Şairin yurd yeri
və ya Yurd yerinin şairi
Qazax
mahalında "İncəli", yaxud "İncə dərəsi"
deyilən, həm vurub- tutan igidləri, həm böyük təfəkkür- mənəviyyat
(ruh) xadimləri, həm də istedadlı saz- söz
adamları - aşıqları, şairləri ilə kifayət
qədər məşhur bir məskən var ki, onun tarixilə
maraqlananda istər- istəməz elə bir mistik qədimliyə
gedib çıxırsan ki,
zamanın hərəkətinin hər hansı
xronologiyasını təsəvvürdə hətta ən
ümumi konturları ilə belə
bərpa etmək mümkün olmur. Və
keçmişlə bugünün üzvü vəhdətini
qəribə bir məntiqlə (əslində, özünəməxsus qısqanc bir sədaqətlə!)
qoruyub saxlamış bu məskənin - məhdud bir etnomədəni
coğrafiyanın az qala bütöv bir xalqın ədəbiyyatını
təmsil edəcək qədər (və səviyyədə!)
şairləri mövcuddur ki, onlardan biri də Sayad
Mustafaoğludur.
Ədəbi
yaradıcılığa keçən əsrin 60- cı illərində
başlayan, "İncə Dərəm", "İki yolun
ayrıcında", "Mənim Fəxrim, Fərəhimdi"
kitablarının müəllifi olan Sayad Mustafaoğlu eyni
zamanda "Üç övlad anası İncə dərəsi"
poeziya almanaxının yaradıcısı, mahalın
tanınan, sevilən, nüfuzlu ziyalılarından,
ağsaqqallarındandır. Bu ilin baharında tamam olan 75
yaşına isə şair dördüncü kitabı -
"Yurd yeri" ilə gəldi.
Əvvəlki
kitablarında olduğu kimi bu kitabında da Sayad Mustafaoğlu nədən
yazırsa yazsın, nəticə etibarilə, gəlib
çıxır doğulub boya- başa
çatdığı yurd haqqındakı xatirələrinə,
düşüncələrinə və bir qədər də
nisgilli təəssüratlarına...
Qalxıb
Dungədaşa, bərəni keçdim,
Səcdə
qılıb Qurudərəni keçdim.
Endim
Korbulağa, doyunca içdim,
Əksimi
həkk eylə gözündə saxla.
Hər
yaşın, təbii ki, öz poeziyası, öz əhval-
ruhiyyəsi var. Təbiət hər il yeniləşir,
qışdan sonra yaz gəlir… İnsan isə ömrün
baharını bir dəfə yaşamağa məhkumdur. Ona
görə də şair yazır:
Torpaq
ətir saçır öz nəfəsiylə,
Bülbül
bağda gəzir gül həvəsiylə.
Sayad, nə haray sal,
nə də səs eylə,
Ömür hədəfdədi, nişan vaxtıdı.
Həyatın ahıllıq məqamından
(və yüksəkliyindən!)
doğma yurdda - İncə dərəsində (və
dağlar əhatəsində)
keçirdiyi
dəli- dolu (ancaq abırlı- həyalı!) uşaqlıq,
gənclik illərini xatırlayan Sayad Mustafaoğlu görür ki:
Gəlib
çatdı ahıl
çağı,
Sayad tökür
qaş- qabağı.
Bələni keçsə də
dağı
Aşammaz, oğul, aşammaz.
Və yaşın üstünə
yaş gəldikcə
çarəsiz qalmayasan
neyləyəsən?..
İllər ələnir yaşına,
Bulud çökür
göz- qaşına.
Sənin
dəyirman daşına
Dən gəlmirsə,
neyləyəsən?
Bununla belə Sayad Mustafaoğlunun lirik qəhrəmanı, aşıq
poeziyasında olduğu
kimi, nə qədər yaşlaşsa
da, ahıllaşsa da ruhən cavandır,
sevgisinə sədaqətlidir...
Yaşa
dolsan da sən, deyim, ay gözəl,
Qamət öz yerində, qaş öz yerində.
Elə bilmə mənim ağlım çaşıbdı,
Ağıl öz yerində,
baş öz yerində,-
deyən şair
onu da əlavə
edir ki:
Sevdalı günlərim getmir
başımnan
Naşı oldum, ovum qaçdı qarşımnan.
İndi
utanıram ahıl yaşımnan,
Sayad öz yerində, yaş öz yerində.
