Jalə Əliyeva: "Xalq
özünün milli ənənələrini, mənəviyyatını
qorumağa borcludur
Millət vəkili, filologiya elmləri
doktoru Jalə Əliyevanın "525"ə müsahibəsi
Jalə
Əliyeva: "Xalq özünün milli ənənələrini,
mənəviyyatını qorumağa borcludur"
"AZƏRBAYCAN
ZİYALILARININ GƏLDİYİ QƏNAƏT BUNDAN
İBARƏTDİR Kİ,
- Jalə
xanım, artıq neçə illərdir ki, həm cəmiyyətdə,
həm parlamentdə "Mərasimlər haqqında" qanun
qəbul edilməsinin vacibliyi vurğulansa da, ancaq bu və ya
digər səbəblərdən həmin sənədin
hazırlanıb müzakirələrə
çıxarılması mümkün olmur. Sizcə,
indiki reallıqda həmin qanunun qəbulu bu qədərmi
vacibdirmi və onun qəbulu ilə istər toy, istər yas mərasimlərini
tənzimləmək mümkün olacaqmı? Qeyd edək
ki, bu qanunun qəbulunun əleyhinə çıxanlar bildirirlər
ki, qoy əvvəlcə onun tərəfdarları yas və toy
mərasimləri məsələsində şəxsi
nümunə ortaya qoysunlar və bu nümunə əgər cəmiyyət
tərəfindən qəbul olunarsa, onlar da həmin sənədin
reallaşmasına etiraz etməzlər...
- Mən
sözlərimə Siseronun məşhur bir fikri ilə
başlamaq istəyirəm. O deyirdi ki, mənəviyyat olmayan
yerdə qanunlar zəifdir. Toxunduğunuz
mövzu çox maraqlı, ağrılı bir mövzudur və
demək olar ki, gündəlikdən düşməyən, Azərbaycanın
ziyalı təbəqəsini, düşünən
insanlarını həqiqətən dərindən
düşündürən bir məsələdir. Bu məsələyə
mətbuat səhifələrində də dəfələrlə
toxunulub, dəfələrlə şəxsən mənim
özümün də açıqlamalarım olub.Parlamentin
divarları içərisində də, Milli Məclisin
mikrofonu arxasından da bu fikirləri dəfələrlə səsləndirmişik.Həmkarlarımızın
bir çoxunun, eyni zamanda, Azərbaycanın ziyalı təbəqələrinin
gəldiyi qənaət bundan ibarətdir ki, bugünkü mərasimlərimiz
həqiqətən də milli adət-ənənələrimizin
özəlliyini, ilkinliyini, bakirəliyini qoruyub-saxlaya bilməyib.
Bugünkü mərasimlərimiz, belə demək
mümkünsə, yığma bir komandaya bənzəyir.Rusların
bir ifadəsi var - "slişal zvon, ne znayet otkuda on".Yəni,
səs gəlir, amma bilmirik hardan gəlir bu səs.Toylarımıza
demək olar ki, digər xalqların adət-ənənələrindən
alınma elementləri gətirib
çıxarmışıq.
Təki
qeyri-adi olsun, təki
desinlər ki, filankəsin toyu belə oldu. Toy əslində bildiyimiz
toy kimi olmalıdır. Əgər biz dünya mədəniyyətini
o toya gətirməyi bacarırıqsa, niyə elə öz ənənəmizi
yaşatmırıq? Bu gün az sayda
adam barmağını qatlayıb deyə bilər ki, bizim
ilkin toy adət-ənənələrimiz nədən ibarət
olub, gəlini evdən necə çıxardırlar, toya necə
gedilib və sair. Məsələn, bir zamanlar Azərbaycan
toylarında gəlinin başına atılan o duvağın
özünün bir mənası var. Gəlinin belindəki kəmərin,
o qırmızı lentin bir mənası var. Hər şeyin
özlüyündə bir mənası var. Müasirləşmiş
dünyada buna təbii ki, bir az qəribə baxıla bilər.
