Həyat özü bir kinodur
Məşhur fransız aktyoru və rejissoru, əslən
azərbaycanlı olan Rober Osseyn son zamanlar iki dəfə Azərbaycana
gəlib. Sənətkar
burada keçirdiyi görüşlərdə, etdiyi söhbətlərdə
ölkəmiz haqqında xoş fikirlər söyləyib.
“İftixar və fərəh hissi ilə, bu
ölkənin övladı kimi qeyd etmək istəyirəm ki,
mən hər ikisi vətənim olan iki ölkə arasında
böyük dostluğu təcəssüm etdirirəm. Mən sevdiyim ölkədə – Fransada anadan
olmuşam. Həmçinin, qibtə etdiyim
ölkənin – Azərbaycanın oğluyam” – deyən R.Osseyn
Bakını, Azərbaycanı özünə doğma
saydığını vurğulayıb, bu
bağlılığın bir təzahürü kimi oğlu
Pyerin tarda ifasını da nümunə kimi önə çəkib.
R.Osseynə həsr olunan bu geniş məqaləni, onun şəxsiyyəti
və sənəti barədə nisbətən geniş təsəvvür
yaradacağı ümidi ilə, oxuculara təqdim edirik
Paris dünyanın ən gözəl, füsünkar
şəhərlərindəndir. Paris həm də ona görə
gözəl və füsünkardı ki, o, dünya mədəniyyətinə
əvəzsiz sənət nümunələri,
görkəmli sənət ulduzları bəxş edib. Məşhur kinoaktyor, rejissor Rober Osseyn də belə
ulduzlardan biridir.
1985-ci ildə Rober Osseynlə Beynəlxalq Moskva
kinofestivalında rastlaşdım. O vaxt
yaradıcılığının kamilləşmə
dövrü yaşayırdı, 58 yaşındaydı. Daim
diqqət mərkəzində olduğu hər an
gözə çarpırdı. Onu həmişə Rusiya kino elitasının,
dünyanın tanınmış rejissorlarının,
aktyorların əhatəsində görmək olurdu. Moskva bu böyük sənətkarın simasında ən
hörmətli qonaqlarından birini görürdü. Rəsmi görüşlərdə, ziyafətlərdə
ona fəxri yerləri göstərirdilər.
Rober Osseynin kino karyerası Pol Kadeakın 1954-cü ildə
çəkdiyi “Sarışınlar sahili” filmindəki rolu ilə
başlayıb. Qamətli, sərt sifətli,
çılğın baxışlı gənc – o, kino həvəskarlarının
yadında beləcə qalıb. Hər
şeydən əvvəl, Roberi tamaşaçılara sevdirən
onun istedadı, təbii oyunu, ustalıqla yaratdığı
maraqlı ekran qəhrəmanlarıdı. Hansı mövzulu filmlərdə çəkilirsə-çəkilsin,
Rober öz qəhrəmanlarını sevməyi və sevdirməyi
bacarır. Yaradıcılığı həmişə
kino həvəskarlarının diqqət mərkəzində
olub. Çəkildiyi filmlərin bir çoxu Azərbaycan
tamaşaçılarına da yaxşı tanışdır
və sənətkarın bizdən ötrü bir özəlliyi budur
ki, damarlarında azərbaycanlı qanı axır.
Rober Osseynin yaradıcılığına nəzər
yetirəndə görürük ki, onun sənətə gəlişi
təsadüfi olmayıb. Əvvəla, ona
görə ki, Rober sənətçi ailəsində
dünyaya göz açıb. Atası
Əminulla Hüseynov dövrünün bəstəkarı,
musiqiçisi kimi tanınıb, Paris həyatına
qaynayıb-qarışmaqdan ötrü Andre Osseyn adını
götürüb.
Əslən səmərqəndli, milliyyətcə azərbaycanlı
olan Əminulla Hüseynov Moskvaya köçəndə bəlkə
özü də bilmirdi ki, onu qarşıda mühacir həyatı
gözləyir. Moskvada çox yaşamalı olmur, təhsilini
davam etdirmək üçün Almaniyaya göndərirlər.
