Əsərləri V cild (1918 – aprel 1920)
Araşdırıb toplayanı, ərəb
əlifbasından latın əlifbasına çevirəni,
ön sözün müəllifi, lüğətin tərtibçisi Şirməmməd Hüseynov
Transliterasiya redaktorları: professor Şamil
Vəliyev elmi işçi Samir Xalidoğlu (Mirzəyev)
“İstiqlal”
İnsanların istiqlalına hürriyyəti-şəxsiyyə,
millətlərin hürriyyəti-şəxsiyyəsinə
istiqlal deyilir.
Hürriyyəti-şəxsiyyə nə qədər
müqəddəs isə, şəxslərin məcmui olan
millətlərin istiqlalı da o nisbətdə müqəddəsdir.
Demokratik firqə proqramlarının hamısında
hürriyyəti-şəxsiyyə əsas olduğu kibi, millətlərin
istiqlalı da əsldir.
Böyük Dünya müharibəsi Böyük Rusiya
inqilabını doğurdu. Böyük Rusiya
inqilabı isə millət hüququnu bütün genişligi
ilə meydana atdı.
Müharibə bitmək üzrə ikən millətlərin
azadlığı ilə “Cəmiyyəti-Əqvam” fikri
günümüzün ən məşhur və ən məqbul
şüarını təşkil elədi.
Böyük Fransa inqilabı hürriyyəti-şəxsiyyəyi
başqa bir təbirlə, bəşərin hüququnu elan eləmişdi.
Dünya inqilabından başqa bir şey olmayan aləmşümul
müharibə dəxi istiqlalı, başqa bir sözlə
millətin hüququnu elan elədi.
Bu həqqi qazanmaq, bu hüquqdan hissəyab olmaq
üçün Azərbaycan dəxi elani-istehqaq eləmişdir.
Azərbaycan
istiqlalı!
İştə
bir şüar ki, firqəmiz onun ilk ələmdarı olmaq
şərəfilə iftixar eylər!
Ah Azərbaycan!
Biz sənin həqqini tələb etmək degil, yalnız
adını söyləmək üçün nə qədər
müarizlərə rast gəldik, nə töhmətlərə
məruz qaldıq!
Azərbaycan muxtariyyəti diyorduq, soldan-sağdan hər
növ hücuma məruz qalıyorduq.
Biz Azərbaycanın topraqlarını qızdıran atəşi-müqəddəsi
kökslərimizdə bəsləmək istiyorduq. Bizə Moskvada yanacaq “məşəli”
nişan veriyorlardı. Biz aləmi-mədəniyyətə
kəndi dilimizin, kəndi mədəniyyətimizin ruh və rəngi
ilə pərvərdə edilmiş bir millət
çıxarmaq istəyirdik: Bizə Ərəbistanı
göstəriyorlardı.
Biz muxtariyyət diliyorduq, bizə xərabəzar vəd
ediyorlardı.
Bizimlə
onların arasında az zaman içində
çox mübahisə, münaqişə və mübarizələr
oldu. İki əvvəlincilər mülzəm,
üçüncülər də məğlub oldular.
Vəqt
vardı “Müsavat” azərbaycançılığı
üçün xəlq düşməni, türkçiligi
üçün nəuzübillah islam
kafiri ədd olunuyordu.
Fəqət imdi onu başqalarından təfriq edən
şüar bu degildir. Çünki Azərbaycanın
istiqlalı yalnız Müsavatın degil, sosialistlərimizin də,
islamçılarımızın da “göz bəbəgi” kibi
saxlamağa əhd etdikləri ülvi bir məqsuddur. Bu məqsudi tərsim edən üç boyalı Azərbaycan
bayrağını yüksək tutmaya artıq bütün azərbaycanlılar
əhd etmişlərdir.
Azərbaycan fikri yalnız son günlərə qədər
onu inkar edə gələn digər türk olmayan partiyalar tərəfindən
də qəbul edilməkdədir.
Bir sosial-demokrat qəzetəsi Azərbaycan
istiqlalını xarici nüfuz və hülulə
qarşı azərbaycanlılardan daha ziyadə bir şiddətlə
müdafiə edəcəgindən bəhs eləmişdi. Bu vəqtə
qədər etina edilmək istənilməyən parlamana
şimdi istidalarla girmək istiyorlar.
İngilislərin paytaxtımıza vürudi əndişələrlə
tələqqi edilmişdi. Bu gün isə
istiqlalımıza müəyyən və müzahir
olacaqlarını rəsmi lisanlardan ögrəndik.
Əvvəlcə firqəmizə məxsus olan bir fikir,
bu gün millətin şərik olduğu bir məqsəddir.
