Zaman keçər, söz qalar
Onun haqqında çoxdan yazmaq istəyirəm, lakin
özümdə güc tapa
bilmirəm. Haqqında çox oxusam da, çox düşünsəm də
fikirlərimi kağıza köçürməkdə
çətinlik çəkirəm. Onun haqqında yazmaq məsuliyyəti
gözümün önündə durur, həmişə də
günü günə ötürürəm. Gözəl bir
atalar sözü də var, " bu günün işini sabaha
qoyma" və yaxud "bu gün tezdir, sabah
gec ola bilər". Elə məsələ də
bundadır.
İndi özümə
tam əminəm ki, onun haqqında oxuduqlarımı,
eşitdiklərimi və düşündüklərimi yazmaq
məqamıdı. Haqqında söz demək istədiyim,
əslində yeni söz deməyin çətinliyini bildiyim adam isə mənimçün dünyanın nəhəng
adamlarındandı. O, yazırdı:
Ben giderim
adım kalır,
Dostlar beni hatırlasın.
Bu gün
olur bayram gelir,
Dostlar beni hatırlasın
Bu sətirlərin
müəllifi
Aşıq Veysəldir, o Veysəl ki, yaşamı
da, yaratdıqları da örnəkdi, həyatın
bütün acılarına
qalib gəlmə simvoludu.
lll
1894
-cü ildə Sivasın Şarkışla bölgəsində
Sivırılan kəndində Qaraca Əhmədin ailəsində
bir uşaq dünyaya göz açır. Onun
doğuluşu da, həyat tərzi də, haqqa qovuşması
da sirr kimi qalır. Şəcərəsindən bildiyimiz kimi,
Aşıq Veysəl Şatıroğulları soyuna mənsubdur.
Bu da məlumdu ki, Şatıroğluların
soyu əslən Qarsdandır. Bu tayfanın nümayəndələri
zaman-zaman Ərzurum, Malatya, Konya, Sivas, Trabzon kimi böyük
şəhərlərə köç ediblər.
Aşıq
Veysəlin
doğumu da, sonrakı taleyi kimi qəribəliklərlə,
təzadlarla doludu. Anası qoyunları geri qaytaranda onu yolda sancı
tutur və elə xeyli kənarda, çöldə Veysəli
dünyaya gətirir. Kənd qadınları xəbər
tutur, yığışır və elə ordaca
çağanın göbəyini kəsib, şala
büküb evə gətirirlər. Yeddi yaşına çatar-çatmaz Veysəl
artıq həyatın bərk-boşuyla
qarşılaşır. O vaxtlar Sivasda çiçək xəstəliyi
geniş yayılmışdı. Bu bəlaya o da tutulur, xəstəlik
ucbatından sağ gözünü itirir. Onu da qeyd etmək lazımdır ki, Veysəldən
qabaq onun ailəsində çiçək xəstəliyindən
iki uşaq da tələf olmuşdu. O, həyatın ilk
"sürprizlərini" erkən yaşında
görür.
Aşıq
Veysəl xatirələrində yazır ki, çiçək
xəstəliyindən güclə də olsa canımı
qurtardım, sağ gözümü itirsəm də, sol
gözümdə də problemlər var idi. Toran görsəm də, görürdüm. Bir
dəfə qardaşım Əli ilə tövləyə getdik.
Əli heyvanların
altını təmizləyir,
süpürürdü. Mən də artıq
samanları yığışdırırdım. Birdən əyilib samanları götürəndə
inəyin buynuzu gözümə girdi, özümü itirdim,
məni qan apardı sol gözümü də itirdim.
İnək gözümü çıxartmazdan qabaq atam məni
həkimə aparacaqdı. Amma qismət, deyəsən,
belə oldu.
Sivasda illərlə
heç kimin başına gəlməyənlər az bir vaxtda Veysəlin başına gəldi. Lap kiçik yaşlarından dünya
işığından məhrum oldu.
El
arasında belə bir deyim var: Allah bir tərəfdən verəndə,
bir tərəfdən alır. Doğrudan da belədir.
Bu deyim elə bil Veysəlin boyuna biçilib.
O,
kiçik ikən zülmətə alışsa da, dünya
işığından məhrum olsa da, sanki onun içində
özüylə birlikdə bir vulkan da
doğulmuşdu. O, içindəki istəyi
alovlandırır. Əsas məqsədi oxuyub təhsil
almaq idi. Xatirələrində isə belə söyləyir: "Artıq ilk okul
çağlarına doğru idim, amma okul yok ki, okuyum. Okul olsa dahi ben nasıl okuya bilecegim? Yazıyı görmüyorum ki. Şimdiki
gibi körler okulu day yok ki, babam öküzünü, inegini
satıb okula göndərsin. Ah şu zamandakı devr. Körler okulu var, her kes okuyup yazmağı
ögreniyor. Körü de, sağlamı da hər kes
memur ola biliyor".
