Füzuli poeziyasına məhəbbətlə

 

Dünyayatəfəkkür qədəmi qoyduqda aləm sədəfində insandan qiymətli bir gövhər görməyən və insan gövhərində isə sözdən şərəfli cövhər tapmayandahi şairimiz Füzulinin yaradıcılığı həmişə tədqiqatçıların diqqətini cəlb edib və edəcəkdir. Füzuli poeziyasının hər beytində, hər bir misrasında yeni nəfəs, yeni fikir yeni duyğu olduğu kimi, onlar haqqında yazılan hər bir tədqiqat əsərində bir yenilik, orijinallıq, fərqli bir baxış bucağı olmalıdır, – qənaətindəyik.

 

Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Zəkulla BayramlınınFüzuli çağdaş ədəbi-nəzəri fikiradlı monoqrafiyası bu baxımdan diqqəti çəkir. Monoqrafiyada anadilli ədəbiyyatımızın ən yüksək zirvəsi olan Füzuli poeziyası özünəməxsus şəkildəintibah, romantizm sufizm işığında araşdırılmışdır. Müəllifin özünün qeyd etdiyi kimi, bu baxımdan yanaşdıqda Füzuli sevgisi yeni dəyər, yeni anlam qazanır, Füzuli poeziyası daha dolğun, daha zəngin bir poeziya örnəyi kimi ortaya çıxır. Üç bölmədən ibarət olan elmi-tədqiqat əsərinin hər bir bölməsində Füzuli yaradıcılığı adı çəkilən problem-konsepsiyalar işığında təhlil olunur, şairin dünya ədəbiyyatındakı yeri mövqeyi müxtəlif rakurslardan işıqlandırılır.

 

Monoqrafiyanın birinci fəslində Füzuli poeziyasının intibah özəllikləri, şairin ayrı-ayrı əsərlərində özünü göstərən intibah motiv obrazları incələməklə Füzuli estetikasının ana xəttini təşkil edən humanizm təsbit edilir. Onun enessans ədəbiyyatının əsas şəkillərindən sayılan dialoq-danışıq üslubunun, eləcə din-ağıl qarşıdurması Tanrı-insan ikiliyinin Füzuli yaradıcılığında üzə çıxma məqamları göstərilməklə ümumən şairin intibah dünyagörüşünə işıq çilənir. Bu bölmədə ümumən orta əsrlər Azərbaycan intibah ədəbiyyatına keçmiş Sovetlər dönəmində qısqanc qərəzli yanaşmalar da nəzərdən keçirilir, bu məsələdə xüsusi canfəşanlıq göstərən Ş.Nutsubidze Q.Z.Apresyan kimi üzdəniraq alimlərinelmi yalanlarıfaktlarla alt-üst edilir. Orta əsrlər qaranlığındayaşayıb-yaratmış Nizami Füzuli kimi dahi Azərbaycan şairlərinin bütün Qafqaz, Yaxın Orta Şərq ədəbiyyatına istiqamət verməsi, hətta Avropa ədəbiyyatına müəyyən təsiri elmi dəlillərlə sübuta yetirilir.

 

Tədqiqatın ikinci bölməsi bütünlüklə Füzuli romantizminin təhlilinə həsr olunub. Müəllif burada klassik ədəbiyyatımızda hələ mübahisəli aktual olan bədii metod axtarışları Füzulinin yaradıcılıq metodu məsələsini yeni baxışlar prizmasından araşdırır, maraqlı nəticələrə gəlir. Bununla da Azərbaycan romantizminin köklərini XX yüzilliyin başlanğıcında axtarmaq təşəbbüslərini alt-üst edir. Tədqiqatçı alim Avropa romantik ədəbiyyatında olduğu kimi, Füzulinin romantik poeziyasının da iki başlıca rükn: romantik sevgi konsepsiyası romantik dünya kədəri üzərində dayandığını şairin əsərlərindən gətirdiyi konkret misallarla göstərib əsaslandırmağa çalışır. Ölməz sənətkarın ölməz eşqinin təsvir tərənnüm üsulları, təqdim təsəvvür yolları açılıb göstərilməklə ümumilikdə orta əsrlər poeziyasında romantik sevgi konsepsiyasının fəlsəfi şərhi verilir. Hər yeri hər şeyi qapsayan sonsuz tükənməz sevgi bu sevgidən doğandünyəvi kədərhəmin sevginin ən uyğun fədakar təmsilçisi Məcnunun idealları yaşantıları ilə tutuşdurularaq təhlil olunur.

