"Azəri yurdunun oğluyam mən də"...
Səməd Vurğun Azərbaycan xalqının XX
yüzillikdə yetirdiyi ən dəyərli simalardan biridir. Azərbaycanın
dilbər guşələrindən olan Qazax mahalının
Yuxarı Salahlı kəndində böyüyüb
boya-başa çatan, sazlı-sözlü bir diyarın yetirməsi
olan sevimli şairimiz zəngin yaradıcılıq irsinə
malikdir. Səməd Vurğun ədəbiyyat tariximizdə
ilk dəfə "xalq şairi" adına
layiq görülən qələm ustadı olmaqla
yanaşı, öz hiss və duyğularını bədii təfəkkür
süzgəcindən ustalıqla keçirməklə nəzmə
çəkən sevilən bir sənətkardır. Səməd Vurğun nə mövzuda yazırsa
yazsın, onun bütün əsərlərindən Azərbaycan
ətri duyulur desək, yanılmarıq. Elə
bir azərbaycanlı yoxdur ki, Səməd Vurğunun "Azərbaycan"
şeirindən bir bənd belə olsa əzbər bilməsin.
Bu da böyük şairimizin xalq arasında olan
sevgisinə bariz nümunədir.
Səməd Vurğun başdan-ayağa milli kökə
sadiq, kosmopolit düşüncələrdən uzaq bir sənətkardır. Xalqın
sevimlisi olan şairimiz respublikamızın hüdudlarından
kənarda da sevilir və tanınır. Onun
haqqında araşdırma apararkən çoxsaylı
tanınmış insanların böyük şairimiz
haqqında fikirlər söylədiyinin şahidi oldum. Bu
məşhur insanlar arasında kimlər yox idi.... Məşhur şairlər, ədiblər, aktyorlar,
musiqiçilər, tənqidçilər, bir sözlə
tanınmış simaların bir çoxu Səməd
Vurğun haqqında dəyərli fikirlər söyləmişlər.
Belə şəxslərdən Kamal Talıbzadə, Nəbi Xəzri,
Bəxtiyar Vahabzadə, Bəkir Nəbiyev, Süleyman Rüstəm,
Mehdi Məmmədov, Adil İsgəndərov, Ağasadıq Gəraybəyli,
Abdulla Şaiq, Hökumə Qurbanova, Leyla Bədirbəyli,
Əhməd Cəmil, Möhsün Sənani, Səid Rüstəmov,
Əli Qurbanov, Fikrət Əmirov, Bəsti Bağırova,
Sidqi Ruhulla, Aleksandr Fadeyev, Nikolay Tixonov, Nazim Hikmət, Rəsul
Həmzətov, Lui Araqon, Yevgeni Dolmatovski, Dmitro Belous, Nikola
Naqnibeda, Georgi Leonidze, Pablo Neruda, Karlo Kaladze, Konstantin Simonov,
Mixail Şoloxov və başqalarının adlarını
çəkmək olar. Bu insanların hər
biri Səməd Vurğunu həm bir insan kimi, həm də
şair kimi yüksək dəyərləndirmişlər.
Doğrudan da, Səməd Vurğun əvəzsiz
bir sənətkardır. Onun əsərlərini
oxuduqda insana elə gəlir ki, oxuduqların qulağına
inci kimi süzülür, rahatca yazılanları dinləyə
bilirsən. Bunu şairimizin etdiyi tərcümələrə
də şamil etmək olar. Məlumdur ki,
Səməd Vurğun Taras Şevçenko, Maksim Qorki,
Puşkin və digər şairlərin əsərlərindən
tərcümələr edib. Böyük şairimiz
Nizami Gəncəvinin "Leyli və Məcnun"
poemasını, eləcə də Puşkinin "Yevgeniy
Onegin" poemasını, Şota Rustavelinin "Pələng
dərisi geyinmiş pəhləvan" əsələrini
orijinal bir şəkildə Azərbaycan dilinə tərcümə
etmişdir. Bu tərcümələr
arasında xüsusilə şairin "Yevgeniy Onegin" əsərinin
tərcüməsi diqqəti cəlb edir. Mükəmməl
bir şəkildə Azərbaycan dilinə tərcümə
edilən əsərə diqqət yetirildikdə insan əsərin
sanki Azərbaycan dilində yazıldığına inanmaq istəyir.
