Buludlar üstündə gəzişən
aktrisa
Şükufə xanım üçün
fotovals
Hər bir aktyor özündə rolunu, rolunda
özünü rəsm edir. Əgər aktyor öz rolunun rəssamıdırsa,
onda "mənə bir sərgi salonu verin"... ki, əvvəlcə
oradan Şükufə xanımın portretlərini asım...
sonra oynadığı xarakterlərin fotolarını
asım... daha sonra isə tək-tək nüsxələrdə
sanki ilan boğazından çıxmış geyimlərini,
cürbəcür eleqant donlarını, əlcəklərini,
şlyapalarını, boyunbağılarını asım... həyatının
fraqmentlərini, sənətinin epizodlarını
keçmişdən bir-bir qoparıb gətirim bugünə...
şirmayı yalxı divarlara bir yaraşıq gətirim
Şükufə xanımın çöhrəsilə...
Mənə
bir sərgi salonu verin... O salonu Şükufə xanımın
şərəfinə adlandıracağam "Səhnənin
səma pərisi"... və ya "Üfüq göyərçini"...
Bilirəm,
heç kim mənə sərgi salonu verməyəcək...
Amma inanın mənə ki, teatrşünas da rəssam olub
portret işləyə bilir...
Hərçənd...
sərgi nədir? Məkanda
açılmış albom!
Bəs albom nədir? Səhifələrə
yığılmış sərgi!
Elə isə
fərq eləməz: sərgi olmasın, albom olsun...
Bu
albom-kataloq da Şükufə xanıma bir ad günü hədiyyəsi
kimi düşünülüb; dostları fikirləşib
tapıblar bunu ki, mayın 30-da onun könlünü xoş eləsinlər...
Şükufə xanımın dünyasının müxtəlif-müxtəlif
fotoversiyalarını bir yerə yığıb onun
özünə bir fotobuket qismində
bağışlasınlar... Şükufə xanımı bir
az əyləndirsinlər, bir az
güldürsünlər, bir az kövrəltsinlər, bir az əzizləsinlər...
"Ötən
günlərimi qaytarsaydılar"... zamanın içində
tənha qalardım...
Albom həmişə
ötən günlərin albomudur... Biz albomu vərəqləyəndə
fotolar bir-birinə calanıb film olur, kino olur və ötən
günlərin ruhu ilğım-ilğım təsəvvürümüzdə
dirilir...
Fotolarda
bir ömür...
Fotolarda
bir tarix...
Fotolarda
bir teatr...
Fotolarda
bir roman...
Hamı
Sizi sevənlər burdadır, Şükufə xanım!!!
Sizin
sevdiklərinizi də bura toplayıblar şəkil-şəkil...
Ki, biz hamımız birlikdə Sizə unudulmaz bir ad
günü yaşadaq...
Heç elə şey olarmı ki, Şükufə
xanımın şərəfinə kataloq hazırlansın və
mən bu işə qoşulmayım? Biz axı onunla dostuq... Ona görə
mən bu albomda sözlərlə rəsmini çəkəcəyəm
Şükufə xanımın... Yüz gerçəkçi
fotonun içində bir modern portretin müəllifi
olacağam... Mədəniyyətlərin sırasından və
tarixindən assosativ təfəkkürün köməyilə
aşkarlanan bir portret təqdim eləyəcəyəm
Şükufə xanımın dostlarına,
tanışlarına, tamaşaçılarına...
lll
Şübhəsiz
ki, mən teatrşünasın öz aktrisa Şükufəsi
var... və mən onu heç bir fotoya dəyişmirəm...
bu albomun heç bir fotosu o Şükufəni əvəzləyə
bilməz mənim üçün...
Onun
rollarına səhnədən və ekrandan baxanda mənə
elə gəlir ki, yavaş bir külək əsir dənizin
sahilində... və bu külək payızın kövrək
qızılı yarpaqları ilə toxunur tənha bir
qadının üzünə, saçlarına,
dodaqlarına...
Söyüdlər
xışıldayırdı şəhər parkında...
Onun
rollarına səhnədən və ya ekrandan baxanda mənə
elə gəlir ki, qürub çağı bir göyərçin
süzür al qırmızı günəşin qənşərində
üfüqə sarı... Bu, uçuş deyil,
çırpınışdır, azadlıq rəqsidir
göyərçinin...
Söyüdlər
xışıldayırdı şəhər parkında...
Onun
rollarına səhnədən və ya ekrandan baxanda mənə
elə gəlir ki, haradasa köhnə bir qəsrdə klavesin
musiqisi səslənir, buxarıda alov çartıldayır və
çoxsaylı şamdanların işığında
kübar libaslar geyinmiş qadınla kişi
üzbəüz əyləşib bir-birlərinə sevgilərindən
danışırlar...