Rusiyada sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra vətənə
qayıtmayan Əminulla Berlində yəhudi əsilli
pianoçu Anna Minevskaya ilə tanış
olur və onunla evlənir. Yeni evlənənlər
bir neçə aydan sonra Parisə köçürlər.
İlk baxışdan qayğılardan uzaq və
röyalar şəhəri kimi görünən dəbdəbəli
Paris həyatı gənc ailəni elə də gülərüz
qarşılamır.
1927-ci il dekabrın 30-da Əminulla Hüseynov və
Anna Minevskayanın övladı dünyaya gəlir,
adını Rober qoyurlar. Roberin uşaqlıq
çağları qayğı içərisində, olduqca
çətin keçib. Ailənin maddi
durumu ağır idi. Əminulla Hüseynov
restoranlarda ifaçılıq eləyir, həyat
yoldaşı Anna isə rus mühacir teatrında səhnəyə
çıxırdı. Əlbəttə,
bütün bu səylər ailəni maddi çətinliklərdən
qurtara bilmirdi. Valideynləri məktəb
haqqını ödəyə bilmədiklərindən balaca
Rober oxuduğu pansionları dəfələrlə dəyişməli
olurdu. O özü Fransada doğulsa da, ata-anasının
simasında mühacir həyatının nə demək
oluğunu aydın görürdü. Roberin təhsildə
elə də uğurları olmayıb. Dərsdən
yayınıb tənhalığa çəkilməyi, bir kənarda
oturub həyətdə, küçədə baş verənləri,
insanları müşahidə etməyi sevirdi. Bəlkə də, sonradan onu sənətə gətirən
məhz müşahidə qabiliyyəti olub. O,
insanları düşündürən problemlərə,
onların hiss və qayğılarına biganə deyildi, ona
görə ki, Roberin özü də bu qayğıların
içində böyüyürdü. Aktyor öz
keçmiş həyatı haqda danışaraq deyir: “Anam Anna
Minevskaya mühacir teatrının aktrisası idi və demək
olar ki, mən teatrda böyümüşəm. Anam məni mehmanxanada dünyaya gətirib, adi Paris
mehmanxanasında. Maddi çətinlik
ucbatından valideynlərim məni lap kiçik yaşlarımdan
pansiona veriblər. Yadımdadır ki, on
pansion dəyişmişdim, çünki təhsil
haqqını ödəyə bilmirdik və məni bir
pansiondan digərinə göndərirdilər. Anamın mənə dua etmək və şeir əzbərləməyi
öyrətməsi də yaxşı yadımdadır. Anama minnətdaram, o, ən adi şəraitdə belə
səliqə-sahman, rahatlıq yaratmağa
çalışırdı. Düz on beş
il Parisin kasıb məhəlləsindəki evin
çardağı altında yaşadıq. Anamın
bişirdiyi kotletin, borşun ətrini indi də
xatırlayıram. Biz çox kasıb
idik. Mən hədiyyənin,
oyuncağın nə olduğunu bilmirdim. Pansionda
oxuyanda baxırdım ki, valideynlər öz uşaqlarına
sovqat gətirirdilər. Elə bilirdim ki,
onlar xəstədirlər, ona görə onlara sovqat gətirirlər.
Mən isə sağlam idim, mənə heç
nə gərək deyildi. Kasıblığıma
görə heç də qüssələnmir, heç kimə
həsəd aparmırdım... Mən valideynlərimə deyəndə
ki, aktyor olmaq istəyirəm, onlar bu xəbərə sevindilər
– yəni ailədə daha bir nəfər qazanc gətirəcəkdi...”
Roberin sənətə olan həvəsi getdikcə
artırdı.
Öz yolunu dəqiqləşdirmək vaxtı
çatmışdı. Dram dərnəklərində
məşğul olması, məşhur Rene Simon kursunu bitirməsi
və “Qran qinol” teatrında çıxışları onun sənətdə
atdığı ilk addımlar idi. Əlbəttə,
gənc Rober yaxşı bilirdi ki, şöhrət adama birdən-birə,
heç də asanlıqla nəsib olmur. Şöhrətə
aparan yolun enişi-yoxuşu var və bu yolun yolçusu
sınaqlardan çıxmalıdır, öz üzərində
işləməli, çalışmalıdır.