Şair özü bu barədə yazırdı:
Axıtdım
alnımın inci tərini,
Yanmadım
ömrümün iki ilinə
Rusiya
şeirinin şah əsərini
Çevirdim Vaqifin şirin dilinə.
Səməd Vurğun yaşadığı dövrdə
bir sıra əsərlərinə görə haqsız "tənqid
atəşinə" məruz qalmışdır. "Aygün",
"İnsan", "Aslan qayası" şairin
sağlığında ikən tənqid olunan əsərlər
sırasındadır. "Aygün"
poeması çap olunduqdan sonra ardıcıl olaraq tənqidçilər
- Məmməd Cəfər, Mirzağa Quluzadə əsəri
tənqid edən məqalələr dərc etdirmişlər.
Onların və bir sıra tənqidçilərin
fikirlərinə görə, əsər reallıqdan
uzaqdır, inandırıcı deyil, cəmiyyətdə
Əmirxan kimi insanlar yoxdur. Əlbəttə,
Səməd Vurğun çox gözəl bilirdi ki,
qüsursuz cəmiyyət olmadığı kimi, qüsursuz
ailələr də yox deyildir. Ailə cəmiyyətin
kiçik modelidir və hər bir ailədə Əmirxan kimi,
Aygün kimi insanlar yaşaya bilər. Bu barədə Səməd
Vurğun 1954-cü ildə Moskvada olarkən M.Qorki adına Ədəbiyyat İnstitutunda
keçirdiyi görüşdə maraqlı bir fikir irəli
sürmüşdü. Görüş
zamanı tələbələrdən birinin Səməd
Vurğuna ünvanladığı "Aygün" əsərinin
haqsız tənqidi barədə nə deyə bilərsiniz?"
- sualına şair belə cavab
vermişdi: "Siz bilirsinizmi ki, Azərbaycan dilində
Aygün nə deməkdir? Ay - eto luna,
gün - eto solnçe. A poka yest zatemneniye.
Müvəqqəti olaraq, ay günəşin
qarşısını kəsib... Əsl tənqidçi sənin
son əsərin haqqında fikir söyləmək istəsə
gərək bütün yaradıcılığınla tanış ola. Sənin
yazıçı, şair maneranı öyrənə bilə.
Bəzən tənqidçilər əsəri
öz biliyi səviyyəsinə endirirlər. Mən tənqiddən qorxmuram, haqlı tənqiddən.
Tənqid bəzən təhqirə çevrilir.
Onda cinayətdir". O zaman
"Aygün" əsəri haqqında tənqidi yazılar
yazılsa da sonradan bu əsərin dəyəri və bədii
çəkisi insanlar üçün anlaşıldı. Xalqımızın bu əsərə olan sevgisi sayəsində
Aygün adını valideynlər məmnuniyyətlə
öz qızlarına qoymağa başladılar. 1960-cı ildə isə ilk Azərbaycan
Televiziyasının bədii filmi olan "Aygün"
ekranlara çıxdı. Nəcibə Məlikova
(Aygün) və Həsənağa Salayev (Əmirxan)
cütlüyünün və digər aktyorların rol
aldığı bu film tamaşaçılar tərəfindən
bəyənildi və sevildi. Daha sonralar 1970-ci ildə Səməd
Vurğunun "Komsomol poeması"nın
motivləri əsasında "Yeddi oğul istərəm"
bədii filmi ekrana çıxdı. Baş rolları Həsən
Məmmədov (Bəxtiyar), Ənvər Həsənov (Cəlal),
Elçin Məmmədov (Mirpaşa), Əbdül Mahmudov
(Qasım), Şahmar Ələkbərov (Qəzənfər),
Rafiq Əzimov (Şahsuvar), Ələsgər İbrahimov
(Zalımoğlu), İsmayıl Osmanlı (Kələntər),
Zenfira İsmayılova (Humay), Həsənağa Turabov (Gəray
bəy) və digərlərinin rol aldığı bu film
qısa müddətdə tamaşaçı kütləsinin
rəğbətini qazandı. Səməd
Vurğun özü bu əsəri ən sevimli əsərlərindən
biri hesab etmişdir. Bu haqda şair deyirdi: "Puşkinə
"Yevgeni Onegin", Höteyə "Faust" nə qədər
əzizdirsə, bu poema da mənə bir o qədər
doğma və əzizdir".
