"Azərbaycan Konstitusiyası
dünyanın ən mütərəqqi konstitusiyaları ilə
bir səviyyədə dayanmağa
layiqdir"
Ümummilli lider Heydər Əliyev 1993-cü ildə
ikinci dəfə hakimiyyətə qayıdışından sonra
Azərbaycanın müstəqil
hüquqi dövlət
kimi qurulması, inkişafı üçün
nəhəng işlərə
imza atdı. Bu mənada milli müstəqilliyimizin əsas
atributu olan Azərbaycan Konstitusiyasının qəbul
olunması xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir.
Heydər Əliyev xalqın tələbi ilə yenidən hakimiyyətə
qayıdışından sonra
Azərbaycanın yeni
Konstitusiyasının qəbul
olunması istiqamətində
fəaliyyətə başladı. Bu istiqamətdə
ilk tədbirlərdən biri
Əsas Qanun layihəsinin hazırlanması
haqqında Milli Məclisin 1993-cü il 6 dekabr tarixli qərarı oldu. Lakin bu qərar əsasında
yaradılan müvəqqəti
Konstitusiya ölkədə
mövcud olan böhranlı vəziyyət
ucbatından işini görə bilmədi.
Daha sonra 1995-ci il mayın
2-də Milli Məclis
prezident Heydər Əliyevin sədrliyi ilə 37 nəfərdən
ibarət Konstitusiya Komissiyası yaratdı. Milli Məclisin qərarı ilə bu komissiya
Azərbaycan Respublikasının
yeni Konstitusiya layihəsini hazırlamaq tapşırığı verildi.
Ümummilli lider Heydər Əliyev yeni Konstitusiyanı son dərəcə mükəmməl
bir sənəd kimi hazırlanmalı olduğunu qeyd edərək deyirdi:
"Biz elə bir layihə hazırlamalı
və nəhayət, elə bir Konstitusiya
qəbul etməliyik ki, o, müstəqil Azərbaycan
Respublikasının demokratik
prinsiplər əsasında
uzun müddət sabit yaşamasını təmin edən əsas qanun, tarixi sənəd olsun. Ona görə
də üzərimizə
düşən vəzifə
həm şərəflidir,
həm də çox çətindir....
Konstitusiyamız Azərbaycanda məhz
demokratik, hüquqi, dünyəvi, sivilizasiyalı
bir dövlət qurmaq üçün əsas yaratmalıdır,
onun əsas qanunu olmalıdır".
Qeyd edək
ki, Komissiyanın tərkibinə respublikanın
tanınmış ictimai-siyasi
xadimləri, alimlər,
peşəkar hüquqşünaslar
daxil idi. Çox qısa
müddətdə inkişaf
etmiş demokratik ölkələrin konstitusion
quruculuq təcrübəsi
öyrənildi, təhlil
olundu, layihə hazırlandı və ictimai müzakirəyə
təqdim olundu. Geniş ictimaiyyətin iştirakı ilə həyata keçirilən
müzakirələrdən sonra Konstitusiya layihəsi 1995-ci ilin noyabrın 12-də ümumxalq
səsverməsində (referendumda)
91,9 % səslə qəbul edildi. Bu Konstitusiya 1995-ci il
noyabrın 27-də qüvvəyə
mindi. Tarixi təcrübə sübut edir ki, ən demokratik
əhalinin bütün
təbəqələrinin mənafeyini
hərtərəfli təmsil
edən konstitusiyalar məhz ümumxalq səsverməsi (referendum) vasitəsi
ilə qəbul olunan konstitusiyalardır.
1995-ci il noyabrın 10-da Azərbaycan Respublikasının
yeni Konstitusiyasını
hazırlayan komissiyanın
son doqquzuncu iclasındakı
çıxışında prezident Heydər Əliyev Konstitusiya Komissiyasının bütün
üzvlərinin layihənin
hazırlanmasında olduqca
səmərəli, faydalı,
tarixi xidmətlərini
vurğulayıb. Ümummilli
lider deyib: "Mən çox rahatlıq hissi ilə bu layihənin
altından imza atıram və bu layihəyə görə tam cavabdeh olduğumu bu gün bəyan edirəm. Hesab edirəm ki,
biz Azərbaycanın bu
günü, gələcəyi
üçün çox
böyük bir sənəd - siyasi, hüquqi sənəd yaratmışıq".
Yeni Azərbaycan Partiyası
(YAP) Siyasi Şurasının
üzvü, partiyanın
Qaradağ rayon təşkilatının
sədri Aydın Hüseynovun fikrincə, Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyası ən
mütərəqqi konstitusiyalardan
biridi: "Bu konstitusiya
Azərbaycan vətəndaşlarının
hüquq və vəzifələrini təyin
edən ən ali qanunlar
toplusudur. Konstitusiya hər bir xalqın
qürur mənbəyidir.
