Qadınlar zamanın yaddaş cədvəlində
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Onlar yalnız öz fədakarlıqlarına görə
məşhurlaşmışdılar. Onlar ani şəraitin
diqtəsi ilə deyil, öz ailə borclarını,
nikahın müqəddəsliyinə itaət etdiklərini
ön plana çəkərək, belə qəhrəmanlığa
əl atmışdılar. Rus şairi
Nikolay Nekrasov onları “Rus qadınları” poemasında tərənnüm
etmişdi. Onların mənəvi
obrazları bəlkə də Homerin füsunkar Yelenasından
da daha cazibədar idi.
Qadınlar təkcə mərhəmətlilik nümunəsi
deyillər, onlar qisas almaq fikrinə düşdükdə, zəhəri
ilə düşməni məhv edən ilandan da qəddar hərəkət
etməkdən çəkinmirlər. Onlar heç də qətlə
əl atmırlar, lakin kiminsə ömrünə zəhər
qatmaqla, onu qəbirə gömülməyə qədər
izləyir, zərbələrinin ardını kəsmirlər.
Belə qadınlardan biri olan peterburqlu əcnəbi
qızı İdaliya Poletika, Puşkinin həyatına son
qoyulmasında bilavasitə iştirak etməsə də, Jorj
Dantes kimi onu ölümcül yaralayan gülləni atmasa da,
bu atəşin açılmasını reallaşdırmaq
üçün çox iş görmüş, bütün
məkr “dühasını” işə salmışdı.
A.S.Puşkin arvadı Natalya Nikolayevna ilə Dantesin
yaxınlığı barədə şayiələrə
görə, xanımının və özünün şərəfini
qorumaq üçün Dantesi duelə
çağırmışdı. Bu şayiələrin
yayılmasında, həm də Danteslə Natalyanın
münasibətlərini “qaydaya” salmaq üçün
İdaliyanın “zəhməti” az
olmamışdı.
Dantes həm də Puşkinin bacanağı, Natalya Nikolayevnanın
bacısının əri idi. Bir sıra səbəbləri
nəzərə alaraq dueldən imtina etməyə
çalışmışdı. Lakin şairin təkidi
ilə 1837-ci ilin yanvarında həmin dueldə Puşkin
ağır yaralanmış və az sonra
ölmüşdü.
Sonra vicdanlı şəxs kimi tanınan Lanskoyun
başçılıq etdiyi zabit şərəfi məhkəməsi
bu ölüm hadisəsində Dantesin təqsirsiz olduğu qənaətinə
gəlmişdi. Bu həmin Lanskoydur ki, sonralar Natalya
Nikolayevnaya evlənmiş, onların övladları da
olmuşdu.
Rus tədqiqatçıları, səriştəli
puşkinistlər də Natalya Nikolayevnanın şərəfinin
ləkəsiz olduğu qərarına gəlmiş, bu
qadının xatirəsinə kiminsə daş
atmasını, hətta buna cəhd etməsini
bağışlanmaz bir qəbahət hesab etmişlər.
Lakin Puşkinin Dantesi duelə çağırması
da sadəcə şıltaqlıq əlaməti deyildi,
şayiələr onun mənliyini əzirdi. Bu şayiələri
yaymaqda İdaliya kimi öz çirkin məqsədlərini
güdənlərin də mövcudluğunu inkar etmək
olmaz. Bəs İdaliyanı buna sövq edən,
düşmənçiliyə gətirib çıxaran səbəb
nə idi?
