"Balaca" Vaqifin böyük sənəti
Vaqif Səmədoğlunun 75 yaşı tamam olur. Vaqif haqqında Azərbaycanda, Türkiyədə və Moskvada dərc edilmiş bir neçə məqaləm var. O yazılarımda yaradıcılığını anladığım, duyduğum və bacardığım şəkildə araşdırmağa çalışdım. Bu yazım isə bir az başqa səpgidədir.
Əvvəlcə başlıqda dırnaq arasında "balaca" sözünü izah edim. "Balaca" sözü Rəsul Rzanın misralarından gəlir. Bu yazını Türkiyədə yazmağa başlayıram. Əlimin altında atamın kitabı yoxdur. Odur ki, Rəsul Rzanın misralarını sitat kimi deyil, orada ifadə olunmuş fikir kimi verirəm. Fikir isə dəqiq yadımdadır:
Sevirəm Füzulini, Sabiri
Bir də "balaca" Vaqifi
Vaqif Səmədoğlunun nə boyu balacadır, nə şəxsiyyəti, nə də bu şeir yazılan vaxt yaşı...
"Balaca" sözü Vaqifi böyük Molla Pənahdan fərqləndirmək üçün işlənib. Əlbəttə, Rəsul Rza Molla Pənah Vaqifi də sevirdi, "Sən elə gözəlsən binədən Pəri" misraları dilinin əzbəri idi. Amma "balaca" Vaqifin adının Füzuliylə, Sabirlə bir sırada çəkilməsi gənc şairin istedadına verilən yüksək qiymət idi.
Vaqifin ilk şeirlərini atama mən oxumuşdum. Və elə ilk tanışlıqdan onu şair kimi qəbul etmişdi. Sonrakı, daha mükəmməl şeirləriylə tanış olduqca onun haqqında "Geniş yollara çıx" adlı məqalə yazdı və Vaqifin bir neçə şeiriylə birlikdə "Azərbaycan" jurnalında çap etdirdi.
Hər şeydə bir başqa niyyət axtaranlar, hər şeyi tərs yozanlar, hər hərəkətdən pis nəticələr çıxaran bəzi ağzıgöyçəklər haray-həşir qaldırdılar: "Rəsul Rza Səməd Vurğunun oğlunu öz tərəfinə çəkir, öz üslubuna uyğun yazmağa çağırır" və s. kimi axvayı çərənləmələr. Halbuki elə həmin məqalədə Rəsul Rza Vaqifə müraciətlə deyirdi: "Həm adınla, həm mənsub olduğun ocaqla bağlı şair adını şərəflə daşı, usanma, yorulma, yaz, yarat".
Vaqifin "mənsub olduğu ocaqla", yəni Səməd Vurğun ocağıyla nə qədər bağlı olduğunu zaman özü sübut etdi. Zaman onu da sübut etdi ki, məqsəd Vaqifi kimdənsə ayırmaq, kiminsə tərəfinə çəkmək deyildi. Məqsəd ilk addımlarından böyük istedadı bəlli olan gənc qələm sahibini vaxtında lazımınca dəyərləndirmək, ona yol açmaq, onu yersiz hücumlardan qorumaq idi. Elə ilk şeirlərindən top-tüfənglə qarşılanan gənclərin isə qorunmağa ciddi ehtiyacı vardı. Ədəbi mühitimizin bir qərilbə şakəri var: ilk oxunuşdan qəribə, qeyri-adi görünən hər şeyi dərhal amansız tənələrlə qarşılamaq. Özü də ən yaramaz üsullara əl ataraq: sərt, ölçüsüz-biçisiz tənqidlərdən tutmuş hərzə replikalaracan, "şeir ya tapmaca" səpgili nadan yazılarından tutmuş qəzəbi təşkil olunmuş "oxucu məktublarınacan".