O, Rene
Simon kursunda aktyorluqla yanaşı, rejissorluq təcrübəsinə
də yiyələnmişdi. Ümumiyyətlə
götürəndə, Rene Simon məktəbi çox gəncin
həyat yoluna, yaradıcılığına yaşıl işıq
yandırıb, bu kursu bitirənlərin çoxu sonradan
Fransanın tanınmış teatr və kino sənətkarı
kimi yetişmiş, məşhurlaşmışdı.
İlk dəfə ekrana çıxanda Rober 21
yaşındaydı. Əlbəttə, onun Can Deplaunun “Suvenir”
filmindəki debütü uğurlu sayıla bilməzdi, odur ki,
o heç nəylə yadda qalmadı. Təcrübəsizlik
istər-istəməz özünü göstərirdi,
özgə cür ola bilməzdi.
Başlıcası buydu ki, Rober ruhdan düşmürdü, o
özünə inanırdı, məhz bu inamın nəticəsiydi
ki, 1954-cü ildə daha bir filmdəki oyunuyla
sözünü deyə bildi, fransız kinosu Rober Osseynin
simasında yeni bir istedadı aşkar elədi. Kino
tənqidçilərinin onun haqqında yazdıqları
ümidverici məqalələr gənc Roberdə böyük
ruh yüksəkliyi yaradırdı. O öz ampluasında
maraqlıydı və enlikürək, qədd-qamətli, sərt
çöhrəli gənci tamaşaçılar daha
çox mənfi rolların ifaçısı kimi, mənfi
auralı bir aktyor kimi qəbul edirdilər. O, təhlükəli
cinayətkar, quldur və məkrli insan rollarını
özünəməxsus bir ustalıqla oynayırdı. “Düsseldorflu vampir” adlı psixoloji-kriminal
dramındakı Pyotr Kurten də məhz belə
obrazlardandır. Rober Osseyn
tamaşaçı sevgisini bu yolla qazandı, ürəkləri
bu yolla fəth elədi. O, tamaşaçı sevgisini
seyrçilərdə oyatdığı nifrətdən
qazanırdı.
Mənə elə gəlir ki, Rober Osseynlə məşhur
Misir kinoaktyoru Ömər Şərifin
yaradıcılğı arasında hardasa bir paralellik tapmaq
olar. Hər ikisinin sənətə gəlişi təxminən
bir dövrə təsadüf edir, ikisi də böyük
ekrana həvəskar dram dərnəyindən gəlib. Rober Osseyn də, Ömər Şərif də filmdə
birlikdə çəkildikləri aktrisa ilə evləniblər
və hər ikisinin ilk evliliyi uzun sürməyib. Onların zahiri görünüşlərində də
bir bənzərlik sezilir, ikisi də qamətli, sərt sifətlidir.
Ömər Şərifin “Makkenanın
qızılları” filmindəki məkrli, qəddar quldur
Kolorado obrazı Rober Osseynin Pyotr Kurteninə mahiyyətcə
çox yaxındır. Bu iki məşhur
sənətkarın həyat yollarında fərqliliklər də
var. Rober Osseyn dördüncü dəfə ailə qurub,
dörd oğul atasıdır. Ömər
Şərif isə ecazkar aktrisa Faten Hamamadan sonra bir daha evlənməyib,
yeganə oğlu Tariqlə Qahirədə yaşayır.
Maraqlıdır ki, Ömər Şərifin də
həyat və yaradıcılığı Fransa ilə
bağlı olub, bir müddət Parisdə yaşayıb,
filmlərdə çəkilib. İstər
kinoda olsun, istərsə də, bu iki sənətkarın
yaradıcılıq əlaqələri barədə heç
bir məlumata rast gəlməmişəm. Kim bilir, eyni
aktyor ampluasına malik, bir-birinə hardasa bənzəyən,
hardasa bənzəməyən bu sənətkarlar bəlkə
də özlərini yaxın həmkardan daha çox rəqib
görüblər...
İlk
uğurlu filminin ekranlara çıxdığı vaxtdan bir il sonra, 1955-ci ildə Rober Osseyn özündən
on yaş kiçik olan gənc aktrisa Marina Vladiylə evlənir.