Düşünülə bilər ki, bu adətlər
bəlkə feodalizm dövründə, dünyanın hələ
kiçik olan dövründə kimlərəsə maraqlı
idi.Çünki insanların əyləncəsi yox idi.Ona
görə də onlara bu, maraqlıydı.Yox, belə
düşünmək olmaz. Çünki toy həqiqətən
müqəddəs bir işdir, ənənədir, adətdir və
əgər hər bir gənc bunu arzulayırsa, həyatının ən əhəmiyyətli
bir günü kimi ömrü boyu gəncin, onun valideynlərinin,
qohumlarının, yaxınlarının yadında qalırsa,
deməli, biz onu bayağılaşdırmamalıyıq.Yəni,
toya müxtəlif çalarlar, koloritlər qatmağa,
qazandırmağa çalışdıqca, biz o toyu həddindən
artıq bayağılaşdırırıq.
- Yas mərasimlərimizin
vəziyyəti bundan da biabırçı bir gündədir.
Sanki yas deyil, toydur...
- Fikirlərinizlə
tam razıyam. Həqiqətən, Allah heç kimə qismət
etməsin, yas mərasimlərimizin özündə də adətlərimizdən
sapmalar alıb
gedir. Vallah, açığı mən
artıq müəyyən bir yaşa gəlmiş insanam, amma
yas mərasimlərinə getməyə başlayanda mənim
haradasa 30-dan çox yaşım vardı.O dövrə qədər
yas mərasimlərinə mənim böyüklərim gedirdi.
Hüzr yerlərinin bir
ağırlığı var idi, bir nə bilim ədəb-ərkanı
var idi. İndi hüzr yerinə gedəndə və
baxıb görəndə ki, az
qala 15 yaşında uşaq da bəzənib-düzənib gəlib
orada oturub, süfrədəki milyon cür nemətdən
yeyib-içir, yaşıdları ilə söhbət edir, mənə
çox qəribə və üzücü gəlir.İnanın
ki, neçə dəfə qulağım eşidib, az
qalırlar orada qız alsınlar, qız versinlər. Axı
olmaz, ölənə də günahdır, ev
yiyəsinə də hörmətsizlikdir.
Molla səsini qaldırdıqca, mərasimdə
iştirak edən qadınlar da səslərini qaldırır. Molla deyir, bacılar,
xahiş edirəm, bir az sakit olaq,mərhumun
ruhuna hörmət edək, bunlar bir az da səslərini
qaldırırlar. Niyə? Ona görə
ki, süfrənin üstü, belə müqayisə heç
aparmaq istəməzdim, şadlıq məclisindən, xeyir məclisindən
heç nəyi ilə fərqlənmədiyinə görə
yas yerinə gələn
insan da bir anlıq özünü, istiqamətini itirir.
Elə
fikirləşir ki, əgər ev sahibi
bütün bunları bura düzürsə, deməli, ona bir
dodaqqaçdı başsağlığı verib sonra öz
söhbətimi edə bilərəm, heç dərdinə
yanmamaq da olar. Yas yerində dünyasını dəyişən
insanın xatirəsindən danışarlar, nə bilim,
gördüyü yaxşı əməllərdən söhbət
açarlar.Heç soruşmurlar, bu niyə ölüb, niyə
rəhmətə gedib? Bunlar həqiqətən adamı
çiyrindirib...
Milli Məclisdə,
üzvü olduğum Mədəniyyət komitəsində dəfələrlə
bu məsələ gündəmə gətirilib. Amma çox
təəssüf ki, həyəcan
təbili çalınmasına baxmayaraq, çox vaxt opponentlər
tərəfindən bəzən belə alternativ fikirlər irəli
sürülür ki, Azərbaycanda insan hüquqlarına
hörmət prinsipi çox əhəmiyyətli bir yerdə
durur, hər bir insanın özünün istədiyi kimi mərasim
keçirmək haqqı var və bu haqqı-hüququ
onların əlindən ala bilmərik.Təbii ki, biz insan
hüquqlarına hörmətlə yanaşan sivil, demokratik
bir ölkədə yaşayırıq, amma bu o demək deyil
ki, bundan istifadə edərək hər kəs elə istədiyini
etsin.Axı, müəyyən qəbul olunmuş etik qaydalar, ədəb-ərkan
qaydaları var?!"İnsan
hüquqlarıdır" deyib, sabahları mənəviyyata,
ondan sonra əxlaqa sığmayan hər hansı bir şeyi
küçənin ortasında edək və deyək ki, bu, mənim
hüququmdur, bu düzgün olmaz, axı?! Axı, biz cəngəllikdə
deyil, cəmiyyət içərisində yaşayırıq!