Səməd Vurğun "Aslan qayası"
poemasında Rusiyanın işğalçılıq siyasətinə
öz nifrətini büruzə vermişdi. Əsər
yarı tarixi, yarı əfsanəvi səciyyə
daşıyır. Bu poema 1935-ci ildə
yazılmışdı, irəlidə şairi "qanlı
repressiya" gözləyə bilərdi. Bu əsərdə Səməd
Vurğun milliliyi ön plana çəkmiş, yad
ünsürlərin, işğalçılıq siyasətinin
əleyhinə olmuşdur. İşğalı və qarəti
qətiyyətlə pisləyən şair bu əsərdə
daha da irəliyə gedərək "sarı paqonlu"
çar Rusiyasının işğalçılıq siyasətini
tənqid edir, milli sərvətimizin talan olunmasına öz kəskin
münasibətini sərgiləyirdi. Şair
çar hökumətinin Azərbaycanda "at
oynatmasına" öz tənqidi münasibətini bu əsər
vasitəsilə bəyan etmişdir. Səməd
Vurğun heç nədən çəkinməyərək
Vətəninə bu ağrı-acını yaşadanları
qınayırdı. Daha sonra şair yazır:
Yüz il biz ayrıldıq ana dilindən,
Doğma anamıza söylədik "mama".
Yüz
illik yuxuya birdən dalaraq,
Yatdıq gözümüzdən yaş dama-dama.
Göründüyü kimi şair burada milli təəssübkeşliyini
ön plana çəkib. Bu gün şairi əsassız
olaraq Sovet hökumətinə "yaltaqlanmaqda" ittiham edənlər,
görünür, bu əsərdən xəbərsizdirlər.
Bu əsərdə şairin milliliyə, mənəviyyata
sadiqliyi o dərəcədə ön plandadır ki, hətta
şair bu əsərə görə müxtəlif tənqid
və iradlarla rastlaşmışdı. Təbii ki, Sovet
dönəmində yaşayaraq, Rusiyanın
işğalçılıq siyasətini pisləmək
heç də asan məsələ deyildi, irəlidə
şairi "repressiya" gözləyə bilərdi, lakin Səməd
Vurğun heç nədən çəkinməyərək
öz vətənpərvər ideologiyasını ortaya
qoyurdu.
Böyük şairimizin tənqid və iradlarla
qarşılaşdığı digər əsəri isə
"İnsan" dramı idi. Əsərin qəhrəmanı
Şahbazın "Qalib gələcəkmi cahanda kamal?"
konsepsiyasını tənqid edənlərə qarşı
böyük şairimiz belə cavab vermişdir:
"Fırtınalı havada uçurum və
sıldırım qayalarda qartalın uçuşu onun
özü üçün də adi bir uçuşdur. Ancaq bu uçuşdan yerdəki sərçələr
vahiməyə düşür. Mənim fəlsəfəm
xalq fəlsəfəsidir. Nə qədər
ki daş zindanlar, qanlı döyüşlər,
haqsızlıq, ədalətsizlik, yaxşı və yaman
yaşamaq aradan qaldırılmayıb, mən kamalın
asanlıqla qələbəsinə inanmayacağam".
Böyük şairimizə qarşı bugünkü
gündə də münasibət birmənalı deyil. Bəziləri
böyük şairimizi Sovet hökumətinə
"yaltaqlanmaqda", Müşfiq, Cavid kimi şairlərin
ölümündə "təqsirli" olmaqda ittiham edir.
Bütün bunlar əsassızdır, dahi Səməd
Vurğun Azərbaycan xalqının nəinki
"düşünən beyinlərinin" məhvinə, hətta
istənilən bir varlığına xələl gəlməsinə
imza atmazdı. Böyük ədiblərimiz
Mikayıl Müşfiq və Hüseyn Cavidlə Səməd
Vurğun ailə dostu olmuşlar. Doğrudur,
yaradıcılıq baxımından onların maraqları
toqquşa bilərdi, çünki hər birinin fərqli
yaradıcılıq, sənətkarlıq üslubu var idi,
lakin bütün bunlar onların düşmən olduğunu
söyləməyə əsas vermir. Hüseyn
Cavid də, Mikayıl Müşfiq də Səməd
Vurğunu yüksək dəyərləndirirdi.