...Aşıq Avdı, Aşıq Cəlal, Ələddin İncəli,
Aslan Kəmərli, Ağamalı Sadiq, Kərəm İncəli,
Akif Səməd, Məmməd İlqar, Avdı Qoşqar, Mahmud Vəli, Rafail İncəyurd kimi Sayad Mustafaoğlu da, artıq qeyd etdiyimiz kimi, istər məhəbbətdən,
istər təbiətdən
desin, mövzunun miqyasını nə qədər genişləndirirsə
genişləndirsin, istinad
(yurd!) yeri, ilham mənbəyi bütün hallarda İncə dərəsidir:
Aşıq qardaş, çal
sazını,
Danış İncəmnən, İncəmnən!
Qızınmağa od axtarma,
Alış İncəmnən, İncəmnən!
Saf aynamdı, baxış yerim,
Yal- yamacı naxış yerim,
İldırımla çaxış yerim
-
Soruş
İncəmnən, İncəmnən!
Demə
Sayad tərif yazdı,
Nə yazdımsa,
hələ azdı.
İncə özü, sözdü,
sazdı -
Yarış İncəmnən, İncəmnən!
İncəli şairlər üçün
İncə dərəsi yalnız
maddi- coğrafi yox, həm də
mənəvi- ruhi Vətəndir. Və ona görə də bu tarixi
Vətən tarixsiz erməni (namərd!) təcavüzünə tuş
gələndə dağlar
"dağ"a çevrilir:
Dağ idiniz arxamızda,
Dağ oldunuz sinəmizdə.
Vüqar
sizdə, günah bizdə,
Qəribsəyib el, ay dağlar!
Sayad Mustafaoğlu kitabında xalq (aşıq) şeirinin, demək olar ki, bütün
janrlarına müraciət
edir: qoşmadan başlamış müxəmməsə
qədər...
Demək olmaz ki, hər janrda
şedevrlər yaradır,
ancaq bütün hallarda yaradıcılığının
stixiyası etibarilə
sadəlövhlüyə varacaq qədər
səmimidir, təbiidir
ki, fikrimcə, bu, şairliyin ən mühüm göstəricisidir.
Etiraf edim ki, Sayad Mustafaoğlunun
divaniləri mənim çox xoşuma gəldi. Hər şeydən əvvəl
ona görə ki, şair divaninin
klassik (normativ) poetexnologiyasını saxlamaqla
kifayət qədər
müasir mətləblərdən
bəhs edə bilir. Hətta mətləb, ideya- məzmun o qədər müasir olmayan məqamlarda da tarixi təfəkkürü
"müasirləşdirmə", xatırlatma var:
Səcdə qıl göylərə,
zövqlə oxu namaz qılanda,
Unutma həqqi,
kömək olar sən darda qalanda.
Ləşkər məhv, millət
xar olar,
gədə sərkər
olanda,
Düz işin çərxini bəzən də
tərsinə buran
var.
Sayad Mustafaoğlunun kitabında mənə
ən maraqlı gələn məqamlardan biri də şairin sərbəst şeirə kifayət qədər cəsarətlə
müraciət etməsi
oldu:
...Çoxalır insanlar,
lap çoxalır.
Çoxalacaq,
qoy çoxalsın
-
Dünyanın bəzəyi
insandır.
Çox
heyif,
şəxsiyyətlər azalır,
çox azalır,
lap azalır...
"İncəli şair"in
bu cür "sərt" sərbəstliyi,
eksperimentləri yalnız
ilk baxışdan qəribə
görünə bilər,
əslində isə müasir poetik forma axtarışları çərçivəsində
çoxdan məqbuldur. Və o
yerdə ki, şair az və
ya çox dərəcədə məqsədinə
nail olacaq, niyə də təcrübədən
keçirməsin?.. Ruhu, üslubu, intonasiyası klassik ifadə normativləri əsasında formalaşmış
bir şairin poetik sərbəstlik eksperimentləri, fikrimcə,
xüsusilə məhsuldar
ola bilər...
Həm də Rəsul Rza adına Beynəlxalq
mükafatın laureatı
olan bir şairin...
Sayad Mustafaoğlunun fərdi üslubunu "İncə
üslubu"ndan fərqləndirən
bir cəhət də son illər nisbətən iri həcmli əsərlərə
müraciət etməsi,
poemalar yazmasıdır. Kitabına daxil
etdiyi iki poemadan biri "Yurd yeri" adlansa da, əslində, hər iki poemanın
mövzusu yurd yeridir - İncə dərəsidir.
Etnoqrafik-
assosiativ məzmunlu
"Dağdağan ağacı"
poemasında şair doğma kəndinin mifik- mistik hamisi-
qoruyucusu kimi tənha dağdağan ağacından danışır,
onunla həsbi- hal edir, suallar
verir:
Səni kim əkib o tində,
Nələr çəkibsən içində?
Sən də
elə bizim gündə,
Ay
dağdağan!