Marinanın anası Militsa Envald balerina, atası
Vladimir Polyakov isə müğənni idi. İki ailənin qohumlaşmasında təbii ki, ailə
üzvlərinin peşə yaxınlığı öz
rolunu oynamamış deyildi.
Bu evliliyin fransız kinosuna nə verəcəyini mətbuat
çək-çevir eləyir, tənqidçilər təzadlı
fikirlər söyləyirdilər. Əslində, bu təbii
idi, sənət adamlarının həyat və
yaradıcılığında evlilik öz təsirini
göstərməyə bilmir. Həm Rober Osseynin, həm
də Marina Vladinin yaradıcılığına nəzər
salanda belə qənaətə gəlmək olur ki, onların
evliliyi sənətə yeni bir aktyor dueti bəxş eləyib
və bundan fransız kinosu qazanıb. Belə
götürəndə, onları birləşdirən də
elə kino olub. Onlar evdə ər-arvad,
çəkiliş meydanında isə hansısa əsərin
bir-birini dəlicəsinə sevən personajları idilər.
Mən Rober Osseynin ekran əsərlərindən
çox-çox əvvəl Marina Vladinin oynadığı
filmi görmüşəm. Fransız
kinematoqrafçılarının Kuprinin “Olesya” əsəri əsasında
çəkdikləri “Cadugər qız”a
uşaq vaxtı baxmışam. Film maraqlı
bir ekran əsəri kimi yadda qalmaqla yanaşı, Kuprini bir
daha bizə sevdirdi, sinfimizdə o yazıçını
tanımayan, oxumayan şagird yox idi.
Marina Vladi öz həyat yoldaşı ilə birlikdə
bir neçə filmə imza atmış, uğurla çəkilmişdi. Rober
Marinanı özünün ilham pərisi sayırdı.
Evlilikləri barədə Osseyn belə deyir: “Mən
Marinanı ilk dəfə görəndə onun on beş
yaşı vardı, balet məktəbində oxuyurdu. Məndən on yaş kiçik idi. Otağımın divarlarını onun şəkillərilə
bəzəmişdim. O, adamın ağlını
başından çıxaracaq dərəcədə gözəl,
alagöz, nərmənazik qız idi. Onda mən
“Yaramazlar cəhənnəmə gedirlər” adlı ilk filmimi
çəkməyə hazırlaşırdım. Marinanı baş rolda çəkilməyə dəvət
elədim, razılaşdı. Çəkiliş
meydançasından isə bizim məhəbbətimiz
başladı... Onu da deyim ki, ilk
görüşümüzdə hiss edirdim ki, mən Marinanın
xoşuna gəlməmişəm. Bunu onun özü də
etiraf etdi, dedi nahaq yerə cəhd eləmə, sən mənim
zövqümdə deyilsən. Sənin
arvadın olmağımı istəyirsənsə,
qaşıqla okeanın suyunu boşaltmalısan. Dedim
razıyam. Xoşbəxtlikdən okeanı
qurutmağa ehtiyac qalmadı, iki il sonra Marina mənim həyat
yoldaşım oldu”. Onların cəmi dörd il sürən evliliyindən iki oğulları
dünyaya gəldi – İqor Haitidə mirvari yetişdirməklə
məşğuldur, Pyotr isə gitara
ifaçısıdır, Fransanın cənubunda
yaşayır.
Rober
deyir: “Biz Marinagildə – Polyakovlar ailəsinin böyük evində
yaşayırdıq. Polyakovlar ailəsi rus zadəgan məişətini
Parisdə də yaşadırdılar: samovar ətrafında
çay içib söhbət etmək, müxtəlif oyunlar
oynamaq... Marina bu cür həyatdan, valideynlərindən,
bacılarından ayrılmaq istəmirdi, mən isə, necə
deyərlər, kolxoz həyatı yaşaya bilmirdim. Tez-tez söz-söhbət düşürdü.