Bizim mənəvi zəfərimiz ruhani qələbəmizdir. Bu qələbəyə biz
bilnisbə az bir zaman içərisində
gəldik. Fəqət bu az zaman içərisində
çox böhranlar keçirdik, zaman oldu ki, tamamilə məhrum
oluyorduq. Vəqt oldu firqə tamamilə
yalnız qaldı. Fəqət çox
çəkmədi firqəyi yalnız buraxanlar nə qəbahət
işlədiklərini anladılar.
Azərbaycan
məfkurəsini firqə türk demokratiyasının
idraklı qisminə istinad edərək irəlilətmişdi,
bu düşmənlərimizin dedigi kibi xan, bəy və
ağa fikri degil, türk demokratiyasının böyük
idealı idi!
Bakı, Azərbaycan atəşgədəsinin
ocağı olduğu kibi Azərbaycan fikrinin də mənbəyi
idi.
Bolşeviklərlə daşnaqlar bu ocağı
söndürmək, bu mənbəyi qurutmaq istədilər,
mart hadisəsi meydana gəldi.
Fəqət Azərbaycanın atəşi kibi fikri də
söndürüləməz idi.
Çünki:
Xuni-ərbabi-həmiyyət
qərq edər zalimləri,
Məşəli-əfkari-əhraranə
sönməz xunilə!
İştə bu qanlarla söndürüləməyən
və bu gün hər kəsi kəndisini tanımaya vadar edən,
yolunda dönməz bir əzmlə cihad etdigimiz Azərbaycan
istiqlalını müdafiə üçün “İstiqlal” nəşrə
başlayır.
“İstiqlal” firqənin əvvəlcə nəşr
etmiş olduğu mətbuatın getdigi yolu təqib edərək
hökumətimizi xəlqin ehtiyacını anlamaya, xəlqimizi
də hökumətin müşkülatını dərk etməyə
çağırmaqla istiqlalımızın beynəlmiləl
bir təsdiqə müvəffəq olmasını
hazırlayacaqdır.
Bu
xüsusda tutacağımız yol isə bittəbii Türk
Ədəmi-Mərkəziyyət “Müsavat” yoludur ki,
lisani-Tofiqdə:
“Millət yoludur, həqq yoludur
tutduğumuz yol,
Ey həqq yaşa, ey sevgili
millət yaşa, var ol!”
deyə
tərif edilmişdir.
M.Ə.Rəsulzadə
“İstiqlal” qəzeti, 4 şubat
(fevral) 1919, ¹1
“Müsavat” Azərbaycan
Məclisi-Məbusanında
Hökumətə xitabən vermiş olduğu
sorğular çaharşənbə qanuni-saninin 7-ci
iclasında Türk Ədəmi-Mərkəziyyət firqəsi
“Müsavat” fraksiyası tərəfindən Fəhlə məsələsi həqqində
məsai naziri həzrətlərinə xitabən böylə
bir sorğu vermişdir.
Məsai naziri yəqin biliyorlar ki, Bakı əmələlərinin
halı olduqca müşkül bir vəziyyətdədirlər
ki, əvvəlcə “Sovet syezd” tərəfindən təsis
olunmuş xəstəxanələr imdi xarab bir haldadırlar. Əmələlər
dava-dərman tapa bilmiyorlar. Əmələ
mənzilləri hifzüssihhə nöqteyi-nəzərindən
fəna bir haldadır. Zavod komissiyaları
ilqa edilmiş, bu üzdən ərzaq paylamaq və sair bu kibi
xüsuslarda fəhlələr bir çox təhsilatdan məhrum
qalmışlardır. “Kollektivni doqovor” yoxluğu
üzündən əmələnin məvacibini
azaltmışlar, verilən gündəlik maaş
zəmanəmizdəki bahalığa nisbətlə məsarifin
yarısını belə ödəmiyor. Bundan əlavə
ümumi işsizlik üzündən fəhlələr ac
qalılyor, tədricən ölüyor, min cürə xəstəliklərə
düçar oluyorlar. Əmələnin
maddətən halı böylə pərişan ikən, mənəvi
halı da qaranlıqdır. Gecə
kursları, məktəblər, xəlq yurdları yoxdur.
Əmələ mühiti qaranlıq bir aləm
təşkil ediyor. Bu zülmətdən
istiqlalımıza, hürriyyətimizə düşmən
olanlar istifadə ediyorlar.
Əcəba, məsai nəzarəti əmələnin
maddi və mənəvi ehtiyacını rəf eləmək,
eyni zamanda da maaşını yoluna qoymaq və məsainin mənafeini
qanunən mühafizə eləmək üçün nə
kibi planlar və tədbirlər düşünməkdədir?
