Kövrək ruhlu
rübailər
Tarixən rübai janrında son dərəcə dərin məzmunlu, yüksək poetik ruhlu şeirlər yazan qüdrətli sənət sahiblərimiz çox olub. Onların yaradıcılığında bu dünyavi mövzu hakim mövqedə durub. Bu günümüzə qədər gəlib çatan böyük rübai şairləri Ömər Xəyyam, Məhsəti Gəncəvi, Qazi Bürhanəddin kimi sənətkarlar məhz bu mövzuda sənət inciləri yarada biliblər. Və haqlı olaraq dünya şöhrəti qazanıblar. Min il ərzində rübai janrında şeirlər yazan şairlərimiz əlbəttə, çox olub. Ancaq zaman-zaman bu janra müraciət edən şairlərimizin heç biri yuxarıda adları çəkilən rübai şairləri ilə bəhs edə bilməmişlər. Rübai, yaratmaq üçün şairdən xüsusi istedad, geniş dünyagörüş, dərin mühakimə və fəlsəfi anlam tələb olunur. Həm də rübai yazan şair gərək klassik təcrübəyə, ətraflı sənət fəhminə malik olsun. Vur-tut 4 misradan ibarət olan rübaidə şair gəlimli-gedimli dünyanın sirrlərindən, insan taleyindən, ölüm və yaşamdan, haqq və ədalətdən incilər yarada bilsin. Ən əsası bu yığcam şeir janrında şair sözün ilahi sehriylə oxucunu ofsunlaya bilsin.
Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatında bir sıra şairlərimiz qələmini bu sahədə sınayıb. Onlardan biri də şair Tahir Rzadır. 15-dən artıq şeir kitabının müəllifi olan tanınmış şair "Rübailər" adlı kitabında 465 rübaisini, oxuculara təqdim edir. Şair öncə ulu yaradanımızın dərgahına üz tutur. Allahdan hər kəs üçün ağıl, kamal, ali düşüncə, böyük ürək sahibi olmağı istəyir. Haqla nahaqqı bir-birindən seçən insanın Allah yanında hörmət və ehtiram sahibi olmasını önə çəkir.
Kimdir bu rəngarəng dünyada imansız olan, fitnə-fəsad törədən nadanlar?! Sözü şairə verək:
Ay Allah, insanı yaradan zaman,
Sən ona ağıl ver, bir də ki inam,
Ağılsız, imansız olan insanlar,
Min fitnə törədər,
salar ölüm, qan!
Yaxud:
Haqqın
dərgahında haqq qazananlar,
Allahın yanında hörmətli olar.
Kim haqqı nahaqqa edirsə möhtac,
Onun haqq evində öz cəzası var!
Kitabda çap
olunmuş rübailərin
hər bir bəndində şair əsl müdrik kimi danışır. İnsanı hər zaman uca, məhəbbətli, mərhəmətli, alicənab,
qüdrətli, inamlı
və qətiyyətli
görmək istəyir.
Cılız, xırda
hiss və düşüncələrdən
qaçır, haqqa söykənməkdən ali heç nəyi qəbul etmir. Hər kərpic daşında
bir ovuc qan ləkəsi olan dünyanı sanki, sorğu-suala tutur. Tahir Rza sələflərinin
insan fəlsəfəsinə,
müdriklik mahiyyətinə,
sanki inam gətirir. Daş-qaşlar içində ömür
sürən, sonra İsgəndər tək dünyadan əliboş gedən ömür sahibləri olan dövlət hərislərini
sözün mühakiməsinə
verir. İnsanı özünü dərkə
çağırır. O deyir:
Ey insan özünü dərk edəndə sən,
Aqilsən, qadirsən, həm
də böyüksən
Alçalıb, kiçilib, xırdalanarsan.
Özündən, sözündən gözünü
çəksən!
Doğrudur, insan kamil olmalı
və anlamalıdır
ki, böyük yaradanın qapısı minlərcədir. Bu qapıdan
keçmək küt,
ağılsız, kor
gözlü, dar düşüncəlilər üçün
həmişə qıfıllı
olacaq. Şairə görə həmin
qapının bir açarı var. Kamil və müdrik olmaq, var-dövlətə,
quru şan-şöhrətə
güvənib zalımlıq
etməmək. Dünyanın qızıl həqiqət
qanunlarını anlamayan
hər bir insan gec-tez zəlil
olur.