Hansı
xalq ki, özünün mütərəqqi
konstitusiyasına və
qanunlar toplusuna malikdir, deməli, o xalqın dəyəri də onun riayət
etdiyi və görmək istədiyi qanunların təzahürüdür.
Müstəqil Azərbaycan
dövlətinin aranmasında,
formalaşmasında, möhkəmlənməsində
ulu öndər Heydər Əliyevin misilsiz və müstəsna xidmətləri
var. Ulu öndər müstəqil Azərbaycan
dövlətinin bütün
rıçaqlarını, özüllərini çox
fundamental şəkildə, strateji baxımından əhəmiyyətini, dövlət
atributlarını və
dövlətə nələr
lazım olduğunu bilərək həll etdi. Eyni zamanda müstəqil
Azərbaycanın ilk Konstitusiyanın
da müəllifi məhz ümummilli liderdir".
A.Hüseynov bildirib ki, müstəqil
Azərbaycan əsrin əvvəllərində mövcud
olan Xalq Cümhuriyyətinin siyasi varisidir. Bununla belə
1918-1920-ci illərdə fəaliyyət
göstərən Xalq
Cümhuriyyətinin Konstitusiyası
olmamışdı: "Sonrakı
dövrlərdə biz SSRİ tərkibində yaşadığımız
dövrdə də Azərbaycanın Konstitusiyası
qəbul edildi. Lakin bu Konstitusiya
SSRİ Konstitusiyasının uyğunlaşdırılmış, cüzi
dəyişikliklər edilmiş
Konstitusiya idi. Daha dəqiq desək bu, Azərbaycan SSRİ-nin Konstitusiyası idi. Həm ictimai-siyasi baxımdan,
həm də müstəqil Azərbaycanın
Konstitusiyası deyildi.
1995-ci ilin noyabrın
12-də qəbul olunmuş
Konstitusiya müstəqil
Azərbaycan dövlətinin
olduğu üçün
Azərbaycan xalqının
hüquq və vəzifələrini birbaşa
müəyyənləşdirir. Konstitusiya istər o dövrdə, istərsə
də indi ölkəmizin ali
qanunudur və mütərəqqi qanunlardan
biridir. Eyni zamanda Azərbaycan
xalqının və vətəndaşının hüquq
və vəzifələrini
özündə ehtiva
edən sənəd toplusudur".
Onun sözlərinə görə,
SSRİ dövründə Azərbaycanın
Konstitusiyası 3 dəfə
dəyişikliyə məruz
qalıb: "O dövrdəki
Konstitusiya SSRİ də
qəbul olunmuş Konstitusiyanın müəyyən
dəyişikliyə uğramış
forması idi. Həmin vaxtda Azərbaycan dilinin dövlət dili kimi Konstitusiyada
öz əksini tapması məhz birbaşa ulu öndərimizin fəaliyyəti
ilə bağlıdır.
Bu gün bu
bizə asan görünsə də, o
dövrdə bu, böyük qətiyyət
tələb edirdi.
Ulu öndər Azərbaycan Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin
I katibi olduğu dövrdə Azərbaycan dilinin dövlət dili kimi qəbul
olunması və bir çox maddələrin əlavə
edilməsi xalqın maraqlarına xidmət edirdi. Onlardan ən mütərəqqilərdən
biri də, qeyd etdiyimiz kimi dövlət dilinin Azərbaycan dili olması idi. Bu çox
dəyərli bir fakt idi".
A.Hüseynov Konstitusiyaya 2002 və 2009-cu illərdə
edilən dəyişikliklərə
də toxunub və bildirib ki, Konstitusiya xalqın və dövlətin vətəndaşının
iradəsinin ifadəçisidir:
"Burda zamanın və dövrün tələbləri var. Dövrün
tələbləri olduqca
dəyişikliklər edilməsi
labüddür. Ancaq gördüyünüz
kimi olan dəyişikliklər Konstitusiyanın
ümumi maddələri
arasında çox cüzi bir dəyişiklikdir.
Burada mahiyyət etibarı ilə deyil, müəyyən dərəcədə
forma etibarı ilə
dəyişiklər olub,
mahiyyət olduğu kimi qalır. Yəni əsas baza hissəsi qalır və forma zamanın tələbinə uyğun
olaraq dəyişir.
Yenə qeyd edirəm ki, Konstitusiyanın maddələrinin dəyişdirilməsi
labüddür. 2002-ci ildə də bu zərurətdən ortaya çıxmışdı
və referendum keçirildi.
Azərbaycan xalqı səs verdi
və bu maddələr dəyişdirildi.
