Azərbaycanın sosial tolerantlıq siyasəti
Bəşər
tarixində tolerantlıq problemi ilk dəfə olaraq Qərb
sivilizasiyasında dini qarşıdurmalar zəminində
yaranıb. Ümumiyyətlə, "tolerantlıq"
termininin yaranması 1572-ci il avqustun 24-də baş vermiş
qanlı Varfolomey gecəsindən sonra, protestant və katoliklərin
öz inancları çərçivəsində ortaq bir yol
tapmaları və bununla bağlı Nant fərmanının
imzalanması ilə əlaqələndirilir. Fəlsəfi
anlayış və prinsip kimi "tolerantlıq" Otuzillik
müharibənin nəticələrinin dərk edilməsi
kontekstində formalaşıb. Hakimiyyət uğrunda bir-biri
ilə düşmənçilik edən xristian məzhəbləri
öz ehkamlarını müdafiəetmə bəhanəsi ilə
faktiki olaraq opponentlərinə qarşı inkvizisiya siyasəti
yürüdüblər. Dini tolerantlıq Qərbin azad cəmiyyətdə
nail olduğu bütün digər azadlıqların təməlini
qoydu. Lakin tolerantlıq tarixində həlledici dövr XVII əsr
İngiltərəsində Kromvell dövrü oldu. Buna səbəb
həmin dövrdə İngiltərədə dini plüralizm
və tolerantlıq mühitinin yaranması, vətəndaş
sülhü, şəfqət və etimadın əldə
edilməsi idi.
XVIII əsrin
maarifçilik dövründə tolerantlıq
ideyasının ən görkəmli nümayəndələrindən
sayılan maarifçi-filosof
F.Volter deyirdi: "Mən sizin dediyinizlə razı deyiləm,
lakin sizin öz mövqeyinizi bildirmək hüququnuzu qorumaq
üçün həyatımdan keçərəm". Bu
fikir tolerantlığın klassik nəzəriyyəsinin
bazası da sayıla bilər. Lakin "tolerantlıq"
anlayışı özünün ilk nəzəri ifadəsini
C.Lokkun əsərində alıb. XVII əsrin sonunda, 1685-ci
ildə britaniyalı filosof C.Lokk "Tolerantlıq haqqında
məktublar" adlı məşhur traktatını
yazıb. Həmin əsərdə tolerantlığın fəlsəfi
kateqoriya kimi mövcudluğu əksini tapmış, dini
dözümsüzlük problemi ilk dəfə olaraq geniş sahədə işləklik
qazanıb. C.Lokk öz əsərlərində liberal Qərb
sivilizasiyasının xüsusiyyətlərini üç
sözlə ifadə edib: "azadlıq", "qanun" və
"idrak". Tolerantlıq prinsipi ilə
qarşılıqlı əlaqədə azad idrak yaranır:
düşüncə azadlığı, vicdan
azadlığı, dini etiqad azadlığı,
başqasının əqidəsinə tolerant münasibət
və s. baxışlar olmadan idrakın mövcud olması
mümkün deyil. C.Lokk məhz bu formada azadlıq fəlsəfəsini
müəyyən edən nəticəyə gəlib:
"fikir, söz, dini etiqad azadlıqları bütün
müxtəlif sahələrdə azadlığın rəhnidir".
Tolerantlıq
islam sivilizasiyasının da əsas humanist prinsiplərindən
biridir. İslam insanların bir-biri ilə
qarşılıqlı ünsiyyət, digər dinlərin
nümayəndələri ilə ortaq insani münasibət
quran dindir. Tolerantlıq nəzəriyyəsini qeyd-şərtsiz
ədalət prinsipi üzərində quran islam dininə
görə, hər bir müsəlman
çalışmalıdır ki, insanlar arasında münasibətlər
yüksək səviyyədə olsun. Quranda deyilir: "O
müttəqilər ki, bolluqda da, qıtlıqda da
(mallarını yoxsullara) xərcləyər, qəzəblərini
udar, insanların günahlarından keçərlər. Allah
yaxşılıq edənləri sevər" ("Ali
İmran" surəsi, 3/134). Beləliklə, islam müsəlmanlara
ədalət, mərdlik, dözüm, mərhəmət,
bağışlama və yaxşılıq etmək kimi
prinsipial dəyərlər aşılayır və bu prinsiplərə
əməl edən şəxsiyyəti
formalaşdırır.