Ona görə
düşünürəm ki, bütün bunların da
tənzimlənməsinə ehtiyac var.Yenə deyirəm, kimin
ürəyi istəyirsə övladına lap 3 gün - 3 gecə
toy edə bilər, amma abartmadan,
bir başqasının hüququnu tapdalamadan. Mən bunu edə bilirəm, amma başqası edə
bilmir, bunu da düşünmək lazımdır. Yeri gəlmişkən,
7-8 il bundan əvvəl biz bir neçə
xanım millət vəkili ilə Tacikistanda səfərdə
idik və mən orda çox yaxşı mənada təəccübləndim.
Çünki hələ neçə il
bundan əvvəl orada həm toy, həm yas mərasimləri
haqqında qanun qəbul edilib. Biz də bunu
alqışladıq və bizdə də bu qanunun qəbuluna
çalışdığımızı deyəndə
bilirsiniz nə dedilər? Dedilər ki, sizdə bu
mümkün olmayacaq.Biz dedik nəyə görə?Dedilər,
ona görə ki, bizdən fərqli olaraq varlı, zəngin
bir dövlətsiniz və xalqınız da, insanlarınız
da yaxşı yaşayırlar.Bizdə isə
görünür, orta təbəqənin, aşağı təbəqənin
marağına uyğun gəldiyi üçün bu məsələ
alındı, çox qısa bir zamanda aktuallıq qazandı.
Amma siz bunu hər halda çətinliklə edəcəksiniz.Çünki
insanlarınıza qəribə gələcək ki, mənə
niyə məhdudiyyət qoyulur, mən bunu etmək istəyirəm,
buna imkanım varsa, niyə görə edilməsin?Yəni, bizə cavabları belə oldu. Bununla belə, düşünmürəm ki, səbəb
sadəcə, bundan ibarətdir və eyni zamanda, bu hal bizim belə
deyək qonşudan dala qalma mentaliteti ilə
yaşamağımızdan da doğur. Şəxsən
mənim yaxın ətrafımda elə insanlar var və onlar
düşünürlər ki, lap elə mən özüm
daxil olmaqla, bəlkə bir
örnək qoyaq ortalığa. Bəlkə bir mərasim
örnəyi qoyaraq ortalığa və göstərək ki, belə
etmək daha yaxşı olar. Və
eyni anda da özümüz elə bil özümüzün
ziddimizə gedirik və deyirik ki, yox, birdən nə deyərlər,
düşünərlər ki, yəqin əli sıxdı,
simicdi, gücü çatmır və yaxud nə bilim istəmədi
etsin.Yəni, həmin anda qınağa tuş gəlmək
qorxusu ilə özümüz öz fikrimizdən vaz
keçirik.Amma belə düşünürəm ki, artıq
buna getmək, şəxsi nümunə ortaya qoymaq
lazımdır.Həmçinin, bu yöndə qanun qəbul
etməklə bərabər, maarifləndirmə işləri
aparılmalıdır. Mətbuat, televiziya vasitəsilə maarifləndirmə
işləri və özü də yalandan maarifləndirmə
yox, sözün həqiqi mənasında maarifləndirmə
işləri aparılmalıdır. Ən gözəl ənənələrimizdən
nümunəvi
filmlər, çarxlar çəkilməlidir. Məsələn,
gənclərlə söhbət edirəm, deyirəm ki,
qızın başına duvaq atırdılar, biri mənə
dönüb deyir ki, duvaq nədir?Bu insana
çox pis təsir edir.Yəni, biz bu qədər
manqurtlaşmışıq, bu qədər dəyişmişik
ki, artıq gəncimiz duvaq sözünün mənasını
bilmir?...Bütün bunlarla məşğul olmaq
üçün təbii ki, sistemli şəkildə maarifləndirmə
işi, treninqlər aparılmalıdır və ancaq ondan
sonra qanun qəbul olunursa, o qanun həqiqətən keçərli
olar.