Həmin dövrlərdə Peterburqda kübar qızlar,
qadınlar əylənmək üçün evlərində
ballar təşkil edirdilər. Bu ballara çox vaxt
Puşkin də dəvət olunurdu, onun istedadı artıq
hamıya yaxşı bəlli idi. Balı
keçirən sahibələrin albomlarına o, bədahətən
qoşduğu panegirik şeirlər yazırdı və bu
parçalar sonralar ən yüksək poeziya nümunələri
kimi məşhurlaşırdı. İdaliya Poletika da ənənəyə
müvafiq olaraq, digər rəfiqələri kimi belə bir bal təşkil etmişdi. Məclisin
qonağı olan Puşkinə albomunu təqdim edib, ora nəsə
bir şey yazmağını xahiş etdi. Şair xahişdən imtina etməyib, özü
üçün ən bəlalı yolu seçdi. O,
alboma tərif dolu, mədhiyyə xarakterli poetik sözlər
yazdı, İdaliyanı bu şeirdə ən gözəl və
nəcib qız kimi təsvir etdi. Ev sahibəsi
çox razı qalmışdı və albomu
lovğalıqla digər qonaqlara göstərmişdi. Birdən salonda bərkdən səslənən
gülüş səsləri eşidildi. İdaliya
gülənlərə yaxınlaşdıqda, onlar albomda
şairin imzasının altındakı tarixi göstərdilər.
Puşkin həmin günün dəqiq tarixi əvəzinə
“1 aprel” sözlərini yazmışdı. İdaliya buna əvvəlcə diqqət verməmişdi,
belə işarə isə yazılanların
hamısının yalan olduğunu bildirirdi. Puşkinin belə hədyan, təhqiramiz hərəkətini
olduğu kimi qəbul edən İdaliya bu vaxt ondan qisas
alacağına and içdi.
Beləliklə, Puşkin yolverilməz acı bir
zarafatla, özünə təsəvvür edə bilmədiyi
dəhşətli bir düşmən qazandı. İdaliya
qisas üçün hər şeyə hazır idi.
Nataliya Nikolayevna ilə Dantesin öz təxəyyülundəki
yaxınlığına nail olmaq üçün dəridən-qabıqdan
çıxırdı. Şayiələrin
böyüməsi üçün də hər şeyə əl
atırdı. Puşkin isə bu şayiələrin
qurbanına çevrilməkdən yayına bilmədi və ən
bədbəxt qərarını verib, Dantesi duelə
çağırdı.
İdaliyanın qəzəbi Puşkin öləndən
sonra da soyumadı. Odessada şairə Rusiyada ilk dəfə
olaraq heykəl qoyulmuşdu. Bir dəfə
İdaliya Poletika həmin abidənin yanından keçəndə,
nifrətlə ona tüpürmüşdü.
XX əsrdəki
bəzi qadınlar
Polyak xalqı Kleopatraya bənzəyən, vətəni
naminə Fransa imperatoru Napoleon üçün məşuqəliyə
razı olan Mariya Valevskayaya, əlbəttə, hörmətlə
yanaşmalıdır. Lakin Polşanı daha məşhurlaşdıran
bir qadın elmdə böyük kəşflər etmişdi.
Mariya Sklodovskaya-Küri XIX əsrin sonunda Parisdə
işləməyə başlamış, lakin XX əsrdə
daha böyük şöhrət qazanmışdı. Görkəmli fizik və kimyaçı olmaqla Mariya
Sklodovskaya-Küri radikativlik təliminin
yaradıcılarından biri idi. Əri
Pyer Küri ilə birlikdə polonium və radium elementlərini
kəşf etmiş, birincini öz vətəni
Polşanın şərəfinə belə
adlandırmışdı. O, radioaktiv
şüalanmanı tədqiq edərkən, “radioaktivlik”
terminini elmə gətirmişdi. 1903-cü ildə
əri ilə birlikdə Nobel mükafatına layiq
görülmüşdü. 1910-cu ildə
kimya elmi üzrə ikinci dəfə Nobel mükafatı
almışdı. Onun qızı İren
Küri və qızının əri Fredrik Jolio- Küri də
sonralar Nobel mükafatına layiq görülmüşdülər.
Kürilər ailəsindən olan dörd nəfər
dünya şöhrətli alim beş Nobel
mükafatının sahibi olmuşdu.