Qeyd etmək
lazımdır ki, islamda etnoslararası münasibətlərə
dair müsəlmanlara yönəlmiş ayələr də
mövcuddur. Bu ayələr ədalətin, mərhəmətin,
şəfqətin və səbrin təzahürlərinin
yalnız müsəlman icması ilə məhdudlaşdırılmamasını,
bu keyfiyyətləri istisnasız olaraq hamıya, canlılara və
bitkilərə də aid etməyi vurğulayır.
Tolerantlıq
fəlsəfədə və sufilikdə aparıcı
anlayışlardan biri olub. Misal üçün, orta əsrlərdə
yaşamış görkəmli alim və mütəfəkkir
Əbu Peyhan Biruni öz yazılarında "torpaq -
onların torpağıdır, insanlar yalnız onların mənsub
olduqları xalqın nümayəndələridirlər,
onların hökmdarları yalnız öz rəhbərləridirlər,
din yalnız onların etiqadlarıdır, elm yalnız onlarda
olandır" şəklində
dözümsüzlüyün istənilən formasını
məzəmmət edib.
"Tolerantlıq"
anlayışının ümumi məzmunu müxtəlif dillərdə
xalqların tarixi təcrübəsindən irəli qələrək
fərqli məna çalarlarına malikdir. İngilis dilində
tolerantlıq "hazırlıq və bir şeyi və ya
şəxsiyyəti etiraz etmədən qəbul etmək",
fransız dilində "başqasının
azadlığına, onun
düşüncə tərzinə,
davranışına, siyasi və dini baxışlarına
hörmətlə yanaşmaq", ərəb dilində
"bağışlama, yumşaqlıq, dözüm, mərhəmət,
xeyirxahlıq. Azərbaycan dilində isə tolerantlıq
"dözümlülük, müxtəlif konfessiyalar, siyasi,
etnik və digər sosial qruplar arasında dayanıqlı ahəngdarlığın
olması və birgəyaşayış" mənasını
daşıyır. Qeyd edək ki, bu anlayışlar 12 noyabr
1995-ci il tarixli Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasının 3-cü fəslinin 48-ci maddəsində
("Vicdan azadlığı") aşağıdakı
şəkildə öz əksini tapıb: "Hər kəsin
vicdan azadlığı vardır. Hər kəsin dinə
münasibətini müstəqil müəyyənləşdirmək,
hər hansı dinə təkbaşına və ya
başqaları ilə birlikdə etiqad etmək, yaxud heç
bir dinə etiqad etməmək, dinə münasibəti ilə
bağlı əqidəsini ifadə etmək və yaymaq
hüququ vardır. Dini mərasimlərin yerinə yetirilməsi,
ictimai qaydanı pozmursa və ya ictimai əxlaqa zidd deyildirsə,
sərbəstdir. Dini etiqad və əqidə hüquq
pozuntusuna bəraət qazandırmır. Heç kəs öz
dini etiqadını və əqidəsini ifadə etməyə
(nümayiş etdirməyə), dini mərasimləri yerinə
yetirməyə və ya dini mərasimlərdə iştirak
etməyə məcbur edilə bilməz". BMT Baş
Assambleyasının 1948-ci il 10 dekabr tarixli "İnsan
hüquqları haqqında" Ümumi Bəyannamə"sində
bəşəriyyətin bütün üzvlərinə məxsus
olan ləyaqətin etirafı və hər kəsin bərabər,
ayrılmaz hüquqları - azadlıq, ədalət və s.
ümumi dünyanın əsasını təşkil edir,
xalqlar arasında dostluq münasibətlərinin
inkişafına kömək etməyin vacibliyi qeyd olunur.
Tolerantlıq
prinsipləri əsas hüquq və azadlıqlar kimi
qanunvericilik aktlarında, beynəlxalq bəyannamələrdə
təsbit edilir. Bunlardan BMT Baş Assambleyasının qeyd
etdiyimiz Ümumi Bəyannaməsini, 16 dekabr 1966-cı il tarixli
"Mülki və siyasi hüquqlar haqqında" və 16
dekabr 1966-cı il tarixli "İqtisadi, sosial və mədəni
hüquqlar haqqında" beynəlxalq paktlarını
nümunə göstərmək mümkündür.