Hüseyn Cavid Səməd Vurğun haqqında deyirdi: "Səmədin
şeirləri rəvandır, bulaq kimi axır. Onun
simasında mən gələcəyin böyük sənətkarını
görürəm". Mənbələrin
dediyinə görə, hətta Hüseyn Cavid Səməd
Vurğunun "elçilik mərasimində" də məmnuniyyətlə
iştirak etmişdir. Bugünkü
gündə Səməd Vurğunu ittiham edənlər
düşünməlidirlər ki, hər bir şair,
yazıçı, ədib öz dövrünün
"övladı"dır. Bir müqayisəyə nəzər
salaq: Azərbaycan ədəbiyyatının
"düşünən və düşündürən
şairi" dahi Bəxtiyar Vahabzadə əgər 60-cı
illərdə "Leninlə söhbət" poemasını
yazmışdısa, 90-cı illərin məlum hadisələrindən
sonra "Şəhidlər" poeması kimi möhtəşəm
bir əsər qələmə aldı. Buna
görə biz böyük şairimizi nə qınaya, nə
də ittiham edə bilərik. Səməd
Vurğun Sovet hökumətinin bərqərar olduğu,
"xalqlar dostluğu"nun tüğyan elədiyi bir dönəmdə
yaşamışdı, buna görə də
yaşadığı dövrün gözəlliklərini təqdir
edirdi. Eləcə də, böyük şairlərimiz
Mikayıl Müşfiq və Xəlil Rza da öz növbəsində
həmin illərdə "26-lar" adlı poema qələmə
almışlar. Buna görə dahi şairlərimizi
öz dövrlərinin epoxasından çıxarıb
bugünkü gün naminə qınamaq olmaz. Bu barədə
Flora Xəlilzadə yazır: "Bir təəssüf
doğuran məqam da var ki, dərin savada, məntiqə,
dünyagörüşünə, ədəbi təfəkkürə
malik olmayanlar, Səməd Vurğun dövrünü
yaxşı bilməyənlər Lenindən, partiyadan,
komsomoldan, eləcə də o quruluşun özünəməxsusluğundan,
diktəsindən yazanları az qala dar ayağına çəkir
və qınayırlar. Bir anlığa təsəvvür
edək ki, 31 yaşlı gənc qara fırtınanın
qarşısında görən neyləməliydi? Öz-özünü odlaramı atmalıydı,
"məni də sürgün edin" deməliydi, "məni
də güllələyin söyləməliydi?"
Tutaq ki, bu qara caynaqlara ilişərdi Səməd Vurğun! Baxın, ədəbiyyatımız nə qədər
solğun görünərdi". Keçmiş
sovetlər dövrünün kəshakəs vaxtında
yaşayıb-yaradan Səməd Vurğun əsla öz
keçmişindən uzaqlaşmamış, əksinə
öz milli dəyərlərini göz bəbəyi kimi
qorumağa çalışmışdır. Ən azından şairin "Azərbaycan"
şeirini xatırlamaq kifayətdir ki, bu böyük
şairimiz Vətənə bağlılığını,
milli ideologiyaya sadiqliyini isbat etmək mümkün olsun.