Ayrılmalı olduq, hətta iki körpə
uşağımızın olması belə bunun
qarşısını ala bilmədi... Bizim həyatımız
xoşbəxt olmadı. Ayrılığımız
mənə də, Marinaya da çox ağır idi. Marinanı ürəkdən, hədsiz məhəbbətlə
sevirdim. Onun mənə həqiqi münasibəti
necəydi, bu, indiyədək məndən ötrü bir
müəmma, sirr olaraq qalır. Oğlanlarımız
Parisə gələndə biz hamımız hökmən
görüşür, bir yerə
yığışırıq. Marinanın sonrakı
taleyi də elə gətirmədi, Vladimir Vısotski ilə
evliliyi oldu, onun dalınca isə professor-ankoloq Leon
Şvarsenberqlə eşq macərası gəldi... Bilirsiniz,
heç nəyə baxmayaraq, sizə yaxın olmuş
qadınları qiymətləndirmək, onların hörmətini
saxlamaq gərəkdir...”
Qəribə təsadüfdür, Roberin ikinci arvadı əslən
bakılı olan kinoprodüser Anatoli Elyaşevin qızı
Karolina olub.
Karolina Roberdən az qala iki dəfə
cavan idi. Rober həyat yoldaşını
çox sevsə də, bu evlilik də uzun sürməyib.
Bir övladları olub, adını Nikola
qoyublar. Nikola da atasının yolunu tutaraq
aktyorluq sənətinə yiyələnib. Roberin evləndiyi dörd qadından yalnız Karolina
incəsənətlə bağlı deyildi. Osseynə daha bir oğlan övladı bəxş
etmiş dördüncü arvadı Kendis Patu ilə 40 ildir ki
bir yerdədilər. Söz düşəndə,
Rober deyir ki, bu illər bəzən mənə əbədiyyət
təki görünür. Bir də buna məəttəl
qalıram ki, arvadım mənim şıltaqlığıma
necə dözür?..
Sovet tamaşaçıları Rober Osseyni Marina Vladidən
çox sonra tanıdı. “Hökm”, “İkinci həqiqət”
Roberin sovet prokatında göstərilən ilk filmləriydi.
1964-cü ildə ekranlara çıxan,
Ancelikanın sərgüzəştlərindən bəhs edən
melodramdakı qraf de Peyrak obrazıyla isə o,
tamaşaçıların sonsuz sevgisini qazandı və daha
çox bu roluyla yadda qaldı.
Rejissor Bernar Borderi bu filmi Anna və Serc Qolonun
yazdıqları “Ancelika” romanı əsasında çəkib. Bernar əsəri
ekranlaşdırmaq fikrinə düşəndə baş
rolda məhz Roberi görürdü və çəkilmək
üçün aktyoru çox dilə tutmalı oldu. Yox, Osseyn özünü dartmırdı, sadəcə,
əsərdəki qəhrəmanın zahiri
görünüşü ürəyincə deyildi, o çox
çirkin idi. Filmin yaradıcı kollektivi Roberi yola gətirməkdən
ötrü onun tələblərilə razılaşmalı
oldular, qrim ustaları, necə deyərlər, obrazın
sir-sifətinə əl gəzdirdilər: qəhrəmanın
üzündəki çapığı nisbətən
kiçiltdilər, belinin donqarını isə ümumiyyətlə
yığışdırdılar. Coffrey de
Peyrak obrazıyla aktyor mənfi auradan çıxmağı
bacardı və sübut elədi ki, müsbət xarakterli
obrazları da ustalıqla canlandıra bilmək əzmindədir.
Mətbuatda onun bu rolunu aktyorun kino
yaradıcılığında zirvə
adlandırırdılar və aktyorun özü də buna böyük
önəm verirdi. Müsahibələrindən birində
deyir: “Mən qəbrimin baş daşında özümün
yox, Coffrey de Peyrak obrazının əksinin çəkilməsini
istərdim...” Edamdan yaxa qurtaran qraf de Peyrak
öz sevgisi uğrunda əzmlə, qorxub çəkinmədən
mübarizə aparır və subut edir ki, Ancelikanının məhəbbətinə
layiqdir. Bu film az qala
fransızların idealına çevrilib. Deyirlər
əgər kinematoqraf olmasaydı, təkcə “Ancelika”ya
görə onu kəşf etməyə dəyərdi. Ancelikanı tanınmış aktrisa Mişel Merse
oynayır. Mişel öz rolunun öhdəsindən
bacarıqla gəlmişdir. Rober onun oyununu belə
xatırlayır: “Mişel intim səhnələrdə çəkilməkdən
xoşlanmırdı, məndən, rejissor və operatordan
savayı hamını otaqdan qovlayırdı. Nə gizlədim,
açıq-saçıq səhnələrin çəkilişində
biz uşaq kimi xəlvətcə ona baxmaqdan
özümüzü saxlaya bilmirdik...”
