Çingiz Abdullayev: "Xalqla
yazıçı toqquşsa, yazıçı uduzur"
"ÇOX YAZMAQDAN BARMAQLARIMDA
"MAZOL" YARANIB"
Xalq
yazıçısı, Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin katibi, Azərbaycan PEN klubunun prezidenti Çingiz
Abdullayevlə müsahibə
- Tez-tez səfərlərdə
olursunuz. Bu cür səfərlər
yaradıcılığınız üçün problem
yaratmır?
- Təbii
ki, öz təsirini göstərir. Amma getməmək
də olmur. Mənim xaricdə təqdimatlarım
keçirilir. İyunda Fransada təzə
kitablarım çap olunacaq. İndi ora
getməliyəm, görüşlər keçirməliyəm.
Üzümüzə gələn həftə
Moskvaya gedəcəyəm. Tanınmış
aktyor, rejissor Yevgeni Mironov məndən icazə alıb əsərlərimə
kino çəkmək istəyir. Hətta Amerikadan,
Hollivuddan da bir rejissor təklif göndərib. Ona
görə də xarici səfərlərə getmək məcburiyyətindəyəm.
Mən həm də hüquqşünasam və
bütün danışıqları şəxsən
özüm aparıram. Düzdü, təyyarədən
qorxsam da, ayda ən azı dörd - beş
dəfə təyyarəylə səyahət edirəm.
-
Romanlarınızın ssenarisi əsasında çox filmlər
çəkilib?
- Əsərlərimin əsasında çəkilən
kinolardan biri Tacikistanda, altısı Rusiyada
ekranlaşdırılıb, iki filmi isə Azərbaycanda
çəkiblər. "Məhkumlar"ı Mehriban Ələkbərzadə,
"Tərsinə çevrilən dünya"nı
isə Ənvər Əbluc. "Tərsinə
çevrilən dünya" filmi mükafat da alıb. O
filmi üç min general, zabit Heydər Əliyev adına sarayda izləmişdi. Ramil Usubov (Daxili
işlər naziri - red) mənə dedi ki, bu film məni
çox sarsıtdı.
- Bu
yaxınlarda "Azərbaycan" jurnalında
"Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatı:
problemlər, mülahizələr" adlı dəyirmi masada
yazıçı Seyran Səxavət "detektiv
yazmağın ayıb" olduğunu deyib...
- Bu fikri
tez-tez deyirlər. Qrim Qrin də, Orxan Pamuk da
detektiv yazıb.
- Orxan Pamukun hansı əsəri detektivdir?
- Onun
"Qara kitab"ı detektivdir. Dostoyevskinin də
bütün kitabları detektivdir. Mənə çox adam deyir ki, mən də yaza bilərdim, nə
var ki, orda. Bu cür danışan adama deyirəm,
götür qələmi, yaz. Amma elə yaz ki,
arvadından başqa heç olmasa beş
adam oxusun. Bu gün internetdə milyonlarla kitab var.
Yazıçılar Birliyinin yaxınlığında
"Əli və Nino" kitab evi var. Orada qırx iki min adda
kitab var. Ancaq orada yeganə rəf mənə aiddir.
- Vladimir Nabokov rus ədəbiyyatı ilə
bağlı mühazirələrində Dostoyevskini təhqir
etmək üçün onun yazdıqlarını
"detektiv" adlandırır, indi Siz də o fikirdəsiniz?
- Mən
hesab edirəm ki, bu, tam detektivdir. Detektivi
oxuyanlar sonda nə olacağını bilmək istəyirlər.
Dostoyevskinin əsərlərində
altıncı, yeddinci səhifədə görürük ki,
Raskolnikov iki qadını öldürür. Sonrakı altı hissədən ibarət kitabda
Dostoyevski qətlin niyə törədildiyini göstərir.
Heç şübhəsiz, Dostoyevskinin əsərləri
böyük ustalıqla yazılıb və bunu milyonlarla adam oxuyur.
