Fədakar maarif və mədəniyyət
xadimi Mirzə Şərif Mirzəyevin ömür və fəaliyyət
yoluna bir nəzər
XIX əsrin sonları və XX əsrin əvvəllərində fəaliyyət göstərən görkəmli Azərbaycan şərqşünası, maarifçi, publisist, jurnalist və
ictimai xadimlərindən biri də Mirzə Şərif Mirzəyev olub. 1860-cı ildə
Tiflis şəhərində doğulan M.Ş.Mirzəyev 10
yaşında mədrəsə təhsilini bitirdikdən sonra
1882-ci ildə Qori şəhərində yerləşən
Zaqafqaziya müəllimlər seminariyasında oxuyub. 1906-1918-ci illərdə
çar Rusiyasının çoxmilyonlu türk əhalisi
içərisindən çıxan ilk və son senzor olub,
Qafqaz senzura komitəsində şərq dilləri üzrə
senzon vəzifəsində çalışan, Azərbaycan mətbuatı
tarixinə dair "Materialı dlə istorii törkskoy
peçati na Kavkaze" "Qafqazda
türk mətbuatının tarixindən" (1926) adlı
monumental əsərin müəllifidir.
1882-ci ildən,
seminariyanı bitirdiyi vaxtdan təxminən 1937-ci ilədək,
başqa cür desək, şəxsiyyətə pərəstiş
dövrünün qurbanı olanadək, həyatının əlli
ilindən çoxunu Tiflisdə yaşayıb-yaradan,
Zaqafqaziyanın müxtəlif rusdilli mətbuatında məqalə
və publisist yazıları ilə ardıcıl
çıxış edən M.Ş.Mirzəyev
ayrı-ayrı dövrlərdə Azərbaycan xalqının
maariflənməsi, ədəbiyyatı və mədəniyyətinin
tərəqqisi və təbliği yolunda böyük
faydalı işlər görüb. Lakin müxtəlif
ictimai-siyasi dövrlərdə yaşayan M.Ş.Mirzəyevin həyat
və yaradıcılığı yolu müstəqim bir xətlə
getməyib, mürəkkəb, tarixən ziddiyyətli,
enişli-yoxuşlu olub, siyasi-ictimai görüşlərində
müəyyən ziddiyyətli, məhdud cəhətlər
müşahidə edilib. O, özünün bir çox
mətbu və qeyri-mətbu, çapı senzura tərəfindən
qadağan edilən yazılarında sinifli cəmiyyətdəki
ictimai ziddiyyətləri pərdələmək,
şüurları kütləşdirmək, kütlələri
mənəvi əsarətdə saxlamağa
çalışan liberal-burjua ziyalılarını və
mürtəce din xadimlərini tənqid etmiş, çarizmin
milli qırğın siyasətini pisləyərək,
Zaqafqaziya xalqlarını-gürcülərlə azərbaycanlıları,
azərbaycanlılarla erməniləri birliyə, dostluğa və
qardaşlığa çağırmış, bəzən
isə dövrün qabaqcıl ideyalarından geri
qalmış, ictimai-siyasi həyatda baş verən hadisələrin
əsl mahiyyətini başa düşməkdə çətinlik
çəkmişdir. Bu da aydın məsələdir
ki, bir tərəfdən dövrün mürəkkəb
ictimai şəraiti, digər tərəfdən isə onun təmasda
olduğu mühitdə, senzura komitəsindəki fəaliyyəti
ilə bağlı olmuşdur.
İnqilabdan
əvvəlki dövrdə ictimai mühit və şəraitlə
bağlı eyni mətbuat orqanından, tribunadan qabaqcıl
ziyalılarla bir sırada mürtəce, mühafizəkar
görüşlü ziyalılar da istifadə etmiş,
dövrün ən gərəkli, aktual, sosial və mədəni
problemlərini işıqlandıran yazılarla yanaşı,
mürtəce mahiyyətli yazılar da çap olunmuşdur. Odur ki, biz XIX əsrin sonlarında və XX əsrin əvvəllərində
məramca bir-birinə zidd mətbuatlarda çıxış
edən M.Ş.Mirzəyevin yaradıcılığına məhz
həmin meyarla ictimai-siyasi hadisələr kontekstində
yanaşıb qiymətləndirməliyik. Bu
toxunduğumuz vacib, eyni zamanda incə bir məsəlidir.