Etnik,
irqi, dini ayrı-seçkiliyə yol verməmək məsələləri
isə BMT Baş Assambleyasının 1965-ci il 21 dekabr tarixli
"İrqi ayrı-seçkiliyin bütün
formalarının ləğv edilməsi haqqında"
Konvensiyasında, 1948-ci il 9 dekabr tarixli
"Soyqırımı cinayətinin qarşısının
alınması və cəzalandırılması
haqqında" Konvensiyasında, 1992-ci il 18 dekabr tarixli
"Milli və ya etnik, dini və dil azlıqlarına mənsub
şəxslərin hüquqları haqqında" Bəyannaməsində
təsbit olunur.
"İrqi
ayrı-seçkiliyin bütün formalarının ləğv
edilməsi haqqında" Beynəlxalq Konvensiyada qeyd olunur ki,
"irqi ayrı-seçkiliyə əsaslanan hər bir nəzəriyyə
elmi baxımdan əsassızdır, mənəvi baxımdan
çirkindir, sosial baxımdan ədalətsiz
və təhlükəlidir və harada olursa-olsun nə nəzəriyyədə,
nə də təcrübədə irqi ayrı-seçkilik
üçün bəraət qazanıla bilməz".
Azərbaycan
da beynəlxalq prinsiplərə istinad edərək öz milli
adətlərinə uyğun şəkildə sosial
tolerantlıq siyasətini həyata keçirir. Burada
"tolerantlıq" termini çoxəsrlik tarixə malik
dinlərarası və millətlərarası birgəyaşayış
təcrübəsinə əsaslanır.
Əsrlər
boyu müxtəlif xalqların, millətlərin, dinlərin,
mövcud olduğu, mədəniyyətlərin birləşdiyi
bir ölkə olmasına baxmayaraq Azərbaycanda heç bir
zaman dini zəmində qarşıdurmaya,
qarşılıqlı nifrətə yer verilməyib. Bu amillər
Azərbaycanın müasir həyatında da öz əksini
tapır. Azərbaycan Qərb və Şərq, Qərb və
İslam dünyası arasında bir körpü rolunu
oynayaraq, mədəniyyətlər və sivilizasiyalar
arasında dialoqa böyük əhəmiyyət verir.
Azərbaycan
Respublikasının ərazisində islam, xristianlıq və
iudaizm kimi ənənəvi dinlər mövcuddur.
VII əsrin
əvvəllərində Ərəbistan yarımadasında
yaranmış islam dini, tezliklə dünyanın böyük
bir hissəsinə yayılmışdı. Azərbaycanın
islamlaşması erkən islam fütuhatları ilə
başlamışdır. Bu tarix hicrətin 18-ci ilinə
aiddir. Burada islam cərəyanları
şiə-imamlar, sünni - hənəfi və şafilər
kimi təmsil olunub. Ölkədə 1800-ə yaxın məscid, o cümlədən "Təzəpir",
"Bibiheybət", "Ağdam", "Əjdərbəy",
"Buzovna", "İmam Hüseyn",
"Maştağa" və s. mövcuddur. Ən məşhur
məscid isə dünyanın ən qədim məscidlərindən
biri hesab edilən və 1270 yaşı olan Şamaxı
Cümə məscididir. Müsəlmanlar ölkə əhalisinin
96%-ni təşkil edirlər.
Tarixçilər
yəhudilərin Azərbay
canda yaşamasının təxminən iki min il yaşı olduğunu qeyd edirlər. Azərbaycanda məskunlaşmış yəhudilərə qarşı nə tarixən, nə də müasir dövrdə heç bir düşmən münasibəti faktı aşkarlanmayıb. Bu da yerli əhalinin tarixi ənənəyə əsaslanan etnik konfessiyalara dözümlülük səbəbindən irəli qəlir. Buna sübut kimi Quba rayonunda yerləşən məşhur "Qırmızı qəsəbə"də 1920-ci ildə 11 sinaqoqun olması faktıdır. Burada indiyədək təxminən 4 000 dağ yəhudisi yaşayır. Bu qəsəbə bütün postsovet məkanında yəhudilərin kompakt şəkildə yaşadığı yeganə yerdir.