Mühafizəkar ədəbi mühitdə ən çox nifrəti məhz ən çox heyrətləndirən şairlər qazanır. İllər keçdikcə o vaxtlar Vaqifə və bir neçə başqa istedadlı və bənsərsiz şairə hücumlar normal şüura istehza kimi, bədii məntiqə karikatura kimi səslənir indi. Şübhə yoxdur ki, o dövrdəki nadanların müasir mənəvi xələfləri istedadlı adamlara cahilcəsinə atmacalar atarkən, bunlar da haçansa inanılmaz karikatura kimi, ağıl sapıntısı kimi qavranılacaqdır
Amma ən qəribə paradoks odur ki, bir vaxtlar yeni poeziyanın ilk örnəklərinə ağız büzənlər, ədəbiyyatda həmin təmayyüllər təsdiq olunandan sonra əvvəl dediklərini unudaraq dünən inkar etdiklərini bu gün tərifləməyə başladılar. Vaqif poeziyasına münasibətdə də belə sifət və mövqe dəyişənlər az olmadı, Vaqifin poeziyasında sərbəst və heca vəznində şeirlərin haqq-hesabını çəkib onu məhs ənənəvi şeirin təmsilçisi kimi təqdim etməyə çalışdılar.
Vaqifin ilk
şeirlərinin birində belə misralar vardı:
Yazıram
şeirin neçə dilində
Yazıram bəzən.
qorxuram
deməyə də
Rəsul Rza stilində.
Şeiri
çapa verərkən Vaqif mənim xahişimlə bu
misraları çıxardı - dedi-qodulara qida verməmək
üçün.
Amma mən bu gün tam məsuliyyətlə deyə bilərəm
ki, Vaqifin poeiyası nə Rəsul Rza stilində, nə Səməd
Vurğun səpgisində
yazılmış şeirlərlə səciyyələnir. Vaqif sənətinin
böyüklüyü onun təkrarsızlığında, bənzərsizliyində
və yalnız onun özünəməxsus stilində, səpgisindədir...
Əlbəttə,
hər bir böyük şair sələflərinin
yaradıcılığından da bəhrələnir. Böyük şair müxtəlif vasitələri,
bədii səpgiləri yalnız özünəməxsus
şəkildə mənimsəyərək öz orijinal
üslubunu yaradır. Bu barədə ən dürüst
və dəqiq fikri Vaqif Səmədoğlu Rəsul Rzanın
90 illiyi qeyd edilərkən yubiley gecəsində
çıxışında dedi:
"Həyat sübut etdi ki, Səməd
Vurğunun ənənəvi formalardakı poeziyası nə qədər
novator poeziya idisə, Rəsul Rzanın yeni formada
yazdığı seirləri, əsərləri o qədər
Azərbaycan poeziyasının ən gözəl, ən
qabaqcıl ənənələrinə söykənir".
Bu sözləri
bütünlüklə Vaqif Səmədoğlu
poeziyasına da şamil etmək olar. Onun şeirlərində
ənənəvi şeirimizdən gələn
axıcılıq, qulağayatımlılıq yeni şeirə
məxsus gözlənilməz,
qeyri-adi obrazların və təşbehlərin vəhdətində
canlanır.
Vaqifin
daha sonrakı mərhələlərdə yazdığı
şeirlərlə tanış olarkən
atamın dediyi sözlər yaxşı yadımda qalıb:
"Vaqif çox irəli gedib. Gərək
özümü yığışdırım".
Yəni təcrübəli, tanınmış şair gənc
qələm sahibinin uğurlarıyla bağlı
yaradıcılıq yarışına girməyə həvəslənirdi.
Atamın dilindən heç bir başqa şair
haqqında - istər öz nəslinə mənsub olanlar, istər
daha sonrakı nəsillərin nümayəndələri -
heç biri haqqında - belə söz deməyini eşitməmişdim.
Məncə,
Vaqifin ən parlaq
özəlliyi, ən böyük uğuru heç kəsin demədiyini
heç kəsin ağlına gəlməyən şəkildə
deməsindədir. Bu
poeziya bizə bildiyimizi bir daha izah etməyə
çalışmır,bizi hər şeyə tamam başqa
bucaqdan baxmağa çağırır.
İki dəfə
iki dörddür.
Bu həqiqətdir. Bunu və buna bənzər
həqiqətləri şeirlə ifadə etsən heç bir etiraz doğurmaz.
Amma bu arifmetik
həqiqətdir, reallığın həqiqətidir, bədii
həqiqət deyil. Bədii həqiqət isə
çox vaxt reallığın məntiqi
dışındadır. Vaqifin belə misraları var:
İndi
özündən küs,
Mənim min inamım var dünyada.