İkinci
Dünya müharibəsində Hitler Almaniyasına və
militarist Yaponiyaya qarşı vuruşan Müttəfiq dövlətlərin
– İngiltərə, SSRİ və ABŞ-ın rəhbərləri
– baş nazir Uinston Çörçillin, sosialist ölkəsinin
lideri İosif Stalinin və prezident Franklin Delano Ruzveltin ailələrində
də müxtəlif vaxtlarda müəyyən çətinliklər
yaranmış, yəqin ki, bundan onların özləri də
əziyyət çəkməmiş deyildilər. XX əsrin 30-cu illərində Çörçill
ancaq İcmalar Palatasının üzvü kimi siyasi fəaliyyət
göstərirdi, bu vaxt onun arvadı Klementina bir varlı adama
qoşulub, gəmi ilə Sakit okeana uzunmüddətli səfərə
çıxmışdı. Səfərdən
qaydan arvadını görən Çörçill buna
çox sevinmişdi, deyəsən arvadının ailəsinə
qayıdacağına da ümidini itiribmiş. Stalinin arvadı Nadejda Alilluyeva 1932-ci ilin
noyabrında tapança gülləsi ilə özünü
öldürmüşdü. Ruzveltin xanımı Eleanor beş uşaq anası olmaqla yanaşı, onun
dörd oğlu İkinci Dünya müharibəsi cəbhələrində
vuruşmuşdu, bir jurnalist qadınla yaxınlıq etdiyinə
görə, onun lesbiyalı şairə Sapfonun
ardıcılı olması barədə söz-söhbətlər
gəzirdi.
Maraqlı və ziddiyyətli şəxsiyyətlərdən
biri də Filippin prezidentinin arvadı İmelda Markosdur. Bu
qadının öz ölkəsində mədəniyyətin,
səhiyyənin inkişafında, müvafiq sosial
infrastrukturanın yaradılmasında böyük xidmətləri
olmuşdu, axı o, həm də bir müddət ölkənin
paytaxtı Manilanın qubernatoru olmuşdu.
İmelda 18 yaşı olanda gözəllik
kraliçası hesab edilmiş, “Miss Filippin” tituluna layiq
görülmüşdü. 1954-cü ildə siyasətçi
Ferdinand Markosla evlənmiş, on bir il sonra
əri Filippinin prezidenti seçilmişdi. Birinci
ledi kimi bir çox sosial və mədəni proqramların təşəbbüsçüsü
və himayəçisi olmuşdu. Filippin
baleti xeyli dərəcədə onun səylərinə
borcludur. Onun təşəbbüsü ilə
bir çox mühüm binalar tikilmişdi. Filippin kardioloji mərkəzi, pulmonoloji mərkəz,
nefroloji (böyrək xəstəlikləri) institutu, beynəlxalq
konqres mərkəzi, folklor teatrı, tarix və mədəniyyət
parkı, Manila kino mərkəzi onun adı ilə
bağlıdır. Milyonlarla sadə
filippinlilər onu sevirdilər.
Ərinin tərcümeyi-halındakı kölgəli cəhətlər
onun da nüfuzuna müəyyən qaydada öz təsirini
göstərmişdi. Markosun İkinci Dünya müharibəsi
illərində yapon işğalçılarına
qarşı qəhrəmancasına mübarizə aparması
barədəki iddiaların sonralar saxta olduğu aşkar
edilmşdi. O, 1986-cı ildə vaxtından əvvəl
keçirilən seçkilərdə qalib gəlmiş
Korason Akinaya uduzduqdan bir il sonra ölkədən qovulduqda,
Havay adalarında yaşamış, iki il sonra isə orada 72
yaşında vəfat etmişdi.
İmelda Markosun özünə qarşı olan iddialara
dəfələrlə məhkəmələrdə
baxılmış və o, hər dəfə bəraət
almışdı. Ona görə də vətəninə
qayıtdıqdan sonra üç dəfə ölkə
parlamentinə üzv seçilmişdi.
Xarakterinin gücünə və sərtliliyinə
görə, həm də bunlar onun gözəlliyi və zərifliyi
ilə vəhdətdə olduğundan, İmelda Markosa bəzən
“polad kəpənək” deyirdilər. Bu qadının şəxsi
əşyalar əldə etməyə və mülkiyyətə
sahib olmağa aludəçiliyi də qeyd olunurdu, onun tuflilərinin
üç rəqəmli sayda olduğu misal gətirilirdi.