Bu gün Azərbaycanda üç yəhudi icması - dağ yəhudiləri, əşkinazi (avropalı) yəhudilər və gürcü yəhudiləri icmaları mövcuddur. Dini icmaların verdiyi məlumata görə, bütövlükdə ölkədə yəhudilərin sayı 16.000-dir. Bunlardan 11.000-ni dağ yəhudiləridir ki, təxminən 6.000-ni Bakıda, 4.000-ni Qubada, min nəfəri isə başqa şəhərlərdə yaşayır. Əşkinazi yəhudilər 4,3 min nəfərdir. Onların əksəriyyəti Bakıda və Sumqayıtda yaşayır. Gürcü yəhudilərinin sayı isə təxminən 700 nəfərdir. Hazırda Azərbaycanda 5 sinaqoq fəaliyyət göstərir (o cümlədən Bakıda 3, Quba və Oğuzda hər birində 1).
Xristianlığa gəldikdə isə demək olar ki, Azərbaycanda xristianlıq təxminən 1700 il bundan əvvəl yaranmışdır. 313-cü ildə Urnayr çarın başçılığı ilə alban xalqının xristianlığı qəbul etmələri nəticəsində bu din Qafqaz Albaniyasında dövlət dini olmuşdur. Sonralar ölkə əhalisinin əksəriyyətinin islam dinini qəbul etməsinə baxmayaraq, Azərbaycanda müxtəlif konfessiyaların sülh içində yaşamaq ənənəsi davamlı xarakter almışdır.
SSRİ-nin süqutundan sonra rusdilli əhalinin ölkədən köçməsi ilə Azərbaycanda pravoslav xristianların sayı azalıb. Lakin xristianlığın bu istiqamətinə etiqad edən əhalinin sayı 2.5%, yəni 200 min nəfərdir. Onlar müxtəlif millətlərin - rusların, ukraynalıların, belarusların, yunanların və s. nümayəndələridirlər. Qeyd edək ki, indiki dövrdə mövcud olan və fəaliyyətlərini 28 dekabr 1998-ci il tarixində bərpa etmiş rus pravoslav məbədləri, ölkənin Bakı-Xəzəryanı yeparxiyasında birləşdirilib. Azərbaycan ərazisində mövcud olan məbədlər bunlardır: Bakı şəhərində Müqəddəs Məryəm Ananın Miladı kilsəsi, Müqəddəs Pravoslav kilsəsi, Mixail Arxangel məbədi, Gəncədə Aleksandr Nevski məbədi, Xaçmazda Nikolski" məbədi.
Müqəddəs Rus Pravoslav kilsəsindən başqa ölkədə Gürcü Pravoslav kilsəsinin yurisdiksiyasına aid olan gürcü-ingiloyların məskunlaşdığı Qax rayonunun Qax-İngiloy kəndində "Müqəddəs Georgi" kilsəsi, həmçinin qədim imanlara etiqad edən 11 molokan icması fəaliyyət göstərir. Azərbaycanda dünya dinləri arasında katoliklik XIX əsrin ikinci yarısında, Bakıda ilk neft bumundan sonra yaranıb. XX əsrin əvvəlində şəhərin mərkəzində katolik icması yaradılıb və memarlıq baxımından maraqlı olan kilsə inşa edilib. 1990-cı illərin ortalarında ikinci neft bumunun baş verməsi, xüsusilə də 2002-ci ildə Azərbaycana Roma Papası II İohan Pavelin səfəri ilə 1999-cu ildə Bakıda qeydə alınan icma canlandı. Bu, 70 illik ateist rejimi ərzində azərbaycanlı katoliklərin ilk icması oldu. Dövlət həmin icmaya kilsə tikmək üçün icazə vermiş, bu məqsədlə torpaq ayırmış və nəticədə 2007-ci ildə Bakıda "Müqəddəs Məryəm kilsəsi istifadəyə verilmişdi.
Azərbaycan dövləti tolerantlığın inkişafı siyasətini ölkəmizin hüdudlarından kənarda da davam etdirir. Əsasən də bu işləri xarici ölkələrdə fəaliyyət göstərən diaspor və dünyaya yayılan tələbə gənclərin yaratdığı qeyri-hökumət təşkilatları vasitəsilə həyata keçirir. Ən mühüm təşkilatlardan biri kimi Rusiyada fəal işləyən AMOR, həmçinin, UNESCO, DHƏF və digər beynəlxalq humanitar təşkilatlarda da Azərbaycan öz ərazisində yaşayan digər xalqların irsinin qorunub saxlanılması məsələlərinin müzakirəsində fəal iştirak edir.