“Müsavat” şöbəsinin rəisi:
Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
“İstiqlal” qəzeti, 4 şubat
(fevral) 1919, ¹1
Hökumət hər
şeyi etməz!
Azərbaycan hökuməti təsisi ilə məəttəəssüf
bizdə bir zehniyyətin də təsis elədigi
müşahidə olunuyor.
Hər şeyi hökumətdən gözləmək,
hökumət əlilə gördürmək.
Cümhuriyyət və məşrutiyyətlərlə
idarə olunan hökumətlərdə əsl idarə edən
xəlq özüdür. Xəlqi mütəşəbbüs
olan millətlər, xəlqi cəmaət işi ilə məşğul
və müxtəlif cəmiyyətlərə ayrılaraq əsəri-fəaliyyət
göstərən cəmiyyətlərdir ki, hakimiyyəti-milliyyəyi
təsis edə bilərlər.
Hər şeyi hökumətdən gözləyib duran
bir cəmaət, nəhayəti hökumətindən məyus
olur. Çünki heç bir zaman hökumət, nə
cür hökumət olursa-olsun, cəmiyyətin
güna-gün ehtiyaclarını rəf edə bilmək, hər
şeyə vəqtində və zamanında yetişmək
imkanında olamaz.
Bu hal bilxassə yeni təşəkkül etməkdə
olan və inqilab məşiyyəsindən doğan yeni
hökumətlərdə iki-üç qat bir əhəmiyyət
alır.
Türkiyə kibi böyük və möhtəşəm
bir tarixə malik olan qədim bir dövlətdə belə hər
şeyi hökumətdən gözləmək zehniyyəti məmləkəti
nə kibi müşkül hallara saldı. Bizim kibi hər
şeyi yenidən, yoxdan var etmək məcburiyyətində
bulunan bir hökuməti bu zehniyyət nə kibi xarab bir hala
qoya bilər, bir kərə düşünülsün.
Şübhəsiz ki, hökumət məmləkətdəki
hərəkati-ictimaiyyə və təşkilati-idarənin
nazimi, naziri və ruhu olmalıdır. Onun nəşr elədigi
müvafiq qanunları, qoyduğu tədbirli nizamları, təşkil
elədigi ədalətli idarələri ilə dövlət
makinasını yoluna qoymalıdır.
Fəqət bu kafimidir?
Dövlətə məmurlar lazımdır. Bu əski məmur
kadrolarına malik bir hökumət degildir. Yeni adamlar bulmalı, namuslarına güvənməli,
onları birər xidmətə təyin etməlidir. Bu yeni məmurları hökumət nərədən
alacaq. Bunun üçün kimə
müraciət eləyəcək, bu bir məsələdir.
Bu məsələnin
həlli üçün mövcud olan firqələr az da olsa müavinət edə bilərlər. Hökumət məmuriyyətini ifa edə biləcək
əzalarını və yaxud əzaları olmasa da etimad edə
bildikləri əşxasın bir siyahısını tutar, bu
siyahıyı nəzarətlərə verə bilərlər.
Bundan daha faidəli olaraq əhli-ürfan öz
arasından bir cəmiyyət təşkil edə bilər. Tamamilə bitərəf
bir cəmiyyət, zəhmətkeş ürəfa cəmiyyəti.
Bu cəmiyyət hər yanda, hanki bir dövlət
xidmətinə istedadı olan mütəxəssisləri,
mütəfənninləri və ələlümum zəhmətkeş
ürəfayı toplar, onları qeyd edər və hökumət
idarələrinə məmur verməklə milli işə
müavinət edə bilər.
Hökumətimiz olmadan əvvəl füqəramıza,
qaçqınlarımıza, fəlakətzədələrimizə
müavinət edən cəmiyyətlərimiz, nəşri-maariflə
məşğul olan ürfan müəssisələrimiz var
idi. Hökumət təşkil etdigimizdən sonra bu
xüsusdakı ehtiyaclarımız azaldı degil, artdı.
Halbuki bu cəmiyyətlərdən, bunların
fəaliyyətindən bir əsər yox. Görünüyor
ki, hər kəs artıq ümuri-xeyriyyə və səhiyyə
nəzarəti var, maarif nəzarəti təsis edilmişdir –
deyə cəmiyyətə bir vəzifə
qalmadığını düşünüyor. Fəqət həqiqət hal böyləmidir?
Əskidən kooperativlər, köy cəmiyyətləri
vardı. Bu cəmiyyətlərdə cəmaətin
etimadını qazanmış adamlar
çalışıyordu. Bu vasitə ilə
xəlqə ucuz ərzaq paylamaq imkanı hasil oluyordu. İmdi ərzaq nəzarəti var. Fəqət əhaliyə
lazım gələn ərzağı paylayacaq aparatlar yox.