Bilirsiniz, mən təzə yazmağa başlayanda
deyirdilər ki, Çingiz Abdullayev adlı siyasi detektiv yazan
var? Məni Mərkəzi Komitəyə
çağırdılar ki, siyasi detektiv yazmayın, bu sizin
xörəyiniz deyil. Azərbaycanlısan,
quldurdan yaz, milisdən yaz, prokurordan yaz, ancaq siyasi detektiv yazma.
Hətta mənə deyirdilər ki, azərbaycanlılar
gedib bazarda göyərti satsın, ya da qoyun otarsın. Bunu mənə ruslar deyirdi. İndi
vəziyyət dəyişib, Rusiyanın kitabxanalarında mənim
rəflərim var. Bizimkilər deyir ki, əşi, bizimki nə
yaza bilər? Buna sevinmək
lazımdır. Moskvadakı kitab evlərində
sənin həmyerlinin rəfi var, amma Nabokovun yoxdur. Baxmayaraq ki, o məndən milyon qat böyük
yazıçıdır.
- Ölkə
daxilində sizi bəyənməyənlərdən
danışdınız. Əkrəm Əylisli də dəfələrlə
Sizi yazıçı hesab etmədiyini deyib: "Bu adamın
yazıçılığa aidiyyəti yoxdur. Nyu-Yorkda
"Azadlıq heykəli"nin yerində yazıçı
kimi Çingiz Abdullayevin heykəli qoyulsa, yenə də onu
yazıçı hesab etməyəcəm".
- (gülür) Amma Əkrəm həmin
açıqlamasında maraqlı bir fikir də demişdi ki,
mənim uşaqlarım Çingizin kitablarını oxuyur. Mənim
övladlarım isə heç Əkrəmin adını da
tanımır. Bu, onun faciəsidir. Mən şirin çörək deyiləm ki,
hamının xoşuna gəlim. Bizim
hörmətli Prezident İlham Əliyev də deyib ki, mən
Çingiz Abdullayevi oxumuşam. Mən bunu
fəxrlə deyirəm. Azərbaycanda
iyirmi sanballı adamın adını çəkə bilərəm
ki, onlar mənim kitablarımı oxuyur. Baş nazir Artur
Rəsizadə, mədəniyyət və turizm naziri
Əbülfəz Qarayev, gənclər və idman naziri Azad Rəhimov,
bəstəkar Fərhad Bədəlbəyli məni oxuyur.
- Misilsiz
bir məhsuldarlığınız var. Keçən ilin
avqustunda verdiyiniz müsahibədə yüz səksən yeddi
roman yazdığınızı demişdiniz.
-
Artıq yüz doxsan üçə çatıb. Hər aya bir kitab yazıram. Əslində
siz də yaza bilərsiniz. Hər gün on
səhifə yaza bilsəniz, bir ayda üç yüz səhifə
olacaq.
- Jorj
Simenon, Aqata Kristi kimi klassiklərdən də çox
yazmısınız. Bunun sirri nədədir?
-
Heç bir sirr-filan yoxdur. Çox yazmaqdan
barmaqlarımda "mazol" yaranıb. Aleksandr
Düma deyir ki, mənim əlim yazıçı əli
deyil, fəhlə əlidir. Elə olur ki,
səhər saat doqquzda stula oturub, iyirmi səkkiz saatdan sonra
dururam. Ancaq çay içirəm. Siqaret də çəkmirəm. Nə vaxtsa mənə desəydilər ki, iyirmi səkkiz
saat uzana bilərsən, təbii ki, "yox" cavabı verərdim.
Amma iyirmi səkkiz saat yazı yazıram. Çünki orda yaşayıram. Yazı prosesi mənə maraqlıdır. Həm də uğur adamı daha da qaldırır.
Mən bilirəm ki, yazanda mənə pul verirlər.
Kitabımı nəşriyyatlara yollayanda
oxumadan qonorarı dərhal hesabıma göndərirlər.
Bir dəfə atam soruşdu ki, bəyəm
qonorar verməsələr yazmayacaqsan? Mənim
mağazam, restoranım yoxdur. Qonorarsız
necə yaşayacağımı təsəvvür edə
bilmirəm, ancaq hər halda yazacaqdım. O biri tərəfdən
də mən sevinirəm ki, xaricdə milyonlarla insan
kitablarımı oxuyur. Beş il əvvəl
"Oqonyok" jurnalı yazmışdı ki, Çingiz
Abdullayev adlı insan yoxdur. Bir
yazıçı bu qədər kitab yaza bilməz.