- Jalə
xanım, siz millət vəkili, siyasətçi olmaqla
yanaşı həm də anasınız, Azərbaycan xanımısınız,
ailə başçısısınız və bildiyim qədər,
yaxın zamanlarda da qayınana olacaqsınız.Bu baxımdan
bilmək istərdik ki, qızınızın toyunu indiki adət
etdiyimiz toylar kimi edəcəksiniz, yoxsa, bu məsələdə
başqa bir forma seçəcəksiniz - şəxsi nümunə
nümayiş etdirəcəksiniz?
- Şəxsən mən özüm
bir ziyalı bir
insan olaraq dəfələrlə bu mövzuya
qayıtmışamsa, demişəmsə, indi mənim
üçün ayıb olar ki, dediyim fikirlərdən fərqli
bir addım atım. Şəxsən mən heç cür
başa düşmürəm və düşmək də
istəmirəm ki, toyun əvvəlində bəylə gəlin
nəyə görə valsla başlamalıdır?Yaxşı, Avropaya inteqrasiya edirik,
qloballaşan dünyada yaşayırıq, yəni, biz öz
qabığımızda qala bilmərik, bütün
bunları mən çox gözəl başa düşürəm.
Mən eyni zamanda mühafizəkar bir insan da deyiləm.Amma
elə məsələlər, elə dəyərlər var
ki, bu dəyərlərdə mühafizəkar olmağa
borcluyuq.Bu dəyərləri qorumaqda senzuranı tətbiq etməyə
hər birimiz borcluyuq və bunu da doğru-düzgün qəbul
etməliyik.
Məsələn, Avropadakı bir gənc öz toyunda mənim
"Vağzalı"mı çaldırırmı, "Tərəkəmə"mi
çaldırırmı?Xeyr! Onda zəhmət olmasa o da mənə inteqrasiya etsin,
mənim mədəniyyətimdən, adət-ənənələrimdən
yararlansın. Bəlkə mən bir az
absurd, radikal danışıram, amma bunlar mənim beynimdən
keçən fikirlərdir, bunlar mənim şəxsi fikirlərimdir.
Məni də heç kəs fikrimə görə hər
halda qınaya bilməz.Nəyə görə mənim
qızım, oğlum, bir başqa azərbaycanlı olan insan
öz milli havası ilə, öz ən gözəl, ən
müqəddəs bildiyi milli havası ilə toy zalına
daxil olmasın?Eyni zamanda, gəlinlərimiz
bir bakirəlik, bir təmizlik, bir məhrəmlik rəmzidir. O
zaman olmazmı ki, onların gəlinlik geyimi,
üstü-başı bir az bağlı
olsun? Vallah, indi belə danışacağam, qınayanlar olacaq ki, həddindən
artıq konservativ, köhnəpərəst fikirlər irəli
sürür, amma inanın ki, bunların hamısında bir
gözəllik var, əlçatmazlıq həmişə
gözəl olub, həmişə təmiz görünüb. Ondan sonra yeməklərin təqdimatına ciddi fikir
vermək lazımdır.İsrafçılıq etməyin
adı və yeri yoxdur.Çox üzr istəyirəm, axı,
kimin evində yemək yoxdur? Allaha çox
şükür ki, bir tikə çörəyi
hamımız tapırıq, hamımız yeyirik. Mənə elə gəlir ki, toyu tamadanın
çıxışı ilə, musiqinin o qulaq yormayan notu ilə
daha maraqlı, daha əyləncəli etmək olar.Təbii,
arzumuzdur ki, bolluq olsun, çeşid çox olsun. O da bəlkə
bir işartıdır, bəlkə belə bir məna
daşıyır ki, övladımın toyunda bolluq olsun ki, həyatı da bolluq içərisində
keçsin. Amma onu da israfçılığa
varacaq dərəcədə etmək lazım deyil.
Əgər qonaqlar hamısı əlinin arxası ilə yeməkləri
rədd edirlərsə, ofisiant gəlir və ona sərt şəkildə
"istəmirəm-istəmirəm" deyirlərsə, onda
onun nəyin xətrinə gətirib qoyuruq süfrəyə? Yəni, yeməklərin təqdim olunmasında da bir
etika, bir estetika olmalıdır. Musiqinin səsi toya gələnlərin
beyninə toxunursa, onlara zövq, ruhi qida vermirsə, onu o
cür gur səslə səsləndirməyin nə mənası
var?Biz axı, konsertə, orkestrə qulaq
asmağa getmirik ki?! Ona görə musiqi də dinlənilsin, o
musiqidən sonra bir kəlmə bir xoş söz də dinlənilsin.