Adi şeirdə bu misralardan sonra nə gələ bilərdi? İnamın
sadalanması - dünyaya inam, insanlara inam, ədalətə
inam və s.
Amma Vaqif
bu misraları belə davam edir:
Uzaqda bir
külək var,
Küləyin üstdə bayraq.
Şəxsən mənimçün poeziyanın
gözlənilməzlik gücü məhz bundadır. Yəni
ayrıldığın insana "indi özündən
küs" deyəndən sonra
nəyə arxalandığını, nəyə
dayandığını ifadə etmək üçün belə
gözlənilməz, oxşarsız və ona görə də qəlbin ən gizli qatlarına
varan bir obraz tapılıb.
Uzaqla,
çox uzaqda, çox, çox uzaqda bir külək var və
bu uzaq küləyin ( "uzak külək"
özü nə qədər qeyri-adi
ifadədir) üstündə də bayraq. Yəqin ki,
heç bir şərhlə, izahla bu obrazın cazibəsini sübut etmək mümkün
deyil, bunu yalnız duymaq olar.
Vaqif poeziyası onlarla, yüzlərlə belə örnəklərlə
zəngindir.
Nəhəng
bürünc xaç kimi
yırğalanır sinəmdə
Təyyarənin
uğultusu,
məsafə
Qəflətən
şamları sönmüş
Kilsədir.
Qara dəniz
sənsiz.
Təşbehin əzəmitinə heyran olmaya bilmirsən.
Yaxud:
Batan
gəminin suya atılan
Yükü
kimi
Kənara
atıram ümidlərimi
Ömrümün
divarında
bu
gün yenə
kəndir
dayanıb
Qapı yerinə.
Yaxud
ictimai təhlükələrin xofunu bu misralardan yaxşı
necə ifadə etmək olar:
Bilirsənmi,
artıq kəsib
Ümid
keçən yolları
Tikilməmiş
türmələrin
Hörülməmiş hasarı.
Emin
Sabitoğlunun yazdığı gözəl mahnının
sözləri, Vaqifin sözləri yadıma düşür:
Bir
axşam taksidən düşüb payıza
Bilmədik hayana, haraya gedək.
Dərin
sularını qatıb dayaza
Dəniz də bağlandı yay kinosu tək.
Adil Bəbirovun
bəstələdiyi başqa bir gözəl mahnı - Vaqifin
sözləri:
Sevdiyimiz
şeirləri
Gördüyümüz
şə
hərləri,
Ah çəkdiyin
gecələri,
Yox dediyin
küçələri,
Payız
rəngli baharları,
Kölgən
düşən divarları
Ürəyimdən
qopar, qopar,
Özünlə apar.
Vaqif hansı janrda yazır yazsın şeir, mahnı mətni,
pyes, kinossenari - hər an istedadı görünür. Vaxtiylə qəzetdə
çap etdirdiyi qısa yığcam fikirlərini
"Müdriklərlə üz-üzə" adlı kitabında topladı.
Vaqifin qısa, yığcam, siqlətli kəlamları
dünya ədəbiyyatında bu janrın ustaları
sayılan XVII əsrin
fransız mütəfəkkiri Laroşfukonun, XX əsrin
polyak müdriki E.Sj.Letsin məşhur
aforizmlərindən geri qalmır.
Kitabın
hansı səhifəsini
açsan dərindən dərin fikirlərlə rastlaşacaqsan.
Təəssüf ki, onların
hamısını bura köçürmək mümkün
deyil.
Vaqif Səmədoğlunun
teatr, kino və televiziya əsərlərinin üstündən sükutla keçmək olmaz,
çünki onlar da sənətin bu növlərində
tamamilə unikal hadisələrdir. "Bəxt
üzüyü"nün iştirakçılarını -
ağacları sulamaq üçün çırpınan
Tanrı bəyi, "detdom
uşaqlarının atasının adı olmaz" deyən
yetimi, Hacı Qara, Məşədi İbad, Kərəmov kimi
folklor personajına çevrilmiş Moşu Göyəzənlini
unutmaqmı olar? Ramiz Əzizbəylinin çəkdiyi film
kinomuzun əsl milli koloritə malik olan nadir örnəklərindəndir.