Söyüdlər
xışıldayırdı şəhər parkında...
lll
Şükufə
xanım həmişə modern aktrisa olub, heç kəsə
bənzəməyib: fakturasına görə də fərqlənib,
səsinə görə də. Onun sənətçi
palitrasında yaşantı var, sentiment yox; təbəssüm
var, gülüş var, şaqqanaq yox; ağrı var, iztirab
var, mazoxist üzüntü yox; həyəcan var, affekt yox:
bütün vəziyyətlərdə o, özünə və
hər şeyə qarşı ironik olmağı bacarır;
özünə və başqalarına yumorla
yanaşmağı bacarır; səhnədə komplekssiz
görünməyi bacarır, özü kimi qalmağı
bacarır; personaj özündən zəif olanda onu
özünə tabe etdirməyi bacarır və aktyor sənətində
peşəkarlığın harada qurtardığını həmişə
dəqiq duyur. Şükufə xanımın əsl aktrisa
cazibəsi ondadır ki, bu qadın son dərəcə
çılğın, əsəbi, ötkəm, inad xarakteri
müqabilində öz emosiyalarını "dəmir
ledi" kimi idarə edib həmişə "soyuq ağ
maska"da qala bilir, uçub göyərçin kimi qona bilir
uzaq-uzaq bir qülləyə və bu uzaqlıqdan heç
cür məlum olmur ki, Şükufə nə
düşünür... nə fikirləşir... nə istəyir...
Şükufə
"yarımifadələr" aktrisasıdır: yapon Noo teatrının
maskalı personajlarına oxşar... "Yarımifadələr"
təhlil etməyə, tanımağa imkan vermir. Onları yalnız yozmaq mümkündür.
Bir
profilinə baxanda Şükufəni fransızsayağı
sevgi filmlərinin qəhrəmanı sayırsan; kinorejissor
Klod Lelüşün bədii məkanının aktrisası
bilirsən: həzin bir sevgi valsı hər zaman onunladır.
Başqa
bir profilinə baxanda Şükufəni üslubca
dünyanın kinoulduzu Odri Hepbörnlə müqayisə eləyirsən...
qələm kimi dik qamət, asfalta çiçək-çiçək
düşən addımlar...
Şükufənin
ayrı bir profilinə tamaşa edəndə isə
görürsən ki, bu xanımın simasında Arlekin
maskasının, kürən kloun maskasının müəyyən
cizgiləri sayrışır; yəni ki, aktrisanın
istedadının hüsnündə həm romantik
çalarlar, həm də buffonada əlamətləri sanki hər
an bir-birinə kontrapunkt ola bilir; bu onun, o da bunun orbitindən
zarafatcıl bir əda ilə sivişib keçir.
lll
Tarlada yağış kəsəndən sonra
"üzünə dağılmış yaş
saçları arasından açıq səmaya baxıb da
qımışan" sünbül kimidi Mühəddin
Yusupovun qızı Şükufə. Olduqca miniatür
qadındı, nərmə-nazik, xırda-mırda. Muncuq-muncuq gözləri var sanki mərcan rəngində;
par-par yanır. Bəlkə də heç
deməzsən azərbaycanlıdı; elə bilərsən
ki, bu dəqiqə Avropadan gəlib.
Aktrisa Şükufə xanımın görkəmi və
geyim tərzi XX yüzilin əvvəlləri üçün
xarakterik rus moderni üslubundadır. Rus poeziyasının
"gümüş əsri"nin
şairələrinə də, o dövrün arıq, incə
rəqqasələrinə də oxşadıram mən onu həm
maneralarına görə, həm də bəyəndiyi
aksessuarlardan faydalanma prinsipinə görə... Mən
Şükufəni bənzədirəm, tutalım, Dyagilevin rus
baletinin aktrisası yəhudi İda Rubinşteynə... nə
vaxt ki, o, cilvələnib yeddi əlvan örtüyün rəqsini
göstərirdi; mən Şükufəni bənzədirəm,
tutalım, fransız modelyeri Koko Şanelə... nə vaxt ki,
o, öz ekstravaqant şlyapaları ilə ətrafını
şoka salırdı...
lll
Rus moderni ilə kommunizm ideyalarının sintezindən
vaxtilə yaraşıqlı, eleqant formalar yaranıb. Məhz bu məcrada
düşünəndə mən Şükufə
xanımı belində revolver, damağında uzun
müştüklü siqaret, ağ
köynəkli, qara meşin gödəkçəli, qara
baş yaylığını alnından çəkib bağlamış,
dodağı tünd qırmızı boyalı
inqilabçı rus komissarı və ya Volodya Leninin qatili
Kaplan qiyafəsində təsəvvür edirəm. Nədən ki, onun zahiri zərifliyi, pəri
fakturası qrafikdir, kəskin ekspressiv kontura malikdir; sanki
karandaşla çəkilib. Bu qrafik xətlər
psixoloji diskomfortu, daxili gərginliyi, naməlum mənəvi
sıxıntını, basqıya dönmüş
"utancaq" duyğusal sirri məxfiləşdirən,
"söndürən" bir vasitə, möhkəm iradənin,
haradasa sərt, cod xarakterin və sonsuz qadın qürurunun
ifadəçisi. Belə qadınlardan
ötrü hər yerdə birinci skripka olmağın şərəfi
bəlkə də həyatın özündən daha
şirin.