2009-cu ildə də, həmçinin dəyişdirilən maddələr
mütərəqqi maddələr
idi. Biz 1995-ci ildəki Konstitusiyanı digər MDB ölkələri
ilə müqayisə
edəndə çox
mütərəqqi qanun
idi. Konstitusiyanın hazırlanmasına komissiya yaradılmışdı
və üzvlər mütəmadi olaraq toplaşırdı, məsləhətləşmələr
aparırdılar. Konstitusiyanın qəbulu vaxtı komissiyanın tərkibinə
bütün ictimai qurumlardan, siyasi qurumlardan nüfuzlu insanlar cəlb olunmuşdu. Komissiyanın sədri isə ulu öndər idi. Heydər Əliyev tərəfindən
hazırlanılan və
xalq tərəfindən
qəbul olunan qanun zamanın tələbinə uyğun
olaraq dəyişdirilməsi
təbii bir prosesdir. Bu gün
Prezident İlham Əliyev Konstitusiyamızda
da təsbit olunduğu kimi vətəndaşların hüquqlarının
qarantıdır. Vətəndaşımızın hüquqları Konstitusiyaya
uyğun olaraq qorunur. Bir vətəndaş olaraq bizim vəzifəmiz
Konstitusiyamızın tələblərinə
riayət etməkdir".
Politoloq Qabil Hüseynli isə hesab edir ki, Azərbaycan Konstitusiyasının qəbul edilməsi həm ölkənin daxilindəki müəyyən pozitiv dəyişikliklər, həm də ölkənin bəzi beynəlxalq qurumlarla sıx əməkdaşlığından yaranan zərurətdən irəli gəlirdi: "1995-ci ildə qəbul edilən və indi fəaliyyətdə olan Konstitusiya elə dövrdə qəbul edilirdi ki, ölkə artıq beynəlxalq neft müqavilələrini imzalamış, ölkə daxili sabitliyə nail olumuş, silahlı dəstələr ölkə ərazisindən yığışdırılmış və Azərbaycan ictimai, iqtisadi tərəqqi yoluna qədəm qoymuşdu. Bu dövrdə artıq ölkə bir sıra beynəlxalq təşkilatlarla Avropa Şurası, BMT, YUNESKO və digər xarici qurumlarla təmaslarda idi. Azərbaycan dövləti həm də öz problemlərini bu təşkilatlar, o zamankı prezident Heydər Əliyev xarici səfərləri və müxtəlif dövlət qurumları vasitəsilə dünya ictimai rəyinə daha geniş şəkildə yaymağa başladı, Azərbaycanın beynəlxalq mövqeləri xeyli möhkəmləndi. Artıq Azərbaycana Avropa standartlarına uyğun və onun tələblərinə cavab verən bir Konstitusiya qəbul olunması tələb edilirdi. Həmin sənəd üzərində iş çox diqqətlə, eyni zamanda çox səriştəli şəkildə işlənib hazırlandı, Konstitusiyasının ana maddəsini insan haqları, insan hüquqları, cəmiyyətdə vətəndaşa göstərilən qayğı əsas yer tutdu. Bizim Konstitusiyamız öz parametrlərinə görə, orada insanların hüquq və vəzifələrinin düzgün koordinasiya edilməsi məsələlərinə görə dünyanın irəlidə gedən konstitusiyalarından heç də geridə qalmır".
Onun sözlərinə görə, Azərbaycan Konstitusiyası mükəmməl işlənib, orada dövlət- vətəndaş münasibətləri, vətəndaş-cəmiyyət münasibətləri, vətəndaşın hüquq və azadlıqları məsələsi, eləcə də vətəndaşın hüquq və azadlıqlarla yanaşı yerinə yetirməli olduğu öhdəliklər məsələsi bir-birilə sıx təmasda götürülür və uğurlu surətdə həll edilir: "Bu nöqteyi-nəzərdən dünya standartlarının bir çox tələbləri nəzərə alınıb və konstitusiyada öz əksini tapıb. Azərbaycan Konstitusiyası humanist və insan ehtiyaclarına xidmət edən konstitusiyalardan biri hesab edilir. Bu sənəd dünyanın qabaqcıl konstitusiyaları ilə bir səviyyədə durmağa layiqdir".
Q.Hüseynli Azərbaycan Konstitusiyasının qəbulunun sonrakı dövlət quruculuğu prosesindəki rolundan da danışıb: "Konstitusiya Ana Qanundur. Onun qəbul olunmasından sonra istər qanunvericiliyin cinayət, istər mülki sahələri ilə bağlı qanunvericilik, bir sözlə, cəmiyyətin idarəedilməsinə xidmət edən bütün qanunlar toplusu standart etibarilə dəyişməyə başladı və Avropa standartları səviyyəsinə qaldırıldı. Bu gün bizim qanunvericilik sovet dövründə mövcud olan qanunvericilikdən köklü surətdə fərqlənir və Avropa standartları səviyyəsində olması ilə nəzərə çarpır. Bu baxımdan Konstitusiya bir yol göstərən ulduz kimi digər qanunlarımızı da həmin sənədə uyğunlaşdırmağı tələb etdi və qısa müddətdə də bu işlər həyata keçirildi".
PƏRVANƏ
525-ci qəzet.- 2014.- 25 iyun.- S.6.