İş bəzi şəxslərin, kəndi məsuliyyəti
üzərinə hərəkət edən fərdlərin
öhdəsinə buraxılmışdır. Buna görə də bir çox suyi-istemallara meydan
verilmişdir.
Hökumətimiz məcburi əskərlik elan eləmişdir. Əskər
toplamaq öylə asan işlərdən degildir. Başqa sənaye və texnikaca iləriləmiş
olan millətlərdən əskərliyə alınan nəfərlərin
içində hər sənət ərbabı oluyor. Komandanlıq sənət sahibi olan nəfərləri
bir tərəfə ayırıb onları əskərə
lazım olan işlərdə işlədiyor. Məsələn, dərzilər tikiş işini,
dülgərlər (kazarma) qışla yapısını, dəmirçilər
dəmir işini, sairlər də kəndi xüsusiyyətlərinə
aid olan cəhətləri ifa ediyorlar. Bu
surətlə ordu kəndisinə lazım olan işlərin heç
olmasa bir qismini öz ustaları vasitəsilə
görmüş oluyor.
Halbuki bizdə öylə degildir. Əksərən
orduya gələn nəfər yer əkmək və yaxud qoyun
otarmaqdan başqa bir şey bilmiyor. Bunun
üçün də komandanlıq ordunun hər bir
ehtiyacını xaricdən görmək məcburiyyətində
qalıyor.
Bu xüsusda cəmiyyət orduya böyük bir xidmət
edə bilər. Bilxassə qadınlarımız təşəbbüs
edərlərsə, orduya cəmaşır hazırlaya bilərlər.
Bu nə qədər böyük bir xidmət, vətəni
bir xidmət olur.
Oxuyucular bilirlər ki, müharibənin şiddətli
zamanlarında ləvazimə möhtac qalan rus ordusuna rus cəmaəti
nə qədər böyük xidmətlər etmişdi. Şəhərlər
və zemstvolar tərəfindən təşkil olunan cəmiyyətlər,
sənaye və ticarət ərbabı tərəfindən
vücuda gətirilən müəssisələr orduyu nə
dərəcədə qüvvətləndirmişlərdi.
Orduya alınanların ailələri var. Onların dərdləri
var. Görüləcək işləri var. Onlar daha əskər
övladı, əskər ailəsi olmağa adət etməmişlərdir. Bu “müqəddəs
adət”ə ögrənmək nəsibi ilk dəfə onlara
aid olmuşdur. Şübhəsiz ki, vətən
müdafiəyi-ülvisi nə olduğunu dərk edən bir vətəndaş
üçün böylə bir fədakarlıq nəsibi ilə
hissəmənd olmaq böyük bir səadətdir. Fəqət bununla bərabər o ailənin maddi və
mənəvi ailə ələmlərini dəxi digər vətəndaşlar
anlamalıdırlar. Öz qardaş əlaqələri
ilə göstərməlidirlər ki, xidmətə
alınmış əskər və onun ailəsi cəmiyyət
tərəfindən unudulmamışdır. Böylə
bir məhəbbətli əlaqəyi qışlasında xəbər
alan yeni əskər rahətlə vəzifəsini
ifa elər, bundan da məmləkət, vətən
böyük faidələr görər.
Əskər ailələrinin bir çox dərdləri
var, onlara yetişmək, bəzən həqsiz olaraq qanunun kəndilərinə
bəxş etmiş olduğu müsaidələrə təcavüz
edilmişdir, onları rəf etdirə bilmək
üçün kəndilərinə yol göstərmək
üçün bir cəmiyyət olarsa azmı faidə verər?
Diqqət olunsun Gürcüstana, Ermənistana, orada hər
şeyi hökumətmi ediyor?
Qətiyyən. Orada cəmaət, cəmaət müəssisələri,
firqələr, cəmiyyətlər hökumətdən az iş görmüyorlar. Çünki bilirlər,
görüləcək vətən işi, millət işi,
bir sözlə, dövlət işi o qədər çox, o
qədər güna-gündür ki, onları görmək
üçün hər kəsə, hər cür cəmiyyətə
iş vardır. Ta ki, işləyən olsun?
Gəncədə Azərbaycan hökuməti təsis edərkən
böyük bir xəta irtikab edildi. Xəlq içindən
doğma nə qədər milli müəssisələr
varsa ortadan
qaldırıldı. Hər şeyi
hökumət görəcək – deyə bir fikir verildi.
O gündən
etibarən firqə həyatı, firqə təşkilatına
zərərli bir iş kibi baxıldı, Bakıda “Türk
Ocağı” cəmiyyəti müsaidə alıncaya qədər
min müşkülata məruz qalmışdı.