Atası Əhməd kişini Veysəlin taleyi çox
narahat edirdi.
Qaraca Əhməd həmişə deyərdi: "Biz öləndən
sonra bu tifilə kim baxacaq, axırı necə
olacaq?"
Molla
Hüseynlə Çamşınlı Ali Ağa... Yaxud saz
Veysələ göz oldu
Veysəl məktəbdə təhsil almasa da, sazın
sirlərini öyrənir. Daha doğrusu atası
ona bu işdə çox yardımçı olur. Günlərin birində Əhməd
kişi Veysələ bir saz alır və
deyir: "Oğlum, bu bir saz, bu sana bir egelence". Bu saz Veysəl üçün ilk günlərdə
bir əyləncəyə çevrilir, uşaq bütün
günü özü üçün
çalıb-çağırardı. Uşağın
bu həvəsini, eşqini görən qonşusu Molla
Hüseyn ona çox yardımçı olur, sazın sirlərini Veysələ
öyrədir. Veysəl Molla Hüseyndən demək
olar ki, sənət dərsləri alır. Molla Hüseyn
Aşıq Veysələ deyir: "Oğlum biz
ölürsək, sana kim bakar? Mutlaka seni
bir sanat sahibi yapmak istiyorsuz. Sen sezdan başka ne iş yapa bilersən?
Bunu ögrensen
köy toplantılarda, kahvelerdə çalarak ekmek parasın
çıkarırsan". Bu sözlər Veysəli
tutur, ruhuyla, canıyla saza tam bağlanır. Bu bağlılıq onu əsl Veysəl eləyir.
Molla Hüseyndən sonra o, sənət dərslərini Çamşınlı Ali
Ağadan öyrənir. Elə bil Ali Ağanı da Allah Veysəl
üçün yetirir.
Günlərin birində Çamşınlı Ali
Ağa Sıvırılan kəndinə gəlir. Qaraca Əhmədlə tanış olur, söz-söhbətləri
tutur. Çamşınlı Ali Ağa
saza-sözə bağlı bir müdrik idi, o, türk mədəni
həyatını gözəl bilən, saz-söz sənətinin
də mükəmməl bilicisi və təbliğatçısı
idi. Qaraca Əhməd Çamşınlı Ali
Ağadan xahiş
edir ki, bizim evdə qal, uşağı yoxla.
Çamşınlı Ali Ağa da Qaraca Əhmədin sözünü yerə
salmır. Bir müddət Qaraca Əhmədin
evində qalır. Uşaqda saza olan
eşqi görür, vəhyi hiss eləyir. Veysəllə ciddi məşğul olmağa
başlayır. Pir Sultan Abdalın,
Qaracaoğlanın, Dərdli Ruhsatın və digər
ustadlarının yaradıcılığını öyrədir.
Veysəl saz çalmağı və oxumağı
öyrənir.
İlk dəfə Qasım adlı bir dostuyla, daha sonra isə
Halil adlı dostuyla Sivası, Tokatı, Yorğatı, Kayserini
gəzib-dolaşır,
bu yerlərin toy-düyünlərində
iştirak edir, xalq arasında tanınmağa başlayır.
Veysəl
18 yaşında
olarkən bir üzüntüylə də
qarşılaşır. Onun səhhəti ilə
əlaqədar olaraq hərbi xidmətə aparmırlar. Özünün dediyi kimi "gözlerim
görmediği için beni askere almadılar. Köydə
yaşlı erkeklerlə, kadınlarla baş-başa kaldım. Çok
üzüldüm. Onlar memleket hizmetinə gitti, ben
köyde mahzun və mahrum kaldım. Vatan
hizmetindən mahrum kalbim deyerek çok acı çəkdim.
İstiklal savaşı oldu, o, yıllarda ben
yine köydeydim".
Bu sözlər elə-belə, sözgəlişi
deyildi. İçinin ağrı-acılarıydı ki,
söz və yanğı şəkilində dilinə gəlirdi.
Axı o, iki gözündən olsa da, özünü bir Vətən
əsgəri kimi görürdü, hiss eləyirdi.