Dörd adam - müstəntiq, KQB-nin
işçisi, jurnalist və kriminalist birləşib bir yerdə
kitab yazırlar. Mən onlara məktub
yolladım ki, indi leksik ekspertizalar var, kitablarımı
yoxlayın, səhv tapsanız, sizə on min dollar pul verəcəyəm,
tapmasanız siz mənə bir rubl ödəyib, üzr istəyəcəksiniz.
Mixail Qusmanla Viktor Loşak Bakı Slavyan
Universitetində altı yüz adamın yanında mənə
bir rubl verib üzr istədilər.
- Sirr
deyilsə nə qədər qonorar alırsınız?
-
Baxır kitaba da. Məsələn, Rusiyadan daha
çox qonorar alıram, nəinki Fransadan. Ümumilikdə
mən ən çox qonorar alan müəlliflərin
siyahısında yer alıram. Mənim ssenarilərimin qiyməti
əlli min dollardır. Bu qonorardan 38 faiz vergi tuturlar. Yəni
19 min dollar vergi verirəm. Təbii ki, heç bir müğənni,
yazıçı, rəssam, yaxud da jurnalist bu qədər vergi
ödəmir. Azərbaycandan isə yalnız son iki ildə
qonorar alıram, onu da Şahbaz Xuduoğlu verir. Ümumiyyətlə,
mən iyirmi ildir ki, qonorar almırdım. Bunu hamı bilir. Həmin
pulları uşaq evlərinə
köçürürdüm.
- Bizim
yazıçıların tanınmaq problemi var. Təbii ki,
siz istisnasınız. Məşhurluğunuz digər
yazıçılara münasibətdə
özünüzü onlardan üstün görmə kimi
"keyfiyyətlər" yaratmır?
-
Yazıçılar Birliyinin mətbuat xidmətinin rəhbəri
Xəyal Rza keçən il Azərbaycanda ən çox
satılan kitabların siyahısını mənə təqdim
etdi. Ən çox satılan on kitabdan doqquzu mənimdir. Həmişə
bizim yazıçılara deyirəm ki, qurban olum, əgər
sizi Bakıda oxumurlarsa, Fransada niyə oxumalıdırlar?
Cavanlara da deyirəm ki, çalışın
kitabınızı oxumaq istəsinlər. Yazıçı
təvazökar ola bilməz. Sən yazırsan ki, oxusunlar də.
Deyirlər, tanınmırıq. Elə et ki, tanısınlar
da. Bəyəm Fransadakılar mənim qohumlarımdı, ya
İslandiyadakılar? Cavan uşaqlar yanıma gəlib deyir ki,
istəyirik bizi də sizin kimi tanısınlar. Necə edək?
Deyirəm kitab oxuyun, mənim yox ha, ümumiyyətlə, kitab
oxuyun. Onlara siyahı da vermişəm ki, dünyada bu gün
daha çox kimi tanıyırlar, daha çox kimləri
oxuyurlar.
- Həmin
siyahıdakı müəlliflərin adını çəkə
bilərsinizmi? Qoy, oxucularımız da bilsinlər.
-
Mişel Uelbek, Umberto Eko, Zaxar Prilepin, Sergey Lukyanenko...
- Deyəsən,
Boris Akunindən xoşunuz gəlmir.
- Necə
yəni xoşum gəlmir?
- Bir
yazınızda yazmışdınız ki, onun əsərinə
baxan kimi necə bitəcəyini bildim.
- Boris
Akunin açıq deyir ki, yaponlardan köçürürəm.
Bu mənim xoşuma gəlmir. Gürcüstanda Vaza Leşava
var, çox xoşuma gəlir. İyirmi üç
yaşlı oğlandır. Polşada Marian Dobrovskinin
adını çəkə bilərəm. Onun iyirmi yeddi
yaşı var. Məhz cavanlar yazanda maraqlı olur.