Tahir Rzanın
əksər rübailərində
haqq və ədalət sözü xüsusi bir poetik rənglə verilir. Şair tövsiyyə edir
ki, zalımın zülmündən yayınıb
və nadanlıqdan uzaq durmaq, haqqa
sığınmaq üçün
insan könlünün
bəsirət gözünü
açmalıdır. İnsana bircə yol verilən qiymətli ömürü
kişi kimi daşımaq, alçalmamaq və şərəfli, ədalətli
kamil insanlardan öyrənməklə, ömrə,
tapılmış saxta
pul kimi baxmaq olmaz!
Şairə görə külli miqdarda qaş-daş, var-dövlət toplayanlar bu sərvətlər üçün ölkələri
viran qoyanlar, milyardlarla insanı qanında boğanlar sonda bir ovuc
sür-sümük olub. Bu hikmət dahi filosoflar, şairlər, müdriklər, elm adamları
tərəfindən milyon
dəfə təkrar olunub. Ancaq Tahir Rza dahi şairimiz Nəsimini aşağıdakı
misralarını sanki
örnək götürür.
Öyünmə ki, Qarun kimi xəzinələr sahibisən,
Hansı yerdə xəzinə var, keşiyini ilan çəkər.
Və yaxud:
Doldursan
da bu dünyanın
gəmisini ağzınadək
Çıxan deyil heç bir yerə,
tufan onu qərq edəcək!
Şair çalışır ki,
hər bir rübaisində insanı düşündürən, məna
çalarları rəngin,
fəlsəfi hikməti
dərin fikirlər söyləsin. O bacardığı
qədər insana ağıl və hikmət dərsi verir. Götürən götürsün, götürməyən
ötürsün - deyir
Böyük günah sahibləri qocalıq dizini ömürün qapısına atanda, saç-saqqal ağaranda, gözlər işıqdan
düşəndə, taqətləri
kəsiləndə əlacsız
qalıb ibadətə
üz tuturlar, qüdrətli yaradanımızdan
kömək diləyirlər:
Bu qədər yalvarış,
ibadət bəsdir,
Məscidin qapısın gedib
az kəsdir.
Qəlbin
Allahınla birgə deyilsə,
Orucun, namazın,
billah, əbəsdir.
Tahir Rza sözün rəngini görür, səsini eşidir. Təkrar-təkrar
dünyagirlikdən qaçmağı
önə çəkir:
Vara çox güvənmə,
əcəl çatanda,
Sənə kömək etməz o bircə anda.
Əməlin pak olsa dadına yetər,
Ruhun rahat olar nəfəssiz canda.
Zalımın sözü zəhərli,
qılıncı kəsərli,
hökmü müvəqqəti
olar. Əlinin qanını üzünə
çəkən zalım
kəslər, axirəti,
cənnəti, cəhənnəmi
və əsası haqqı, ədaləti dərindən duya bilmirlər. Zamanın burulğanında
boğulanda əllərini
saman çöpünə
atırlar. Diqqət
edək:
Zalımlıq yolunu tutarsa insan,
Heç vaxt uzaq olmaz
qandan-qadadan.
Haqqı,
ədaləti qorumaq üçün,
İnsana
düşüncə verib
yaradan!
Tahir Rzanın
rübailəri təkcə
zalımlıq, zülmkarlıq,
haqsızlıq, nadanlıq,
ədalətsizlik, vəfasızlıq,
dünyanın fani olması üzərində
köklənmir. Düşünmək olar ki, şair bu rübailəri
qələmə alarkən,
fikir və düşüncələr girdabına
düşərkən sözün
cazibəsindən çıxa
bilmir. Bir gün nadana qul olmaqdan yüz
il aqil
insana xidmət etməyi üstün tutur.
Ağıllı kəslərin qulu
olmaqdan,
Ey könül,
heç zaman deyiləm peşman.
Yanıb
odlanıram, şama
dönürəm,
Nadan əməlini gördüyüm
zaman!..