Bu xəta parlaman təsis edildikdən, Gəncədə
faidəsiz görülən Şurayi-Millinin həqqi və
hakimiyyəti iadə edildikdən sonra anlaşıldı.
Fəqət bu xətayı hökumət və siyasi məhfillər
anlamış olduqları halda görüyorum, cəmaətimizin
kütləsi daha bunu anlamamışdır. Hələ hər
kəs hər şeyi hökumətdən gözləyib
duruyor.
Əlbəttə, hökumətə malik bir millətin
həqqi vardır ki, hər şeydən həyati-ictimaiyyə
və siyasiyyəsinin müdiri və nazimi olan hökumətin
rəftar və göftarına, təşəbbüs və qərarlarına
müntəzir olsun. Bu təbiidir. Fəqət
təbii olmayan bir şey vardır ki, o da hər şeyi
hökumətdən intizar edib də kəndisinin tamamilə
atil və batil oturmasıdır.
Millətin
fəal və zində qüvvətləri, haydı iş
başına. Şimdi işləmək, yaratmaq
və hökumətə kömək etmək zamanıdır.
Hökuməti
yalnız sözlə olan irşadəngizlə degil, işlə
göstərdiginiz təşəbbüsünüzlə də
təyid etməlisiniz!
M.Ə.Rəsulzadə
“Azərbaycan”,
5 şubat
(fevral) 1919, ¹106
Azərbaycan paytaxtı
“Quzğun
dəniz”in sahilində, əski Albaniyanın mərkəzində,
Şirvanşahların paytaxtında, Abşeron
yarımadasının cənubunda 49-51 dərəcə tul,
40-21 dərəcə ərzində bir tərəfdən
Bayıl, digər tərəfdən Zığ adilə
suların bağrına qol uzatmış, qarşıdakı
adaların himayəsilə pənahsız gəmiləri hər
növ tufanlara qarşı qoruyan mərhəmətkar bir qucaq
açmış liman var:
Bakı bəndəri!
Şöhrətli
Azərgədəsi, “odunsuz yanar, sudan qorxmaz” münqəbədar
atəşi uzun zamanlardan bəri məruf, tarix səhifələrini
boyamış neft quyuları, hərdənbir fövran edər
“yanardağ”ı ilə Azərbaycan isminin müsəmması
həmişəyanar bir ocaq var:
Bakı bələdəsi!
Bakı – Azərbaycanın paytaxtı.
Bakı,
bu gün istiqlalını elan etmiş olan Şimali Azərbaycanın
mərkəz idarəsi olduqdan sonra degil, daha əvvəldən,
qədim zamanlardan bəri Azərbaycan paytaxtı-paytaxtı
degilsə də, mühüm mərkəzlərindən biri
olmaq heysiyyətinə malik olmuşdur.
Azərbaycan
kəlməsinin “Od” mənasındakı “Azər”dən
ayrıldığını iddia edənlər, buradaki atəşgədələri
göstərir, ona görə də bu yerlərə “Od abad edən”
mənasında “Azərbaykan” və yaxud “Azər abad kan”, daha
sonra müərrib olaraq “Azərbaycan” denildiyini bəyan edərlər.
Şəmsəddin
Sami bəy mərhum “Qamusi-əl-əlam”ında “Azərbaycan”
kəlməsinin əvvəlcə Təbrizin özünə,
sonra ətrafına, daha sonra vilayətinə ələm
olduğunu qeyd ediyorsa da, bir az aşağıda Azərbaycanın
toprağını və yerlərinin mürəkkəb
olduğu məvaddi-tərif edərkən diyor ki: “Məmləkətin
toprağı ərazi-bir kaniyyədən olub, qaz
çıxarır yerləri və neft quyuları çox
olduğu kibi, zəlzələləri dəxi pək sıx
olub, qəsəbələri və ələlxüsus mərkəzi
olan Təbriz şəhəri dəfəatla xərab
olmuşdur. Zəmani-cahiliyyətdə atəşgədələrinin
kəsrəti və bəlkə “Azərbaykan” təsmiyyə olunması dəxi
bir atəşi-daimi halında olan bürkan və neftlərinin
kəsrətindən iləri gəlmişdir”.
Görüyorsunuz ki, müəllifi-möhtərəm
sizə tamamilə aşina bir mənzərə təsvir
ediyor. Tərif
tamamilə Bakıya və vilayətinə aid daimi bir atəş
halında bulunan bir kan – Bakı, dəfəatla
zəlzələyə məruz qalan da Şamaxıdır. Burada Təbriz və həvalisinə bənzəyən
bir şey yox. Çünki o həvalidə
nə qaz çıxarırlar, nə də neft quyuları
vardır.