Mişel hələ gəncliyindən
çoxlarının ürəyini yaralamışdı, ona
vurulanlar çox idi. Deyilənə gərə, İran
şahı Məhəmməd Rza Pəhləvi də
aktrisanın dərdindən dəliymiş. Mişel Mersenin Roberlə eşq macərası
yaşadığı barədə də dedi-qodular gəzirdi.
Amma Osseyn bütün bunları rədd edərək
demişdir: “Bunlar hamısı şayiədir. Bizim
aramızdakı məhəbbət romanı,
çılğın ehtiras yalnız ekranda baş verib, biz
rolda sevgiliydik, həyatda yox. Ecazkar
Mişellə tərəf-müqabil olmaq hər bir aktyorun
arzusu idi. “Ancelika”nın çəkilişi vaxtı o
artıq ərdə idi və deyim ki, bu gözəl qadın
ona başqa gözlə baxmağa imkan da vermirdi...”
Film yalnız Fransada deyil, dünyada səs saldı. Bundan ruhlanan yaradıcı kollektiv növbəti
seriyaları çəkməklə məşğul oldu. Film
sovet prokatında, səhv etmirəmsə, 69-cu ildə göstərildi
və nədənsə serialın nümayişi
üçüncü filmdən – “Ancelika və karol”dan başladı. Bakı
kinoteatrlarındakı növbələri indiki nəsil, yəqin
ki, təsəvvürünə gətirə bilməz. Bu film biz tələbələrə – gələcəyin
filoloqlarına fransız ədəbiyyatını bir daha
sevdirdi. Avropa ədəbiyyatı tarixindən dərs deyən,
fransızcanı ana dili kimi bilən həlim xasiyyət
Litvinovun maraqlı mühazirələrini heç kim buraxmırdı.
Bunu da deyim ki, o vaxtlar Robber Osseyn SSRİ-də
elə də tanınmırdı və onun əslən azərbaycanlı
olduğu haqda məlumatı olanlar bəlkə də yox idi.
Çoxseriyalı film baş rolların ifaçılarına böyük şöhrət qazandırsa da, bu ekran əsərindən sonra Roberdən fərqli, Mişel Mersenin karyerasında bir qədər sönüklük sezilməyə başladı. Sanki rejissorlar onun simasında Ancelikadan savayı başqa obraz görə bilmirdilər. Tamaşaçılar isə başqa şey gözləyirdilər, elə bilirdilər ki, sevimli aktrisayla hələ çox filmlərdə görüşəcəklər. Doğrudur, çəkiliş dəvətləri başından tökülməsə də, az-çox vardı. Ona təklif edilən qonorarlar da yavaş-yavaş azalmaqdaydı. Tərəf-müqabili Roberinsə yaradıcılığı, necə deyərlər, çiçəklənməkdəydi. Bu günədək o, səksəndən çox ekran əsərində çəkilib, bəzilərinin rejissoru da özüdür. Ümumiyyətlə götürəndə isə, Roberin yaradıcılığı çoxsahəlidir, yalnız kinoda deyil, teatrda da uğurları çox olub. Kinoda olduğu kimi, onun səhnə qəhrəmanları da tamaşaçılara doğmadı, yaxındı. İstər ekranda olsun, istərsə də teatrda, Osseyn qəhrəmanlarının simasında fransızlar özlərini, öz həyatlarını görürlər və aktyora olan hədsiz hörmət, sevgi də məhz bundan qaynaqlanır. Hər halda, bu iki sənət növünün, sənət dünyasının özünəxas tələbləri, xüsusiyyətləri var. Bəzən belə də olur ki, teatr aktyoru kinoda gözlənilən səviyyəyə qalxa bilmir, yaxud da əksinə, kino aktyorunun oyunu səhnədə o qədər də uğurlu alınmır. Rober Osseynin özünün hansı sahəyə üstünlük verdiyini müəyyən etmək asan deyil. Kimisi onu daha çox kino aktyoru, kimisi isə teatr sənətçisi kimi qəbul edir. Son illər teatr rejissorluğuna daha çox yer verən Rober, yalnız fransız dramaturqlarının deyil, dünya klassiklərinin əsərlərinə də dönə-dönə müraciət edir. Osseyn klassik yazıçılardan Şekspir, Dostoyevski, Edqar Po və digərlərinin ədəbi qəhrəmanlarını fransız səhnəsinə gətirib. O, 1970-ci ildən başlayaraq doqquz il Reymsdəki Milli Xalq teatrının rəhbəri olub. “Yuli Sezar”, onun ardınca “Leon xidmətçisinin işi”, “Səfillər”, “İsus adında insan” və dikər əsərlərə səhnə quruluşu verib, bu quruluşlar maraqla qarşılanıb. Parislilər əl çalmaqda o qədər də əliaçıq deyillər, Rober Osseynin qoyduğu tamaşalarda isə onlar aktyorları ayaq üstə alqışlamağa xəsislik etmirlər.