Yaşlılar janrları bir az sevmir. Bizim cavanların bəziləri
deyir ki, postmodernistdilər. Orxan Pamuk Bakıda qonaq olanda Anar
ona dedi ki, hamı sizə postmodernist deyir. Siz buna necə
baxırsınız? Bu söhbət mənim yanımda olub.
Orxan Pamuk güldü. Dedi, indiyə kimi başa düşməmişəm
ki, bu postmodernistlik nədir. Yaşı otuzu, qırxı
keçən adamlar fikirləşir ki, janrlardan istifadə
edib oynamaq, nəsə yaratmaq olar. Əslində belə deyil.
Maraqlı yazı maraqlı, maraqsız yazı da maraqsız
olur.
- Azərbaycan
ədəbiyyatında postmodernist yazıçılar
heç yoxdur?
- Əlbəttə
ki, var. Mən hesab edirəm ki, Elçin postmodernist
yazıçıdır.
- Bəs
Kamal Abdulla?
- Bəli,
o da postmodernist yazıçıdır. Kamal Abdullanın
kitabları daha çox kulturoloji və ədəbiyyatşünaslıqdır.
Bax, onun kitabı min nüsxəylə Moskvada çap olunub.
Min nüsxənin hamısı satılsa, bu da uğurdur. Mən
buna ancaq sevinə bilərəm. Bir dəfə yanımda
Şenderoviçlə İlya Dadaşidze mübahisə
edirdilər. İlya estet idi, o deyirdi ki, axı Düma
yazıçı deyil. Yazdıqları uşaqlar üçündü.
Şenderoviç də ona dedi ki, onda "Hamımız
birimiz yolunda, birimiz hamımız yolunda" kimi bir cümlə
yaz, sən öləndən yüz il sonra o misra bütün
dünya dillərinə tərcümə olunsun. Umberto Eko
"Aristotelski poetika" deyir. Bu o deməkdir ki, kitabı
oxumaq üçün istək olmalıdır. Bu baxımdan mənim
xoşuma gəlmir, deyirlər mən də yaza bilərəm.
Heç kəs səni saxlamır, otur yaz. Çap edə
bilmirsən, internetə qoy. Çox çətindir yazmaq,
bunu başa düşmürlər. Deyirlər nə var
axı, rusca yazır, qurban olum, rusca yazmaq milyon qat çətindir.
Azərbaycan dilində yazsam ancaq bizimkilər oxuyacaqdı.
Ancaq internetə rus dilində dörd yüz milyon kitab var.
İndi sən elə yazmalısan ki, məhz sənin
kitabını seçib oxusunlar. Bu çox çətindir.
Mişel Uelbekin adını çəkdim. Onun platforması
çox xoşuma gəlir. Onun əsərini Anara göstərdim.
Dedim, Anar müəllim, mən heç vaxt belə kitab yaza
bilmərəm. Əsərdə qəhrəman atasının
dəfninə gəlir və atasının cinsiyyət
orqanına baxa-baxa düşünür ki, atası
anasıyla necə yatıb. Azərbaycan
yazıçısı bunu yaza bilməz. Ona görə yox
ki, mən bundan yazmağı bacarmaram, ona görə ki, arada
sərhəd var. Sadəcə o sərhədi keçə
bilmərəm. Məsələn, Nobel mükafatı
laureatı Herta Müller kimi lezbiyanlardan-filan yazmaq xoşuma gəlmir.
Bir dəfə Fərhad Bədəlbəyli dedi ki, səni elə
bil seksual şeylərdən yazmağa nəsə qoymur. Mən
də ona dedim ki, bu cür yaza bilmərəm.
- Amma son
zamanlar daha çox qadınlar yazdığınız
kitablarda açıq-saçıq səhnələrin
çoxluğundan danışır.
- Bəli,
daha çox qadınlarla bağlı səhnələr var.