O, Vətən borcunun necə uca və şərəfli bir
borc olduğunu Tanrıdan vəhy kimi alırdı. Buna görə də əsgər olmaq, məmləkətin
hizmətində durmaq istəyirdi, hətta bunun fiziki şəkildə
mümkünsuzlüyünü ağlına gətirə
bilmirdi. Qocalarla, qadınlarla köydə qalmağı
ona can qurtarması mümkün olmayan əzablar gətirirdi. Ancaq çıxış yolu olmalıydı.
Aşıq
Veysəlin ilk evliliyi və ailəsinin uğursuzluğu
Veysəlin ilk
evliliyi də uğursuz olur. İyirmi beş
yaşında xalası qızı Əsma ilə ailə
qurur, iki övladı olur. Səkkiz il evlilik yaşayır. Oğlu
dünyasını tez dəyişir. Ağrı-ağrı
dalınca, dərd-dərd üstündən gəlir. Qızı isə altı
aylığında olarkən qadını bir
başqasıyla qaçır. İki ildən sonra qızı da
dünyasını dəyişir. Onun bu
ağır illərdə olmazın əziyyətlərə
düçar olduğu, nə məhrumiyyətlərdən
keçdiyi yəqin ki, oxuculara da sirr deyil. Təbii ki, bu böyük insanın o vəziyyətini əks etdirən daha təsirli
sözlər yazmaq olardı. Əsas məsələ
budu ki, o aldığı hər zərbədən, hər
ağır təsadüfdən sonra bir az
da möhkəmlənməli idi. Əks halda
qarşıda ölüm var, məhv olmaq var.
Necə deyərlər,
həyat davam eləyir. İkinci dəfə
evlənir. İkinci evliliyi isə 1919-cu
ildə olur. Gülzar adlı bir xanımla
ailə qurur. İkinci evliliyindən yeddi
usağı dünyaya gəlir.
SİVAS HALK ŞAİRLƏRİ
BAYRAMI
Ahmet Kutsi Tecer 1931-ci ildə "Sivas
Halk şairləri
Bayramı"adı altında bir konsert təşkil
edir. Veysəl də
bu konsertə dəvət olunur. Demək
olar ki, Əhmed Kutsi Tecerlə tanışlıq Veysəlin həyatında
bir dönüş yaradır. Bu konsertdən sonra onu təkcə
Sivas yox, bütün Türkiyə tanıyır.
1933-cü ildə Ağackışla bölgəsinin bələdiyyə
başqanı Ali Rza bəy
Sivıranlıya gəlir, Veysəllə
görüşür. Ona bildirir ki, Cümhuriyyətin 10-cu ildönümü ilə əlaqədar gözəl bir dastan
hazırlasın. Aşıq Veysəl də
qısa vaxt ərzində "Atatürkdir, Türkiyənin
ihyası" adlı bir dastan yazır. Onu da qeyd edim ki,
Veysəl bu dastanı yazmazdan qabaq başqa şairlərdən
oxuyarmış, bu dastan isə onun ilk yaradıcılıq işi idi. Dastan
Ali Rza bəyin çox xoşuna gəlir. Çap
etdirmək üçün dastanı Ankaraya göndərmək
qərarına gəlir. Bu dastan o
vaxtlar Türkiyədə çıxan "Hakimiyyet-I
Milli" qəzetində çap olunur. Bundan sonra Veysəlin
adı dillər əzbəri
olur.
UZUN
İNCƏ BİR YOLDAYIZ...
Aşıq Veysəl Ankaranı gəzib dolaşır. Dastan oxumaq
üçün Atatürklə görüşmək istəyir,
lakin bu görüş baş tutmur. Aşıq
Veysəl İbrahim Tuş, Veysəl Erkeleçle, daha sonra isə,
oğlu Əhmədlə birlikdə bütün toylarda
iştirak edir.
Yazının əvvəlində qeyd etmişdim ki, Ahmet Kutsi
Tecerle tanışlıq Veysəlin
həyat və yaradıcılığında bir dönüş yaradır. Bu dəfə
Ahmet Kutsi Tecerin
köməkliyi ilə o, saz dərnəklərində
dərs keçməyə başlayır.
lll
Veysəl bu
illərdə mövlana bir aşıq kimi
tanınır, sazınnan qopan yanğılar milyonların könlündə
işıqlar açır. O, sufi şeirlər
söyləyir. Bu şeirlər onu
ucalığa aparır, aşıqlar, saz-söz sənətçiləri
tez-tez Veysəldən oxuyur. O, tək aşıqlıqla
kifayətlənmir, doğma kəndi Sıvırlanın həyatında
da böyük rol oynayır. Kənd onun
adıyla tanınır. Bu illər
Sıvırlanda adı dillər əzbəri olan bağ
salır. Bu bağın bağbanına
çevrilir. Deyilənə görə, Sıvırlanda Veysəlin bağı kimi
bağ olmayıb. O, ilahi vergiyə sahib aşıq olduğu
kimi mahir bağban kimi də tanınır.