Bunu zikr
etməkdən məqsədimiz təbii, Təbrizin Azərbaycan
mərkəzi olduğunu inkar degil, əsl Azərbaykan isminin
müsəmması olacaq nöqtənin Bakı ola
biləcəgini göstərməkdir.
Əvət, Bakı yalnız bugünki Azərbaycan
Cümhuriyyətinin paytaxtı degil, əski Azərbaycan qitəsinin
də mühüm bir mərkəzidir. Vəqtilə bu mərkəz
əski “Midiya” yerini tutan Azərbaycan sakinlərini müqəddəs
atəşləri ilə qızdırmış; bu hərarətlə
o, İrandan, Hindistandan
və dünyanın sair yerlərindən zairlər
cəlb eləmişdir.
Bakı bu gün də ziyarətgah, bu gün də məbəddir.
Bugünki Bakı zairləri əski atəşpərəstlər
kibi din hissiyyatı və ruh ehtiyaclarını tətmin
üçün degil, maddi həvəslərini təmin,
artıq təmələrini doyurmaq üçün gəliyorlar. Buradakı sərvəti
kəndi kəşanələrinə axıtmaq istiyorlar.
Bu müasir zairlər tarixin hekayələrini
oxurkən hind zairlərinin gəlib burada müqəddəs atəşlərə
tapınmaqdan başqa bir faidə gözləmədiklərini
heyrətlərlə tələqqi edər, o nur və hərarət
sərgərdanlarını qətiyyən anlıyamazlar.
Çünki onlar “eşqi” şəmin başına
firlanıb da kəndisini yakan və yakılarkən səs
çıxarmayan “pərvanə”dən degil, çəmənlikləri,
çiçəklikləri birər-birər gəzib də
güllərdən şirə çəkən “arı”lardan
ögrənmişlərdir.
Onlar icab edərsə palçığa girər, hisə
bulaşar, mazuta batar, fəqət atəşi tapmazlar. Çünki
məbud olaraq onlar qazı, nefti degil, bunlardan hasil olan “Sarı
mədəni” tanırlar.
Fəqət Bakının müridləri yalnız bu
uzaq vilayətlərin zəvvarı degildir. Buranın maddi deyil, mənəvi
atəşlərinə Hindistan məcusi və İran zərdüştlisindən
daha şiddətli bir ehtiyac və daha qüvvətli bir imanla
mərbut olan mücavirlər, mötəkiflər vardır:
– Azərbaycanlılar!
Əvət, Bakı əski məcusilərdən
ötrü şöləsinə yakılır şəm;
qomşu imperialistlərlə Avropa kapitalistlərindən
ötrü şirəsi çəkilir gül isə, Azərbaycan
türklərindən ötrü təvaf olunur əməl kəbəsi,
etikaf olunur həyat məscididir.
Bu, bizə bir əməl kəbəsi və həyat məscidi
olan Bakımızı, əcəba, heç bilirmiyiz?!...
Bu suala cavab almaq üçün mətbuatı-ümumiyyəmizin
cavan hücrəsini ümumi bir surətdə gözdən
keçirdim.
Bakıya aid bir şey görmədim. Bu
bana həvəs və cəsarət verdi.
Müxtəsər də olsa, Bakının tarixi həqqində
bir kaç yapraq qaralıyalım, dedim. Şübhəsiz
ki, bu sətirlərlə veriləcək məlumat Azərbaycan
Cümhuriyyəti paytaxtının şan və heysiyyətı
ilə mütənasib olamıyacaq. Çünki
əl altında nə o qədər mənbə, nə də
o qədər zaman və fürsət vardır. Fəqət Azərbaycan mətbuatında bü
xususda daha heç bir yazı yazılmadığından,
düşündüm ki, naqis də olsa, bir şey olsun.
Biz naqisini başlarız, mütəşəbbüs gənclərimiz də
çalışar, vətən eşqi, məmləkət məhəbbəti
ilə səy eylər, bu başlanğıcı təkmil edərlər;
o zaman biz də əziz paytaxtımızın mükəmməl
bir tarixinə malik olmaq səadətini dərk edəriz.
II
“Bakı”
kəlməsi imdiki halda dünyaca məruf kəlmələrdən
birisi və hər kəsin virdi-zəbanı olduğu kibi, hər azərbaycanlının
da “bismilə”sidir.
Bu kəlmə, bilxassə Azərbaycan istiqlalının
xofla ümid arasında bir böhran keçirməkdə olan
bu günlərdə həssas ürəklərə müəssir
bir iztirab verməkdədir.
Qəlblərimizi bu qədər əlaqədar edən
“Bakı” kəlməsi, əcəba, hankı mənayı
ifadə ediyor?