Bunu deyəndə də gənclər deyirlər ki, axı
çıxışa nə lüzum var?Necə
yəni çıxışa nə lüzum
var?Çıxışın hər birində bir xeyir-dua var,
hər ağızda gözəl bir niyyət var. Nəyə
görə bu olmasın?Böyüklərin,
yaşlıların bir xeyir-duası nəyə görə
eşitməyəsən? Yaxud, milli yeməyimiz olan aşı süfrələrimizin tacı, bəzəyi
adlandırırıqsa, o zaman niyə onu qonaqlar
dağılana yaxın gətirirlər və gəldiyi kimi də
o süfrədə eləcə durur qalır? Onun
da bir yolunu tapmaq lazımdır. Hər bir
zaman fikrinə, əməllərinə hörmət edilən,
cəmiyyət qarşısında hörmətlə
qarşılanan insanlarımız birinci növbədə bu
addımı atmalıdırlar. Öz
övladlarının gözəl işlərində bu
addımı atmalıdırlar ki, ondan sonra gələnlər
də bunu ürəklə etsinlər.Desinlər ki, bax filankəs
belə etmişdi. Yəni, o insan heç vaxt bu cəmiyyətin
qınaq nöqtəsi ola bilməz. Tam tərsinə, ondan nümunə götürə
bilərlər və o nümunənin sayı da getdikcə
artar.Düşünürəm ki, biz bununla həm də milli
adət-ənənələrimizə yenidən qayıda bilərik.
- Yeri gəlmişkən, toylarımızda, xüsusilə, restoran və şadlıq evlərində keçirilən toylarımızda son illər qəribə bir hal da yaşanmaqdadır. Gəlin köçən qız evdən çıxarkən "Quran"ın altından keçirilir, dövlət nikahından əvvəl ona molla kəbini kəsilir, ancaq toy zalına girən kimi, yəni, dövlət nikahının bağlanmasından sonra o öz gələcək həyat yoldaşı ilə şərab, spirtli içki sayılan şampan içir və içməyə məcbur edilir. Buna necə yanaşırsınız?
- Bu da narahatedici məsələdir. Özü də artıq 20 ilə yaxındır ki, buna rast gəlirik, ancaq bu, haradan qaynaqlanır, bu məsələ kimin başının altından çıxıb bilinmir. Elə spirtli içkidənsə, şərabdansa, elə gözəl bir şərbətimiz verilsin də içməyə o gənclərə... Yaxud da, son vaxtlar baxıram ki, artıq dini idarədən əməkdaşı dəvət edirlər toy mərasiminə, harda ki, o süfrədə içki var. Bu içki olan süfrəyə mollanı dəvət edirlər və gəlin də, bayaq dediyim kimi, açıq-saçıq geyimi ilə onun qarşısında dayanır. Axı, onun geyimi din adamının qarşısına çıxacaq tərzdə deyil? Yəni, biz lazım oldu-olmadı hər yerdən bir parça götürürük və nəyə görə götürdüyümüzü də özümüz bilmirik. Əlbəttə ki, bunlar mənim nəzərimdə qəbuledilməzdir. Hər bir xalqın, bir millətin öz adət-ənənəsi olur. Bizim də öz milli, qədim adət-ənənələrimiz var. İndi niyə onlardan istifadə etməyək? Dünyanın bəlkə də ən gözəl folklor nümunələri, ən bənzərsiz nağıl nümunələri Azərbaycan xalqına məxsusdur və bu baxımdan, bu nümunələri olan bir xalq, dünyaya yüzlərlə dahi verən, şairlər verən bir xalq, sənətkarlar verən bir xalq, əlbəttə ki, özünün milli ənənələrini, onun sənətini, ən başlıcası mənəviyyatını da qorumağa borcludur.
Kamil HƏMZƏOĞLU
525-ci qəzet.- 2014.- 10 iyun.- S.5.