Keçdiyi
ağır həyat tərzi, yaradıcılığındakı
böyük məqamlar böyük Atatürkdə Veysəl sevgisi yaradır. Uca könüllü, ucalıqdakı məqamlara
çatan Veysəldə isə cümhur yaradıcısı,
Atatürk sevgisi. Bu sevgi iki böyük qütbü birləşdirir.
lll
1968 -ci ildə TBMM-nın
qərarı ilə aşıq Veysələ aylıq 500 lire
maaş ayrılır. Qərarın məzmunu belə idi:
"Bu təqaüd ona "Ana dilimizə və ədəbiyyatımıza"
göstərdiyi xidmət üçün verilir".
BENNİM
SADİK YARIM KARA TOPRAKDIR...
O, o qədər
uzun ömür sürməsə də, uzun incə bir yol
keçdi. Bu yol həm insanın öz içiylə getdiyi yoldur. Bu
haqqa varan yoldur. O, bu yolla haqqa çata bildi.
1971-ci
ilin 15 avqustu Aşıq Veysəlin oğlu Ahmedin xatirələrində
belə qalıb:
"Babam, son konsere Hacı Bektaş Turizm Derneği tarafından çağrılmışdı. İlk günü sahnəyə çıktı. Salon tıklım-tıklım dolu idi. Halk "Toprak" şirini istedi. Babam da: sayın seyricilər, zaten bir avuc torpağım var, o da üstümü örtecek, sizə neyimi verəyim,-dedi. Ve "Torpak"ı okumaya başladı, fakat bitiremedi. Sahnadan ayrılmak zorunda qaldı. Ertesi sabah hastalandı. Bu onun son konserti oldu".
Son ucu ölümlü dünya, yaxud gelmez yola gediyorum.
O, ağır xəstəliklər keçirir, demək olar ki, həyatın bütün illərində gördüyü çətinliklər, ağrı-acılı günləri onu xəstəlik şəklində yaxaladı. Sivasda, Ankarada, İstanbulda xəstəxanalarda oldu, müalicələr aldı. 1973-cü ildə dəqiq diaoqnoz qoyulur, amansız ağciyər xərcəngi... 1973-cü ildə doğulduğu Sıvrılana gətirirlər.
Veysəl artıq həyatdan ümidini
üzmüşdü. Ölümünə yaxın həyat
yoldaşını çağırır.
"Yalıcaklı qızı, yağırınıma,
sırtıma elini çal. Ocaklısan, köydeki hastalara,
elini surer, yerlərindəki ağrıları
sağalırsın, benim də ağrılarmı sağalt,
ben getsəm nə zaman geleceksən". Son kəlməsi isə
divardakı saza baxa-baxa.
"Selam, sevgi hepinize!
Gelmez yola gidiyorum.
Ne karaya,
ne denizə,
Gelmez yola gidiyorum". olur
21 martda 1973-cü ildə gözlərini əbədi yumdu, bu dünyayla vidalaşdı, haqq dünyasına qovuşdu. Bu dünyaya Veysəldən yadigar saz-söz xəzinəsi qaldı. Elə dünya özü də könlündən qopanları bir sirr kimi tam qavraya, anlaya bilmədi. Dünya özü də Veysələ bir sirr kimi açılmadı, bəlkə də. Böyük yaradıcılığı bütün türk dünyasının mənəvi xəzinəsinə çevrildi. Necə deyərlər, yaratmaq, ölümü öldürmək deməkdir. O, yaratdıqları ilə bir ölümsüzlük qazandı. Bu gün onun şeirləri dillər əzbəridi, mahnıları isə aşıqlar, ozanlar tərəfindən oxunur, məmləkəti qarış-qarış dolaşır. Onun ən böyük təbliğatçısı isə dünya şöhrətli müğənni Tarkandır. Dünyanın harasında konsert verərsə "Uzun incə bir yoldayız" və "Benim sadık yarım kara torpakdır" söyləyir.
Ən gözəli isə budu ki, Veysəl hər ölənlə ölüb, hər dünyaya gələnlə yenidən doğulur...
Savalan TALIBLI
525-ci qəzet.-
2014.- 13 mart.- S.8.