Hər bir insanın qeyri-adi vicdan səsi var. Bu dərin çalarlı, lirik ruhlu səsləri
duymaq, onu sözə çevirmək
şairdən səbr,
təmkin, dözüm
və istedad tələb edir. Mənəm-mənəmlik edən, düşünmədən
tələsik qərar
verən, lovğa, təkəbbürlü insanları
acı-acı söz oxuna tutmaq bir
növ şairə təskinlik verir. Şair zəhməti insan ömrünün bəzəyi
sanır. Özünün də zəhmətlə, cəfakeşliklə böyüdüyünü
bir neçə rübaisində poetikləşdirir.
Pərvanə şama aşiq olduğu kimi insan da zəhmətə,
yazıb-yaratmağa, gecəli-gündüzlü,
çalışıb özünə
halal yolla gün-güzəran yaratmağa
aşiq olmalıdır.
Zaman və insan konsepsiyasına
Tahir Rza geniş aspektdən yanaşır. İnsan bu
qoca dünyada sevincdən daha çox dərdə, qəmə, qüssə və kədərə mübtəladır. Ancaq
bur dərdi kişi
kimi çəkmək
insandan hünər və qeyrət tələb edir. Dərdə boyun əyən günü insan məğlub olur, tərkidünyalaşır. Şair yazır:
Səhər, axşam əzizləyər
dərd mə
ni,
Mərd böyüdüb dərdim
yaman mərd məni.
Həyat
səhnə, insan yolçu, zaman zər,
Mars eyləməz oynadığım
nərd məni!..
Şair digər bir rübaisində yenə də dünyanın faniliyinə toxunur. Yenə də
ilan zəhəri kimi xəzinə üstündə oturan mürvətsiz, ədalətsiz,
acgöz insanları fitnə-fəsad adlandırır.
Təəssüf edir ki, yaradan bu şeytan
sifətliləri nə
üçün yaradıb?
Sonra hər bir günahı
məhz dünyanın
üstünə yıxır.
Eyib etməz!
Bu dünya fanidir,
yalandımı, de?
Fitnəmi, şeytanmı, ilandımı,
de?
Ey insan, sultanı sənsən dünyanın,
O sənsiz bir kəsin olandırmı,
de?
Şairin insan, dünya, ölüm, yaşam, var-dövlət, şan-şöhrət,
zülm, zülmkar, haqq-ədalət, aqil, nadan kimi məfhumlara
olan yanaşmaları inandırıcıdır. Bu onun ahıllığından dünyanı
az - çox
anlamından yaranır.
Baş ağılın tacıdır
deyiblər. Bu ali bir hikmət,
düşündürücü bir həqiqətdir. Şairin fikrincə;
Başın ucalığı, min-min saraydan
Vardan qiymətlidir bil ki ey insan!
Saraylar,
var-dövlət talanar,
gedər
Ad-san unudulmaz, itməz heç zaman!
Bütün rübailərində insanı insanlığa, müdrikliyə, zəhmətə dəvət edən şair yanılmır. Tale qismətinə də inanır ki, insan haqsızlıqdan, zülm və istibidatlıqdan, var-dövlət hərisliyindən uzaq olduqca dünya aliləşər, sular durular, təbiət bənzərsiz qeyri-adi məna və gözəllik kəsb edər. Aqillərin sayı artar, xeyir-şərə qalib gələr, insan kamilliyi hər sahədə sözünü deyib, mənəvi dünyamızı işıqlandırar. Tahir Rzanın rübailərinə, məna yükünə, dərin poetik dünyasına az da olsa vaqif olduq. Şairin hər bir rübaisini təhlilə cəlb etsək bir qəzet məqaləsinə azlıq edər. Ən yaxşı sözü siz deyin, əziz oxucular! Sizin poetik zövqünüzə, şeirimizə, sənətimizə, ən əsası, şairlərimizə olan hörmət və ehtiramınıza inanırıq!
Sonda talantlı şairimizə bir daha dərin mənalı rübailər, mənəvi dünyamızı, işıqlandıran şeirlər, irihəcmli əsərlər yazmağı arzu edirik!
Ənvər
Əhməd
525-ci qəzet.-
2014.- 3 iyun.- S.7.