Təsadüfi
deyil ki, qədim Roma imperatorlarının siyasətcil,
hökmran qadını kimi də fikrimdə
canlandırıram mən onu... Özü də 1985-ci ildə
Hüseynağa Atakişiyevin tamaşasında o, həqiqətən,
Roma imperatoru Böyük Romulun Yuliya adlı arvadı olub səhnədə...
Ancaq rejissor konsepsiyasına görə Yuliya da imperiyanın
mexaniki kuklalarından biri idi və Şükufə Yusupova bu
personajı səhnə məkanında "bərbəzəkli
cansız gözəlçə" kimi qroteskləşdirib
seyrçilərə təqdim edirdi...
Hərçənd
"peplum" filmlərində də bir nömrəli tarixi
passiya (ehtiras, sevgi obyekti) rolu onun ifasında əla
alınardı... Axı heç nə qədim
romalıların tunikası qədər Şükufə
xanıma yaraşmır...
Rejissor Bəhram
Osmanovun "Şah Edip" (1997) tamaşasında da yunan
mifolojisinin ən bədbəxt anası və arvadı
İokasta Şükufə versiyasında çox cazibəli
görünürdü...
Lakin bu
cazibə ilə yanaşı...
...Şükufə
Danimarka şahzadəsi Hamleti də oynaya biləcək bir
aktrisa! Hamlet qiyafəsində səhnəyə çıxmaq
üçünsə gərək bir az dəli
olasan: sənətin dəlisi olasan, sevginin dəlisi olasan...
fransız aktrisası Sara Bernar kimi... Şükufə
xanım 2007-ci ildə "Üns" yaradıcılıq səhnəsində
Xalq yazıçısı Elçinin pyesi əsasında
hazırlanmış "Şekspir" tamaşasında
özünü Sara Bernarla eyniləşdirən xəstə
qadın rolunu ifa elədi; amma potensial Sara Bernar oldu, tül pərdə
kimi yumşaq, çəkisiz oldu, romantik oldu... və
Cülyettanı elə oynadı ki, seyrçi məxsusi onu
alqışladı...
lll
Tənha skripka həmişə dişi canavarın
melodiyasını çalır.
"Şüşə heyvanxana" (1985-ci ilin
tamaşası) dişi canavar üçün ölüm qəfəsidir. Boğulan azadlıq
Şükufənin səsində
"pırpızlaşır"; bu səs gah tənhalıq
ulartısına çevrilir, gah sevgi yalvarışına, gah
da fısıltılı hədələrə... Laura
çaşqındır, özünə inamsızdır, məişətin
içindən sıçrayıb buludlar arasına
düşmək, birdəfəlik orada yaşamaq istəyir...
Qadınlar
sevgi qıtlığından pırpız olurlar...
Şükufə
xanım Tennessi Uilyams teatrının aktrisası, bu dramaturqun
qadın qəhrəmanlarının milli variantı: onlar kimi
iddialı, duyğusal, məğrur, kövrək. Kövrəkliyi
sərtliyinə müsavi: "sınar",
"ovxalanar", amma özündən dönməz. Azərbaycan aktrisaları içində ideal
Blanş Dübua sanıram mən onu. Uilyamsın
"Arzu tramvayı" pyesi sanki Şükufə
xanımın "Köhnə ev"i. Azərbaycanın
tanınan dramaturqu Əli Əmirlinin "Köhnə
ev"inin (2000) sakinləri arasında Şükufənin Zəhra
xanımı Blanşın müsəlmansayağı xoşbəxt
və arsız modifikasiyası kimi götürülə bilər...
Azərbaycan teatrının səhnəsində
Şükufə Yusupova bir tək "yarpaq
sırğa"ya bənzər: incə və yüngül. Ustufca əsən bir meh kifayətdir ki, onu içindən
oynatsın. Çünki Şükufə
öz həssas və çılpaq sinirlərinə toxunub
musiqi bəstələyən bir qadın. Şükufənin
səsində mən onun sinirlərini eşidirəm. Bu xanımın sinirləri qapağı
götürülmüş royalın simləri kimi aşkar
görünür.