 

Şərqin ən həssas ən səmimi şairinin” (Gibb) lirikasında tərənnüm edilən ülvi mənəvi sevgi incə duyğuları çox diqqətlə incələyən tədqiqatçı ölməz sənətkarımızın yaradıcılığında romantik metodla realist cizgilərin qədər sıx çulğaşmış şəkildə bağlı olduğunu göstərir. Bəli, Füzuli heç zaman ayaqları yerdən üzülməyən, eyni zamanda göylər-fələklərlə bağlı, başqa bir şairin sözləriylə desək, “yerlə çarpışan, göylə əlləşən” (M.Müşfiq) ideal bir şair-insandır. Z.Bayramlı məhz bu istiqamətlərdən çıxış edərək Füzuli yaradıcılığındaelmli şeir” (S.Əliyev) konsepsiyasını təhlilə cəlb edir.

 

Əsərin uğurlu cəhətlərindən biriodur ki, müəllif hər bölmədə özünə qədər bu sahədə uyğun araşdırma aparmış tədqiqatçıların fikirlərinə hörmətlə yanaşır, yeri gəldikcə onların haqlı mülahizə və ideyalarına müraciət edir, müqayisə-qarşılaşdırmalar aparır və sonda öz elmi qənaətlərini ortaya qoyur.

 

Kitabın üçüncü fəsli bütünlüklə “Füzulinin sufizmi” probleminə həsr olunub. Yeri gəlmişkən, əsər keçən əsrin 90-cı illərində yazıldığı üçün bu sahədə ilk təşəbbüslərdən biri kimi qiymətli və cəsarətli fikirlərlə zəngindir. Müəllifin kitaba 1995-ci ildə yazdığı “Ön söz”də deyildiyi kimi, “əsər hər cür siyasi-ideoloji tabular torunun çözələndiyi, ədəbiyyatı və mənəviyyatı siyasətə qulluqdan azad etmək hərəkatının başlandığı vaxtlarda yazılmışdır. Elə buna görə də əsərdə gündəlik həyatımızda cücərməyə başlayan aşkarlıq və plüralizm prinsipləri, eləcə də Füzuli poeziyasının ruhu əsas götürülmüş, bəzi nəzəri doqmalar yenidən saf-çürük edilmişdir”. Məlumdur ki, Sovetlər dövründə ümumən klassik Şərq ədəbiyyatında, eləcə də Füzuli yaradıcılığında İslam fəlsəfəsinin və sufi-irfani dünyagörüşünün təsir dərəcəsi həmişə mənfi planda anılmış, bir qayda olaraq, bu motivböyük şairin ədəbi-mənəvi ziddiyyətləri”, “dövrünün yetirməsi olan mürtəce nəzəriyyələrdən yaxa qurtara bilməməsi” kimi yozulmuşdu. Monoqrafiya müəllifi isə fərqli yolla getmiş, heç bir siyasi-ideoloji təlimə əsaslanmadan, şairin əsərlərini olduğu kimi araşdırmağı qarşısına məqsəd qoyub. Özünündediyi kimi, “bütün “izm”lərdən yuxarıda dayanan Füzulini Füzuli kimi öyrənməyə çalışmışdır”.

 

Z.Bayramlı Füzuli yaradıcılığında sufi-irfani görüşlərin təsir və izlərini də diqqətlə incələyir. Bir çox alimlərin toxunduğu “Tanrı sevgisinin meyi”ndən Z.Bayramlı da danışır. Ancaq o, hər kəsi və hər şeyi unutduran bu sevginin meyini oxucuya fərqli piyalədə təqdim edə bilir. Ümumiyyətlə, əsərdə Füzulinin sevgi fəlsəfəsi, tükənməz eşq və kədər dünyası yeniorijinal baxışlarla təhlilə cəlb edilir. Bir daha bildirmək istəyirik ki, bütün bunlar bu gün yox, məhz yazıldığı dövr üçün çox cəsarətli fikirlər olmaqlaFüzulisufizm” məsələsində irəliyə doğru bir addım kimi qiymətləndirilməlidir.

 

Əminik ki, Füzuli poeziyasını sevən və onu dərk etməyə çalışan hər bir oxucu bu kitabı oxuduqdan sonra Füzuli əsərlərinə bir də nəzər salmağa çalışacaq, nəyisə tutuşdurmaq, dəqiqləşdirmək istəyəcək. Bəlkə də nə vaxtsa aça bilmədiyi, sonadək dərk etmədiyi məqamların burada işıqlandığını görüb Füzulini başdan-başa yenidən oxuyacaq. Elə bunun üçün də yazıb-yaratmağa dəyər.

 

Yeganə HÜSEYNOVA

GDPU-nin baş müəllimi

525-ci qəzet.-2014.-19 iyul.-S.23.