1882-ci ildən M.Ş.Mirzəyev Tiflis şiə məktəbində
(həmin məktəb 1847-ci ilin sonunda təsis edilmişdir)
rus dili müəllimi işləmiş, 1888-ci ildə Qafqaz Hərbi
Dairəsi qərərgahına Şərq dilləri tərcüməçisi
vəzifəsinə keçirilmişdir. Uzun müddət
burada çalışan M.Ş.Mirzəyev tez-tez İran və
Türkiyə dövlətləri ilə aparılan diplomatik
danışıqlarda mütərcim sifətilə iştirak
etmiş, Avropaya səyahətə çıxan İran
şahlarının, Buxara əmirinin və başqa ölkələrin
dövlət xadimlərinin Qafqaz ərazisində müşayiətçisi
və tərcüməçisi olmuşdur. 1906-cı
ildə Tiflis mətbuat işləri komitəsində (1848-ci
ildə təsis edilən həmin komitə 1906-cı ilə qədər
Qafqaz Senzura Komitəsi adı ilə fəaliyyət göstərirdi)
aparılan yenidənqurma işləri zamanı M.Ş.Mirzəyev
təhsil aldığı seminariya məzunlarının
böyük bir dəstəsinin ciddi təzyiqi, təkidi ilə
oraya yerli və şərq dilləri üzrə kiçik
senzor vəzifəsinə təyin edilmiş, 1908-ci ildə isə
həmin dillər üzrə böyük senzor vəzifəsinə
keçirilmişdi; o bu vəzifədə 1917-ci ilə qədər,
komitə ləğv edilənədək
çalışmışdır.
1930-cu ildə
Əliheydər Qarayevin tapşırığı ilə rusca
qələmə aldığı "Qafqazda türk mətbuatının
tarixindən" adlı dəyərli xatirələrində
etiraf etdiyi kimi, senzura ilə əvvəllər, heç bir əlaqəsi
olmayan M.Ş.Mirzəyev mətbuat komitəsində işləmək
haqqında təklifə yalnız ona görə
razılıq vermişdi ki, daim sıxışdırılan,
panislamist və panterkist damğası vurulan Azərbaycan mətbuatının
nəşrinə azacıq da olsa, bu yolla qayğı göstərməyə
imkan əldə etsin.
M.Ş.Mirzəyev
ədəbi-publisistik yaradıcılığa və jurnalist
fəaliyyətinə keçən əsrin 80-ci illərinin
sonunda, şiə məktəbində müəllim işlədiyi
dövrdə Tiflisdə sayca ikinci Azərbaycan mətbuatı
olan "Kəşkül" jurnalında (183-1891)
başlamışdı; lakin həmin jurnalın mətbuat
qarşısında qoyulan tələblərə
lazımınca cavab vermədiyini görüb, daha geniş
imkanlara malik olan Tiflisin rusdilli qəzetlərində-əsasən
"Kavkaz" və "Novoe obozrreniye"də Azərbaycan
teatrına, milli ədəbiyyata, ictimai fikrə, Yaxın
Şərq ölkələrinin mədəni və
ictimai-siyasi həyatına dair sanballı məqalələrlə
çıxış etmişdir. Azərbaycanlı
jurnalist müxtəlif dövrlərdə hətta
"Kavkaz" qəzetinin Yaxın Şərq ölkələri
üzrə xüsusi müxbiri də olmuşdur. Beləliklə, M.Ş.Mirzəyev rusdilli mətbuat
orqanlarında çıxan məqalələrində bir tərəfdən
Azərbaycan xalqının həyatındakı qabaqcıl
meylləri təbliğ edir, digər tərəfdən isə
mütərəqqi rus və Avropa ədəbi-ictimai fikri ilə
əlaqələrin daha intensiv xarakter almasına təkan
verirdi.