Yaxud:
Mən səni
vəsf edəmmədim,
Uzaqlara
gedəmmədim,
Tarixini
deyəmmədim,
Ay
dağdağan!
Şair
eli- obası ilə yaşıd olan dağdağan
ağacına "qardaş" deyir, ondan yer altında yatan əcdadlarını
- yerlilərini xəbər alır:
Orda ərlər
yatır, ərənlər yatır,
Yazılar pozulub daşın üstündən.
Sahibi
bilinmir kimindir o daş,
Bəlkə,
sən biləsən, dillən, a qardaş!
Kifayət
qədər böyük istedadla (və ürəklə!)
yazılmış "Yurd yeri" poeması "Dədə
Qorqud" eposundan gəlmə məhrəm, munis bir poetik
intonasiya ilə başlayır:
Nələr
gəldi başına,
torpağına,
daşına;
Qurbanam
göz yaşına,
Həsrətindəyəm
nə vaxtdan bəri,
A yurd
yeri!
Hasarın söküldümü,
Qamətin büküldümü?
Xanlar, bəylər
yurduna
qarğa,
quzğun töküldümü?
Hələ igidlərin
qına
girməyib
xəncəri,
A yurd
yeri!
...Kişnəmir
kəhər atlar,
dartılmır
üzəngisi.
Səs
salmır
zınqırov
səsi.
Necə
çəkim mən
bu dərdi-
səri,
A yurd yeri?!
Yurd
yerinin təbiətindən, insanlarından, mənəvi zənginliklərindən
danışan, itirilmiş dəyərlərin xiffətini
çəkən, ancaq ümidini də üzməyən
şair- vətəndaş öz hisslərini ovqata uyğun
olaraq müxtəlif poetik formalarda təqdim etməklə
poemada polifoniyaya, çoxladlılığa ustalıqla nail
olur:
"İncə
dərəsindən danış" deyirsən,
Dərədi, yığvalı duman içində.
Bir ayaq səngərdə,
biri qəbirdə,
Dərədi, sabahı güman içində.
Dağ
yolu hasarda, doqqazlar bağlı,
Doğru yalan oldu, şər oldu haqlı.
Qonşular
müxənnət, yerli- yaraqlı,
Dərədi, dolaşıq zaman içində.
Ürfanlar
məskəni bircə dərədi,
"Üç övlad anası" İncə dərədi.
Qonağın
gözündə necə dərədi,
Dərədi, müqəddəs məkan içində.
Hiss edirsən
ki, Sayad Mustafaoğlu İncə dərəsindən Bakıya
gələndə "müqəddəs məkan"ın
tarixi ruhunu ( onun bütün zənginliyini,
saflığını, törədici enerjisini!..) özü
ilə gətirib, yurda sahiblik
missiyasını məsuliyyətlə daşıyır. Və
ona görə də cəsarətlə deyir:
Yadımdadı,
o çağımda,
"Qılınckəndi"n
qucağında
Qaladığım
ocağın da
Külü altda közəm yenə.
Və ya:
Nehrəlidən
en aşağı,
Dolan, seyr et, gəz
Calağı,
"Keçəl bavamın bulağı"...
Dodağında sözəm yenə.
Şair
doğma yurdu həmişəlik tərk
edəcəyini ağlına
belə sığışdırmır,
çünki bu "müqəddəs məkana"
çox qədim izlərlə bağlıdır:
"Gədikli", "Qazıllı",
"Şorakət düzü",
Qarağat sırğadı yamacda özü.
Babaların yurdda həkk olan izi,
Gedirəm, gələcəm, salamat
qalın!
İstər "Yurd yeri"
poemasında, istərsə
də ümumiyyətlə
şairin həmin adlı yeni kitabında İncə dərəsinin toponomiyası,
etnoqrafik leksikonu, ifadələri bol- bol işlənməklə
kitabın (və şairin) üslubuna, tamamilə təbii olaraq, özünə (və yurda!) məxsusluq, milli kolorit, canlılıq gətirir. Onun elə şeirləri, poemalarında elə parçalar var ki, bulaq suyu
kimi içmək, dağ havası kimi
ciyərlərinə çəkmək
istəyirsən... Və
ömrünün zəhmətlə,
mərdliklə, xeyirxahlıqla
(və yaradıcılıqla!)
keçmiş üç
rübünü təvazökarlıqla
arxada qoyub dördüncüyə adlayan Sayad Mustafaoğluna minnətdarlıq
etmək, bundan sonra da uzun
(və eşqli, ilhamlı!..) həyat yaşamasını arzu eləmək istəyi keçir könlümdən...
Nizami Cəfərov
525-ci qəzet.- 2014.- 5 iyun.- S.8.