Bunlar da onun ölkəsi
qarşısındakı xidmətlərinin üstündən
xətt çəkə bilmədi.
Epiloq
Qadınlar haqqında indiyədək çox sayda odalar
yazılmış və söylənmiş, dünyanın ən
məşhur yazıçıları, rəssamları, bəstəkarları
zərif cinsə mənsub olanların gözəlliyi və
onların döyüş səhnəsi olan məhəbbət
aləmindəki qəhrəmanlarını vəsf etmək
üçün istedadlarını işə salmış, qələmlərini
və fırçalarını sınamışlar. İlk dəfə
dünya poeziyasının banisi Homer özünün
“İliada”sında füsunkar Yelenanı tərənnüm etməklə,
min illər boyu ona pərəstiş hisslərinin meydana gəlməsinə
səbəb olmuşdu. Homer qeyd edirdi ki, ahıl kişilər
də Yelenaya baxıb deyirdilər: “Əgər bu səadət
bizə gənclik illərimizdə nəsib olsaydı, onda
yaşamağa yenidən başlamağa dəyərdi. Bu qadın bütün Elladada dillərdə əzbərdir,
hətta lallar başlarını tərpətməklə
bir-biri ilə onun gözəlliyi haqqında
danışırlar”.
Övidı özünün “Məhəbbət sənəti”
poemasında qadınların məhəbbət
döyüşündə qalib gəlib, sonra da təslim olmaq
üçün sayı-hesabı olmayan silahlardan istifadə
etdiklərini yada salır. Füzulinin Leylisi
İbn Salama ərə getsə də, ona vurulan Məcnunu
unuda bilmir. Şekspirin Cülyettası isə
Romeo ilə məhəbbətin şirinliyini bir də dadmaq
üçün ən qorxulu fədakarlığa əl
atır, Romeonu ölmüş gördükdən sonra,
özünü də ölümün pəncəsinə
atır. Dantesin Beatriçası, Petrarkanın
Laurası təxəyyülün bəhrəsi, platonik məhəbbətin
rəmzləri olsalar da, təsir gücündən məhrum
olan minlərlə qadınlardan daha real, daha cazibədar
görünürlər. Bayron şairin qeyri-real
məhəbbətinə haqq qazandıraraq yazırdı ki,
“Siz fikirləşirsiniz ki, Laura əgər Petrarkanın
arvadı olsaydı, məgər o, bütün həyatı
boyu ona sonetlər yazardımı?”
Əfsanəvi heykəltəraş Piqmalion mərmərdən
yonduğu Qalateyasının gözəlliyinə elə
vurulmuşdu ki, allahlardan ona nəfəs, canlı həyat verməyi
xahiş etmişdi. İlahə Afrodita Qalateyanı
diriltmiş və Piqmalion ona evlənmişdi. Məhəbbətin
gücü belə möcüzələrə də səbəb
ola bilir.
Təəssüf
ki, səcdə obyekti olan qadın gözəlliyi də az ömürlüdür, axı zanbaq da əbədi
çiçək açmır, qızılgül isə ləçəklərini
töküb quruyanda, öz tikanlarını göstərir. Lakin bu da yaxşı məlumdur ki, gözəl
baharın mülayim də payızı olur və bu, labüd
olaraq yaxılaşan qışı da ləngidə bilir.
Gözəl qadın təbiətin ona bəxş
etdiklərini bütünlüklə qoruyub saxlaya bilməsə
də, axı illər də öz amansız işini,
dağıdıcı, məhvedici fəaliyyətini görməmiş
qalmır, gözəllik bütünlüklə yoxa
çıxmır, onun zəngin keçmişi yada salan
hansısa kölgəsi özünü saxlamaqda davam edir.
(Ardı var)
Telman Orucov
525-ci qəzet.-
2014.- 21 iyun.- S.23.