Mən həmən
bu sinirləri gördüm 2003-cü ilin "Qatil"
tamaşasında: onlar son həddə qədər gəriləndə
qəfil qırılıb adam da
öldürə bilir, müəlliməni qatilə də
çevirə bilir. "Ad günü" filmində Rəna
hələ cavan idi, biraz boynubükük idi bənövşə
kimi: qiyamçı deyildi; kadrda məişətə, ərinə,
çətinliyə dözürdü, sinirlərini köhnə
sovet ət maşınına atıb çiyrinə-çiyrinə
qulpu fırladırdı və susmağı üstün
tuturdu, basqılarını içinə gömüb
boğurdu.
O zaman təqvim
çöldə 1977-ci il olduğunu
göstərirdi.
Əslində
isə Şükufə xanım Gülxar ("Xoşbəxtlik
qayğıları" bədii filmi) kimi üsyana
qalxmağı sevir: hərçənd bu üsyan daha
çox onun insan qürurunun üsyanıdır... sosial ədalət
uğrunda mübarizə aparmaq üçün, mübarizəyə
"bulaşmaq" üçün o, xeyli kübar
birisidir... o, hay-küy salmır, haqqını tələb eləmir,
yavaşca çıxıb gedir...
Şükufə
xanım aktrisa kimi rol hüdudlarında, rol çərçivəsində
bitib tükənmir; orada ki personajın sözü qalmır
danışmağa, ondan o yana Şükufə
xanımın öz içində öz rolu ilə
bağlı uydurduğu romanlar başlayır... Yəni bu
aktrisa bir tamaşada cəmi bir fraqment oynayar, amma sən bu
fraqmentdə personajın həyat mozaikasını görərsən...
gündəliklərini oxuyarsan...
Tənha skripka dişi canavarın arzularının bəstəçisidir.
Lakin o, "Qağayı", "Albalı bağı", "Vanya dayı" pyeslərinin də effektli sakini ola bilir. Hərçənd Şükufə xanım "Biganələr oteli"ndə (1985) də, "Həyatın dibində" (1985) də yaşamağa qadir. Yəni bir aktrisa kimi onun üçün janr məhdudiyyəti, janr çərçivəsi yox. Janr isə mövzunun paltar şərtiliyi: peşəkar sənətçidən ötrü fərqi nə, komediya olsun, dram olsun, yainki faciə? Məgər "Evlənmə" tamaşasında (2010) Şükufə xanım aradüzəldən arvad Fyokla İvanovnanı rusların nağıl personajı küpəgirən Baba Yaqa variantı kimi təqdim eləmirdi, səhnəyə yel kimi gəlib yel kimi də getmirdi?
Hətta aktyor karyerasının əvvəlində bir dəfə sərv boylu Zürafə ("Şir evdən getdi" kinofilmi) müzikl səmtinə apardı Şükufəni qısa bir müddətə: alınmışdı və etiraz doğurmamışdı; ona görə ki, zoopark da bir növ şəhər teatrı. Tamaşaxana.
Dişi canavar ölür, amma məğlub olmur.
Şükufənin bütün rolları sanki
bu mesajı göndərir seyrçiyə. Laura da belə idi, Lüsi də. Mən
hələ "İnsan səsi"indəki Qadını
demirəm. Bəlkə R.Akutaqavanın "Cəngəllikdə"
novellasının motivlərinə istinadən rejissor Mehriban
Ələkbərzadənin qurduğu "Müəmmalı
ölümün üç versiyası" tamaşasında
öz ehtiraslarının dalğaları arasında
çabalayan yapon xanımını xatırladım? Bu
tamaşada ağrı... və təhqir... və namus... və
şəhvət... və yalan... və aldanış... və
qadın fantaziyası... marşrutu üzrə dəfələrlərlə
yalquzaq kimi sürünüb məqam-məqam elə dəyişirdi
ki Şükufə xanım...
XX əsr Azərbaycan teatrında sinirlərilə
"danışan" yeganə aktrisa Şükufə
Yusupovadır.
Teatrda ən orijinal paltarların sahibəsi odur: ən
füsunkar qadın jestlərini onda görmək olar. Mühəddin
qızının səsi də sanki buz mağaraların
qaranlığında qərinələrlə uyuduqdan sonra tənha
skripkanın ürək yalvarışı kimi... əcdadların
pıçıltı ilə söylədiyi dualar kimi... gəlib
çatır səhnəyə...
Amma onun səsini
fotolardan da eşitmək olur... Çünki o,
danışanda təkcə səs tellərilə
danışmır, bütün varlığı ilə,
içi ilə danışır... Odur ki, bu səs
Şükufə xanımın duyğularının,
yaşantılarının səsidir... pəri kimi zərif
qadının, dəmir kimi möhkəm xarakterin səsidir...
Aydın KAZIMZADƏ
525-ci qəzet.-
2014.- 4 iyun.- S.7.