Bu kəlmənin
“bad” və “kub”dan mürəkkəb olan “badi kubə” kəlmeyi-farsisindən
müxəffəf olaraq ayrıldığı və
“yeldögən” mənasına gəldigi mərufdur; böylə
bir “təsmiyyə”nin səbəbi isə burada hakim olan
Şimaldan əsən “Xəzri” və Cənubdan əsən
“Gilavar” yelləri imiş.
Fəqət Bakı isminin böylə mənayə malik
olduğu məşhur isə də, dərin
düşünür müdəqqiqlər böylə bir vəchi-təsmiyyeyi
amiyanə görüyorlar.
İran
müabiləri Bakı isminin əslini iranilərin tələffüzləri
“badi kubə”dən aradıqları kibi, bəzi
türkçilər bakılıların “bəki” şəklində
tələffüz elədikləri bu kəlməyi “bak” kəlməsindən
ayırmaq istiyorlar. Ərəb müvərrixlərindən bəzilərinin
paytaxtımızı “baq” şəklində qeyd etdiklərindən
dəxi istidlal edərək, bir rəvayətə görə,
Xəzər türkləri tərəfindən təsis
olunmuş olan bu şəhərin əslində “bək”
müqabili bulunan “bak” kəlməsindən iləri gəldigini
söyliyorlar. Əksər ərəb müvərrixlərincə
“Bakuyə” məruf olan tələffüzü də (bəkcigəz)in müərribi imiş – deyə iddia
ediyorlar.
Ərəb coğrafiyunundan Yaqut Həməvi
Bakıyı “Bakuyə” şəklində qeyd eləmişdir.
İbn
Əl-Əsir Xəzəri isə “Kamil” adlı tarixində
Bakı şəhərini “baq” olmaq üzrə göstəriyor
və diyor ki, “Baq-Bəsfərcan elində bir şəhərdir”.
Yaqutun Bəsfərcan tərifinə görə
Əran (yəni Şimali Azərbaycan) ölkəsində kain
bir elin adıdır.
Amasiyalı
Hüsaməddin “İqdam”da nəşr elədigi bir məqaləsində
İbn Əl-Əsirin “baq”ını alaraq bunun “bak”dan
çıxdığını “bak”ın da Bakuyə şəklinə
gəldigini və bunun da şimdiki türkcəmizdə “Bəkşəhri”
demək olduğunu iddia etməkdədir. Digər bir mühərrir
dəxi Bakının yenə türkcə olaraq Sultanülqəra
və Şahkənd mənasına olaraq “Bək köy”
olduğunu zikr edərək şair Şeybaninin
aşağıdakı:
“Bək
köy də bana göründü bənli
Ol lalə
üzar simi-tənli”
beytini dəxi
istidlal üçün iqtibas ediyor.
“Baku” kəlməsinin istiqaqi haqqında bu kibi tədqiqat
biçimli digər mülahizələr dəxi yox degildir. Fəqət
bu mütaliələrin qərini-həqiqət olduğunu təsdiq
etmək məsuliyyətini boynumuza alamayız.
Bizə öylə gəliyor ki, Bakının qədimligini,
burada əski iranilərin, yunanilərin, xəzərlərin və
sair qədim millətlərin hökmran olduqlarını nəzərə
alaraq Bakı kəlməsini farscaya və yaxud türkcəyə
uydurub da kəndisinə mətlub bir mənayi bağlamaqla məsələ
həll ediləməz.
Bakı kəndisində
bulunan gərək Venedik kari qüllələri
və gərək hindkari azərgədələri ilə bəşəriyyətin
əski dindarları olan hind atəşpərəstlərinə
bittəb bəlli idi. Bunu göstərər sərih məlumati-tarixiyyə
vardır.
Bir bürkan halında daimi atəş surətində
yanıb tutuşan Bakı atəşpərəstlərə
yabançı qalamazdı. Həm
qalmamışdır, burası onlarca bir ərzi-müqəddəs
idi. Suraxanıdakı atəşgədə
Azərbaycan atəşgədələrinin ən qüdsisi
idi. Buraya hind məczublərinin zəvvar
qafilələri təşkil edərək gəldikləri
müsəlləmdir.
Bu mülahizəyə görə, “Baku” kəlməsinin
iştiqaqını nə bugünki farscada, nə də
türkcədə aramaq səhih olamaz. Bunun
üçün “sanskrit” dilinə müraciət edilərsə,
daha münasib olur.