Əvvəllər detektivi daha çox kişilər oxuyurdu. Mən
indi bilmişəm ki, saysız-hesabsız qadın
oxucularım var. Bir fanklubda on bir min, digər fanklubda səkkiz
min qadın var. Bu fakt, açığı, məni çox
təəccübləndirdi. Dörd kitabım var ki, bunu
qadın adından yazmışam. Mənə deyirlər ki, sən
bunu yaza bilməzsən, bunu qadın yazıb. Qadın
hissiyyatı mənə maraqlıdır. Ancaq düz deyirsiniz,
bir az pərdəni götürürəm.
- Məşhur
olsanız da, ən çox tənqid olunan bir qurumun,
Yazıçılar Birliyinin katibisiniz. Bunlar birlikdə təzad
yaratmır ki?
- Nə təzad?!
Mən bilirəm ki, bizi tənqid edirlər. Onlar bundan
yaxşısını qura bilsələr, qoy gəlib
qursunlar. Amma qura bilməyəcəklər. Biz ənənələri
saxlayırıq. Mən Xalq şairi Səməd Vurğunun
kabinetində otururam. Siz bilirsiniz ki, postsovet məkanında
yalnız Azərbaycanda Yazıçılar Birliyi
parçalanmayıb qalıb? Gürcüstanda iki, Ermənistanda
üç, Rusiyada dörd Yazıçılar Birliyi var.
Yeganə bizdə qalıb. Pis və ya yaxşı biz bunu
saxlaya bilmişik. Özü də çox çətinliklə
saxlamışıq. Yazıçılar Birliyinin binasını
Böyük Britaniya səfirliyinə vermək istəyirdilər.
Yusif Səmədoğlu mənim yanımda Pənah
Hüseynova zəng vurub dedi ki, kim bura gəlsə, onu güllələyəcəm.
Belə hesab edirəm ki, Azərbaycanda ən müqəddəs
yer, Şeyx məni bağışlasın,
Yazıçılar Birliyidir. Bunu tam məsuliyyətlə
deyirəm.
- Sizcə
Kamal Abdulla, Afaq Məsud, Seyran Səxavət, Aqil Abbas Xalq
yazıçısı olmalıdır?
- Kamal
Abdullanın yaxşı bir sözü var, deyir Biləcəridən
o yana heç olmasa səni oxumalıdırlar. Mən hesab edirəm
ki, Afaq Məsud çox gözəl yazıçıdır,
Kamal Abdullanın isə dünyada nə qədər kitabı
çıxır. Qırx altı yaşında Xalq
yazıçısı fəxri adı alan yeganə
yazıçı mənəm. Fəxri ad almağımı
üç gün zarafat saymışam. Özüm cənab
prezidentə yaxınlaşdım ki, mən çox cavanam,
çox sağ olun. Dedi ki, mən bilirəm, kimə nə ad
verirəm. Məni fəxri ada Yazıçılar Birliyi təqdim
etməyib. Burda da heç kimin arasında fərq
qoymamışam, yalnız təşkilatı məsələlərə
cavabdehəm. Sizin fəxri adlarla bağlı sualınıza
yaxşı olar ki, təşkilatın başqa katibləri
cavab versin. Mənim milyonlarla kitabım satılıb, postsovet
məkanında ən cavan Xalq yazıçısıyam. Ona
görə kimisə fərqləndirmək istəmirəm. Məndən
inciyə bilərlər. Ümumiyyətlə,
düşünürəm ki, min səkkiz yüz adamın
hamısı dahidir. Yeganə adam mənəm ki, özüm
üçün yazıram, mən dahi deyiləm
(gülür).
-
Facebookda sizin adınızdan Qarabağ münaqişəsi
haqda əsər yazmayacağınız haqda bir fikir
yayıldı. Bu fikir nə dərəcədə
düzgündür?
- Belə
bir şey olmayıb. "Facebook"da altı Çingiz
Abdullayev var, beşi mən deyiləm. Mənim xalam oğlu da
Qarabağda şəhid olub. Bu elə məsələdir ki, sən
öz xalqına zərbə vurmamalısan. Əsl
yazıçı səhvləri də, düzləri də
göstərməlidir. Mənim "Qara yanvar" sənədli
kitabım çap olunub. "Əclaflar qanunu" kitabım
da Azərbaycan dilinə tərcümə olunub. O vaxt bu əsəri
yazanda İsmayıl Şıxlı mənə dedi ki, sən
meyitlərin necə dəyişdirilməsini yoxlamısan?