Səməd Vurğunun dəyərli əsərləri sırasında "Vaqif" dramı da xüsusi yer tutur. Bu əsərə görə Səməd Vurğun Dövlət mükafatına layiq görülüb. Şairin böyüklüyü onda idi ki, bu əsərdə də öz ideya yükünü Vaqifin timsalında canlandırmağı müvəffəqiyyətlə bacarmışdır. Bugünkü gündə şairimizi "Vaqif" dramına görə də ittiham edənlərin sayı az deyil. Bu möhtəşəm əsər tamaşaya qoyulduğu gündən tamaşaçı kütləsinin rəğbətini qazandı. Doğrudur, şair özü İbrahim xan obrazının təsvirində müəyyən səthi yanaşmalar olduğunu, obrazı mükəmməl şəkildə canlandırmadığını etiraf edirdi, lakin əsərin bədii möhtəşəmliyi o dərəcədə yüksəkdir ki, bu məqam kölgədə qalmış sayılır. Müasir dövrümüzdə Səməd Vurğunun bu əsərdə Vaqif obrazını yanlış yaratdığını, Qacar obrazına "haqsız yanaşma" olduğunu söyləyirlər. Bəzilərinin fikrinə görə, Səməd Vurğun Vaqifi müsbət qəhrəman kimi təqdim etmiş, "müqtədir dövlət qurucusu" olan Qacarı isə mənfi planda yaratmışdır. Onların fikrincə, şair öz "eloğlusunu" müsbət planda, Qacarı isə aşağı səviyyədə təqdim etmişdir və Qacar əslində mənfi insan olmamışdır. Nəzərə alsaq ki, insanları xüsusi amansızlıqla qətlə yetirən, öz doğma qardaşlarının qanına susamış bir "xacə şah"ı Səməd Vurğun kimi patriot şair müsbət planda təqdim edə bilməzdi, o zaman şairə haqq qazandırmış olarıq. Vaqif isə Vaqifdir... Azərbaycan lirik-realist ədəbi məktəbinin yaradıcısı Vaqif elə yaxşı ki, müsbət obraz kimi canlandırılıb. Bu müvəffəqiyyətə yalnız sevinmək lazımdır, nəinki ittihamlar səsləndirmək...
Səməd Vurğun millətinin təəssübkeşi olmaqla yanaşı, xalqının rifahına, mənəvi inkişaf və intibahına hər zaman böyük önəm verib. Qüdrətli söz ustadımız ədəbiyyatımızı öz bədii qələmi ilə nurlandırmaqla yanaşı, söz münəvvəri kimi şeiriyyətimizin, poeziyamızın, dramaturgiyamızın, publisistikamızın zənginləşməsində müstəsna xidmətlər göstərib. Onun çoxçeşidli zəngin yaradıcılığı dünyada tanınmaqla yanaşı, insanlara humanizm, vətənpərvərlik, doğma yurda bağlılıq, adət-ənənələrə sadiqlik, mübarizə əzmi, rəşadət və mətinlik hissi kimi ülvi hisslər aşılayır. Özündə Nizaminin epik-lirik üslubunu, Füzulinin lirik-romantik bədii düşüncəsini və Vaqifin lirik-realist ənənəsini ehtiva edən Səməd Vurğun poeziyası milli kökdən qidalanan, ənənə və müasirliyi bədii vəhdətdə inikas etdirən dəyərli bir bədii külliyyatdır.
Səməd Vurğun bütün dünyada tanınır və sevilir. Dünya neçə-neçə yazar və şairləri bu böyük şairi yüksək dəyərləndirir, onun şəninə layiqli təriflər yağdırır, şairi xoş xatirələrlə xatırlayırlar. Dağıstanlı şair Rəsul Həmzətov onu "böyük ustadım" adlandırmış, türk şairi Nazim Hikmət onu "poeziyamızın nəhəng planeti" kimi səciyyələndirmiş, moldavan şair Yemelian Bukov şairə "Səməd" poemasını həsr etmişdir. Şairin şöhrəti bununla məhdudlaşmır. Səməd Vurğunun yaradıcılığı bütün dünyaya səs salan bir zəngin külliyyatdır. Xalq şairimiz Qabil Səməd Vurğun haqqında demişdi:
Başı qarlı uca dağdır
Səməd Vurğun,
Həm bayraqdır, həm bayraqdar
Səməd Vurğun
"Xalq şairi" böyük addır,
bu adsız da,
Bu xalq, bu yurd, bu torpaqdır
Səməd Vurğun.
Sözün həqiqi mənasında, milli dəyərlərə və parlaq bədii çalarlara söykənən Səməd Vurğunun zəngin yaradıcılıq irsi çoxəsrlik tarixi olan Azərbaycanın tarixində yüksək zirvədə qərarlaşmış bədii səltənət olmaqla yanaşı, həm də milli ideya yükünü bədii düşüncə kontekstində əks etdirən qiymətli bir sənətkarlıq salnaməsidir. Nə qədər ki, Azərbaycan xalqı var və yaşayır, bu "sənətkarlıq salnaməsi" də xalqın ədəbi və əbədi yaddaşında yaşayacaq!
Leyla Faiqqızı
ADPU-nun elmi işçisi, AYB-nin və
AJB-nin üzvü
525-ci qəzet.-
2014.- 6 iyun.- S.8.