Sanskritcədə “Baku” kəlməsi bir məna ifadə
ediyormu? – biləmiyoruz. Fəqət bəzi
mənbələrə görə hind lisanlarından
(keçrati-qədim) dilində “Baku” kəlməsi “həqiqətə
doğru” mənasını ifadə ediyormuş. Çox ehtimal verilə bilər ki, hind məcusiləri
möcüznüma atəşgədəsindən dolayı
burasına böylə müqəddəs bir ism vermiş
olalar. Bilxassə ki, “odunsuz yanar və sudan
qorxmaz” üç atəş əfsanəsi dəxi Baku atəşgədəsinin
bulunduğu yerə isnad olunuyor. Tarixən
müəyyən olmayan bir zamanda – İran tarixilə məşğul
olanlar diyorlar ki, – atəşpərəst zərdüştilərindən
bir qafilə Azərbaycandan “Abşeron” yarımadasına gələrək
sahildən iki fərsəx fasilədə Baku atəşgədəsini
vücudə gətirmişlərdir. Onların
anlatmasına görə, “bu məbəd (yəni Baku atəşgədəsi)
sıcaq bir topraq üzərində təsis olunmuşdu.
Bütün o tərəflərdə kəsrətlə
mövcud olan “şist” yağlarilə neftin
qarışmasından hasil olmuş (karbonlu hidrogen) o sahədə
kəsrətlə vardı. Bu qaz atəş
alıyor, yanıyordu. Hətta yalnız
topraq üzərində degil, bu qaz dəniz
açıqlarında da mövcuddur. Alovlu bir şey
atınca haman suyun üzü atəş
alıb yanıyor.”
Bakının
Hindistan, İrani-qədim və atəşpərəstliklə
olan əlaqəsi adının nərədən gəldigi həqqində
verilən izahat arasında göstərildi.
Burasının Yunani-qədim və Venedik dövrləri
ilə münasibətdar olduğunu bildirir. Asar da
vardır. Bayıl qabağında sular
içərisində bulunan əski qələ hasarını
andıran barıların ənqazı bu asardandır. Şəhərimizin gözəlliklərindən
birini təşkil edən Kupalniya (dəniz hamamı)
yapıldığı zaman bu ənqaz səmtində “məzkur
hamam müqabilindən sahildə duran “Qız qələsi”nə
doğru uzanan bir növ səngfərşlər kəşf
olunduğu zaman mütəxəssis mühəndislər bunun əski
yunan asari-memariyyəsindən olduğuna zahib olmuşlardı.
Məzkur Qız Qələsi dəxi adilə
türk əsəri isə də, tərzi memarı və
şəkil etibarilə Venedik asarını
andırıyormuş.
Haşımov
meydanında qoşa qələ qapısı üzərində
müşahidə olunan rəsmlər dəxi islamiyyətdən
əvvəlki bir
dövri-qədimə aid olsa gərək”.
İsminin nə kibi bir məna ifadə elədigi həqqində mövcud olan bu qədər rəvayətlər içərisində amiyanə bir təfsiri olan “bad” və “kub” təvəccöhi məruf olduğu kibi şəhərin qədimligi və kim tərəfindən təsis olunduğu babda da iranilərcə məruf bir rəvayət vardır. Bu rəvayətə görə, Bakı Nuşirəvanı-Adil tərəfindən təsis olunmuşdur. Buna müqabil şəhərin Nuşirəvan istilasından daha əvvəl Xəzər xaqanlığına tabe bir Türkmən xanlığı dairəsində olduğu da iddia olunmaqdadır. İbn Əl-Əsirin Bakının “Bəsfərcan” elində bir şəhər olduğunu zikr etdigini qeyd etdik. “Məcməülbəldan” sahibi Yaqut Həməvi isə Bəsfərcan elini: “Bəsfurcan”, Bəsluxan, Basluxan kibi Basfurkanın müərribidir. Türklərin “bay siburqan” dediklərinə iranilər “Basfurkan”, ərəblər də “Bəsfurcan” və “Bəsfərcan” demişlərdir. Şərqdə Seyhun üzərində kain Siburqan şəhri, Xorasanın mərkəzi-qədimi olan Mərv önündə axan Macan (Makan) nəhri üzərində vaqe Əşfurqan (Siburqan) şəhəri və Qərbdə Kür nəhrinin Şərq tərəflərini mühit olan “Basburqan” eli türk bilad və asari-məşhurəsindəndir” deyə izah ediyor.
Şəhərin kimlər tərəfindən
təsis edildigi ixtilaflı olduğu kibi, hankı sənədə
təsis edildigi də ixtilaflıdır. Burasının məmurə
olaraq 1500 sənədən bəri məlum olduğu, hətta
bir rəvayətə görə Miladi-İsadan 978 sənə
əvvəl dəxi burada məmurə olduğu rus
qamuslarında müqəyyiddir.
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
(Ardı var)
525-ci qəzet.- 2014.- 28 iyun.-S.
26-27.