XIX əsrin
80-90-cı illərində "Kavkaz" və "Novoye
obozreniye" qəzetlərində çap olunan məqalələri
M.Ş.Mirzəyevin bilik və maraq dairəsinin genişləndiyi,
bir çox yazılarının elmi-tədqiqi xarakteri, faktik
materialın zənginliyi, dilinin aydın oxunaqlı olması
ilə diqqəti cəlb edir. 1886-cı ildə "Novoye
obozreniye"də çap olunmuş A.S.Qriboyedovun
öldürülməsi və Fətəli şahın
imperator I Nikolaya üzrxahlıq məktubu" adlı məqaləsində
M.Ş.Mirzəyev "Rövzətüs-Səfa" adlı əsərə
və bir sıra başqa farsdilli ilkin mənbələrə
arxalanaraq böyük rus sənətkarının qətlinin
İran tarixşünaslığında necə
işıqlandırıldığının geniş mənzərəsini
yaratmışdır. Əgər məşhur şərqşünas
alim A.P.Berjenin də eyni ildə və eyni mövzuda mərkəzi
mətbuatda - "Russkaya starina" jurnalında geniş məqalə
dərc etdiyini nəzərə alsaq, gənc azərbaycanlı
müəllifin öz üzərinə necə məsuliyyətli
bir vəzifə götürdüyü və nə kimi ciddi tədqiqat
işi apardığı arxiv sənədləri və
materialları ilə işləməyi bacaran, ictimai elmi fikir
tarixində öyrənilməmiş, yaxud az öyrənilmiş
sahələrinə diqqət yetirən bir mütəxəssis
kimi yetişdiyi aydın olar.
1891-1901-ci
illərdə "Novoye obozreniye" və "Kavkaz" qəzetlərində
çap olunmuş "Uraz Berdixan", "Şərqdən
xəbərlər", "Parçalar", "Şərq
müdriklərinin fikirləri", "Müsəlman
qadınları arasında maarifin inkişafına dair müsəlmanın
mülahizələri", Qarabağ xanlığının
son hakimi Mehdiqulu xanın nəvəsi, şairə
Xurşudbanu Natəvanın ilk beşiyi,hərbi xadim və
şair, "Vəfa" təxəllüsü ilə Azərbaycan
və fars dillərində Hafiz və Xəyyamanə incə
lirik şeirlər müəllifi Mehdiqulu xan Usmiyevin (1855-1900)
vaxtsız vəfatı münasibətilə
yazdığı "Knyaz Mehdiqulu xan Usmiyev",
"İranda şiələr", "Sultan Əbdül Həmidin
hakimiyyətinin 25 illiyi", "Şərq həyatı"
və s. kimi elmi, ədəbi-publisistik məqalələrində
M.Ş.Mirzəyev Şərq, xüsusən də Azərbaycan
ədəbiyyatının, ictimai və siyasi fikrinin bilicisi
kimi çıxış edir. Təsadüfi
deyil ki, azərbaycanlı ziyalının geniş tədqiqatçılıq
fəaliyyəti elmi ictimaiyyətin diqqətindən
yayınmamış və o, 1901-ci ildə Tiflisdə təsis
edilən Rusiya Şərqşünaslıq Cəmiyyəti
Tiflis şöbəsinin katibi kimi məsul bir vəzifəyə
seçilmişdi. Şöbə 1901-ci il 19 may tarixli
iclasında özünün rus və Azərbaycan dillərində
dövri nəşrini yaratmağı qərara
almışdı ki, bu da müəyyən dərəcədə
XX əsrin ilk Azərbaycan qəzeti, Tiflisə isə
üçüncü milli mətbuat olan "Şərqi-Rus"
qəzetinin (1903-1905) meydana çıxmasına təkan
vermişdir.
M.Ş.Mirzəyevin
90-cı illərdə çapı Qafqaz Senzura Komitəsi tərəfindən
qadağan edilmiş "İran inqilabçıları
Londonda" və "Zaqafqaziya Şeyxül-islamının
seçilməsi məsələsinə dair" məqalələri
müəllifin vacib ictimai mətləblərə, mədəni-maarif
məsələlərinə və milli özünü təsdiqə
münasibətdə qabaqcıl mövqe tutduğunu göstərir.