Qeyd edək ki, mehriban qonşuluq, tolerantlıq və dini dözümlülük sahəsində beynəlxalq təcrübə mübadiləsi naminə 2010-cu ilin aprel ayında Bakıda Ermənistan belə daxil olmaqla dünyanın 35 ölkəsindən təxminən 150 dini liderlərin toplaşdıqları dinlərarası sammit keçirilmişdir. Sammitdə bütün ermənilərin katolikosu II Qaregin də iştirak etmişdir. Erməni tərəfi Qərbə və Rusiyaya Azərbaycandan "islam təhlükəsi"nin gəldiyini təlqin etməyə, dəfələrlə din amilindən istifadə etməyə cəhd etsə də, Ermənistan- Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi heç bir zaman dini çalara sahib olmayıb. Samitin gedişatı və qəbul edilmiş qərarlar bir daha sübut etdi ki, Azərbaycanda dünyanın müxtəlif ölkələri ilə tarixən formalaşmış mədəni-mənəvi əlaqələrin yalnız qorunub saxlanmasına deyil, həm də bu əlaqələrin yeni keyfiyyət müstəvisində inkişafına nail olunub. Eyni zamanda, tolerantlıq siyasətinin həyata keçirilməsində əsas məqsəd ölkənin gənc nəsli ilə işdir. Hal-hazırda "Azərbaycan gəncliyi 2011-2015-ci illərdə" adlı Dövlət Proqramının bu məsələ ilə bağlı müxtəlif bəndləri üzrə işlər icra olunur.
Azərbaycanın tolerantlığın inkişafı sahəsində əldə etdiyi təcrübə bir sıra dünya ölkələrinin də marağına səbəb olub. Məsələn, 2007-ci ildə Küveyt və Belarus Azərbaycan nümayəndə heyətini dinlərarası dialoq mövsuzunda keçirdikləri tədbirlərə dəvət etmişdilər. Dəvətin məqsədi dünya konfessiyalarının birlikdə dinc yaşamaq təcrübəsini bölüşmək idi.
Tolerantlıq - çoxqütblü cəmiyyətin təzahürüdür. Elə bir cəmiyyətin ki, bu gün eyni zamanda həm çoxmillətli, həm də çoxdinlidir. "Tolerantlıq" anlayışı hər hansı bir vəziyyətə dözmək və yaxud boyun əymək deyil,düşüncəsi, dəyərləri, yaşam tərzi, dini baxışları fərqli olan digər şəxsə hörmətlə yanaşmaq və onu qəbul etməkdir. Eyni zamanda, tolerantlıq cəmiyyətin bütün üzvlərini qoruyan bir alət kimi mövcuddur, insanların dini inancları və sosial-siyasi baxışlarından asılı olmayaraq onların sərbəst inkişafına imkan yaradan amildir.
Qeyd etmək lazımdır ki, dünyada dözümsüzlük faktlarının sayının artmasına baxmayaraq Avropa ölkələrindən fərqli olaraq, Azərbaycanda mədəni və dini müxtəlifliyin unikal tarixi harmoniyası formalaşıb. Azərbaycanın dini və mədəni tolerantlığı dövlət siyasətinin mühüm elementinə çevrilmişdir. Bu gün Azərbaycan dünyaya dini tolerantlığı, multikulturalizmin inkişaf modelini, millətlərarası münasibətlərin bariz örnəyini nümayiş etdirir və dinlərarası dialoqu aktivləşdirir. Çünki hər hansı bir dözümsüzlüyün qarşısını ala bilmək üçün insanları yalnız dialoq yolu ilə bir araya gətirmək olar. Azərbaycan dövləti son illər konstruktiv mədəniyyətlərarası və dinlərarası dialoq və əməkdaşlıqlara əhəmiyyət verərək həm ölkə daxilində, həm də beynəlxalq səviyyədə səylər göstərir. Beləliklə, Azərbaycan Respublikasının yenidən müstəqilliyə qovuşmasının çox qısa tarixi olsa da, bu dövrdə əldə etdiyi mühüm nailiyyətlərlə özündə müxtəlif dini mədəniyyətləri birləşdirərək dünyada tolerantlıq məkanı kimi tanınır.
Lalə NOVRUZOVA
525-ci qəzet.-
2014.- 4 iyun.- S.5.