Teatr rejissoru kimi hadisələrə onun öz baxışı, öz münasibəti var, aktyor seçimində də yanaşma tərzi fərqlidir. Bir də görürsən, çox məşhur bir əsərə tanınmamış, təcrübəsiz aktyoru dəvət edir. Peşəkarlıq hissiyyatı Roberi heç vaxt aldatmır, ilk dəfə səhnəyə çıxardığı gənclər rejissorun ümidini doğruldurlar. Əlbəttə, bir qayda olaraq, teatrlar tanınmayan, populyar olmayan aktyorlarla kontrakt bağlamağa həvəsli deyil. Bu halda Rober öz cibindən vəsait ödəməkdən belə çəkinmir. Roberin ekrana, səhnəyə gətirdiyi mövzular müxtəlifdir: onu insanların taleyi düşündürür, onların haqlarından, hüquqlarından, arzu və istəklərindən, həyatda qarşılaşdıqları problemlərdən söhbət açır. Uşaqlıq illəri kasıblıq içində keçdiyindən bu problemlər recissora yaxşı tanışdır və o, yaxşı bilir ki, problemlər dünən də olub, bu gün də var, bundan belə də olacaq.
Rober Osseynin sənətə gəlişinin təkcə Fransada deyil, dünya kinosunda neorealizmin formalaşdığı bir dövrə təsadüf etməsi onun sonrakı yaradıcılığına təsir göstərməyə bilməzdi. Aktyorun fikrincə, sənət insanlara yalnız əylənmək üçün deyil, onları düşündürmək, onlara yol göstərmək, adamlarda sabahkı günə inam oyatmaq üçün lazımdır. Təəssüf ki, bu gün belə düşünənlərin, sənətin cəmiyyətdəki yerinə, roluna bu cür önəm verənlərin sayı getdikcə azalır. Dünyada şoulara, səs-küylü oyunlara, bayağı əsərlərə, tamaşalara meyl getdikcə artır. Bu isə mənasızlığa, daha açıq desək, mənəviyyatsızlığa aparır. Ürək ağrısıyla eyni sözləri öz ölkəmizdəki bəzi televiziya proqramları, bəzi filmlər, tamaşalar, bədii əsərlər haqqında da söyləmək olar.
2013-cü ilin oktyabrında Robber Osseyn 86 yaşında ilk dəfə Bakıya gəldi. Növbəti səfəri isə lap bu yaxınlarda gerçəkləşdi. İnsanlar bu yaşda gözməyə, uzaq səfərlərə çıxmağa o qədər də meylli olmurlar. Bu gecikmiş səfərə görə aktyoru qınamaq doğru alınmaz, bu, daha çox bizim təqsirimizdir. Yenə sağ olsun ki, gəldi, özünü vətəndə hiss etdiyini dönə-dönə dilə gətirdi.
Dünyaşöhrətli belə bir sənətkarı daha yaxından tanımaqda, onun yaradıcılığını dərindən öyrənməkdə fayda var və unutmamalıyıq ki, Rober Osseyn bizə bir köynək də yaxındır, damarlarında azərbaycanlı qanı axır.
Kamil Əfsəroğlu
525-ci qəzet.-
2014.- 14 iyun.- S.18-19.