Həmin vaxtlar Gürcüstanda yaşayan azərbaycanlılar
arasında ictimai fəallıqlarıyla seçilən
ziyalılardan Eynalı bəy Sultanov (1863-1935), Mirzə
Hüseyn Həsənzadə (1869-1948), Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev (1870-1933), Mirzə Rza Əlizadə (1875-1942), Mirzə
Həbib Əlizadə (1879-1929), Hüseyn Minasazlı
(1881-1932) və başqaları da, mətbuat səhifələrində
çıxış edir, öz pedaqoji, didaktik mülahizələrini
ifadələyirdilər.
1902-1904-cü
illərdə "Kavkaz" qəzetində çap
olunmuş "Kazak briqadaları İranda", "Şərq
mətbuatı rus-yapon müharibəsi haqqında",
"İran işləri", "Müsəlman Şərqində
ingilis siyasəti", "Panislamist qəzetləri rus müsəlmanları
haqqında" və s. məqalələr M.Ş.Mirzəyevin
Yaxın Şərq tarixi, ictima-siyasi fikri, Rusiya-Şərq
münasibətləri ilə ciddi maraqlandığını
göstərir. Bu məqalələri səciyyələndirən
başqa bir
cəhət onların Şərqə, qədim Şərq mədəniyyətinə
və regionun müasir böhranlı vəziyyətinə dərin
bələdliklə qələmə alınmasıdır.
Birinci rus
inqilabı ərəfəsində, 1904-cü ilin
ortalarında yenə də "Kavkaz" qəzetində
çap olunmuş "Sevindirici hal" məqaləsində
M.Ş.Mirzəyev azərbaycanlı qadınların ictimai həyatda
iştirakına, onların mədəni-maarif işlərinə
cəlb edilməsinə xüsusi əhəmiyyət verir və
bu mənada o, C.Məmmədquluzadə, Ö.F.Nemanzadə,
E.Sultanov qəzetində çap etdirdiyi bir sıra məqalələri
onun cəsarətli həqiqətpərəst, bir vətənpərvər-vətəndaş,
azadlıq uğrunda çarpışanlarla həmrəy
olduğunu göstərir. "Ömər Faiq Əfəndinin
adı ətrafında" adlı məqalədə,
M.Ş.Mirzəyev 1918-1919-cu illər ərzində Gürcüstan
menşevik hökuməti tərəfindən haqsız olaraq dəfələrlə
həbs edilən "Molla Nəsrəddin"
jurnalının banilərindən biri Ö.F.Nemanzadəni cəsarətlə
müdafiəyə qalxır, onun Azərbaycan milli mətbuatı,
ictimai fikri tarixində mühüm rol oynayan mütərəqqi
və qorxmaz bir şəxs olduğunu sübuta yetirir. Yalnız M.Ş.Mirzəyev kimi ziyalıların və
qabaqcıl ictimaiyyətin ciddi etirazı və təkidi ilə
Ö.F.Nemanzadə tezliklə Metex qalasından azad
edilmişdir.
1920-ci ildə yuxarıda adı çəkilən qəzetdə
çap olunmuş "Gürcü - müsəlman münasibətləri"
məqaləsində isə M.Ş.Mirzəyev gürcü və
Azərbaycan xalqları arasındakı tarixi dostluqdan bəhs
edir, əsrlər boyu mehriban qonşuluq şəraitində
yaşayan həmin xalqların müasir dövrdəki
ümumi problemlərinə öz publisistik münasibətini
bildirir və onları bu təlatümlü-tufanlı günlərdə
birliyə, qardaşlığa çağırır.
