyə bilərik ki, bu müddət ərzində vətəndaş
cəmiyyəti institutları daha da irəli getmək,
inkişaf etmək üçün kifayət qədər
bilik, bacarıq və təcrübə əldə ediblər.
Bu baxımdan ən azı yaxın gələcəyə
nikbin baxmaq üçün kifayət qədər əsaslar
mövcuddur.
AQİL
525-ci qəzet.-
2014.- 21 fevral.- S.8.