Ramiz Həsənoğlunun
tamaşaya qoyduğu "Yaşıl eynəkli adam" telefilmləri haqqında da eyni sözləri
söyləmək olar. "Yayda qar topu oyunu" pyesində
can verən, amma ölüm ayağında belə
hamını incidən cəmiyyətin rəmzi obrazı yaradılmışdır.
Vaqifin ən
maraqlı səhnə
əsərlərindən biri
"Generalın son əmri"dir. Vaxtiylə Gənclər
Teatrında rəhmətli Hüseynağa Atakişiyev bu pyesi
uğurla tamaşaya qoymuşdu. İndi həmin
pyesi Ramiz Həsənoğlu Milli Dram Teatrında qurur. Ramizin rejissor yozumuyla tanışam, məşqlərinə
baxmışam. Bu quruluşun
teatrımızın tarixində orijinal bir hadisə
olacağına əminəm, çünki əsərin
dramaturgiyası buna geniş imkan yaradır. "Sabun operaları" estetikasında yaranan səhnə
əsərləri arasında "Generalın son əmri"
polifonik zənginliyiylə
seçilir. Bu pyes həm güclü sarkazma malik
olan, həm absurd, həm sürrealist teatrın ünsürlərini
daşıyan, həm də sırf
realist personajlarla xəyalı
iştirakçıların ünsiyyətini əks etdirən,
diriykən ölənləri və ölüykən diriləri
səhnəyə gətirən unikal
əsərdir.
Vaqifin son zamanlar xəstələndiyi məlumdur. Mən də
bu haqda ona görə yazıram ki, mətbuat bu barədə dəfələrlə
məlumat verib. Amma mən xüsusi qeyd etmək istərdim ki,
Vaqif bu çətin sınaqdan da heyratamiz bir kişiliklə,
mərdlik və qoçaqlıqla keçir. Vaqifin
güclü yumoru əsərlərindən də bəllidir,
onu tanıyanlarla ünsiyyətindən də. Amma bu
yumor demə həm
də çox cəsur
yumor imiş və bu cəsarət belə anlarda tam
dolğunluğuyla açıldı. Vaqif xəstəliyini
də zarafata sala bilən hünər sahibidir. Onunla
mütəmadi əlaqə saxlayan adam kimi
bunu daima müşahidə edirəm.
Bir
neçə vaxt qabaq mənə telefon etdi:
- Məni
qınayırsan ki, çoxdan şeir yazmıram, - dedi. - Təzə
şeir yazmışam, tapşır internetdən
çıxarsınlar, oxu.
Tapşırdım,
çıxarıb gətirdilər:
Allah, nə var, nə yox?
Məndən nə xəbər var?
Gecələri
özüm sayaram,
Üzümə açılacaq neçə səhər
var?
Bəyənəcəksənmi
məni,
Bəndəni hansı gözlə görəcəksən?
Allah,
Özüm gəlim,
Ya kimisə göndərəcəksən?
Oxuyub dərhal Vaqifə zəng elədim:
- Şeirini oxudum - dedim, - amma orda başqa bir yazı da
var, görmüsən?
- Nə
yazı?
-
Allahın sənə cavabı. Allah sənə deyir ki, indi
başım yaman
qarışıqdır, işim-gücüm
çoxdur, məni belə
yersiz suallarla narahat eləmə. Bir on-on beş
ildən sonra müraciət edərsən, onda baxarıq.
Allahla zarafat etmək olmaz, Vaqif. Allaha dua etmək olar.
Mən də hər gün Allaha dua edirəm ki,
sənin ömrünü uzatsın. Vaxtiylə
mənə bağışladığın ilk
kitabında "dünya bir
yana, sən bir yana" yazmışdın.
Mən də
bu gün eyni sözləri sənə deyirəm: dünya bir yana, sən bir yana Vaqulya. Mümkün
qədər çox yaşa. Hamımıza
lazımsan. Yaradıcılığını
toplayan, layiqincə dəyərləndirən, sənin yolunda
hər fədakarlığa qatlanan Nüşabə xanıma
lazımsan. Səni çox sevən dostlarına, yaxınlarına
lazımsan. Milyonlarla oxucuna,
tamaşaçına lazımsan.
Mənə
lazımsan,
75 yaşın mübarək qardaşım.
31 may - 2
iyun, İstanbul, Bakı. 2014
ANAR
525-ci qəzet.-
2014.- 5 iyun.- S.7.