S.Qorodetskinin "Zakavkaskoye slovo" qəzetində çıxan pis niyyətli, qərəzli qeydlərə cavab olaraq M.Ş.Mirzəyevin "Qarabağ" məqaləsi aktuallıq kəsb edir. M.Ş.Mirzəyev Qarabağın tarixini yad edir. Pənah xanın hakimiyyəti və Şuşa şəhərinin nə vaxt və kim tərəfindən salınması haqqında bir sıra tutarlı dəlillər gətirərək yazır ki, "Vaqif, Zakir, Asi, Növrəs, Fatma xanım, Vəfa (Mehdiqulu xan Usmiyev) və Qarabağın bir sıra başqa şairlərinin əsərləri türk-Azərbaycan ədəbiyyatının gələcək tarixi üçün qiymətli material, bir xəzinədir. Müsəlman dünyasına bütöv bir dəstə, çoxcəhətli istedada malik mədəniyyət xadimləri verən Qarabağ, eyni zamanda, bütün Zaqafqaziyanın estetik musiqi mərkəzidir". Məqalə xalqlar dostluğuna və qarşılıqlı anlaşmaya çağıran aşağıdakı sözlərlə bitir: "Qoy Qarabağ ermənilərinin və türklərinin dinc yaşamalarını istəyən namuslu adamlar bir-birlərinə səmimi şəkildə əl uzadıb öz keçmiş münasibətlərini bərpa etsinlər, muzdla tutulmuş mürtəce jurnalistlərə gəldikdə isə qoy onlar bilmədikləri və yaxşı baş çıxarmadıqları qonşuluq münasibətlərinə nahaqdan pəl qatmasınlar".
M.Ş.Mirzəyev mətbuat komitəsində işlədiyi illərdə anadilli mətbuat və ədəbiyyatın qayğı və problemləri ilə daha yaxından tanış olmuş, Tiflis ədəbi-ictimai mühitində fəal iştirak edən ziyalılardan birinə çevrilmişdir. Təsadüfi deyildir ki, İ.Qutqaşınlının "Rəşid bəy və Səadət xanım" povestinin sorağı ilə bütün Qafqazı gəzib dolaşan Salman Mümtaz Tiflis ziyalıları içərisində ilk növbədə Mirzə Şərifə müraciət etmişdir.
1886-cı ildən fəaliyyətə başlayan Tiflis Azərbaycan teatrının tamaşaçıları haqqında rusdilli mətbuatda məqalə və resenziyalarla çıxış edən M.Ş.Mirzəyev milli səhnə sənətinin professional qrupunun yaranması və inkişafına çalışan ilk ziyalılardan olmuşdur. Senzura komitəsindəki fəaliyyəti onu Azərbaycan dramaturgiyası və teatrı ilə daha da yaxınlaşdırırdı.
M.Ş.Mirzəyev yazırdı ki, bədbəxt türk mətbuatı üzərində aparılan əməliyyat və təhqirlərə eyni dərəcədə həyasızlıqla həm əvvəllər, köhnə senzura nizamnaməsinin qüvvədə olduğu dövrdə, həm də mətbuat haqqındakı qanunlardan süni çətinlikləri təcili aradan qaldırmağı nəzərdə tutan 1904-cü il 12 dekabr tarixli çap fərmanından sonra da yol verilirdi.
Təsadüfi deyildir ki, senzura haqqındakı yeni qərardan sonra da Azərbaycan mətbuatı sıxıntı və təqiblərdən yaxa qurtara bilmədi. Senzura aparatı milli azlıq təşkil edən xalqların mətbuatını və ədəbiyyatını boğmaq üçün heç bir amansız tədbirdən çəkinmirdi. Bütün bunlar deməyə haqq verir ki, M.Ş.Mirzəyevin jurnalistlik və senzorluq fəaliyyətinin obyektiv öyrənilməsinə ciddi ehtiyac duyulur.
Bütün şüurlu həyatını
doğma xalqına həsr etmiş təəssübkeş, vətənpərvər
maarifçi, Azərbaycan ədəbiyyatı və mədəniyyətinin
tərəqqisi və təbliği yolunda böyük xidmətlər
göstərmiş 1937-ci ildə repressiyanın qurbanı
olmuş M.Ş.Mirzəyev ilə xalqımızın fəxr
etməyə haqqı var.
Almaz YURDSEVƏR
525-ci qəzet.-4 iyul.-S.4.