Dedim ki, yoxlamışam. Mən hər kitabımda bu
mövzuya toxunuram. İndi beş cildliyimin üzərində
işləyirəm. Doxsan birinci ildən bu yana nə baş
verib, onları qələmə almışam. İndi altı
aylıq bir fasilə götürüb saqa yazmaq istəyirəm.
Detektiv yox, məhz saqa. Xalqımız iyirminci əsrdə necə
inkişaf edib, necə faciələr yaşayıb bunları
yazmaq istəyirəm. Yazıçı mənim
üçün ilahi kimi bir şeydir, o dünya yaradır.
Mən
ona pis baxıram ki, sənin yazdığından düşmənlər
istifadə edir. Bəlkə də mənimlə razı
olmayacaqsınız. İkinci Dünya Müharibəsi
vaxtı müsavatçılar Hitlerlə
görüşüblər. Mənə görə onların
hamısı xaindir. Bunu söyləyəndə mənə
deyirlər ki, sən düz danışmırsan, onlar xalqa
qarşı yox, Stalinə, kommunizmə qarşı
vuruşurdular. Onda sual verirəm, ancaq heç kəs də
cavab vermək istəmir: indiki hakimiyyətin siyasətini bəyənməyən
adamlar var, indi həmin adamlar ermənilərlə birləşib
Gəncəni yandırmalıdırlar?! Faşistlərlə
birləşib mənim iki əmimi öldürənlər
xain deyil? Deyirlər Stalinə qarşı vuruşurdular. Bu
yalandır. Sən xalqına qarşı
çıxmamalısan. Biz də PEN klubun adından müraciət
etdik ki, yazıçıya qarşı nalayiq hərəkətlər
etmək olmaz. Yazıçı nə istəsə yaza bilər.
Bu cür axmaq şeylər bizi milyon dəfə biabır edir.
Bu qulaq kəsmək...
- Kitab
yandırmaq...
- Kitab
yandırmaq lap dəhşətdir. Dövlətlə
yazıçı toqquşanda yazıçı həmişə
udur, ancaq xalqla yazıçı toqquşsa,
yazıçı uduzur. Bu var, xalqa qarşı getmək
olmaz. Mən bu haqda yazmışam.
- Bir
çox adamlar sizi Yazıçılar Birliyinin yeni sədri
kimi görür...
- Mən
hesab edirəm ki, Anar postunda qalmalıdır. O vaxtlar
Yazıçılar Birliyində qazaxlılarla qarabağlıların
arasında konflikt baş vermişdi. Bir-birini
öldürürdülər. Mehdi Hüseyn bu hadisələrə
görə öldü. Anar bu söz-söhbəti aradan
götürdü. Qazaxlı Yusif Səmədoğlu ilə
qarabağlı Çingiz Abdullayevi katib seçməklə
bu söhbətlərin kökü kəsildi. Anar çox iş
görüb. Təvazökarlıqdan uzaq olsa da, sizə bir
şey deyim ki, dünya ədəbiyyatını bilən
beş nəfər varsa, o beş nəfərdən biri mənəm.
Amma Azərbaycan ədəbiyyatını Anar kimi bilən
ikinci adam yoxdur. Anar yeganə adamdır ki, "Min beş
yüz ilin oğuz şeiri"ni yazıb. Bunu institut
hazırlamalı idi. Amma bu onu özü yazıb, özü
toplayıb. Danışmaqla deyil, çox adam onu tənqid
edir. Ancaq Anar kimi ikinci vicdanlı, namuslu adam tanımıram.
Özümü xoşbəxt hesab edirəm ki, iyirmi beş
ildir belə bir insanla işləyirəm.
- Bəs öz
sədrliyinizə necə baxırsınız?
- Mənə
səs verəcəklərinə inanmıram.
kulis.az
525-ci qəzet.-
2014.- 26 fevral.- S.7.